Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_Studená_Doleželová

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 16. 02. 2015 22:22:23    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_Studená_Doleželová Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Simona Doleželová



Založen(a): 6.3.2015
Příspěvky: 2
Město: Studená

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2015 19:54:50    Předmět: Praxe ZS Citovat

9.1. 2015, 1. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 18 dětí
Cíl setkání: Zamyšlení se nad činnostmi jiných, obhajovat si svůj názor
Hra: odvážný/bojácný
Plánovaná struktura – 15 min
• rozdání jednotlivých kartiček
• samotná hra
• diskuse
Skutečná struktura – 15 min
• rozdala jsem dětem kartičky
• vysvětlila pravidla
• každý vyjádřil svůj názor, proč se takto rozhodl, jiní občas něco namítali
• diskuse o smyslu hry
Co se podařilo
- do hry se nechaly vtáhnout všechny děti
Co se nepodařilo
- děti bohužel neustále nerespektují, že když mluví jiný, je vhodné mlčet a nebavit se s kamarády, doufám, že těmito činnostmi tento zlozvyk umírníme

15.1. 2015, 2. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. třída, 12 dětí
Cíl setkání: Pochopení přečteného textu a tvorba otázek, které se vztahují k tématu
Příběh: Nemocnice pro panenky, kapitola 1
Plánovaná struktura – 30 min
• čtení příběhu
• tvorba otázek
• výběr otázky
• diskuse o otázce
Skutečná struktura – 30 min
• přečetla jsem dětem příběh
• každý si napsal na papírek otázku
• všechny otázky jsem přečetla, děti je případně vysvětlily
• tajným hlasováním jsme vybraly otázku
• diskutovaly jsme o otázce
Vybraná otázka: Podle čeho dáváme hračkám jméno?
Co se podařilo
- děti neměly problém vymyslet otázku k textu
Co se nepodařilo
- trochu nám vázla diskuse

22.1. 2015, 3. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. třída, 13 dětí
Cíl setkání: Diskuse o otázce z minulého setkání – Podle čeho dáváme hračkám jméno?
Příběh: Nemocnice pro panenky, kapitola 1
Plánovaná struktura – 20 min
• připomnění příběhu
• otázka
• diskuse
Skutečná struktura – 20 min
• s dětmi jsme si připomněly příběh vypravováním
• přečetla jsem dětem vybranou otázku
• navázali jsme na minulou diskusi podle poznámek
• otázku jsme částečně uzavřeli
Co se podařilo
- děti byly tentokrát víc výřečné
Co se nepodařilo
- u tohoto sezení bych řekla, že se nám vše podařilo

23.1. 2015, 4. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 16 dětí
Cíl setkání: Hodnota peněz
Příběh: Blanka a Jirka, kapitola 2
Plánovaná struktura – 30 min
• čtení příběhu
• rozdání papírových peněz dětem
• diskuse
Skutečná struktura – 30 min
• s dětmi jsme si příběh vyprávěli
• nechala jsem jim čas na rozmyšlenou, proč jsem každému jinou částku peněz
• děti se vyjadřovaly, proč si myslí, že mají každý jinou částku peněz
Co se podařilo
- děti se opravdu zamyslely a jejich odpovědi byly nápadité
Co se nepodařilo
- některé děti nebavilo poslouchat čtení příběhu

29.1. 2015, 5. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 14 dětí
Cíl setkání: Hodnota peněz
Příběh: Blanka a Jirka, kapitola 2
Plánovaná struktura – 20 min
• připomnění příběhu
• plnění úkolů z pracovního sešitu
Skutečná struktura – 25 min
• s dětmi jsme si připomněli příběh
• dělali jsme cvičení: Kdybych měl tolik peněz, kolik chci
• diskuse na téma chudoba, proč jsou peníze důležité, jsou lidé, kteří nemají peníze?
Co se podařilo
- děti velmi bavilo cvičení: Kdybych měl tolik peněz, kolik chci
Co se nepodařilo
- děti měli v hlavě tolik informací, že si skákaly do řeči

6.2. 2015, 6. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 26 dětí
Cíl setkání: Řešení konfliktů
Příběh: Míša, kapitola 2
Plánovaná struktura – 30 min
• přečtení příběhu
• volná diskuse mezi dětmi, jak řešit konflikt
Skutečná struktura – 40 min
• s dětmi jsme si přečetli příběh
• chtěla jsem, aby se začaly vyjadřovat a mezi sebou si ujasnili, zda řešit konflikt, kdyby byly paní ředitelkou
• když řešit, tak jakým způsobem
Co se podařilo
- můj cíl byl, aby se děti zamyslely, jak se cítíme my učitelé/vychovatelé, když je mezi nimi nějaký konflikt a my ho musíme vyřešit
- některé děti si to uměly představit a chápaly, proč řešit, kdo si začal
Co se nepodařilo
- některé děti se rozhodly, že by konflikt neřešily a dále už se nezapojily

10.2. 2015, 7. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. třída, 12 dětí
Cíl setkání: Co dokáží počítačové hry
Příběh: Romana, kapitola 3
Plánovaná struktura – 40 min
• přečtení příběhu
• diskuse o příběhu
• hry na téma Empatie
Skutečná struktura – 30 min
• přečtení příběhu
• rozebrání příběhu, co děti postřehly
• kladení otázek o příběhu
• cvičení: Vcítit se do situace někoho jiného…
Co se podařilo
- velmi se mi líbilo, jak se děti uměly vcítit do situací někoho jiného, velmi je zaujala role ryby
Co se nepodařilo
- všechny děti se nezapojily

12.2. 2015, 8. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 5. třída, 23 dětí
Cíl setkání: Co dokáží počítačové hry
Příběh: Romana, kapitola 3
Plánovaná struktura – 25 min
• připomnění příběhu
• cvičení: Vciťování se
Skutečná struktura – 25 min
• děti z 5. třídy ho minule neslyšely, čtvrťáci jim ho převyprávěli
• cvičení 2: Vcítit se do situace…
• cvičení 3: Vcítit se do situace někoho jiného…
Co se podařilo
- děti se aktivně zapojovaly, jejich názory byly pestré
Co se nepodařilo
- myslím, že se vše vydařilo

17.2. 2015, 9. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 27 dětí
Cíl setkání: Pravda, důvěra
Příběh: Kio a Ali, kapitola 2
Plánovaná struktura – 20 min
• přečtení příběhu
• diskuse o důvěře
Skutečná struktura – 25 min
• přečtení příběhu
• diskuse o důvěře k rodičům
• chtěla jsem, aby se děti vcítily do slepce a jiní se mu snažily vysvětlit, jak vypadá a jestli je hezký
Co se podařilo
- představa, že nevidí velice bavila a do té role se uměly vžít dobře
Co se nepodařilo
- dětí na tuto aktivitu bylo poměrně hodně a dalo mi velký problém je utišit, aby se navzájem poslouchaly

20.2. 2015, 10. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. třída, 14 dětí
Cíl setkání: Tykání, autorita
Příběh: Saša a Markétka, kapitola 1
Plánovaná struktura – 20 min
• čtení příběhu
• diskuse na téma učitelé, autorita, tykání
Skutečná struktura – 20 min
• přečetli jsme si společně příběh
• diskutovali jsme na téma, že spoustu dětí mi tyká a ostatním učitelům a vychovatelkám vyká, v čem to je lepší/horší
• diskutovali jsme také o autoritě, jak jí vnímají
Co se podařilo
- děti byly velmi ukázněné, v tomto počtu to byla úleva oproti minulé diskusi
Co se nepodařilo
- některé děti neměly zájem se do aktivity zapojit
_________________
Simona Doleželová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Simona Doleželová



Založen(a): 6.3.2015
Příspěvky: 2
Město: Studená

PříspěvekZaslal(a): 16. 04. 2015 16:23:22    Předmět: Praxe LS Citovat

24.2. 2015, 1. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 21dětí
Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, co pro nás znamená tajemství
Příběh: Pixie 2
Plánovaná struktura – 35 min
• přečtení příběhu
• diskuse na téma mé tajemství
• diskuse na téma společné tajemství
Skutečná struktura – 40 min
• přečetli jsme si příběh
• dětem jsem řekla, aby se zamyslely nad pojmem tajemství
• děti téměř bez mého zásahu diskutovali, co pro ně znamená tajemství
Co se podařilo
- toto téma bylo dětem blízké, proto se rozpovídaly
Co se nepodařilo
- můj zásah do diskuse byl především kvůli utišení některých dětí

27.2. 2015, 2. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 19 dětí
Cíl setkání: Co je stejné a co je rozdílné?
Příběh: Pixie 2
Plánovaná struktura – 25 min
• přečtení poslední části příběhu v pracovním sešitě
• diskuse o tom co je stejné a co je rozdílné
Skutečná struktura – 25 min
• přečetli jsme si příběh
• dětem jsem kladla otázky z pracovního sešitu a ony na ně reagovaly svou diskusí
• děti přidávaly samy otázky na stejné téma
Co se podařilo
- děti se snažily vymyslet vlastní otázky pro ostatní
Co se nepodařilo
- některé děti daly tentokrát přednost hraní si místo diskutování


9.3. 2015, 3. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. třída, 12dětí
Cíl setkání: Mám a nemám rád, sourozenecké vztahy
Příběh: Pixie 2
Plánovaná struktura – 40 min
• přečtení druhé části příběhu z pracovního sešitu
• diskuse o vztahu mezi sourozenci
• cvičení: To, co mám rád a to, co nemám
Skutečná struktura – 35 min
• přečetli jsme si příběh
• v příběhu se zmiňovala Pixii o chování její sestry k ní, proto jsme navodili informaci o sourozeneckých vztazích
• poté jsme v rychlosti udělali cvičení z pracovního sešitu
Co se podařilo
- o sourozencích se děti rozvyprávěly velmi horlivě
Co se nepodařilo
- tentokrát se mi s dětmi spolupracovalo velmi dobře

12.3. 2015, 4. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 5. třída, 24dětí
Cíl setkání: Jaké dotyky od cizích jsou nám příjemné
Příběh: Saša a Markétka 7
Plánovaná struktura – 25 min
• přečtení si příběhu
• shrnutí příběhu
• cvičení: Dotyky (Prevence násilí, str. 107)
Skutečná struktura – 25 min
• přečetli jsme si příběh
• děti společně vypíchly, co bylo v příběhu podstatné
• udělali jsme společně cvičení dotyky
Co se podařilo
- když jsme prováděli cvičení dotyky, tak u některých bodů jsem očekávala chichotání nebo naopak že se nebudou chtít děti vyjádřit, tento problém nenastal
Co se nepodařilo
- očekávaný problém nenastal, takže jsem byla s dětmi spokojená

16.3. 2015, 5. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 26 dětí
Cíl setkání: Je vhodné tajit násilí?
Příběh: Saša a Markétka 7
Plánovaná struktura – 35 min
• přečtení si příběhu
• diskuse o tajení násilí mezi dětmi
• cvičení: Násilí (Prevence násilí, str. 106)
Skutečná struktura – 35 min
• přečetli jsme si příběh, protože minule ho všechny děti neslyšely
• ptala jsem se dětí, zda má pro ně takovou váhu tajemství kamaráda, že by neprozradily ani to, že ho někdo šikanuje – děti se k tomuto velice upřímně vyjadřovaly
• četla jsem dětem z cvičení Násilí některé příklady „násilí“ a ony posuzovaly, zda se opravdu jedná o násilí nebo ne
Co se podařilo
- k tématu násilí se vyjadřovaly upřímně i ty děti, u kterých bych to nečekala, jelikož téměř při každé společné práci vyrušují, ale toto téma je vtáhlo 
Co se nepodařilo
- v tomto počtu byl největší problém při čtení příběhu, neustále jsem musela některé děti napomínat, aby mě nerušily při čtení

19.3. 2015, 6. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 23 dětí
Cíl setkání: Řeč těla a řeč rukou
Příběh: Saša a Markétka 7
Plánovaná struktura – 20 min
• připomnění si příběhu
• aktivita: Gesta (Pracovní sešit)
• diskuse: Řeč těla (Pracovní sešit)
• aktivita: Řeč rukou (Pracovní sešit)
Skutečná struktura – 15 min
• připomněli jsme si příběh o Sašovi a Markétce
• s dětmi jsme postupně plnily aktivity z pracovního sešitu
Co se podařilo
- nejvíce se děti zapojily při diskusi o řeči těla
Co se nepodařilo
- když měly děti předvádět přísloví beze slov, některé se styděly


25.3. 2015, 7. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 26 dětí
Cíl setkání: Přátelství
Příběh: Eliška 6
Plánovaná struktura – 30 min
• přečtení příběhu
• cvičení: Přátelství (Prevence násilí, str. 54)
• vybrané náměty pro diskusi: Přátelství, pomoc a důvěra (Prevence násilí, str. 54)
Skutečná struktura – 30 min
• přečetli jsme si příběh
• s dětmi jsme diskutovali o různých lidech, zda jsou jejich kamarády – cvičení: Přátelství
• poté jsem vybrala některá témata k diskusi, stihli jsme jich jen několik – náměty pro diskusi
Co se podařilo
- děti mě překvapily, jak se zabraly do diskuse o přátelích
Co se nepodařilo
- stihli jsme jen několik témat k diskusi, protože jsme se u některých zdrželi, ale asi bych to neviděla jako mínus

30.3. 2015, 8. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 5. třída, 18 dětí
Cíl setkání: Rozvoj představivosti
Příběh: Představivost (Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí)
Plánovaná struktura – 40 min
• co je představivost
• aktivita: Představy (Prevence násilí, str. 127)
• cvičení: Následky a důsledky (Prevence násilí, str. 127)
Skutečná struktura – 35 min
• s dětmi jsme si ujasnili pojem představivost
• dělali jsme aktivitu: Představy, kde si měly děti představit, co některé věci dělají obvykle, co málokdy a co nedělají nikdy
• druhou činnost jsme měli cvičení: Následky a důsledky různých jednání
Co se podařilo
- dětem šla představivost opravdu na plné obrátky a zazněly zajímavé názory
Co se nepodařilo
- tentokrát jsem byla s prací dětí opravdu spokojená

10.4. 2015, 9. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 4. – 6. třída, 29 dětí
Cíl setkání: Vciťování se, lítost
Příběh: Nemocnice pro panenky 3
Plánovaná struktura – 20 min
• přečtení příběhu
• diskuse o tom, jak se Saša cítil, za to co udělal
• cvičení: Lítost (Prevence násilí, str. 137)
Skutečná struktura – 25 min
• přečetli jsme si příběh
• mezi dětmi jsem se snažila rozpoutat diskusi o tom, jak se Saša cítil, za to co provedl své kamarádce
• v cvičení: Lítost, jsme si povídali o tom, zda děti souhlasí s tvrzením
Co se podařilo
- na dětech bylo poznat, že se do role Saši opravdu dokážou vcítit
Co se nepodařilo
- toto téma asi moc děti nezaujalo, protože někteří neustále vyrušovali


16.4. 2015, 10. hodina, ŠD při ZŠ Studená, 5. – 6. třída, 19 dětí
Cíl setkání: Pravidla v MŠ – lhaní
Příběh: Nemocnice pro panenky 3
Plánovaná struktura – 30 min
• připomnění příběhu
• diskuse o lhaní a porušování pravidel
• cvičení: Kdy je to lež? (Prevence násilí, str. 152)
Skutečná struktura – 30 min
• připomněli jsme si příběh
• připomněli jsme si naše pravidla, která musí děti dodržovat v ŠD
• na pravidla ŠD jsme navázali pravidly, který se objevily v příběhu, a diskutovali jsme o jejich porušování
• na závěr jsme provedli cvičení: Kdy je to lež? a cvičení: Je někdy třeba lhát?
Co se podařilo
- na dětech bylo poznat, že se do role Saši opravdu dokážou vcítit
Co se nepodařilo
- i přestože děti téma zajímalo, víc je zajímalo hezké počasí a těšily se ven
_________________
Simona Doleželová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign