Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 25. 10. 2012 09:36:37 Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Junák 5.odd- Žakelína, Kristýna |
|
|
Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 13. 11. 2012 19:22:28 Předmět: 1 schůzka FPD - T: Ekologie, ekologická výchova |
|
|
23. 10. 2012
1. schůzka, 14 dětí Skauts. od. Stříbrné rybky - žabičky (věk 6 - 12 let)
Téma: „Ekologie a ekologická výchova“
Cíl : - představení filozofie pro děti
- přiblížení k tématu „ekologie, ekol. výchova“
Začátek: 16:20 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- seznámení dětí s filozofií pro děti (5 min)
- 1 hra – hledání a třídění odpadků ( 10 min)
- seznámení s ekologií ( 5 min)
- 2 hra – vystupovaní z řady při podávání otázek k tématu ( 5 min)
- 3 hra – třídění skupin podle důležitosti třídění odpadu ( 10 min)
- Aktivita ( závěrečná) – výroba potřebného prostředku z vybraných odpadků + představení využití ( 10 min)
- úklid + rozloučení (2 min)
Skutečná časová dotace:
- seznámení dětí s filozofií pro děti ( 3 min)
- 1 hra – hledání a třídění odpadků ( 10 min)
- seznámení s ekologií ( 5 min)
- 2 hra – vystupovaní z řady při podávání otázek k tématu ( 5 min)
- 3 hra – třídění skupin podle důležitosti třídění odpadu ( 5 min)
- Aktivita ( závěrečná) – výroba potřebného prostředku z vybraných odpadků + představení využití ( 15 min)
- úklid + rozloučení (2 min)
Co se povedlo:
- zaujmout děti k aktivitám /hrám
- kreativita ve výrobě odpadkové recyklace
- pozornost při pokládaných otázkách
Co se nepovedlo:
- dodržení časové dotace při závěr. aktivitě (delší vyhraněný čas k tvorbě)
- děti vnímaly hry jako na skautské schůzce než na filozofii pro děti
Otázky, které v diskuzi zazněly:
- Proč je dobré třídit odpad?
- Co lze vyrobit z odpadků?
- Líbilo by se Vám žit mezi odpadky? Jak by vypadal takový svět?
Závěrem:
První schůzka nám připadala zdařilá i když jsme měli obavy. Tématické hry děti zaujaly, byly hodně upovídané a kupodivu znalé v třídění odpadu. Celá schůzka byla pro nás milým překvapením. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 13. 11. 2012 19:30:03 Předmět: 2 schůzka FPD T: V knize ukryté |
|
|
30. 10. 2012
2. schůzka, 14 dětí Skauts. od. Stříbrné rybky – žabičky (věk 6 – 12 let)
Téma : V knize ukryté
Cíl:
- pokračování ve filozofických otázkách
- zjištění zda-li v dnešní době TV a PC si najdou děti čas na čtení knih
- co pro děti kniha znamená
Začátek : 17:00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- příprava svých oblíbených knížek, které si děti na dnešní filozofii měli přinést
( 5 min)
- představení své oblíbené knížky (vysvětlení oblíbenosti, jak se k němu kniha dostala apod. ) (15 min)
- povídání o knížkách, četbě, knihovně, debata o důležitosti čtení ( 10 min)
- tvorba celogumového plakátu „ V knize ukryté“ s hesly a vlastní kresbou o důležitosti čtení (15 min)
Skutečná časová dotace:
- příprava svých oblíbených knížek, které si děti na dnešní filozofii měli přinést
( 5 min)
- představení své oblíbené knížky (vysvětlení oblíbenosti, jak se k němu kniha dostala apod. ) (20 min)
- povídání o knížkách, četbě, knihovně, debata o důležitosti čtení ( 5 min)
- tvorba celogumového plakátu „ V knize ukryté“ s hesly a vlastní kresbou o důležitosti čtení (15 min)
Co se povedlo:
- zjištění, že všechny děti opravdu čtou
- zaujmutí tématem
- kreativita a přemýšlení při tvorbě plakátu
Co se nepovedlo:
- zaujmutí všech
- udržení pozornosti při představování knih (zdlouhavé)
Otázky, které v diskuzi zazněly:
- Čtete rádi?
- Proč je důležité číst?
- Měli by nám číst rodiče?
- Je dobré chodit do knihovny?
Závěrem:
Při druhé schůzce jsme si byli o něco jistější. Byli jsme více pozornější, věnovali jsme pozornost detailům. Avšak nezaujali jsme úplně všechny. Je třeba dělat aktivity kratší dobu. Ale práce na plakátu se zhostili úspěšně, byl velice originální |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 13. 11. 2012 20:07:11 Předmět: 3 schůzka FPD T: Náš jídelníček |
|
|
13.11.2012
3 schůzka 15 dětí Skautský 5 oddíl žabičky (věk 6 - 12 let)
Téma: Náš jídelníček
Cíl:
- diskuze na téma našeho jídelníčku, stravování se
- zjistit mezi sebou co považujeme za zdravé a důležité potraviny
- naučení se základních dovedností v kuchyni (vzájemná pomoc)
Začátek: v 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- příprava hledaných surovin (v rámci skautské schůzky) na kuchtění (5 min)
- kuchyňská činnost - mazání chlebů, krájení atd. + naaranžování a servírování (20 min)
- představení a společná ochutnávka (5 min)
- povídání o jídle (10 min)
- kresba zdravého a nezdravého talíře na základě povídání (15 min)
Skutečná časová dotace:
- příprava hledaných surovin (v rámci skautské schůzky) na kuchtění (5 min)
- kuchyňská činnost - mazání chlebů, krájení atd. + naaranžování a servírování (15 min)
- představení a společná ochutnávka (10 min)
- povídání o jídle (8 min)
- kresba zdravého a nezdravého talíře na základě povídání (15 min)
Co se povedlo:
- dětem se povedlo ze surovin stvořit zdařilou svačinu
- téma dokázalo děti zaujmout, velice otevřeně se bavili o tématu "jídlo"
- dobré znalosti o zdravém a nezdravém jídle
- celkově žívá komunikace
Co se nepovedlo:
- vzájemná spolupráce dětí (špatná komunikace)
- živá komunikace při debatě (překřikování)
Otázky, které v diskuzi zazněly:
- Jak často se u vás doma vaří?
- Je jídlo v jídelně zdravé/nezdravé a chutná vám? Co by se na tom případně dalo změnit?
- Proč bychom měli jíst zdravě a kolikrát denně?
- Je to co jste uvařili zdravé a je to dobrá variace svačiny?
- Děláte si do školy svačiny sami?
- Máte přehled o tom kolik stojí základní potraviny?
Závěrem:
Dnešní schůzka se dle našeho názoru povedla, usuzujeme podle reakce dětí. Děti se nám podařilo zaujmout tématem díky aktivitě, kdy tvořili svačinu pro všechny, avšak komunikace v přípravě trochu tzv. drhla,ale nakonec se dílo zdařilo. Následné společné povídání bylo velice živé v překřikování, protože každý dobře zná pojem zdravé a nezdravé jídlo,tudíš se každý chtěl podělit o svou znalost. Proto jsme nakonec zvolili postupné hlášení se. Záverečná kresba talířů byla trošku tlačená nedostačujícím časem,ale i tak se cíl naplnil. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 16. 11. 2012 20:42:50 Předmět: |
|
|
Diky. Tak to zatim vypada, ze se Vam dari. Ty otazky sice nejsou uplne filozoficke, ale pomerne snadno je na filozofickou rovinu lze prevest... Kdybyste nevedeli jak, ozvete se |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 12. 12. 2012 17:48:57 Předmět: |
|
|
17.11.2012
4 schůzka 15 dětí Sk. odd. 5. Stříbrné rybky věk(6-12 let)
Téma: Důležitost přátelství
Cíl
- diskuze nad tématem přátelství v rámci víkendové výpravy do Horažďovic
- pohled každého z nás jak vnímá svého kamaráda, přátelství atd.
- naslouchání druhých
- vzájemná pomoc
Začátek: v 10 ráno na výpravě v Horažďovicích
Plánovaná časová dotace
- příprava pomůcek na společnou kresbu svého ideálního přítele (5 min)
- promyšlení skupiny nad tématem (10 min)
- společná kresba (30 min)
- povídání si o charakteru člověka, svého kamaráda atd. (5 - 10 min)
Skutečná časová dotace
- příprava pomůcek na společnou kresbu svého ideálního přítele (5 min)
- promyšlení skupiny nad tématem (15 min)
- společná kresba (30 min)
- povídání si o charakteru člověka, svého kamaráda atd. ( 8 min)
[u]Co se povedlo
- vzhledem k výpravě jsme nebyli limitováni časem
- podařilo se nám společně vytvořit ideál svého kamaráda, i když každý má svůj náhled
- každý se zapojil
- zaujetí tématem
Co se nepovedlo
- debata trvala delší dobu = pro některé nuda
- občas velká živelnost dětí
Otázky (aktivita) které v diskuzi zazněli/použili se- úkolem bylo vytvoření na velký papír ideálního kamaráda se kterým bych rád/a trávila volný čas - vystižení jeho charakteru pomocí postavy (př. dobrosrdečný - napsaní do těla postavy k srdci,manuálně zručný - do rukou atd.)
- Existuje dokonalost člověka?
- Co pro každého z vás znamená přátelství?
- Je tento panáček se všemi vlastnostmi dokonalý přítel?
Závěrem:
Filozofii jsme zařadili do programu víkendové výpravy s dětmi. V podstatě jsme měli více času pohovořit a k něčemu se dopátrat. Atmosféra byla více uvolněná a děti se do aktivity ponořili naplno. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 12. 12. 2012 18:09:27 Předmět: |
|
|
18.11. 2012
5 schůzka 15 dětí Sk. oddíl 5. Stř. rybky (věk 6-12 let)
Téma: Samota - daleko od rodiny (výprava)
Cíl
- diskuze nad tématem samoty
- zjištění jestli je samota dobrá/špatná a v čem, jestli nám může pomoc nebo naopak ubližovat
- zamyšlení se jedinců co pro ně samotné znamená "být sám"
Začátek v 10 ráno na výpravě v Horažďovicích
Plánovaná časová dotace
- příprava článku, smyšleného příběhu o samotáři - rozdání (5 min)
- četba příběhu (10 min)
- zamyšlení nad "samotou" a následné vymýšlení slov jež jí charakterizují (10 min)
- povídání si o samotě v rámci příběhu a v rámci mého "já" (20 min)
- ukončení debaty (5 min)
Skutečná časová dotace
- příprava článku, smyšleného příběhu o samotáři - rozdání (5 min)
- četba příběhu (10 min)
- zamyšlení nad "samotou" a následné vymýšlení slov jež jí charakterizují (5 min)
- povídání si o samotě v rámci příběhu a v rámci mého "já" (25 min)
- ukončení debaty (2 min)
Co se povedlo
- pozornost při čtení
- zaujetí příběhem
- rozpoutání debaty a zamyšlení
Co se nepovedlo
- přesné dodržení časové dotace
- místami hluchá místa při debatě
- složitost tématu (vysoká náročnost)
Otázky, které zazněli:
Je důležité být občas sám?
Je "samotářství" nemoc?
Závěrem:
Téma bylo zvolené schválně na výpravu, protože děti sice jsou v kolektivu,ale jsou sami a získávají za sebe určitou zodpovědnost bez pomoci rodičů. A občas dochází k tomu,že se cítí sami, proto se nám toto téma zdálo jako dobrý nápad, které by mohlo i některé děti povzbudit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 12. 12. 2012 18:34:38 Předmět: |
|
|
20.11.2012
6 schůzka 17 dětí Skautský oddíl 5 Stříbrné rybky věk (6 - 12 let)
Téma: Čas
Cíl
- ukázat co se lze dá stihnout za 1 minutu času
- je 1 minuta dlouhá/krátká - jak nám utíká čas
Začátek 17 hod při skautské schůzce
Plánovaná časová dotace
- příprava aktivit (5 min)
- seznámení se stanovištěma a rozdělení do skupin(5 min)
- probíhající aktivity (20 min)
- kroužek - zkouška povídání po dobu 1 min (5 min)
- debata o čase (10 min)
Skutečná časová dotace
- příprava aktivit (5 min)
- seznámení se stanovištěma a rozdělení do skupin (10 min)
- probíhající aktivity (20 min)
- zkouška povídání po dobu 1 min. (5 min)
- debata o čase (5 min)
Co se povedlo
- dobrý výběr aktivit
- rychlost
- zápal dětí do akce
Co se nepovedlo
- dodržení časové dotace - prodloužení
- dlouhá domluva při aktivitách
- hluk a netrpělivost dětí
Aktivity:
Udělali jsme různá stanoviště na kterých byli vedoucí a rozdělili děti do skupin. Po dobu 1 min měli na stanovišti vždy udělat předem danou aktivitu př. kolikrát vyběhnu a seběhnu schody během 1 min, kolik dřepů, kolik postavím domečků během 1 min. Následně byla ještě jedna aktivita v kroužku,kdy 1 dítě mělo mluvit po dobu 1 min a druhý mu to stopoval.
otázky - Bylo to dlouhé pro vás dané aktivity udělat během 1 min? Je těžké mluvit 1 min a nezastavit se.
Závěrem:
Dnešní schůzka se nám velmi povedla a máme z ní radost, děti aktivity moc bavili a byli do nich opravdu zapálené. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 12. 12. 2012 19:09:19 Předmět: |
|
|
27.11.2012
7 schůzka 12 dětí Sk. od. Stř. rybky věk (6 - 12 let)
Téma: Voda
Cíl
- chtěli jsme poukázat, že filozofovat se dá opravdu všude, tedy i na plaveckém stadiónu
- když už chodíme občas na plavecký stadión, tak jsme chtěli filozofovat nad tím co nám dává živel voda
Začátek 16.30 hod na plaveckém stadiónu v rámci vodní schůzky
Plánovaná časová dotace
- příprava a odchod na plavecký stadion (10 min)
- vyblbnutí v bazénu (15 min)
- utvoření kroužku v bazénu (2 min)
- ukázka dovedností a nadnášení vody (10 min)
- povídání o vodě (10 min)
Skutečná časová dotace
- příprava a odchod na plavecký stadion (10 min)
- vyblbnutí v bazénu (15 min)
- utvoření kroužku v bazénu (2 min)
- ukázka dovedností a nadnášení vody (10 min)
- povídání o vodě (8 min)
Co se povedlo
- změna prostředí
- netradiční debata
- dodržení časové dotace
Co se nepovedlo
- těžkopádná debata v bazénu
- neposlušnost dětí
Otázky:
- Je pro nás důležitá voda? Proč?
- V čem je dobré plavání?
Závěrem:
Dnešní schůzka byla neobvyklá a bylo těžké udržet pozornost dětí, měli jsme si připravit vhodnější aktivity. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 17. 01. 2013 20:55:44 Předmět: |
|
|
4.12.2012
8 schůzka 10 dětí SO. Stříbrné rybky
Téma: Jazyk - řeč - komunikace
Cíl:
- uvědomění si jak je pro nás důležitá řeč a komunikace (dorozumívání) mezi lidmi
- schopnost práce (komunikace) ve skupině
Začátek 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- příprava činnosti (5 min max.)
- blesková hra se slovíčky na rozehřátí (5 min)
- hra - "Najdi svůj ztracený příběh" (20 min)
- společné čtení příběhu (5 min)
- tichá pošta (5 min)
- diskuze o důležitosti řeči - komunikace (5 min)
Skutečná časová dotace
- příprava činnosti (5 min)
- blesková hra se slovíčky na rozehřátí (5 min)
- hra - "Najdi svůj ztracený příběh" (15 min)
- společné čtení příběhu (10 min)
- tichá pošta (10 min)
- diskuze o důležitosti řeči - komunikace (5 min)
Co se povedlo
- podařilo se nám děti namotivovat k tématu pomocí slovních her
- výdrž dětí při čtení (poslouchání)
Co se nepovedlo
- trochu vázla diskuze
- ke konci už byla znát únava dětí
Závěrem:
Dnešní hodina byla spíše zaměřená na hry,což máme osvědčení,že tato forma hraní a následné filozofování je baví nejvíce. Možná děti byli dnes z her unavené,protože ke konci už nám vázla diskuze. Děti méně povídali, ale práce ve skupině,která byla cílem byla zdařilá. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 17. 01. 2013 21:18:59 Předmět: |
|
|
11.12.2012
9 schůzka 16 dětí SO Stříbrné rybky - žabičky
Téma:Tradice - Vánoce
Cíl:
- období Vánoc - uvědomění co pro nás znamenají tradice a proč je vyznáváme
Začátek 17 hod. v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- příprava pomůcek na vytváření vánočních tradic (5 min)
- vlastní činnost (výroba ozdob na stromeček, krájení jablek, lodičky) (25 min)
- poslouchání Vánočního příběhu o Ježíškovi a následná debata (10 min)
Skutečná časová dotace
- příprava pomůcek na vytváření vánočních tradic (5 min)
- vlastní činnost (výroba ozdob na stromeček, krájení jablek, lodičky) (20 min)
- poslouchání Vánočního příběhu o Ježíškovi a následná debata (15 min)
Co se povedlo:
- povedlo se vytvořit atmosféru Vánoc
- vlastní tvorba dětí
- horlivá debata o Vánocích
Co se nepovedlo:
- hlučnost dětí - překřikování se
Závěrem: Dnešní debata byla dost horlivá. Děti se neustále překřikovali a každý chtěl něco řít k Vánocům. Tvoření a tradice se dětem líbili, ale chtělo by si na to rozvhrnout více času. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 17. 01. 2013 21:36:57 Předmět: |
|
|
9.1.2013
10 schůzka 24 dětí SO Stříbrné rybky - skautky i žabičky (5-15 let)
Téma: Nemocnice pro panenky - hračky
Cíl:
- poslední schůzka zaměřená ryze filozoficky na debatu
- 2 skupiny (promíchání věkových kategorií) a jejich společná debata
- co pro nás znamená mít hračku, hrát si
Začátek: 16.30 hod. v rámci oddílové schůzky celého oddílu
Plánovaná časová dotace:
- aktivita "Rychlá odpověď" - rozcvička (5 min)
- čtení Kapitoly1. Nemocnice pro panenky (10 min)
- hledání vhodných otázek v textu (10 min)
- napsaní otázek na tabuli + výběr vhodné k debatě (10 min)
- debata (10 - 15 min)
Skutečná časová dotace:
- aktivita "Rychlá odpověď" - rozcvička (5 min)
- čtení Kapitoly1. Nemocnice pro panenky (5 min)
- hledání vhodných otázek v textu (8 min)
- napsaní otázek na tabuli + výběr vhodné k debatě (8 min)
- debata (15 min)
Co se povedlo:
- pozornost při četbě
- výběr otázek
Co se nepovedlo:
- diskuze vázla
- nezaujetí nejspíš tématem
Závěrem: Dnešní pokus o klasické debatování se moc nepovedl, děti byli asi unavené, téma spíše zaujalo menší věkovou skupinu žabičky (5-12 let),takže pokus o debatu ve větší různorodé skupině se moc nepovedl. Otázka byla rychle vyřešená, takže jsme se zabývali spíš rozebráním příběhu a svým hračkám. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 11. 03. 2013 13:31:01 Předmět: |
|
|
26.2.2013
1 schůzka (letní semestr) 15 dětí Stříbrné rybky (dívky věk 6-12 let)
Téma: Co my dává filozofie pro děti?
Cíl:
- první schůzka v novém semestru, cílem zrekapitulovat si minulé schůzky
- zamyslet se nad tím co my filozofie dává, došlo u mě k osobnímu rozvoji či ne
Začátek: 17.00 v rámci oddílové schůzky
Plánovaná časová dotace:
- aktivita hra "Tichá pošta" (10 min)
- aktivita Hledání filozofických otázek a hledání jejich odpovědí (15 min)
- shrnutí půlročních filozofických aktivity - kladení si otázek, co my filozofie dala/vzala (sebereflexe) (10 min)
- možné změny a novinky v našich setkáních při filozofování (10 min)
- aktivita hra "Tichá pošta" (10 min)
- aktivita Hledání filozofických otázek a hledání jejich odpovědí (10 min)
- shrnutí půlročních filozofických aktivity - kladení si otázek, co my filozofie dala/vzala (sebereflexe) (15 min)
- možné změny a novinky v našich setkáních při filozofování (10 min)
Co se povedlo:
- aktivity děti zaujali a i povídání o naší práci bylo hodně živé
Co se nepovedlo:
- žádné připomínky na případné změny, ke konci už děti neměli žádné nápady co říci a tak vázla komunikace u konce
Závěrem:
Dnešním cílem bylo zhodnocení celé naší půlroční spolupráce a možnost případných změn. Také uvědomění si a přemýšlení co my filozofování dává, jestli se nějak mi tím mění pohled na svět a snažím se o věcích kolem sebe přemýšlet. Odpovědi byly mnohdy velice zajímavé a hezké bylo zjištění,že filozofování pro ně něco znamená a neni to jen zbytečná ztráta času.
[/b] |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 04. 2013 18:54:03 Předmět: |
|
|
5.3.2013
2 schůzka (letní semestr)14 dětí 5.oddíl Stř. rybky
Téma:Zdravověda
Cíl:
- osvojení znalostí základů První pomoci a celkově zdravovědy
Začátek: 17.00 v rámci schůzky
Plánovaná časová dotace:
- aktivizační hra - sběr bylinek (kartiček) (5 min)
- rozdělení bylin a sestavení recepisu proti nemoci (15 min)
- kresba lidského těla a povídání si o nemocích(15min)
- ukázka lékárničky a rozebírání materiálu(10 min)
Skutečná časová dotace:
- aktivizační hra - sběr bylinek (kartiček) (5 min)
- rozdělení bylin a sestavení recepisu proti nemoci (15 min)
- kresba lidského těla a povídání si o nemocích(12min)
- ukázka lékárničky a rozebírání materiálu(15 min)
Co se povedlo:
- pro děti zajímavě zpracovaný námět, vhodně zaměřené i pro nejmenší
Co se nepovedlo:
- rychlost při práci, takže jsme museli více vyplnit čas
Závěrem:
Zdravověda se nám zdařila, děti při hře s bylinkami opravdu přemýšleli nad spojitostmi a vybavovali si,že je doma také při nemoci používají, akorát okénko do lékárničky už na ně bylo asi moc a přestalo je bavit, pro příště raději méně aktivit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 04. 2013 19:22:46 Předmět: |
|
|
12.3.2013
3 schůzka (letní semestr) 14 dětí 5. odd. Stříbrné rybky
Téma:Chcete být milionářem?
Cíl: pohled dětí na peníze, bohatství atd.
Začátek: 17.00 při skautské schůzce
Plánovaná časová dotace
- soutěž ve stylu Chcete být milionářem (35 min)
obohacená o filozofické otázky, kdy všichni sbírají pro sebe bohatství
- diskuze ke hře o penězích, bohatství atd.(10 min)
Skutečná časová dotace:
- soutěž ve stylu Chcete být milionářem (32 min)
- diskuze ke hře (10 min)
Co se povedlo:
- navození atmosféry ke hře a podporování ostatních, přemýšlení nad tématem
Co se nepovedlo:
- některé jedince hra nebavila, občasný chaos
Závěrem:
Hru děti znali, avšak povedlo se jí obohatit o filozofické otázky a jejichž základě jsme poté stavěli diskuzi. Snažili jsme se o míň aktivit než minule.Tedy děti tolik nepřetížit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 04. 2013 20:03:25 Předmět: |
|
|
19.3.2013
4 schůzka (letní semestr) Skautský oddíl Stř. rybky
Téma: Pravda x lež
Cíl: zamyšlení se nad pravdomluvností a rozeznání pravdy od lži
Začátek: 10 hod v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- Hra "Řekni pravdu" - vyprávění příběhů a poznat zda-li člověk říká pravdu či ne (20 min)
- Řeč těla - co vlastně znamenají známé pózy (15 min)
- diskuze na téma pravda x lež (10 min)
Skutečná časová dotace:
- Hra "Řekni pravdu" - vyprávění příběhů a poznat zda-li člověk říká pravdu či ne (18 min)
- Řeč těla - co vlastně znamenají známé pózy (15 min)
- diskuze na téma pravda x lež (10 min)
Co se povedlo:
- zezačátku zavládla tréma při vyprávění příběhů, ale počáteční ostych se poté zlepšil a mnohdy bylo obtížné poznat kdo lže. Povedlo se pochopit dětem záměr této aktivity, proto následná diskuze byla velmi živá.
Co se nepovedlo:
- nepovedl se u některých jedinců zmírnit ostych
Závěrem:
Zajímavé pro děti byla řeč těla a celkově z této schůzky máme dobrý pocit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 04. 2013 20:32:40 Předmět: |
|
|
26.3.2013
5 schůzka (letní semestr) 13 dětí žabičky 5. oddíl
Téma: Velikonoce
Cíl: seznámení s tématikou Velikonoc - význam
Začátek: 17.OO v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- hledání velikonočních symbolů (10 min)
- propojení symbolů do Velikonoční putovní mapy (20 min)
- při hře diskuze s touto tématikou (15 min)
Skutečná časová dotace:
- hledání velikonočních symbolů (8 min)
- propojení symbolů do Velikonoční putovní mapy (22 min)
- při hře diskuze s touto tématikou (15 min)
Co se povedlo:
- povedla se aktivita - mapa s tématikou Velikonoc,celá hra děti bavila
Co se nepovedlo:
- nepovedlo se dodržení časové dotace, ale jinak vše bylo dle plánu vyvedené
Závěrem:
Schůzky s filozofií bývají čím dál lepší. Diskuze již bývají dynamičtější a plynulé, děti si na ně zvykli a filozofuje se nám mnohem lépe za pomocí aktivit než čtení příběhů. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 04. 2013 20:56:25 Předmět: |
|
|
2.4.2013
6 schůzka (letní semestr) žabičky 5. skautský oddíl
Téma: Jak se v družině známe..
Cíl: poznání se v oddíle, co o sobě vlastně víme
- naslouchání, vnímání ostatních - svůj názor, empatie
Začátek: 17 hod v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- hra "Co ke mě patří" - založena na znalosti poznání o ostatních (15 min)
- Portrétování někoho z družiny (20 min)
- následné ukázání obrázků a povídání si o lidech v družině (15 min)
Skutečná časová dotace:
- hra "Co ke mě patří" - založena na znalosti poznání o ostatních (15 min)
- Portrétování někoho z družiny (20 min)
- následné ukázání obrázků a povídání si o lidech v družině (15 min)
Co se povedlo:
Dětem se moc povedli portréty a bylo velice zajímavé se dozvědět něco o svých kamarádech, jak je vidí druzí.
Co se nepovedlo:
Do družiny se vrátil trochu ostych před druhými něco říct. Poznání, že moc ve družině děti zas tak úplně neznají a neposlouchají se.
Závěr:
Problém schůzek je naslouchání ostatních, co ten druhý řekl. Málo se děti vnímají a dost málo o sobě vědí. Tak snad se dnes lépe poznali. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 05. 2013 21:13:10 Předmět: |
|
|
9.4.2013
7 schůzka(letní semestr (skautský 5. odd. Stříbrné rybky) 9 dětí
Téma: Jazyky a řeč - mluvené slovo
Cíl: rozšíření znalostí cizích jazyků,zamyšlení se nad cizí řečí
Začátek: 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- hra - hledání lístečků se slovem "dobrý den" v různých řečích + přiřazení k vlajkám státu (15 min)
- jazykolamy - štafetová hra na zapamatování (20 min)
- diskuze nad tématem a aktivitami (10 min)
Skutečná časová dotace:
- hra - hledání lístečků se slovem "dobrý den" v různých řečích + přiřazení k vlajkám státu (15 min)
- jazykolamy - štafetová hra na zapamatování (25 min)
- diskuze nad tématem a aktivitami (8 min)
Co se povedlo:
- děti se povedlo zaujmout tématem v návaznosti na hry,které pro ně byli zábavné a měli nádech rozšíření znalostí v oblasti jazyků a řeči
následná debata byla živá a měla spád
Co se nepovedlo:
- při dnešní hodině se nestalo nic zásadního, co by neblahým způsobem zasahovalo do filozofování
Závěr:
Tématicky se nám podařilo zaujmout děti, využili jsme i některé prvky s předmětu Pedagogická komunikace. Dnešní schůzku hodnotím za nejzdařilejších ze všech, i když každá je vždy něčím specifická. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 05. 2013 21:33:39 Předmět: |
|
|
16.4.2013
8. schůzka(letní semestr) Skautský 5. oddíl (8 dětí)
Téma:Sociální sítě - facebook
Cíl: zamyslet se nad dnes populárním virtuálním životem za pomoci sociální sítě - co nám přináší,je to zdravé, co ztrácíme atd.
Začátek 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- model facebookového profilu (představení klasického modelu v dětském podání), (15 min)
-diskuze nad přínosy/nástrahami, zkušenostmi atd. (20 min)
- správný model svého profilu (10 min)
Skutečná časová dotace:
- model facebookového profilu (představení klasického modelu v dětském podání), (19 min)
-diskuze nad přínosy/nástrahami, zkušenostmi atd. (15 min)
- správný model svého profilu (15 min)
Co se povedlo:
- vybrání vhodného, dnes aktuálního tématu, dobrá diskuze - děti přicházeli s neustále novými nápady
Co se nepovedlo:
- občas někdo z diskuze vypadl, přestalo ho to bavit, často povídání mezi sebou a nevyřčení myšlenky do debaty
Závěr: Téma děti zaujalo,avšak projevovali se spíše výrazní jedinci, kteří často zabránili méně průbojnějším, občas byl problém s kázní,ale v celku jsme se v diskuzi dostali daleko. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 05. 2013 21:52:18 Předmět: |
|
|
23.4.2013
9 schůzka(letní semestr) Skautský oddíl Stř. rybky (děti:11)
Téma: Soutěživost
Cíl: zamyslet se nad tím,proč jsou někteří lidé tolik soutěživý a co nám vlastně soutěže přináší - zábavu či výhru??
Začátek v 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- seznámení se soutěžní hrou (5 min)
- soutěž "Máme rádi Česko" (25 min)
- vyhlášení vítězů a diskuze o soutěživosti (20 min)
Skutečná časová dotace:
- seznámení se soutěžní hrou (5 min)
- soutěž "Máme rádi Česko" (30 min)
- vyhlášení vítězů a diskuze o soutěživosti (15 min)
Co se povedlo:
- povedlo se ve všech dětech probudit soutěživost a tím pak dokázali projevovat svůj názor ohledně soutěživosti
Co se nepovedlo:
- na schůzce bylo málo dětí,o to se muselo více improvizovat a neustále být v pozoru,aby děti hra nepřestala nudit a byla pro ně co nejzajímavější,také byl problém vybrat vhodné otázky do soutěže,protože máme v oddíle odlišné věkové skupiny
Závěrem:
I přes počáteční obavy z malého počtu dětí se hra podařila uskutečnit a i probudit v dětech soutěžního ducha,díky slíbené výhře, na kterou většina dětí slyší. Proto se všechny snažili. Hra, zdá se všechny bavila a diskuze pak byla zdařilá. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Žakelína Flíčková
Založen(a): 25.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 02. 05. 2013 22:12:25 Předmět: |
|
|
30.4.2013
10 schůzka(letní semestr) Skautský odd. Stř. rybky (děti:11)
Téma: Život - minulost,přítomnost, budoucnost
Cíl: zamyšlení se nad minulostí, přítomností a budoucností, dokázat si představit průběh svého života (etapy)
Začátek: 17.00 v rámci skautské schůzky
Plánovaná časová dotace:
- seznámení s průběhem dnešního setkání a vysvětlení pravidel hry (15 min)
- zážitková hra Život (20 min)
- diskuze ke hře (15 min)
Skutečná časová dotace:
- seznámení s průběhem dnešního setkání a vysvětlení pravidel hry (10 min)
- zážitková hra Život (20 min)
- diskuze ke hře (10 min)
Co se povedlo:
Hra se povedlo i přes počáteční obavy z pochopení hry.
Co se nepovedlo:
Dnešní diskuze se moc nepovedla. Hra byla o něco složitější na přemýšlení a proto pak děti už nechtěli filozofovat, což byla škoda, proto jsme diskuzi zkrátili, i když jsme se snažili děti povzbuzovat.
Závěr: Dnešní celá filozofie byla složitá,chtěli jsme celé téma pojmout zajímavou hrou,ale pro děti se zdála být složitá. Po úspěšném vysvětlení hra celkem dobře běžela,ale děti se nám unavili tak,že pak nechtěli víceméně diskutovat. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|