Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Porovnávání...

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: filozofické kroužky, tábory aj.
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 16. 01. 2008 22:26:16    Předmět: Porovnávání... Citovat

Před týdnem jsem měla možnost díky Dáše, Lence a Ríšovi opět navštívit FPD na ZŠ Rožnov a chtěla bych jim za to ze všeho nejdříve opravdu hrozně moc poděkovat. To, že má člověk možnost přímo vidět na vlastní oči, jak to dělají jiní, je opravdu neocenitelné!

Již před zahájením jsem narazila na věci, které oni dělají zcela jinak a já byla přesvědčena, že to tak dělat "nejde"... Chtěla bych se proto s vámi podělit o těch pár postřehů a porovnat je mezi s sebou (doufám, že třeba do budoucna budou porovnávat pak další a další Smile ) ... Pokud někde něco napíši špatně, tak se předem omlouvám, přeci jen je to týden, takže mne aktéři samozřejmě mohou doplnit-opravit .o)

ZŠ Rožnov = Provázek
ZŠ Máj = Tajemné zrcadlo

1) Před samotnou hodinou...
... mi Ríša poslal plán hodiny a v něm uvedl při aktivitách rozdělení na kluky a holky.
u nás - kluci a holky pracují dohromady
Musím přiznat, že pro mne bylo silně nepochopitelné, proč by to někdo mohl chtít takto rozdělovat... A stejně tak musím přiznat, že po absolvování jedné hodiny v Provázku s rozdělením souhlasím.

2) Míček..
Provázek - děti si dávají míček a ten, kdo ho má, tak toho vedoucí poslouchají ... já bych to nazvala - chvilka "vykecat se" Smile
Zrcadlo - toto nemáme, neznáme .o)))
Osobně mi přijde škoda, že mají poslouchat jen vedoucí a ne ostatní děti. Dle mého si zde vedoucí trošku škodí, poněvadž v tuto chvíli dávají dětem možnost, že toho druhého poslouchat nemusí a v následné diskusi to pak po nich žádají. Myslím, že kdyby se přistoupilo k tomu, že by se učili poslouchat aj ostatní, že by to byla naprosto skvělá věc .o)

3) Hra..
Obě skupiny začínají hrou...

4) Práce s otázkami - dramatika..
Provázek - atmosféru na diskusi navozují dramatikou (děti si vylosovaly lístečky s rolemi, které pak ztvárňovaly)
Zrcadlo - (zatím jsme měli jen jednu hodinu diskuse .o) ) - práce s otázkami rovnou
Dramatická část byla opravdu super a byla jakýmsi oživením hodiny a určitě to není "zbytečná ztráta času", ba naopak.

5) Otázky..
Provázek - od Ríši bylo řečeno, jaké otázce se věnujeme
Zrcadlo - otázka (otázky) napsané na tabuli
Osobně bych se přikláněla k tomu, aby otázky (nebo otázku) měly děti neustále "na očích".

6) Diskuse..
Provázek - diskuse na dekách, na zemi
Nemyslím si, že jsou deky u dětí vhodné - nebo lépe řečeno, že nejsou vhodné zpočátku. Dle mého se na židli snadněji udrží pozornost. Ale na druhou stranu je pravda, že při "bordelu" se židlemi člověk neslyší ve třídě vlastního slova :-/

7) Zhodnocení..
Provázek - nezaregistrovala jsem
Zrcadlo - zhodnocení, předání putovního sešitu
Toto je věc, která dle mého na Provázku chybí. Myslím, že děti v obou skupinách "chtějí být vidět" a že zhodnocení, že tohle se povedlo, tady byla škoda toho a toho, je pro ně jakousi reflexí (?), že tam nebyly zcela zbytečně.

Samozřejmě toto porovnávání není vůbec objektivní a jsem si toho vědoma a rozhodně jsem tím nechtěla říci, že jedna či druhá skupina je lepší, či jedno či druhé vedení je lepší. Jen to, že to, co je (doufejme) správné u jedné skupiny, nemusí být tak správné u skupiny druhé .o)
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Macků



Založen(a): 4.2.2007
Příspěvky: 30
Město: Třeboň

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2008 23:41:36    Předmět: Citovat

Jen chci říc, že hodnocení děláme. Většinou je ta otázka postavená "Jak moc se nám to líbilo" - zvedáme ruce, nebo mi děti vážou PROVÁZEK na nohu do různých výšek... přičemž je prosím, aby mi při tom vázání řekli, proč je jejich provázek tak vysoko, jak je. Jednou jsme taky neformálně hodnotily v dívčí šatně. Jen v tom asi nejsme dost důslední.

O tom ostatním, co píšeš, budu ještě přemýšlet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2008 10:05:06    Předmět: Citovat

Lenka..
.. Ono je i možné, že to hodnocení bylo a já ho přehlédla či zapomněla (na to jsem poukazovala hned na začátku, že je to prostě možné..)
.. Stejně tak jsem vycházela jen z té hodiny, na které jsem byla (vím, že třeba před další hodinou mi Ríša říkal (to tu tento text ještě nebyl), že budou mít otázky pověšené)
.. To, s tím provázkem je pěkný nápad Wink
(Já si i pamatuji, že když jsem tam byla minule, tak to zhodnocení proběhlo - běhali, chodili, podle toho, jak jim to uteklo a Ríša se jich ptal, proč šli/běželi tak a tak rychle.)
.. A když tak o tom přemýšlím, tak já to možná myslela jinak a možná je to úplně blbě - mně tam asi chybělo zhodnocení vedoucími a teď je právě otázka, zda vedoucí má něco "hodnotit" nebo ne Smile

Ještě k tomu porovnání..
.. DLR si hodinu připravují přesněji než Janča a já. Přesně mají rozepsáno, jak která aktivita bude dlouhá, jaké jsou cíle hodiny, jaké materiální vybavení potřebují, atd... Janča a já si společně sedneme, řekneme si, co bychom chtěly, jak bychom to chtěly a sepíšeme.
(a ještě mne včera napadly dvě věci, ale už je zase nevím - tak příště Sad )

PS: Když jsem si teď přečítala ten první příspěvek, tak to vyznívá, že DLR chci kritizovat, ale tak to fakt být vůbec nemělo. Takže pokud to tak někdo bere, tak se moc omlouvám! Každá ta skupina je úplně jiná.
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Brepta Skuhrovcová



Založen(a): 3.1.2008
Příspěvky: 32
Město: Karlovy Vary/Č. Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2008 11:33:07    Předmět: Citovat

Za
a) byla to konstrruktiovní kritika
b) srovnání je rozhodně zajímavé
c) všichni víme že dosud hledáme a že nejde být úplně objektivní, ten kdo tohle chápe, umí pak přijímat příspěvky s rozvahou..

Díky moc.. pište dál, informujte Leni, Ríšo, Dášo- kdyby vám vyšlo trochu času zkuste sepsat nějaké aktivitky, způsoby práce.. Je to tu studnice nápadú, pohledů, způsobů. Takovéhle informace pomohou lidem které by to zajímalo k tomu to dát dohromady.. A mě fascinuje kolik nápadů způsobů tu je popsáno.. Nenechávejte si to pro sebe..Prosím


Shocked Very Happy Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 01. 2008 00:42:07    Předmět: taky neco k tomu Citovat

Ohlasuji, ze na www.p4c.cz uz se taky muzete dozvedet neco (temer maximum Smile ) o Provazku. Jinak receno, dokud si peclive neprostudujete nase pripravy a reflexe, nemuzeme Vase postrehy v teto diskusi brat vazne Smile Smile Zaroven jsem zalozil v sekci "FPD a Pedagogika volneho casu" nove tema prave pro diskusi o Provazku.

O tom jak a proc jsme NA NEKTERE AKTIVITY rozdelili ucastniky Provazku na skupinu kluku a holek zvlast se rovnez doctete v nasich pripravach v knihovne protalu P4C.cz.

Dalsi reakce:
- Co se tyka "kauzy micek" - ma jit o neformalne-formalni povidani - chceme dat oficialni cas k tomu, aby nam mohli rict napr. to, ze nekdo dostal trojku z pisemky - ale ostatni nemaji duvod poslouchat, ze nekdo ma trojku - maji cas na to, aby si rekli treba neco mezi sebou - chceme jasne oddelit zvukem zvonecku to, ze ted to konci a ted se uz poslouchame vsichni
- neni pravidlem to, ze bychom vzdy zacinali dramatikou (pokud by to nekdo z prispevku vyse tak pochopil)
- "otazka stale na ocich" - ono to jde dost tezko, kdyz se nekdy hraje hra po cele skole Smile
- hodnoceni na tom krouzku, na kterem Sabina byla, skutecne neprobehlo, jindy vetsinou probiha a to spice formou zpetne vazby pro nas; hodnoceni vedoucimi se vyhybame a zatim to bez toho jde; dale deti dostali slovni hodnoceni - dopis na A5 - pred Vanocemi

Myslim, ze hlavni rozdil mezi Zrcadlem a Provazkem je, ze Provazek je zkouskou toho, jak delat FPD s detmi ve volnem case - s aplikaci vseho co se na VC vztahuje - tedy odlisit skolni formu (napr. sezeni na zidlich) od te volnocasove (navic zidle delaly hrozny rambajz)

Uf, snad je to vsechno. Mejte se...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 01. 2008 10:04:47    Předmět: Citovat

Ríša..
.. Proč si myslíš, že je rozdíl mezi Provázkem a Zrcadlem, že vy děláte FPD ve volném čase? Zmiňuješ zde např. židle, ale pokud se nepletu, tak my jsme u skautů také židle používali .o) Zajímalo by mne Tvé rozlišení "školní FPD" a "FPD ve VČ" - již jsem se na to chtěla zeptat dříve, ale zapomněla jsem na to..
.. Co se týče té otázky na očích - asi jsem to špatně napsala, ale já měla na mysli diskusi a ne aktivity, které se konají "všude možně". Však při té diskusi jsi několikrát zmínil, že se jedná o tu a tu otázku od toho a toho.
.. Proč se vyhýbáte hodnocení? Z jakého důvodu?
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 01. 2008 11:06:00    Předmět: vc x skola Citovat

Jo jo, prijde mi (alespon podle toho, co tady pises), ze vy s detmi filozofujete vic v podobe, kterou zname ze Lhenic atd. My se snazime opravdu ozkouset, jakou roli v tom hraje ta hra (a prozitek pri ni, zazitek z ni...) a aplikovat pri tom vsechno to, co se ucime v predmete jako jsou "Metodiky zajmovych cinnosti" apod.

Rozliseni skolni FPD a FPD ve volnem case - viz porovnani Lipman (vsechny publikace) a Macku (dp) Smile Smile Ted nejak nad temi vecmi premyslim jako o obsahu me diplomky a tak se nechci shodit tim, ze by se to veslo do jednoho prispevku diskusniho fora Smile

Hodnoceni deti se vyhybam, protoze ho zatim nepotrebuju. Jasne, ze reknu, ze se mi libi, kdyz nekdo nekomu pomuze a ze se nelibi, kdyz nekdo nekomu natahne nohu... Ale stanovujeme-li si cile vztahujici se napr. k rozvoji mysleni, pak nemuzu hodnotit, jestli deti mysli dobre nebo spatne atd.

Otazka na ocich - jj, ten papir tam v tu chvili mohl byt...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2008 16:35:03    Předmět: Citovat

Napada me, budeme sestavovat nejakou nasi "metodickou prirucku" k Romane s plany diskuse - obsahujici otazky, ktere tady navrhuje Petr, ktere napadaji me a Dasu, Janu a Sabinu atd.? Ze by to bylo jako doplneni k te origos prirucce z Kanady a mohl to mit k dispozici kazdy, kdo pracuje s ceskymi detmi a kanadskou Romanou? Treba by to mohl byt jen jeden wordovsky soubor...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2008 16:52:05    Předmět: Citovat

Ríša..
.. Taky máš ten "problém", že máš otázky dětí a v metodické příručce k Romaně se v dané kapitole vyskytují naprosto jiné "hlavní myšlenky"? Smile
.. My (Janča a já) jsme to zrovna v pondělí probírali s PB Smile
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2008 17:25:54    Předmět: Citovat

Cili zbyva jen vyresit,kdo vytvori ten wordovsky soubor a kdo to bude davat dohoromady?

Ty hlavni myslenky - ja myslim, ze by to ani nebylo ono, kdyby tam byly vsechny... Smile Ale myslim, ze tohle by mohlo byt cene 1) ze jsou to rize ceske "zalezitosti", 2) ze ty otazky vznikaji na krouzcich, ktere jsou oba trochu frnknute tim volnym casem Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2008 17:27:45    Předmět: Citovat

jeste k tem rozdilnym hlavnim myslenkam v metodickych priruckach - Petr uz Vam to sice asi rikal, ale kdyz si projdes vsechny metodicke prirucky, ktere Lipman a spol. napsali, tak tam vetsinou ke vsemu neco najdes... A nelze se mu divit, ze to nekompletuje Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 02. 2008 09:27:30    Předmět: Citovat

Ríša..
.. Hlavně nám PB říkal, že plánuje CD, kde by byly "všechny" metodiky a pomocí vyhledávání by to vždy našlo danou "myšlenku" (z různých příběhů). Což mně přijde jako naprosto úžasná věc Smile

Ohledně té "naší" metodiky. Já bych jen chtěla tak nějak připomenout, že Romana je zaměřena na prevenci proti násilí. Takže nejen, že se ve příběhu objevuje "rozbitá" panenka, střílení po králíkovi, atd, atd... Ale že by i ty otázky/diskuse k tomu násilí měly vést...
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 27. 02. 2008 11:38:18    Předmět: Citovat

Proc by mely? Zalezi preci na tom, jaky je cil celeho krouzku, ne? Pokud je to prevence nasili, tak ano. Ale Provazek si vzal Romanu z uplne jineho duvodu...

To CD se planuje, taky jsem o nem pred 2 lety slysel (Peto, nic ve zlem Smile).. A abych jen nestoural, je mozne nejak konkretne s tim cd pomoci? Vim, ze to vazlo na autorskych pravech...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 02. 2008 12:14:41    Předmět: Citovat

Ríša..
.. Aha a z jakého důvodu? (Poněvadž kvůli tomu, že jste chtěli vyzkoušet FPD ve VČ to být nemůže - to by to mohl být příběh jakýkoliv).
.. Další věc, ve kterém se lišíme - u nás je to "násilí" na předních místech, u vás ne (i když si myslím, že zrovna oba kroužky by tu prevenci potřebovaly jak sůl ... ale to je jedno Smile )
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2008 16:23:54    Předmět: Citovat

Nechci mluvit za Ríšu, ale myslím, že si Romanu vybrali, protože je taková "akční" Smile

K tomu CD: není ani tak problém s autorskými právy jako s překlady a korekturami překladů Sad Neznáte někoho, kdo opravu UMÍ ČESKY?). Zatím jsem udělal aspoň to, že jsem dal do kupy všechny texty, co k FPD mám k dispozici. Jsou k dostání u mně, pokud si přinesete flešku.

---------------------------------------------
K met. příručce ve fortmátu Wordovského dokumentu: navrhuji "uvést do provozu" autorskou dílnu v příslušné sekci fóra (nápady by se nejdřív psaly na fórum Provázku nebo Zrcadla nebo kam všude ještě tak jako do teď a pak se teprve zkopírovaly do toho spešl fóra, kde by se kompletovaly a dál ladily).

Příspěvek pod čarou je jen výcucem pozůstatku diskuse, která zde byla smazána. Jejím výsledkem bylo rozběhnutí autorské dílny na fóru. Technické záležitosti týkající se autorské dílny se dále řeší přímo v dané sekci.


Naposledy upravil Petr Bauman dne 23. 03. 2008 17:56:17, celkově upraveno 4 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Macků



Založen(a): 4.2.2007
Příspěvky: 30
Město: Třeboň

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2008 23:51:30    Předmět: Citovat

Jinak taky nechci mluvit za Ríšu Smile , ale myslím si, že jsme si Romanu vybrali, protože je taková akční.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 02. 2008 08:44:56    Předmět: Citovat

Tu nikdo nechce mluvit za Ríšu a přitom tu má Ríša tolik tiskových mluvčí... Jak to ten chlap dělá Shocked ;o)))))))
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2008 14:15:51    Předmět: Citovat

Moje reakce na prispevek A. B. Skuhrovcove ze dne 4. 3. 2008 v diskusi k "Provazku":
Ritualu myslim mame pomerne dost - uvodni rozcvicka, kterou mohou uvadet deti; aktivita "kdo ma micek, mluvi"; hledani Penelopy po kazde kapitole; zvuk zvonecku oddelujici aktivity... Presto se chci - a to kdyby nic jineho - vyvarovat toho, aby nase setkani mela "jizdni rad" (krome posloupnosti na setkani, kdy se cte pribeh a formuluji otazky...).

Tady se opet projevuje to, co asi citim rozdilne oproti Tunte (a shodou okolnosti jde opet o "zajimavost".. ). Myslim, ze volnocasova jednotka (= hodina, setkani, schuzka...) by mela byt pro jeji ucastniky zajimava (ne vsak pouze zajimava, ne pouhe zabavne zaplacnuti casu) - je to jeden z aspektu, ktery ji odlisuje od skolni hodiny. No a k zajimavosti myslim prispiva neocekavatelna struktura te jednotky.

ALE: myslim, ze v pripade FPD jsou to dve rovnocenne varianty. Jak uz jsem rikal (a porad si za tim stojim), myslim ze na Roznove je to "vic volnocasove" nez na Maji... (vic her, nestala struktura jednotky, volnejsi disciplina i dochazka...)

Odpověď S. Koubkové na tento text:
Ríša..
.. Nesouhlasím.
.. Máte stejný styl hodiny jako my. Ten Tvůj pomyslný "jízdní řád" máš stejný jako my. Nebo si fakt myslíš, že děti neví, že začínají rozcvičkou, pak si povídají, pak mají zvoneček - který zahajuje "práci" (která značí diskusi, dramatiku, hru spjatou s příběhem), prostě jinými slovy "příběh" a ukončení hodiny je hledání Penelopy (což není zase tak staré, tak to jediné by mohli ještě "nevnímat")?

Začátek hodiny:
Vy - rozcvička (hra)
My - rozcvička (hra)

Pokračování hodiny:
Vy - povídání si s míčkem
My - přesun na deky, židle

Vy - zvoneček (v tom jediném se lišíte)
My - já a Janča

Průběh hodiny:
Vy - diskuse, hry (nebo-li oživení - do her počítám i dramatiku, apod., do diskuse počítám čtení příběhu, apod.)
My - diskuse, hry (nebo-li oživení - do her počítám i dramatiku, apod., do diskuse počítám čtení příběhu, apod.)

Konec hodiny:
Vy - hledání Penelopy
My - předávání deníčku

V čemže jste tedy vy víc volnočasovější než my? V čem je vaše docházka jiná než naše? (Jak víš, jakou máme docházku? ) Kdy máte více her? (Když vezmu příklad, kdy jsem byla na vaší hodině, tak jste měli hru na začátku - kterou jste připravili vy - a následně jste před diskusí měli dramatiku. Možná občas těch her máte více, občas méně - stejně jako u nás. Když vidíme, že děti ta diskuse chytla, tak prostě ať těch dvacet minut klidně povídají, když je to baví - občas nám ani těch dvacet minut nestačí, ale nebudu jim tam cpát nějakou hru (poněvadž přeci děláme ve VČ), když oni mají chuť si povídat. Jediné s čím souhlasím, je "volnější disciplína" - leč já bych o disciplíně nemluvila vůbec, pokud se vám kluci v hodině perou, pokud se uráží - takže s tímto jediným souhlasím - je pravda, že nám když se začnou prát, že se to utne, poněvadž si nedokáži představit, že hledající společenství se má prát a urážet se.
Vlastně se pletu - možná máte ještě jednu odlišnost (nevím, jak jste se nakonec dohodli) a to tu, že neděláte všechny otázky. U nás se prostě projedou úplně všechny, poněvadž děti obvykle nejvíce baví ta jejich otázka.
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2008 14:47:16    Předmět: Citovat

Tunto (a ostatni ctenari nasich nekonecnych splechtu Smile ), puvodne jsem na Tvuj posledni prispevek chtel zareagovat jen formou "to je Tvuj nazor"... Preci jen ale chci neco uvest na pravou miru...

Jizdni rad pro me nespociva v tom, jestli ho nekdo vnima/zna, ale v tom, ze neco jezdi pravidelne. Tudiz v zadnem pripade nechci rict, ze deti nevnimaji to, ze se zacina hrou, ze hledame Penelopu atd. Naopak, ja doufam, ze to vnimaji a chtel bych (jak uz jsem psal), aby to vnimali jako maly ritualek..
Dale, zvonecek neznaci praci, ale take treba ukonceni prace. Zkratka, ze deti maji prestat delat to, co delaji a zacit se soustredit na to, co jim prave nekdo chce rici... (ale to je jen drobnost, ktera se netyka "jadra pudla")

No a ted to hlavni. To, ze nechci jet podle jizdniho radu, znamena ze ve 100% pripadu nema platit scenar, ktery jsi napsala. Např. povidani s mickem jsme ted asi dvakrat vynechali, Penelopa se hleda na konci kapitoly a ne setkani, hru na zacatku neuvadi pokazde deti, o zvonecku uz rec byla. Na nekterem setkani pak treba vubec neni diskuse a hrajeme jen hry (nekdy ani nejsou filozoficke a radeji se snazime o celkovou spolupraci). A kdybych prece nabiral dojmu, ze deti ocekavaji hledacku Penelopy na zaver kapitoly, just to udelam tak, ze bude na zacatku setkani lezet uprostred mistnosti a budem kolem ni treba tancovat nejake domorode tance Smile Teda pokud by s tim Dasa souhlasila Smile Slovo "ritual" pak je treba brat v ponekud odlehcenem vyznamu - tedy ne, ze se uskutecnuje v nezmenene podobe, ale ze jsou to jen okamziky, ktere neco spojuje.. No, tak asi.. Smile


No a co se tyka te volnocasovosti. .. Nepodal jsem si patent na to, co je volnocasova jednotka a co ne. Ani presne nevim, jak Vase Zrcadlo probiha. Soudim jen z toho, co pisete do fora a co jsem slysel od navstev Smile
Nevim jakou mate dochazku a ve vyctu "volnocasovych" charakteristik v mem prispevku nemelo jit o odliseni Provazku a Zrcadla, ale o fakticky (ale ne uplny) vycet toho, co dle meho nazoru dela otevrenou jednotku otevrenou Smile A myslim, ze by filozofovani s detmi ve volnem case melo byt otevrenou jednotkou Smile

Volnocasove neznamena lepsi nebo horsi. Je to jine. Tunto, prosim nevztahuj tedy to, ze se snazim Provazek nejak vymezovat proti sobe. Je hodne brzy na to, aby se dalo rict, jestli co je lepsi, nebo vhodnejsi pristup a co ma lepsi? vysledky...


A ted mozna nove tema, ktere uz nepatri do teto diskuse a chce-li v nem nekdo pokracovat, at tak ucini nekde jinde (zadam o to z moci uredni moderatora fora Smile):
Hledajici spolecenstvi - myslim, ze geneze hledajici spolecenstvi je hodne dlouha a s detmi, ktere mame na Provazku 1x tydne je to proces na roky.. Nerikam, ze kdyz se nekdo rve, nechame ho rvat. Samozrejme se take snazime ucinit tomu pritrz. Ale ciste hypoteticky - tim, ze vstupujeme do rvacky o 20 let mladsich lidi jako deus ex machina, napomahame vytvoreni hledajiciho spolecenstvi vic, nez kdyby k tomu dospeli ty lidi jinym zpusobem? Nebo zalezi na tom, zda po "odtrzeni rvoucich se" nasleduje jeste neco, co by mohlo dat zaklad hledajicimu spolecenstvi?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Sabina Koubková



Založen(a): 7.3.2007
Příspěvky: 73
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 03. 2008 11:24:49    Předmět: Citovat

Ríša..
.. Já to na sebe nevztahuji. Ani neříkám, že je jedno lepší než druhé. Jen nechápu Tvou neustálou potřebu tvrdit, že vy jste volnočasoví a my ne (popř. volnočasovější). Ale už na to kašlu - to je jedno. Prostě máš potřebu nás oddělovat a já holt ne... Takže aby byl konečně klid - oki, Provázek je volnočasový a Zrcadlo je školní (jak to, že jsme v sekci FPD - VČ) - takže to rozdělení musí být trošku jinak... Provázek je volnočasověvolnočasový a Zrcadlo je školněvolnočasové.. A můžeme být všichni šťastni až do smrti... Smile
_________________
ťuňťa .o)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 17. 03. 2008 15:45:08    Předmět: Citovat

Ťuňťo, nejde o to, aby bylo prohlaseno, ze nekdo ma pravdu a jiny ne, nekdo je lepsi a jiny ne. Jde o to najit rozdily, najit to, co je charakteristicke pro ktery krouzek, aby se na tom dalo dale stavet... Verim, ze o to Ti jde take... Vzdyt jsi take zakladala diskusi "porovnavani"... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 03. 2008 18:05:11    Předmět: Citovat

Ríša Macků napsal:
...v mem prispevku nemelo jit o odliseni Provazku a Zrcadla, ale o fakticky (ale ne uplny) vycet toho, co dle meho nazoru dela otevrenou jednotku otevrenou Smile A myslim, ze by filozofovani s detmi ve volnem case melo byt otevrenou jednotkou. ... Volnocasove neznamena lepsi nebo horsi. Je to jine.
Navrhuji tuto část příspěvku zařadit do jiného tématu v rámci této sekce a pokračovat v diskusi o něm tam. Přináší podle mě dvě nová a důležitá tvrzení, která určitě bude stát za to více prozkoumat:
1) Jaký je (je nějaký) rozdíl mezi pojmy (přívlastky) "otevřený" a "volnočasový"? Jak spolu případně souvisejí?
2) Z jakého důvodu by filozofování s dětmi ve volném čase mělo být "otevřenou jednotkou"? A měl by být jakýkoli typ volnočasové aktivity současně "otevřený", nebo je to specifikum FPD? A pokud nějaká volnočasová aktivita není "otevřená", je to špatně? Proč? V čem? Možná by to ještě (předem) chtělo stručně shrnout kritéria této "oteřenosti" (volnočasovosti).

Ríša Macků napsal:
...myslim, ze geneze hledajiciho spolecenstvi je hodne dlouha a s detmi, ktere mame na Provazku 1x tydne je to proces na roky..
Tohle tvrzení je podle mě dost zajímavé. A určitě souvisí s tím, jak rozumíme tomu, co to vlastně HS je. Nevzniká HS už třeba tím, že jsme se sešli? Existují kritéria, podle kterých bysme řekli, že se pozná, že HS vzniklo? Doporučuji v diskusi pokračovat v sekci "Další témata". Už jsme se toho dotkli také v tématu FPD v MŠ (téma "Jde to vůbec?")

Ríša Macků napsal:
Ale ciste hypoteticky - tim, ze vstupujeme do rvacky o 20 let mladsich lidi jako deus ex machina, napomahame vytvoreni hledajiciho spolecenstvi vic, nez kdyby k tomu dospeli ty lidi jinym zpusobem? Nebo zalezi na tom, zda po "odtrzeni rvoucich se" nasleduje jeste neco, co by mohlo dat zaklad hledajicimu spolecenstvi?
...hm. asi bychj způsob řešení konfliktu volil podle jeho dramatičnosti a závažnosti (jak moc ubližuje). Aby HS mohlo fungovat - před konfliktem i po něm - podle mě potřebuje tu společnou činnost (hledání) vyvolanou společným zájmem (něco najít, něčemu přijít na kloub) a udržovanou společnou angažovaností na věci (že nám o to nalezení opravdu jde). Pokud důležitost (negativa) konfliktu převáží významnost hledání, pak se podle mě HS rozpadne... dokud se poměr oněch negativ a pozitiv zase nezmění.
Trochu mi to připomíná i "konflikt" v tomto tématu. Chvílemi to vypadá jako "na diskusní nože", ale pak jedeme dál - protože nám záleží na tom, co řešíme, víc než na chvilce nepříjemných pocitů - např. z toho, že mě někdo nechápe. A teď mě napadá, že je třeba ještě jedna věc kromě společného zájmu: víra v to, že společné hledání bude prospěšnější než hledání "v klidu o samotě". Někdy je možné, že mi na té věci záleží natolik, že si řeknu, že "s těmahle" se nikam nedostanu a budu v hledání pokračovat raději sám - nebo s někým jiným.


Naposledy upravil Petr Bauman dne 23. 03. 2008 19:22:11, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 03. 2008 18:45:53    Předmět: Citovat

Sabina Koubková napsal:
Ríša.. Prostě máš potřebu nás oddělovat a já holt ne...

Podle mě takové oddělování má smysl. Chceme-li se zlepšovat tím, že se učíme jeden od druhého, pak je lepší když nejenže nejsme stejní, ale také ty rozdíly formulujeme a třeba i zdůrazňujeme, abysme si je lépe uvědomili a také v diskusi vyjasnili (jestli třeba neděláme totéž, a jen tomu říkáme jinak). Protože když si všímáme toho, které aspekty naší práce nás odlišují, můžeme se v budoucnu více přiblížit odhalení faktorů, které mohou za to, že (hypoteticky) dosáhneme jiných výsledků. Rozhodně bych se této možnosti předem nevzdával - za trochu toho "dohadování" podle mě stojí.
Pro jistotu ještě poznámka k tomu "lepší/zlepšovat se": pokud práci pedagoga (resp. edukační proces) chápeme ve vší komplexnosti včetně všech vstupních determinant, z nichž velká část není v naší moci, pak samozřejmě bude vždy platit, že to "lepší" nezávisí jen na tom, co a jak děláme, ale také s jakými dětmi, v jaké škole,... Takže říct, že někdo něco dělá "líp" není tak jednoduché. Ale, chceme-li se zlepšovat, rozhodně bychom měli usilovat o to, abychom to "lepší" dokázali poznat. Třeba to, že my sami v našem kontextu, s našimi dětmi pracujeme lépe než třeba před pár měsíci. Srovnávání kroužků navzájem tak de facto neslouží ke srovnávání kroužků navzájem Smile (kvůli nespočetným determinantám, které je odlišují), ale slouží především k prohloubení a obohacení reflexe každého zvlášť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 03. 2008 18:54:08    Předmět: Citovat

Ještě mě ve výměně názorů mezi S. a R. zaujalo slovo "volnočasovější". Znamená to, že je volnočasovost stupňovatelná? (tj. že máme x kritérií volnočasovosti a čím víc je jich splněno, tím víc...) Nebo je to jinak: buď a nebo? (tj. že pokud není splněno některé kritérium, pak už se nedá o volnočasovosti mluvit). Rovněž navrhuji tuto otázku přiřadit k ostatním v "sousedním" tématu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: filozofické kroužky, tábory aj. Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign