Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 23. 01. 2016 14:54:35 Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-Puntík_Sedlec-Prčice_Vopat_P |
|
|
Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 15. 07. 2016 15:20:52 Předmět: |
|
|
Dobrý den,
předně se chci moc omluvit, že doplňuji zprávy na fóru až takto dodatečně a naráz, nějak jsem na tuto povinnost k praxi úplně zapomněl. O důležitých, zlomových setkáních jsem si ale psal stručné poznámky, tak se to s jejich pomocí pokusím zde nějak doplnit.
Připomínám ještě, že jsem praxi prováděl v dětském klubu Puntík Sedlec-Prčice, kde vedu dramatický kroužek pro předškolní děti (resp. pro děti ve věku 3-6 let). Praxi FpD jsem zde započal 29.1., tedy ještě v zimním semestru, celkem proběhlo do konce školního roku 20 schůzek, z nichž polovina (nebo 11) byla věnována FpD (ze začátku jsem hledal vhodnou časovou dotaci, postupně jsem přešel na systém "ob jedno" - tzn. jedno setkání pohybovější spojené s nácvikem představení, další právě takovéto spíše povídací). V tomto stylu, který se mi postupem času vcelku osvědčil, bych chtěl po prázdninách pokračovat i nadále nezávisle na školní praxi. A dále již ve zprávách . |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 15. 07. 2016 15:46:46 Předmět: |
|
|
I.
29.1. 2016
První hodina, předpokládaná časová dotace 40-45 min., z toho 15-20 min. divadélko se zapojením dětí na téma radost a smutek, zbytek pak povídání a diskuze na toto téma. Časová dotace zachována, struktura víceméně rovněž.
Úspěchy a chyby: Asi katastrofa. Tedy děti jsou skvělé a zřejmě je to i bavilo, do karet hrálo i to, že jich bylo celkem 8, což je skoro plný počet (10), takže jsem si to mohl vyzkoušet téměř "do plných", ale myslím, že problémem byly nevhodně volené otázky, zejména mladší děti (3-leté) úplně nevěděly, co po nich asi chci a reagovaly po svém. Pro příště si připravit lépe moderátorské otázky pro různé věkové skupiny a cílit je na konkrétní děti dle věku. Největší problém - matky. Myšlenka tato se jim zalíbila bohužel natolik, že začaly dětem radit odpovědi a ve finále některé z nich odpovídaly samy. Na toto pozor, je potřeba upozornit důrazně přihlížející rodiče, že se jedná o odpovědi dětí a ne jejich. Mně se toto v tuto chvíli vymklo z ruky, po ukončení jsem na to maminky slušně upozornil a ony to velice hezky vzaly a poděkovaly:).
Dodatek: Vzpomínám si, že to bylo vážně hrozné, posledních deset minut jsem jen tupě sledoval vášnivý spor několika alternativních matek nad otázkami položenými dětem, zatímco některé jejich děti vedly vesele polštářovou válku:). Mám maminky dětí na dramaťáku proto, aby viděly, jak zkouška nebo nácvik probíhá, přijde mi to dobré, ale začal jsem tady uvažovat, že bych to změnil. Nicméně jsem ještě volil domluvu a dohodu a vyžádal si slib, že už to příště neudělají |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 15. 07. 2016 17:18:33 Předmět: |
|
|
II.
19.2.2016
Druhé setkání, předokládaná časová dotace 40 min., z toho 20 min. krátké divadélko na téma dobrý skutek, dále diskuze na zadané téma. Časová dotace dodržena, struktura rovněž.
Úspěchy a chyby: Poněkud lepší než minule, zdá se. Byl jsem už lépe připraven na mladší děti, diskuze měla i hezké vyústění, dobrali jsme se předpokládaného cíle - tedy uvědomění si, proč máme dělat dobré skutky. Jen ty matky se zase úplně neudržely, ale už to bylo lepší, stačilo se podívat patřičným směrem:). Celkově se děti do debaty celkem dobře zapojují, samozřejmě někdo rychleji, jiný pozvolna. Jeví se mi ale nutné prokládat to pro děti nějakou např. pohybovou aktivitou, aby se z toho nestala nějaká každotýdenní zívačka.
Dodatek: Myslím, že po téhle schůzce jsem se začal zaobírat problémem, kterak to provést s výstupní akcí kroužku, tedy nacvičováním divadelního představení, a FpD, jak oboje skloubit dohromady. Tahle schůzka se konala vlastně po třech týdnech od té předešlé, myslím, že byly nemocné děti i já, čili byla vlastně první následující od započetí praxe. Začal jsem tu už koketovat s myšlenkou střídání po týdnu- nácvik-Fpd-nácvik-FpD...., ale ještě jsem to zkusil příště jinak. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 18. 07. 2016 10:17:11 Předmět: |
|
|
III.
4.3.2016
Třetí setkání, předpokládaná časová dotace 40 - 45min., z toho 25 min. nácvik divadélka (představení ke konci šk. roku), zbytek času diskuze o nacvičované situaci - téma Co to znamená „mít rád“. Časová dotace dodržena, struktura se částečně rozpadla.
Úspěchy a chyby: Asi zase úplně špatně. Tedy určitě. Je velká chyba po malých dětech něco chtít a potom míst oddechové činnosti po nich vyžadovat další soustředění. Ten nácvik je vysílil a pak příliš nevěnovaly pozornost otázkám a debatě, byl to vůbec takový celkový chaos, smývalo se to dohromady. Maminky už ukázněné (bylo hezky, vyhodil jsem je na dvorek).
Dodatek: Tady jsem se definitivně rozhodl, že budu praxi FpD provozovat ob jedno setkání v kombinaci s nácvikem divadla. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 18. 07. 2016 10:20:44 Předmět: |
|
|
IV.
18.3. 2016
Čtvrté setkání, předpokládaná časová dotace 40 min., 10 min. četba příběhu z knížky Kyky ryký, dobrý den - kapitola „Jak chtěl kohoutek udělat něco velikého“ - 20 - 25.min. debata na téma „Co je to udělat něco velikého“. Zbytek času pohybovka. Časová dotace lehce překročena, struktura OK.
Úspěchy a chyby: Do rukou se mi dostala skvělá knížka Kyky ryký, dobrý den od Michala Černíka, vřele doporučuji pro takovouto činnost s malými dětmi. Čtení bylo oproti plánu trochu delší, cca. čtvrt hodiny, ač jsem se snažil, některé děti to úplně nebavilo. Příště toto trochu zatraktivnit, vyrobit třeba dvě jednoduché loutky kohoutka a slepičky. Do diskuze se ale zapojovaly děti hezky, možná jsem občas kladl zbytečně složité nebo abstraktní otázky, je lépe ptát se ze začátku přes hlavní aktéry příběhu (co měl udělat kohoutek atd…)
Dodatek: První setkání, kdy jsem si na konci řekl: „Dneska se to povedlo.“ |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 19. 07. 2016 09:17:27 Předmět: |
|
|
V.
1.4.2016
Páté setkání, časová a strukturní dotace tradiční, čtení z Kyky ryký… - kapitola „Jak chtěl kohoutek zazpívat písničku“, k tomu téma „Může někdo umět všechno?“, čas i struktura jakžtakž zachovány.
Úspěchy a chyby: četba zatraktivněna jednoduchými loutkami, které však zejména některé mladší děti zajímaly více než samotný příběh o kohoutkovi, diskuze ale i přes složitější téma docela zdařilá, zapojovaly se ale zase naopak spíš ti starší, a to i přes to, že jsem se snažil volit jednodušší a přímější otázky. Starší děti moc pěkně reagovaly na sebe.
Dodatek: Průběh tohoto sezení si vyžádal, abych zapojil ty mladší děti do práce s loutkami, tak se více soustředily na ten příběh. Takto se mi tento model zdál optimální pro obě strany. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 19. 07. 2016 09:20:25 Předmět: |
|
|
VI.
15.4.2016
Šesté setkání, časová a strukturní dotace tradiční, kapitola „Jak chtěl kohoutek vylézt na kopec“, na to diskuze na téma „Co je daleko, co je blízko.“ Čas i struktura +- OK.
Úspěchy a chyby: Pěkná diskuze, děti se navzájem poslouchaly a opět pěkně reagovaly na svoje příspěvky. Možná zbytečně rychle jsem toto pěkné téma směřoval kamsi k abstraktnu. U pár starších dětí však byly zřejmé počátky chápání relativity. Což mě potěšilo.
Dodatek: Téma tohoto setkání a setkání samo se mi zatím líbilo asi nejvíce ze všech před i po něm. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 19. 07. 2016 09:32:20 Předmět: |
|
|
VII.
29.4.2016
Sedmé setkání, časová a strukturní dotace tradiční, kapitola „Jak byl kohoutek smutný“, na to diskuze na téma „Kdy je nám smutno, kdy je nám veselo“ nebo „Proč….“ Čas OK, struktura narušena závažností tématu.
Úspěchy a chyby: Všechno by proběhlo asi hladce a standardně, bohužel pro některé děti moc smutné téma.
Dodatek: No prostě…Jedna holčička se mi tam rozbrečela, když povídala, kdy je smutná, a to takovým způsobem, že vážně nešla utišit a ještě rád jsem zavolal maminku ze dvorku k ní. Takže to celkem narušilo plynulý průběh diskuze k tomuto, jinak si myslím moc pěknému, tématu. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 20. 07. 2016 07:10:57 Předmět: |
|
|
VIII.
13.5.2016
Osmé setkání, časová a strukturní dotace standardní, čtení z Kyky ryký…-kapitola „Jak kohoutek předpovídal budoucnost“, dále diskuze na téma „Co je to budoucnost, minulost, přítomnost -čas“. Čas i struktura dodrženy, diskuze o něco kratší než obvykle-málo dětí.
Úspěchy a chyby: I přes menší počet dětí podařená diskuze, směřoval jsem jí k co nejkonkrétnějším odpovědím a závěrům, Augustina jsem necitoval . Děti krásně pochopily téma a pěkně diskutovaly.
Dodatek: Diskuze skončila o něco dříve, než obvykle končívá, k cíli jsme dorazili nějakou přímější cestou, asi vzhledem k malému počtu dětí a té přespřílišné konkretizaci. Možná to chtělo přece jen trochu té metafyziky, ale já je pak radši pustil v těch posledních deseti minutách na hřiště, bylo hezky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 20. 07. 2016 07:59:30 Předmět: |
|
|
IX.
27.5.2016
Deváté setkání, časová a strukturní dotace standardní, čtení z Kyky ryký, dobrý den-kapitola „Jak udělali dobrý skutek“, dále diskuze na téma „Dobrý skutek“. Čas i struktura dodrženy.
Úspěchy a chyby: Děti (i ty mladší) měly jasnou představu o tom, co je to dobrý skutek, cílem diskuze tak bylo dosíci se toho, proč ty dobré skutky máme konat. Téma moc pěkné, ale trošku se ve finále smylo s již diskutovaným tématem ( ke kapitole Jak chtěl kohoutek udělat něco velikého). Měl jsem zřejmě obě témata (asi při diskutování prvního) nějak více odlišit.
Dodatek: Ke konci školního roku už se začala projevovat klasická větší roztěkanost dětí, ale do diskuzí se pořád dobře zapojovaly, zkoušel jsem je dělat co nejatraktivnější, zakončovat ho nebo prokládat jednoduchou písničkou k tématu (např. k dobrému skutku jsem hrál Šla Nanynka do zelí jako antitezi
), diskuze se pořád celkem pěkně vedly. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PavelVopat
Založen(a): 1.3.2015 Příspěvky: 11 Město: Sedlec-Prčice
|
Zaslal(a): 22. 07. 2016 10:08:06 Předmět: |
|
|
X.
10.6.2016
Desáté setkání, časová dotace 60 min., z toho 10 min. čtení z Kyky ryký, dobrý den-kapitola „Jak se narodila kuřátka“, dále diskuze na téma „Rodina“ proložená písničkou o rodině a tvořením velkého obrázku rodiny. Čas i struktura dodrženy.
Úspěchy a chyby: Poslední téma letošního školního roku. Od základní otázky „Kdo tvoří rodinu?“, jsme se dostali až k tomu, co je potřeba, aby rodina dobře fungovala a odpovědi dětí byly tak překvapivě úžasné a místy dojemné, až jsem téměř nahlas hořekoval, že zrovna toto setkání nenahrávám. Diskuze probíhala při tvorbě velkého společného výtvarného díla s tématem rodiny.
Dodatek: Až s lehkým odstupem času si říkám, že pro mě byla docela výhodou úplnost rodin všech dětí na kroužku. Tak zaplaťpámbů za to
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|