Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 01. 03. 2016 15:09:16 Předmět: 2015/2016-ZPRÁVY Z PRAXE-ŠD_ J.K.TYLA_PÍSEK_SKUBÝOVÁ,HLADKÝ |
|
|
26.2.2016, 1. setkání
Cíl setkání:
vzájemně se představit, vysvětlit dětem o čem Filosofování je, motivovat děti k přemýšlení a kladení otázek
Plánovaná struktura setkání:
15.00 - 15.10 vzájemné představení osob i čtyřnohého kamaráda
15.10 - 15.15 výroba jmenovek
15.15 - 15.25 vysvětlení "o čem filosofie pro děti je", zdůraznění potřeby klást otázky, nastavení pravidel filosofování
15.25 - 15.30 čtení internetové diskuze na téma "Týrání psů"
15.30 - 15.55 psaní souvisejících otázek na tabuli, hlasování o "vítězné otázce", hledaní odpovědi
15.55 -16.00 rekapitulace hodiny, motivace na příští setkání
Realita:
Děti, které se zúčastnily filosofování se setkaly v rámci fotografického kroužku, který probíhá každý pátek pod vedením spolužáka Jaromíra Hladkého. Děti se mezi sebou znají, což je přínosné. Věk účastníků je 11.-14.let, počet 10. Z toho 9 děvčat a jeden chlapec. Zpočátku byly děti lehce zdrženlivé, ale pes, kterého jsem přivezla pro navození atmosféry, působil jako uvolňující činitel. Přečtená internetová diskuze vyvolala čtyři otázky:
1.Proč týráme zvířata?
2.Jsou zvířata věci, a proto se k nim tak chováme?
3.Týráme psy proto, že se nemohou bránit?
4.Je důvodem týrání to, že nejsme všichni vegetariáni?
Zvítězila otázka č.3:"Týráme psy proto, že se nemohou bránit?"
Odpovědi: Pes je oddaný svému pánovi, kterému nechce ublížit, a proto snáší i týrání. Skrze týrání psů si řešíme své osobní slabosti.Psi týráme proto, že nemohou mluvit.
Reflexe:
Děti téma zaujalo, dodržovaly pravidla diskuze. Jejich vyjadřovací schopnosti nás mile překvapily.Jediný chlapec ve skupině se filosofování nechtěl zúčastnit, což jsme respektovali. Časová dotace byla překročena při samotném filosofování cca o 5 min. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 16. 03. 2016 13:56:36 Předmět: 11.3.2016, 2. setkání |
|
|
11.3.2016, 2. setkání
Cíl setkání:
motivovat děti k přemýšlení a kladení otázek
Plánovaná struktura setkání:
15.00 - 15.10 přivítání, hlasování o tématu
15.10 - 15.15 kolektivní čtení vybraného tématu
15.15 - 15.55 psaní souvisejících otázek na tabuli, hlasování o "vítězné otázce", hledání odpovědí
15.55 -16.00 rekapitulace hodiny, motivace na příští setkání
Realita:
Do skupiny zavítaly nové děti a také jeden dospělý, tedy došlo k vzájemnému představení nás samých a k našemu "filosofování". Děti měly na výbět 3 témata: 1)Chování mladých lidí ke starým lidem; 2)Má třídění odpadů smysl?; 3)Chovají se dnešní děti slušně?
Vyhrálo téma č. 3 ze kterého po následném společném čtení internetové diskuze na toto téma vyplynula zformulovaná otázka, která děti nějvíce zajímala a to:"Jak ke vzájemným vztahům a chování přispívá facebook"?
Odpovědi, ke kterým jsme se společně došly byly následující:
1.Komunikace na sociálních sítích snižuje úroveň psaného projevu
2.Komunikace na facebooku odosobňuje
3.Komunikace na facebooku komplikuje vztahy-vznikají nedorozumnění
4.Komunikace na facebooku umožňuje se prezentovat v jiném světle (lhát, být neupřímný)
Reflexe:
Do čtení tématu se zapojil i chlapec, který se na první schůzce držel stranou, což bylo potěšující (zároveň tak přítomnost dospělé ženy, kterou téma zaujalo). Do diskuze se rovněž zapojil mladý muž z USA, t.č. studující v Písku, který představil nové komunikační IT technologie, které jsou v současnosti v USA více populární než facebook. Bylo patrno, že část dětí je schopna se u tématu zastavit a přemýšlet o něm. Ve skupině se začínají profilovat děti, kterým je filosofování blízké. Časová dotace byla v podstatě dodržena. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 21. 03. 2016 09:14:19 Předmět: 18.3.2016, 3.setkání |
|
|
18.3.2016, 3. setkání
Cíl setkání:
motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
15.00 - 15.20 přivítání, zadání a vypracování úkolu na téma:"Co mi přináší pocit štěstí?"
15.20 - 15.50 diskuze nad daným tématem
15.50 - 15.55 rekapitulace proběhlé hodiny, závěr
Realita:
Tentokrát jsme dětem rozdali čisté papíry a propisky. Každý měl zaznamenat, co mu přináší pocit štěstí. Poté jsme to, na co potřebujeme peníze, aby v nás vyvolalo pocit štěstí zarámovali do obdelníka, to na co nepotřebujeme druhé lidi do trojúhelníka a to, na co naopak potřebujeme druhé lidi, do kroužku.
Reflexe:
Děti postupně jeden po druhém četly, co si zaznamenaly na papír. Jdeden chlapec nechtěl prezentovat své pocity, což jsme samozřejmě respektovali. Překvapilo nás, že téměř všechny děti měly převahu "koleček", což znamená, že k pocitu štěstí potřebují druhé lidi.Všichni jsme se shodli, že většina věcí, které nám přináší pocit štěstí je zadarmo. Časová dotace byla o cca 15 minut překročena. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 25. 03. 2016 13:59:40 Předmět: 23.3.2016, 4. setkání |
|
|
23.3.2016, 4. setkání
Cíl setkání:
pokračovat v tématu z předešlé hodiny (Co nám přináší pocit štěstí?), motivovat k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
15.00 - 15.05 přivítání
15.05 - 15.45 pokračování v tématu:"Co mi přináší pocit štěstí?" , diskuze
15.45 - 15.50 rekapitulace, závěr
Realita:
Navázali jsme na předchozí téma a diskuze se stočila k tématu peněz a k otázce, zda jsou peníze dobré či ne. Děti se shodly na tom, že peníze mohou reprezentovat obě polarity. Také z diskuze vyplynulo, že peníze jsou prostředkem k moci a tedy i k manipulaci. Vyvstala otázka, kde se v některých lidech bere potřeba, která nutí získávat majetek za každou cenu.
Reflexe:
Téma bylo dosti těžké pro nás i děti. Oproti předchozím setkáním neplynula diskuze lehce, facilitátoři se museli více snažit. Časová dotace : skončili jsme o 10 minut dříve. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 05. 05. 2016 11:26:07 Předmět: |
|
|
22.4.2016, 5. setkání
Cíl setkání:
motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
15.00 - 15.05 přivítání
15.05 - 15.45 četba internetové diskuze na téma:"Máme mít úctu ke starším lidem?" , hledání odpovědí, diskuze
15.45 - 15.50 rekapitulace, závěr
Odpovědi, ke kterým jsme se společně došly byly následující:
1. Starší lidé nejsou lepší než mi jen pro to, že jsou starší.
2. Starší lidé mají více zkušeností, proto si jich můžeme vážit, ale důležitější je charakter člověk.
3. Úctu si zasloužíme všichni.
4. Starší lidé jsou často nervózní a nechápou nás.
Reflexe:
Téma děti oslovilo. Diskuze probíhala vcelku spontáně. Časová dotace : překročena o cca 10 minut. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 06. 05. 2016 12:38:04 Předmět: |
|
|
25.4.2016, 6. setkání
Další setkání probíhala v rámci týdenního tvořivého pobytu pořádaného ZŠ Tylova v Písku, jejímž ústředním tématem bylo Hudba v umění a ve fotografii. Část filosofického kroužku dětí doznala změny v personálním obsazení.
Cíl setkání:
seznámit nově příchozí s principy filosofování, motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
19.00 - 19.05 přivítání, zopakování pravidel komunikace
19.05 - 19.45 povídání si o umění, hledání otázek a odpovědí, diskuze
19.45 - 20.00 rekapitulace, závěr
Otázky
1)Kde začíná umění a kde končí? Kamila
2)Proč má člověk potřebu se umělecky vyjadřovat? Jaromír
3)Je k umění důležitá inteligence? Jaromír
4)Co k umění potřebujeme? Denisa
5)Musíme mít pro umění talent? Niki
6)Jaké jsou podoby umění? Elišky
7)Co umění vlastně dokáže? Denisa
8)Jak se mění názory na umění? Jaromír
9)Co je vlastně umění? Denisa
10)Může člověk bez uměleckého cítění posuzovat dílo? Eli
11)Jak by vypadal lidský život, kdyby umění neexistovalo? Kamila
12) Může vzniknout nový umělecký styl? Eliška
13)Kam až může umění zajít? Denisa
14)Může se v umění jevit duše člověka? Eli
Reflexe:
Toto téma bylo dětem blízké. Otázky stále přibývaly. Časová dotace byla dodržena, avšak hledání odpovědí vzhledem k nastavenému harmonogramu posunuto na další setkání. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 06. 05. 2016 12:43:00 Předmět: |
|
|
26.4.2016, 7. setkání
Cíl setkání:
Hledat odpovědi na vítěznou otázku z předchozího dne, motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
19.00 - 19.05 přivítání, přečtení otázek z předešlého filosofování
19.05 - 19.45 hledání odpovědí, diskuze
19.45 - 20.00 rekapitulace, závěr
Odpovědi, ke kterým jsme došli:
otázka: Jak by vypadal lidský život, kdyby umění neexistovalo?
-názor na umění se mění s životní zkušeností
-umění tvoří společnost a společnost tvoří umění
-umění je vše, v čem je člověk dobrý
-každý člověk má v sobě potenciál stát se umělcem
-život bez umění je nepředstavitelný
-umění je vlastně podstatou bytí
Reflexe:
Děti téma bavilo, uvědomovali si důležitost umění v životě. Časová dotace byla dodržena. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 06. 05. 2016 13:18:45 Předmět: |
|
|
27.4.2016, 8. setkání
Cíl setkání:
Hledat odpovědi na vítěznou otázku z předchozího dne, motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
19.00 - 19.05 přivítání, přečtení otázek z předešlého filosofování
19.05 - 19.45 hledání odpovědí, diskuze
19.45 - 20.00 rekapitulace, závěr
Odpovědi, ke kterým jsme došli:
otázka: Jak by vypadal lidský život, kdyby umění neexistovalo?
-názor na umění se mění s životní zkušeností
-umění tvoří společnost a společnost tvoří umění
-umění je vše, v čem je člověk dobrý
-každý člověk má v sobě potenciál stát se umělcem
-život bez umění je nepředstavitelný
-umění je vlastně podstatou bytí
Reflexe:
Děti téma bavilo, uvědomovali si důležitost umění v životě. Časová dotace byla dodržena. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 06. 05. 2016 13:26:48 Předmět: |
|
|
28.4.2016, 9. setkání
Cíl setkání:
Motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí
Plánovaná struktura setkání:
19.00 - 19.05 přivítání, povídání si o smyslu života,o osudu
19.05 - 19.45 hledání odpovědí, diskuze
19.45 - 20.00 rekapitulace, závěr
Reflexe:
Tohoto setkání se zúčastnili i pedagogové. Téma bylo pro většinu zúčastněných těžké. Jako bychom se dostali na pomyslnou hranu filosofování. Diskuze zpočátku probíhala velmi rozvláčně-byly cítit obavy z vyřčeného i různé pohledy na smysl života a osudovost. Vzhledem k nastavenému harmonogramu jsme hledání odpovědí posunuly na další setkání. Časová dotace byla dodržena. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kamila Skubýová
Založen(a): 23.2.2015 Příspěvky: 12 Město: Hluboká nad Vltavou
|
Zaslal(a): 06. 05. 2016 13:31:28 Předmět: |
|
|
29.4.2016, 10. setkání
Cíl setkání:
Hledat odpovědˇna otázku po smyslu života. Motivovat děti k přemýšlení a k hledání souvislostí.
Plánovaná struktura setkání:
19.00 - 19.05 přivítání
19.05 - 19.45 hledání odpovědí, diskuze
19.45 - 20.00 rekapitulace, závěr
Otázka: Jaký má život smysl, když stejně jednou skončí?
1)Život má smysl proto, že nám dává víru v to, že má pokračování a člověk se tak může stále vyvíjet
2)Život má smysl proto, že nám dává víru v to, že budu žít jak nejlépe umím a tím dělám svět lepším
3)Smyslem života je poučit se z chyb
4)Smyslem života je život sám
Reflexe:
Podařilo se nám po nějaké době dobrat odpovědí a formulací, na kterých jsme se shodly. Časová dotace byla překročena o 15 minut. _________________ Kamila S. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|