Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 17. 02. 2016 22:54:30 Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-MŠ_Zvonecek-Klatovy_Kadlecova_J |
|
|
Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce (v rámci vlákna "FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU") je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 04. 03. 2016 17:50:14 Předmět: 1. 3. 2016/Nulté setkání |
|
|
Počet dětí: 10 (průměrně 9)
Věk dětí: 5 - 6 let
Cíl setkání: Adaptační sezení, vzájemné seznámení
............................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Shromáždění předškoláků v kruhu (2 minuty)
2. Následné představení (10 - 15 minut)
3. Nástin účelů setkání a dalších setkávání (5 - 8 minut)
Celkový čas: 20 minut
............................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Shromáždění předškoláků v kruhu (2 minuty)
2. Následné představení (10 minut)
3. Nástin účelů setkání a dalších setkávání (6 minut)
Celkový čas: 18 minut
............................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P - Hned zprvu se podařilo navázat dobrý kontakt s dětmi. Poměrně rychle se se mnou spřátelily, byly ochotné spolupracovat a představit se mi. Na otázku, co si myslí, že spolu budeme dělat, o čem si budeme povídat - pohotově odpovídaly a podávaly návrhy různých témat. Rovněž se podařilo přibližně dodržet plánovanou strukturu setkání včetně plánované časové dotace.
N - Tím, že jsme se ještě tak moc dobře neznali, tak ze strany dětí zde byla tendence dělat chvílemi hluk, upozorňovat na sebe. Po domluvě s učitelkou jsme se shodly na tom, že pro příště lze tuto nastalou situaci řešit zvýšením hlasu a dáním najevo, kdo je tady autoritou. Nebát se je zkrátka okřiknout i přesto, že zde člověk působí pouze jako praktikant! |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 04. 03. 2016 18:08:16 Předmět: 2. 3. 2016/První setkání |
|
|
Cíl setkání: Zamyšlení se nad tím, kdo nebo co je to člověk a jak se liší svojí povahou od zvířete.
........................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Seznámení se s MyšLenkou a vysvětlení pravidel diskuse (2 minuty)
2. Plán diskuse - seznámení s programem (2 minuty)
3. Úvaha - ,,Kdo nebo co je to člověk?" (2 minuty)
4. Porovnání člověka se zvířetem a rozdíly mezi nimi (v myšlení, citech, etc.) (15 minut)
5. Vyhlášení soutěže a odměna za spolupráci (3 minuty)
6. Hra, překvapení a poděkování s rozloučením (2 minuty)
Celkový čas: max. 25 - 30 minut
.........................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Seznámení se s MyšLenkou a vysvětlení pravidel diskuse (1,5 minuty)
2. Plán diskuse - seznámení s programem (1 minuty)
3. Úvaha - ,,Kdo nebo co je to člověk?" (3 minuty)
4. Porovnání člověka se zvířetem a rozdíly mezi nimi (v myšlení, citech, etc.) (22 minut)
5. Vyhlášení soutěže a odměna za spolupráci (3 minuty)
6. Hra, překvapení a poděkování s rozloučením (5 minuty)
Celkový čas: 35 minut
...............................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P - Nadchnout děti pro téma; zvláště chlapce. Do diskuse se následovně zapojily všechny děti bez rozdílu, některé více, jiné méně. Všichni se snažili konstruktivně odpovídat na otázky.
N - Chvílemi zde převládala tendence ,,zabrouzdat" do zcela jiného tématu z osobního života. Jelikož děti mají filozofickou chvilku s učitelkami i půl hodinky přede mnou, tak v závěru diskuse znatelná mírná únava a nepozornost. VELKÁ CHYBA - odchylka od plánované časové dotace, protažení vlivem prolínání jiných témat apod. Příště lépe vymyslet strukturu programu a lépe formulovat otázky, aby nezaváděly jinam. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 04. 03. 2016 18:35:06 Předmět: 4. 3. 2016/Druhé setkání |
|
|
Cíl setkání: Komunikace lidí a zvířat - lze se dorozumívat i mimoslovně? Jak a čím? Co vše jde mimoslovní komunikací vyjádřit?
..........................................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Překvapení z minula - odpočinková chvilka/lepení puzzle (2 minuty)
2. Plán diskuse - seznámení s programem a připomenutí pravidel diskuse (2 minuty)
3. Rekapitulace základních rozdílů mezi zvířaty a lidmi/člověkem a zvířetem (4 minuty)
4. Jak se dorzumíváme a proč? Umí to i zvířata? Lze se bavit beze slov? (10 minut)
5. HRA 1: Dle pracovního sešitu P4C, str. 30 a 31 - předvádění různých situací, pohybu a děti hádají - co jsem a proč uskutečnila, kolik významů může mít jeden jediný pohyb, projev emoce. (5 minut)
6. HRA 2: Děti pantomimicky předvádějí řeč rukou a hádají mezi sebou, co a proč - princip jako u bodu 5! (5 minut)
7. HRA 3: Odměna v podobě hry a doplnění dalšího dílku puzzlete (více viz mailové přílohy - poslány později!). (3 minuty)
8. Poděkování a rozloučení (1 - 2 minuty)
Celkový čas: 30 minut
......................................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Překvapení z minula - odpočinková chvilka/lepení puzzle (3 minuty)
2. Plán diskuse - seznámení s programem a připomenutí pravidel diskuse (1 - 2 minuty)
3. Rekapitulace základních rozdílů mezi zvířaty a lidmi/člověkem a zvířetem (2,45 minuty)
4. Jak se dorzumíváme a proč? Umí to i zvířata? Lze se bavit beze slov? (6 minut)
5. HRA 1: Dle pracovního sešitu P4C, str. 30 a 31 - předvádění různých situací, pohybu a děti hádají - co jsem a proč uskutečnila, kolik významů může mít jeden jediný pohyb, projev emoce. (6 minut)
6. HRA 2: Děti pantomimicky předvádějí řeč rukou a hádají mezi sebou, co a proč - princip jako u bodu 5! (6 minut)
7. HRA 3: Odměna v podobě hry a doplnění dalšího dílku puzzlete (více viz mailové přílohy - poslány později!). (3 minuty)
8. Poděkování a rozloučení (1 - 2 minuty)
Celkový čas: 30 minut
.................................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P - Překvapivě se relativně dařila udržet pozornost dětí při činnostech, kterých se zprvu zalekly, ale nakonec se jich s nadšením zkostily. Aktivně se zapojily do všech částí programu a snažily se přemýšlet o tom, co bylo řečeno.
N - V průběhu klidné diskuse se vyskytl problém s jistým účastníkem. Ten začal zlobit (z nudy?) a rozptylovat všechny v blízkém okolí tak, že se nedokázaly ostatní děti chvíli vůbec soustředit. Chlapec, říkejme mu Pepík - je intelektuálně na tom lépe, než zbylé děti, ale je sociálně slabší. Možná to zapříčinilo tuto situaci. Řešením byl až zákrok učitelky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 09. 03. 2016 18:26:56 Předmět: 8. 3. 2016/Třetí setkání |
|
|
Cíl setkání: Je správné jíst zdravě a proč? Co je vlastně skutečně zdravého?
..............................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Shromáždění/Přivítání (1 minuta)
2. Vysvětlení programu a připomenutí pravidel (3 minuty)
3. Předložení pomůcek (vystřižených druhů jídel)/Zamyšlení se na tím, co s tím./Návrhy otázek a formulace jedné konkrétní. (5 - 8 minut)
4. Diskuse (10 minut)
5. Praktické cvičení (rozdělení dětí do skupin, přidělení jídel každé skupině a jejich roztřídění dle jejich vl. měřítek + odůvodnění) (5 minut)
6. Opakování/Celkové zhodnocení (reflexe) (5 minut)
7. Poděkování za spolupráci, společná hra a rozloučení (3 minuty)
Celkový čas: 35 minut
...............................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Shromáždění/Přivítání (1 minuta)
2. Vysvětlení programu a připomenutí pravidel (2 minuty)
3. Předložení pomůcek (vystřižených druhů jídel)/Zamyšlení se na tím, co s tím./Návrhy otázek a formulace jedné konkrétní. (7 minut)
4. Diskuse (10 minut)
5. Praktické cvičení (rozdělení dětí do skupin, přidělení jídel každé skupině a jejich roztřídění dle jejich vl. měřítek + odůvodnění) (5 minut)
6. Opakování/Celkové zhodnocení (reflexe) (3 minuty)
7. Poděkování za spolupráci, společná hra a rozloučení (3 minuty)
Celkový čas: 31 minut
.................................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Až na drobné detaily se podařilo splnit všechny body z plánované struktury a dodržet téměř přesně jejich časovou dotaci. Zprvu setkání se povedlo vytvořit příjemnou atmosféru a za pomocí obrázků upoutat pozornost na to, co se bude dít dál. Děti vymýšlely různé otázky, nad jejichž obsahem měly chuť diskutovat. Následně se dovedly shodnout na jedné, která je zajímala nejvíce a které se chtěly věnovat.
N – Jelikož jsme z organizačních důvodů byli přemístěni do jiných prostor, kde obvykle konverzace neprobíhá, děti byly z tohoto prostředí rozrušené a v závěru diskuse se už moc nedařilo udržet jejich pozornost. Navíc byly značně unavené z předchozí činnosti s učitelkami, kdy též filozofují. Od bodu 5 je proto naše setkání tento den moc nebavilo; opravdový zájem o tématiku projevila sotva polovina dětí (z plného počtu, z 10). Pro příště bych ráda zlepšila ,,namotivování“ dětí, kterou jsem dle mého úsudku podcenila, a připravila si více aktivit k tématu, kterými bych diskusi proložila a děti zaktivizovala. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 09. 03. 2016 18:31:52 Předmět: 9. 3. 2016/Čtvrté setkání |
|
|
Cíl setkání: Násilí a otázka empatie – Je správné vůbec někomu ubližovat? Proč? Jak se cítí ubližovaný a ,,ubližovatel"?
................................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Shromáždění/Přivítání (1 minuta)
2. Odměna z předchozího dne (další dílek puzzlete) (1 minuta)
3. Vysvětlení programu a připomenutí pravidel (2 minuty)
4. Četba z knihy ,,Saša a Markétka“, kap. 7 (5 minut)
5. Zamyšlení se nad příběhem, návrhy otázek a formulace jedné konkrétní. (5 - 8 minut)
6. Diskuse (10 minut)
7. Praktické cvičení na EMPATII (příběh Romana) (5 minut)
8. Opakování/Celkové zhodnocení (reflexe) (5 minut)
9. Poděkování za spolupráci, společná hra, odměna (puzzle) a rozloučení (3 minuty)
Celkový čas: 35 - 40 minut
..............................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Shromáždění/Přivítání (1 minuta)
2. Odměna z předchozího dne (další dílek puzzlete) (1 minuta)
3. Vysvětlení programu a připomenutí pravidel (2 minuty)
4. Četba z knihy ,,Saša a Markétka“, kap. 7 (5 minut)
5. Zamyšlení se nad příběhem, návrhy otázek a formulace jedné konkrétní. (7 minut)
6. Diskuse (10 minut)
7. Opakování/Celkové zhodnocení (reflexe) (5 minut)
8. Poděkování za spolupráci, společná hra, odměna (puzzle) a rozloučení (3 minuty)
Celkový čas: 34 minut
....................................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Dnes byly děti obzvláště pozorné, šikovné, mající chuť spolupracovat. Protože jsou zvyklé na čtení i podstatně delšího textu a zamyšlení se nad ním, nebylo pro ně těžké vyslechnout si příběh Saši a Markétky. Příběh je očividně zaujal. Již při čtení bylo pozorovatelné, jak některé děti více bedlivěji poslouchají a představují si děj. Následně dokázaly samy s menší ,,nápovědou“ formulovat otázky, říci ne jeden problém týkající se přečteného úseku a kolektivně se domluvit na jednom konkrétním bodě, který chtěly probírat. Všechny své názory dokázaly obstojně argumentovat a uváděly i některé příklady ze života, či z pohádek a různých filmů. Velmi tomu nejspíše pomohla i doprovodná pomůcka, kterou jsem dnes ve školce s sebou měla, a to v podobě přes metr obrovského plyšového psa. Děti měli četbu tedy i s názornou ukázkou (hlazení Kulíška – psa, plácání Kulíška – psa apod.). Celkově se dnešní sezení povedlo; spokojenost na místě. Plánovaný časový harmonogram byl adekvátní a až na jednu výjimku splněn.
N – Bohužel mám na děti vyhrazeno poměrně málo času, a když se děti rozpovídají, velmi rychle to uteče. Dnes bylo obzvláště obtížné plánovanou strukturu setkání dodržet, kolik toho k příběhu děti chtěly říct. Proto jsem byla nucena úplně vypustit bod 7 – praktické cvičení na EMPATII. V neposlední řadě, a bohužel jsem si to uvědomila pozdě, až na samý konec setkání, neproběhlo zapojení všech dětí (přesněji řečeno 3-4/10) do diskuse. Některé si tak mohly připadat odtrženě od skupinky, která komunikovala nejvíce, byla nejvíce aktivní. Mohly se cítit neprospěšnými, nepatřícími tam, méněcennými. Bylo to způsobeno tím, že jsem je nechtěla do činnosti jednoduše nutit, ale to byla chyba. Příště bych to proto ráda napravila. Mám připravenou změnu pravidel, kdy si vyzkoušíme nový systém diskuse, že nebude mluvit jen ten, který má myšlenku i MyšLenku, ale budou mluvit všichni i za cenu, že se budou opakovat a řeknou již řečené, popř. je nebude napadat nic a přiznají, že zrovna neví. Budeme si na každou otázku posílat plyšovou MyšLenku kolem dokola (jak jsme v kruhu) 2x tak, aby na každého došlo a nikdo nikoho nepřekřikoval a umožnil se prostor všem. Doteď jsme se jen hlásili, což ubíjelo ty, kteří jsou méně činnými (ale pouze v diskuzi). Tak uvidíme! Zda se tento systém osvědčí, ukáže až čas … |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 24. 03. 2016 10:12:45 Předmět: 21. 3. 2016/Páté setkání |
|
|
Cíl setkání: HRA - zamyšlení se nad tím, k čemu je dobrá apod.
............................................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Příprava setkání, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Vysvětlení nových pravidel (2 minuty)
3. Odkrytí zakrytých připravených vizuálních pomůcek a zamyšlení se nad tím, proč tu jsou, o čem si budeme povídat. (2 minuty)
4. Formulace otázek a následná diskuse (15 minut)
5. Cvičení dle publikace ,,Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí“, str. 100/dole (3 minuty)
6. Rekapitulace, shrnutí (1 - 2 minuty)
7. Poděkování za spolupráci, odměna, hra, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 30 - 35 minut
.............................................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Příprava setkání, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Vysvětlení nových pravidel (2 minuty)
3. Odkrytí zakrytých připravených vizuálních pomůcek a zamyšlení se nad tím, proč tu jsou, o čem si budeme povídat. (2 minuty)
4. Formulace otázek a následná diskuse – CO je to hra, CO dělá hru hrou, ODkud se vzala hra, její formy a která z nich je lepší? (15 minut)
5. Cvičení dle publikace ,,Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí“, str. 100/dole (3 minuty)
6. Rekapitulace, shrnutí (2 minuty)
7. Poděkování za spolupráci, odměna, hra, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 32 minut
................................................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Děti se na naše setkání po delší pauze, kdy jsem bohužel marodila, velmi těšily a rády se zapojily, až na výjimky, do diskuze. Byly zvědavé, co jsem si pro ně přichystala. Uvítaly vizuální pomůcky, které jim ve formulaci otázek pomáhaly (např. kostka, PS3 hry, cestovní šachy, …). Přemýšlely nad nimi, navrhly hned několik otázek, které je zajímaly a velmi rozvinutě si je pak dokázaly následně zodpovědět. Rovněž se přizpůsobily poměrně rychle novým pravidlům, která se naučily respektovat a řídit se jimi.
N – Na malou chvíli se děti až moc soustředily na přinesené vizuální pomůcky, že nevnímaly diskuzi, resp. hovořící své kamarády. Také po poradě s třídní učitelkou, abych do diskuze zapojila úplně všechny, jsem se všimla, že sice to bylo ze strany dětí oceněno, ale u dvou dívek se to moc nedařilo. Bylo patrné, že sice poslouchaly, ale do debaty se zapojovat přímo nechtěly. Měly možnost se vyjádřit, a že nevyužily této příležitosti? Nenutila jsem je, ale mrzelo to. Soudě non-verbální komunikace – obě strany! |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 24. 03. 2016 10:34:09 Předmět: 22. 3. 2016/Šesté setkání |
|
|
Cíl setkání: STRACH - zamyšlení se nad otázkou strachu
................................................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Příprava setkání, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Připomenutí nových pravidel (1 minuta)
3. Čtení první kapitoly z publikace ,,LUKÁŠ&LENKA“ (5 - 8 minut)
4. Co nám chtěl příběh říci? Na jakou lidskou vlastnost poukazoval? (3 minuty)
5. Formulace otázek a následná diskuse (10 - 15 minut)
6. Cvičení/Kreslící chvilka – každý kreslí, čeho se bojí, následně to představí ostatním a formulují se poslední otázky diskuse – zda se bojíme něčeho společně apod. (10 minut)
7. Rekapitulace, shrnutí (1 minuta)
8. Muzikální hra ,,Jak vytvořit bouři“ (https://www.youtube.com/watch?v=lgCIINT1PlQ - první cca 1:30) + hra dle výběru dětí (5 minut)
9. Poděkování za spolupráci, odměna, rozloučení (2 minuty)
Celkový čas: 40 - 50 minut
.....................................................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Příprava setkání, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Připomenutí nových pravidel (1 minuta)
3. Čtení první kapitoly z publikace ,,LUKÁŠ&LENKA" (7 minut)
4. Co nám chtěl příběh říci? Na jakou lidskou vlastnost poukazoval? (2 minuty)
5. Formulace otázek a následná diskuse – CO je to strach, kde se bere, lze se mu bránit, je lidské/normální se bát, bojí se i zvířata apod. (10 minut)
6. Cvičení/Kreslící chvilka – každý kreslí, čeho se bojí, následně to představí ostatním a formulují se poslední otázky diskuse – zda se bojíme něčeho společně apod. (10 minut)
7. Rekapitulace, shrnutí (1 minuta)
8. Muzikální hra ,,Jak vytvořit bouři“ + hra dle výběru dětí (5 minut)
9. Poděkování za spolupráci, odměna, rozloučení (2 minuty)
Celkový čas: 41 minut
.....................................................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Děti se dnešního setkání nemohly dočkat. Zajímalo je, co se bude probírat tentokráte. Na téma STRACH neměly rozhodně strach odpovídat ; vcelku dobře se vyjadřovaly a ventilovaly ven i své zkušenosti. Velmi je nadchla vsuvka v podobě kreslení, kdy si lehce odpočinuly. Co mě osobně překvapilo a potěšilo v jednom – vůbec poprvé se do diskuse zapojily, rozpovídaly se děti, které se doposud stranily a byly spíše pasivními aktéry našich setkání, byly mlčenlivými. Také nikdo nikoho nepřekřikoval a úplně prvně byl vidět u dětí opravdový zájem o názor svých kamarádů; aktivní naslouchání.
N – Ač jsou děti zvyklé, naučené na poslouchání dlouhého čtení, asi jsem měla zvolit pouze nějaký konkrétní úryvek; vybrat prostě pasáž, která se zdála být nejdůležitější (sama kapitola je poměrně dlouhá a pro ně vyčerpávající na soustředění). Tak jsem bohužel ale neučinila a dopadlo to tak, že u dvou dívek (stejných, jako u předchozího setkání) došlo k postupnému nezájmu o děj. Chvíli mu věnovaly pozornost, chvíli ne. Přišlo mi, že už je to právě z důvodu délky moc ke konci nebralo. Pak se ale bez problémů zapojily do diskuse. V neposlední řadě u některých jedinců dnes došlo k přílišnému fantazírování, vyprávění nereálných příběhů (což je ale normální, pokud máme a známe základy vývojové psychologie). Sice nad tím bylo přemýšleno, ale zároveň jsme se tak na okamžik od celé filozofie zcela odklonili. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 06. 04. 2016 09:27:52 Předmět: 29. 3. 2016/Sedmé setkání |
|
|
Cíl setkání: MÍT RÁD
...............................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Saša&Markétka – čtení 6. kapitoly (2 - 3 minuty)
4. Aktivita/cvičení (3 minuty)
5. Formulace tématu, otázek a diskuse (10 - 20 minut)
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 30 - 40 minut
..................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Saša&Markétka – čtení 6. kapitoly (2 minuty)
4. Aktivita/cvičení – obrázky, ve 2 z 6 případů něco nesedí, najít a odůvodnit proč (3 minuty)
5. Formulace tématu, otázek a diskuse – Co máme rádi? Jak poznáme, že máme rádi, nebo nás má někdo rád? Je možné mít rád a zároveň nenávidět? Mít rád vs. Milovat - Přátelství vs. Láska… (15 minut)
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 33 minut
......................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Děti byly obzvláště šikovné; uvažovaly nad položenými úkoly, které s nadšením plnily. Diskuse prvně probíhala z 90% beze mě, děti si ji řídily samy. Neskákaly si do řeči, jeden druhému naslouchal, hlásily se. Spolupráce probíhala bez zjevných obtíží.
N – Možná mohla být diskuse o něco málo delší. Nemotivovala jsem možná dostatečně, aby se zamýšlely nad dalšími otázkami, které s tématem mohou souviset. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 06. 04. 2016 09:32:03 Předmět: 1. 4. 2016/Osmé setkání |
|
|
Cíl setkání: TAJEMSTVÍ
......................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Eliška – čtení vybrané části první kapitoly (2 - 3 minuty)
4. Formulace tématu, otázek a diskuse (10 - 20 minut)
5. Aktivita/cvičení (5 - 8 minut)
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 40 - 45 minut
......................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Eliška – čtení vybrané části první kapitoly (2 minuty)
4. Formulace tématu, otázek a diskuse (10 minut) – Líbí se Vám tajemství? Je vyzrazené tajemství tajemstvím? Existují jiná, než dobrá tajemství?
5. Aktivita/cvičení (8 minut) – Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí/str. 110
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 33 minut
.......................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Oproti ,,N“ = Nejvíce děti bavila ta část, kde byly nejvíce akční, tedy část s aktivitou. I přes značné obtíže se diskuse povedla, kratší - ale přeci, byť tomu situace zdaleka nepřála.
N – Z tohoto dne nemám vůbec dobrý pocit. Děti byly dost unavené, nepozorné, ne moc komunikativní (až na výjimky). Byla jsem na to upozorněna od třídních učitelek, že s nimi nebude dobrá spolupráce, což se na 50% naplnilo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 06. 04. 2016 09:39:12 Předmět: 4. 4. 2016/Deváté setkání |
|
|
Cíl setkání: VÍTĚZSTVÍ
..................................................
Plánovaná struktura setkání/Plánovaná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Lukáš&Lenka – čtení vybrané části poslední kapitoly (2 - 3 minuty)
4. Formulace tématu, otázek a diskuse (10 - 20 minut)
5. Aktivita/cvičení (5 - 10 minut)
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 30 - 45 minut
.....................................................
Skutečná struktura setkání/Skutečná časová dotace
1. Příprava, shromáždění, přivítání (3 minuty)
2. Zopakování pravidel, program dne (3 minuty)
3. Lukáš&Lenka – čtení vybrané části poslední kapitoly (2 minuty)
4. Formulace tématu, otázek a diskuse – Co je vítězství? Může vyhrát více lidí najednou? Jak reagujeme na vítěze? Otázka porážky… (15 minut)
5. Aktivita/cvičení - Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí/str. 143 (8 minut)
6. Shrnutí (2 minuty)
7. Odměna, hra, poděkování, rozloučení (5 minut)
Celkový čas: 38 minut
.........................................................
Co se podařilo (P)/nepodařilo (N)
P – Z tohoto dne mám úplně jiný pocit, než z předešlého setkání, tedy velmi dobrý. Mám z něho obzvláště radost. Podařilo se dodržet časový harmonogram (časovou dotaci) i plánovanou strukturu setkání. Děti byly pozorné, nad tématem hloubavě přemýšlely; očividně je to bavilo a těšily se z toho, že jim to jde. Velmi mě potěšilo, že jsem se od třídních učitelek navíc dozvěděla, že našimi setkáními se rozpovídaly ty děti, které ještě před nedávnem nevydaly ani hlásku, moc se se svými zážitky a zkušenostmi nesvěřovaly, neuměly je reflektovat/pracovat s nimi.
N – Aby to nebylo ale zase tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, že se jednalo o naprosto perfektní setkání, které se vydařilo, tak ano, ale přeci jen se v jeho průběhu stalo něco nepředvídatelného, s čím musí počítat každý pedagog. V jeho závěru jsem si prošla zkouškou autority, kdy zde došlo ke konfliktu mezi dvěma chlapci (jeden druhého dost hrubě udeřil z ničeho nic). Naštěstí jsem se ale obešla bez zákroku třídních učitelek, a se situací si poradila sama. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 13. 04. 2016 13:42:38 Předmět: 7. 4. 2016/Desáté setkání |
|
|
Poslední filosofické setkání se uskutečnilo ve čtvrtek, dne 7. dubna 2016. Přiznám se, že se jednalo o setkání improvizační, kdy nebyla připravena plánovaná konkrétní struktura, ani časová dotace. Proto se zde nyní zcela odkloním od zajetého systému zápisu.
Toto finální setkání mělo proběhnout ve dvou fázích. Prvně jsme si měli s dětmi povídat o tom, co je to přátelství. V druhé části, protože jsme se měli vidět všichni naposledy v rámci tohoto předmětu, jsem jim blíže chtěla představit samu sebe, aby věděly, co dělám zejména ve svém volnu.
Celkový čas obou dvou fází/částí jsem odhadovala na cca 30 - 40 minut.
V první fázi bylo na plánu dětem rozdat omalovánku (obrázek medvídka Půa s prasátkem, jak se objímají) a během vymalovávání se měly zamyslet, co nám obrázek popisuje, že zde máme ukázku dvou kamarádů. Načež mělo dojít k diskusi ohledně přátelství, přesněji řečeno formulování otázek na způsob publikace ,,Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí“/str. 54. Měla trvat do 20 minut.
V druhé polovině setkání jsem měla s sebou notebook, kdy jsem chtěla dětem ukázat videa, kde působím ve svém volnu. Každé setkání jsem nosívala při sobě žluté desky s neznámým obrázkem kostela (kostel sv. Mořice na Mouřenci u Annína), kde dělám průvodkyni a spolu s mým kolegou chystáme návštěvníkům celoročně různé akce. Samy děti si vyžádaly, že by rády věděly, zda za střechou na obrázku je duch, či nikoliv. Názorná ukázka v podobě videí proto byla na místě. Tato část měla trvat rovněž do 20 minut.
Ve skutečnosti na první z nich vůbec nedošlo, přátelství jsme vůbec neprobírali. Chtěla jsem to udělat velmi odpočinkové na samotný náš závěr, a proto jsem dětem jen pouštěla videa, umožnila virtuální prohlídku kostelíka a přilehlé kostnice. Při zhlédnutí prostor ossaria však došlo na diskusi, na kterou jsem sice nebyla připravena, ale povedlo se mi ji ve finále snad i zdařile vést. Děti totiž spatřily ve videu staré máry a samy se rozpovídaly na téma pohřbívání mrtvých v dobách minulých na Šumavě a okolí. Nepopírám, vyrazilo mi to dech, jaké vědomosti o tom mají!
Co se tedy povedlo, děti v některých pasážích videí velmi zaujmout, nadchnout, přemýšlet nad tím, kde se to tam vzalo, jak je to staré atp. Na druhou stranu ke konci programu, dlouhém cca 32 minut, se některé již nudily a rušily ty zbylé, které se i nadále zajímaly a dožadovaly dalších ukázek. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Kadlecová
Založen(a): 23.3.2015 Příspěvky: 12 Město: Klatovy
|
Zaslal(a): 13. 04. 2016 17:03:25 Předmět: Celková reflexe |
|
|
Nyní je splněn základní blok povinných filosofických setkání v rámci předmětu ,,Filosofie pro děti v praxi“.
Setkání proběhlo celkově 10, zápisů je ale více. Na rozdíl od třídních kolegů osobně nepovažuji první setkání za filozofické, nýbrž seznamovací (čemuž nerozumím, jak jim mohlo projít uznání předmětu!!! – když mají zápisů jen 10). Už vidím, jak s nimi hned první den vedli vášnivou filozofickou debatu, když je třeba děti viděly první den v životě. No, nevadí.
Během těchto setkání se využívalo několika pomůcek a publikací. Z publikací těmi nejčastěji používanými byly jednoznačně:
♫ Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí,
♫ Saša a Markétka,
♫ Lukáš a Lenka,
♫ Eliška.
Užity byly i různé omalovánky, fotografie, videa a další. Veškeré materiály byly a jsou v mém osobním vlastnictví. Ty, které nebyly, za ty děkuji školnímu personálu a také Přátelům Mouřence, s jejichž laskavým svolením jsme směla za účelem těchto setkání použít libovolné fotografie a ona zmíněná videa.
Zaměřme se nyní na to, jaká byla integrální struktura těchto mých vlastních setkání a co mě vedlo k jejich hierarchii.
První setkání tedy bylo čistě o tom, že jsme se představili jeden druhému navzájem. Jak se jmenujeme, co máme rádi. V žádném případě v tom filozofii nespatřuji!!!
Následovalo setkání, kdy jsme si s dětmi povídali (a prvně filozofovali ) na téma, kdo nebo co je to ČLOVĚK, a jak se liší např. od zvířete. Navázali jsme tak na naše předchozí seznamování tím, že jsme se snažili pochopit sami sebe, kým/čím doopravdy jsme.
Lidé se vyznačují tím, že mezi sebou komunikují. Další setkání jsme tedy zaměřili na problematiku KOMUNIKACE.
Rovněž se vyznačují kulturním stravováním, jakýmsi životním stylem, gastronomií. Proto debata na téma STRAVOVÁNÍ, a konkrétně zdravého stravování, byla na místě.
Všichni lidé na Zemi chtějí spolu vycházet pokud možno co nejlépe. Jde to tak ale vždy? Vždycky se přeci objeví někdo, kdo se chová nějak nepřijatelně, společensky nevhodně. Může se chovat k okolí až násilně. Co to ale to NÁSILÍ je? Co z toho takový člověk má a jak se cítí ubližovaný? EMPATIE jako způsob pochopení emocí druhých vs. násilí bylo dalším probíraným tématem.
Aby ale tím vším mohl už člověk disponovat, je třeba se komunikaci, stravování i asertivnímu chování učit. A prvně začíná učení hrou. HRA byla hlavním předmětem pátého setkání.
Člověk během učení, když něco nezná, má jisté obavy, zda to všechno vlastně zvládne. Ovládá ho už od narození jistý STRACH. Proto i strach byl zakomponován jako jedno z ústředních témat diskusí.
Strach, těžké období apod. se lépe zvládá s někým, kdo nás MÁ RÁD. Tedy s přáteli, rodinou apod. Co je to ale mít rád, jak to poznáme,…? I na toto téma se děti rozpovídaly.
Strach, těžké období se prožívá nejlépe s někým dalším. Pomocí komunikace ten druhý vnímá naši situaci, soucítí s námi (odkaz na empatii), situaci s námi i prožívá a někdy takovému člověku sdělíme i něco, co nikdo jiný neví, protože mu důvěřujeme. Následovala tedy otázka ohledně TAJEMSTVÍ.
Mít takového ,,dalšího“ (kamaráda apod.) je hotovým vítězstvím pro nás samotné. Co je to ale VÍTĚZSTVÍ? Co to obnáší? To vše a mnohem více se řešilo na devátém (v realitě desátém) setkání.
Poslední setkání proběhlo-neproběhlo řízeně-neřízeně. Bylo odpočinkové, a ačkoliv nemělo být zcela tak filozofické, nakonec se to do filozofie přehouplo. Otázky byly smíšené, od SMRTI PO DŮSTOJNÉ POHŘBÍVÁNÍ MRTVÝCH ZA STARÝCH DOB NA ŠUMAVĚ A OKOLÍ, apod. Děti se těžce loučily s tím, že už nebudeme spolu nic už dál probírat.
Věřím ale, že jsme se neviděli rozhodně naposledy (to určitě ne, neboť za 10 dní mám s nimi již normální pedagogickou praxi). Již nyní plánuji, že si předmět zapíši i v letním semestru příštího roku. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|