Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_ZS_Nova_Cerekev_M_Konakova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2016 00:10:23    Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_ZS_Nova_Cerekev_M_Konakova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 10. 04. 2016 21:50:40    Předmět: Citovat

17.02.2016 první setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3: - 4. třída, skupina osmi dětí.

Cíl: 1. Seznámení s dětmi a s účelem mé návštěvy a s tím, jakou spolupráci od nich očekávám.
2. Diskuze na téma vztah lidí a zvířat. (Jako podnět - živý pes)

Časová dotace plánovaná/skutečná 60/85 min.

Přítomnost živého psa byla velmi podnětná a přitahovala pozornost. Měla jsem obavy, že pes bude děti rozptylovat více, něž potřebuji. Proto jsem na počátku ponechala několik minut dětem na seznámení s psím kamarádem a ty se v tomto čase uvolnily a zbavily ostychu. Téma jsem pak přirozeně rozvíjela na základě podnětů a asociací. Pro děti byly přitažlivé úvahy týkající se vztahu člověka a zvířete jako mazlíčka a člověka a zvířete, na kterém je tento závislý (asistenční pes).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 13. 04. 2016 14:52:14    Předmět: Citovat

03.03.2016 druhé setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3.- 4. třída, skupina šesti dětí.
Cíl: Diskuze na téma čas. (pomůcky – minutové přesýpací hodiny)
Časová dotace plánovaná/skutečná 40/55 min.
Na úvod a pro seznámení s tématem „čas“ jsem zvolila soutěž o čas. Děti jsem rozdělila do tří skupin po dvou. Úkolem bylo v časovém limitu 1 minuta splnit 10 úkolů ( namalovat obrázek, vyměnit si svetr se spolu soutěžícím, vypít sklenici vody, napsat co jsem měl k obědu, atd.) Úkoly byly zvoleny tak, aby v prvním kole družstva nemohla všechny úkoly splnit v limitu. V dalším kole byl limit zdvojnásoben a zadány jiné úkoly, zvládnutelné v daném čase. Následovalo vyhodnocení , vyhlášení prvního, druhého, třetího místa a rozdány ceny (sladkosti). Následovala diskuze, na téma čas a vyjádření k tomu, zda se dětem líbilo první či druhé kolo a proč. Dětem se líbilo více druhé kolo, jelikož se jim podařilo úkoly splnit, měly více času na provedení. Další témata týkající se času: čas plynoucí během roku, roční období, volný čas, čas trávený ve škole, s rodiči, prarodiči, kamarády, způsob trávení volného času.
Děti s chutí vyprávěly o čase tráveném doma, u počítače, na výletu, s kamarády. O čase tráveném ve škole hovořily děti skepticky. Na základě rozhovoru jsem se pokusila nabídnout myšlenku týkající se času a učení. Když jsme malí, učíme se chodit, mluvit a postupem času se to naučíme. Využíváme těchto získaných schopností, které se učíme zejména pozorováním učitele (rodiče). Stejně tak je to ve škole, pozorováním a plněním úkolů zvládáme to, co potřebujeme pro budoucí život. Celý život je škola, celý život se učíme a rosteme. Školu nelze brát jako ztracený čas, ale jako čas našeho života, který nás mění v dospělé samostatné lidi. Čas, který strávíme ve škole poznáváním nového je prospěšnější, než čas promarněný při počítačové hře a ve virtuálním světě obecně. Žijme skutečný život, ve kterém se nelze vrátit na uloženou pozici, či začít znova od začátku, kdykoliv se nám zlíbí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 21:24:01    Předmět: Citovat

04.03.2016 třetí setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3.- 4. třída, skupina šesti dětí.
Cíl: Téma diskuze - zamyšlení se stromy (Diskuze bude pro zpestření probíhat venku u staré lípy, nedaleko družiny)
Časová dotace plánovaná/skutečná 45/55 min.
Cestou částečně řízený rozhovor na téma stromy kolem nás a zpěv písně od Jana Svěráka - Stromy
Dílčí témata:
- zda děti znají stromy kolem sebe
- les (člověk jej zasadí a dospělé stromy kácí už někdo jiný - nemyslíme jen na sebe, ale i na další generace)
- srovnání délky života stromu a člověka (Tis žije i více než tisíc let)
- kácení stromů a potřeba výsadby nových¨
- užitek, který strom poskytuje (kyslík, stavební materiál, stín, energie, atd.)

Dětem se líbila písnička a vycházka a povídání venku bylo vnímáno pozitivně. Většina dětí, jelikož bydlí na venkově, má ke stromům vztah, má povědomí o existenci konkrétních stromů v jejich blízkosti. Některé děti dokonce s rodiči navštívili i památné stromy (Kamenice nad Lipou, Havlíčkův dub). Cílem bylo zvýšit povědomí o důležitosti stromů a nutnosti jejich ochrany. Na závěr si každý mohl vyzkoušet pomocí větvičky stromu jeřabiny nalézt pramen pod zemí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 21:40:48    Předmět: Citovat

7.03.2016 čtvrté setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3.- 4. třída, skupina šesti dětí.
Cíl: Téma diskuze - vzor virtuální versus skutečný
Časová dotace plánovaná/skutečná 45/55 min.

Diskuze na téma jaké má kdo vzory a kdo jsou tyto vzory, jak se jimi stávají. Jak ovlivňují (podsouvají) média vzory konzumentům.
Hledání vlastního vzoru na základě vlastního úsudku. Vzorem jsou v první řadě naši rodiče, které napodobujeme a tak se učíme chodit, mluvit atd.
Pro každého může být vzorem někdo jiný, herec, zpěvák, politik, blogger, postava z filmu, akční hrdina z počítačové hry.

Cíl: zamyslet se nad tím, co je realita, co fikce a co je manipulace s lidmi za nějakým více či méně zřejmým účelem.

Děti často obdivují osoby nebo smyšlené postavy a zároveň nedokáží popsat jaký tento člověk, postava vlastně jsou. Bylo dobré o tom mluvit a sledovat uvědomění si souvislostí. Děti často ani nevnímají to, že rodiče, ti kteří jsou jim nejblíže, jsou jim vlastně vzorem. Berou je jako samozřejmost, ale samozřejmost to není, jsou děti, které rodiče nemají, neznají, atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 21:50:52    Předmět: Citovat

10.03.2016 páté setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 1.a 2. třída, skupina sedmi dětí.
Cíl: Diskuze na dětmi zvolené téma
Časová dotace plánovaná/skutečná 45/55 min.
Pro uvolnění jsem připravila čajový dýchánek pro diskutující a něco malého na zub.

Děti samy navrhly témata a z těchto demokraticky zvolily téma Proč lidé kradou?

Diskuze se změřila na následující:
Důvody proč lidé kradou - chtějí víc majetku, nebo nemají žádný majetek
Jak napravit notorické zloděje - vězení nepomáhá lidé po propuštění kradou znovu. Děti navrhly řešení - notorické zloděje umístit někam, kde je bída a hlad.
Bezdomovce chtěly nakrmit a dát jim práci.

Na skupině je patrná dětská naivita a čistota.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 22:03:19    Předmět: Citovat

11.03.2016 šesté setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 1.a 2. třída, skupina sedmi dětí.
Cíl: Diskuze na téma - Pomáhat a chránit (Policie povolání nebo poslání)
Časová dotace plánovaná/skutečná 45/55 min.
Pomůcky: Policejní opasek, pouta, slzotvorný prostředek, obušek s příčnou rukojetí, lékárnička, služební odznak.

Diskuze jsem zaměřila na následující:
Jaká je představa dětí o práci policisty. Rozlišení jednotlivých policejních složek a jejich úkoly. Jak probíhá policejní výcvik, služební psi, koně, technika. V jakých případech voláme policii a jaká jsou volaná čísla. Proč je policie důležitá a jak by to vypadalo, kdyby nebyla. Drobné policejní vybavení bylo zpestřující a pro děti zajímavé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 22:45:20    Předmět: Citovat

14.03.2016 sedmé setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3. a 4. třída, skupina šesti dětí.

Cíl: Diskuze na téma - kamarádství

Diskuze jsem zaměřila na následující:
Kdo je to kamarád, jaký by měl být. Rozdíl mezi kamarádem a přítelem. Kolik máte kamarádů a kolik přátel. Důvěra, odpouštění.
Děti mají spoustu kamarádů a opravdového přítele většinou jenom jednoho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 23:06:37    Předmět: Citovat

15.03.2016 osmé setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 1.a 2. třída, skupina sedmi dětí.

Cíl: Diskuze na téma - důležitost lidských smyslů
pomůcky: šátek, střelecká sluchátka, ukázka Braillova písma

Diskuze jsem zaměřila na následující:
Kolik máme smyslů a čemu slouží. Který ze smyslů je nejdůležitější a proč a který bychom mohli postrádat. Každý si vyzkouší jaké je to těžké být slepý (šátek přes oči). O pocity se pak podělí s ostatními.

Děti chodící mezi překážkami byly závislé na kamarádovi, který je navigoval pomocí hlasu. Bylo nepříjemné chodit poslepu a vyzkoušet si i slepotu a ztrátu sluchu zároveň. Diskuze jak se chovat k člověku, který má slepeckou hůl, (nesmíme jej ihned uchopit a táhnout přes ulici, nejdříve jej oslovit). Zajímavé bylo zamyšlení nad tím do jakých situací se mohou dostat lidé, kteří jsou slepí. Musí si pamatovat, kde mají své věci, kolik je kde schodů. Získají větší citlivost u ostatních smyslů. Speciální pomůcky - slepecké hodinky, Braillovo písmo, cvakající přechody, slepecká hůl, vodící pes, pomůcka signalizující hladinu tekutiny v hrnečku, atd. Děti které si již vyzkoušely být slepí, byly pak mnohem ohleduplnější, když se dostali do role navigujícího.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 23:35:17    Předmět: Citovat

17.03.2016 deváté setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3.a 4. třída, skupina šesti dětí.
Cíl: Diskuze na téma - barvy
Časová dotace plánovaná/skutečná 45/55 min.
Pomůcky - obrázky zvířat a jejich a ukázka způsobu vidění

Diskuze jsem zaměřila na následující:
Barvy zná každý, ale vidí i ostatní tvorové barvy stejně? Někteří tvorové vnímají jen některé odstíny, jiní vidí jen černobíle.

Děti diskutovaly nad tím, proč který živočich vidí tak či onak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Koňáková



Založen(a): 11.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Bída :-)

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2016 23:50:38    Předmět: Citovat

18.03.2016 desáté setkání s dětmi ve školní družině v Nové Cerekvi. 3.a 4. třída, skupina sedmi dětí.
Cíl: Seznámení s Jógou a následná diskuze

Obrázky se cviky (Pět Tibeťanů)


Předvedení jednotlivých ritů a následné společné cvičení a meditace v lotosové pozici.

Po docvičení diskuze na téma jak na koho který cvik působil a jaký účinek by tento cvik měl mít a na kterou oblast je zaměřen. Diskuze na téma jaký účinek a smysl má meditace a relaxace pro člověka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign