Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-ZS_M_Chlajna_R_Krejci

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 08. 11. 2015 23:42:44    Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-ZS_M_Chlajna_R_Krejci Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 12. 2015 12:00:38    Předmět: Citovat

7. 10. 2015 – 1. setkání s dětmi v rámci hodiny hudební teorie na ZUŠ
(15 dětí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 12. 2015 12:55:40    Předmět: Citovat

7. 10. 2015 – 1. setkání se skupinou 15 dětí, 8–9 letých, v rámci hodiny hudební teorie, a proto jeho struktura souvisí s nevšedním světem hudby.

Cíl: děti vyjádří svoje myšlenky, co je nálada a jak nás ovlivňuje
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
aktivita – zpěv dvou náladově odlišných lidových písní (K Budějicům cesta, Koulelo se, koulelo), diskuse o tom, jak a proč melodie působí na naše pocity a emoce, jak spolu souvisí příběh písně s náladou její melodie (zapisování myšlenek na tabuli)
Diskuse na otázku: Souvisí nálada s tím, jak se chováme?
Struktura setkání (skutečná): odpovídala plánované struktuře, cca 20 minut
Jak to dopadlo: Děti se často zapojovaly do diskuse "hlava nehlava", některé jsou zatím příliš plaché
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 12. 2015 13:19:54    Předmět: Citovat

14. 10. 2015 – 2. setkání se skupinou dětí v rámci hodiny hudební teorie v ZUŠ.

Cíl: děti vyjádří svoje myšlenky na otázku, proč se věnují hudbě a co jim to přináší
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
aktivita - čtení kapitoly "Je hudba zdraví prospěšná?" z knihy Hudební kaleidoskop Jiřího Pilky.
Zapisování a rozčleňování myšlenek, odpovědí na tuto otázku do 2 sloupců na tabuli , ano x ne.
Struktura setkání (skutečná): rozvinula se diskuse dětí o tom, co jim hudba přináší (25 minut).
Jak to dopadlo: Téma bylo pro děti velmi podnětné. Převládaly argumenty v levém sloupci ano. Úsměvný byl argument jedné holčičky, že hudba je zdraví nebezpečná, protože může při koncertě spadnout z pódia.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 12. 2015 14:13:02    Předmět: Citovat

21.10. – 3. setkání se skupinou dětí v rámci hodiny hudební teorie v ZUŠ.

Cíl: Ticho jako cíl. Zdokonalení schopnosti soustředění, rozvoj selektivního sluchu. Odpovědi na otázku, zda je možné dokonalé ticho vytvořit.
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
aktivita – poslouchání 2 minutového "ticha" v uvolněné poloze v lavici ve třídě, se zavřenýma očima. Poté vyjadřování myšlenek, jestli je možné docílit dokonalé ticho a kde se dá když tak hledat a jestli je pro člověka dobrá věc ocitnout se v dokonalém tichu.
Struktura setkání (skutečná)- dětem se nedařilo vydržet soustředěně v klidu bez zbytečných šumů, hluků a chichotání, až napotřetí (25 minut).
Jak to dopadlo: Pro většinu bylo překvapivé, kolik nepříjemných rušivých zvuků nás soustavně obklopuje a vlastně ohrožuje, a my se je snažíme vytěsnit z našeho vnímání ( hučení zářivky, vrčení počítače, monitoru interaktivní tabule...) Až při pokusu dosáhnout úplného ticha si to mnozí uvědomili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 02. 2016 11:19:35    Předmět: Citovat

4. 11. 2015 – 4. setkání se skupinou dětí v rámci hodiny hudební teorie v ZUŠ

Hudební smog
Cíl: Děti vysvětlí, co to je "hudební smog" a jak proti němu bojovat
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
Aktivita: čtení kapitoly "Ucho" z knihy Lukáše Hurníka "Tajemství hudby"
Diskuse na téma, zda je v pořádku, že hudba bývá často brána jako "koberec".
Struktura setkání (skutečná): 25 minut
Vyjádření myšlenek, zda je v pořádku, že se hudba často stává zvukovým pozadím na úřadech, v čekárnách, autobusech, restauracích, jako kulisa při čtení zpráv v televizi u některých TV kanálů. Má zastřít např. hluk z ulice či dokonce prázdno, nevybrali jsme si ji, je nám vnucována. Předpokládá konzumní lhostejnost posluchače. Hledaly jsme s dětmi příklady situací, kde se s hudebním smogem můžeme setkat, jestli je jim to příjemné (zdá se, že děti to zatím tolik "neřeší", snad jen pokud by šlo o nějaký druh hudby u nich neoblíbený). Děti si měly představit, že jsou hudebníky na nějaké královské hostině a samy dělají jen zvukovou kulisu při jídle a konverzaci pozvaných hostů. Měly si představit situaci z druhého úhlu pohledu. Většině by se to nelíbilo.
Jak to dopadlo: Shodla jsem se s dětmi, že do hudby nepatří konzumní lhostejnost posluchače a "poslouchat" hudbu jenom jako hudební kulisu by mohlo být bráno jako zlozvyk. Myslím, že nad tím budou nyní i více přemýšlet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 02. 2016 11:53:53    Předmět: Citovat

25. 11. 2015 – 5. setkání se skupinou dětí v rámci hodiny hudební teorie v ZUŠ

Ticho v hudbě
Cíl: Vyjádřit myšlenky, jakou roli má ticho v naší řeči a hudbě
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
Aktivita: Zkusit si chvíli povídat bez pauz. Zazpívat písničku bez pomlk.
Zkusit si zazpívat písničku s pomlkami co nejdelšími.
Hledání odpovědí na otázky: Jakou mají pauzy v řeči a hudbě úlohu? Co se uvnitř nás děje během pauzy? Jaké může být ticho? Je důležité, jak dlouhé pauzy děláme?
Struktura setkání skutečná: 25 minut
Děti si uvědomují, že pauza, přesně vymezený "kousek" ticha, má v řeči, hudbě a jednání významnou roli, tvoří rytmus řeči a hudby, zesiluje napětí, zdůrazňuje naše vyjádření a že záleží i na její délce, neboť nadměrné pauzy brzdí spád a emoce. To "nic" je vlastně velmi důležité a má vliv na naše vnímání, může vyvolávat pocity příjemné i nepříjemné.
Jak to dopadlo: Dotkla jsem se pro děti velmi zajímavého tématu, bavily je i s tím související aktivity. Uvědomily si také, proč by měly přesně dodržovat pomlky v hudbě a zároveň si tak i teoreticky zopakovaly jejich hudební značky a vyjádření.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 02. 2016 12:28:22    Předmět: Citovat

2. 12. 2015 – 6. setkání se skupinou dětí v rámci hodiny hudební teorie v ZUŠ

Dělat něco špatného
Cíl: Děti vyjádří svůj názor, co podle nich znamená "dělat něco špatného"
Struktura setkání (plánovaná): 30 minut
Aktivita: čtení kapitoly "Čert s houslemi" z knihy Ilji Hurníka "Jak se hraje na dveře"
Odpovědi dětí na otázku týkající se příběhu: "Je správné vyhýbat se nějaké povinnosti a lze se jí vůbec vyhnout?" (Josífek se v příběhu vyhýbal cvičení na housle a přenechal je čertovi, který za něj chodil do hodin houslí k panu učiteli Rádlovi)
Přiřazování rozdaných kartiček s tvrzením: "Člověk je špatný, když..."do škály, podle toho, jak se na nich popisované jednání zdá jednotlivým dětem závažné.
Struktura setkání (skutečná): 35 minut
Jak to dopadlo: Povídka "Čert s houslemi" je u dětí všeobecně velmi oblíbená. Většina dětí se shodla na tom, že povinnostem se nedá utéci, stejně nás doběhnou, třeba později.
V pořadí 10 kartiček po společném domlouvání bylo shledáno nejméně závažným jednáním "Člověk je špatný, když zapomene domácí úkol" (což se několika dětem týž den ve škole i přihodilo) a nejvíce závažné bylo jednání "Člověk je špatný, když podvádí toho, kdo mu věří."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2016 08:20:08    Předmět: Citovat

20. 1. 2016 – 7. setkání se skupinou dětí v rámci výuky hudební teorie 2. ročníku na ZUŠ

Cíl: Hledání odpovědí na otázku: "Která hudba je dlouhá?"
Struktura setkání (plánovaná): 20 minut
Děti hledají odpovědi na tuto otázku.
Poté čtení kapitoly "Která hudba je dlouhá?" z knihy J. Pilky "Hudební kaleidoskop".
Struktura setkání (skutečná): 25 minut
Děti správně usoudily, že nezáleží na délce skladby, ale na tom, jak nás dokáže hudba zaujmout – tedy nudná hudba je dlouhá.
Důležité je také umět poslouchat, soustředit se a zapojit svoji fantazii. Svůj podíl má i prostředí, kde hudbu posloucháme, jak se cítíme pohodlně, v jaké jsme náladě, jsme-li unavení nebo se na hudební zážitek těšíme.
Jak to dopadlo: Děti se ve svých myšlenkách dotkly všech aspektů, o kterých byla řeč v kapitole z Hudebního kaleidoskopu, kterou jsem jim přečetla na závěr setkání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2016 08:48:12    Předmět: Citovat

10. 2. 2016 – 8. setkání se skupinou dětí v rámci výuky hudební teorie na ZUŠ

Cíl: Děti vyjádří svoje myšlenky, jaký význam má pro ně slovo "hra" a "hrát si"
Struktura setkání (plánovaná): 25 minut
Aktivita: Hra "na tělo" jako rytmický doprovod k úryvku z Mozartovy Malé noční hudby
Děti vyplní ve dvojicích tabulku – rozhodují se, zda ve dvojicích předložených vět mají slova "hra" a "hrát si" stejný nebo odlišný význam (např. "Honzík hrál na flétnu. Vašík si hrál na podlaze.")
Struktura setkání (skutečná) : 30 minut
Jak to dopadlo: Děti si uvědomily, že "hra" a "hrát si" mohou chápat různými způsoby. Hledaly odpovědi na otázky, zda si mohou hrát, i když nehrají žádnou hru, jestli je každé předstírání hra, jestli je důležité při hře zvítězit a zda je hra vždy zábavná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2016 09:30:06    Předmět: Citovat

2. 3. 2016 – 9. setkání se skupinou dětí v rámci výuky hudební teorie na ZUŠ

Cíl: "Vnímání"
Děti vědomě zacílí svoje smysly na určitý jev kolem sebe, nebudou jej vnímat jako např. beztvarý, nepřetržitý ruch.

Struktura setkání (plánovaná): 30 minut
Aktivita 1: Děti se zaposlouchají do zvukových ukázek, co všechno můžeme kolem sebe slyšet v ruchu na ulici ve městě a snaží se rozlišit, co zrovna slyší (rachot projíždějícího autobusu, cinknutí a rozjíždění tramvaje, troubení auta, skřípění brzd, houkání sanitky, chůze a běh chodce...)
Aktivita 2: Rytmická zvukomalba scény "U rybníka". Napodobení atmosféry "Co slyšíme za přírodní zvuky u rybníka" ( šplouchání vody, hmyz, žáby, šustění rákosu atd.) za využití Orffových nástrojů, igelitových pytlíků, plastových lahví naplněných vodou, řehtačky a podobně).
Struktura setkání (skutečná): 35 minut
Děti se v rámci aktivit přenesly nejprve do prostředí rušného velkoměsta, poté do klidné atmosféry přírodní scenérie.
Jak to dopadlo: Děti si při následné společné debatě uvědomily, jak je důležité pro svůj vnitřní prožitek vědomě a zaměřeně vnímat jednotlivé impulsy vysílané z našeho okolí, jako jedinečné jevy, oddělené od všeho ostatního.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Radka Krejčí



Založen(a): 3.3.2015
Příspěvky: 21
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2016 10:04:18    Předmět: Citovat

16. 3. 2016 – 10. setkání se skupinou dětí v rámci výuky 2. ročníku hudební teorie na ZUŠ

Cíl: "Spolu"
Děti vyjádří svoje myšlenky, co pro ně znamená "dělat něco společně", jaké to má výhody a nevýhody.
Struktura setkání (plánovaná): 35 minut
Aktivita 1: nahrávání písničky J. Uhlíře a Z. Svěráka "Myš Lenka"
Aktivita 2: shlédnutí nahrávky "Le flashmob des Progides" na www.youtube https://www.youtube.com/watch?v=eee4-d7FUis
Malí muzikanti zahrají a zazpívají scénu z opery G. Bizeta "Carmen – Pochod toreadorů" pro kolemjdoucí v atriu obchodního centra v Paříži.
Struktura setkání (skutečná): 40 minut
Po aktivitách následovala výměna myšlenek dětí, co pro ně znamená hrát, zpívat, hrát si a dělat věci společně, v čem jim to pomáhá, jaké to má výhody, má-li to i nevýhody, co upřednostňují dělat samy a co společně. Došly i k myšlence, že dělat něco společně s sebou přináší i přizpůsobení se ostatním, bez toho by to nebyla vzájemná spolupráce. Dotkly jsme se i otázky, jak se děti musí přizpůsobovat, když hrají na hudební nástroj v souboru či zpívají ve sboru, v čem to spočívá a proč je to třeba.
Jak to dopadlo: Převládl názor, že děti raději dělají věci společně, je to pro ně mnohem zábavnější, podnětnější, cítí podporu druhých, více se uvolní a nejsou svázaní. Ale každý má svoje určité aktivity, které dělá raději sám, záleží také na aktuálním duševním rozpoložení, jestli být sám, či spolupracovat s ostatními.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign