Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 Zprávy z praxe Strmilov Dvořáková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Radka Dvořáková



Založen(a): 30.3.2015
Příspěvky: 1
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 01. 04. 2015 01:33:36    Předmět: 2014/2015 Zprávy z praxe Strmilov Dvořáková Citovat

První setkání 27.1. 2015

filozofování s 5 dětmi ve věku 5-6 let v rámci sportovního kroužku ve Strmilově.

cíl setkání: Zamyslet se nad příběhem, hledání odpovědí na otázky.

Plánovaná časová dotace:

Úvod: 5 min. Přivítání
Motivace: 5 min. Četba z knihy "O chlapečkovi, který se pořád ptal"
Diskuse:10 min
Závěr: 5 min.

Skutečná časová dotace:

Úvod: 3 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba z knihy "O chlapečkovi, který se pořád ptal"
Diskuse: 4 min. Diskuse nad otázkou " Kde jsem byl, než jsem se narodil?"
Závěr 2 min.


Děti si nedokázaly představit, kde mohly být, než se narodily. Na otázku odpovídaly spíše u maminky v břiše. Děti se dokázaly soustředit na kratší dobu, než jsem předpokládala.


Druhé setkání: 3. 2. 2015

6 dětí 5-6 let

Cíl setkání: Hledání odpovědí na otázky.

Plánovaná časová dotace:

Úvod: 5 min. Přivítání
Motivace: 5 min. Četba z knihy "O chlapečkovi, který se pořád ptal."
Diskuse: 10 min.
Závěr: 5 min. Cvičení z metodické pomůcky str. 50

Skutečná časová dotace:

Úvod: 3 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba z knihy "O chlapečkovi, který se pořád ptal."
Diskuse: 7 min. Diskuse nad otázkami:"Proč nejsme všichni stejní?"
"Jak by vypadalo, kdybychom byli
všichni stejní?
Závěr: 8 min. Cvičení z metodické pomůcky Odlišnost


Při diskutování nad otázkami se děti i pobavily při představě, že by vypadaly všichni stejně.Smile Pak začínaly být nesoustředěné.


Třetí setkání: 10. 2. 2015

5 dětí (5-6 let)

Cíl setkání: Hledání odpovědí na otázky.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 4 min. Přivítání
Motivace: 4 min. Pokračování v četbě knihy " O chlapečkovi, který se pořád ptal."
Diskuse: 10 min.
Závěr: 4 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 2 min. Přivítání
Motivace: 4 min. Četba z knihy "O chlapečkovi, který se pořád ptal."
Diskuse: 6 min. Diskuse nad otázkou: "Proč nemůžu dělat jen to, co chci?"
Závěr: 2 min.


Dnes jsem si s sebou vzala "kouzelnou kouli", kdy mluvil ten, kdo měl kouli, aby si neskákaly do řeči. Pro děti to bylo zpočátku nezvyklé, ale chtěla jsem docílit toho, aby vždy počkaly, než jeden domluví.


Čtvrté setkání 17. 2. 2015

5 dětí (5-6 let)

Cíl setkání: Zamyslet se nad příběhem. Diskutování nad otázkami.

Plánovaná časová dotace:
Úvod 4 min. Přivítání
Motivace: 4 min. Četba z knihy Nemocnice pro panenky 1. kapitola
Otázky: 5 min.
Diskuse: 7 min.
Závěr: 4 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 2 min. Přivítání
Motivace: 2 min. Četba příběhu z knihy Nemocnice pro panenky 1. kapitola
Otázky: 3 min. "Kdo je panenka?"
Diskuse: 8 min.
Závěr: 2 min.


Děti příběh zaujal. Sklouzli jsme však k tomu, že děti začaly vyprávět o svých hračkách.


Páté setkání: 24. 2. 2015

5 dětí (5-6 let)

cíl setkání: Diskutovat nad otázkami.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 4 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba příběhu Nemocnice pro panenky 2. kapitola
Otázky: 5 min.
Diskuse: 10 min.
Závěr: 5 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 3 min. Přivítání, připomenutí příběhu.
Motivace: 2 min. Četba z knihy Nemocnice pro panenky 2. kapitola
Otázky: 3 min. "Jsou panenky opravdické?"
Diskuse: 8 min. Cvičení z pracovního sešitu - zdůvodnit souhlas/nesouhlas
Závěr: 2 min.


Při cvičení "Jsou panenky opravdové", děti vyjadřovaly souhlas nebo nesouhlas bez zdůvodnění.



Šesté setkání: 3. 3. 2015

5 dětí (5-6 let)

Cíl setkání: Zamyslet se nad příběhem. Hledání odpovědí na otázky.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 4 min. Přivítání
Motivace: 5 min. Četba z knihy Nemocnice pro panenky 3. kapitola
Otázky: 5 min.
Diskuse 10 min.
Závěr 3 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 2 min Přivítání
Motivace: 3 min. Četba z knihy Nemocnice pro panenky
Otázky: 4 min. "V čem je indiánská panenka jiná?"
Diskuse: 9 min.
Závěr: 3 min.

Průběh:
Děti dnes byly pozorné a dokázaly z příběhu popsat, jak vypadala indiánská panenka, co měla na sobě.



Sedmé setkání: 10. 3. 2015

5 dětí ( 5-6 let)

Cíl setkání: Zamyslet se nad příběhem. Tvorba otázek a diskutování.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 3 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba příběhu z knihy Nemocnice pro panenky 5. kapitola
Tvorba otázek: 5 min.
Diskuse: 10 min.
Závěr 3 min.

Skutečná časová dotace:

Úvod: 2 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba z knihy Nemocnice pro panenky 4. kapitola
Tvorba otázek: 5 min. "Co je hezké?"
"Co je ošklivé?"
" Jaké chová ní je hezké a jaké ošklivé?"
Diskuse: 9 min.
Závěr: 2 min.

Děti se dokázaly shodnout na tom, že ošklivý může být ten, kdo ničí hračky a ubližuje dětem.


Sedmé setkání: 17. 3 2015

5 dětí (5-6 let)

Cíl: Tvorba smysluplných otázek.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 3 min. Přivítání
Motivace: 3 min. Četba příběhu z knihy Nemocnice pro panenky 5. kapitola
Tvorba otázek: 5 min.
Diskuse: 10 min.
Závěr: 2 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 2 min. přivítání
Motivace: 2 min. Četba příběhu z knihy nemocnice pro panenky 5. kapitola
Tvorba otázek: 6 min. "Proč Saša nechal Kulíška ležet na skříni?"
Diskuse: 8 min.
Závěr: 2 min

Děti byly v rozpacích nad tím, proč nechal Saša ležet Kulíška na skříni a nechce si sním hrát.


Deváté setkání: 24. 3. 2015

6 dětí (5-6 let)

Cíl setkání: Zamyslet se nad příběhem. Diskuse.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 3 min. Přivítání. Seznámení se s knihou Saša a Markétka
Motivace: 2 min. Četba příběhu Saša a Markétka 1. kapitola
Diskuse: 10 min.
Závěr: 3 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 2 min. Přivítání Seznámení s knihou Saša a Markétka
Motivace: 3 min. Četba příběhu Saša a Markétka 1. kapitola
Diskuse: 8 min.
Závěr: 2 min.

Sklouzli jsme k diskusi nad hračkami dětí. Děti se vyjadřovaly, kdy měly hračku natrženou nebo ulomenou nohu.


Desáté setkání: 31. 3. 2015

5 dětí (5-6 let)

Cíl setkání: Hledání odpovědí na otázky.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: 3 min. přivítání.
Motivace: 3 min. Pokračování v příběhu Saša a Markétka
otázky: 5 min.
Diskuse: 10 min.
Závěr: 5 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: 3 min. Přivítání
Motivace: 2 min. Četba knihy Saša a Markétka
Otázky: 3 min. " kdo je kamarád?"
Diskuse: 9 min.
Závěr: 7 min. Cvičení z metodické pomůcky str. 54

Diskutovali jsme nad kamarádstvím. Děti dokázaly vyjádřit vlastnosti, které má jejich kamarád. Zaznělo: Kamarád půjčuje dětem hračky.

11. setkání 7. 4. 2015

5 dětí, věk 5-6 let
Cíl: Zamyslet se nad rozdíly a podobnostmi.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Děti mají před sebou dvě lžíce, hledají rozdíly a podobnosti. (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (3 min.)
Motivace: Děti mají před sebou dvě lžíce a mají se zamyslet nad rozdíly a podobnostmi. (8 min.)
Diskuse ( 8 min.)
Závěr (2 min.)
Postřehy: Děti jsem směřovala k zamyšlení se nad otázkami – „Máme stejný pocit, když vezmeme lžíce do ruky?“ Co dělá lžíci lžící?“ Děti se zamýšlely nad otázkami, měly dostatek prostoru pro vyjádření svého názoru, pocitu, každý se vyjádřil, někdo jednoslovně, spíše jsem dbala na to, aby se děti vyjadřovaly celou větou a musím podotknout, že je aktivita nadchla.

12. setkání 14. 4. 2015

4 děti, věk 5-6 let
Cíl: Rozvoj smyslového vnímání
Plánovaná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Vysvětlení aktivity (5 min.)
Realizace aktivity (15 min.)
Diskuse nad otázkami (10 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (3 min.)
Vysvětlení aktivity (5 min.)
Realizace aktivity ( 11 min.) – Děti sedí se zavřenýma očima, kdy po kruhu za zády posílám různé předměty – plyšového medvídka, kartáč na vlasy, lžíci, kámen, šišku..atd.
Diskuse nad otázkami (15 min.) S dětmi jsme se společně zamýšleli nad otázkami : „Je mi předmět příjemný?“ Jakou má asi barvu?“ „Má ten předmět nějakou vůni?“ „Který z předmětů mi byl nejmilejší a proč?“
Závěr (2 min.)
Postřehy: Děti se jednoznačně shodly na tom, že nejpříjemnější jim byl plyšový medvídek. Vymýšlely pro něho nejrůznější vůně a barvy, které by mohl mít. Aktivita děti nadchla.

13. setkání 21.4. 2015

5 děti, věk 5-6 let
Cíl: Zamyslet se nad rozdíly a podobnostmi.
Plánovaná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Vysvětlení aktivity (5 min.)
Realizace výtvarné aktivity – Kresba své oblíbené hračky (20 min.)
Diskuse nad obrázky - podobnosti a odlišnosti. (10 min.)
Závěr (5 min.) Shrnutí
Skutečná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (3 min.)
Vysvětlení aktivity (5 min.)
Realizace aktivity ( 12 min.) – Na základě z předchozí hodiny, kdy děti upoutal plyšový medvídek, jsem si dala za cíl zrealizovat výtvarnou aktivitu své oblíbené a hračky a následnou diskusi nad podobnostmi a odlišnostmi obrázků.
Diskuse nad obrázky (7 min.)
Závěr (2 min.) Shrnutí
Postřehy: Některé děti potřebovaly větší motivaci a pochvalu, měly dojem, že jejich obrázek je méně hezký, než obrázek kamaráda.

14. setkání 28. 4. 2015

6 děti, věk 5-6 let
Cíl: Nácvik empatie
Plánovaná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Vysvětlení úkolu (5 min.)
Diskuse nad scénkami (10 min.)
Závěr (5 min.) Shrnutí
Skutečná časová dotace
Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (4 min.)
Vysvětlení úkolu (3 min.) – Děti rozdělím do dvojic a každá dvojice má za úkol ztvárnit zadanou situaci – „Někoho, koho bolí zub.“
„Někoho, komu se všichni posmívají.“
„Někoho, komu ukradli kolo.“
„Někoho, komu se ztratil pes.“
Diskuse nad scénkami (8 min.) Následuje diskuse nad jednotlivými scénkami, jak se při tom cítili.
Závěr (2 min.) Shrnutí
Postřehy: Ztvárnění situací jsem volila záměrně ve dvojicích. Při diskusi děti dokázaly být empatické k jednotlivým situacím, navrhovaly i různá řešení.

15. setkání 5. 5. 2015

4 děti, věk 5-6 let
Cíl: Rozvoj fantazie, představivosti.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Četba z knihy „Proč nemohu létat.“ (5 min.)
Diskuse (20 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (3 min.)
Motivace: Četba z knihy „Proč nemohu létat.“ (3 min.)
Diskuse (16 min.) – Zamýšleli jsme se nad otázkami – „ K čemu jsou pštrosovi dlouhé nohy a dlouhý krk?“ Proč nemůže pštros sám opravdu létat?“ Kterým z ptáků byste chtěli nejraději být a proč?“
Závěr (2 min.)
Postřehy: Děti příběh zaujal, měly dobré znalosti o ptactvu odpovědi na otázky byly logické někdo by chtěl být datlem, protože léčí stromy, jiný pštrosem, ale létat nemůže, protože je velký a těžký a když má strach, strčí hlavu do písku.Smile


16. setkání 12. 5. 2015

5 děti, věk 5-6 let
Cíl: Tvorba smysluplných otázek.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Četba z knihy „O ošklivém kačátku.“ (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (3 min.)
Motivace: Četba z knihy „O ošklivém kačátku.“ (3 min.)
Diskuse (10 min.)
Závěr (2 min.)
Postřehy: Děti se nad příběhem zamýšlely, bylo vidět, že již se nebojí při diskusi vyjádřit. Více se zapojovaly do diskuse. Při diskusi jsme se dostaly k ptákům, kteří kladou svá vajíčka do cizých hnízd. Diskutovali jsme o ošklivosti mláďátka labutě. Děti nebyly rády, když se kačátku ostatní posmívaly. Zamýšleli jsme se nad tím, zda může být ošklivý pro někoho hezký. Děti se neustále ptaly a zamýšlely nad příběhem. Vrtalo jim hlavou, jak se mohlo vajíčko zatoulat.

17. setkání 19. 5. 2015

5 děti, věk 5-6 let
Cíl: Zapojení do diskuse
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Seznámení s knihou a četba z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (5 min.)
Diskuse (20 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (3 min.)
Motivace: Četba z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (3 min.)
Diskuse (10 min.)
Závěr (2 min.)
Postřehy: Děti dnes byly méně soustředěné. Do diskuse se zapojovaly jen někteří.

18. setkání 26. 5. 2015

4 děti, věk 5-6 let
Cíl: Tvorba smysluplných otázek.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Pokračování v četbě z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (2 min.)
Motivace: Četba z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (3 min.)
Diskuse (14 min.)
Závěr (3 min.)
Postřehy: Děti zaujal příběh s názvem „V pokoji je vlk.“ V diskusi jsme se dotali ke strachu, který měl klouček v příběhu, kdy si vlka vymyslel a představil ve své hlavě a ráno zjistil, že údajný vlk byl věšák na oblečení a ocas byly šle z kalhot a údajné oči vlka byly také představené. Dostali jsme se k závěru, že někdy můžeme mít strach z něčeho a přitom se není čeho bát

19. setkání 2. 6. 2015

5 děti, věk 5-6 let
Cíl: Zamyslet se nad příběhem.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Pokračování v četbě z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (3 min.)
Motivace: Četba z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (3 min.)
Diskuse (8 min.)
Závěr (2 min.)
Postřehy: V příběhu „Princ s černýma nohama“ jsme se zamýšleli nad příběhem, nad nejůznějšími otázkami. Do diskuse se zapojovali jen někteří.

20. setkání 15. 6. 2015

5 děti, věk 5-6 let
Cíl: Zapojení do diskuse.
Plánovaná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení s průběhem hodiny. (5 min.)
Motivace: Pokračování v četbě z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Závěr (5 min.)
Skutečná časová dotace
Úvod: Přivítání, seznámení se s průběhem hodiny. (2 min.)
Motivace: Četba z knihy „Dobré ráno, dobrý den.“ (2 min.)
Diskuse (13 min.)
Závěr (2 min.)
Postřehy: V diskusi jsme se pozastavili nad prázdninovým programem dětí, což bylo příjemným zpestřením a završením hodiny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign