Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-Funtazie_klub_CK_Fischer_Fuková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 08. 02. 2015 22:33:53    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-Funtazie_klub_CK_Fischer_Fuková Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2015 19:34:27    Předmět: Citovat

1. setkání
9.2.2015 (7 dětí)

Cíl: seznámit účastníky s myšlenkou, představení příběhu Nemocnice pro panenky

Plánovaná struktura setkání: 45 min

- seznámení s myšlenkou, představení této aktivity, vytvoření si pravidel (5 min)
- přečtení 1. kapitoly příběhu Nemocnice pro panenky (5 min)
- zamyšlení se nad příběhem, kdo je hlavní postava a o čem příběh vypovídá (5 min)
- první seznámení s tvořením otázek, následná diskuze (15 min)
- cvičení – co je opravdové? (10 min)
- závěrečná reflexe, shrnutí celého setkání (5 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min

- seznámení s myšlenkou, s filozofií (5 min)
- přečtení 1. kapitoly příběhu (5 min)
- zamyšlení se nad příběhem, děti diskutovaly velmi živě, napadala je spousta věcí a hlavně spousta otázek o Kulíškovi, panenkách atd. (10 min)
- tvorba otázek, diskuze – Je možné, aby i dospělí měli panenky? Mohou je sbírat? Je Saša kluk nebo holka, proč? Jsou panenky opravdu opravdové? (15 min)
- cvičení – co je opravdové? Když něco vidím, když si na to mohu sáhnout, když to umí mluvit – na druhou stranu se děti shodly, že plastový telefon na hraní není opravdový, protože z něho nemůžu telefonovat, nefunguje. Dále se děti shodly, že když se nám o něčem zdá, není to opravdové, ale pokud se něčeho bojíme, tak je to velmi opravdové. (10 min)
- závěrečná reflexe – shrnutí seznámení s příběhem, s myšlenkou, domluvení se na příštím setkání a rozloučení se (5 min)

Shrnutí:
Pro děti to bylo první setkání s filozofií, s myšlenkou, tudíž to pro ně bylo nové a nezvyklé. Nicméně se rychle zorientovaly a snažily se poslouchat a přemýšlet o příběhu. Tím, že jsou tady děti na dovolené, tak jsou trochu rozjařené a bylo třeba je párkrát uklidňovat, ale tím, že jsme si na začátku stanovili pravidla, tak se je děti snažily dodržovat a vzájemně se kontrolovat. Myslím si, že první setkání bylo podařené a splnilo svůj účel.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 08:37:08    Předmět: Citovat

2. setkání
12.2.2015 (7 dětí)

Cíl: zopakování pravidel, připomenutí příběhu o Kulíškovi, cvičení na gesta a řeč těla, definování slov statečný x zbabělý a příklady

Plánovaná struktura setkání: 40 min

- přivítání, zopakování pravidel (5 min)
- připomenutí příběhu o Kulíškovi (5 min)
- cvičení na gesta a řeč těla (15 min)
- definování slov – statečný x zbabělý (10 min)
- závěrečné shrnutí (5 min)

Skutečná struktura setkání: 40 min

- přivítání, děti na velký papír postupně psaly pravidla, která si pamatovala z minulého setkání (5 min)
- připomenutí příběhu z minulého setkání – děti jeden po druhém vyprávěly, co si pamatovaly, co je zaujalo, co je překvapilo nebo naopak co jim přišlo běžné a normální (5 min)
- cvičení – řeč těla – s dětmi jsme předváděli různé gesta, která běžně používáme a vysvětlovali jsme si jejich význam a podstatu – např. co znamená, když někdo pokrčí rameny, vyplázne jazyk či mrkne; dále děti měly řečí rukou ukázat následující situace – loučení se, modlení se, žebrání, „běž pryč“, „za mnou“ atd. (15 min)
- definování slov – statečný x zbabělý – s dětmi jsme si napsali dané slova na papír a hledali k nim vhodné definice, pro děti bylo jednodušší dávat ze začátku příklady, které tu podstatu vystihovaly; poté děti dostaly každý jednu kartičku s činností a měly to zařadit, zda je to statečné, zbabělé či nevíme – např. záchrana lidí z hořícího domu, mluvit pravdu, přiznat svojí chybu před rodičem, naučit se plavat atd. (12 min)
- závěrečné shrnutí dalšího setkání, co nás čeká příště (3 min)

Shrnutí:

Toto setkání jsem zvolila spíše na cvičení, bez čtení nového příběhu, aby se děti mohly lépe a rychleji zorientovat v dané problematice. Cvičení a předvádění děti velmi bavilo, dokázaly najít spoustu alternativ a minimálně tento den si řeči těla u ostatních velmi všímaly. Tím, že tam byla i tato aktivita, tak byly děti pozorné a poslouchaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 16. 02. 2015 08:17:57    Předmět: Citovat

3. setkání (7 dětí)
15.2.2015

Cíl: rychlé připomenutí příběhu o Kulíškovi, výtvarná aktivita spojená s příběhem, co je to sběratelství, cvičení na věk a jména

Plánovaná struktura setkání: 55 min
- rychlá rekapitulace – Nemocnice pro panenky 1. kapitola (3 min)
- výtvarná aktivita – nakreslení vlastní panenky (20 min)
- představení vytvořeného díla (10 min)
- sběratelství – co to je, co k tomu patří (10 min)
- cvičení na věk a jména – uvědomujeme si léta, měsíce atd., jak mohu někoho pojmenovat, jak se jmenuje moje panenka (10 min)
- závěr (2 min)

Skutečná struktura setkání: 55 min
- rekapitulace příběhu o Kulíškovi, co dětem zůstalo v hlavičkách po týdnu po přečtení příběhu, zajímavé srovnání, co si pamatovaly minule a dnes (3 min)
- výtvarná aktivita – rozdání pracovních pomůcek a zadání úkolu – namalovat svojí panenku a co s ní nejraději dělám, jak trávím svůj čas s ní; děti dostaly všechny možné výtvarné pomůcky – papíry, barevné papíry, čtvrtky, tempery, fixy, pastelky, vodovky, nůžky, lepidla a technika byla nechána na nich a jejich fantazii (20 min)
- představení svých výtvorů – poté co děti dokončily svoje díla, tak je každý měl v krátkosti představit, kdo je jejich panenka, co na obrázku dělá a proč, co má ráda; bylo to velmi zajímavé sledovat, v jaké situaci své panenky děti namalovaly a představily (10 min)
- sběratelství – v příběhu bylo zmíněno, že i dospělí sbírají panenky; s dětmi jsme si povídali, co to je, co všechno se dá sbírat a zda taky oni sami něco sbírají; děti se jednohlasně shodly na tom, že sbírat se dá cokoliv, čeho je vyrobeno více než jeden druh, zazněl i návrh, že můžeme sbírat i sirky, pokud budou mít jinou barvu hlavičky; jedna holčička sbírá panenky Monster High, někdo zas autíčka od Jamese Bonda, někdo cukry z různých kaváren, restaurací a zemí atd. (10 min)
- cvičení na jména a věk – nejprve jsme se snažili ujasnit si, co je minuta, hodina, den, týden, měsíc, rok a co vlastně znamená, kolik je nám let; jestli můžeme určit, kdy rok začíná, končí atd., děti věděly kolik je jim let, počítaly to od data narození, ale úplně jasné to není všem, říkají, že rodiče jsou už staří, protože je jim xy let atd.; plně si neuvědomují, jak ten čas letí a kolik času uplynulo; poté jsme si povídaly o jménech, kdo jaké má jméno, jestli je s ním spokojen a jaké jméno dávají panenkám (10 min)
- závěrečné shrnutí celého setkání, co se nám podařilo a co si povíme příště (2 min)

Shrnutí:
Ještě jednou a naposledy jsem se vrátila k příběhu o Kulíškovi, ale zase jinou formou. Toto setkání bylo delší než obvykle díky výtvarné aktivitě. Myslím, že děti to mnohem více bavilo, protože i něco vyrobily a pak to měly všem předvést. Velmi zajímavé přednesy, nápady i fantazie, té se opravdu meze nekladou. I v dalších aktivitách byla znát velká iniciativa od dětí, je to velmi zvídavá skupinka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 20. 02. 2015 18:28:55    Předmět: Citovat

4. setkání (8 dětí)
19.2.2015

Cíl: přečtení 2. kapitoly Nemocnice pro panenky, tvoření otázek a diskuze, cvičení na téma „kamarád“ a „co je to dobrý důvod“

Plánovaná struktura setkání: 45 min

- uvítání, zopakování základních pravidel (5 min)
- přečtení 2. kapitoly příběhu (5 min)
- tvoření otázek, pravidla tvoření otázek (10 min)
- následná diskuze o příběhu (10 min)
- cvičení na téma „kamarád“ a „co je to dobrý důvod“ (10 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 45 min

- uvítání, zopakování toho, co jsme již společně zažili, zopakování pravidel pro nově příchozí (5 min)
- přečtení 2. kapitoly příběhu o Kulíškovi (5 min)
- pravidla pro tvoření otázek, tvorba otázek k příběhu, spíše co děti zajímalo – Stihla to maminka do práce? Proč je pro Sašu důležitý mít každý den Kulíška s sebou? Když budeme plakat, vždy dostaneme to, co chceme? Je správné být na někoho zlý jen proto, že nesouhlasíme s tím, co dělá? (10 min)
- následná diskuze, pokusili jsme se s dětmi podívat blíže na otázku – Je správné být na někoho zlý jen proto, že nesouhlasíme s tím, co dělá? Společně jsme si nejprve definovali různá slova, zda správně a hlavně jednotně chápeme význam věty. Upřesnili jsme si slova zlý a co je správné, zda je vůbec správné být na někoho zlý všeobecně, a bavili jsme se o tom, zda vždy musíme souhlasit s tím, co dělají ostatní, abychom je měli rádi. (10 min)
- cvičení na téma – „kamarád“ – nejdřív děti dostaly za úkol, jak by popsaly to, kdo je jejich kamarád – ten kdo si se mnou hraje, jde se mnou ven, půjčí mi úkol, není na mě zlý atd. Poté jsem dětem říkala různé situace, příklady a děti se měly zamyslet a říct, zda v té situaci je to kamarádské chování či nikoliv. (5 min)
- cvičení „co je to dobrý důvod“ – nejprve jsme se zamysleli nad tím, zda vůbec existuje dobrý a špatný důvod. Poté každý z dětí dostal kartičku s nedokončenou větou, kde měl doplnit důvod, např. napil jsem se džusu, protože ho mám rád; vylezl jsem na strom, protože jsem si hrál na opici; neposlechl jsem maminku, protože jsem byl zlobivý. A nakonec jsem dětem četla situace a měly rozhodnout, zda se jedná o dobrý důvod či ne – rozdupal jsem kytičky, protože jsem byl naštvaný na rodiče – špatný důvod; budu zlý na tu holku, která na mě zírá – špatný důvod; vyhodím odpadky na zem, protože jsem líný hledat koš – špatný důvod atd. (5 min)
- závěrečné shrnutí setkání (5 min)

Shrnutí:
Tentokrát jsem přidala i přečtení další kapitoly příběhu, abychom se zase mohli zabývat něčím jiným. V této kapitole bylo jedno téma, které děti zajímalo a to být na někoho zlý a z jakého důvodu. K tomu se vracely ještě během celého dne a ptaly se na vše, co se k tomu váže. Nicméně jsou to vychované děti, neskáčou si do řeči a nepřekřikují se, takže jsem velmi ráda a dobře se se skupinou pracuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2015 12:34:55    Předmět: Citovat

5. setkání (7 dětí)
22.2.2015

Cíl: přečtení 3. kapitoly Nemocnice pro panenky, pravda, sobectví, odpovědnost za své činy

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- uvítání, připomenutí naší aktivity (5 min)
- přečtení 3. kapitoly příběhu (7 min)
- tvoření otázek, diskuze (15 min)
- cvičení na pravdu (5 min)
- cvičení na sobectví (5 min)
- cvičení na odpovědnost za své činy (5 min)
- závěrečné rozloučení (3 min)

Skutečná struktura setkání: 45 min
- uvítání, připomenutí si příběhu o Kulíškovi – každý řekl 1 větu (5 min)
- přečtení 3. kapitoly příběhu o Kulíškovi (7 min)
- otázky, diskuze – děti tato kapitola velmi zaujala a měly k tomu pořád, co vyprávět; „Je důležité mít nějaká pravidla?“ „Proč Saša lhal panu učitelovi?“ „Z jakého důvodu nechtěla Katka půjčit svojí panenku?“ „Jednal Saša s Katkou jako s člověkem?“ (15 min)
- cvičení na pravdu – nejprve jsme si uvedly na pravou míru slovo pravda a následovalo cvičení, zda je následující výrok pravdivý nebo ne; „Mají kočky čtyři nohy?“ Děti se shodly, že je to pravda; „Tráva je v noci červená?“ Není pravda; „V zimě padá sníh?“ Pravda; „ Spaní je nudné?“ Není pravda (5 min)
- cvičení na sobectví – posuzování situací a určení, zda se jedná o projev sobectví – „Nechcete půjčit kamarádovi hračku.“ – je to sobecké; „ Nepustíte nikoho do bytu, pokud nejsou rodiče doma.“ – není to sobecké; „Nechcete sedět v autosedačce.“ - není to sobecké; „Nerozdělíte se se sourozencem o sladkost.“ – je to sobecké (5 min)
- cvičení na odpovědnost za své činy – dětem byly představeny různé situace a úkolem bylo určit, zda za to neseme odpovědnost – pamatovat si svoje jméno – ano; usmívat se – ano; uklízet si pokojíček – ano; chodit do školy – ano (5 min)
- závěrečné zopakování příběhu a rozloučení se (3 min)

Shrnutí:
Pro tuto skupinku dětí to bylo naše poslední setkání při této aktivitě. Myslím, že se jim to docela zamlouvalo a bavilo je to. Naučily se dokonce se nepřekřikovat a nechat se vzájemně domluvit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 01. 03. 2015 11:39:13    Předmět: Citovat

6. setkání (6 dětí)
25.2.2015

Cíl: seznámení skupiny s následujícími setkáními, co je to filozofie, cvičení – pravidla, tvrzení, dobrý x zlý

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- úvodní slovo, seznámení s programem (5 min)
- co je to vlastně filozofie, určení si pravidel (5 min)
- cvičení na pravidla (10 min)
- cvičení na tvrzení (10 min)
- cvičení na dobrý x zlý (10 min)
- závěrečné shrnutí a příprava na následující setkání (5 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min
- úvodní slovo, seznámení účastníků s následujícími setkáními (5 min)
- co je to filozofie, sestavení si pravidel – děti vymýšlely pravidla, která jsme poté sepsali na velkou čtvrtku a nechali si to v klubu, např. budeme se vzájemně respektovat, nebudeme si skákat do řeči, budeme se poslouchat, nebudeme se nikomu posmívat, budeme k sobě slušní atd. (5 min)
- cvičení na pravidla – děti si měly představit, jaké by to bylo, kdyby např. ve škole neplatila pravidla, co by se dělo ve třídě, na chodbě, v jídelně, na hřišti či v tělocvičně; více méně se děti shodly na tom, že by v tom byl velký zmatek a je nutno nějaká pravidla mít a dodržovat. Poté jsme si povídali o hypotetických situacích, které mohou nastat a zda je v těch případech správné nerespektovat pravidla – když vběhnu do silnice bez rozhlídnutí kvůli míči – nesprávné; žvýkám ve třídě – neslušné; běžíš rychle po škole, abys pomohl kamarádovi, který se zranil – správné (15 min)
- cvičení na tvrzení – děti dostaly na kartičkách každý nějakou větu a měly určit, zda se jedná o otázku, rozkaz či zvolání – „Páni, já mám hlad!“ „Slovo žirafa má 10 písmen.“ „Kéž by už byly prázdniny!“ „Máš hotový domácí úkol?“ (10 min)
- cvičení na dobrý x zlý – každý z dětí dostal jednu vlastnost člověka či jeho chování a měli jsme na jedné straně dobro, na druhé zlo a děti se měly vzájemně domlouvat a doplňovat kartičky do stupnice tak, aby s tím všichni souhlasili (10 min)
- závěr – shrnutí celého setkání, příprava na příště (5 min)

Shrnutí:
Opět jsme začínali od začátku, je to nová skupinka dětí. Nejprve jsme se tedy seznámili s tím, co nás všechno čeká, určili si pravidla a zkusili si pár cvičení. Děti byly kreativní ve vymýšlení pravidel a i s cvičeními neměly větší problémy. Co bylo hezké, že se opravdu nepřekřikovaly a respektovaly se navzájem, možná taky tím, že to bylo poprvé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 02. 03. 2015 08:44:16    Předmět: Citovat

1.3.2015 (7 dětí)
7. setkání

Cíl: přečtení 1. kapitoly Nemocnice pro panenky, co je opravdické, gesta a řeč rukou

Plánovaná struktura setkání: 30 min
- úvod, co je to myšlenka (3 min)
- přečtení příběhu Nemocnice pro panenky (5 min)
- diskuze, otázky (5 min)
- cvičení na to, co je opravdické (7 min)
- cvičení na gesta (7 min)
- závěr, zopakování příběhu (3 min)

Skutečná struktura setkání: 30 min
- úvodní slovo, povídání si o tom, co je myšlenka a kde se bere (3 min)
- přečtení příběhu – už při příběhu se děti ptaly a diskutovaly – „Není divné, aby kluk měl panenku?“ „Je Kulíšek holka?“ „Saša je určitě kluk, protože dal své panence klučičí jméno.“ (10 min)
- co to je opravdické – děti se shodly na tom, že opravdické je to, co je; to, v co věříme – tričko – není opravdický; panenka – je opravdická; auto – opravdické; dětský telefon – je opravdický; kachnička do vody – je opravdické (7 min)
- cvičení na gesta a řeč rukou – každý z dětí dostal jednu situaci, kterou měl předvést a zbytek musel hádat – pokrčení ramenou, mrknutí, vypláznutí jazyka, pokývnutí na někoho atd. Poté všichni předváděli různé situace jen pomocí rukou – modlení, žebrání, loučení, počkej prosím, je to v pohodě, běž pryč atd. (7 min)
- závěrečné shrnutí, zopakování příběhu, příprava na příště (3 min)

Shrnutí:
S dětmi jsme poprvé přečetli příběh o Kulíškovi. Tento den byly děti velmi živé a chvilku nepostály. Vzájemně se okřikovaly a snažily se, aby mluvil pouze jeden. Bohužel se také velmi těšily do bazénu, takže to tak pak vypadalo. Ale předvádění gest a řeči rukou jim šlo výborně a dokonce vymýšlely i nějaké vlastní nápady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 06. 03. 2015 08:33:14    Předmět: Citovat

8. setkání (6 dětí)
4.3.2015

Cíl: Přečtení 1. kapitoly Blanka a Jirka, diskuze na téma přestrojování, výroba masek, cvičení najdi rozdíl

Plánovaná struktura setkání: 50 min
- úvodní slovo (3 min)
- přečtení 1. kapitoly příběhu (5 min)
- tvorba otázek, diskuze na téma příběhu (10 min)
- cvičení na téma přestrojování (5 min)
- výtvarná aktivita – výroba masek (20 min)
- cvičení – najdi rozdíl (5 min)
- závěrečné slovo (2 min)

Skutečná struktura setkání: 55 min
- úvodní slovo, připomenutí pravidel (3 min)
- čtení příběhu (5 min)
- tvorba otázek, diskuze – „Jak je možné, že když máme nějaké přestrojení, cítíme se úplně jako někdo jiný?“ „Proč je Artur černá ovce?“ „Přece není možné, aby nás vždy napadlo to samé.“ „Proč se sourozenci pošťuchují?“ „Proč nechtěl Jirka sedět vedle Blanky, i když se mu omluvila?“ (12 min)
- cvičení na téma přestrojování – s dětmi jsme si položili jednu otázku a snažili se na ní hledat odpověď – „Když se člověk přestrojí, může dělat věci, které obvykle nedělá?“ Děti se nad touto otázkou zamyslely a shodly se, že možná nám ta maska dává určitou ochranu, protože to už nejsme my, tak děláme jiné věci. Někomu může třeba převlek pomoci při vystupování před lidmi, už se nemusí tolik stydět. Děti se mimo jiné shodly, že pokud by převlek změnil chování člověka v pozitivním smyslu, tak je to v pořádku, ale pokud by začal dělat zlé věci, měl by co nejrychleji převlek sundat. (8 min)
- výtvarná aktivita – výroba masek – dětem bylo zadáno, aby se pokusily vyrobit masku toho, za koho by chtěly být přestrojeny; dostaly k tomu všechny pomůcky a mohly se pustit do výroby (20 min)
- cvičení – najdi rozdíl – měli jsme dva naprosto stejné hrnečky a naším úkolem bylo přijít na nějaké rozdíly, každý měl nejprve 5 sekund na prohlídnutí zblízka, poté byly hrnečky položeny na stole; ačkoliv se zdálo, že jsou to identické hrnky, dětem se podařilo na něco přijít – jeden z nich byl očividně novější, tedy bělejší, ne tolik používaný, dále v jednom zůstala kapička vody, ucho hrnku bylo o kousíček výš než ucho druhého hrnku atd. (5 min)
- závěrečné shrnutí, co jsme se dnes dozvěděli, co jsme si zkusili a co bude příště (2 min)

Shrnutí:
Tato aktivita děti bavila, možná i proto, že tam bylo více praktických úkolů než jindy. Do všech úkolů se dnes pustily s nadšením a byly dnes velmi klidné, tomu asi napomohlo i to, že toto setkání proběhlo až v podvečerních hodinách. Tedy děti byly unavené z celého dne, tak neměly ani energii dělat něco navíc, vyrušovat atd. Velmi krásné masky nám z dnešního dne vznikly díky dětské kreativitě a fantazii.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 08. 03. 2015 08:09:55    Předmět: Citovat

9. setkání (6 dětí)
6.3.2015

Cíl: četba příběhu Kio a Ali – 2. kapitola, cvičení na téma dobro, vnější a vnitřní krása

Plánovaná struktura setkání: 40 min
- zahájení setkání, zopakování, co bylo minule (5 min)
- přečtení 2. kapitoly Kio a Ali (7 min)
- tvorba otázek, následná diskuze (10 min)
- cvičení – dobro (5 min)
- vnější a vnitřní krása (8 min)
- závěrečné slovo (5 min)

Skutečná struktura setkání: 40 min
- zahájení setkání – na začátku jsme si připomněli, co jsme již všechno zažili a co jsme se dozvěděli (5 min)
- přečtení 2. kapitoly příběhu – dětem jsem zadala, aby si během čtení příběhu psaly poznámky a až poté bude prostor pro diskuzi a otázky (7 min)
- tvorba otázek a diskuze – „Co se stalo Ali, že nevidí?“ „Jak poznáme opravdovou pravdu?“ „Proč se Kio dívá na věci pouze zvenčí, je to tím, že má všechny smysly v pořádku?“ „Jak může vypadat jako banán se zmrzlinou a šlehačkou, politý čokoládou?“ (10 min)
- cvičení na téma dobro – děti dostaly každý dvě kartičky, jedna kartička se doplnila na začátek věty, druhá na konec; byla zadána věta např. – je dobré, protože díky němu můžeme a děti doplnily světlo a vidět; je dobrá, protože lidem pomáhá navzájem si (upřímnost, věřit) atd.
(5 min)
- cvičení na vnitřní a vnější krásu - říkala jsem dětem různé předměty, věci a měly určit, zda se jedná o vnitřní či vnější krásu – vůně růže - vnější, nos - vnější, člověk v zrcadle – vnitřní i vnější, naše sny, které už si nepamatujeme - vnitřní či chuť marmelády - vnější; poté dostal každý z nich jednu situaci, kterou měl předvést, ale tak, aby to nebylo pouze zvnějšku a ostatní hádali – pejsek, který rád vidí svého pána; dítě, které se ztratilo; člověk, který zaspal do práce; dítě na horské dráze atd. (10 min)
- závěrečné shrnutí toho, co jsme udělali a pozvání na poslední příští setkání (3 min)

Shrnutí:
Děti celkem pozorně poslouchaly tento nový příběh, který je už jiný než příběh o Kulíškovi. Zajímaly se poté o lidi nevidomé či s nějakým postižením. Proto jsme odpoledne zkoušeli, jaké by to bylo, kdybychom neviděli a další smysly, děti to velmi zaujalo. Také je opět pobavila pantomima, to se potom velmi snaží a je to i legrace.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2015 08:06:20    Předmět: Citovat

10. setkání (5 dětí)
8.3.2015

Cíl: přečtení 3. kapitoly příběhu Kio a Ali, vynálezy a objevy, pojmová mapa – naštvaný

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- úvodní slovo, připomenutí si minulé kapitoly (5 min)
- přečtení 3. kapitoly příběhu (10 min)
- otázky, diskuze (10 min)
- cvičení - vynálezy a objevy (5 min)
- pojmová mapa – naštvaný (10 min)
- závěr, rozloučení se s myšlenkou (5 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min
- zahájení setkání, děti jeden po druhém vyprávěly, co si pamatují z minulého setkání (5 min)
- přečtení 3. kapitoly příběhu – opět děti byly vyzvány k tomu, aby si dělaly poznámky a nepřerušovaly čtení (10 min)
- následná diskuze s otázky, které děti napadaly – „Je možné, aby velryba dědečka opravdu zachránila?“ „Myslí zvířata jako lidé?“ „Proč je někdo mrzutý, když má narozeniny?“ „Jak může Ali vědět, že dědeček Kia si myslí, že ta velryba ještě žije?“ (10 min)
- cvičení vynálezy a objevy – nejprve jsem dětem říkala různé věci a měly určit, zda se jedná o vynález či objev: počítač – vynález; sluneční světlo – objev; elektřina – vynález; sklo – objev; severní pól – objev atd. A poté děti měly samy vymýšlet nějaké objevy a vynálezy, které znají nebo se učily ve škole, nebo je zkrátka jen napadají. (5 min)
- pojmová mapa: naštvaný – s dětmi jsme si namalovali tři kruhy, kde ten nejmenší zobrazoval pojem naštvaný a ten největší ne naštvaný, uprostřed bylo něco mezi; dali jsme si několik pojmů a zkusili je zařadit na správné místo; ve výsledku to dopadlo asi takto: v nejmenším kruhu bylo – zuřivý, nerudný, šílený, rozmrzelý, rozčilený, ve varu atd.; prostřední – otrávený, nevrlý, podrážděný, rozrušený, znepokojený, netrpělivý; a v největším kruhu – umírněný, šťastný, spokojený, rozmilý, klidný, vlídný, pokojný, starostlivý atd. (15 min)
- závěr, rozloučení se s myšlenkou a s filozofií, celková reflexe – nejprve jsem to uzavřela já, jak to vidím a co se nám povedlo, dařilo a co zas naopak moc ne; teprve pak každý řekl jednu větičku, co se mu líbilo či nelíbilo (5 min)

Shrnutí:
Časově se nám toto setkání trochu protáhlo, což bylo zajímavé, většinou bylo celkem umění u dětí udržet pozornost požadovanou dobu, když je rozptylovalo tolik věcí v dětském klubu. Celkově můžu říci, že všechna setkání byla úspěšná a pro děti zajímavá. Občas se mi stávalo, že se děti ptaly i mimo program, kdy si zase přečteme pohádku, jak tomu říkaly. Z vlastní zkušenosti vím, že je zaujme víc setkání, kdy mají i nějakou praktickou část, kterou musejí splnit – něco vyrobit, předvést, zamyslet se nad něčím. Taková setkání pak měla větší smysl. Hlavní cíl, diskutovat s dětmi, dát jim prostor pro jejich názor, zamyšlení, se určitě povedl a byl splněn.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign