Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- Dukelská_K_Švecová

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 10. 11. 2014 23:04:55    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- Dukelská_K_Švecová Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 11. 11. 2014 20:36:17    Předmět: Citovat

6.11.2014 - 1. setkání
Školní družina Dukelská
3. a 4. třída (13 dětí)


Cíl setkání: seznámení s filozofií, vytvoření pravidel

Plánovaná časová dotace:
Představení - 5 min
Jmenovky - 10 min
Pravidla - 15 min
Malování filozofa - 15 min
Představení filozofa a filozofie - 15 min

Skutečná časová dotace:
Představení - 5 min - Stručně jsem představila co budeme v následujících hodinách dělat.
Jmenovky - 15 min - Děti si na připravené kartičky napsaly svá jména. Limit jsem musela prodloužit.
Pravidla - 15 min - Společně jsme vytvořili pravidla, která bychom chtěli při hodinách filozofie dodržovat.
Malování filozofa - 20 min - Děti malovaly obrázky filozofů, jak si je představují a co dělají. Limit jsem musela prodloužit, protože děti neměly hotovo.
Představení filozofa a filozofie - 5 min - Děti předvedli své obrázky a povídali jsme si o tom kdo je filozof a co dělá. Protože se ale protáhly dvě předešlé aktivity, musela jsem tuto zkrátit.

Podařilo se a nepodařilo:
Podařilo se zaujmout výrobou cedulek, ovšem až moc Very Happy Děti se začaly s cedulkami vybarvovat a musela jsem to protáhnout. Dobře šla tvorba pravidel, všechny děti se velmi aktivně zapojily. Nepodařilo se mi dodržet časový plán a ke konci hodiny byl větší problém udržet ve třídě klid.

Katka Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 18. 11. 2014 18:54:36    Předmět: Citovat

13.11.2014 - 2. setkání
Školní družina Dukelská
3. a 4. třída (16 dětí)


Cíl setkání: uvědomění si důležitosti práv a povinností, tvorba otázek

Plánovaná časová dotace:
Uvítání a usazení- 5 min
Rozcvička - 10 min
Čtení textu - 10 min
Tvorba otázek - 10 min
Diskuze - 10 min

Skutečná časová dotace:
Uvítání a usazení - 3 min
Rozcvička - 13 min - Zahráli jsme si hru uzel. Děti se při ní vydováděly a pak se lépe soustředily.
Čtení textu - 15 min - Četli jsme si text s tématem práva a povinnosti. Děti se ve čtení střídaly po větách, takže dávaly pozor a více se soustředily.
Tvorba otázek - 10 min - Děti si ve dvojicích vytvořily otázky, které je k textu napadly.
Diskuze - 5 min - Společně jsme odhlasovali otázku, o které by chtěli diskutovat, ale nezbyl nám čas se o ní pobavit.

Podařilo se a nepodařilo:
Děti moc bavila rozcvička a myslím, že se tím celkem vydováděly, takže pak byl ve třídě větší klid a více se soustředily. Při čtení děti dávaly pozor a opravdu se soustředily co čtou. Nepodařilo se mi dodržet časovou dotaci a tím pádem jsme nestihli diskuzi. Celkově jsem ale měla z hodiny lepší pocit než poprvé Smile

Katka Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 21. 11. 2014 16:55:26    Předmět: Citovat

19.11.2014 – 3. setkání
3. a 4. třída (16 dětí)


Cíl setkání: naučit se navazovat v diskuzi na druhé, mluvit k tématu

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu – 5 min
Tvorba otázek a diskuze – 20 min
Hra - 5 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 7 min - Děti se usadily na koberec a stručně jsem si zopakovali co jsme dělali minule.
Rozcvička – 10 min – Zahráli jsme si hru příběh z Partičky.
Čtení textu – 5 min - Četli jsme si příběh Nemocnice pro panenky - kapitolu 1
Tvorba otázek a diskuze – 25 min – V diskuzi jsme řešili "Zda je panenka opravdová nebo ne". Plynule to však přešlo na otázku "Jak poznáme, že něco je nebo naopak není opravdové". Děti otázka velice zaujala a všechny se zapojovaly a horlivě diskutovaly. Dokonce se vytvořily dva tábory, které si vzájemně vyměňovaly své argumenty.

Podařilo se a nepodařilo se:
Tentokrát se mi nepodařilo dodržet časový plán. Diskuze se protáhla tak, že jsme vůbec nestihli závěrečnou hru. Velice spokojená jsem byla s diskuzí. Děti téma zaujalo, všechny se zapojily, vzájemně si naslouchaly a reagovaly na své názory a argumenty. Někteří již ke konci ztráceli trochu pozornost, ale v celkovém kontextu jsem byla s touto schůzkou velmi spokojená. Smile

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 02. 12. 2014 06:12:53    Předmět: Citovat

27.11.2014 – 4. setkání
3. a 4. třída (15 dětí)


Cíl setkání:
propojení mezi tématem a vlastní zkušeností, naučit se zdůvodňovat

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu – 10 min
Cvičení – 10 min
Diskuze - 10 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 7 min - Děti se usadily na koberec a stručně jsem si zopakovali co jsme dělali minule.
Rozcvička – 10 min –Hráli jsme pantomimu. Děti si vytáhly lísteček s nějakým pocitem a ostatní hádali.
Čtení textu – 8 min - Četli jsme si příběh Blanka a Jirka - kapitolu 3
Cvičení – 20 min – Čeho se bojíme. Děti říkali čeho se bojí a zdůvodňovaly proč tomu tak je. Děti na sebe reagovaly. Všichni se zapojovali a byli aktivní. Protože se nám tato aktivita protáhla, nezbyl čas na diskuzi. Otázky jsme ale vytvořili, takže se k nim možná vrátíme v příštím setkání.

Podařilo se a nepodařilo se:
Trochu jsem se odchýlila od časového plánu, což mělo za následek, že jsem nestihla diskuzi. Myslím si, že to ale celkově neuškodilo. Tentokrát byl ve třídě celkem klid. Všechny děti byly velmi aktivní a zapojovaly se. Zaujalo je cvičení čeho se bojí a všichni se aktivně zapojili a reagovali na své odpovědi.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 17. 12. 2014 20:39:19    Předmět: Citovat

4.12.2014 – 5. setkání
3. a 4. třída (8 dětí)


Cíl setkání: Myšlenkový experiment, procvičení tvorby otázek

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu – 10 min
Myšlenkový experiment - 15 min
Tvorba otázek - 5 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min - Děti se usadily na koberec a stručně jsem si zopakovali co jsme dělali minule.
Rozcvička – 10 min –Děti dostaly hádanky, které jsem si pro ně připravila
Čtení textu – 10 min - Četli jsme si příběh Blanka a Jirka - kapitolu 2
Myšlenkový experiment – 15 min – Děti si měly představit, že mají tolik peněz kolik jenom chtějí a řešili jsme zda si můžou koupit různé věci. Děti tato činnost velmi bavila a měli zajímavé myšlenky a názory.
Tvorba otázek - 5 min - Společně jsme tvořili otázky,které by je k danému tématu zajímali.

Podařilo se a nepodařilo se:
Protože jsem vyjímečně měla málo dětí, tak se mi podařilo udržet klid a soustředění dětí. Také se všichni dostali ke slovu a všichni se aktivně zapojili. Jako pozitivum bych viděla dodržení časového plánu. Dětem se moc líbil myšlenkový experiment a opravdu se zapojili a vymýšleli zajímavé teorie. Trochu zde byl problém v odbíhání od tématu. Jinak hodina byla fajn, myslím, že k tomu ale přispěl hlavně malý počet dětí.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 17. 12. 2014 20:55:40    Předmět: Citovat

11.12.2014 – 6. setkání
3. a 4. třída (16 dětí
)

Cíl setkání: naučit se naslouchat druhým, hledání alternativ

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu – 10 min
Cvičení - 10 min
Tvorba otázek a diskuze- 10 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 7 min - Děti se usadily na koberec a přivítali jsme se.
Rozcvička – 10 min –Děti měli vyřešit rébus Vlk, koza a zelí
Čtení textu – 10 min - Četli jsme si společně po odstavcích text Saša a Markétka:kapitola 7
Cvičení – 8 min – Děti měly za úkol znázornit různé situace (které si vylosovali napsané na papírku) jen pohybem rukou.
Tvorba otázek a diskuze - 14 min - Ve dvojicích děti vytvořily otázky, které jsme napsali na tabuli a odhlasovali jednu o které jsme diskutovali. Děti si odhlasovali otázku "Proč existují zbraně?".

Podařilo se a nepodařilo se:
Tentokrát se mi nepodařilo úplně dodržet časovou dotaci. Podařilo se vytvořit spoustu otázek a pak byla celkem povedená i diskuze. Děti téma zaujalo a všichni se chtěli vyjádřit. Celkově jsem měla pocit, že děti hodina bavila a že je zaujala všechny aktivity.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2015 07:04:40    Předmět: Citovat

18.12.2014 – 7. setkání
3. a 4. třída (15 dětí)


Cíl setkání: mluvit k tématu, navazovat v diskuzi na druhé

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 5 min
Poslech písně – 5 min
Diskuze - 15 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min - Děti se usadily na koberec a přivítali jsme se.
Rozcvička – 8 min –Děti hádaly hádanky, které jsem pro ně připravila.
Poslech písně – 10 min - Pustili jsme si píseň Ledaco od Tomáše Kluse. Píseň jsme si museli pustit třikrát, protože děti nedávaly pozor.
Diskuze – 15 min – Diskutovali jsme nad otázkou "Zdali věří kapři na život po Vánocích?".

Podařilo se a nepodařilo se:
Na toto setkání jsem měla kratší časovou dotaci, protože děti měly vánoční trhy a musely na ně odcházet dřív. Děti byly natěšený na trhy a byly nesoustředěné a moc se s nimi nedalo pracovat. Písničku jsme si museli pustit třikrát a diskuze taky tentokrát nebyla tak pěkná. Ale děti téma pak zaujalo a vymýšlely různé teorie.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2015 07:19:07    Předmět: Citovat

8.1.2015 – 8. setkání
3. a 4. třída (12 dětí)


Cíl setkání: pochopit význam slova empatie

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu - 5 min
Cvičení – 20 min
Diskuze - 5 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min - Děti se usadily na koberec a přivítali jsme se.
Rozcvička – 10 min – Jako rozcvičku jsme si tentokrát zahráli tichou poštu.
Čtení textu – 5 min - Přečetli jsme si text Romana, Kapitola 3
Cvičení - 15 min - Zahráli jsme si scénku, kdy si děti rozdělily role pasažérů v tramvaji. Museli se vcítit do své role a představit si, že jsou opravdu např. revizor, nebo starší paní.
Diskuze - 10 min - V diskuzi jsme si povídali o tom jak se ve svojí roli citili a jak jim šlo se vcítit do někoho jiného. Vysvětlili jsme si slovo empatie a řešili jsme zda je důležitá.

Podařilo se a nepodařilo se:
Tentokrát se mi podařilo lépe dodržet časovou dotaci, až na cvičení a diskuzi. Děti bavila tichá pošta. U čtení textu se docela uklidnili a dávali pozor. Cvičení děti asi zaujalo a bavilo nejvíc. Hned si začali rozdělovat role a hrát scénku. Jejich fantazie je někdy opravdu neskutečná. Popsat své pocity už jim tolik nešlo. Při diskuzi už nebyl takový klid a děti už nedávaly tak pozor.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2015 18:17:51    Předmět: Citovat

15.1.2015 – 9. setkání
3. a 4. třída (14 dětí)


Cíl setkání: procvičení paměti, uvědomit si závažnost násilí

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu - 5 min
Cvičení na téma násilí – 20 min
Diskuze - 5 min

Skutečná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min - Děti se usadily na koberec a přivítali jsme se.
Rozcvička – 5 min – Jako rozvičku měly děti rozluštit rébus "na jakou stranu jede autobus".
Čtení textu – 5 min - Přečetli jsme si text, který jsme si četli na minulém setkání (pro připomenutí a pro ty co minule chyběli) Romana, Kapitola 3
Cvičení - 20 min - Děti měly za úkol vymyslet různé filmy nebo pc hry, ve kterých se vyskytuje násilí. Měly popsat nějakou scénu a říci v jaké formě se tam násilí vyskytuje. Následně jsme společně seřadili jednotlivé scény podle závažnosti na osu od nejmenšího násilí po nejvíce násilné.
Diskuze - 10 min - V diskuzi jsme plynule navázali na cvičení a řešili jsme, podle čeho posuzují závažnost násilí, padla otázka zda je nutné násilí a jak nás ovlivňuje.

Podařilo se a nepodařilo se:
Při dnešním setkání mi úplně nevyšla časová dotace, ale se zbytkem práce jsem byla tentokrát spokojená. Rozcvička děti zaujala a hned začali špekulovat a velmi brzy rébus vyřešily. Tak rychlé řešení jsem od nich nečekala. U čtení textu byly ukázkově klidné. Následné cvičení je velmi zaujalo, všichni chtěli vymyslet nějaký film a přispět svým nápadem. Všichni se zapojovali i při následném řazení. Plynule cvičení přišlo v diskuzi do které se všichni zapojovali a přispívali opravdu zajímavými názory. Dokonce se sami umravňovali, že má mluvit jeden a navzájem se poslouchali a reagovali na sebe. Tentokrát jsem byla opravdu velmi spokojená. Hodina mě velmi příjemně překvapila.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Katka Svecova



Založen(a): 11.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Plavsko

PříspěvekZaslal(a): 03. 02. 2015 16:15:44    Předmět: Citovat

22.1.2015 – 10. setkání
3. a 4. třída (12 dětí)


Cíl setkání: uvědomit si správné řešení konfliktů, zpětná vazba

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a usazení – 5 min
Rozcvička – 10 min
Čtení textu - 5 min
Tvorba otázek - 5 min
Diskuze – 10 min
Kreslení filozofů+zpětná vazba - 10 min

Skutečná časová dotace:

Přivítání a usazení – 2 min - Děti se usadily na koberec a přivítali jsme se.
Rozcvička – 12 min – Jako rozcvičku si děti vylosovali lísteček na kterém bylo slovo, které musely popsat aniž by jej řekli a ostatní ho museli uhádnout.
Čtení textu – 5 min - Přečetli jsme si text
Tvorba otázek - 12 min - Každý si promyslel otázku a jednu jsme společně odhlasovali
Diskuze - 7 min - Diskuze probíhala na základě otázky"Jak ta hádka začala?"
Kreslení filozofů+zpětná vazba - 15 min - Děti měli nakreslit, jak si představují filozofa a napsat mi jak jsem jim hodiny filozofie líbili, co se jim zdálo fajn a co se jim naopak nelíbilo.

Podařilo se a nepodařilo se:
Dnešní setkání bylo naše poslední. Rozcvička byla reakcí na předchozí hodinu, kdy jsme narazili na zásadní problém, že se děti neumí vyjadřovat a tohle cvičení mělo tento problém potrénovat. Děti cvičení bavilo, zapojili se všichni a byla vidět snaha. Při textu děti byly tentokrát hodné a klidné a opravdu poslouchali. To mělo asi také vliv na tvoření otázek. Tvoření a hlasování se nám protáhlo, takže jsem nedodržela časová plán. Tentokrát jsem měla opravdu radost, děti tvořily otázky velmi horlivě a bylo vidět zlepšení oproti dřívějším hodinám. Diskuze sice nebyla tak skvěla jako třeba minule, ale většina dětí se zapojila. U kreslení filozofů už trošku opadlo soustředění a ve třídě nebyl již takový klid. Všechny děti ale svoji kresbu dokončili a napsali mi zpětnou vazbu, z které jsem měla radost, protože byla pro mě pozitivní. Hodina se nám trochu protáhla, ale to bylo odpustitelné, když to bylo naposledy.

Kateřina Švecová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign