Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- Láz_A_Petrušková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 11. 2014 21:23:08    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- Láz_A_Petrušková Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2014 14:38:23    Předmět: Pracovní skupina Láz - 7.11.2014, 1. setkání Citovat

Počet dětí: 11 (6 chlapců, 5 dívek)
Věkové rozmezí: 7-12 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, vytvoření otázek na základě textu z knihy Nemocnice pro panenky

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- seznámení se s filosofií pro děti, s náplní programu (10 min)
- četba textu z knihy Nemocnice pro panenky (5 min)
- formulování otázek a jejich zapisování (20 min)
- rekapitulace otázek, společné ustanovení programu pro následující setkání (5 min)

- úklid interiéru (5 min)

Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (4 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- seznámení se s filosofií pro děti, s náplní programu (10 min)
- četba textu z knihy Nemocnice pro panenky (8 min)
- formulování otázek a jejich zapisování (20 min)
- rekapitulace otázek, společné ustanovení programu pro následující setkání (5 min)

- úklid interiéru (7 min)

Jelikož pracuji se skupinou dětí, kteří mě znají jako vedoucí divadelního kroužku, celá hodina probíhala v uvolněnějším duchu, i děti mezi sebou se znaly, což bylo velkým přínosem pro spolupráci.
Vytvořili jsme celkem 12 otázek, přičemž ještě po hodině za mnou někteří chodili s tím, že je napadají další a další.

S otázkami budeme dále pokračovat příště.
_________________
Anna


Naposledy upravil Anna Petrušková dne 27. 11. 2014 21:31:32, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 17. 11. 2014 16:32:37    Předmět: Pracovní skupina Láz - 14.11.2014, 2. setkání Citovat

Počet dětí: 11 (6 chlapců, 5 dívek)
Věkové rozmezí: 7-12 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)

Cíl: Dítě provede kritický výběr, aktivně zapojuje představivost, kultivuje své vyjadřování. Dítě hledá souvislosti mezi tématem otázky a svými životními zkušenostmi.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, zapálení svíčky v lampičce (malý rituál) (5 min)
- rekapitulace předešlého setkání, přečtení vytvořených otázek (10 min)
- procházení jednotlivých otázek, zda jim všichni rozumíme (5 min)
- hlasování otázky (každý má 3 hlasy) (3 min)
- hra "asociace" (10)
- samostatná 3 min práce s analogií (3 min)
- přečtení analogií, jejich zaznamenání (5 min)

- úklid interiéru (5 min)

Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, zapálení svíčky v lampičce (malý rituál) (5 min)
- rekapitulace předešlého setkání, přečtení vytvořených otázek (6 min)
- procházení jednotlivých otázek, zda jim všichni rozumíme (7 min)
- hlasování otázky (každý má 3 hlasy) (3 min)
- hra "asociace" na téma úmrtí (10)
- samostatná 3 min práce "analogie úmrtí" (3 min)
- přečtení analogií, jejich zaznamenání (5 min)

- úklid interiéru (5 min)

Vybraná otázka pro diskuzi: Jak panenka umírá?

Jak si děti představují smrt? Zde je několik zajímavých odpovědí:
- spaní na furt (chlapec 12 let)
- Když umřu, je to jako když už nic nebudu cítit a odejdu z tohoto světa (chlapec 12 let)
- Jako konec filmu, nebo lásky, nebo spaní, je to něco nového a to staré už nezažijeme. (chlapec 9 let)
- příjemný spánek (chlapec 9 let)
- dušení, krev, kremace, smrtka, hroby, pohřební vůz (chlapec 9 let)
- nebudu se nikdy hejbat (dívka 8 let)
- člověk zmizí ze světa (dívka 12 let)
- když už podlehneš věčnýmu spánku (dívka 12 let)
- ztráta síly, nekonečný spánek, pláč (chlapec 10 let)

I přesto, že v soupisu otázek bylo spousta jiných zajímavých podnětů pro diskuzi, otázka "Jak umírá panenka" svými 10 hlasy jasně přehlasovala ostatní. Bylo těžké děti udržet "na uzdě", měly potřebu se vyzpovídat, vzpomínaly na své staré hračky, jak je sami pohřbívaly apod. Sice jsme se nedostali přímo k diskuzi jako takové, zatím jsme si jen upřesňovali, jak budeme společně chápat umírání, ale na druhou stranu jsem ráda, že jsme šli poměrně do hloubky. Příště bych ráda tuto otázku dokončila, uvidím, jak se bude chtít na ní pracovat i ostatním.
_________________
Anna


Naposledy upravil Anna Petrušková dne 27. 11. 2014 22:20:22, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 27. 11. 2014 22:18:14    Předmět: Pracovní skupina Láz - 21.11.2014, 3. setkání Citovat

Počet dětí: 11 (4 chlapci, 7 dívek)
Věkové rozmezí: 7-12 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)

Cíl: Dítě provede kritický výběr, aktivně zapojuje představivost, kultivuje své vyjadřování. Dítě též dokáže vyhledat vhodné pojmy vystihující jeho myšlenky.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, zapálení svíčky v lampičce (malý rituál) (5 min)
- rekapitulace předešlého setkání a pochopení vybrané otázky k diskuzi (5 min)
- vylepšení otázky (10 min)
- diskuze (20)
- závěrečná reflexe diskuze (5 min)

- úklid interiéru (5 min)

Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, zapálení svíčky v lampičce (malý rituál) (5 min)
- rekapitulace předešlého setkání a pochopení vybrané otázky k diskuzi (10 min)
- vylepšení otázky (10 min)
- diskuze (20 min)
- závěrečná reflexe diskuze (5 min)

- úklid interiéru (5 min)

V průběhu velice zajímavé diskuze jsme narazili na spoustu dalších otázek, které se přímo samy vybízely k prodiskutování, ale diskuze se nám podařila udržet. Zajímavé otázky (především se týkaly rozdílů mezi panenkou a člověkem) si děti zapsaly do sešitků, aby nad nimi mohly popřemýšlet doma.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2014 13:37:14    Předmět: Pracovní skupina Láz - 12.12.2014, 4. setkání Citovat

Počet dětí: 10 (5 chlapců, 5 dívek)
Věkové rozmezí: 8-12 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: Vytvoření otázek na základě textu z knihy Saša a Markétka,
vygenerování otázky k diskuzi

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- společné čtení z knihy Saša a Markétka (10 min)
- samostatné přemýšlení nad textem (2 min)
- zápis vytvořených otázek, ujištění, že: 1) otázky jsou srozumitelné, 2) jsou vhodné k diskuzi, 3) není více otázek stejných (20 min)
- výběr otázky k diskuzi (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- společné čtení z knihy Saša a Markétka (10 min)
- samostatné přemýšlení nad textem (2 min)
- zápis vytvořených otázek, ujištění, že: 1) otázky jsou srozumitelné, 2) jsou vhodné k diskuzi, 3) není více otázek stejných (23 min)
- výběr otázky k diskuzi (3 min)
- úklid interiéru (5 min)


Z důvodu jiných kulturních akcí v prostorách, jde se scházíme, jsme měli mezi 3. a 4. setkáním dvoutýdenní pauzu. Obávala jsem se, že se to projeví na práci, ale až tolik se to neprojevilo. Dokonce spousta dětí upozorňovalo na to, že některé myšlenky se také objevovaly v příběhu Domeček pro panenky a že jsme se jimi již zabývali, nebo jsou velice podobné.
Vybraných otázek k hlasování pro otázku k diskuzi bylo 14:
1) Proč Markétka hladí Kulíška? (dívka 12 let)
2) Proč je Markétka zlá? (3 dívky, 2 chlapci)
3) Proč nemůžeme být stejní, ale jsme větší a silnější? (dívka 12 let)
4) Proč Saš nechce, aby bili Jirku? (dívka 12 let)
5) Jak můžou slova zranit? (2 dívky 9 let)
6) Proč je to obyčejná panenka? (dívka 9 let)
7) Proč se jmenuje Kulíšek? (2 dívky, 3 chlapci)
8 ) Proč byla Markétka V TU CHVÍLI zlá? (2 chlapci 10 a 12 let)
9) Na co vypravěč koukal? (chlapec 12 let)
10) Proč se děje to, co se děje? (2 dívky 12 let)
11) Proč Markétka poplácala po hlavě? (chlapec 12 let)
13) Proč Jirku tlučou? (dívka 9 let)
14) Proč vypravěč bere Kulíška jako člověka? (dívka 9 let, 2 chlapci 8 a 10 let)

Vybraná otázka pro diskuzi:
10) Proč se děje to, co se děje?

Ujišťujeme se, že tuto otázku chápeme stejně:
Proč se neděje něco jiného?
Proč se děje zrovna tohle?
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 29. 12. 2014 12:09:13    Předmět: Pracovní skupina Láz - 19.12.2014, 5. setkání Citovat

Počet dětí: 15 (6 chlapců, 9 dívek)
Věkové rozmezí: 8-12 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: Dítě prokáže schopnost krátkodobé i dlouhodobé paměti a schopnost propojení souvislostí.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- čtení poznámek, které napadaly děti po minulé schůzce na téma otázky "Proč se děje to, co se děje" (5 min)
- aktivita "Příčiny a důsledky" (10 min)
- diskuze "Proč se děje to, co se děje - důsledky a příčiny" (20 min)
- úklid interiéru (5 min)



Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- čtení poznámek, které napadaly děti po minulé schůzce na téma otázky "Proč se děje to, co se děje" (7 min)
- aktivita "Příčiny a důsledky" (10 min)
- čtení výtvorů (5 min)
- diskuze "Proč se děje to, co se děje - důsledky a příčiny" (20 min)
- úklid interiéru (5 min)



Toto setkání bylo pro nás pro všechny velice zajímavé, plné překvapujících myšlenek, otázek. Aktivita "Příčiny a důsledky" byla skvělým zpestřením a děti naprosto uchvátila. Samy se divily, kam až daleko do minulosti se dá zajít. Byla to jedna z hodin, při které jsem litovala, že máme pouze 45 minutovou časovou dotaci!
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 21. 01. 2015 20:41:10    Předmět: Pracovní skupina Láz - 9.1.2015, 6. setkání Citovat

Počet dětí: 10 (4 chlapci, 6 dívek)
Věkové rozmezí: 8-13 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: Vytvoření otázek na základě textu z knihy Saša a Markétka,
vygenerování otázky k diskuzi

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- společné čtení z knihy Saša a Markétka (10 min)
- samostatné přemýšlení nad textem (2 min)
- zápis vytvořených otázek, ujištění, že: 1) otázky jsou srozumitelné, 2) jsou vhodné k diskuzi, 3) není více otázek stejných (20 min)
- vylepšení otázky - samostatná práce (1 min)
- výběr otázky k diskuzi (10 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- společné čtení z knihy Saša a Markétka (7 min)
- samostatné přemýšlení nad textem (2 min)
- zápis vytvořených otázek, ujištění, že: 1) otázky jsou srozumitelné, 2) jsou vhodné k diskuzi, 3) není více otázek stejných (20 min)
- vylepšení otázky - samostatná práce (1 min)
- prodiskutování náhlého problému: Je pedofil to samé co uchyl?(10 min)
- úklid interiéru (5 min)


Děti měly po vánočních prázdninách plno zážitků o které se se mnou chtěly podělit, byly plné elánu, vtipu a s nejstaršími lomcovala puberta. Text vybraný k práci, konkrétně 8. kapitola z knihy Saša a Markétka, je jich divokost ještě znásobila. Přesto jsme hodinu ukočírovali a dokonce jsme poprvé vyvodili za jedno setkání i závěr.
Vytvořených otázek bylo 35, s tím, že se některé opakovaly.
Namátkou jich pár vybírám:
- Proč Vašek nosil dárky? (dívka 12 let)
- proč maminka vykřikla, když jeli v autě ve snu? (dívka 12 let)
- Byl to uchyl? (dívka 13 let)
- Proč měla panenka ve snu díru na hlavě? (dívka 8 let)
- Proč byli kamarádi a proč ji pak obtěžoval? (chlapec 10 let)
- Proč to byl sen? (chlapec 10 let)
- Co je to zlý duch? (chlapec 13 let)
- Proč ta panenka byla v košíku a ne třeba na zemi? (chlapec 11 let)
- Proč byla v tom snu panenka, jako měla Markétka? (dívka 10 let)
- Co je to pár hodin? (chlapec 13 let)
- Proč nechtěl, aby to někomu řekla to tajemství? (dívka 12 let)
- Proč Vašek nosil dárky? (dívka 13 let)
- Proč mamince tečou slzy? (chlapec 11 let)
- Proč ji Vašek neposlouchal? (dívka 9 let)
- Proč se Vašek choval, jako by se nic nestalo? (dívka 10 let)

Závěrem naší diskuze se stalo tvrzení, že "pedofil je člověk, co dělá něco nebezpečného a nepříjemného pro druhého a příjemného pro sebe.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2015 17:38:24    Předmět: Pracovní skupina Láz - 16.1.2015, 7. setkání Citovat

Počet dětí: 11 (4 chlapci, 7 dívek)
Věkové rozmezí: 8-13 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: Výběr tématu na základě vlastních návrhů dětí.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rozdání lístečků dětem, samostatné formulace témat (7 min)
- sběr, vyhodnocování (10 min)
- hlasování (5 min)
- tvorba otázky pro diskuzi (20 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rozdání lístečků dětem, samostatné formulace témat (7 min)
- sběr, vyhodnocování (5 min)
- hlasování (1 min)
- autoři odhlasovaného tématu jej vysvětlují (4 min)
- tvorba otázek pro diskuzi (9,5 min)
-hlasování pro otázku pro nadcházející hodinu (2,5 min)
- začátek diskuze (19 min)
- úklid interiéru (5 min)


Tuto hodinu jsem chtěla, aby si všechny děti zkusily samy vytvořit téma, kterým se chtějí zabývat a které je zajímá. Kupodivu se shodly na dvou tématech: O životě a Divadlo, obě témata se na lístečkách objevila třikrát. Od nejobecnějšího jsme postupovali ke konkrétnějšímu, až jsme se dobrali ke konečným otázkám: 1) Kde se vzal život? 2) Proč je život?.
Pro nejbližší diskuzi jsme si vybrali otázku Kde se vzal život a začali s diskuzí, na které budeme pokračovat příští setkání.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2015 17:52:07    Předmět: Pracovní skupina Láz - 23.1.2015, 8. setkání Citovat

Počet dětí: 8 (4 chlapci, 4 dívky)
Věkové rozmezí: 8-13 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: Dokončit rozpracované téma z předešlé hodiny

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rekapitulace předešlé hodiny (5 min)
- diskuze (35 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rekapitulace předešlé hodiny (1 min)
- diskuze (39 min)
- úklid interiéru (5 min)


Již podle předešlé hodiny jsem tušila, že bude následovat něco velkého, ale že až takhle, to jsem neměla ani tušení! Děti samy nacházely různé teorie na téma Kde se vzal život, téměř celou diskuzi jsme mluvili o duši a o jejím vztahu k energii, kterou jsme pojmenovali slunce.

Celá diskuze přitom začala tím, že se dvanáctiletá dívka zadívala do žárovky na lustru..
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 02. 03. 2015 15:02:18    Předmět: Pracovní skupina Láz - 27.2.2015, 9. setkání Citovat

Počet dětí: 12 (3 chlapci, 9 dívek)
Věkové rozmezí: 7-13 let
Časová dotace: 45 min (+10 min úprava interiéru)

Cíl: dítě zhodnotí postoje a předsudky k druhým, uvědomuje si rozdílnost osobností ve skupině, zhodnotí dočasnou situaci v souboru

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- hry na seřazování se bez mluvení (podle jmen, příjmení, data narození) (10 min)
- diskuze na téma: Jméno (pojem) a výpověď o substanci (30 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (3 min)
- hry na seřazování se bez mluvení (podle jmen, příjmení, data narození) (7 min)
diskuze na téma: Jméno (pojem) a výpověď o substanci (30 min)
- úklid interiéru (5 min)


Při tomto setkání jsme otevřeli spoustu problematických otázek ohledně jména vyjadřující substanci člověka i věci, souvislosti mezi jménem a nositelem jména. Pokoušeli jsme se vyvrátit některé předsudky, které měly děti vytvořené na základě špatných zkušeností.
Diskuze i her se děti aktivně účastnily, do diskuze přispívaly s velice zajímavými příspěvky a myšlenkami.
Většině dětem se podařila autokorekce a přehodnocení předsudků na základě diskuze.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 14. 06. 2015 13:10:31    Předmět: Pracovní skupina Láz - 20. 3. 2015, 10. + 11. setkání Citovat

Počet dětí: 10 (4 chlapci, 6 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 90 min (+5 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě prozkoumá a vyjasní podstatu a funkci divadelního souboru. Vyhledá a popíše souvislosti hlavních myšlenek dramatické výchovy.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- samostatná práce: Co je pro nás dramatická výchova (10 min)
- čtení a upřesňování myšlenek každého dítěte (20 min)
- diskuze (50 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (8 min)
- Co je dram. výchova pro každého z nás + upřesňování myšlenek (30)
- cvičení na změnu chování (3 min)
- hledání souvislostí hlavních myšlenek, shrnutí do obecně platných závěrů (50 min)


Hlavní myšlenkou tohoto setkání bylo popřemýšlet trochu hlouběji nad dramatickou výchovou a nad tím, do jaké míry s ní náš soubor pracuje (či zda ona pracuje s námi). Děti na sebe svými myšlenkami navazovaly, celá hodina měla příjemnou dynamiku. V určitých chvílích se sice zdálo, že už jsme "někde jinde", ovšem na konci se nám vše propojilo a děti přišly na to, že doopravdy vše co bylo řečeno, spolu souvisí.
S tímto tématem budeme také pokračovat v následující hodině.

Pro ukázku:
DRAMATICKÁ VÝCHOVA JE ...

- hra jako realita s pravidly (dívka 8 let)
- výchova která učí žáky dramatiku a vše okolo herectví (chlapec 13 let)
- Učíme se umění. Je to něco originálního, protože to umí jen někdo (dívka 11 let)
- dramatická výchova sama o sobě originální není ale je originální, jak to jednotliví lidé provede (chlapec 13 let)
- hra, která poučuje (dívka 10 let)
- divadlo, učíme se hrát (chlapec 11 let)
- vžití do určité postavy (chlapec 13 let)
- Spolupráce, umění, vžití do jiné osoby. To se učíme od tebe, jako od knížky. (dívka 13 let)
- příprava na realitu (dívka 8 let)

OSTATNÍ ZAJÍMAVÉ VĚTY:
- Lidi co jsou v tom divadle, jsou herci a ještě jsou to diváci - diváci se koukají na herce a učí se od nich, zamyslí se. V tom je to vychovávání. Drama je v těch hercích. (chlapec 11 let)
- Když hrajeme divadlo, je to pro nás výzva, abychom něco dokázali ve smyslu na sobě i výzvy na pódiu, abychom tam něco předvedli. (dívka 12 let)

ZÁVĚREČNÉ VĚTY:
- Dramatická výchova se stane uměním až ve chvíli, kdy je interpretována.
- Ve skupině se odehrává něco, co je nepopsatelné slovy, je to nevysvětlitelné pro jiné lidi, protože to nezažili.
- Komedie může obsahovat přehrávání, ale přehrávání nemusí býti komedií

HLAVNÍ SPOLEČNÉ MYŠLENKY:
zábava
vychovávání
umění
originalita
nevysvětlitelnost
realita
vžití se do postavy
výzvy
role
_________________
Anna


Naposledy upravil Anna Petrušková dne 06. 09. 2015 09:17:23, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 14. 06. 2015 15:12:00    Předmět: Pracovní skupina Láz - 20. 3. 2015, 12. setkání Citovat

Počet dětí: 10 (4 chlapci, 6 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 45 min (+5 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě vyhledá a popíše souvislosti hlavních myšlenek dramatické výchovy a dá do souvislosti děje v souboru.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- uzavření nejasností z předchozí hodiny (15 min)
- diskuze: Co bylo dříve - dramatická výchova, nebo divadlo? ( 15 min)
- hledání posloupnosti v programu souboru (10 min)

- úklid interiéru (5 min)

Skutečná struktura vč. časové dotace:
- uzavření nejasností z předchozí hodiny (8 min)
- diskuze: Co bylo dříve - dramatická výchova, nebo divadlo? ( 15 min)
- hledání posloupnosti v programu souboru (15 min)
- tvorba teorie vývoje divadelního souboru ( 10 min)

- úklid interiéru (5 min)

Ukázalo se, že některé děti měly ještě potřebu mluvit o myšlenkách z předešlé hodiny a že bylo třeba se ještě více zabývat provázaností vyřčených myšlenek. Na některých dětech bylo krásně vidět, jak v sobě během pauzy zpracovaly předešlou hodinu, což se odrazilo na aktivitě.
Po diskuzi nakonec nejstarší chlapec vytvořil na základě obou hodin filosofie teorii vývoje našeho dětského divadelního souboru.

posloupnost, ke které děti přišly:
Hry jako cvičení nás připravují na divadlo, které ještě není život. Skrze ně se učíme. Divadelní hry nás připravují na podobné situace v budoucnosti.
_________________
Anna


Naposledy upravil Anna Petrušková dne 06. 09. 2015 09:17:47, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 14. 06. 2015 16:58:24    Předmět: Pracovní skupina Láz - 27. 3. 2015, 13. setkání Citovat

Počet dětí: 15 (6 chlapců, 9 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě pozná hlavní rysy rolí v divadelní hře, vysvětlí jejich chování, odůvodní přijetí divadelní role.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- aktivita 1: všechny děti se pohybují v prostoru jako jedna role (role se na vyzvání mění) (10 min)
- aktivita 2: rozhovory ve dvojicích, role i dvojice se střídají (10 min)
- aktivita 3: sestavení škály “Mých pět NEJ rolí v životě” (5 min)
- diskuze o aktivitě 3 (10 min)
- samostatná práce: každé dítě napíše na lísteček dvě role, v kterých se cítil dobře a které by chtělo ztvárnit (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (2 min)
- aktivita 1: všechny děti se pohybují v prostoru jako jedna role (role se na vyzvání mění) (10 min)
- aktivita 2: rozhovory ve dvojicích, role i dvojice se střídají (10 min)
- aktivita 3: sestavení škály “Mých pět NEJ rolí v životě” (5 min)
- diskuze o aktivitách 1-3 (10 min)
- samostatná práce: každé dítě napíše na lísteček dvě role, v kterých se cítil dobře a které by chtělo ztvárnit (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Filosofii jsme v průběhu roku zahrnuli do činnosti souboru, protože v tom vidím i jakousi praktickou přípravu, naladění se na následnou práci. Tentokrát děti věděli, co se bude dít a velice se na setkání těšily a dorazily v plném počtu. Připravujeme totiž novou inscenaci a nastal čas si rozebrat role.
Aktivity dětem nebyly neznámé kromě aktivity č.3, sestavování “ Mých pět NEJ rolí v životě”. I zde se ovšem rychle orientovaly a při následné diskuzi své škály mezi sebou porovnávaly (zejména nejstarší chlapci).
Bylo zajímavé pozorovat, jak každá role může být tak rozličná, jak moc se do ní kdo vžil či kdo se v ní necítil dobře.
Nakonec se, myslím, podařilo i bez většího rivalství si role ze hry rozebrat (někteří své přání nahlas vykřikovali, jiní si je tajnůstkářsky psali na papírek a beze slova odevzdávali).
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 07. 09. 2015 17:16:30    Předmět: pracovní skupina Láz - 3. 4. 2015, 14. - 15. setkání Citovat

Počet dětí: 15 (6 chlapců, 9 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě zdůvodní výběr své role a popíše její hlavní charakterové rysy. Ty dále převede do pohybového projevu.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rekapitulace rolí a jejich úloha v příběhu (5 min)
- samostatná práce - výtvarné ztvárnění divadelní postavy (10 min)
- slovní popis postavy a jejího charakteru a zdůvodnění výběru role (20 min)
- hra: “Hádej, kdo jsem” (role se napíší na lístečky, děti si je losují a následně roli předvádějí - hlasem i pohybem). (20 min)
- diskuze o předchozí aktivitě - zhodnocení přesvědčivosti po výrazové a emoční stránce. Společné hledání vhodného výrazu pro každou roli. (30 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- rekapitulace rolí a jejich úloha v příběhu (5 min)
- samostatná práce - výtvarné ztvárnění divadelní postavy (10 min)
- slovní popis postavy a jejího charakteru a zdůvodnění výběru role (20 min)
- hra: “Hádej, kdo jsem” (role se napíší na lístečky, děti si je losují a následně roli předvádějí - hlasem i pohybem). (20 min)
- diskuze o předchozí aktivitě - zhodnocení přesvědčivosti po výrazové a emoční stránce. Společné hledání vhodného výrazu pro každou roli. (30 min)
- úklid interiéru (5 min)




Tímto setkáním jsme navázali na předešlé setkání, na rozebrané divadelní role. Těm jsme vdechli život nejprve pojmenováním charakterových rysů, výtvarným ztvárněním a nakonec jsme potvrdili společnou představu jednotlivých postav.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 07. 09. 2015 20:46:23    Předmět: pracovní skupina Láz - 10. 4. 2015, 16. setkání Citovat

dvanáctihlavý (K. J. Erben)
Počet dětí: 12 (5 chlapců, 6 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě si uvědomí polaritu mezi strachem a odvahou, prožije překonávání úzkosti.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- četba z knihy K. J. Erbena: Pohádky (Drak dvanáctihlavý) (5 min)
- tvorba otázek na základě textu (3 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (5 min)
- diskuze (20 min)
- aktivita směřující k prožitku odvahy (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- četba z knihy K. J. Erbena: Pohádky (Drak dvanáctihlavý) (4 min)
- tvorba otázek na základě textu (3 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (8 min)
- diskuze (15 min)
- aktivita: hra “proti zdi” (dítě běží proti bariéře tvořené spojenýma rukama ostatních - ti je včas zvednou a utvoří průchod) (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Hlavním tématem setkání byla odvaha, se kterou se děti setkaly v pohádce Drak dvanáctihlavý. Otázka k diskuzi: Potřebuje svět odvahu? Jestli ano, proč?
Během diskuze jsme kromě odvahy (v tomto případě v první řadě odvaha hlavního hrdiny myslivce v boji s drakem, odvaha princezny říci pravdu o svém zachránci, ...) hovořili také o vyhrožování, zastrašování, zbabělosti, bezbrannosti, statečnosti a věrnosti.

Několik citací z diskuze:
Protože bez ní by zlo mělo na vrch (chlapec 12)
Protože jinak by umřela princezna (holčička 8 let)
Kdyby nebyla odvaha, tak by se všichni jenom báli (holčička 7 let)
Když má někdo odvahu, umí pomáhat. (chlapec 10 let)
Lidi ve světě potřebujou odvahu, protože pak se nebojí, že dostanou od někoho ránu. (chlapec 11 let)
Ano, protože je ve světě hodně lidí a někteří jsou i zlí, tak abychom se jich nebáli. (holčička 8 let)
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 07. 09. 2015 22:00:18    Předmět: pracovní skupina Láz - 17. 4. 2015, 17. setkání Citovat

Počet dětí: 13 (6 chlapců, 7 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 45 min (+ 10 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě je schopno rozlišit jednání od psychické vlastnosti a učí se akceptovat odlišné kvality partnera.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- četba z knihy J. Streit: A bylo světlo ( kap. Jak Kain při oběti zabil svého bratra) (4 min)
- tvorba otázek na základě textu (3 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (5 min)
- diskuze (20 min)
- aktivita: hledání souzvuku jednoduchých hudebních nástrojů (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (4 min)
- četba z knihy J. Streit: A bylo světlo ( kap. Jak Kain při oběti zabil svého bratra) (4 min)
- tvorba otázek na základě textu (4 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (5 min)
- diskuze (20 min)
- aktivita: hledání souzvuku jednoduchých hudebních nástrojů (3 min)
- úklid interiéru (5 min)


Bezprostředně po vyslechnutí příběhu děti negativně hodnotily Kaina jako osobnost. Během diskuze, kdy jsme narazili na téma utrpení, svědomí a životního údělu (že Kaina nikdo nesmí zabít, musí stále nést následky svého činu), začaly děti pohlížet na příběh z jiného úhlu a někteří z nich byli sami pohnuti a cítili potřebu přiznat se ke svým "dětským proviněním".
Při aktivitě se z počátečního zvukového chaosu vzájemným nasloucháním dospělo ke společnému souznění. Výsledkem této aktivity byly děti nadšeny a motivovalo je to k dalším pokusům.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 08. 09. 2015 21:05:51    Předmět: Pracovní skupina Láz - 15. 5. 2015, 18.-19. setkání Citovat

Počet dětí: 11 (6 chlapci, 5 dívek)
Věkové rozmezí: 8 -13 let
Časová dotace: 90 min (+ 5 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě prožije emoci strachu a úzkosti, vyzkouší si pozici agresora i oběti. Naučí se jednu z technik jak zacházet se svou agresí.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- četba didaktického textu z knihy Blanka a Jirka: Kapitola 3 (3 min)
- tvorba otázek na základě textu (3 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (10 min)
- diskuze (30 min)
- aktivita: Bojíš se mě? (jedno dítě stojí naproti skupince tří. Trojice mlčí, staticky vyjadřuje agresivní postoj vůči osamocenému. Po chvíli vzájemného působení své role vystřídají.) (15 min)
- odreagování vlastní agresivity (dítě zmuchlá a roztrhá novinový papír a následně, čelem ke zdi, “dělá čerta”) (1 min)
- reflexe předešlých aktivit (20 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění (5 min)
- četba didaktického textu z knihy Blanka a Jirka: Kapitola 3 (3 min)
- tvorba otázek na základě textu (3 min)
- hledání společné otázky k diskuzi (10 min)
- diskuze (30 min)
- aktivita: Bojíš se mě? (jedno dítě stojí naproti skupince tří. Trojice mlčí, staticky vyjadřuje agresivní postoj vůči osamocenému. Po chvíli vzájemného působení své role vystřídají.) (15 min)
- odreagování vlastní agresivity (dítě stojí čelem ke zdi a “dělá čerta”) (1 min)
- reflexe předešlých aktivit (20 min)
- úklid interiéru (5 min)


Aktivity, které následovaly po diskuzi, děti mile překvapily, znají podobná cvičení z hodin dramatiky. Tušili, že bude následovat něco zajímavého. Jak jsem předpokládala, několikrát byla i role agresátora dětem nepříjemná, což otevřeně přiznali při reflexi. Důvod byl převážně lítost nad tím jedním.
Do aktivity se zapojili všichni s vážností (převážně starší kluci, kteří ze sebe rádi dělají drsňáky).

Osvědčila se krátká pauzička na svačinu ihned po diskuzi.
_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Petrušková



Založen(a): 8.11.2014
Příspěvky: 17
Město: Láz

PříspěvekZaslal(a): 08. 09. 2015 21:46:53    Předmět: Pracovní skupina Láz - 26. 6. 2015, 20. setkání Citovat

Počet dětí: 15 (6 chlapců, 9 dívek)
Věkové rozmezí: 7 -13 let
Časová dotace: 90 min (+ 5 min úprava interiéru)
Cíl: Dítě si uvědomí fenomén pomíjivosti, ale také věčnosti. Dá do souvislostí děje minulé, přítomné, budoucí.

Plánovaná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, rozdání textu písně (5 min)
- poslech písně Kometa (J. Nohavica) (4 min)
- společné kreslení na balící papír inspirované písní (činnost je opět písní doprovázena) (5 min)
- postupný popis společné kresby (10 min)
- diskuze na téma minulost, přítomnost, budoucnost (30 min)
- evaluace našich uplynulých setkání ve školním roce 2014/2015 (5 min)
- úklid interiéru (5 min)


Skutečná struktura vč. časové dotace:
- příprava stolu a židlí, psacích potřeb a papírů (5 min)
- příchod dětí: usazení, zklidnění, rozdání textu písně (5 min)
- poslech písně Kometa (J. Nohavica) (4 min)
- společné kreslení na balící papír inspirované písní (činnost je opět písní doprovázena) (5 min)
- postupný popis společné kresby (10 min)
- diskuze na téma minulost, přítomnost, budoucnost (30 min)
- evaluace našich uplynulých setkání ve školním roce 2014/2015 (5 min)
- úklid interiéru (5 min)

_________________
Anna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign