Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015/2018 - ZPRÁVY Z PRAXE - Junák Veselí -Vondrušková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 21. 10. 2014 20:24:44    Předmět: 2014/2015/2018 - ZPRÁVY Z PRAXE - Junák Veselí -Vondrušková Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)


Naposledy upravil Ríša Macků dne 10. 10. 2018 11:36:00, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Vondrušková



Založen(a): 16.10.2014
Příspěvky: 4
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2014 15:22:46    Předmět: Citovat

10.10.2014 19.00 - 20.00 hod

1. setkání ve Skautském středisku Racek Veselí n. L. po páteční schůzce
při počtu 7 chlapců ve věku 12-15 let
pracuji s knihou Hana a metodickou příručkou Prolomit bludný kruh

cílem 1. setkání je seznámit zúčastněné se smyslem filozofie pro děti, s formou, průběhem a organizační stránkou. Ve skautském středisku působím roky, chlapci jsou z mého oddílu, známe se několik let.

PLÁNOVANÁ struktura setkání:
- vysvětlení smyslu výuky filozofie na úvod
- čtení první kapitoly z knihy Hana
- sestavení otázek
- rozebrání otázek, pochopení, lze některé spojit?
- výběr finální otázky


SKUTEČNÁ struktura setkání:
- vysvětlení smyslu výuky filozofie na úvod (20 min)
- čtení první kapitoly z knihy Hana (10 minut)
- sestavení otázek (10 min)
- rozebrání otázek, pochopení, lze některé spojit? (10 min)
- výběr finální otázky (10 min)


Vybíralo se z těchto otázek:
1. Proč v nás zlo vzbuzuje strach? (Vojta)
2. Proč si lidé ubližují? (Vlasta)
3. Jak vypadá zlo? (Vojta)
4. Je zlo také někdy potřebné? (Ondra)
5. Proč zlo vůbec vzniklo? (Vlasta)
6. Co je to strach? (Ondra)
7. Dokážeme odlišit dobro a zlo? (Hudla)
8. Má každý zlo v sobě? (Hudla)
9. Proč je vlastně odlišujeme - dobro a zlo (Hudla)
10. Jak se dá zlo zastavit? (Lucie 7 let)


Hodina zakončena výběrem otázky:
"Dokážeme odlišit dobro a zlo?"

Kluci své otázky zformulovali takřka okamžitě po přečtení textu, což mne příjemně překvapilo. Bavilo je čtení nahlas, bylo vidět, že je téma zajímá. V kolektivu zúčastněných je pár chlapců s kázeňskými problémy, zajímá mne tedy, jak budou v diskusích reagovat.


Naposledy upravil Petra Vondrušková dne 03. 12. 2014 17:10:03, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Vondrušková



Založen(a): 16.10.2014
Příspěvky: 4
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2014 16:29:25    Předmět: Citovat

16.10.2014 15.30 - 16.35

2. setkání
přítomno 6 chlapců 12-15 let

Cíl: práce s vybranou otázkou :"Dokážeme rozlišit dobro a zlo?"

PLÁNOVANÁ struktura setkání:
- připomenutí textu z minulé hodiny
- chápeme otázku?
- zkusme na ni odpovědět
- je možné odpovědět jednoznačně?

SKUTEČNÁ struktura setkání:
- připomenutí textu z minulé hodiny (5 minut)
- chápeme otázku? co je vlastně dobro a zlo? (10 minut)
- zkusme na ni odpovědět, debata (20 min)
- příklady (20 min)
- je možné odpovědět jednoznačně? (10 min)


Začali jsme definicemi dobra a zla.
Dobro= něco dobrého
něco nedělat
pomáhání
láska, škola, ochota

Zlo= nenávist
zlost, přetvářka, násilí, lež
lhostejnost


Na příkladech si kluci uvědomili, že není jednoduché definovat jednoznačně platné příklady dobra a zla. Na přímku dobro - zlo měli umístit kartičky s hesly: složit někomu uhlí, ukást rohlík, adoptovat dítě,
hodit minci bezdomovci, kopnout spolužáka, půjčit peníze, utopit kotě...


Zjistili, že je lehké někohou za něco odsoudit, ale že na každou situaci se dá dívat z více stran. Uváděli také příklady ze svého života. BAvilo je diskutovat, přemýšlet nad tématem.
Jsem ráda, že se nestydí předkládat své názory před ostatními.

často je však musím upozorňovat, že nárok na názor má každý, slovně se napadají.


Naposledy upravil Petra Vondrušková dne 03. 12. 2014 16:34:05, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Vondrušková



Založen(a): 16.10.2014
Příspěvky: 4
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2014 16:32:55    Předmět: Citovat

24.10.2014 19.00 - 20.00 hod

3. setkání

přítomno 7 chlapců 12-15 let, kolega ze skautského střediska, jehož návštěva oživila debatu
je pěkné počasí, sedíme venku pod korunami stromů

Cíl: návrat k otázkám z 1. setkání

PLÁNOVANÁ struktura setkání:
- chceme se vrátit k nezodpovězeným otázkám?
- výběr otázky
- tvorba odpovědi

SKUTEČNÁ struktura setkání:
- chceme se vrátit k nezodpovězeným otázkám? (5 min)
- výběr otázky, - nová definice (15 min)
- tvorba odpovědi, diskuse (40 min)

Při návratu k otázkám z 1. setkání se chlapci shodli na nové definici otázky a tak se řešila odpověď na otázku: "Kdo má právo určit, co je zlo a dobro?

Debata o vývoji lidské společnosti, - proč vlastně potřebujeme nějaká pravidla, mantinely? Jak by vypadalo lidstvo bez nich? Co by se stalo, kdyby naše skupina ztroskotala na pustém ostrově? Jaká pravidla by se asi časem vytvořila?


Poté se rozběhla debata o výchově, rodinném prostředí každého, o významu rodičovského vlivu, vlivu kamarádů, školy a pod.

Kluci začínají respektovat názory ostatních, jsou schopni logické argumentace, jsou schopni sami vyvrátit svůj vlastní příspěvek a doložit to příkladem.

Problémem je, že můj hlas je brán jako hlas autority, Ti "slabší" mají tendenci brát ho za "bernou minci".

Na dalším setkání budeme touto otázkou pokračovat.


Naposledy upravil Petra Vondrušková dne 03. 12. 2014 17:10:54, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Vondrušková



Založen(a): 16.10.2014
Příspěvky: 4
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2014 16:48:38    Předmět: Citovat

29.10.2014 15:00 - 16:05

4. setkání

Cíl: odpověď na otázku "Kdo má právo určit co je dobro a zlo?" z minulého setkání

PLÁNOVANÁ struktura setkání:
- úvod a připomenutí faktů z minulého setkání
- tvorba odpovědi, diskuse
- závěr

SKUTEČNÁ struktura setkání:
- úvod a připomenutí faktů z minulého setkání (10 min)
- tvorba odpovědi, diskuse ( 40 min)


Uváděním příkladů ze života jsme třídili jednotlivé položky na seznamu, který spontánně sestavili.
Kdo má právo určit, co je dobro a zlo?
prezident - potvrdili jsme
papež - potvrdili jsme
soudce
vládce
osud
příroda
věštba - vyvrátili jsme
láska - vyvrátili jsme
každý z nás - potvrdili jsme
společenství - potvrdili jsme


Odpovědí na tuto otázku budeme pokračovat i na příštím setkání.

Hodina vždy rychle uteče při debatě, vymezený čas nám obvykle nestačí, každý se rád v klubovně zdrží. Zavedli jsme tradici, že vždy jeden z nás přinese něco dobrého na zub, v čemž se předhánějí, je vidět, že se scházejí rádi i mimo skautský program uprostřed týdne. Rádi sdělují své postoje.
Zlepšily se vztahy rivalů, kteří na sebe do té doby většinou jen útočili.

Přecházím jejich časté pubertální komentáře choulostivých témat a navádím je k faktickým věcným odpovědím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign