Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 20:52:18    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

14.01.2014 – 1. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 12 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 60 min.


Cíl setkání: seznámení se, seznámení s filozofií, „první zkouška“

Plánovaná struktura setkání:
1) Představit se dětem, představit projekt filozofie pro děti.
- co si děti představují, že zde budeme dělat, co je filozofie (10 minut)

2) Představení dětí, vytvoření jmenovek.
- děti se krátce představí, vytvoří si vlastní jmenovku (10 minut)

3) „První zkouška.“
- četba textu Nemocnice pro panenky (10 minut)

4) Formulace otázek. (5 minut).

5) Vybrat jednu otázku, pokusit se zodpovědět ji. (20 minut)

6) Reflexe, rozloučení. (5 minut)


Skutečná struktura setkání:
1) Představení se dětem, seznámení se s filozofií, děti rozkrývaly, co je filozofie, co si pod tímto pojmem představují. (10 minut)

2) Děti se mi představily, krátce o sobě něco řekly a vytvořily si jmenovky. Se jmenovkami si daly hodně záležet, jakmile dostaly do ruky pastelky, jakoby zapomněly, proč tam jsme, na mé výzvy nereagovaly, až jim vychovatelka sebrala pastelky a pokračovaly jsme. (20 minut)

3) „První zkouška“ spočívala v první četbě textu. Četlo se po jednom, každý četl jeden odstavec. Zjistila jsem, že děti ještě neuměly moc číst, četly velice pomalu, a když jsem je vyzvala, že text dočtu, některé se rozčilovaly, že ony ještě nečetly, takže jsem je nechala dočíst, ale zabralo to spoustu času. (25 minut)

4) Formulace otázek: Kde se berou miminka? Proč máme panenky? Je medvídek panenka? Je panenka živá? Stárne panenka? (5 minut)

5) Výběr otázky spočíval v tom, aby se děti na jedné shodly. Jelikož však téměř náš čas vypršel (ne, že by mě někdo vyzýval, abych skončila, ale děti byly už unavené, „válely“ se po stolech, jedly svačiny), vybrala jsem otázku, k čemu vlastně máme panenku? Odpovídaly už jen asi tři děti – kamarádka, chodí všude se mnou, na mazlení, na hraní, na spinkání, ochraňujeme ji, je to naše miminko, … (10 minut)


6) Rozloučení proběhlo víceméně pouze s vychovatelkou, jakmile jsem řekla, že končíme, děti se rozprchly po třídě a již se mi nevěnovaly. Zpětnou vazbu jsem tak měla pouze od vychovatelky. Samotná náplň se jí líbila, mnohé z dětí ji překvapily, jak odpovídaly, jak byly aktivní, pouze mi „vytkla,“ že takto časové rozvržení není možné, jelikož děti se po cca 40 minutách přestávají soustředit, jsou pak neposedné, neposlouchají, mají potřebu šeptat, odbíhat. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Z celého setkání jsem měla smíšené pocity. Na dětech bylo vidět, že je to baví, některé řekly, že jsou rády, že tam jsem, že si nemusí jen hrát a mají i jiný program. Pro příště musím zvolit jinou aktivitu, četba je naprosto nevhodná, jelikož děti četly velice pomalu a cítily se ukřivděné, že jsem chtěla text v rámci urychlení dočíst sama. Hodně se na četbu soustředily, avšak ve smyslu, aby nepopletly písmenka, samotný smysl textu jim dost unikal. Musím se více věnovat časové dotaci, setkání by nemělo přesáhnout maximálně těch 60 minut (které jsou i tak pro děti velice náročné), pokusím se tedy příště stanovit si časovou dotaci na 45 minut, a i s mírnými odchylkami od plánu bych se tak mohla do 60 minut vejít.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:21:25, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 20:59:13    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

16.01.2014 – 2. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 10 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Přátelství


Plánovaná struktura setkání:
1) Co je pohádka? Má pohádka nějaký smysl, poslání? (10 minut)

2) Pustit pohádku Krtek a ježek. (10 minut)

3) Diskuse o pohádce. Čeho si děti všimly? Poznaly, co bylo posláním tohoto konkrétního příběhu? Napadá je jiná pohádka, kde by bylo podobné poselství? (20 minut )

4) Reflexe, rozloučení. (5 minut )



Skutečná struktura setkání:
1) Co je pohádka? Proč se na ně díváme? Jaké znají? Moderní x staré. (10 minut)

2) Krtek a ježek. (10 minut)

3) Diskuse, hledání smyslu, pointy – děti hned přišly na přátelství (dále lenost a lakomství). Jako pohádka s podobnou pointou je napadala hlavně Krkonošská pohádka - Trautenberk (v té době běžel zrovna jako Večerníček). Děti se stále vracely k tomu lakomství, takže jsem je přerušila, uvedla, že hledáme pohádky s projevy přátelství a pomoci druhým. Děti si vzpomněly na Pohádky z pařezové chaloupky, Bob a Bobek, Šmoulové. Děti hodně sdělovaly, co je pro ně přátelství, kdo je přítel, co by pro něho udělaly, co by mu nikdy neodpustily, co by pro něho obětovaly. (40 minut)

4) Dětem se dnešní program líbil, bavilo je sledovat pohádku, srovnávaly to s minulou četbou, že toto je pro ně lepší, téma je bavilo, mohly si povídat o pohádkách a zároveň o svých kamarádech. (10 minut)


Vlastní hodnocení:
Mě samotnou taktéž dnešní hodina bavila více, děti byly daleko více sdílné, spolupracovaly hned od začátku, bylo opravdu vidět, že je pro ně stravitelnější dívat se na pohádku, než něco číst, kdy je četba minule velice vyčerpala. Opět jsem však nezvládla časovou dotaci. Některé děti si ke konci už odešly hrát, protože prostě tak dlouho nevydržely být soustředěné. Naštěstí to ostatní děti nerušilo, takže kdo chtěl, mohl si ještě povídat k tématu, a kdo chtěl, ten si mohl odejít hrát.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:29:19, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:03:55    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

21.01.2014 – 3. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 8 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Blanka a Jirka; peníze

Plánovaná struktura setkání:
1) Co jsou peníze? Kde se berou? Mají děti kapesné? (10 minut)

2) Četba textu Blanka a Jirka. (5 minut)

3) Myšlenky, které děti zaujaly, otázky pro diskusi. (10 minut)

4) Diskuse. (15 minut)

5) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co jsou peníze, k čemu nám slouží, co se dá za ně získat, kde je získávají děti a kde rodiče (nejčastěji děti odpovídaly v bankomatu a ze složenek). (10 minut)

2) Četba textu Blanka a Jirka (přečtu já). (5 minut)

3) Hlavní myšlenka: proč někteří lidé nemají peníze? Proč někteří lidé nejsou šťastní? Slouží peníze k tomu být šťastný? Kde se peníze berou? (10 minut)

4) Diskuse. Děti si zvolily otázku, zda jsou peníze potřebné ke štěstí. Některé děti tvrdily, že ano, peníze ke štěstí potřebujeme, jiné vyjmenovávaly, co vše je pro ně důležitější než peníze, byli to hlavně rodiče, zdraví, samé jedničky. Děti si velice pádně argumentovaly, bylo vcelku poznat, které děti jsou již starší a které ne, ti starší se snažily ty mladší přesvědčit, že peníze jsou ke štěstí potřeba. (30 minut)

5) Děti téma bavilo, avšak nebavilo je poslouchat text. Bylo i vidět, že je to nebaví, že různě poposedávají, jsou hluční, špitají, šoupají židlemi. Samy mi sdělily, že pohádka minule byla lepší a že ji příště zase chtějí. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Opět velice zajímavá hodina, děti sice nebavilo čtení textu, avšak hlavní myšlenky si zformulovaly, a to už tím, že jsem jim na začátku řekla, jaké je téma, takže si všímaly těch pasáží, kde se mluvilo o penězích, o chudobě, o dárcích. Opět se mi však nepodařilo dodržet časovou dotaci, ale, stejně jako na minulém setkání, kdo chtěl odejít, odešel, kdo chtěl diskutovat, zůstal. Jelikož je vždy se mnou po celou dobu přítomná vychovatelka, dohlíží na hrající si děti, aby byly potichu a nevyrušovaly tak ostatní. Sice je to setkání delší, ale i z toho je patrné, že děti tato činnost oslovila, některé z dětí vydrží diskutovat až do konce a i když já sama už bych chtěla skončit, děti by stále diskutovaly. Poprvé jsem se zde však setkala s tím, že děti si docela vymýšlí, kdy to mohlo být prý právě tím, že už byly unavené, kdy jedno dítko vypráví příběh, skončí a hned další dítě vypráví naprosto shodný příběh, jen ono samo je hlavním hrdinou. Naprosto jsem nevěděla, jak zareagovat, nepřišlo mi vhodné děti přerušovat, i když jsem si byla naprosto vědoma, že „tady něco nehraje,“ až zareagovala paní vychovatelka a celou diskusi posléze ukončila s tím, že už děti „zlobí.“


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:29:32, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:08:45    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

23.01.2014 – 4. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 12 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Kdo jsme?

Plánovaná struktura setkání:
1) Aktivita: podobnosti a rozdíly – 2 jablka a 1 hruška. (10 minut)

2) Hra - 2 skupiny, hledat podobnosti a rozdíly mezi dětmi ve skupině. (10 minut)

3) Vyhodnocení. (5 minut)

4) Diskuse. (15 minut)

5) Reflexe a rozloučení. (5 minut)


Skutečná struktura setkání:
1) Aktivita. Děti našly mnoho podobností a mnoho rozdílů na předloženém ovoci, snažily se najít co nejvíce rozdílů. (15 minut)

2) Hra. Děti se rozdělily do dvou skupin, každá dostala za úkol, že tak, jak právě porovnávaly jablka a hrušky, tak aby porovnaly sebe, jakoby ony byly jablka a hrušky. Úkolem bylo najít co nejvíce podobností a rozdílů ve skupině, tedy při věším počtu srovnávaného „materiálu.“ (10 minut)

3) Vyhodnocení. (5 minut)

4) Diskuse, otázky - Jak jste získali své jméno? Myslíte, že vám vaše jméno sluší? (25 minut)

5) Reflexe a rozloučení – děti byly spokojené, moc je bavilo rozložení hodiny, řekly mi, že je spíš baví takovéto aktivity, že to čtení je moc nebaví. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní hodina děti velice bavila, líbila se jim aktivita, byly opravdu velice aktivní, nacházely spoustu rozdílů a podobností. Hra je taktéž bavila, taktéž našly mnoho společného a mnoho rozdílů mezi sebou ve skupině. Diskuse byla velice zajímavá, děti věděly, proč se jmenují tak a tak.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:29:44, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:13:14    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

30.01.2014 – 5. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 8 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Odvaha

Plánovaná struktura setkání:
1) Co je odvaha? (5 minut)

2) Hra. Řazení lidí/činností - méně odvážný x nejodvážnější. (20 minut)

3) Diskuse – souhlasíte s daným rozložením? Proč ano, proč ne? (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je odvaha? Stanovení si toho, co je odvaha, zda jsou děti odvážné? (5 minut)

2) Hra – seřazení různých lidí a činností do přímky od méně odvážného po nejodvážnějšího. (20 minut)

3) Diskuse – přesouvání některých činností a zdůvodnění. (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní hodina děti opět bavila, líbilo se jim, že je to zase úplně jiná činnost, než doposud. Někteří hru zpočátku nepochopily, ale pak to odposlouchaly a zapojily se. Já jsem měla tendenci podsouvat jim vlastní myšlenky. Časová dotace se mi podařila poprvé dodržet, zřejmě i tím, že jsem z této hodiny učinila nahrávku, tak jsem si čas asi více hlídala.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:29:55, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:15:48    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

04.02.2014 – 6. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 11 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Krást a podvádět

Plánovaná struktura setkání:
1) Co je krádež, podvod? Rozdíly mezi nimi. (10 minut)

2) Aktivita – ukrást XY je méně závažné x hodně závažné. (15 minut)

3) Diskuse – souhlasíte s daným rozložením? Proč ano, proč ne? (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Rozdíly mezi nimi krádeží a podvodem, vypůjčení. (10 minut)

2) Aktivita – seřazení různých věcí do přímky od méně závažného po závažné. (20 minut)

3) Diskuse – souhlasíte s daným rozložením? Proč ano, proč ne? (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnes jsem zvolila podobnou činnost jako minule, děti to opět bavilo, bylo vidět, že i od minule o dané aktivitě přemýšlely. Opět se mi téměř podařilo dodržet časovou dotaci. Děti na závěr uvedly, že tento druh činnosti je baví, aktivně se zapojují všichni.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:30:07, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:18:31    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

06.02.2014 – 7. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 11 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Tajemství

Plánovaná struktura setkání:
1) Co je tajemství? (10 minut)

2) Cvičení: je daná situace tajemství? (15 minut)

3) Diskuse. (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je (může být) tajemství? (10 minut)

2) Cvičení: je daná situace tajemství? (10 minut)

3) Diskuse - Máte tajemství? Prozradili jste již někdy něčí tajemství? Prozradil někdo vaše tajemství? Jaká byla vaše/jeho reakce? (25 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Děti dnes byly opět velice aktivní, vymyslely, co všechno může být tajemství. Dospěly k závěru, že to může být téměř všechno, každý má různé parametry. Diskuse byla velice zajímavá, bylo vidět, že děti v tomto věku jsou na jednu stranu lehkovážné a ledacos vybreptají, na druhou stranu některé uváděly, že mají se svými nejlepšími kamarády tajemství, která doposud nikomu neřekly.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:30:36, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:20:47    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

18.02.2014 – 8. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 8 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Vnímání

Plánovaná struktura setkání:
1) Aktivita – ohmatávání různých předmětů poslepu. (20 minut)

2) Diskuse. (20 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Aktivita – ohmatávání běžných předmětů z domácnosti se zavázanýma očima. Hřeben, hrnek, lžíce, toaletní papír, klíč, burák, houbička na nádobí, provázek, vatová tyčinka, perníček, příborový nůž, kancelářská sponka, telefon, desetikorunová mince, kartáček na zuby, plyšová hračka. (35 minut)

2) Diskuse. Jaké by bylo žít bez zraku? (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní hodina děti velice bavila, i když byla přesažena časová dotace, nikdo nevyrušoval, opravdu to bylo pro ně podnětné, nikdo se nad touto představou doposud nezamýšlel. Bylo pro ně hodně zajímavé, představit si, jaké je to, žít bez zraku, jak musí být velice těžké zorientovat se i ve vlastní domácnosti a vůbec si nedokázaly představit, jak se slepí lidé dokážou orientovat v cizím prostředí. Zpočátku danou aktivitu braly a chápaly pouze jako hru „na hádání,“ ale když zjistily, že to není zas tak jednoduché, hodina jakoby získala na vážnosti. Předměty samozřejmě uhádly vcelku brzy, nebylo to však cílem této aktivity. Určovaly, jaké vlastnosti mají dané věci, musely jich vymyslet co nejvíce, což se jim dařilo.


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 28. 06. 2014 22:15:46, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:24:54    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

20.02.2014 – 9. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 11 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Důvěra a bezpečí


Plánovaná struktura setkání:
1) Co je důvěra a bezpečí? Jaký je jejich opak? Rozdíly. (10 minut)

2) Aktivita - seřazení různých lidí do přímky od nedůvěryhodného/nebezpečného po důvěryhodného/bezpečného. (15 minut)

3) Diskuse – souhlasíte s daným rozložením? Proč ano, proč ne? (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je důvěra a bezpečí? Jaký je jejich opak? Rozdíly. Děti vyjmenovaly mnohé situace, které jsou nebezpečné, komu nevěří a nedůvěřují. (10 minut)

2) Aktivita - seřazení různých postav do přímky od nedůvěryhodného/nebezpečného po důvěryhodného/bezpečného. Děti si na danou osobou vytvářely spíše „katastrofický scénář“ a z tohoto důvodu se většina osob (mezi nimi i doktor – ten by se mohl splést v léčbě a zabít je) ocitla na přímce vlevo, tedy jako osoby nebezpečné a nedůvěryhodné. Bylo vidět, že všem dětem bylo (a je) stále vštěpováno, že se nesmí bavit s cizími lidmi. Vesměs byly všechny děti velice nedůvěřivé. V podstatě na pravé straně přímky se ocitla pouze maminka, což bylo jednohlasné rozhodnutí. Hned po ní následoval pes, i sestra nebo učitelka byly až za psem. (20 minut)

3) Diskuse – souhlasíte s daným rozložením? Proč ano, proč ne? S daným umístěním se hodně hýbalo, děti se shodly pouze na umístění maminky, jinak spolu docela vášnivě diskutovaly, padaly velice pádné argumenty, avšak když někdo obhajoval policistu, většina byla proti, neuznala jeho argumenty, a proto i policista zůstal jako osoba nedůvěryhodná. (20 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní téma bylo pro děti (i pro mě, na základě jejich názorů) zajímavé. Bylo poznat, že děti jsou neustále poučovány, jak se mají chovat v souvislosti s neznámými osobami. Bylo patrné, že děti jsou hodně nedůvěřivé, ostražité. Na každou osobu ze seznamu si vztáhly „to špatné,“ na základě vlastní zkušenosti, či z doslechu, a proto se v pravé části nacházela jen maminka a pes. Doktor je může zabít, policisti nikdy nic nevyřeší, řidič autobusu je vysadí na špatné zastávce, pošťák jim nedoručí dopis, elektřina je „kopne.“


Naposledy upravil Kopecká Jana dne 09. 03. 2014 21:30:57, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 21:26:44    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

25.02.2014 – 10. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 11 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Závěrečná reflexe, hodnocení, hra

Plánovaná struktura setkání:
1) Diskuse. (25 minut)

2) Hra. (10 minut)

3) Rozloučení. (10 minut )



Skutečná struktura setkání:
1) Diskuse. Hodnocení dětí, co se jim na našich setkáních líbilo, co jim dané činnosti přinesly, zda si některé z aktivit zkoušely doma, zda se budou těšit na další setkání. (25 minut)

2) Hra. Děti si samy zvolily, co by si na závěr chtěly zahrát. Slovní fotbálek. (10 minut)

3) Rozloučení. Poděkovala jsem dětem za jejich aktivitu, těšilo mě, že se vždy na naše setkání těšily. (10 minut)



Vlastní hodnocení:
Jelikož nám málokdy zbyl čas na závěrečné zhodnocení, naplánovala jsem si jej na poslední setkání. Ptala jsem se dětí, jestli se jim naše sezení líbila, zda je to bavilo, co nejvíce, zda mají nějaké nápady, či témata, o kterých by chtěly v budoucnu hovořit.
Děti mě velice potěšily, shodně uvedly, že se vždy těšily, líbilo se jim, že máme rozmanitý program, jednou četba, pak hádání věcí, pohádka, seřazování věcí a vždy s nějakým konkrétním cílem, tématem. Vychovatelka byla s námi vždy celou dobu přítomna, uvedla, že jí samotné se tato sezení líbila, mnohé děti jí velice mile potěšily, jelikož je do té doby znala spíše jako „raubíře“ a neposedy a najednou je slyšela, jak smysluplně hovoří o nějakém tématu.
Mě samotnou nejvíce bavily činnosti, při nichž děti řadily určité lidi/věci na přímku podle toho, zda jsou, řekněme, pozitivní nebo negativní. Moc se mi líbilo, jak to umístily někam na přímku a posléze si vzájemně argumentovaly, aby mohly danou věc přesunout a vlastně celý kolektiv hodnotil, který z argumentů byl přesvědčivější.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 19:31:33    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

18.03.2014 – 11. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 11 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Trest


Plánovaná struktura setkání:
1) Co je trest? Jaké tresty děti dostávají? Jsou tresty nutné? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je trest? Bylo stanoveno, co je trest, jaké tresty používají rodiče a vysvětlení, proč je vlastně používají. (10 minut)

2) Diskuse dospěla k otázce, kde je hranice pro potrestání. (35 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní hodina se dětem zřejmě líbila, hodně odpovídaly, téma jim nebylo úplně cizí. V diskusi jsme dospěli k otázce, kdy je vlastně "nutné" děti potrestat. Některé děti uváděly, že je rodiče potrestají třeba za to, že rozbijí hrnek, jiné děti jim argumentovaly, že za to by neměly být trestáni, že to se může stát komukoliv. Diskuse dospěla i k otázce trestání za známky, kdy bylo velice zajímavé poslouchat jejich názory. Některé děti jsou potrestány už za dvojku, jiné doma "nedostanou" ani za pětku. Děti pak v podstatě začaly hodnotit tyto "benevolentní" rodiče a vyjadřovaly své názory ve smyslu, že když nebudou za špatné známky potrestány, tak skončí jako popeláři.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 19:48:06    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

20.03.2014 – 12. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 9 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Pláč

Plánovaná struktura setkání:
1) Co je pláč? Proč lidé pláčou (důvody)? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je pláč? Děti zapisovaly na arch papíru důvody k pláči, které vymyslely. Byly to důvody vesměs smutné, že by mohli lidé plakat i z jiného důvodu, je vůbec nenapadlo.

2) Diskuse probíhala současně se zapisováním, kdy vysvětlovaly jednotlivé své záznamy, které zapsaly do archu. Nejprve hovořily o smutných důvodech a pak jsem je nasměrovala i na důvody radostné. (45 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní setkání děti bavilo, předháněly se, kdo co vymyslí (také i proto, aby mohly psát do archu). Překvapilo mě, že je vůbec nenapadly jiné důvody k pláči, než smutek, smrt, strach, samota. Diskuse se posléze posunula k radostnějším důvodům, kdy děti vymyslely důvody jako jsou dobré známky, dárky, záchrana, úleva, nález a nejvíce se děti rozpovídaly u dojetí, kdy popisovaly svá dojetí i dojetí svých rodičů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 20:04:14    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

08.04.2014 – 13. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 6 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Samota a osamělost


Plánovaná struktura setkání:
1) Rozdíl mezi samotou a osamělostí. (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Kdy jsou děti radši samy i kdy radši ve společnosti. Důvody. (10 minut)

2) Diskusi jsem sama nasměrovala k otázce, jak by vypadal svět, kdyby lidé mezi sebou neustále museli udržovat vzdálenost 3 metry. (60 minut)

3) Reflexe a rozloučení - děti si po rozloučení zkoušely, jaké by to bylo ve skutečnosti, kdyby se k sobě mohly přiblížit pouze na 50 cm. (15 minut)


Vlastní hodnocení:
Dnešní setkání děti opravu velice zaujalo, hlavně otázka k diskusi. Děti si představovaly, jaké by to bylo, kdyby se lidé nemohli k nikomu přiblížit blíže než na 3 metry. V podstatě si to vůbec neuměly představit, všechny jejich "příklady" se daného pravidla nedržely, protože to pro ně bylo naprosto nepředstavitelné. Diskusí dospěly k závěru, že by nemohly bydlet ani v bytech, nebo by musel mít úplně každý člověk svůj byt, že by do jedné třídy chodily třeba jen čtyři děti, že by musely nakupovat vždy po jednom. Nejvíce je zarazilo, že by si nemohly hrát s kamarády a obejmout se s rodiči. Časová dotace byla sice překročena, ale všechny děti byly zapojené do diskuse, téma je opravdu zaujalo. Hned jak jsme skončili, začaly si děti na toto "hrát," kdy si stanovily vzdálenost 50 cm a ještě během chvíle, než jsem odešla, toto pravidlo opakovaně porušily, bylo to pro ně jakoby hrozné zjištění.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 20:20:31    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

10.04.2014 – 14. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 9 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Blackout


Plánovaná struktura setkání:
1) Co je blackout? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je blackout? Zda někdy děti zažily takový malý blackout osobně? (10 minut)

2) Diskusi jsem opět sama nasměrovala k otázce, jak by to na světě vypadalo, kdyby ho postihl naprostý blackout (60 minut)

3) Reflexe a rozloučení - dětem se hodina dnes hodně líbila, i po skončení sezení stále vymýšlely následky blackoutu. (15 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní setkání děti opět velice zaujalo. Sice zpočátku vůbec nevěděly, co blackout je, ale po vymezení tohoto termínu začaly okamžitě vymýšlet, jak by to na světě vypadalo. Opět to pro ně bylo hodně překvapivé, vůbec nemohly pochopit, že by vše přestalo fungovat, že by se nic nevyrábělo a že by v podstatě došly všechny vyrobené zásoby a nové by se nevyráběly. Lidé by se museli vrátit k ruční výrobě, vařili by si na ohni, topili v kamnech, pěstovali by si rostlinné produkty, chovali dobytek, šili by z kůží, neměli by žádné informace, necestovalo by se. Hodinu skončili slovy, doslova "modlitbou", "ať ten blackout nikdy nenastane." Opět překročena časová dotace, ale děti byly tématem tak zaujaty, stále objevovaly nové spojitosti s blackoutem. Krásně na své myšlenky navazovaly, kdy někdo něco vymyslel, ostatní se toho chytili a začaly to dál rozvíjet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 20:38:14    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

15.04.2014 – 15. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 10 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Pravidla

Plánovaná struktura setkání:
1) Co jsou pravidla? K čemu slouží? (10 minut)

2) Aktivita - pexeso bez pravidel. (5 minut)

3) Diskuse. (25 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co jsou pravidla? Příklady pravidel, proč se musí dodržovat. (10 minut)

2) Pexeso bez pravidel. (5 minut)

3) Diskuse - jak se jim taková hra líbila, proč je důležité pravidla dodržovat, k čemu máme pravidla stanovená? Kdy se může tolerovat jejich porušení a kdy naopak nelze v žádném případě? (30 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní setkání bylo velice zajímavé. Děti vymyslely mnoho důvodů, proč máme pravidla, bylo vidět, že jsou poučovány, co se smí a nesmí. Pexeso bez pravidel bylo docela záludné, jelikož pexeso děti znaly, tedy i jeho pravidla, bylo pro ně nepochopitelné hrát bez pravidel. Hráli jsme pouze čtyři, kdy jsem ze začátku hrála jen já, protože ostatní stále čekali, až na ně přijde řada, ostatní mě okřikovali, že švindluji, byly hodně překvapené, jak to hraji, že to dělám špatně. Po chvíli jim došlo, jak mají "hrát" a stal se z toho nekontrolovatelný chaos. Na základě toho jsme pak diskutovali, k čemu nám vlastně pravidla souží, v čem jsou prospěšná. Dospěli jsme k otázce, kdy lze nějaké porušení pravidel tolerovat a kdy ne. V prvním případě šlo o "drobné prohřešky" ve smyslu neuposlechnutí rodičů, učitelů, švindlování při "člověče, nezlob se." Ve druhém případě děti správně dospěly k závěru, že třeba pravidla silničního provozu by měla být striktně dodržována, protože jejich nedodržování může mít fatální následky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 22:03:03    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

23.04.2014 – 16. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 15 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Ublížit

Plánovaná struktura setkání:
1) Co znamená někomu ublížit? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Příklady, jak lze někomu ublížit? (5 minut)

2) Diskuse - jak si lidé mohou ubližovat? Proč si lidé ubližují? Co je msta? (35 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Děti opět vymyslely mnoho důvodů, jak si lidé ubližují. Zaměřily se pouze na fyzické ubližování, psychické ublížení je napadlo až po nápovědě.
Děti dnes moc nespolupracovaly, bylo velice znát, že bylo přítomno hodně dětí. Děti se překřikovaly, nenechaly dokončovat druhé jejich myšlenky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 22:15:05    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

15.05.2014 – 17. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 13 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Stáří

Plánovaná struktura setkání:
1) Co si představíte pod pojmem stáří? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Kdy je člověk starý? (10 minut)

2) Diskuse - nemoci, nemocnice, smrt. Stáří má dle dětí hlavně negativa, pozitiva jsme našli až po nápovědě. (35 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Dnešní sezení bylo velice zajímavé. Překvapilo mě, že děti na stáří pohlížejí pouze negativně, mají ho spojené pouze s nemocemi, pobytem v nemocnici a smrtí. Stáří pro děti začíná kolem padesáti let a je spojeno zásadně s nějakými nemocemi. Posléze jsme na stáří našli i nějaká pozitiva - důchod, hodně volného času, zahrádka, rybaření, vnoučata.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 23:05:42    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

20.05.2014 – 18. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 9 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Hrdost

Plánovaná struktura setkání:
1) Co je hrdost? Na co/koho můžeme být hrdí? (10 minut)

2) Diskuse. (15 minut)

3) Aktivita – za XY být více x méně hrdý. (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je hrdost, příklady? (10 minut)

2) Diskuse - v čem můžeme být na sebe hrdí, v čem na své rodiče? (15 minut)

3) Aktivita – seřazení určitých činností a vlastností do přímky podle toho, jak na danou věc můžeme být hrdí (málo nebo vůbec). (15 minut)

4) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Vlastní hodnocení:
Děti spolupracovaly, vymyslely mnoho důvodů, proč být na sebe, či své rodiče pyšní. Vzhledem k jejich nízkému věku však vymyslely pouze hodnoty přiměřené jejich věku. Měla jsem připravené seřazení osobností historie a současnosti do přímky podle stejného klíče, ale zjistila jsem, že děti připravené osobnosti vůbec neznají (kromě Jaromíra Jágra). Jinak mě opět bavila aktivita řazení do přímky, kdy děti umisťovaly jednotlivé činnosti a vlastnosti, zdůvodňovaly jejich umístění a ostatní děti pak argumentovaly, zda s tím souhlasí či nesouhlasí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 23:24:44    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

22.05.2014 – 19. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 14 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Radost a štěstí

Plánovaná struktura setkání:
1) Pojmy radost a štěstí - rozdíl? (10 minut)

2) Diskuse. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Co je radost a co je štěstí, příklady, je mezi nimi nějaký rozdíl? (10 minut)

2) Diskuse - kdy jste šťastní, kdy máte radost. (30 minut)

3) Reflexe a rozloučení. (5 minut)


Vlastní hodnocení:
Jelikož se jednalo o předposlední hodinu, kdy jsme věděla, že poslední hodinu bych se chtěla věnovat celkovému hodnocení, zvolila jsem veselejší téma. Děti vymýšlely příklady, kdy jsou šťastní a kdy mají radost. V podstatě se oba pojmy z jejich pohledu překrývají. Jelikož opět bylo hodně dětí, byla hodina stále narušovány, kdy se děti neustále překřikovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kopecká Jana



Založen(a): 11.2.2014
Příspěvky: 20
Město: Kaplice

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2014 23:36:54    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Gen. Fanty Kaplice - Jana K. Citovat

27.05.2014 – 20. setkání
Školní družina ZŠ Gen. Fanty Kaplice – 12 dětí, 1. a 2. třída, časová dotace 45 min.


Téma setkání: Závěrečné hodnocení, hra

Plánovaná struktura setkání:
1) Diskuse. (30 minut)

2) Hra. (10 minut)

3) Rozloučení. (5 minut)



Skutečná struktura setkání:
1) Diskuse. Děti zhodnotily naše setkávání, uvedly, co se jim líbilo, nelíbilo. Největší úspěch mělo téma blackout a představa, že se lidé k sobě nemohou přiblížit. Děti tato témata hodně zaujala, řešily to doma, ve škole, i s kamarády. Mnohé z nich vyjádřily lítost nad tím, že naše spolupráce skončila. (30 minut)

2) Hra. Děti si samy zvolily, co by si na závěr chtěly zahrát. Slovní fotbálek. (10 minut)

3) Rozloučení. Poděkovala jsem dětem za jejich aktivitu, pochválila je za spolupráci. Moc mě potěšilo, že se jim mnohá témata líbila, řešily je třeba i doma s rodiči či s kamarády. (10 minut)



Vlastní hodnocení:
Jelikož jsme si s dětmi na sebe zvykli, vždy jsem se na setkání s nimi těšila. Velice mě bavilo vyslechnout jejich názory na dané téma. Děti výborně spolupracovaly, mnohdy bylo vidět, že by ještě nejraději diskutovali. Velice mě potěšilo, že naší schůzkou téma pro ně neskončilo, ale ještě to mnohdy řešily doma s rodiči či s kamarády a vymýšlely další možnosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign