Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Postupice - Hana K.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 05. 02. 2014 21:34:59    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Postupice - Hana K. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 15:37:28    Předmět: Citovat

4.2. 2014 1. setkání
Školní družina 8 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Seznámení s programem Filozofie pro děti
Diskuze k tématu Co je to „živé“?

Struktura setkání plánovaná ... 45 min
Seznámení s s programem Filozofie pro děti ... 5 min.
Kresba obrázku něčeho, co je živé, prohlížení obrázku ...10 – 15 min.
Diskuze k tématu ... 15 min.
Čtení z knihy Já a svět, svět a já: Podle čeho poznáme, že je něco živé?... 5 min.
Závěrečná reflexe ... 5 min.

Struktura setkání skutečná ... 36 min
Kresba obrázku něčeho, co je živé ... 10 min
Seznámení s s programem Filozofie pro děti ... 3 min.
Diskuze k tématu ... 15 min.
Prohlížení obrázků ... 5 min.
Čtení z knihy Já a svět, svět a já: Podle čeho poznáme, že je něco živé? 3 min.

Obsah diskuze
Základní otázky: Co znamená, že je něco živé? Podle čeho to poznáme? Je to živé (neživý předmět na stole)? Proč to není živé? Čím se to liší od živého?
Děti se dostaly k problému, kde se nemohly dohodnout: Je voda živá?

Skupina
Jedná se o věkově smíšenou skupinu dětí školní družiny. Děti byly vybrány na základě jejich časové možnosti s ohledem na pravidelná setkávání pokud možno stejných dětí ve skupině s tím, že občas bude někdo chybět, ale zůstane stabilní základ skupiny.
Nebylo nutné vlastní seznámení účastníků – děti se navzájem znají z družiny a ze školy, znají se i vedoucí skupiny, která pracuje jako učitelka MŠ a zná se všemi dětmi ze skupiny.

Co se podařilo
Děti se s nadšením pustily do kreslení obrázku a do následné diskuze, měly radost, že jejich názory a postřehy jsou akceptovány. Dohodli jsme se, že pravidla určíme později podle potřeb a situací při setkáváních, zatím byla volnější, skupina je menší a dalo se to zvládnout.

Co se nepodařilo
Začínali jsme později z důvodů chybějícího předchozího výběru dětí, nebyl tedy dodržen plánovaný harmonogram setkání se závěrečnou reflexí, protože děti začínaly odcházet z družiny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 16:34:45    Předmět: Citovat

7.2. 2014 2. setkání
Školní družina 6 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Diskuze k tématu Co je živé? Má každý život stejnou hodnotu?

Struktura setkání plánovaná … 45 min
Hra..................................................5 min.
Připomenutí minulého setkání..............5 min.
Čtení z knihy Já a svět, svět a já: Houbový masakr
+ diskuze -.......................................15 min.
Čtení z knihy Já a svět, svět a já: Protivný komár, hodný pejsek
+ diskuze –.......................................15 min.
Reflexe...............................................5 min.

Struktura setkání skutečná… 45 min
Hra...............................................10 min.
Připomenutí minulého setkání............3 min.
Pravidla chování při setkání...............2 min.
Čtení + diskuze...............................10 min.
Čtení + diskuze...............................15 min.
Reflexe............................................5 min.

Obsah diskuze
Jsou houby živé? Co je živé? Čím se to živí?
Je dovoleno zabíjet to, co je živé? Má každý život stejnou hodnotu? Má život člověka jinou hodnotu?

Co se podařilo
Děti navázaly na téma předchozího setkání. Jeho součástí byla i hra na začátku, kterou si přály hrát déle. Některé děti se opravdu snažily přemýšlet nad tématem a vyjadřovat se k němu.

Co se nepodařilo
Skupina dětí nebyla zcela stejná, jako u předchozího setkání. Některé děti se pošťuchovaly a rušily, při diskuzi také děti občas hovořily jedno přes druhé a bylo třeba je mírnit a připomínat pravidla. Děti měly při potřebu vyprávět ostatním zážitky, které mají spojitost s tématem – viz čtení - pejsek, dnes měly spoustu příhod s pejsky (ztracený pes, nemocný…), které bezprostředně nesouvisely s diskuzí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 17. 02. 2014 17:57:46    Předmět: Citovat

17. 2. 2014 3. setkání
Školní družina 7 dětí , věk 7 – 11 let

Cíl setkání
Diskuze k tématu knihy Nemocnice pro panenky, diskuze nad pojmy „všichni, každý, někdo“

Struktura setkání plánovaná 40 min
Hra................................ 10 min.
Čtení z knihy a diskuze.....20 min.
Kreslení............................5 min.
Závěr a úklid.....................5 min.


Struktura setkání skutečná 40 min
Připomenutí předchozích setkání...3 min.
Hra...........................................10 min.
Čtení z knihy a diskuze...............15 min.
Kreslení.....................................10 min.
Závěr a úklid...............................2 min.

Obsah diskuze
Co si děti představují pod pojmem „panenka, všichni, každý, někdo“.

Co se podařilo
Setkání děti bavilo.

Co se nepodařilo
Z dnešního setkání mám dojem, že se nikam neposunujeme. Nejprve jsem si říkala, že předchozí témata jsou pro děti složitá, ve skupině byly i mladší děti. Tématicky se podařilo navázat knihou Nemocnice pro panenky, ale diskuze se nějak nedařila. Děti byly hlasité, zejména dvě děvčata se neustále všemu smála – zrovna šikovná děvčata z minulých diskuzí. Nevěděla jsem, jak je přiměřeně usměrnit, abych se jich nedotkla a nenarušila pohodovou atmosféru. Každý příspěvek do diskuze jsem z dětí musela ,,páčit“. Možná to byl pouze můj dojem, protože dětem se prý setkání líbilo. Také je možné, že mám jinou představu o průběhu, setkání pak probíhají jinak a třeba i správně, ale já mám pocit, že to není správně. Jsem z toho trochu zklamaná a nejistá.[/b]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 18. 02. 2014 18:45:10    Předmět: Citovat

18. 2. 2014 4. setkání
Školní družina 6 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Diskuze na téma Co to je „opravdové“.

Struktura setkání plánovaná 40 min
Uvítání a hra na úvod......10 min.
Čtení z knihy a diskuze....20 min.
Hra na závěr.....................5 min.
Závěr a úklid....................5 min.

Struktura setkání skutečná 40 min
Hra................................10 min.
Čtení z knihy a diskuze....20 min.
Hra na závěr....................5 min.
Závěr a úklid....................5 min.

Obsah diskuze
Po čtení z knihy jsme diskutovali nad tím, co to znamená „opravdové“. Děti si opravdové nejprve spojovaly s pojmem živé, pak pochopily význam a snažily se ho vysvětlit na příkladech.

Co se podařilo
Děti byly klidnější, než předchozí den, více se zapojovaly do diskuze.

Co se nepodařilo
Příliš se nedaří závěr, protože na konci setkání některé děti pospíchají kvůli odchodu z družiny. Nedaří se zapojení do diskuze, jak bych si představovala. Děti více baví úvodní hra a občasné kreslení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 19. 02. 2014 17:58:35    Předmět: Citovat

19. 2. 2014 5. setkání
Školní družina 9 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Diskuze na téma Je člověk opravdický? Jaký je rozdíl mezi člověkem a panenkou?

Struktura setkání plánovaná 40 min
Uvítání a hra na úvod...10 min.
Diskuze .......................20 min.
Hra................................5 min.
Úklid..............................5 min.

Struktura setkání skutečná 40 min
Uvítání a hra na úvod...10 min.
Diskuze........................20 min.
Hra................................5 min.
Úklid..............................5 min.

Obsah diskuze
V diskuzi jsme navázali na minulé setkání. Z dosavadní skupiny dětí byly pouze dvě a nové děti zaujala diskuze k tématu Co je to opravdické? Znovu jsme diskutovali na stejné téma, pojem opravdický spojovaly s pojmem živý a pokoušely se vysvětlit, co je opravdické, skutečné, zda je člověk opravdický, proč, jaký je rozdíl mezi panenkou a člověkem, které postavy a věci jsou – nejsou člověk a proč.

Co se podařilo
Děti se dobře zapojovaly do diskuze.

Co se nepodařilo
Děti se sice zapojovaly, ale přesto neustále vyrušovaly, neposlouchaly příspěvky ostatních. Některé dívky se téměř každému příspěvku smějí, což také ruší. Buď si neumím zajistit klid ve skupině nebo jsem neurotik. Nebo obojí…
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 22. 02. 2014 18:39:37    Předmět: Citovat

21.2. 2014 6. setkání
Školní družina 6 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Hledání významu slova důležité. Co je to důležité?

Struktura setkání plánovaná 40 min
Hra..................................10 min.
Čtení z knihy a diskuze....20 min.
Hra na závěr.....................5 min.
Závěr a úklid.....................5 min.

Struktura setkání skutečná 40 min
Čtení z knihy.....................3 min.
Diskuze, hra a diskuze.....15 min.
Hra na závěr....................10 min.
Úklid..................................2 min.

Obsah diskuze
Po přečtení z knihy Nemocnice pro panenky děti nejprve diskutovaly, co je pro ně důležité, co obecně znamená důležité, pak si zahrály krátkou hru k tématu, kde se více vyjasnilo, co je pro každého z nich důležité a co není a pak opět chvilku diskutovaly.

Co se podařilo
Děti si předávaly kamínek pro možnost hovoru, i když ne vždy to dokázala dodržet, byly trochu klidnější, lépe se s nimi pracovalo. Zdálo se, že si samy uvědomovaly, jak rozdílně vidí důležitost některých věcí. Při hře vystupovaly mimo, pokud jsem jmenovala věc, která je pro ně důležitá – shodly se na spodním prádle, což nám všem přišlo velmi vtipné, neboť předčilo i mobil apod..

Co se nepodařilo
-
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 04. 03. 2014 19:50:16    Předmět: Citovat

3.3. 2014 7. setkání
Školní družina 8 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Hledání podobnosti a rozdílů

Struktura setkání plánovaná 40 min
Úvod a kreslení.....10 min.
Čtení z knihy..........3min.
Prohlížení obrázků...5min.
Diskuze a závěr ....22 min.

Struktura setkání skutečná 35 min
Úvod a kreslení.....20min
Diskuze................25min.
Prohlížení obrázků...5min.
Diskuze..................5min.

Obsah diskuze
Co je ve třídě stejné? Je to úplně stejné? Čím se liší?

Co se podařilo
Děti bavilo kreslení – podobně jako Tichá pošta - děti kreslily obrázek jedno po druhém, vždy podle obrázku předchozího dítěte, aniž by ho ostatní viděli. Kreslení se protáhlo a při čekání ostatní začali diskutovat, takže se oba úseky překrývaly.

Co se nepodařilo
Začali jsme později, třída nebyla volná. Nedostali jsme se ke čtení z knihy, ale program se vydařil i bez čtení. Děti dobře spolupracovaly.

Děti dost řešily, jak se komu obrázek povedl, kvalita jejich reprodukce pro ně byla prioritou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 04. 03. 2014 19:57:10    Předmět: Citovat

4.3. 2014 8. setkání
Školní družina 7 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Hledání podobnosti a rozdílů

Struktura setkání plánovaná 40 min
Úvod a hra.....10 min.
Čtení...............3 min.
Diskuze..........22 min
Hra na závěr....5 min.


Struktura setkání skutečná 40 min
Úvod a hra...........10 min.
Kreslení................10 min.
Porovnání obrázků...5 min.
Diskuze.................15 min.

Obsah diskuze
Diskuze nejen nad obrázky minulými a dnešními na téma Co je podobné a rozdílné.

Co se podařilo
Podařilo se naplnit hodinu tím, o co se děti zajímaly

Co se nepodařilo
Nepodařilo se dosáhnout původního plánu, protože děti stále zajímaly obrázky z minulého setkání, na které jsme tedy navázali dalšími výtvarnými činnostmi. Ale zase se podařilo něco jiného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 10:08:00    Předmět: Citovat

5.3. 2014 - 9. setkání
Školní družina 5 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání
Hledat a zdůvodňovat podobnost a rozdíly.

Struktura setkání plánovaná
45 min
Hra na úvod......5-10 min
Vyhledání dvojic obrázků, které mají něco společného...5 min
Diskuze.............25 min
Hra na závěr....5-10 min

Struktura setkání skutečná 45 min
Hra na úvod.........5 min.
Vyhledání dvojic obrázků, které mají něco společného
+ diskuze............25 min
Hra na závěr.......15 min.

Obsah diskuze
Zdůvodnění podobnosti a rozdílů dvojic obrázků.

Co se podařilo
Děti správně vyhledaly dvojice, a dařilo se jim zdůvodňovat.

Co se nepodařilo
-
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 09. 03. 2014 10:15:32    Předmět: Citovat

7.3. 2014 - 10. setkání
Školní družina 5 dětí , věk 7 – 9 let

Cíl setkání
Umět zdůvodnit souhlas či nesouhlas s nějakým tvrzením

Struktura setkání plánovaná 35 min
Hra na úvod.......5 min.
Zdůvodňování dle připravených otázek, diskuze...25 min
Závěrečná hra....5 min.

Struktura setkání skutečná 35 min
Hra na úvod......10 min.
Diskuze............17 min
Závěrečná hra....8 min.

Obsah diskuze
Souhlas či nesouhlas s tvrzením ostatních. Tématem byly předměty, kde nebyla shoda při úvodní hře Všechno lítá, co peří má.

Co se podařilo
Obsah diskuze vyplynul z úvodní hry, kdy děti se při hře neshodly na některých věcech, zda létají či ne, což se stávalo předmětem dohadů. Pak jsme jen navázali na předměty dohadů. Děti dobře spolupracovaly, zdůvodňovaly, setkání bylo příjemné.

Co se nepodařilo
-
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Kladivová



Založen(a): 6.2.2014
Příspěvky: 21
Město: Postupice

PříspěvekZaslal(a): 16. 03. 2014 13:37:41    Předmět: Citovat

11.3. 2014 11. setkání
Školní družina 5 dětí , věk 7 – 10 let

Cíl setkání

Diskuze na téma Co to znamená hodný, co znamená zlý

Struktura setkání plánovaná 30 min
Kresba obrázku......................5min.
Třídění obrázkových kartiček...5min.
Diskuze.................................20min.

Struktura setkání skutečná 25 min
Kresba obrázku a diskuze.......25min.

Obsah diskuze
Děti při kreslení diskutovaly, jak se pozná, že je někdo nebo smutný. Původní téma bylo odloženo, protože děvčata byla před a při cestě do třídy neúměrně veselá a tak jsme se zaměřili právě na to.

Co se podařilo
Děti, děvčata, bavilo kreslení.

Co se nepodařilo
Nepodařilo se dodržet plánovaný čas, děti se vrátily s družinou později z venku a některé odcházely dřív. Nebylo dodrženo plánované téma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign