Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - DM J. Hradec - Martin J.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 21. 11. 2013 10:52:21    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - DM J. Hradec - Martin J. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 21. 11. 2013 21:19:12    Předmět: První setkání 18.11.2013 Citovat

První setkání 18.11.2013
5 středoškolských studentů, věk 15-16 let (Honza, Denisa, Veronika, Nela, Martina)

Cíl setkání: Představení P4C. Na základě čteného textu (Objev Harryho Stottlemeiera) potvrdit, nebo vyvrátit Harryho pravidlo. Naučit se podložit svou odpověď svými úvahami a názory.

Plánované časová dotace: 45 min

5 min: Představení P4C
10 min: Čtení textu
20 – 25 min: Zamýšlení a diskutování nad tím, zda platí Harryho pravidlo, cvičení z metodické příručky: O pravdě
5-10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 50 min

7 min: Představení P4C
8 min: čtení textu
25 min: Zamýšlení a diskutování o tom, zda platí Harryho pravidlo, nad dalšími otázkami, které vzešly ze čtení textu (kdy lze akceptovat skákání do řeči a kdy ne, zda platí pořekadlo „všechno zlé je pro něco dobré“)
10 min: Závěrečná reflexe, shrnutí otázek a odpovědí. Možnost vyjádřit se k průběhu sezení.

Představení skupiny a stručný průběh setkání: Jedná se o skupinu studentů 1. ročníku, kterou mám ve svém oddělení. Známe se tedy již dva a půl měsíce. Se skupinou se pravidelně jednou týdně scházím. Na 60 - 90 minutových schůzkách společně hrajeme hry.
Úvodní setkání jsem záměrně uspořádal v době, kdy polovina skupiny chyběla. Předpokládal jsem, že pro začátek bude práce s pěti dětmi jednodušší.
Po úvodním stručném představení náplně našeho setkání jsme si společně (po odstavcích) přečetli text Harryho. Když jsme dočetli, diskutovali jsme o otázce, zda platí Harryho pravidlo. Každý ze studentů se pokusil aplikovat Harryho pravidlo na větu, kterou vymyslel. (Příklady vět: Všechny rostliny jsou zelené. Všechny televizory fungují na elektřinu. Všichni ptáci kladou vejce. Všichni masožravci jedí maso).
Z dalšího zamyšlení nad textem vyvstala otázka, zda je vhodné skákat někomu do řeči. Kdy lze do řeči skákat a kdy ne.
Úryvky z diskuse:
Podle toho v jaké společnosti se nacházíme, když jsem s kamarádkami na pokoji, skáčeme si do řeči (Denisa).
Myslíte, že se pak snadněji doberete k nějakému výsledku? (Martin)
To ne, ale každý má potřebu reagovat na to co slyší, možná kdybychom si s děvčaty do řeči neskákaly, vyřešily bychom toho víc, ale ne vždycky chceme s děvčaty něco řešit, občas si chceme jen pokecat. Možná, že můžu skočit do řeči kamarádce, když jí chci něco poradit, abych nezapomněla, co chci říct (Nela).
Poté jsme se bavili o tom, co ještě děti napadlo při čtení textu. Veroniku napadlo, že kdyby odpověděl Harry panu učiteli dobře, na nic by nepřišel. Protože odpověděl špatně, donutilo ho to přemýšlet a vymyslel své pravidlo. Zeptal jsem se tedy, zda myslí, že platí pořekadlo „Všechno zlé je pro něco dobré?“ Zkoušeli jsme si to uvést na příkladech. Příklady (kdy to platí), které děti uvedly: Když jedu rychle na kole a rozbiji si koleno, budu příště opatrnější. Když je někdo těžce nemocný a vyléčí se z toho, může změnit svůj pohled na svět. Například když je bohatý, může začít více pomáhat potřebným. Když je zlý, může se začít chovat lépe? Tam jsme rozebrali i to, pro jak moc nemocného člověka můžeme říct, že pořekadlo platí. Platí, i když dostane nějakou zákeřnou nemoc a zemře a přitom je to milující otec nebo matka? Když udělám nějaký průšvih a praskne to, poučím se z toho a vím, že je dělat nemám. Také se mi uleví, protože bych měla černé svědomí, že jsem udělala něco špatného. Nebo, původně jsem se hlásila na školu do Telče, jenže pak neotevřeli obor, na který jsem chtěla jít, tak jsem šla do Hradce. Kdyby obor otevřeli, byla bych v Telči, dojížděla bych každý den autobusem domů, nebydlela bych na intru. Nepoznala bych nikoho, z těch kdo tu s námi teď sedí. Když třeba odnaučený narkoman chodí do škol dělat osvětu.


Co se podařilo: Všechny, kromě Martiny vtáhnout do diskuse. Ačkoliv dostávala prostor, vyjadřovala se spíš méně.
Bylo vidět, že studenty diskuse baví. Diskutovali obecně a spíše nedávali příklady z rodiny a okolí. Děti si vzájemně nechávaly prostor pro diskusi, do řeči si téměř neskákaly.
V závěrečné reflexi zhodnotily schůzku pozitivně, prý je bavilo povídat si o daných tématech.

Co se nepodařilo: Vkloubit do setkání práci z metodické příručky, jak bylo původně plánováno.
Cvičení tedy dostanou prostor v dalších setkáních.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 27. 11. 2013 23:36:05    Předmět: Citovat

Druhé setkání 27.11.2013
12 středoškolských studentů, věk 15-16 let (Honza, Denisa, Veronika, Nela, Martina, Berenika, Nikola, Adéla, Eliška, Alena, Pepa, Ondřej)

Cíl setkání:
Na základě čteného textu (Je to jen hra) a základě vlastních argumentací se naučit rozeznat a uvědomit si rozdíly mezi realitou a hrou.

Plánované časová dotace: 65-75 min

5 min: Přivítání, seznámení s obsahem setkání
10 min: Čtení textu „Je to jen hra“ z knihy Romana
10 min: Cvičení z metodické příručky: Vcítit se do situace někoho jiného
5 min: Zamýšlení se nad otázkami, které z textu vyplynou
30 – 40 min: Cvičení z metodické příručky: Vcítit se do situace někoho jiného. Volby otázky (otázek) a diskuze nad nimi
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 70 min

5 min: Přivítání, seznámení s obsahem setkání
10 min: čtení textu Čtení textu „Je to jen hra“ z knihy Romana (všichni po odstavcích)
10 min: Cvičení z metodické příručky: Vcítit se do situace někoho jiného
5 min: Zamýšlení se nad otázkami plynoucími z textu
35 min: Volby otázky (otázek) a diskuze nad nimi
5 min: Závěrečná reflexe, shrnutí otázek a odpovědí. Možnost vyjádřit se k průběhu sezení.

Stručný průběh setkání: Dnes jsme byli skoro kompletní (chyběla pouze Míša). Úvodní cvičení si vyplnil každý sám. Následně jsme procházeli jednotlivé otázky a diskutovali jsme nad tím, kdo souhlasil a kdo nesouhlasil s tvrzeními představenými v cvičení a proč (rozproudění diskuze). Poté jsme diskutovali nad otázkami, které vyplynuly z čteného textu "Je to jen hra": Platí, že všechno zlé co životě udělám se mi dříve nebo později vrátí. Jak rozlišit realitu a hru? Jaké typické jsou rozdíly, mezi životem a PC hrou. Shodli jsme se na pěti. Ve hře lze: odejít ze hry a začít znovu, zmáčknout pauzu, vybrat roli (kladnou, či zápornou), mít více životů (dobíjet si zdraví), přežít nemožné (jadernou katastrofu, pád z velké výšky atd.). Nakonec jsem nechal skupinu, aby se shodla na jednom rozdílu, který by chtěli mít i v životě. Většina si odhlasovala mít možnost odejít a začít znovu.

Co se podařilo:
Držet se plánované osnovy setkání. Zapojit i studenty, kteří se zpočátku moc nevyjadřovali, do diskuze.

Co se nepodařilo: Jako v prvním setkání se nezapojovala Martina a ani následnými dotazy se mi nepodařilo do diskuze jí zapojit. Studenti si poměrně často skákali do řeči. Takže ti, kteří se snažili k tématu vyjádřit neměli dostatečný prostor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2013 20:04:59    Předmět: Citovat

Třetí setkání 3.12.2013
10 středoškolských studentů, věk 15-16 let (Honza, Denisa, Veronika, Nela, Martina, Berenika, Adéla, Eliška, Alena, Ondřej)

Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, co jsou to pravidla. Domluvit si pravidla, která budeme dodržovat na dalších schůzkách.

Plánované časová dotace:
80 min

5 min: Přivítání
10 min: Hra: Člověče, nezlob se - bez pravidel (podle metodické příručky)
10 min: Aktivita: Studenti ve dvojicích vymyslí a zahrají (pantomimicky) situaci, při které se porušují nějaké pravidlo
45 min: Povídání o pravidlech
10 min: Navrhnout a shodnout se na pravidlech, která budeme dodržovat při schůzkách. Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 80 min

5 min: Přivítání
10 min: Hra: Člověče, nezlob se - bez pravidel (podle metodické příručky) : čtyři dobrovolníci hráli, ostatní sledovali.
10 min: Aktivita: Studenti ve dvojicích vymyslí a zahrají (pantomimicky) situaci, kdy se porušuje nějaké pravidlo (scénky: skákání do řeči, vyrušování v hodině, spaní o hodině, rychlá jižda v autě, kouření z okna DM)
45 min: Povídání o pravidlech. Jaká pravidla nám vadí (jezdit na kole s přilbou)- co by se mohlo stát, kdyby neplatilo. Navrhni dle svého uvážení pravidlo, které by mělo platit pro všechny lidi (dodržovat hygienu, povinnou SŠ, mít něco růžového, bohaté oblasti zajistí dostatek jídla i v chudších oblastech, chovej se tak, jak chceš aby se ostatní chovali k Tobě). Šla by tato pravidla zavést do praxe: ano/ne, proč? Pravidla, která by nám nevadilo, kdyby je ostatní nedodržovali (svačit o hodině, používat při vyučování mobil, používat na DM žehličku na vlasy). Kdo určuje pravidla? Návrhy, které jsme setřídili vzestupně: jedinec, obyvatelé pokoje, rodina, škola, církev, společnost, stát.
10 min: Navrhnout a shodnout se na pravidlech, která budeme dodržovat při schůzkách (tučně vyznačená jsme odsouhlasili): přestat nosit na schůzky telefony, nebo je mít s vypnutým zvoněním nechat ležet na stole, neskákat ostatním do řeči, nenosit na schůzky jídlo, Dojít si před schůzkou na WC, pokud nemám náladu o schůzce mluvit, nedávám to všem okolo najevo. Na začátku to řeknu a pak se buď zapojuji, nebo ne. Závěrečná reflexe


Co se podařilo:
Držet se plánované osnovy setkání. Všichni se dnes zapojovali, nad otázkami plynoucími z diskuze přemýšleli a snažili se najít společné východisko (např pokud se museli shodnout na pravidle, pro ně důležitém, nebo nedůležitém). Podařilo se domluvit si pravidla, která budeme dodržovat na dalších schůzkách.

Co se nepodařilo:
Mám pocit, že dnes se podařilo všechno Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2014 22:45:48    Předmět: Citovat

Čtvrté setkání 9.1.2014
10 středoškolských studentů, věk 15-16 let (Denisa, Veronika, Nela, Martina, Ondřej, Pepa, Nikola, Míša, Alena, Adéla)

Cíl setkání: Předvídání důsledků vlastního jednání

Plánované časová dotace: 60 min

10 min: Zahájení schůzky, připomenutí pravidel schůzek
10 min: Čtení textu
30 min: Zamýšlení nad textem, dle pracovního sešitu P4C
10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 65 min

10 min: Zahájení schůzky, zopakování pravidel schůzek
5 min: Čtení textu Lisa: Kapitola 1, část: rozhovor Harryho s tatínkem (str. 69-70)
40 min: Zamýšlení se nad textem, cvičení z pracovního sešitu P4C: Předvídání důsledků (str. 72), diskuse
10 min: Závěrečná reflexe. Možnost vyjádřit se k průběhu sezení, nápady připomínky

Stručný průběh setkání:
Po přečtení textu jsem dal studentů čas zamyslet se nad ním. Na dotaz, co je po přečtení textu napadlo za otázky, odpovídali např: „není vše černobílé“, „nevím, jak jedení zvířat souvisí s drogami“, „je třeba zamyslet se nad otázkou z více hledisek, nelze soudit z jednoho úhlu pohledu.“ Pak jsem četl otázky ze cvičení Předvídání důsledků jednání. Studenti měli za úkol, napsat svou odpověď na papír. Při čtení odpovědí jsme zjistili, že na některé otázky mají stejné odpovědi (např. na otázku, „Když se odstraní nohy od stolu, co se stane“ odpověděli všichni, že spadne. Naopak na otázku Co se stane, když si nebude o svých myšlenkách povídat s kamarády, se odpovědi lišily). Každý potom měl vymyslet obdobnou otázku: co by se stalo kdyby. Na tyto otázky, měl také každý možnost odpovědět(vymyšlené otázky např.: „Co by se stalo, kdyby vládly jen ženy.“, „Co by se stalo, kdyby se chovali všichni lidé na světě mile.“, „Co by se stalo, kdyby nebyly školy“).

Co se podařilo:
Všichni se diskuse zúčastnili. U některých odpovědí, ale dávali příklady z rodiny a okolí. Diskuse byla živá, bez hluchých míst.

Co se nepodařilo: Dodržet cíl setkání, diskuse se nám ubírala jiným směrem, než jsem původně zamýšlel. Protože studenti ochotně diskutovali i nad těmito otázkami, nechal jsem diskusi plynout. Děti dávaly ostatním málo prostoru pro vyjádření svého názoru. Občas byly hlučné a skákaly si do řeči. Nepodařilo se nám dodržet domluvená pravidla. Přemýšlel jsem nad tím, zda by nebylo lepší skupinu rozdělit na dvě menší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 30. 01. 2014 00:22:07    Předmět: Citovat

Páté setkání 21.1.2014
11 středoškolských studentů, věk 15-16 let (Denisa, Veronika, Nela, Martina, Ondřej, Honza, Nikola, Míša, Alena, Adéla, Eliška)

Cíl setkání: Zamyslet se nad tím jaký smysl a jakou hodnotu mají v životě peníze

Plánované časová dotace: 60 min

5 min: Zahájení schůzky, rozdání textů
15 min: Čtení textu
30 min: Zamýšlení nad textem, dle pracovního sešitu P4C
10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 65 min

5 min: Zahájení schůzky, rozdání textů
10min: Čtení textu: Blanka a Jirka (s. 32-33)
40 min: Zamýšlení se nad textem, diskuze: Proč jsou vůbec peníze, kladné a záporné stránky peněz, co bych si koupil a proč, kdybych nemusel koukat na to kolik to stojí
10 min: Závěrečná reflexe. Možnost vyjádřit se k průběhu sezení, nápady připomínky

Stručný průběh setkání:
Po přečtení textu jsem dal studentů čas zamyslet se nad ním. Na dotaz, co je napadlo za otázky, odpovídali např.: „Všichni jsme lidi, černí, bílí, žlutí je to jedno“, Proč musí někteří lidé na světě hladovět?“ Co by se stalo, kdyby neexistovaly peníze? (Některé odpovědi: Lidé by neměli motivaci pracovat na sobě, studovat – nemohli by vydělat víc peněz, Lidstvo by se muselo vrátit k výměnnému obchodu. Lidé by nebyli pyšní na to, že mají víc než ostatní. Na otázku: co bych si koupil, kdybych si mohl vybrat jednu věc, odpovídali studenti: auto, dům, nejdražší diamant na světě (ten bych záhy prodala a koupila bych si víc věcí), hokejová tým z NHL Smile. Na otázku co by si studenti koupili, kdyby si mohli vybrat cokoliv (i nereálnou věc, nebo schopnost) odpovídali studenti: schopnost číst myšlenky, stroj času, plnič snů, štěstí, odhalovač lži, mít možnost zastavit čas, schopnost vidět do budoucnosti, schopnost léčit nemocné. Příjemně mě překvapilo, když na otázku zda by chtěli vyhrát 100 miliónů korun, asi 5 studentů odpovědělo, že by tolik peněz vyhrát nechtěli. Když jsem se ptal na důvody, odpověděli že by ztratili kamarády, že by se báli, že je někdo zabije aby jim peníze ukradl, že takové množství peněz pokazí charakter většiny lidí.

Co se podařilo: Všichni se diskuse zúčastnili. Vcelku živě se do ní i zapojovali. Je fajn, že celá skupina má možnost popovídat si dohromady.

Co se nepodařilo: Opět jsem měl pocit, že diskuze se místy ubrala kamsi „jinam“. Chlapci (hlavně Ondra) se snaží upoutat pozornost děvčat „vtipnými“ poznámkami, což je u dětí v tomto věku normální Smile Skupina byla občas trochu hlučná a hůře zvladatelná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 23:49:43    Předmět: Citovat

Šesté setkání 28. 1. 2014
8 středoškolských studentů, věk 15 - 16 let (Honza, Alena, Nela, Denisa, Míša, Nikola, Eliška, Adéla)

Cíl setkání: Navodit konfliktní situaci a vyzkoušet si prosadit se, případně ji vyřešit.

Plánované časová dotace: 65 - 80 min.

10 min: Přivítání, představení aktivity, vylosování konfliktních situací
10 min: Vymýšlení scének ve dvojicích na dané situace
20 – 30 min: Přehrávání scének konfliktních situací
20 min: Diskuze - filosofování
5 - 10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 75 min.

5 min: Přivítání, představení aktivity, vylosování konfliktních situací
10 min: Vymýšlení scének ve dvojicích na dané situace
20 min: Přehrávání scének konfliktních situací
30 min: Diskuze nad tím, co jsou konfliktní situace, zda jsou k životu potřeba, zda vyvolávají agresivitu a zda mají nějaké univerzální řešení
10 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Studenti se losováním rozdělili po dvojicích a vylosovali si konkrétní konfliktní situaci. Poté měli za úkol připravit si scénku konkrétní konfliktní situace. Například: host si stěžuje v restauraci na kvalitu jídla, zákaznice si stěžuje kadeřnici na špatný sestřih, zákazník se snaží vrátit špatně zakoupené zboží, řidič, který způsobil přestupek, se pře s policistou o výši pokuty. Následovala diskuze na téma konfliktní situace, agresivita (co je a není, zda působí pouze záporně, nebo může působit i kladně – kdy, v jakých situacích). Musí konflikt vždy přejít v hádku, nebo ve fyzické násilí? Jakým způsobem lze řešit konflikty, existuje univerzální způsob jejich řešení? Některé odpovědi (názory) studentů: Většinou se snažím konfliktům předcházet, je ale těžké odhadnout dobře situaci. Pak bych mohl být za slabocha (Honza). Konflikt ale dokáže někdy i „vyčistit vzduch“ (Nela). Dvě, tři rychlé facky a je po hádce (Alena).


Co se podařilo: Zapojit všechny studenty jak do scének (poměrně vtipných), tak do následné diskuze. Téma studenty zajímalo.

Co se nepodařilo: Studenti v diskuzi poměrně často zmiňovali spíše svou osobní zkušenost s konfliktními situacemi a agresivitou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2014 10:12:12    Předmět: Citovat

Sedmé setkání 4. 2. 2014
10 středoškolských studentů, věk 15 - 16 let (Ondřej, Honza, Martina, Denisa, Nela, Míša, Kačka, Nikola, Eliška, Adéla)

Cíl setkání: Co je totalita, zamyšlení

Plánované časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
10 min: Sledování projevu Vasila Bilaka
10 min: Zjistit zda studenti porozuměli slovenštině, vysvětlení klíčových pojmů, chvíle na přemýšlení
30 min: Diskuze - filosofování na téma totalita
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
10 min: Sledování projevu Brežněva a Bilaka (zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=BldDaEceBS0)
10 min: Zjistit zda studenti porozuměli slovenštině, vysvětlení klíčových pojmů, chvíle na přemýšlení
30 min: Diskuze - filosofování na téma totalita
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh:

Po shlédnutí ukázky jsem se studentům snažil vysvětlit některé pojmy (oportunismus, sionismus aj.). Poté jsem dal studentům chvilku na přemýšlení o tom, co viděli. Pak měl každý možnost popsat, jak na něj projev působil a co pro něj znamená slovo totalita a co si pod tímto slovem představuje (většina se shodla na slově "nesvoboda"). Řekli jsme si o totalitních režimech (Fašismus a Komunismus) a snažili přijít na to, v čem se shodují a v čem se naopak liší (shoda: omezují svobody člověka - Nela, upravují si realitu podle svého - Honza, trestají lidi kteří mají jiné názory - Kačka). V čem je totalita nebezpečná a zda může být bezpečná. Jak moc je člověk schopen postavit se totalitě, nesvobodě. Co je pro to ochoten obětovat. Následně jsme probírali cvičení: Co je to totalita? Z metodické příručky –aděje na s--.
Následovala diskuze na téma totalita - nesvoboda X demokracie - svoboda


Co se podařilo: Přimět studenty zamyslet se nad podobností totalitních režimů, zapojit všechny do diskuze.

Co se nepodařilo: Chvílemi se diskuze „zvrhla“ v monology jednotlivých studentů, kteří popisovali jim vyprávěné rodinné příhody o tom, jaké křivdy se staly jejich předkům za totality. Měl jsem pocit, že se nepodařilo, aby se studenti zamysleli nad tématem hlouběji, což přičítám jejich věku a odlišným zájmům a pravděpodobně tomu, že člověk může jen těžko pochopit dobu, v níž nežil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 18. 02. 2014 08:16:25    Předmět: Citovat

Osmé setkání 11. 2. 2014
9 středoškolských studentů, věk 15 - 16 let (Ondřej, Honza, Adéla, Denisa, Katka, Nikola, Veronika, Alena, Nela)

Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, co pro nás znamená hrdina a hrdinství.

Plánované časová dotace: 45 – 65 min.

10 min: Přivítání, příprava scének
10 - 15 min: Scénky na téma hrdinství
20 – 30 min: Diskuze na téma lež
5 - 10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 55 min.

10 min: Přivítání, představení aktivity, vylosování konfliktních situací
15 min: Úvodní hra „Hádej, kdo lže“
25 min: Diskuze na téma Lež
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Studenti se rozdělili na skupiny po třech a měli pět minut na to, aby si vymysleli nějakou scénku na téma hrdinství. Poté měli za úkol scénku pantomimicky zahrát. Ostatní hádali, jaký hrdinský čin se ve scénce odehrál. Scénky: záchrana tonoucího bruslaře z vody. Záchrana lidí z hořícího objektu. Záchrana lidí z havarovaného automobilu. Potom jsem dal studentům chvilku na zamyšlení nad slovy hrdina, hrdinství – co je napadá (hrdina z dětského seriálu či filmu, hrdina z knihy – Hercules, válečný hrdina - někdo , kdo šel bojovat za záchranu své vlasti, oblíbený sportovec Jágr – hrdina, velký silný chlap). Některé další otázky (a odpovědi): proč jsou pro nás hrdinové důležití (jsou příkladem pro ostatní - Veronika), co je hrdinský čin (když někdo někomu zachrání život - Honza), jak si představujete hrdinu (jako někoho velkého silného-hasič, záchranář - Alena) je hrdinství důležité, obešli bychom se bez svých hrdinů?

Co se podařilo: Scénky o hrdinství byly docela vtipné. Studenti se snažili zamyslet nad svými hrdiny a snažili se vysvětlit, proč jsou právě oni jejich hrdinové.

Co se nepodařilo: Místy se diskuze strhla v dohadování, čí hrdina je lepší a proč.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 18. 02. 2014 08:31:46    Předmět: Citovat

Deváté setkání 17. 2. 2014
10 středoškolských studentů, věk 15 - 16 let (Honza, Pepa, Katka, Veronika, Ondřej, Alena, Nela, Denisa, Nikola, Adéla)

Cíl setkání:
Vyzkoušet odhalit lež, diskuze na téma lež.

Plánované časová dotace: 45 - 70 min.

5 - 10min: Přivítání, vysvětlení úvodní hry „Hádej, kdo lže“
15 - 20 min: Úvodní hra „Hádej, kdo lže“
20 – 30 min: Diskuze na téma lež
5 - 10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 50 min.

10 min: Přivítání, vysvětlení hry
15 min: Úvodní hra „Hádej, kdo lže“
20 min: Diskuze na téma lež
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh:
Dva dobrovolníci (Denisa a Ondřej) šli se mnou za dveře. Tam jsem jim převyprávěl svůj příběh z dětství (jak jsem na pískovišti rozrazil kyblíkem bratrovi ret). Každý z nás před ostatními převyprávěl tento příběh (já musel mluvit pravdu, Ondřej a Denisa mohli lhát). Ostatní studenti měli za úkol za pomoci svých otázek zjistit, kdo mluví pravdu (a příběh skutečně zažil) a kdo lže. I když se Denisa i Ondřej snažili dobře klamat, nakonec většina poznala, že oba lžou. Následovala diskuze na téma lež. Asi proto, že studenti věděli, že hodinu nahrávám, byli dost zaražení. Moc se do diskuze nehrnuli. Musel jsem tedy otázky na dané téma „nadhazoval“ převážně já. Otázky, nad kterými jsme se zamýšleli: Co si představit pod pojmem lež? Lze lhát jinak než slovy? Je lež přirozená?, Je lhaní vždy špatné a nemorální? Lze lhát s dobrým úmyslem? Milosrdná lež, ano či ne. Závěrečná reflexe.

Co se podařilo: Hra „Hádej kdo lže“- určitě si ji při některé ze schůzek opět zahrajeme. Budeme jí věnovat celou schůzku.

Co se nepodařilo: Asi díky tomu, že studenti věděli, že se hodina nahrává, byli dost zaraženi a moc se do diskuze nehrnuli. Otázky na dané téma jsem musel „nadhazovat“ převážně já.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 20. 02. 2014 06:40:33    Předmět: Citovat

Desáté setkání 19. 2. 2014

7 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Pepa, Honza, Nela, Alena, Míša, Denisa, Adéla)

Cíl setkání: Pravda – k čemu je dobrá

Plánovaná časová dotace: 40 - 50 min.

5 -10 min: Přivítání
10 min: Čtení textu z pracovního sešitu: Kio a Ali, kapitola 2, čas na zamyšlení
20 min: Diskuze – filosofování na téma pravda
5 - 10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace:
45 min.

5 min: Přivítání
10 min: Čtení textu z pracovního sešitu: Kio a Ali, kapitola 2, čas na zamyšlení
25 min: Diskuze – filosofování na téma pravda
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Se studenty jsme přečetli text z pracovního sešitu Kio a Ali, kapitola 2 (jednotlivě po odstavcích). Pak měli všichni čas na zamyšlení. Diskuze se rozjížděla pomaleji, ale i tak padly některé náměty na diskusi: Je vždycky (za každou cenu) dobré říkat pravdu? (Alena) Lze pravdu upravit tak, aby se mi hodila k prosazení svých zájmů. Je to potom ještě pravda (já). Je možné pravdu zneužít ke špatným věcem? (Denisa). Studenti si jako první vybrali otázku Denisy. Některé argumenty, které zazněly: Pravdu je možné zneužít třeba jako záminku k válce, nebo konfliktu (místo snahy vyřešit konflikt mírovou cestou).(Honza), Pravdu jde zneužít k tomu, aby se někdo mohl posmívat slabšímu, nebo ho mlátit – pravda je že je někdo slabší (chytřejší, ošklivější), pojďte ho zmlátit (Pepa). Co znamená ošklivější, pro koho ošklivější? Kdo mi dá právo rozhodnout, kdo je ošklivější, jak to lze posoudit? (já) Nikdo, já se tak rozhodnu, protože jsem silnější a chci to ukázat před ostatními.(Pepa). Pak jsme probírali, zda je možné pravdu upravovat, aby se mi lépe hodila. S pravdou je možné manipulovat. Když se jí řekne jen část, není to lež, ale není to celá pravda (Honza). Každý má svojí pravdu. Nebo spíš svůj názor na něco, pokud mu to nikdo jiný nevyvrátí, je to pravda. (Nela).

Co se podařilo: Přesvědčil jsem se o tom, že s menším počtem „náctiletých“ se lépe diskutuje. Diskuse byla příjemná, měl jsem z ní dobrý pocit.

Co se nepodařilo: Víceméně jen to, že se aktivně zapojovalo pouze 5 lidí (Děvčata Míša a Adéla spíše poslouchaly. Když jsem se je pokusil dotazem vtáhnout do diskuze, odpovídaly jednou větou.).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 02. 04. 2014 18:57:46    Předmět: Citovat

Jedenácté setkání 25. 3. 2014

11 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Pepa, Honza, Ondřej, Nela, Denisa, Alena, Míša, Kateřina, Adéla , Eliška, Nikola)

Cíl setkání: Jména, význam jmen, historie

Plánovaná časová dotace: 50 - 60 min.

5 min: Přivítání
10-20 min: Aktivita – Indiánské jména
30 min: Diskuze – filosofování na téma jména
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
20 min: Aktivita – Indiánské jména
30 min: Diskuze – filosofování na téma jména
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Se studenty jsme si zahráli aktivitu Indiánská jména: Každý student se měl pojmenovat „indiánským jménem“, které vystihovalo nějaké jeho vlastnosti nebo záliby. Jméno pak napsal na papír a položit na stůl tak, aby ostatní nevěděli, co napsal. Pak jsem všechna jména přečetl nahlas a každý musel přiřadit ke jménům členy skupiny. Nejúspěšnější byla Adéla (trefila se u 9 lidí). Nejméně úspěšná byla Míša (trefila se u 2 lidí). Příklady vymyšlených jmen: Ten co má rád čokoládu, Modrooký spáč, Ukecaná huba, Kuna, Paličatá hlava, Vtipný lachtan, Malá-velká. Po této aktivitě jsme se zamysleli, každý nad svým jménem. Tři ze skupiny věděli, co jejich jméno znamená, ostatní ne. Já jsem si dopředu zjistil, význam jmen všech účastníků schůzky. Těm, kteří nevěděli, jsem význam a původ jejich jména řekl. Pak jsme se bavili o tom, zda by šla jména nějak nahradit, třeba číslicemi. Byla by kratší a možná praktičtější (Eliška). Bylo by to divné (Denisa). No ale, kdyby si s číslem místo jména vyrůstala od dětství, divné by Ti to nepřišlo (Kačka). Možná by se zamezilo předsudkům, nemám rád jméno Monika – byla to taková nesympatická holka na základce (Honza).

Co se podařilo: Pobavit se úvodní aktivitou. Zafilosofovat si nad jmény, nad tím co by se stalo, kdyby nebyla v takové podobě jako jsou nyní.

Co se nepodařilo: Opět udržet pozornost a dát prostor člověku dopovědět svou myšlenku. Studenti si občas skákali do řeči, nebo povídali se sousedem, když mluvil někdo jiný.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 25. 04. 2014 12:41:28    Předmět: Citovat

Dvanácté setkání 2. 4. 2014

6 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Kateřina, Adéla, Eliška, Pepa, Honza, Ondřej)

Cíl setkání: Zamyšlení nad Aprílem

Plánovaná časová dotace: 30 - 40 min.

5 min: Přivítání
5 - 10 min: Přečtení informací o Aprílu (vznik - historie, původ, tradice)
15 - 20 min: Diskuze – filosofování na téma Apríl
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 45 min.

5 min: Přivítání
5 min: Přečtení informací o Aprílu (vznik - historie, původ, tradice)
30 min: Diskuze – filosofování na téma Apríl
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Na začátku sezení jsem studentům sdělil informace o Aprílu: vznik, historie, tradice (např. první písemná zmínka v ČR o aprílu je z roku 1690, atd.). Pak jsme si dali chvíli na zamyšlenou. Některé z otázek, které studenty napadly: Může si člověk na Apríla dovolit „víc“ než jindy? Dělá si člověk z jiného legraci, jen pro to že je zrovna apríl? (Kdyby nebyl, tak by si jí nedělal?) Na Apríla si dělají legraci i lidé, kteří si ji jindy neudělají?
Samotná diskuze nad těmito otázkami uhnula spíše k vyprávění, kdo koho čím nejvtipnějším na Apríla nachytal, nebo čím byl nachytán.



Co se podařilo: Pobavit se při povídání o tom, komu se koho podařilo na Apríla nachytat.

Co se nepodařilo: Hodina se vyvinula jiným směrem, než jsem zpočátku zamýšlel.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 25. 04. 2014 13:27:52    Předmět: Citovat

Třinácté setkání 8. 4. 2014

8 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Adéla, Eliška, Ondřej, Honza, Denisa, Nela, Alena, Kateřina)

Cíl setkání: Zamyslet se nad etiketou, zda je možné chovat se podle ní.

Plánovaná časová dotace: 50 min.

5 min: Přivítání
10 min: Sledování pořadu Etiketa (https://www.youtube.com/watch?v=31N1PlRD-C0)
30 min: Diskuze – filosofování na téma, komunikace a konverzace (společenská, formální, neformální)
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 55 min.

5 min: Přivítání
10 min: Sledování pořadu Etiketa (https://www.youtube.com/watch?v=31N1PlRD-C0)
35 min: Diskuze – filosofování na téma, komunikace a konverzace (společenská, formální, neformální)
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Se studenty jsme shlédli pořad Etiketa, téma konverzace. Poté jsme se společně zamysleli nad shlédnutým videem. Otázky které po zamyšlení vyvstaly: Jaký má smysl řídit se společností předepsanými způsoby konverzace? Je to vůbec možné, chovat se přesně podle etikety? Některé odpovědi studentů: Člověk by musel být přesně podle etikety vychováván od narození, aby se potom tak choval. (Denisa). Když bych se choval podle etikety v partě, byl bych za „blba“ (Honza). Vypadá hloupě, když některý vrcholný představitel mluví nespisovně a sprostě (Nela). Styl konverzace záleží na postavení člověka ve společnosti (Eliška).


Co se podařilo: Video studenty bavilo, je pojaté vtipně a poučně. Všichni se aktivně účastnili diskuze.

Co se nepodařilo: Tato hodina se vcelku vydařila. Nemám, co bych jí vytknul.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 25. 04. 2014 14:40:43    Předmět: Citovat

Čtrnácté setkání 14. 4. 2014

9 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Pepa, Eliška, Nikola, Honza, Nela, Denisa, Veronika, Alena, Katka)

Cíl setkání: Velikonoční zamyšlení

Plánovaná časová dotace: 60

5 min: Přivítání
15 min: Úvodní aktivita
35 min: Diskuze na téma Velikonoce
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace:
55 min.

5 min: Přivítání
10 min: Úvodní aktivita
35 min: Diskuze na téma Velikonoce (Zopakování základních informací o Velikonocích: co jsou za svátek, co znamenají pro křesťany, vznik)
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: V úvodní aktivitě měli studenti individuálně napsat na papír 1) co jsou to velikonoce, 2) jaká asociace se jim vybaví při vyslovení slova Velikonoce. Na první otázku převážná většina studentů napsala, že jsou to svátky jara, nebo že je to stará tradice kdy chlapci chodí koledovat. Jen Honza napsal, že se jedná o křesťanský svátek. Některé asociace ke slovu Velikonoce: pomlázka, vajíčka, bolest, legrace, kořalka, babička. Na začátku diskuze jsem shrnul odpovědi z předchozí aktivity a odpověděl na případné dotazy. Protože studenti nevznesli žádný podnětný návrh k diskuzi, začal jsem jí dotazem, proč je důležité udržovat tradice. Pak se diskuze trochu rozproudila. Tradice je dobré udržovat, dovedeme pak lépe pochopit život našich předků (Honza), Tradice by se měla přizpůsobit časovému období (Nela), Tradice by měla vypovídat o národu, ve kterém žije- který ji dodržuje. (Honza)


Co se podařilo: Zezačátku byli studenti trochu více hluční, pak se ale podařilo zapojit je do diskuze.

Co se nepodařilo: Katka neměla náladu diskutovat, tak spíše poslouchala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 25. 04. 2014 15:21:48    Předmět: Citovat

Patnácté setkání. 23. 4. 2014

7 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Eliška, Nela, Denisa, Martina, Honza, Nikola, Veronika)

Cíl setkání: Zamyslet se nad etiketou, zda je možné chovat se podle ní.

Plánovaná časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
20 min: Sledování pořadu Etiketa
( https://www.youtube.com/watch?v=y8AxPUXyNlQ
https://www.youtube.com/watch?v=uGG3ahabKtk )
30 min: Diskuze – filosofování na téma pravidla telefonování
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 55 min.

5 min: Přivítání
20 min: Sledování pořadu Etiketa
( https://www.youtube.com/watch?v=y8AxPUXyNlQ
https://www.youtube.com/watch?v=uGG3ahabKtk )
25 min: Diskuze – filosofování na téma pravidla telefonování
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Po minulém "úspěchu" hodiny o etiketě jsem připravil obdobnou na téma telefonování. Se studenty jsme shlédli dva díly pořadu Etiketa (Telefonování a Miláček mobil). Poté jsme měli čas zamyslet se nad těmito pořady. Otázky které po zamyšlení vyvstaly: Jde vždy možné dodržovat pravidla telefonování? Dá se dobrý člověk poznat podle toho, zda dodržuje etiketu? (Denisa) Ten kdo nedodržuje etiketu, je zákonitě špatný člověk? (Denisa) Některé odpovědi studentů: S přáteli, či sourozenci přeci můžeme telefonovat „neformálně“, není nutné dodržovat etiketu-mohlo by to spíše působit jako přetvářka (Honza).


Co se podařilo: Videa studenty bavila, docela jsme se u nich zasmáli. Diskuze také probíhala bez problémů.

Co se nepodařilo: Některé otázky a odpovědi byly totožné jako v předchozí hodině o etiketě. Diskuze směřovala spíše k povídání o nutnosti mobilního telefonu a posuzování výhod a nevýhod mobilu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 16. 05. 2014 07:14:23    Předmět: Citovat

Šestnácté setkání 13. 5. 2014

11 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Pepa, Honza, Ondřej, Denisa, Míša, Kateřina, Adéla , Eliška, Nikola, Veronika, Martina)

Cíl setkání: Zamyslet se nad tématem drogy

Plánovaná časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
10 min: Čtení textu
35 min: Diskuze – filosofování na téma drogy
10 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 60 min.

5 min: Přivítání
10 min: Čtení textu
35 min: Diskuze – filosofování na téma drogy
10 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh:
Tomuto setkání předcházela návštěva výstavy „Správným směrem“, což byla výstava prací středoškolských studentů s protidrogovou tématikou.

Na schůzce jsme si se studenty přečetli článek o tom, jakou úlohu hrály drogy v různých kulturách a jakou úlohu hrají v současné společnosti. Po chvíli na zamyšlenou jsme se snažili najít všechny klady a zápory drog. Klady, které jsme našli: použití při výrobě léčiv, výrobků, inspirace umělců. Nemohli jsem se shodnout zda je klad- práce pro lidi pěstující a vyrábějící drogy (tabák, a alkohol), obchod – daně (tabák, alkohol). Zápory, které jsme našli: smrt, závislost, ztráta sociálních vztahů (rodina, přátelé), změna osobnosti, ztráta sebekontroly, kriminalita (krádeže, vraždy), ničení vlastního zdraví. Poté jsem dal prostor vyjádřit se k tomu, zda by existovala nějaká cesta kontroly drog (zda drogy úplně zakázat, či povolit, nebo nějaké regulace mezi tím). Zhruba polovina lidí byla pro legalizaci marihuany, ostatní pro zákaz veškerých drog (včetně cigaret, někteří i alkoholu). V závěru každý měl říct asociaci na slovo drogy. Zazněla slova jako smrt, destrukce, netolerance, bezmoc, propad, prázdnota, deziluze, odpad.


Co se podařilo: Zaujmout studenty tématem, které je pro ně přitažlivé

Co se nepodařilo: Občas spadávat do roviny osobních příkladů, nicméně v tomto tématu se tomu asi nedalo vyhnout.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 30. 05. 2014 15:49:35    Předmět: Citovat

Sedmnácté setkání. 21. 5. 2014

11 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Ondřej, Pepa, Honza, Alena, Kačka, Míša, Nela, Denisa, Martina, , Nikola, Veronika)

Cíl setkání: Volby, diskuze na téma volby

Plánovaná časová dotace:
65 min.

10 min: Přivítání, uvedení do aktivity
10 min: Aktivita-příprava volebních programů-po skupinách
15 min: Prezentace jednotlivých politických stran
5 min: Volby
20 min: Diskuze na téma volby
5 min: Reflexe



Skutečná časová dotace: 70 min.

10 min: Přivítání, uvedení do aktivity
15 min: Aktivita - příprava volebních programů-po skupinách
20 min: Prezentace jednotlivých politických stran
10 min: Volby
10 min: Diskuze na téma volby
5 min: Reflexe




Stručný průběh:
Po uvítání a prvotních informacích o následující aktivitě, se studenti rozdělili na 3 skupinky a vylosovali si politickou stranu, kterou budou prezentovat (na výběr bylo hnutí ANO, ČSSD, a DSSS). Pak po skupinkách doladili volební program „k obrazu svému“ (mohli si tam zapojit i své návrhy pro ně i pro voliče důležité). Do přípravy se všichni zapojili s velikou chutí. I když jsem původně na přípravu určil čas 10 minut, musel jsem na žádost studenů dobu přípravy prodlužovat. Pak následovala prezentace jednotlivých politických stran, včetně doplňujících dotazů voličů. Poté proběhla samotná volba. Ta probíhala tajně, studenti napsali svou volbu na lísteček. Pravidla byla taková, že studenti nemohli volit stranu, kterou sami prezentovali, museli si vybrat z dalších dvou. Nejvíce mě zaujalo heslo hnutí ANO, které znělo: „Když nás zvolíte, jmenujeme pana Jahodu prezidentem“Very Happy
Po aktivitě následovala diskuze na téma volby, otázky které zazněly: je povinností lidí volit své zástupce, měla by být volební účast povinná, má smysl volit, přijde vždy po volbách změna atd.

Co se podařilo: Překvapilo mě, jak aktivita studenty bavila. To jsem nečekal.

Co se nepodařilo: Opět skákání do řeči a ledabylé vtipkování. Ani za 17 sezení jsme se to ještě nenaučili


Naposledy upravil Martin Jahoda dne 12. 06. 2014 07:52:58, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 11. 06. 2014 06:20:38    Předmět: Citovat

Osmnácté setkání. 3. 6. 2014

12 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Veronika, Ondřej, Adéla, Kačka, Míša, Denisa, Alena, Martina, Nela, Honza, Nikola, Eliška)

Cíl setkání: Naučit se spolupracovat v různě velikých skupinách

Plánovaná časová dotace: 60 min.

10 min: Přivítání, uvedení do aktivity
30 min: Aktivita - Transsibiřský expres
15 min: Diskuze o tom, jaké je prosadit svůj názor ve skupině
5: min: Reflexe

Skutečná časová dotace: 55 min

5 min: Přivítání, uvedení do aktivity
30 min: Aktivita - Transsibiřský expres
15 min: Diskuze o tom, jaké je prosadit svůj názor ve skupině
5: min: Reflexe


Stručný průběh: Po přivítání jsem studentům rozdal papíry na aktivitu Transsibiřský expres. Aktivita spočívá v tom, že student je zaměstnanec vlakové společnosti a má usadit cestující do „kupíček“ tak, aby bylo co nejméně stížností. Mezi cestujícími jsou protichůdné typy a některá kupé jsou přetopená, jiná zapáchají, jinde je zima. Studenti musí cestující usadit do kupé nejdříve sami, potom se rozdělili na 3 skupinky po 4 a museli se domluvit na jednom řešení. Pak na 2 skupiny po 6, také se museli domluvit na jednom řešení a naposledy se museli domluvit na jednom řešení všichni dohromady. Po této aktivitě měli všichni 5 minut na zamyšlení. Pak jsme diskutovali o tom, zda bylo těžké domluvit se. V jak veliké skupině to bylo obtížnější, v jaké naopak snažší. Jak je to v životě. Otázky které z diskuze vyvstaly: Je vždy výhodný kompromis, nebo zda je dobré jít si vždy za svým? Existuje pro to nějaké univerzální pravidlo? Je jednodušší domluvit se s kamarády, nebo s cizími lidmi?

Co se podařilo: Uvést studenty do aktivity, zpočátku si mysleli, že píšeme nějaký vědomostní test a tak se jim do toho moc nechtělo. Vyvolat poměrně živou diskuzi o tom, kdy je dobré prosazovat si svůj názor a kdy naopak je moudré ustoupit.

Co se nepodařilo: Myslím že všichni neměli prostor vyjádřit svůj názor. Byť jsem se snažil prostor jim dát, za chvíli jim někdo jiný skočil do řeči.


Naposledy upravil Martin Jahoda dne 12. 06. 2014 07:53:15, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 12. 06. 2014 07:51:51    Předmět: Citovat

Devatenácté setkání 9. 6. 2014

7 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Denisa, Míša, Honza, Kačka, Nikola, Alena, Nela)

Cíl setkání: Trest, pochopit význam trestu, vhodnost/nevhodnost trestu

Plánovaná časová dotace:
55 min.

20 min: Přivítání, přečtení bájí o Sisyfovi, zkrácené báje o Tantalovi a Prométheovi, zamyšlení se nad nimi
30 min: Diskuze o trestu
5 min: Reflexe



Skutečná časová dotace:
60 min

15 min: Přivítání, přečtení bájí o Sisyfovi, zkrácené báje o Tantalovi a Prométheovi, zamyšlení se nad nimi
40 min: Diskuze o trestu
5 min: Reflexe



Stručný průběh: Nejprve jsme si přečetli ze Starých řeckých bájí a pověstí pověst o Sisyfovi (společně, každý četl kus textu), poté jsem studentům ještě vyprávěl stručnější obsah bájí o Tantalovi a Prométheovi. Po čase na zamyšlení nad bájemi, jsem se zeptal, co mají tyto pověsti stejného (krom toho že pocházejí z jedné knihy). Honza a Denisa odpověděli, že v nich bohové potrestali všechny hlavní postavy. Dále jsme se bavili o tom co ve v bájích rozdílné. Sisyfos a Tantal dostali trest díky svému sobectví, naopak Prométheus za své dobré srdce (Kačka). Také Prométheovi byl nakonec trest zmírněn (Honza). V čem spočívalo provinění všech tří? Sisyfos: Neměl respekt před bohy (Alena), Chtěl bohy oklamat (Nela). Tantalos: Byl chamtivý, nestačilo mu bohatství a přátelství bohů, chtěl se s nimi vyrovnat (Honza), Dovedl ublížit svému synovi, aby zjistil, jestli jsou bohové vševědoucí (Nikola). Prométheus: Nešlo mu o své blaho, ale o blaho lidí (Míša). Dále jsme diskuzi vedli o trestech obecně: proč vůbec existují (aby si člověk uvědomil, že dělá něco lidsky, nebo společensky nesprávného - Alena). Jaké jsou horší, zda fyzické, nebo psychické (na tom jsme se nedokázali shodnout, každý to vnímal jinak). Podle čeho posuzujeme vhodnost trestu: podle společenských norem (Kačka), podle toho koho trestáme a za co trestáme-dítě nebo dospělého (Denisa), každý podle svého měřítka-týká se trestů dětí od rodičů (Honza). Lze potrestat sám sebe: ano ale záleží hlavně na nás, zda trest dodržíme (Míša), někdy se potrestáme sami, aniž bychom chtěli, třeba špatným rozhodnutím (Honza). Lze měřit účinnost trestu? Studenti se shodli na tom, že lze podle toho, zda závadné jednání u člověka pokračuje, či nikoliv. Protože nám vypršel čas, museli jsme diskuzi ukončit.

Co se podařilo: Zapojit všechny studenty do diskuze, téma je zajímalo. Bylo vidět, že je dnešní sezení baví.

Co se nepodařilo:
Neukázněnost občas rušila.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martin Jahoda



Založen(a): 18.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Strmilov

PříspěvekZaslal(a): 22. 06. 2014 22:06:58    Předmět: Citovat

Dvacáté setkání 16.6. 2014

9 středoškolských studentů, věk 15- 16 let (Nikola, Veronika, Martina, Honza, Ondřej, Denisa, Kateřina, Míša, Adéla)

Cíl setkání: Zamyšlení nad tím, co je to vlastenectví. Má smysl být vlastenec?

Plánovaná časová dotace: 50 min.

5 min: Přivítání
10 min: Aktivita, poznávání osobností
30 min: Diskuze – filosofování na téma vlastenec, vlastenectví
5 min: Závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace: 55 min.

5 min: Přivítání
15 min: Aktivita, poznávání osobností
30 min: Diskuze – filosofování na téma vlastenec, vlastenectví
5 min: Závěrečná reflexe


Stručný průběh: Úvodní aktivita spočívala v tom, že studenti měli k hlasům známých osobností, které jsem jim pouštěl přiřadit fotografii osobnosti. Hlasy jsem jim pustil pouze 3x. Osobnosti, které byly na fotografiích: Miloš Jakeš, Gustav Husák, Karel Kryl, Václav Havel, Jaroslav Hutka, Zdeněk Svěrák, Rudolf Hrušinský, Petr Nárožný, Jiřina Bohdalová, Waldemar Matuška, Jan Werich, Jiřina Jirásková, Karel Gott, Jiří Lábus, Pavel Zedníček, Miloš Zeman, Luděk Sobota.

Osobnosti, jejichž hlasy jsem jim pouštěl: Karel Kryl, Jan Werich, Jiřina Bohdalová, Karel Gott, Jiří Lábus, Miloš Jakeš, Petr Nárožný, Luděk Sobota, Václav Havel, Zdeněk Svěrák. V průběhu aktivity nastala docela bouřlivá diskuze, nakonec se skupina shodla. Z deseti osobností měli tři špatně (Jakeše, Nárožného a Lábuse).

Po úvodní aktivitě jsme si povídali o tom, čím se která osobnost proslavila a zda si studenti myslí, jestli byla vlastenec. Tak jsme se dostali k tomu, co je vůbec vlastenectví. Některé názory: Když mám rád svou vlast (Honza). Když rád žiji ve své vlasti (Veronika). Když fandím našim sportovcům, kteří proslavují vlast v zahraničí (Ondřej). Kdo je vlastenec: Ten kdo udělal něco významného pro svou vlast (Katka). Ten kdo jedná v zájmu své vlasti (Honza). Na otázku jestli jsou vlastenci, odpověděli v 6 případech ano, ve 3 případech ne. Má smysl být vlastenec? Vlastenectví je o soudržnosti lidí, kteří žijí v jedné zemi, má to smysl (Honza), nemá, vždyť třeba politici se taky nechovají tak, aby dělali čest své vlasti (Nikola). Má, protože když nebudeme mít vlastence, tak vlast zanikne, bude tu jen skupinka lidí, kteří vedle sebe bydlí (Míša).

Co se podařilo:
Studenti se zamysleli nad tím, zda jsou vlastenci a co to vůbec znamená

Co se nepodařilo: Občasné „vtipné“ průpovídky Ondřeje, ale na to už jsme zvyklí Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign