Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - SVČ Labyrint Kladno - Jana J.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2013 11:30:14    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - SVČ Labyrint Kladno - Jana J. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 14:46:48    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

2.12.2013 / 1.setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (věk 8 - 12 let)

Cíl setkání: Kdo jsme?

Plánovaná časová dotace:
1. představení sebe i dětí a seznámení s činností + příprava jmenovek - 5 minut
2. aktivita: Osobní identita - pohled do zrcátka: popsat co vidíme a pokusit se nakreslit co vidíme - 25 minut
3. Diskuse: Zkuste společně vyjmenovat co nejvíc rozdílů mezi kluky a holkami + naopak zkuste vyjmenovat alespoň 10 věcí, ve kterých jsou holky a kluci stejní - 20 minut

Skutečná časová dotace: představení a seznámení s náplní činnosti se jmenovkami se protáhlo na 10 minut (šlo o nový kolektiv dětí a děti měly spoustu otázek). Ostatní aktivity již proběhly podle plánované časové dotace. Děti neměly problém s vyjadřováním i s udržením pozornosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 15:05:36    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

9.12.2013 / 2.setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (věk 8- 12 let)

Cíl setkání: Podobnost a odlišnost

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání cedulek se jmény, aby nedocházelo k záměně a prostor na otázky od dětí - 5 minut
2. aktivita: Různé věci - každý si v místnosti vybere jednu věc a dá ji na určené místo. pokusíme se najít podobnost mezi věcmi, které již leží na stole a poté můžeme přinést ještě další věci a hledat v čem se podobají nebo naopak liší od věcí na stole - 25 minut
3. diskuze: Je správné snažit se o shodu v názorech? Jaké by to bylo, kdyby vaši kamarádi měli na všechno opačný názor než vy?

Skutečná časová dotace: Tentokráte se nám protáhla aktivita, kterou si děti vyloženě užívaly. Stále se snažily přinášet nejrůznější až záhadnější předměty a hledat podobnosti. Ostatní proběhlo podle naplánované dotace.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 15:29:32    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s ymšlenkou Citovat

16.12.2013 / 3. setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (věk 8 - 12 let)

Cíl setkání: Co je to dar?

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s dnešním tématem a připomenutí příběhu, kdy Ježíšek dostává dary od tří králů - 10 minut
2. Aktivita: Co všechno může být darem? - nejprve se pokusit dar namalovat a následná diskuze o tom co vše je darem - 20 minut
3. Diskuze: následuje otázka - Jaký dar chci dát Ježíškovi? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Všechny aktivity proběhly podle plánu. U diskuze mne velmi překvapila odpověď jedné dívky, která řekla, že by Ježíškovi dala peníze, ale nikoli aby si mohl něco koupit, ale aby mohl koupit něco on jí. Zajímavá byla i reakce ostatních dětí, kteří se jí hned snažili vysvětlit, že Ježíšek by také měl dostat dárky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 15:41:15    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

6.1.2014 / 4. setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 8 dětí (věk 8 - 12 let)

Cíl setkání: Spolu

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s dnešní činností a představení plyšové myšLenky - 5 minut
2. Aktivita: Spolu - společně namalovat obrázek na téma "Přátelství" a poté každý sám namaluje obrázek na stejné téma - hledat v čem se obě aktivity lišily, když jsme pracovali společně a každý sám
3. Diskuze: Jak se vlastně pozná, že lidé spolupracují? - každý kdo měl nějakou myšlenku, si vezme na chvíli do ruky myšLenku

Skutečná časová dotace: Shodná s plánovanou časovou dotací, velmi zaujala plyšová myšLenka a v diskuzi se děti více doplňovaly. Otázka je jestli se snažili více spolupracovat nebo jestli chtěli na chvíli získat myšLenku. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 16:10:20    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

13.1.2014 / 5 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (věk 8 - 12 let)

Cíl setkání: Odvaha

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s dnešní aktivitou a prostor na otázky pro děti - 5 minut
2. diskuze: Znáte nějakého člověka, který se k něčemu odvážil? Doplňující otázka: Je něco, k čemu byste se chtěli odvážit vy? - vyplyne ujasnění pojmu odvaha - 25 minut
3. cvičení: Odvážní lidé - seřazení 11 kartiček s různě odvážnými lidmi od nejodvážnějšího po méně odvážného - 20 minut

Skutečná časová dotace: Plánovaná diskuze trval pouze 20 minut, ale cvičení se nám naopak o 5 minut protáhlo. Problém byl v tom, že dětem chvíli trvalo než se domluvily na daném kritériu, podle kterého seřadí křivku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 17:22:30    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

20.1.2014 / 6 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (věk 9 - 12)

Cíl setkání: Handicap u lidí

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s činností, povídání o různých druzích handicapu - 5 minut
2. Aktivita: Vnímáme věci stejně - jeden má vždy zavázané oči a podle hmatu musí popsat předmět, který drží v ruce, aniž by hned řekl o jaký předmět se jedná. poté následuje diskuze o tom jak se kdo cítil, když nevěděl jaký předmět dostane do ruky, jaké to bylo nevidět - 20 minut
3. cvičení: všichni dostanou na záda kartičku s napsaným handicapem, které jsou vždy tři různé. Musí se bez mluvení seskupit do skupin a za použití jedné ruky vystřihnout písmenka a sestavit slovo "SPOLUPRÁCE".
Následuje diskuze jak se kdo cítil s daným handicapem a jak to bylo obtížné splnit zadané úkoly - 25 minut

Skutečná časová dotace: Byla téměř shodná s naplánovanou časovou dotací, děti zaujala jak aktivita, tak cvičení při kterém spolu velmi dobře spolupracovali. Při hádání předmětů bylo obtížnější jen popisovat předmět, který mají v ruce, stále se objevovala tendence rovnou říct co drží v ruce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 02. 02. 2014 21:48:56    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

27.1.2014 / 7 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 5 dětí (věk 9 - 12 let) + 1 kolegyně

Cíl setkání: Vysmívat se někomu

Plánovaná časová dotace:
1. Vysvětlení činnosti, prostor na otázky od dětí, rozdání příběhu z knihy Romana - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana, kapitola první - Vesnická pouť - čtení postupně po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a doplňkové otázky: Myslíte si, že má Vincent nějaký důvod říkat takové věci o hlídači? Myslíte si, že se Vincent hlídači vysmívá? Jaký je rozdíl mezi vysmíváním a posmíváním? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Shodná s plánovanou dotací, i přesto, že jsme měli malé zpoždění než jsme se sešli a se zapojením nové členky, která byla neznámou pouze pro mě. S ostatními se znala.
Další menší komplikací našeho setkání bylo přesunutí schůzky turistického oddílu, který má u nás klubovny a než se sešli byli hodně hluční.
I přes tyto, dá se říci negativní vlivy, celá hodina proběhla zcela nerušeně a já sama jsem byla překvapena velkým zaujetím a nasazením dětí.

Zformulované otázky k diskuzi:
Může za to co se stalo Filipovi a ostatním trpaslík?
Je správné se komukoli posmívat?
Proč se vlastně Filip dotknul toho zrcadla?
Jak je možné, že se v zrcadle vidíme jinak?
Proč zneklidněl?
Proč Filipa nevyvedlo z míry to, že se viděl mladší?
Proč se Filip jediný viděl v zrcadle?

Poznatky: děti neměly problém s formulací otázek - otázka k diskuzi: Proč se Filip jediný viděl v zrcadle? Často se vraceli k Romaně jako názvu knihy, ale i k tomu, že tam Romana nebyla přítomna. Velmi mě překvapilo i nadšení, že by si chtěli přečíst další příběh.
Já osobně mám z této hodiny dobrý pocit, je vidět, že jsme se jako skupina posunuli dopředu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 20:34:34    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

3.2.2014 / 8 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (věk 9 - 12 let)

Cíl setkání: Hračky v našem pokoji

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 2 kapitoly z příběhu Romana, prostor na otázky dětí - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola druhá - Za zrcadlem - četli jsme opět postupně po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a popřípadě doplňkové otázky: Máte nějaké hračky? Myslíte si, že existují nějaké hračky pro kluky a jiné pro kluky? Uveďte příklady. - 20 minut

Skutečná časová dotace: Shodná s plánovanou dotací. Tentokráte jsme měli v budově větší klid a překvapilo mě nasazení dětí již od začátku.

Zformulované otázky:
Proč byl druhý Vincent?
Jak to, že mohla panenka projít zrcadlem?
Proč si nemůžeme přečíst třetí kapitolu?
Proč se Filipovi ukázala právě příhoda s panenkou?
Proč měl panenku zrovna Filip?
Jak to, že tam za zrcadlem panenka mluvila a u dětí ne?

Poznatky: děti mě opět překvapily, do všeho se vrhaly s nadšením a zájmem - otázky k diskuzi byla odhlasována: Jak to, že mohla panenka projít zrcadlem? Tentokráte myšLenka cestovala za tím, koho otázka byla vybrána a zůstala u něj po celou dobu diskuze.
Můj pocit z této diskuze je opět dobrý. Děti projevují zájem i o častější setkání a hlavně o pokračování ve čtení další kapitoly.


Naposledy upravil Jana Jelínková dne 11. 02. 2014 21:34:42, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 21:32:29    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

10.2.2014 / 9 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (věk 9 - 12 let)

Cíl setkání: Co je realita a co je imaginární

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 3 kapitoly z příběhu Romana, prostor na otázky - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola třetí - Je to jen hra... - četli jsme opět po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a doplňkové otázky: Myslíte si, že přání může být reálné? Děláte nějaké rozdíly mezi sny a realitou? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Shodná s plánovanou dotací. Ihned po přečtění příběhu se děti vrhly do diskuze, jestli to co jsme si přečetli je opravdu pravda. Příběh jsme chvilku vstřebali a zformulovali otázky.

Zformulované otázky:
Co je pravda?
Proč ho provázel zrovna Kuba Pokadač?
Může být příběh z počítačové hry skutečný?
Má Vincent velkou představivost?
Proč to prožil právě Vincent?
Kdo projde další zrcadlem?

Poznatky: tento příběh zanechal u dětí větší dojmy, než po přečtení předchozích příběhů. Možná i proto, že se tam objevovalo násilí, které se ale ani jednou neobjevilo v otázkách dětí.
Otázka k diskuzi byla vybrána: Může být příběh z počítačové hry skutečný?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 19. 02. 2014 09:44:33    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

17.2.2014 / 10 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (věk 9 - 12 let)

Cíl setkání: Být šťastný

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 4 kapitoly z příběhu Romana, prostor na otázky dětí - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola čtvrtá - Čtvrtý rozměr - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a popřípadě doplňující otázky: Myslíte si, že jste šťastní? Jak víme, že je někdo jiný šťastný? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Až na formulaci otázek, která se po přečtení příběhu mírně protáhla byla shodná. Děti byly překvapeny délkou a textem příběhu a chtěly přečíst následující.

Zformulované otázky:
Jak mohla Eliška vědět, že je nyní na řadě ona?
Proč s Eliškou nikdo nemluvil?
Kam zmizel její pokojíček?
Byla Eliška adoptovaná?
Byla Eliška opravdu šťastná?

Poznatky: Tento příběh byl pro děti jiný než předchozí. Příběh byl pro ně nedokončený a vadilo jim, že pokračování bude příště.
Otázka k diskuzi byla vybrána: Byla Eliška adoptovaná?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 23. 06. 2014 21:04:42    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

3.3.2014 / 11 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 8 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Trucovat a ignorovat

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 5 kapitoly příběhu Romana, krátké připomenutí předešlých příběhů - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola pátá - Žabka - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otáze k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a popřípadě doplňující otázky: Už jste někdy trucovali? Myslíte si, že je dobré trucovat?

Skutečná časová dotace: Trošku jsme se zdrželi hned na začátku, kdy jsme se vrátili k předchozí kapitole, která pravděpodobně děti velmi zaujala. Ostatní proběhlo dle plánované dotace.

Zformulované otázky:
Proč lidé trucují?
Potrestám okolí tím, že ho ignoruji?
Co je to empatie?
Jaké je být v něčí kůži?
Proč našla Eliška Amálčinu ruku?

Poznatky: Děti byly rády, že se dozvěděly pokračování příběhu. I když je opět lehce rozladilo nalezení části panenky a chtěly zjistit, kdo nalezne další.
Otázka k diskuzi byla vybrána: Potrestám okolí tím, že ho ignoruji?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 23. 06. 2014 21:45:41    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

17.3.2014 / 12 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 5 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Lidské bytosti

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 6 kapitoly příběhu Romana, prostor na otázky - trošku se pozměnila skupina, dorazily děti, které nečetly všechny kapitoly a jiní onemocněli - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola šestá - Chybějící části - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou a popřípadě doplňující otázky: Myslíte si, že jste jiní než ostatní lidé? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Byla téměř shodná s plánovanou dotací.

Zformulované otázky:
Jak se jmenovala dívka, která vždycky všechno opravovala?
Co se stalo?
Kam se Ema dostala?
Kdo ji zachrání?
Kdo je zavřel v sále a proč?
Proč hledají panenku Amálku?
Proč mají dát všechny části panenky dohromady?
Co představuje znovuobjevená panenka?
Proč jsou lidé různí a komu to vadí?

Poznatky: Krátký příběh, který nedal dětem odpověď na problém s panenkou. Karolína měla stále tendenci vracet se k příběhu, který nečetla. Projevuje se větší nedočkavost dětí jak příběh dopadne.
Otázka k diskuzi byla vybrána: Proč mají dát všechny části panenky dohromady a co představuje?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 25. 06. 2014 14:21:37    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

24.3.2014 / 13 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Strach

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 7 kapitoly příběhu Romana, zopakování důležitých informací, které už ze čtení příběhů víme - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola sedmá - Kimono - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou, popřípadě doplňující otázky: Co je to strach? Je strach k něčemu dobrý?

Skutečná časová dotace: Výběr otázky k diskuzi byl trochu delší, jinak shodná s plánovanou dotací

Zformulované otázky:
Co znamená, když se někdo lepí na lidi?
Proč nám strach brání v pohybu?
Jak se dá překonat strach?
Proč musela Amálčina noha zůstat za zrcadlem?
Může panenka Amálka něco cítit?

Poznatky: Osvědčilo se zopakování důležitých informací ze čtení předešlých příběhů. Tentokráte jsme měli stejný počet hlasů a dvou otázek a chvilku déle trvalo než jsme se domluvili pouze na jedné.
Otázka k diskuzi: Jak se dá překonat strach?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 25. 06. 2014 14:33:48    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

313.2014 / 14 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Přátelství a spolupráce

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 8 kapitoly příběhu Romana a krátké shrnutí předešlých příběhů - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola osmá - Výčitky - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou, popřípadě doplňující otázky: Potřebujete druhé lidi? Je možné spolupracovat a přitom se hádat? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Téměř shodná s plánovanou.

Zformulované otázky:
Co to znamená být levý?
Je správné si pořád něco vyčítat?
Proč se právě teď objevila Romana?
Proč je lepší táhnout společně za jeden provaz?
Jaké je to mít strach z neznáma?

Poznatky: Často se opakují stejné otázky u dětí při jejich formulování, ale výběru otázky děti věnují velkou pozornost.
Otázka k diskuzi: Je správné si pořád něco vyčítat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2014 22:15:36    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

7.4.2014 / 15 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 8 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Pravda a představy, sny

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 9 kapitoly příběhu Romana a zopakování podstatného co už víme - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola devátá - Romanina nit - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou, popřípadě doplňující otázka: Jaký je rozdíl mezi tím, když se vám v noci něco zdá a když si ve dne něco představujete? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Po přečtení příběhu, děti více přemýšlely nad příběhem a formulace otázek se lehce protáhla. Jinak vše proběhlo podle plánované dotace.

Zformulované otázky:
Proč na Romanu spadla Amálčina noha?
Zdál se Romaně opravdu sen?
Co je pravda a co sen?
Může být panenka nebo jiný předmět součástí nás všech?
Proč šel do zrcadla zrovna Gábík, když má závratě?
Bude Romanita nit za zrcadlem dost silná?
Vyplatí se pro něco riskovat?

Poznatky: Tento příběh byl pro děti jeden z těch zajímavějších, ale stále spěchají pořád dopředu. Občas mají problém soustředit se pouze na přečtený příběh a vracejí se až k prvním kapitolám.
Otázka k diskuzi: Zdál se Romaně opravdu sen?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2014 22:26:24    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

14.4.2014 / 16 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Otázky

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání 10 kapitoly příběhu Romana a připomenutí důležitých informací - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola desátá - Propast - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou - 15 minut
6. Aktivita: Otazníky ve tváři - 5 minut

Skutečná časová dotace: Závěrečná aktivita se krátce protáhla, jinak shodné z plánovanou dotací.

Zformulované otázky:
Je život jeden velký otazník?
Proč Amálčinu ruku hlídal obrovský pták?
Může se panenka usmívat?
Proč Amálka zůstala za zrcadlem?
Překonal Gábík svůj strach z výšek?

Poznatky: Při závěrečné aktivitě si každý před zrcadlem zkusil nasadit tázavý výraz. Vzhledem k velkému zrcadlu mohly děti stát vedle sebe a vzájemně se pozorovat a vidět rozdíly.
Otázka k diskuzi: Je život jeden velký otazník?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 27. 06. 2014 06:06:58    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

28.4.2014 / 17 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (8- 12 let)

Cíl setkání: Je vše opravdu skutečné

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání poslední kapitoly příběhu Romana a krátké shrnutí podstatného - 5 minut
2. Čtení příběhu - kniha Romana - kapitola poslední - Mezi světy - četli jsme po odstavcích - 10 minut
3. Formulace otázek k diskuzi - 10 minut
4. Výběr otázky k diskuzi - 5 minut
5. Diskuze nad vybranou otázkou, v případě času zamyšlení se nad celou knihou - 20 minut

Skutečná časová dotace: Shodná s plánovanou dotací.

Zformulované otázky:
Byl jejich příběh skutečný?
Stali se z nich větší přátelé?
Mohou být naše sny skutečné?
V jakém světě zůstala panenka Amálka?
Měl by být člověk sám sebou?
Existuje hrnice mezi dvěma světy?

Poznatky: Kniha se dětem moc líbila, většina měla názor, že kdyby nedržely pohromadě, tak by jejich příběh mohl skončit úplně jinak. Otázkou pro ně zůstala panenka Amálka, proč se nemohla vrátit s dětmi, když pro ně tolik znamená.
Otázka k diskuzi: V jakém světě zůstala panenka Amálka?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 29. 06. 2014 21:42:57    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

5.5.2014 / 18 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (9 - 12 let)

Cíl setkání: Pomoc a starost o druhé

Plánovaná časová dotace:
1. Rozdání mnou napsané krátké scénky a seznámení s dnešní činností (napsala jsem krátký scénář, o tom jak spolu mluví dva kamarádi, kdy jeden z nich má problém, ale odmítá pomoc druhých i od svého nejlepšího kamaráda, celá scénka skončila slovy "nestarej se") - 5 minut
2. Aktivita: Nestarej se - děti si nejdříve přečetly mou scénku a pak společně zkusili vymyslet svou scénku - 15 minut
3. Zamyšlení nad tím, co můžou slova "starat se" znamenat - 10 minut
4. Cvičení: Jak pomoci? - děti předváděly jak by pomáhaly, zachovaly se v daných situacích = Někdo se vás zeptá na cestu. Někdo něčemu nerozumí. Někdo se bojí. - 20 minut

Skutečná časová dotace: Cvičení bylo delší o 10 minut než jsem plánovala, protože jsme diskutovali o tom, proč by se ve stejné situaci někdo zachoval jinak.
Poznatky: Obávala jsem se jestli zvládneme aktivitu i cvičení, ale děti se těšili co nového je čeká a jejich aktivita byla skvělá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 29. 06. 2014 22:03:17    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

12.5.2014 / 19 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 7 dětí (8 - 12 let)

Cíl setkání: Nálady

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s dnešní činností - 5 minut
2. Aktivita: Výrazy tváří - děti jsem postavila do dvou řad za sebe a řekla jsem ať se pokusí obličejem vyjádřit, jak se právě cítí - děti jsem vyfotila, ale pak jsem je i postavila před velké zrcadlo, které máme k dispozici, aby se vyděli vzájemně - 10 minut
3. Fotografii jsem jim promítla a společně jsme zkoušeli rozeznat jakou náladu kdo představuje - 15 minut
4. Diskuze nad otázkou: Jak se pozná, jakou má někdo náladu? - 20 minut

Skutečná časová dotace: Rozeznávání nálad podle fotografie i s porovnáním nálady v zrcadle se protáhlo asi o 5 minut. Jinak shodná s plánovanou časovou dotací.
Poznatky: Hádání nálady bylo zpočátku na principu toho, že děti zkoušely co je napadlo a moc nad tím nepřemýšlely. Když jsme jim řekla, že ten kdo rozezná správnou náladu napoprvé, dostane k sobě myšLenku, se více zamýšlely nad tím, co je napadlo než něco vyslovily.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Jelínková



Založen(a): 19.11.2013
Příspěvky: 20
Město: Kladno

PříspěvekZaslal(a): 29. 06. 2014 22:21:29    Předmět: Zpráva z praxe - Hrátky s myšlenkou Citovat

19.5.2014 / 20 setkání
Labyrint Kladno - zúčastnilo se 6 dětí (9 - 12 let)

Cíl setkání: Věci, které mi vadí

Plánovaná časová dotace:
1. Seznámení s dnešní činností - 5 minut
2. Aktivita: Něco mi vadí - pomocí pantomimy jsme ukazovali, jak se tváříme nebo chováme, když nám něco vadí. Ostatní mohli hádat, co je tím co nám vadí. - 20 minut
3. Cvičení: Mrzout a Radovan - Mrzout řekne nějakou věc, která mu vadí a Radovan se na ní vždy snaží najít něco pozitivního. Děti se postupně střídaly v obouch rolích. Poté jsme diskutovali o tom, v jaké roli se cítili lépe a proč. - 25 minut
4. Rozloučení s dětmi - 5 minut

Skutečná časová dotace: Téměř shodná s plánovanou dotací
Poznatky: Velmi pěkné bylo cvičení Mrzout a Radovan, hlavně když se děti snažily vymyslet těžké věci, které jim vadí a poté byli překvapeni nalezením pozitivní odpovědi. Rozloučení s dětmi bylo o to hezčí, když si samy řekly, že by po prázdninách chtěly číst nový příběh. Tak snad jim to nadšení vydrží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign