Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 07. 11. 2013 21:06:44 Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Mirošov - Lenka Č. |
|
|
Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 14. 11. 2013 17:33:57 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
14. 11. 2013 - 1. setkání
ŠD Mirošov - 15 dětí (12 dětí -1. třída, 3 děti - 5. třída)
Cíl setkání:seznámení se
Plánovaná časová dotace:
1. Představení vlastní osoby a obsahu činnosti, rozdělení jmenovek - 5 minut
2. Aktivita: Osobní identita - kreslení vlastní osoby - 20 minut
3. Diskuse: Jména a pojmenování: Kdo vám dal jméno a proč?
Co je to přezdívka?
Jaké máte vlastnosti? - 20 minut
Skutečná časová dotace je totožná. 45 minut je pro menší děti maximum. Vyjadřování jim problémy nedělá, horší je to s nasloucháním ostatním, což mě nepřekvapuje [/b]
Naposledy upravil Lenka Čarnogurská dne 30. 11. 2013 12:28:41, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 21. 11. 2013 18:34:14 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
21. 11. 2013 - 2. setkání, 12 dětí
Cíl setkání: vytvoření pravidel
Plánovaná časová dotace:
1. Rozdělení jmenovek, připomenutí toho, co jsme dělali minule - 5 minut
2. Diskuse: Co jsou to pravidla? Příklady pravidel. Co by se stalo, kdyby nebyla pravidla? - 20 minut
3. Návrhy pravidel pro naše setkání - 15 minut
4. Shrnutí - 5 minut
Skutečná časová dotace - pouze u diskuse jsem vyčlenila 5 minut na relaxaci, protože děti byly jako z hadích ocásků.
Děti vytvořily sedm pravidel - např. papouškové = nepřekřikujeme se; rybičkové = když někdo mluví, ostatní mlčí, babské pravidlo = nedohadujeme se. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 30. 11. 2013 12:27:23 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
28. 11. 2013 - 3. setkání, 17 dětí
Cíl setkání: rozvoj vnímání
Plánovaná časová dotace:
1. Cvičení : malování neexistujícího zvířete (dle vlastní fantazie) - 15 minut
2. Zopakování pravidel a představení vlastního výtvoru - 15 minut
3. Diskuse: Co je to fantazie? Potřebujeme ji a proč? - 15 minut
Skutečná časová dotace:
1. Cvičení: malování se protáhlo o 5 minut kvůli technickým obtížím (rozbitý stůl).
Děti si velmi dobře pamatovaly pravidla a samy upozorňovaly na jejich porušování. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 07. 12. 2013 15:07:27 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
5. 12. 2013 - 4. setkání, 14 dětí
Cíl setkání: rozvoj kreativního myšlení
Plánovaná časová dotace:
1. Čtení 1. kapitoly z knihy "Nemocnice pro panenky" - 10 minut
2. Otázky - 10 minut
3. Diskuse - 25 minut
Skutečná časová dotace:
1. Čtení příběhu - 10 minut
2. Otázky - 5 minut: 1. Co je to opravdický? 2. Jak teda vypadal Kulíšek?
3. Diskuse - 20 minut
4. Aktivita - malování (čert, anděl, Mikuláš) - 10 minut
Vzhledem k tomu, že se kroužek konal 5. 12. a děti měly "čertí školu", točilo se vše kolem postav čerta, anděla a Mikuláše. Pro děti jsou zkrátka "opravdický" |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 15. 12. 2013 17:24:40 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
12. 12. 2013 - 5. setkání, 14 dětí
Cíl setkání: rozlišit dobré a špatné chování
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Čtení 1. části druhé kapitoly z "Nemocnice pro panenky" - 5 minut
2. Tvorba otázek - 5 minut
3. Diskuse - 20 minut
4. Aktivita: Kdo se chová hezky? - 15 minut
Otázky:1. Proč Saša křičel na maminku? 2. Proč na sebe křičíme? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 22. 12. 2013 14:23:59 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
19. 12. 2013 - 6. setkání, 15 dětí
Cíl setkání: Uvědomit si vliv našeho chování na druhé
Plánovaná časová dotace:
1. Čtení 2. části druhé kapitoly z "Nemocnice pro panenky" - 5 minut
2. Tvorba otázek - 5 minut
3. Diskuse - 20 minut
4. Aktivita: Změna chování - 15 minut
Otázky: 1. Proč byli kluci zlí? 2. Co dělají, když jsou zlí? 3. Co můžeme udělat my, když je na nás někdo zlý?
Časovou dotaci jsme sice dodrželi, ale byli jsme často rušeni nově příchozími dětmi. Po kroužku totiž následoval "vánoční koledníček" (školní vánoční vystoupení pro rodiče). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 09. 01. 2014 18:27:21 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
9. 1. 2014 - 7. setkání, 15 dětí
Cíl setkání: uvědomit si důsledky lhaní
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Zopakování pravidel - 5 minut
2. Hra: košík ovoce - 15 minut
3. Čtení 3. kapitoly z "Nemocnice pro panenky" - 5 minut
4. Diskuse - 20 minut
Otázky: 1. Co je to pravda? 2. Co je lež? 3. Proč lžeme? 4. Co se stalo (stane), když se ukážeme, že jsme lhali?
13 dětí z 15 uvedlo, že někdy lhalo (nebo lže), nejčastěji mamince Většinou udělaly něco, co neměly a bály se to říct. Dále tvrdily, že je lepší říkat pravdu. Tohle téma je opravdu zaujalo a byly velmi sdílné. A dospělí podle nich lžou, protože se chtějí pobavit nebo nechtějí něco dělat. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 16. 01. 2014 19:35:05 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
16. 1. 2014 - 8. setkání, 13 dětí
Cíl setkání: Uvědomit si rozdílné pohledy (názory) na krásu
Plánovaná časová dotace:
1. Aktivita: Cecilka nebo Amálka? - 15 minut
2. Čtení 4. kapitoly z "Nemocnice pro panenky" - 10 minut
3. Diskuse - 20 minut
Skutečná časová dotace:
Aktivita se protáhla o 5 minut. Šlo o poslech krátkého textu s významovými nedostatky a chybami. Úkolem dětí bylo je najít. Aktivita je bavila, ale nemohly se vždy shodnout na chybách.
Otázky: 1. Jak poznáme, co je hezké? 2. Když se mi něco líbí, znamená to, že je to hezké? 3. Kdo je hezký, je i hodný?
Děti se shodly na tom, že když je někdo hezký, neznamená to, že je i hodný. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 25. 01. 2014 12:45:21 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
23. 1. 2014 - 9. setkání, 13 dětí
Cíl setkání: Rozvíjení komunikační dovednosti naslouchat, rozvoj kreativity.
Plánovaná časová dotace:
1. Paměťová rozcvička: doplňování pohádkových dvojic - 5 minut
2. Aktivita: Hádej, kdo jsem? - 20 minut
3. Kreslení: oblíbená pohádková postava - 15 minut
Skutečná časová dotace.
Aktivita se protáhla o 5 minut. Šlo o uhodnutí pohádkové postavy na základě popisu (nejen osoby, ale i činnosti, prostředí atp.) Nejprve jsem popisovala já, pak si to zkoušely i děti, přidaly jsme i pantomimu.
V kreslení pohádkových postav děti pokračovaly i po skončení našeho "kroužku". |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 07. 02. 2014 17:30:05 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
6. 2. 2014 - 10. setkání, 11 dětí
Cíl setkání: Ujasnit si pojmy cizinec a cizí člověk
Plánovaná časová dotace:
1. Úvod na téma vysvědčení - 5 minut
2. Cvičení: Cizinci x cizí lidé - práce s obrázky - 15 minut
3. Diskuse - 15 - 20 minut
4. Aktivita: společná tvorba - 10 minut
Na cvičení jsem měla připravené obrázky s lidmi jiných národností (cizinci) a lidmi různých profesí (cizí lidé). Otázky: Kdo je cizinec? Kdo je cizí člověk? Je rozdíl mezi cizincem a cizím člověkem?
V diskusi jsme se zaměřily na cizí lidi. Otázky: Kdybyste potkali cizího člověka, daly byste se s ním do řeči? Jsou všichni cizí lidé nebezpeční? Je správné mít strach z cizích lidí? Můžeme někomu ublížit tím, že si o něm myslíme, že je nebezpečný, i když není?
Při aktivitě děti společně lepily obrázky (cizinců i cizích lidí) na čtvrtku s vyznačenými kontinenty.
V diskusi např. zaznělo, že cizí lidé by jim mohli nabízet drogy, což jsou otrávené bonbony. Další holčička uvedla, že drogy se můžou i píchat injekcí, že jí to říkala maminka. Jeden chlapec (má rád zbraně) řekl, že by dal cizímu člověku facku, kdyby se ho třeba zeptal, kde je tady obchod se zbraněmi. Nakonec dospěl k tomu, že by to vyřešil jeho tatínek, protože je ředitel a ten vyřeší všechno. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 20. 02. 2014 16:15:11 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
20. 2. 2014 - 11. setkání, 14 dětí
Cíl setkání: rozvoj komunikačních schopností
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Cvičení: Ticho - 5 minut
2. Aktivita: "Řekni beze slov" - 15 minut
3. Diskuse - 15 minut
4. Malování: Jak si představuji ticho?
Při cvičení děti na dvě minuty zavřely oči a nejdříve se měly soustředit jen samy na sebe, pak i na okolní zvuky. Při aktivitě se snažily vyjadřovat jen pomocí rukou, nejčastěji "znázorňovaly" jen jedno slovo (vlna, srdce, dům), jen jedna holčička ukázala, že dostala jedničku. Zajímavé bylo to, jak těm, co právě ukazovaly, to přišlo jednoduché a jasné (jeden chlapec ukázal dva obdélníky - bylo to kino; jeden z obdélníků bylo plátno).
Diskuse: Co je ticho? Co je opak ticha? Potřebujeme ticho? Kdy?
Opak ticha: hluk, křik, řvaní, pláč, pískání, chrápání, dupání, šramot.
Ticho potřebujeme: když si někdo čte, spí, pracuje, je mu špatně; maminka s miminkem v porodnici.
Představy malovaného ticha byly různé. Vojta (zřejmě ovlivněn středečním olympijským hokejovým zápasem), namaloval modré kluziště s vlajkami, 2 hokejisty a nápisem "BUDE TICHO". Jára vidí ticho jako "motanici", Eliška nakreslila víly, které tančí v tichu. Terezka vybarvila celý papír modro - žluto - oranžově a doprostřed namalovala oči, nos a pusu. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 27. 02. 2014 14:24:38 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
27. 2. 2014 - 12. setkání, 13 dětí
Cíl setkání: uvědomit si rozdílné vnímání věcí (lidí)
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Slovní rozcvička - slovní fotbal - 5 minut
2. Aktivita: Různé věci - 20 minut
3. Diskuse: Odlišnost - 20 minut
Při aktivitě přineslo každé dítě jednu věc a pak jsme hledaly podobnosti a odlišnosti, což děti velmi bavilo.
Otázky: Jak se od sebe lišíme? Je dobré, že se lišíme? Je správné smát se odlišnostem? Když si kamarád myslí něco jiného než vy, je to pořád váš kamarád?
Je dobře, že se lišíme, protože kdybychom vypadaly všichni stejně, bylo by to divné, nuda, zvláštní, nevěděly bychom, kdo je kdo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 06. 03. 2014 18:22:00 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
6. 3. 2014 - 13. setkání, 14 dětí
Cíl: Vyzkoušet si čtení příběhu (z posluchače čtenářem)
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Připomenutí předchozích kapitol z "Nemocnice pro panenky" - 5 minut
2. Čtení 1. části 5. kapitoly - 10 minut
3. Diskuse - 15 minut
4. Aktivita: barvení mandal - 15 minut
Dnes si děti poprvé vyzkoušely číst příběh samy, některá slova pro ně byla obtížná - jsou z 1. třídy, ale velmi je to zaujalo, byly soustředění a klidní a to mě dost překvapilo .
Otázky: Co jsou narozeniny? Proč je slavíme? Co ještě slavíme? Co přejeme oslavenci? Co byste si nejvíc přály k narozeninám?
Děvčata by si přála hlavně živé zvířátko - křečka, pejska, kočičku, poníka nebo i velkého koně, dále pohádku nebo panenku. Kluci autíčka na ovládání nebo počítač, ale "pořádnej". Jednou zazněl i tablet, protože se na něm dají hrát hry. Ale jinak mě to mile překvapilo, přání jsou "dětská". |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 21. 03. 2014 13:41:24 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
13. 3. 2014 - 14. setkání, 14 dětí
Cíl: Učit se přemýšlet o hodnotě věcí
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Hra - "Myslím si... "(zvíře, věc) - 15 minut
2. Čtení příběhu - 5. kapitola, 2. část (děti + já) - 15 minut
3. Diskuse - 15 minut
Otázky: Proč měl Saša vztek? Jak vypadá nemocnice pro panenky? Co uděláte, když se vám rozbije hračka (panenka, plyšák)?
Hračky opravují tatínkové, maminky zase přišívají plyšákům ouška atp. Některé hračky prostě nejdou opravit, musí se vyhodit.
Nemocnici pro panenky si děti příště nakreslí a porovnají svoje představy. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 27. 03. 2014 13:23:38 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
27. 3. 2014 - 15. setkání, 15 dětí
Cíl: Co pro mě (děti) znamenají moje věci/hračky?
Plánovaná časová dotace:
1. Představení obrázků na téma "domeček/pokojíček pro panenky/hračky" - 15 - 20 minut
2. Čtení příběhu - 5. kapitola, 3. část - 10 minut
3. Diskuse - 15 minut
Skutečná časová dotace:
1. Malování obrázků + čtení příběhu - 20 minut
2. Představování obrázků - 15 minut
3. Diskuse - 10 minut
Vzhledem k tomu, že jsem minulý týden byla nemocná, malovaly některé děti obrázky dopředu s paní vychovatelkou (vybraly si ale téma pokojíček/domeček pro panenky) , některé je ale neměly a chtěly si je také namalovat a tak jsem program upravila. Během kreslení jsem dětem četla a vyprávěla poslední část příběhu. V diskusi se děti shodly, že nemocnice pro panenky nevypadá jako ta pro lidi a nejsou tam doktoři, ale pan opravář. Kdyby jejich hračka měla novou (jinou) hlavu nebo jinou část, nevadilo by jim to a hrály by si s ní pořád. Kulíška jim bylo líto, jedna holčička řekla, že je chudák (když ho Saša odložil na skříň a už ho nechtěl). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 03. 04. 2014 13:52:50 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
3. 4. 2014 - 16. setkání, 14 dětí
Cíl: rozvoj empatie
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Slovní fotbal - 5 minut
2. Představení oblíbených plyšáků - 15 minut
3. Diskuse - 15 minut
4. Malování - 10 minut
Otázky: Je lepší dárky dávat nebo dostávat? Proč si dáváme dárky? Komu a jaké dárky dáváte? Co uděláte se svými oblíbenými plyšáky, až vyrostete?
Děti mě mile překvapily - shodly se na tom, že je dárky lepší dávat - proto, aby nás (obdarovaní) měli rádi, aby byli šťastní, aby byl každý šťastný, aby nebyli "chudý" a měli na nás vzpomínky. Dárky vyrábějí a to pro rodiče a prarodiče. Většina dětí uvedla, že až vyroste, plyšáky si nechá, jedna dívenka je dá svým dětem a jeden chlapec řekl, že je prodá, aby měl peníze. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 12. 04. 2014 15:46:36 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
10. 4. 2014 - 17. setkání, 14 dětí
Cíl: co znamená slušné chování
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Zopakování našich pravidel - 5 minut
2. Čtení příběhu "Jak Mach a Šebestová učili Jonatána vzornému chování" - 10 minut
3. Diskuse - 15 minut
4. Scénky na téma slušné chování - 15 minut
Otázky: Co je to slušné/neslušné chování? Proč se máme chovat slušně? + práce s obrázky z příběhu
Obrázky z knížky děti velmi pobavily, diskuse byla hodně živá. "Nové" pro ně bylo, že by měly pustit starší lidi sednout v dopravním prostředku - dnešní děti totiž příliš nejezdí hromadnými dopravními prostředky, jsou zvyklé jezdit autem s rodiči. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 24. 04. 2014 13:19:03 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
16. 4. 2014 - 18. setkání, 14 dětí
Cíl: význam velikonoc
Plánovaná i skutečná časová dotace:
1. Velikonoční říkadla - 5 minut
2. Diskuse - 15 minut
3. Malování: kraslice - 15 minut
4. Hra: hledání čokoládových vajíček - 10 minut
Otázky: Co jsou to velikonoce? Proč je slavíme? Jaké udržujete zvyky?
Velikonoce slavíme, aby přišlo jaro a sluníčko, aby nám bylo hezky, ukřižoval se Ježíš Kristus, Ježíš umřel a pak povstal, abychom neuschli a byli zdraví, aby rostly kytičky, aby ptáčkové vyrůstali a aby rostly třešně.
Naposledy upravil Lenka Čarnogurská dne 15. 05. 2014 13:33:28, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 24. 04. 2014 13:45:52 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
24. 4. 2014 - 19. setkání, 14 dětí
Cíl: rozvoj emocí, vyjádření citů
Plánovaná časová dotace:
1. Aktivita: Mám tě rád(a) jako....- 20 minut
2. Diskuse - 15 minut
3. Četba z knihy "Jak na mámu" od Aleca Grevena - 10 minut
Otázky: Jak poznáme, že nás má někdo rád? Jaký je opak pro "mít rád"? Je možné mít někoho rád i nerad?
Při aktivitě jsme hrály scénku z pohádky "Sůl nad zlato", jedno dítě hrálo krále (královnu) a tři princezny či prince vyjadřující lásku svému rodiči. Padala přirovnání: Mám tě rád(a) jako kameny a sůl, zlato, krystal, kočku, psa, kocoura, koně, světlo, kytičky, nebe, vodu, vzduch, srdíčko,vílu, panenku...a mě zaujalo "mám tě ráda jako tebe".
Kluci mají mít rádi holky. Když mě kluk má rád, poznám to, že mě nosí kytky a chodí na návštěvu. Rodiče nás mají rádi, a to i když zlobíme a víme to podle toho, že nám to říkají.
Knihu "Jak na mámu" napsal Alec Greven, když mu bylo 9 let. Dále napsal "Jak na tátu" a "Jak na holky". Vřele doporučuji!
Asi jsme trochu přetáhly aktivitu, ale přiznám se, že jsem dnes čas nesledovala. Úryvky z knížky poslouchaly děti velmi pozorně a bylo to pěkné zakončení dnešní schůzky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Lenka Čarnogurská
Založen(a): 14.11.2013 Příspěvky: 20 Město: Mirošov
|
Zaslal(a): 15. 05. 2014 13:27:08 Předmět: Zpráva z praxe - filozofie pro děti |
|
|
15. 5. 2014 - 20. setkání, 6 dívek
Cíl: rozvoj emocí, umění naslouchat i argumentovat
Plánovaná časová dotace:
1. Pohádka Statečný Mikeš - 15 minut
2. Diskuse: 15 minut
3. Cvičení: Odvážní lidé - 15 minut
Dnešní setkání bylo ze začátku velmi chaotické a hlučné. Z provozních důvodů bylo ve družině mnohem více dětí, všechny se snažily zapojit, překřikovali se a vykřikovaly pravidla, aniž by je ovšem dodržovaly. Nakonec jsem pracovala jen se 6 dívkami; navázaly jsme na téma, které probíraly s paní vychovatelkou a to byl "strach". My jsme se podívaly na opačnou stranu a mluvily jsme o statečnosti (odvaze).
Otázky: 1. Co je to odvaha? 2. Znáte nějakého člověka, který se k něčemu odvážil (je odvážný)? 3. Je něco, k čemu byste se chtěly odvážit vy?
Odvaha (statečnost) je, když děláme něco, co je "nebezpečný", nebo z čeho máme strach. Za odvážné považují děvčata hasiče, rytíře a taťku. U třetí otázky začala jedna dívka mluvit o pavoucích a ostatní se toho "chytily" a už jsme se nikam dál neposunuly.
Cvičení na téma odvážní lidé: srovnávaly jsme na pomyslné ose, co je nejodvážnější a co (nej)méně odvážné. Děvčata výborně spolupracovala, i dobře hájila své názory. Byl to balzám proti uřvanému začátku, kdy jsem měla pocit, že je to marné a dnešní hodina je v troskách
Žebříček statečnosti podle děvčat:
1. Hasič, který vběhne do hořícího domu.
2. Rytíř, který zabije draka.
3. Dítě, které přizná chybu před rodiči.
4. Ten, kdo leze po žebříku.
5. Kdo se potápí v bazénu.
6. Hokejista, který dá 2 góly.
7. Řidič, který jede rychle.
8. Ten, kdo sní brokolici.
9. Ten, kdo dá kamarádovi opsat diktát (úkol).
10. Dítě, které pomůže shrabat listí.
Řidič, který jede rychle je odvážný proto, že se nebojí, že ho chytnou policajti, a že půjde do vězení. A nebojí se, že nabourá.
Opsat diktát je "neslušný". |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|