Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Rudolfovská - Verca K.+L.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 18. 10. 2013 16:46:16    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Rudolfovská - Verca K.+L. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2013 22:15:32    Předmět: 6.11. 2013 - 1. setkání (pro nás), 7. setkání (pro děti) Citovat

Školní družina Rudolfovská
1. a 3. třída (14 dětí)
cíl setkání: seznámení se (s námi); děti se seznámí se slovem důvod

Plánovaná časová dotace
dodělání jmenovek 5 min
hra na protažení 3 min
cvičení 7 min
hra - předěl 2 min
diskuse 10 min
reflexe 5 min

Skutečná časová dotace
dodělání jmenovek - kdo neměl jmenovku, dodělal ji; každý si na přidělenou záložku napsal datum (docházka) 8 min

hra na protažení - domeček stromeček, hříbeček 3 min

cvičení - děti si přečetly otázky z minula - hledání kouzelného slovíčka proč - protože 7 min

hra - aktivizace, předěl mezi aktivitami, zopakovaní hry z úvodu hodiny + přidání dalších (složitějších) pravidel 4 min

diskuse . připomenutí příběhu z knihy Eliška; děti ve dojicích přemýšlely nad otázkou jestli už se bály někdy zeptat, své návrhy sepsaly na papír s naší pomocí 12min

reflexe - Když máme seznam návrhů, proč se někdo bojí zeptat, máme už odpověd na původní otázku? - polovina dětí odpověděla, že je otázka vyřešena, druhá polovina, že není, proto se k této otázce příště na chvíli vrátíme. 3 min

Nepodařilo se dodržet plánovanou časovou dotaci, ale ve výsledku jsme stihli vše, co jsme chtěli.

Ze setkání jsme odcházely s nadšením.
Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 11. 2013 21:39:34    Předmět: Citovat

Diky Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 14. 11. 2013 13:29:02    Předmět: Školní družina Rudolfovská Citovat

1. a 3. třída (10 dětí)
cíl setkání: děti přemýšlí o různých podobách strachu a vzájemně je porovnávají, děti stylisticky správně formulují důvody proč se někdo bojí na něco zeptat

Plánovaná časová dotace
Záložky a jmenovky a zopakování si pravidel 5 min
Hra na protažení - větší menší strach 13 min
Připomenutí otázek z minula (Proč se někdo bojí zeptat?)- diskuze 12 min
refkexe 5 min

Skutečná časová dotoce
záložky a jmenovky 5 min
Hra na protažení - porovnaní menší a větší strach - diskuze ( Ujasnit si vztahy větší než, menší než na výšce lidí a porovnání subjektivního strachu z jiných věcí například Když jdu potmě sám domů. 20 min
reflexe - Změnil někdo názor? Bát se zeptat, je to malý, nebo velkých strach? 5 min

Velice se povedla hra, kde se rozběhla diskuze a děti překvapivě formulovaly stylisticky správně důvody, proč se někdo bojí na něco zeptat.

Nepodařilo se nám naplnit časovou dotaci, ale ani to nebylo v plánu.

Verča a Verča Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 21. 11. 2013 20:32:18    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

20.11. 2013 - 3. setkání
1. až 3. třída (13. dětí)

cíl setkání: děti rozlišují stupně na rovině mezi vědět úplně všechno, vědět aspoň něco a nevědět vůbec nic; usuzují od kdy můžeme o někom říci, že o něčem neví vůbec nic, nebo toho ví hodně?

Plánovaná časová dotace:

1. úvod: jmenovky, záložky, pravidla 5 min
2. hra na rozhýbání: kompot 5 min
3. aktivita: Vím všechno, jenom něco nebo nic? 13 min
4. diskuse (podle času)
5. reflexe 5 min

Skutečná časová dotace:

úvod 7 min
hra na rozhýbání - "jen" rozdání čísel (čísla děti potřebovaly k následující aktivitě, kdy se hodí kostkou a čí číslo padne, ten musí obhájit proč stojí tam, kde právě stojí.) 3min
aktivita - děti se pohybovaly na škále mezi cedulkami vím o tom úplně všchno, nevím o tom vůbec nic a vím aspoň něco, na základě otázek např.: vaše jméno, co dělat když se ztratíte, počítačové hry, politika v ČR, něco o dinosaurech, jak uvařit čaj, počítat do sta.. 18 min
reflexe - otázka: myslíte si po této aktivitě, že víte úplně všechno nebo aspoň něco? 5min

Nepodařila se zahrát hra kompot, aby se stihla dokončit aktivita.

Zmíněná aktivita se povedla nad očekávání zrealizovat.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 11. 2013 12:09:44    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

27. 11. 2013 - 4. setkání
1. až 3. třída (16 dětí)

cíl: Děti objevují a prezentují sebe sama(moje jméno se ke mně ne/hodí, ne/líbí..). Dítě se dokáže vzdát slova ve prospěch někoho, kdo mluvil méně.

Plánovaná časová dotace

úvod 5 min
diskuse 7 min
hra 7 min
otázka 10 min
otázka do reflexe 3min

Skutečná časová dotace

Úvod: záložky, jmenovky a pravidla 8 min

Diskuse: Vím, že vím? Děti si pomocí klubíčka předávají slovo. Reagují na otázky: Může si někdo myslet, že toho ví spoustu a přitom nevědět nic?, Chtěli byste toho vědět spoustu?... 7 min

Hra: jména-děti se naladí na nové téma 8 min

Otázka: Proč chce Eliška vědět, jak se jmenujeme? - Děti se zamýšlejí nad otázkami jestli je dobré mít jméno, jaké by to bylo nemít jméno, líbí se vám vaše jméno.... 10 min

reflexe: dařilo se dávat přednost těm, kdo mluvil méně? 2 min

Podařilo se naladit děti na nové téma, děti s nadšením diskutovaly.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 04. 12. 2013 19:40:17    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

5. setkání - 4. 12. 2013
1. až 3. třída (10 dětí)

cíl: Děti objevují vztah svého jména k pojetí vlatního já; vzájemně si pomáhají s formulací problému, důvodu

Plánovaná časová dotace

Úvod 3 min
Zahřívací hra 4 min
Reflexe hry 2 min
Rolová hra 7 min
Aktivita 5 min
Otázka do reflexe 5 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky, záložky pravidla 5 min

Zahřívací hra: Výměna jmen - chodíme po třídě a s podámín ruky si vyměňujeme jmenovky se jmény 4 min

Reflexe hry: Jste spokojeni se jménem, které vám zůstalo? 2 min

Rolová hra: Obchod se jmény - jeden člověk, který není spokojený se svým jménem přijde do obchodu se jmény, ostatní jsou v roli diváků - v jednu chvíli ale pomáhají kupujícímu rozhodovat. 7 min

Aktivita: tržiště se jmény - všechny děti dostávají příležitost vyměnit si svoje jméno 4 min

Otázka do reflexe: Nechali jste si svoje jméno nebo jste si v obchodě koupili nové? 3 min

Podařilo se nám stihnout vše co bylo v plánu a myslíme, že celkem úspěšně, i když je pravda, že pár věcí by bylo dobré více propracovat (dotknutí se vlastní identity může mít za následek nějaké emoční vypětí)

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 11. 12. 2013 13:55:28    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

6. setkání - 11. 12. 2013
1. až 5. třída

cíl: Děti prověřují, jestli otázky mohou mít určité vlastnosti. Dané vlastnosti používají jako kritéria při posuzování otázky.

Plánovaná časová dotace

Úvod 7 min
Hra 10 min
Aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: pravidla, jmenovky, připomenutí posledních dětmi vytvořených otázek a příběhu z Elišky 7 min

Hra: Honzo vstávej! Je tu otázka!
Děti prověřují, jestli mohou mít otázky určitě vlastnosti. Děti mají rozdané cedulky s vlastností otázky např. jenoduchá otázka, užitečná otázka, nejasná otázka, těžká otázka... Vedoucí pak dává otázky typu: Chutná kočkám salát?; Může být středa o víkendu?; Jaké je hlavní město Francie?... Dítě, které si myslí, že otázka má tu vlastnost, která je na jeho lístku, udělá krok dopředu. + uvádí důvod proč udělalo krok dopředu 15 min

Aktivita: Kde hledat odpovědi? 0 min

Reflexe: Měl/a jsem prostor vždy říci to, co jsem chtěl/a ? 3 min

Jelikož jsme setkání začali s časovým skluzem, nestihli jsme aktivitu:kde hledat odpovědi, ale příští setkání se ji budeme snažit zařadit.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 12. 2013 10:18:35    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

7. setkání - 18. 12. 2013
1. až 3. třída

cíl: Děti prověřují, jestli otázky mohou mít určité vlastnosti, třídí otázky do dvou skupin: zeptej se odborníka, abys našel odpověď/přemýšlej, abys našel odpověď - seznámí se s důležitou vlastností filosofické otázky

Plánovaná časová dotace

Úvod 7 min
Hra 10 min
Aktivita 15 min
Vánoční otázka (dle času)
Reflexe

Skutečná časová dotace

Úvod: pravidla, jmenovky, co je na myšLence jiné? 7 min

Hra: Podobná té minulé s výjimnou, že děti jsou v kruhu a kdo si myslí, že má přečtená otázka vlastnost, kterou drží v ruce, stoupne si. 7 min

Aktivita: Děti dostanou do dvojic otázky, které byly použity v předchozí hře. Děti se rozhodují kam otázku umístí, zda 1. Odpověď najdu, když se podívám kolem sebe, do encyklopedie, zeptám se někoho; 2. Odpověď najdu, když budu přemýšlet. - společná konzultace umístění otázek 18 min

Vánoční otázka 0 min
Reflexe

Nepodařilo se nám stihnout vánoční otázku a reflexi, ale stěžejní pro nás byla aktivita, takže nám to ani moc nevadilo. Děti dávaly zajímavé argumenty k umístění dané otázky.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 08. 01. 2014 09:29:39    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

8. setkání - 8. 1. 2014
1. až 3. třída

Cíl: Děti po vánočních prázdninách pozvolna najíždí na určitý řád ranních setkávání.

Dnes jsme přišli na ranní hraní s myšLenkou a zjistili jsme, že myšLenka je myšlenkami ještě v Betlémě, ale přitom je tu s námi.

Děti společně diskutují o tom co to znamená být myšlenkami někde jinde, jestli se jim to už někdy stalo.

Poté mají na úkol napsat myšLence vzkaz nebo nakreslit obrázek, aby se mezi nás zase vrátila a mohla s námi pracovat.
Děti své vzkazy nakonec nalepily myšLence na nástěnku.

I přes to, že byla hodina po vánočních prázdninách volnější, podařilo se nám zachovat určitý řád setkání.

Verča a Verča
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2014 13:14:10    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

9. setkání - 15. 1. 2014
1. až 3. třída

Cíl: Děti formulují otázky, které je napadají v souvislosti s textem. Děti si všímají věcí kolem sebe - procvičí si pozornost.

Plánovaná časová dotace

Úvod: Jmenovky, pravidla 5 min

Hra na rozhýbání: Co vidím kolem sebe. 8 min

Aktivita: Příběh - hledání a formulování otázek. 15 min

Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky, pravidla - děti je zkouší říkat 8 min

Hra na rozhýbání: Co vidím kolem sebe. - Děti stojí v kroužku a říkají věci, které vidí kolem sebe. Věci se nesmí opakovat a pokud někdo nevím říká záchytné slovo myšlenka. Vše doplníme pohybem, tleskáme, skáčeme. 8min

Aktivita: Příběh - hledání a formulování otázek. - Vedoucí přečte dětem příběh. Děti na základě příběhu sepisují otázky na papír. Poté každý přečte své otázky, ostatní poslouchají, zda nemají stejnou nebo podobnou otázku. 18 min

Reflexe: Jak jste spokojeni s otázkami, kterou vybereme na příště? 3 min

Děti vymýšlely zajímavé otázky a při úvodní hře měly dobrý postřeh na to, co už bylo řečeno.

Verča a Verča
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 01. 2014 15:35:57    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

10. setkání - 22. 1. 2014
1. až 3. třída (9 dětí)

Téma: Jak může Eliška spát a přitom myslet?

Cíl: Děti se seznámí s pojmy snění, bdění a sen. Děti si uvědomí rozdílnost slov.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání - Molekuly hejbejte se 3 min
Aktivita: Bdění X snění 20 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky, pravidla 5 min

Hra na rozhýbání 5 min

Aktivita: Bdění X snění - diskuze: Je snění a sen to samé?
Bdění X snění - vedoucí říká věty a děti je přiřazují do bdění nebo snění (Představuji si, že jsem princezna. Vidím, jak paní učitelka píše něco na tabuli. Přemýšlím nad těžkou otázkou...). 20 min

Reflexe: Když bdíte, můžete zároveň i snít? Odpověděli jsme si na otázku: Může Eliška spát a přitom myslet? 5 min

Povedlo se nám zapojit i děti, které se v předchozích setkání moc nevyjadřovaly. Téma děti zajímalo tak, že dokázaly klást dobré důvody a prohlubovat dané téma.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 03. 2014 14:17:56    Předmět: školni družina Rudolfovská Citovat

11. setkání - 5. 3. 2014
1. až 3. třída (16 dětí)

Téma: Smysl hudby

Cíl: Děti se seznámí se slovem rytmus, ujasní si slovo písnička. Děti zjistí, jaký mají v písničce význam slova.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání 8 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace

Úvod - jmenovky, pravidla, seznámení s novými dětmi 5 min
Hra na rozhýbání: houfem ovečky - tanec + zpívání se slovy a beze slov 10min
Hlavní aktivita: Diskuze na otázky: Co je to písnička? Co je to rytmus? Má rytmus jenom písnička? Mluvíme, když zpíváme? Poznáme z melodie o čem je písnička? Poznáte písničku podle melodie? Poznáme podle melodie veselou, smutnou, zamilovanou písničku+uveďte příklady... 12 min
Reflexe: Je pro vás důležité, aby písnička měla slova, nebo poznáte i beze slov, co chce písnička říci? 7 min

Povedla se aktivita na rozhýbání, děti se s chutí zapojily a s nadšením zpívaly a tancovaly.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2014 15:24:44    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

12. setkání - 12. 3. 2014
1. až 3. třída (12 dětí)

Téma: Až budu velký

Cíl: Děti na základě příběhu dokážou položit otázku. Děti si vzájemně pomáhají s formulací otázek (zaměření na spolupráci ve dvojicích).

Plánovaná časová dotace:

Úvod 5min
Hra na rozhýbání 8 min
Aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace:

Úvod: jmenovky, pravidla 7 min

Hra na rozhýbání: Ram semse - děti rozhýbají tělo i mysl. 8 min

Aktivita: příběh z Elišky
Děti jsou rozděleny do dvojic tak, aby ti co neumí ještě číst měli vedle sebe čtenáře. Poté děti čtou společně příběh po větách - ověření zda o příběhu dokážou něco říct. Pokud ne, vedoucí přečte znovu celý příběh.
Děti tvoří ve dvojicích otázku tak, aby na ní měli oba určitý podíl.
Diskuze o otázkách: kdo co vymyslel, podíleli se oba?? 20 min

Reflexe: Bylo pro vás těžké vymyslet otázku? 0 min

Líbila se nám nová zkušenost s tím, že děti čtou příběh samy po větách. Dokáží vymyslet zajímavé otázky na základě příběhu.

Nestihli jsem naplnit plánovanou časovou dotaci.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 03. 2014 20:38:25    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

13. setkání - 19. 3. 2014
1. až 3. třída (14 dětí)

Téma: Proč všichni myslí co bude zítra? (otázka dětí)

Cíl: Děti spolupracují ve dvojicích. Děti se seznámí s pojmy dnešek a zítřek. Děti vyjadřují souhlas a nesouhlas s názory ostatních.

Plánovaná časová dotace:

Úvod 5 min
Hra na spolupráci ve dvojících 8 min
Aktivita:1. diskuze na otázky
2. rozřazovací aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace:

Úvod: jmenovky, pravidla 5 min

Hra na spolupráci: Děti budou spolupracovat ve dvojicích při kreslení na papír, bez mluvení. Každý z dvojice dostane jinou barvičku a budou se střídat v kreslení čar po papíře, aniž by se domlouvaly. Po uplynutí času musí ukázat, které místo z čar se jim líbí. A Proč? 8 min

Aktivita: 1. Diskuze na otázky: 1.Kdy začne zítřek?
2. Kdy skončí dnešek?
3. Jak dlouhý je zítřek?
4. Co se stane s dneškem, když začne zítřek?
5. Bude zítra zítřek pořád ještě zítřkem?
6. Když skončí zítřek, znamená to, že už žádný zítřek nebude?
7. Jaký je rozdíl mezi dneškem a zítřkem? 20 min

2. rozřazovací aktivita: Děti budou určovat podle vět, co mohou udělat dnes a co mohou udělat zítra,ale také co nemohou udělat dnes ani zítra. 0 min

Reflexe: Myslíte si, že existuje něco mezi dneškem a zítřkem? 3 min

Nepodařilo se nám stihnout rozřazovací aktivitu, ale podařilo se rozvést velmi živou diskuzi v první aktivitě.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 03. 2014 18:22:44    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

14. setkání - 26. 3. 2014
1. až 3. třída (19 dětí)

Téma: Včera, dnes, zítra, teď

Cíl: Děti umí s porozuměním do komunikace zařadit slova, včera dnes zítra a teď.

Plánovaná časová dotace:

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání 8 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace:

Úvod: jmenovky, pravidla 7 min

Hra na rozhýbání: Myši z díry ven 8 min

Hlavní aktivita: Diskuze: včera, dnes, zítra, teď
Děti budou určovat podle vět, co mohou udělat dnes a co mohou udělat zítra, ale také co nemohou udělat dnes ani zítra. V rozích třídy budou na papírech napsané: VČERA, DNES, ZÍTRA, TEĎ. Děti budou uprostřed chodit do kroužku a až přestane hrát bubínek, a řekne se věta. Podle ní si půjdou stoupnout do“svého“ správného kouta a zdůvodní to. 15 min

Reflexe: Myslíte, že je jen jedno teď? Anebo jich může být více? 2 min

Líbila se nám spolupráce a zapojení dětí do hry.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 04. 2014 17:04:19    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

15. setkání - 2. 4. 2014
1. až 3. třída (14 dětí)

Téma: Proč někdo myslí na to co bude až bude velký?

Cíl: Děti spolupracují ve dvojicích. Děti umí hledat výhody a nevýhody. Děti umí popisovat bez toho, aniž by řekly konkrétní věc.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozehřátí 8 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: pravidla, jmenovky 8 min

Hra na rozehřátí: Lidi k lidem
Děti jsou rozmístěné po třídě. Když se řekne lidi k lidem, musí se spojit do dvojic a poté se třeba řekne koleno k loktu a v těch dvojicích to musí splnit. Až dvojice budou hodně zamotané, může se použít zase heslo lidi k lidem a dvojice se musí vyměnit. 8 min

Hlavní aktivita: : Hledáni zaměstnání k pomůckám
Děti si vylosují lísteček buď se zaměstnáním, nebo s pomůckou. Každý bude muset říct jednu větu, která ostatním pomůže zaměstnání uhodnout. Poté se dají dohromady dvojice, vždy pomůcka a zaměstnání. Ve dvojicích si prodiskutují, zda se jim to zaměstnání líbí. Jestli by ho chtěli dělat, až budou velcí. Jaké jsou výhody a nevýhody tohoto zaměstnání? 15 min

Reflexe: Je dobré přemýšlet nad tím, čím budu, až budu velký, když jsem malý? 5 min

Každé setkání máme pravidlo, že když už někoho nebude bavit (bude unavený) povídání v kruhu, může si jít hrát vedle, ale nesmí nás rušit. Toto setkání se nám podařilo zaujmout děti tématem na tolik, že pokud se někdo rozhodl odejít mimo kruh, za okamžit se hned vrátil do diskuze.

Zjistili jsme, že je pro děti důležité přemýšlet nad budoucností, aby se nemuseli v budoucnu rozhodovat na poslední chvili.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 04. 2014 09:33:37    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

16. setkání - 9.4. 2014
1.až 3. třída (12 dětí)

Téma: Kdo jsme

Cíl: Děti si uvědomují svojí vlastní identitu. Děti si uvědomují svoji jedinečnost. Děti naslouchají ostatním a reagují (vyjadřují souhlas, nesouhlas, doplňují tvrzení).

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozehřátí 13 min
Aktivita 10 -15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: pravidla, jmenovky 5 min

Hra na rozehřátí: Výměna identity
Hráči si mezi sebou ve dvojicích mění identity podáním ruky, každý z nich řekne své jméno a co má rád, např. já jsem Pepa a mám rád fotbal.). Tímto si prohodili těla.
Hlavním cílem je prohodit si identitu s co nejvíce lidmi a nakonec se pokusit najít zase tu svou.
Zpětná vazba: ve které identitě se vám líbilo nejvíc? 13 min

Aktivita: Diskuze na téma být sám sebou

Děti diskutují nad otázkami:
Co pro vás znamená spojení být sám sebou?
Myslíte si, že jste sami sebou? Jak to víte?
Myslíte si, že je dobré být sám sebou? Proč?
Myslíte si, že se člověk může rozhodnout, kým chce být?
Může nějak člověk ovlivnit, kým bude, až vyroste?
Myslíte si, že bychom měli respektovat lidi takové, jací jsou?
Je možné, aby se někdo choval špatně a přitom měl radost, že je sám sebou?
Mohou být i věci sami sebou? 15 min

Reflexe: Dokázali jste postlouchat (naslouchat) ostatní? 1 min

Děti měly zajímavé názory na otázku být sám sebou, ale zdálo se nám, že toto téma na ně bylo příliš obtížné. Nešly tolik do hloubky věci, ale spíš po povrchu.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 04. 2014 17:10:06    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

17. setkání - 16. 4. 2014
1. až 3. třída (15 dětí)

Téma: Rozlišnost, nápodoba, identifikace

Cíl: Děti se učí hledat rozdíly a podobnosti.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání 8 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky, pravidla 5 min

Hra na rozhýbání: Slepičky a vajíčka - Vajíčka jsou rozmístěna po místnosti. Děti jsou rozděleny do dvou skupin. Každá skupina má své hnízdo a snaží se co nejrychleji dostat nejvíc vajíček do hnízda. Hráči vybíhají jednotlivě a vždy musí vzít jen jedno vajíčko a skákat po jedné noze. 5 min

Hlavní aktivita: Rozlišování

Vajíčka: Do kroužku mezi děti se dají tři na první pohled stejná vejce. Děti musí najít co nejvíce rozdílů.

Velikonoce X Vánoce
Děti zařazují slova na lístečcích podle toho kam si myslí, že patří, zda do Vánoc nebo do Velikonoc. Jsou tam ale slova, která mohou patřit do obou svátků. Děti odůvodňují svá rozhodnutí. 18 min

Reflexe: Mohly by být Vánoce místo Velikonoc a naopak? 2 min

Děti si stály za svými argumenty pokud byly přesvědčeny, kam dané slovo v hlavní aktivitě patří - rozpoutala se tak velmi dynamická diskuze. Také se s chutí snažily najít co nejvíc rozdílů na téměř stejných vajíčkách.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 04. 2014 18:14:31    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

18. setkání - 23. 4. 2014
1. až 3. třída (17 dětí)

Téma: Hádanky

Cíl: Děti se seznámí se slovem hádanka. Děti zkouší analyzovat hádanku.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání 7 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky pravidla 5 min

Hra na rozhýbání: Hutututu
Děti jsou rozděleny do dvou družstev. Každé družstvo má své území. Po tlesknutí vybíhá jeden hráč na lov do druhého družstva. Po překročení na území spoluhráče říká hráč po celou dobu hututututu…. A to na jeden nádech a snaží se chytit co nejvíce protihráčů, aby je dostal do svého družstva. Pokud hráči dojde dech, zůstává v družstvu soupeře. 10 min

Hlavní aktivita:

1. Hádání hádanky: děti ve dvojících hádají hádanku, která je jim přidělena. Společně poté diskutujeme proč si myslí, že hádanka znamená zrovna tohle, nebo společně přemýšlíme, co by daná hádanka mohla skrývat, pokud ji dvojice nemůže uhodnout.

2.Diskuze na otázky: 1. Co je to hádanka?
2. Proč se říkají hádanky?
3. Jsou hádanky vůbec k něčemu?
4. Proč se hádanka jmenuje zrovna hádanka?
5. Je hádanka od slova hádat se?
6. Znáte nějakou hádanku? 15 min

Reflexe: Myslíte si, že jsou hádanky k něčemu dobré? 2 min


Překvapilo nás, že jedno dítě se po ukončení setkání vrátilo zpátky do třídy a řeklo, že změnilo názor, že by na otázku do reflexe odpověděl jinak než před tím.
Děti dokázaly v hádankách najít záchytná slova, podle nichž by se hádanka dala uhodnout.

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 05. 2014 11:11:27    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

19. setkání - 30. 4. 2014
1. až 3. třída (15 dětí)

Téma: Dobré X špatné

Cíl: Děti používají slova dobrý, špatný. Seznámí se se slovem zlo. Děti odůvodňují své rozhodnutí.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozhýbání 8 min
Hlavní aktivita 15 min
Reflexe 3 min

Skutečná časová dotace

Úvod: pravidla, jmenovky 5 min

Hra na rozhýbání: Kompot jinak
děti budou rozděleni do skupinek ježibaba, černokněžník, upír. Všichni jsou v kroužku, když se řekne jedna skupinka z těchto strašidel, musí se všichni z té skupinky zvednout a vyměnit místo. A Když se řekne, strašidla se vymění, vymění se všechny tři skupiny strašidel. 8 min

Hlavní aktivita:
1. Na jednom papíře bude napsaná předpona zlo- , úkolem dětí bude vymyslet co nejvíce slov, které začínají na zlo. Diskuze: Může být vždy špatné to, co začíná na zlo? 5 min

2. Do našeho setkání se zapojí smutný a veselý smajlík
Každé dítě dostane větu a přiřadí jí k jednomu ze smajlíků, podle toho zda je podle něj věta znamená špatnou nebo dobrou věc a uvede důvod.
Věty: Ten kluk je vážně dobrý. Někdy dá i tří branky za zápas. Lhát je špatné.To jídlo je moc dobré. Nezvolil jsi dobrou odpověď. Na chatě máme špatný signál. 12 min

Reflexe: Myslíte si, že platí, že všechno zlé je pro něco dobré? 2 min

Povedlo se nám zapojit všechny děti po celou dobu setkání. Děti se snažily vymýšlet argumenty (šly do hloubky věci, nad otázkami přemýšlely)

Verča a Verča Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Veronika Lívancová



Založen(a): 7.11.2013
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 05. 2014 11:41:04    Předmět: školní družina Rudolfovská Citovat

20. setkání - 7. 5. 2014
1. až 3. třída (23 dětí)

Téma: Přátelé X cizí lidé

Cíl:Děti se navzájem poslouchají a spolupracují. Děti se učí rozlišovat cizí lidi od přátel.

Plánovaná časová dotace

Úvod 5 min
Hra na rozehřátí 8 min
Hlavní aktivita 10 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace

Úvod: jmenovky, pravidla 8 min

Hra na rozehřátí: Hledání se po slepu a zvuku zvířat 8 min

Hlavní aktivita: Cizí lidé X přátelé

Nejprve děti uváděly příklady, kdo jsou cizí lidé a kdo přátelé.

Poté jsme jmenovaly různé postavy, jako např. prodavačka v obchodě, vaše paní učitelka, váš soused.. a děti měly za úkol si buď sednout (pokud je ten dotyčný člověk pro ně přítel) nebo si stoupnout (pokud je cizí člověk). Děti uváděly příklady, proč je pro ně např. jejich soused cizí člověk.

Dále jsme se dětí ptaly jestli jsme pro ně my (Verča a Verča) cizí lidé, kdy jsme pro ně přestali být cizími, zda jsme pro ně něco jako paní učitelky nebo nás berou jinak. - zpětná vazba od dětí na všechny naše setkání. 15 min

Reflexe: Na jaké setkání nejraději vzpomínáte? 2 min

Potěšila nás reakce dětí, že s námi myšlení nebolí (že je to lepší než s paní učitelkou) Smile).

Děti v reflexi jmenovaly setkání, které se nám i z našeho pohledu povedli (Vánoce X Velikonoce) - Co bavilo děti, bavilo i nás.

Verča a Verča Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign