Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD S. Vrbné - Péťa H., Romča L.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 18. 10. 2013 16:38:32    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD S. Vrbné - Péťa H., Romča L. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 01. 2014 23:02:13    Předmět: Zprávy z praxe - ZŠ Suché Vrbné Citovat

7. 11. 2013 - SETKÁNÍ Č. 1

CÍL: Seznámení

STRUKTURA (plánovaná):
-Sednutí do kroužku na zem.
-Seznámení s kroužkem Filozofie pro děti.
-Vysvětlení, co bude náplní kroužku, co budeme dělat a proč.
-Výroba jmenovek a představení se, hra se jmény.
-Časová dotace - 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:
1. Výroba jmenovek.
Děti si na papír napíšou své jméno, které si pak položí před sebe.
Cíl: Vytvořit jmenovky. Didaktické zaměření.

2. Představím se.
Sedíme v kroužku, děti po jednom řeknou své jméno a něco,
co rádi dělají a co se jim líbí.
Cíl: Seznámit se s dětmi. Didaktické zaměření.

3. Hra: Jak bych se jmenoval, kdybych se nejmenoval?
Sedíme na zemi v kroužku, hra začíná od dítěte sedícího po naší
levici. Ostatní děti vymýšlejí jména, která by seděla na to dané
dítě, svůj návrh musí odůvodnit. Ke každému dítěti se vymyslí 3
jména.
Cíl:Rozvoj myšlení. Filozofické zaměření.

VÝSLEDEK: Podařilo se navázat kontakt s dětmi, zaujmout je. Děti bedlivě naslouchaly tomu, co je to filosofie, o co se jedná, co bude náplní našeho kroužku. Pochopily o co jde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 01. 2014 23:05:00    Předmět: Citovat

13. 11. 2013 – SETKÁNÍ Č. 2

CÍL: Uvědomění si, co vůbec to filosofické myšlení znamená.

STRUKTURA (plánovaná):

- Sednutí do kroužku na zem.
-Počáteční aktivita.
-Čtení článku Nemocnice pro panenky: Kapitola 1
-Chvilka na zamyšlení.
-Vytvoření otázek.
-Časová dotace - 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:
1. Aktivita: Hra na skutečnost
Do igelitové tašky jsme naskládaly různé předměty, které jsme si v družině vypůjčily (např. umělá květina, živá květina, hrací kostka, karta, magnety, CD, klíče, plyšový pes, panáček z lega atd..). Poté se vybere nějaké dítě, které vstane a poslepu šáhne do tašky a vyndá nějaký předmět. Ten ukáže ostatním a řekne, o jaký předmět se jedná. Děti pak říkají svůj názor na to, zda je ta věc opravdová či ne, své tvrzení odůvodní. Poté, co dojdou k nějakému výsledku, položí věc na jeden z nadepsaných papírů ,,Předmět je opravdový“, ,,Předmět není opravdový“ Losuje se min 7 předmětů.
Cíl: Uvědomění si rozdílu mezi skutečností a fantazií.

2. Četba 1. kapitoly z článku Nemocnice pro panenky
Cíl: Přečíst článek. Didaktické zaměření.

3. Zamyšlení a tvorba otázek
Děti dostanou 5 minut na to, aby se zamyslely nad přečteným článkem a pokusily se vymyslet otázku, související s článkem, což se dětem ovšem nepodařilo.
Cíl: Vymyslet otázku. Filozofické zaměření.

4. Diskuze
Dětem se nepodařilo vymyslet otázky, tak jsme se začali bavit o tom, co všechno můžeme nazvat ,,panenkou“, jestli panenkou můžeme nazvat třeba i osoby.
Děti se shodly na tom, že panenkou můžeme nazvat např. věc, kterou máme rádi, která je nám nějakým způsobem blízká (plyšák, autíčko, stavebnice..), ale to, co je živé, panenkou označit nemůžeme.
Cíl: Rozvoj myšlení. Filozofické zaměření.

VÝSLEDEK: Děti si vyzkoušely, jak budou probíhat diskuze.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 01. 2014 23:11:09    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

20. 11. 2013 - SETKÁNÍ Č. 3

CÍL: Účastníci se dozvědí o různých možnostech komunikace. Rozvoj myšlení.

STRUKTURA (plánovaná):

-Sednutí do kroužku na zem.
- Aktivita – pantomimická cvičení
- Povídání o možnostech komunikace
- Přečtení článku
- Vybrání otázky
- Diskuze


STRUKTURA (skutečná):

-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:
1. Aktivita: Pantomima
Na lístečky se napsali různé pocity člověka např. smích, pláč, radost… Děti si postupně tahaly papírky a snažily se daný pocit předvést ostatním. Ty pak hádaly, co dítě předvádí. Poté jsme si v krátkosti vysvětlili, rozdíly a možnosti verbální a neverbální komunikace.
Cvičení spočívalo v přečtení věty např. „ Poznáte, co znamená, když někdo pokrčí rameny? “ Děti hromadně předváděli a přitom se snažily vysvětlit, co to znamená. Poté jsme si ještě krátce zkoušeli řeč rukou tzn. že jsme se všichni pokoušeli pouze pohyby rukou předvést různé situace.

2. Četba: Saša a Markétka: Kapitola 7

3. Nechaly jsme asi 5 min. na rozmyšlení otázek a poté nám je děti diktovaly. Po zapsání všech otázek jsme znova všechny přečetli a děti si jednu vybraly: „Proč Jirku tlučou kluci, co jsou větší a silnější?.“

4. Diskuze
Děti říkaly, že i u nich ve škole to někdy tak funguje, že si starší děti dovolují na mladší. A dokonce jedno z dětí povídalo příklad, kdy na něj byli žáci z vyšší třídy hrubí.

VÝSLEDEK: Děti se dozvěděly zábavnou formou možnosti komunikace. Také si shodly na tom, že povyšovat se na někoho menšího a slabšího není pěkné, že se to nedělá. Byly také schopny svůj názor odůvodnit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 01. 2014 23:17:10    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

28. 11. 2012 – SETKÁNÍ Č. 4

CÍL: Účastník si uvědomí hodnotu peněz.

STRUKTURA (plánovaná):
-Sednutí do kroužku na zem.
-Peníze - povídání o penězích.
-Cvičení.
-Otázky.
-Diskuze.
-Časová dotace: 60 minut

STRUKTURA (skutečná):

-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:
1. Povídání na téma peníze.
Povídaly jsme dětem o tom, jak peníze ovlivňují náš život, jak jsou pro nás důležité, že nám přinášejí radost, užitek, ale že také vyvolávají násilí, způsobují utrpení.

2. Cvičení: Kdybych chtěl tolik peněz, kolik chci.
Děti si měly představit, že mají tolik peněz, kolik by jen chtěly. My jsme se jich pak ptaly, zda by si za ty peníze mohly koupit různé věci, jako např.
-největší počítač na světě,
- kamaráda, který nás nikdy neopustí
-dospělé, kteří by nás poslouchali
-slona
-úsměvy všech lidí, které kdy potkáme
-restauraci
Děti odpovídaly, zda by si tyto věci koupit mohly, či ne. Svůj názor musely odůvodnit.

3. Otázky.
Měly jsme předem připravené 3 otázky, které jsme napsaly na tabuli. Otázky jsme dětem přečetly a vysvětlily, pak dostaly čas na zamyšlení. Poté se pomocí hlasování vybrala jedna otázka, na kterou se vedla diskuze.

Otázky:
A) Potřebujeme peníze k životu? Jsou důležité?
B) Co všechno můžeme dělat bez peněz?
C) Jsou nějaké věci důležitější než peníze?

Děti si vybraly otázku C.

4. Diskuze.
Děti začaly samy diskutovat, vymyslely spoustu ,,věci,“ které jsou pro ně důležitější než peníze (např. rodina, láska, příroda, rodiče, kamarádi, život..). Svůj názor dokázaly dobře obhájit.

VÝSLEDEK: Děti si uvědomily hodnotu peněž a to, že některé ,,věci“ se za peníze koupit nedají. Diskuze se dětem velmi povedla, pustily se do ní samy, aniž bychom je musely navést. Svoje argumenty dokázaly dobře obhájit i vysvětlit ostatním.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2014 18:35:14    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

5. 12. 2013 – SETKÁNÍ Č. 5

CÍL: Povídat si s dětmi o strachu. O tom, proč se bojíme, jestli je správné, že se bojíme, jak by to vypadalo, kdyby se nikdo nebál atd.

STRUKTURA (plánovaná):

-Sednutí do kroužku na zem
-Úvod k tématu – strach
-Četba textu str. 38
-Zamyšlení
-Diskuze
-Časová dotace - 45 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 45 minut

Činnosti:

1. Úvod k tématu
Děti jsme seznámily s tématem hodiny. Jelikož bylo 5. prosince, zvolily jsme téma strach.
Cíl: Seznámit děti s tématem hodiny. Didaktické zaměření.

2. Četba
Text - Základní myšlenka: Mít strach. Str. 38.
Cíl: Přečíst text. Didaktické zaměření.

3. Zamyšlení
Děti dostaly 5 minut, aby se mohly zamyslet nad tím, co to strach je, v jakých chvílích se člověk bojí a proč.
Cíl: Zamyslet se nad významem strachu v našem životě. Filozofické zaměření.

4. Diskuze
Pro diskuzi jsme zvolily otázky z – Plán diskuze: Bát se. Str. 38.
Dětem jsme otázky přečetly a ony si pak odhlasovaly, o kterých otázkách by rády diskutovaly.
Vybraly si pět otázek z deseti.

Otázky:
-Je nutné někdy se bát?
-Můžeme se strachu nějak bránit?
-Je normální bát se?
-Je strach nebezpečný?
-Líbil by se ti svět, ve kterém by nebyl strach?

Následně proběhla diskuze. Diskuze se zúčastnily všechny děti se značným zájmem. Povídaly i o svých zkušenostech se strachem, v jakých chvílích se bojí nejvíc a z čeho vlastně mají strach.
Poté jsme děti vybídly, aby zkusily také vymyslet nějakou otázku k tomuto tématu. To se jim ovšem moc nedařilo.
Cíl: Diskutovat na vybrané otázky. Filozofické zaměření.

VÝSLEDEK: Vzhledem k tomu, že tento den chodil po škole Mikuláš s čerty, byly děti nesoustředěné, neustále vyrušovaly a odbíhaly od tématu. Přesto se účastnily aktivit a diskuze, které je bavila. Diskutovaly samostatně, názory si dokázaly před ostatními pěkně obhájit, vysvětlit je. Samy pak i uváděly různé situace, kdy se člověk bojí apod.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2014 18:39:01    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

18. 12. 2013 - SETKÁNÍ Č. 6

CÍL: Seznámit děti s tím, co to jsou konfliktní situace, kdy a kde se s nimi mohou setkat, nastínit jim možná řešení.

STRUKTURA (plánovaná):
-Sednutí do kroužku na zem.
-Čtení článku – Text str. 44-45, celý.
-Chvilka na zamyšlení.
-Konfliktní situace – povídání o tom, co jsou to konfliktní situace, zda se děti s nějakou konfliktní situací již setkaly, jak ji řešily.
-Hra: Konfliktní situace
-Zhodnocení
-Časová dotace - 60 minut

STRUKTURA (skutečná):

-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Četba: Míša:Kapitola 2
Cíl: Přečíst článek. Didaktické zaměření.

2. Zamyšlení a přemýšlení
Děti dostaly 5 minut, aby se zamyslely nad článkem a popřemýšlely, zda se s nějakou konfliktní situací setkaly, proč takové situace vznikají.
Cíl: Cílem bylo, aby se děti zamyslely nad článkem a nad situacemi, které v něm byly popsány. Filozofické zaměření.

3. Povídání o konfliktních situacích.
Po zamyšlení jsme s dětmi volně přešly k povídání o konfliktních situacích. Povídaly jsme si o tom, co to konflikt tedy vlastně je, kdy se s ním můžeme setkat a proč se do takových situací dostáváme. Zda se dá konflikt nějak řešit, popřípadě tedy jak. Děti vymyslely spoustu příkladů konfliktních situací, toho, jak se tyto situace dají řešit, jak by je řešily ony. Některé také hovořily o zkušenostech z konfliktních situací, do kterých se dostaly ony, nebo jejich blízcí.
Cíl: Povídat si o konfliktních situacích, o jejich možném řešení, o tom, zda se s nějakou takovou situací již setkaly. Dobrat se k tomu, co to ten konflikt vlastně je. Filosofické zaměření.

4. Hra: Konfliktní situace – scénky.
Děti byly rozděleny do pěti dvojic. Z čepice si poté každá dvojice vylosovala papírek s napsanou konfliktní situací.

Př: -Kadeřnice špatně ostříhá zákaznici.
- Dva kamarádi se v autobuse přou o to, kdo z nich bude sedět u okna.
-Sourozenci se hádají, kdo z nich půjde na počítač jako první.
-Zákazník jde reklamovat zakoupené zboží. Prodávající mu nechce reklamaci uznat.
-Spolubydlící se hádají o tom, jakou hudbu si pustí.
- Dva lidé se hádají ve frontě na úřadě o tom, zda jeden z nich předbíhal či ne

Po vylosování papírku dostala každá dvojice 5 minuty na přípravu scénky. Úkolem dětí bylo, připravit si dvě scénky. V první měly ztvárnit vylosovanou konfliktní situaci tak, jak by se neměla. Měly tedy ztvárnit ten konflikt. V druhé scénce měly předvést, jak by tuto situaci vyřešily tak, aby nedošlo ke konfliktu.
Dětem se scénky moc povedly, pěkně ztvárnily konflikt i následné vyřešení.
Cíl: Ztvárnit scénky, v nichž se odehraje konflikt a následně správné řešení konfliktní situace. Didaktické zaměření.

5. Zhodnocení
Po scénkách si děti opět sedly do kroužku na zem a proběhlo zhodnocení předváděných scének. Všechny děti za své výkony byly hodnoceny kladně, všem se to moc líbilo.
Cíl: Zhodnotit předvedené scénky. Didaktické zaměření.

VÝSLEDEK: Děti v této hodině velmi pěkně pracovaly, jelikož byly motivovány hrou, na kterou se velmi těšily. Samy vymýšlely různé konfliktní situace, říkaly, jak by se daly řešit, jak by je řešily ony a zda se s nějakou takovou situací už setkaly. Pokusily se také o ,,definici“ toho, co to konfliktní situace. Shodly se na tom, že konflikt je situace – při níž se dva nebo více lidí dostávají do situace, kdy má každý jiný názor, nebo chce něco jiného a protože se neshodnou, začnou se hádat, prát nebo urážet. Tím dojde ke konfliktní situaci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2014 18:44:11    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

19. 12. 2013 – SETKÁNÍ Č. 7

CÍL: Relaxovat pomocí hudby, diskutovat na téma - čas.

STRUKTURA (plánovaná):
-Lehnutí na koberci.
-Poslech hudby.
-Chvilka na vstřebání a ujasnění pocitů u hudby.
-Sednutí na koberec do kroužku.
- Čas: povídání o čase.
-Poslech hudby.
-Časová dotace - 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Poslech hudby.
Děti si lehly na koberec před tabuli. Kdo chtěl, zavřel si oči. Udělaly si pohodlí. My jsme jim pustily relaxační hudbu (5 min.).
Cíl: Poslech relaxační hudby a navození příjemné atmosféry. Didaktické zaměření.

2. Chvilka na vstřebání a ujasnění pocitů.
Po doznění hudby zůstaly děti ještě ležet na zemi. Dostaly čas, aby si mohly uvědomit, jaké pocity v nich hudba vzbudila, jak se při poslechu cítily a co cítily, jak dlouhá jim skladba připadala.
Cíl: Zamyslet se nad vlastními pocity z hudby. Didaktické zaměření.

3. Čas: povídání na téma čas.
Pro děti jsme si připravily několik otázek týkajících se času

Př.:
-Můžeme říct, že čas letí, utíká, běží? Kdy to můžeme říct?
-Kdy čas běží pomalu? Proč?
-Kdy utíká rychle? Proč?
-Dá se čas zastavit?

O otázkách děti diskutovaly samostatně, nemusely jsme do diskuze moc zasahovat. Měly pěkné názory, uměly je obhájit, vysvětlit svůj názor ostatním. Ve většině případů se děti v názorech shodovaly.
Cíl: Diskutovat o čase. Filozofické zaměření.

4. Poslech hudby.
Děti si opět lehly na koberec, udělaly si pohodlí, popřípadě si zavřely oči a poslouchaly hudbu.
Cíl: Poslech relaxační hudby a navození příjemné atmosféry. Didaktické zaměření.


VÝSLEDEK: Dnešní hodina se dětem moc líbila, hlavně relaxace spojená s poslechem hudby. V diskuzi byly velmi kreativní (především u otázky -zda se dá čas zastavit). Pěkně diskutovaly, měly dobré argumenty, dokázaly svůj názor vysvětlit ostatním.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 14. 01. 2014 21:15:38    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

9. 1. 2014 – SETKÁNÍ Č. 8

CÍL: Pokusit se přiblížit si pocity, které máme v různých situacích a které bychom měli, kdybychom byly někým jiným.

STRUKTURA (plánovaná):
- Aktivita: „zip, zap, beng“
- Četba textu
- Chvilku na zamýšlení
- Zapsání a vybrání otázky
- Diskuse
- Cvičení
- Zhodnocení
- Časová dotace - 60.minut.

STRUKTURA (skutečná):
- Reálný časový průběh: 60. minut

Činnosti:

1. Aktivita „zip, zap, beng“
Děti si sednou do kroužku. Hra je podobná tzv. elektrice, kdy si děti do kroužku posílají signál.
Zip- posílání signálu člověku po tvé pravici či levici
Zap – poslání signálu komukoli kromě tvému “sousedovi“
Beng- nepřijetí signálu
Signály se šíří co nejrychleji a bezchybně.
Cíl: Zahrát si hru. Didaktické zaměření.

2. Četba textu
Přečtení textu -Je to jen hra. Str. 50.
Cíl: Přečíst článek. Didaktické zaměření.

3. Vytváření otázek.
Děti dostaly čas na zamyšlení a následné vytvoření otázek. Poté si odhlasovaly jednu otázku, která byla předmětem diskuze.
Otázka: Jak a proč se ocitl v té hře?
Cíl: Zamyslet se vytvořit otázky pro následnou diskuzi. Filozofické zaměření.

4. Diskuse
Děti si pro diskuzi vybraly otázku: Jak a proč se Vincent ocitl v počítačové hře.
Pak diskutovaly. Vymyslely spoustu důvodů, proč se to mohlo stát.

Např:
-Protože usnul a zdálo se mu to.
-Aby zjistil, jaký je králík.
-Fantazie.
-Kvůli tomu, aby se poučil.

Dětem se moc diskutovat, celkově pracovat, nechtělo. Nesoustředily se, vyrušovaly, zlobily.
Cíl: Diskutovat na vybranou otázku. Filozofické zaměření.

5. Cvičení.
Vcítit se do situace někoho jiného.

Např:
-Dokážete říct, jak byste se cítily, kdybyste byli v situaci:
Kočky, psa, učitele, oběti násilí…

Při této aktivitě děti spolupracovaly celkem pěkně, zapojovaly se skoro všechny.
Cíl: Popovídat si o tom, jak by se člověk cítil, kdyby byl někdo jiný, nebo v situaci někoho jiného. Filozofické zaměření.

6. Zhodnocení
Dětem se téma hodiny líbilo, i když vyrušovaly a nesoustředily se. Hodně si jich tentokrát stěžovalo na některé jedince, kteří nebyli schopni spolupracovat. Potěšilo nás, že jedno z dětí si udělalo krásnou sebereflexi, kdy řeklo, že se mu nelíbilo, jak ono samo zlobilo
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny, pokusit se o sebereflexi. Didaktické zaměření.

VÝSLEDEK: S dnešní hodinou jsme nebyly moc spokojeny. Po vánočních prázdninách byly děti ještě hodně nepozorné a tak se s nimi nedalo dobře pracovat. Téma se jim líbilo, takže je docela škoda, že neudržely svou pozornost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 01. 2014 14:34:55    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

16. 1. 2014 - SETKANÍ Č. 9

CÍL: Zapojit tvořivou mysl dětí, vyzkoušet jejich logické uvažování.

STRUKTURA (plánovaná):

- Aktivita
- Četba textu
- Chvilku na zamýšlení a vytvoření otázek
- Diskuse
- Cvičení
- Aktivita
- Zhodnocení
- Časová dotace - 60 minut.

STRUKTURA (skutečná):

- Reálný časový průběh: 60. minut

Činnosti:

1. Aktivita
Hra Uzel. Všichni si stoupneme do kroužku blízko sebe, natáhneme ruce a zavřeme oči. Každý chytne dvě ruce. Otevřeme oči a bez toho abychom se pouštěli, se snažíme rozmotat, tak aby z nás byl jeden velký kruh.
Cíl: Zahrát si hru. Didaktické zaměření.

2. Četba textu
Přečtení textu na str. 47.
Cíl: Přečíst článek. Didaktické zaměření.

3. Chvilka na zamyšlení a vytvoření otázek.
Děti dostaly čas na zamyšlení a následné vytvoření otázek. Poté byly otázky sepsány na papír a formou hlasování si děti vybraly otázky.

Otázky:
- Co si Pixie vymyslela za zvířátko?
-Proč se Pixii zdál ten sen, o té noze?
-Proč se se sestrou hádaly kvůli zbytečnostem?
-Proč si to zvířátko mohli vymyslit jen Pixie a Martin?
-Proč Pixie neřekla Renatě o tajném zvířátku?

4. Diskuze.
Děti si pro diskuzi odhlasovaly otázku první a poslední.

-Co si Pixie vymyslela za zvířátko?
-Proč Pixie neřekla Renatě o tajném zvířátku.
Děti na vybrané otázky moc pěkně diskutovaly, vymýšlela různá zvířátka, která si mohla Pixie vymyslet, pěkně argumentovaly. Vymýšlely důvody, proč Pixie neřekla sestře o svém vymyšleném zvířeti.
Děti vymyslely zvířátka jako např: pejska, kočičku či hrochoslona. Pejska, proto, že je roztomilý, mazlivý a hřeje. Kočičku z podobných důvodu. A hrochoslona, proto, že je to vtipné a pěkné. Nohy a chobot by měl jako slon, tělo a hlavu jako hroch.
Cíl: Diskutovat na vybrané téma, hledat nové možnosti a argumenty. Filozofické zaměření.

5. Cvičení
Děti měly diskutovat o třech větách a vysvětlit, zda je jejich tvrzení pravdivé, či ne a proč.

Věty:
-Nejsou-li dvě věci stejné, musí být rozdílné?
-Vypadají-li dvě poštovní známky stejně, jedná se o dvě různé známky?
-Roztavíme-li kus vosku, je potom jiný než předtím?

Cíl: Diskutovat o otázkách, vyjasnit si, zda jsou pravdivé, nebo ne. Filozofické zaměření.

6. Aktivita
Hra „uzel“ viz. bod č. 1.
Tuto aktivitu jsme zařadily i na konec, jelikož se dětem moc líbila a chtěly ji opět hrát.
Cíl: Zahrát si hru. Didaktické zaměření.

7. Zhodnocení
Děti na konci hodnotily průběh hodiny. Vesměs se jim líbila, bavilo je i téma.
Např: Od Aleška jsme dostaly 5 bodů z 6, líbila se mu hra i povídání, ale rozčilovalo ho zlobení některých jedinců.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny. Didaktické zaměření.

VÝSLEDEK: Dnešní hodina proběhla dobře, dětem se téma líbilo, hodně je bavily hry. Spolupracovaly pěkně, vytvářely dobré argumenty.
Myslím, že se nám podařilo i dosáhnout stanoveného cíle hodiny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 01. 2014 15:06:45    Předmět: Zprávy z praxe - ŠD Suché Vrbné Citovat

23. 1. 2014 – SETKÁNÍ Č. 10

CÍL: Povídat si s dětmi na téma pravda. Říct si, co to pravda vlastně je, zda jí můžeme někomu ublížit a zda je nutné ji vždycky říkat.

STRUKTURA (plánovaná):
- Aktivita P + K
- Četba textu
- Chvilku na zamyšlení + vybrání otázky
- Diskuze
- Cvičení
- Aktivita
- Zhodnocení
- Časová dotace - 60 minut.

STRUKTURA (skutečná):

- Reálný časový průběh: 60. minut

Činnosti:

1. Aktivita P+K
Děti se rozdělí do dvou skupin. Každá ze skupiny dostane papír a tužku. První skupina má písmeno P a druha písmeno K. V čase 5 minut se pokusí skupina napsat co nejvíce slov na dané začáteční písmenko. Vyhrávají ti, co vymyslí více slov.
Cíl: Vymyslet co nejvíce slov začínajících určeným písmenem. Didaktické zaměření.

2. Četba textu
Přečtení kousku článku ze str. 58. Téma článku: pravda.
Tento kousek textu dostal za úkol přečíst Matěj. Jelikož nejvíce vyrušuje, snažíme se ho hodně zapojovat a zaměstnávat.
Cíl: Přečíst článek. Didaktické zaměření.

3. Chvilka na zamyšlení a vytvoření otázek.
Děti dostali chvilku na to, aby se nad přečteným textem zamyslely a vytvořily otázky k diskuzi. Otázky byly pak sepsány a formou hlasování vybrány dvě otázky.
Cíl: Zamyslet se nad článkem a pokusit se vytvořit otázky. Filozofické zaměření.

Otázky:
-Může pravda někomu ublížit?
-Může pravda bolet?
- Je dobré vždy říkat pravdu?
-Kdy je lepší si nechat pravdu pro sebe?

4. Diskuze.
Děti si vybraly otázky:
-Je dobré vždy říkat pravdu?
-Může pravda někomu ublížit?


Na tyto otázky pak pěkně diskutovaly, vytvářely argumenty, svá tvrzení dokázali popsat třeba i na nějakém příkladu.
Cíl: Diskutovat o vybraných otázkách. Filozofické zaměření.

5. Cvičení
Z pracovního sešitu jsme vybrali cvičení na straně 60. Děti se měli pokusit vyhodnotit určité výroky, zda jsou podle nich pravdivé či nepravdivé a odůvodnit svou odpověď. Byly to výroky jako např.: Každý kruh je kulatý, Marťané neexistují, nebo po dnešku vždy následuje zítřek.
Cíl:Diskutovat nad pravdivostí daných otázek. Filozofické zaměření.

6. Aktivita
Hry jsme dnes zvolily dvě.
První hra: Seřadit se podle.. Děti dostaly za úkol seřadit se podle zadaného kritéria (výšky, data narození od nejstaršího po nejmladší, či naopak).
Jako druhou hru si děti zvolily opět uzel, neboť je velmi baví a hrají ji moc rády.
Cíl: Zahrát si hry, odreagovat se. Didaktické zaměření.

7. Zhodnocení
Děti hodnotily průběh hodiny, zvolené téma i hry.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny. Didaktické zaměření.

VÝSLEDEK:
Hodina se dětem líbila, pěkně diskutovaly na zvolené otázky. Až na pár stálých zlobivců se všechny děti aktivně zapojovaly, bavily je hlavně hry.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 14:11:21    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 1 – 6. 3. 2014

CÍL: Rekapitulace a seznámení s tím, co nás čeká.

STRUKTURA (plánovaná):
- Sednutí do kroužku na zem + přivítání.
- Rekapitulace toho, co jsme dělali minulý půl rok.
- Co se nám líbilo/nelíbilo. Proč?
- Řekneme si, co nás asi tak čeká tento půl rok.
- Výroba nových jmenovek.
- Reflexe.
- Časová dotace – 45 minut

STRUKTURA (skutečná):
- Reálný časový průběh: 50 minut

Činnosti:

1. Přivítání
S dětmi jsme si sedli na zem do kroužku. Pak jsme si povídali o tom, co jsme dělali za dobu, kdy jsem se neviděli a zda jsme se na další pokračování kroužku těšili.
Cíl: Přivítat se s dětmi, navodit atmosféru. Didaktické zaměření.

2. Rekapitulace
V následné rekapitulaci, jsme si povídali o tom, co všechno jsme dělali minulý půl rok. S jakou knížkou jsme pracovali, jaká témata jsme probrali.
Cíl: Zrekapitulovat uplynulá setkávání. Didaktické zaměření.

3. Co se nám líbilo/nelíbilo. Proč?
Následně jsme si s dětmi povídali o probraných tématech. Každé dítě mělo říci, které téma se mu líbilo nejvíce a které nejméně a z jakého důvodu.
Cíl: Zjistit, které téma se dětem líbilo/nelíbilo a proč tomu tak je. Filozofické zaměření.

4. Co nás čeká?
-Po diskuzi na minulá témata jsme dětem nastínily to, co nás čeká tentokrát. S jakou knížkou budeme pracovat, jak budou cca probíhat hodiny, jaké změny ve struktuře hodin nás čekají a tak.
Cíl: Nastínit dětem to, co nás čeká tentokrát. Didaktické zaměření.

5. Jmenovky.
Vzhledem k tomu, že jmenovky dětí byly již dost opotřebované, zničené či poztrácené, jsme se vrhly na výrobu nových.
Cíl: Vyrobit jmenovky. Didaktické změření.

6. Reflexe.
Děti reflektovaly, co se jim tuto hodinu líbilo či nelíbilo, na co se dál těší/netěší.
Hodina se jim líbila, nejvíce je bavila výroba jmenovek.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny.

VÝSLEDEK:

Tato hodina děti bavila, aktivně se zapojovaly. Podle odpovědí se na další hodiny celkem těší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 14:14:27    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 2 – 13. 3. 2014

CÍL: Uvědomit si, že lidi lze posuzovat podle určitých kritérií, a proto je každý v něčem dobrý a naopak.

STRUKTURA (plánovaná):
- Rozdělení do skupin (od 4 skupin po 2)
- Práce a diskuse ve skupinách
- Diskuse mezi skupinami
- Reflexe
- Časová dotace: 45 minut

STRUKTURA (skutečná):

-Reálný časový průběh: 50 minut

Činnosti:

1. Aktivita a diskuze
Rozdělili jsme děti nejprve do 4 skupin po 2. Vždy dvě skupiny měly stejné kritérium hledání „nejlepšího kandidáta“. Do skupin se rozdělily papírky, na nichž byli popsáni kandidáti: jejich pohlaví, věk, zaměstnání a vlastnosti. Nejprve děti vybraly kandidáty dva. Pak se skupiny se stejnými kritérii spojily a vybraly kandidáta jednoho. Nakonec zůstaly tedy dvě skupiny s jedním kandidátem a diskutovaly mezi sebou, proč si vybraly zrovna tuto osobu a jakým způsobem postupovaly.

Kritérium pro hledání vhodného adepta:
A) Vhodný kandidát na pozici člena fotbalového mužstva.
B) Vhodný kandidát na pozici výtvarníka do umělecké galerie.


Cíl: Vybrat toho nejvhodnější kandidáta na určenou pozici. Filozofické zaměření.

2. Reflexe
Děti bavilo pracovat ve skupinách. Hodnotily tuto hodinu pozitivně.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny.

VÝSLEDEK: Děti byly nadšené, že si formou hry povídaly celou hodinu a velmi je to bavilo. Práce ve skupině jim šla velmi dobře, byly schopné se dohodnout, či udělat kompromis.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 14:37:38    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 3 - 20. 3. 2014

CÍL: Hledání souvislostí.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra – Červená Karkulka.
- Co mi jde/nejde.
- Reflexe.
- Časová dotace: 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Aktivita
Děti udělaly kolečko a doprostřed se dali kamínky. Vždy o jeden kamínek méně než dětí (na způsob hry Židličkovaná). Ony začaly chodit do kolečka a přitom se četl text. Když se v příběhu vyskytlo slovo, které se tam nehodilo, děti si musely rychle vzít nějaký kamínek. Příběh se četl, dokud nezbyl jeden vítěz.

Příběh: Byla jednou jedna sladká dívenka, kterou musel milovat každý, jen ji uviděl, ale nejvíce ji milovala její babička, která by jí snesla i ZELENÉ z nebe. Jednou jí darovala čepeček karkulku z červeného sametu a ten se vnučce tak líbil, že nic jiného nechtěla nosit, a tak jí začali říkat ČERNÁ karkulka.

Cíl: Rozpohybovat se, navodit atmosféru a získat pozornost. Didaktické zaměření.

2. Co mi jde a co zas ne.
Děti dostaly čas, aby se mohly zamyslet nad tím, v čem jsou dobré, co jim jde, co umí a naopak, v čem si myslí, že mají nedostatky, co jim moc nejde atd.
Pak každé dítě řeklo nějakou tuto skutečnost a ostatní měly za úkol buď toto tvrzení potvrdit či vyvrátit nějakým odůvodněním.
Cíl: Popovídat si o slabých a silných stránkách. Filozofické zaměření,

3. Reflexe
Dětem se hodina moc líbila. Nejvíce je bavila hra.
Hra i diskuze proběhla dobře, děti projevovaly zájmem a aktivně se zapojovaly.
Cíl: Zhodnotit hodinu.

VÝSLEDEK: Hodina probíhala bez problémů. Děti byly nadšené, ze hry a i z povídání. Zapojily se všechny a s nadšením.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 15:27:47    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 4 – 27. 3. 2014

CÍL: Být zodpovědný.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra: Čáp ztratil čepičku
- Zodpovědnost.
- Otázky.
- Diskuze.
- Reflexe.
- Časová dotace: 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Hra
Na začátek hodiny jsme si s dětmi zahrály hru: Čáp ztratil čepičku.
Cíl: Získat pozornost dětí. Didaktické zaměření.

2. Zodpovědnost.
Po hře jsme se posadily, děti dostaly chvilku na uklidnění, napití a ztišení se.
Pak jsme si řekly téma hodiny: zodpovědnost.
Cíl: Vysvětlit si, co je to zodpovědnost, uvést příklady toho, kdy se s ní můžeme setkat, jestli nás osobně nějak ovlivňuje. Filozofické zaměření.

3. Otázky
Děti se rozdělily do skupin po 2 a každá skupina musela vymyslet alespoň jednu otázku týkající se tohoto tématu. Otázky se zapisovaly na arch papíru.

Př:
-Jsem zodpovědný jen za sebe?
- Nesu zodpovědnost za své činy?
-Mohu být zodpovědný za něco, co jsem neudělal?
- Jsem zodpovědný za sebe?
- Jakou mám zodpovědnost vůči druhým lidem?


Cíl: Vymyslet otázky. Filozofické zaměření.

4. Diskuze
Následovalo povídání o tom, co to zodpovědnost je, kdy, kde a za co jsme zodpovědní a jestli vůbec jsme, za něco zodpovědní.
Cíl: Diskutovat na dané otázky. Filozofické zaměření.

5. Reflexe
Proběhlo zhodnocení hodiny – co se dětem líbilo, co by třeba udělaly jinak a proč.
Děti hodinu hodnotily kladně, velmi se jim líbilo vymýšlení otázek ve skupině.

VÝSLEDEK:
Hodina proběhla velmi dobře, aktivně a s chutí se zapojily i zlobivci.
Z této hodiny máme velmi dobrý pocit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 15:34:13    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 5 – 3. 4. 2014

CÍL: Mnohovýznamnost slov. Konkrétně slova útěk.

STRUKTURA (plánovaná):
- Aktivita
- Diskuze
- Cvičení
- Reflexe
- Časová dotace: 60 minut

STRUKTURA (skutečná):
-Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Aktivita
Děti jsme rozdělily do dvojic, v nichž měly za úkol, v následujících 15 minutách, napsat deset vět, ve kterých použijí slovo útěk v různých významech.
Cíl: Užít slovo útěk v několika významech. Didaktické zaměření.

2. Diskuse
Každá z dvojic přečetla své věty a pak jsme společně přišli na různé významy slova útěk. Při diskusi nám také pomohlo cvičení z knížky Romana:

Jaký význam má slovo utíkat v následujících příkladech:
-Marek už se mnou nemluví, mám pocit, jakoby přede mnou utíkal.
-Když se díváme na filmy v televizi, utíkáme od reality.
-Lukáš byl obviněn z trestného činu útěku.
-Vzchop se a přestaň už utíkat před svou zodpovědností.


Cíl: Diskutovat nad vytvořenými větami a společeně hledat další významy slova útěk. Filozofické zaměření.

3. Cvičení
Děti měly rozhodnout, zda souhlasí s následujícími úsudky a říct proč se tak rozhodly.

Např. Útěk vždy umožňuje vyhnout se nebezpečí. Vždy je dobré vyhýbat se nebezpečí, je tedy dobré utíkat?

Cíl: Filozofické zaměření.

4. Reflexe
Děti hodnotily hodinu pozitivně, činnosti je bavily. Opět se ale většině nelíbilo, že některé z nich nedávaly pozor a zlobily.

VÝSLEDEK: Děti se dobře chopily úkolu a každá ze skupin vymyslela alespoň dva významy slova útěk.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 04. 2014 16:12:38    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 6 – 10. 4. 2014

CÍL: Povídání o tom, jak dokážou slova ublížit.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra.
- Četba - kniha Romana: Úvod + 1 kapitola.
- Rekapitulace.
- Cvičení č. 1 A
- Cvičení č. 1 B
- Reflexe.
- Časová dotace - 50 minut

STRUKTURA (skutečná):

- Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Hra – Zrcadlo
Děti se rozdělily do dvojic a stouply si naproti sobě. Jedno z dětí představovalo zrcadlo, druhé osobu, která se v zrcadle prohlíží. Tato osoba předváděla různé grimasy, posunky, cviky, pohyby – zrcadlo je muselo odrážet, tedy opakovat. Po chvíli se role obrátily.

2. Četba Úvod + 1 kapitola
Po hře jsme si s dětmi sedly do kroužku na koberec. Děti si rozdaly knihu (1 kniha do trojice) a po odstavcích se střídaly ve čtení.
Cíl: Přečíst kapitoly z knihy. Didaktické zaměření.

3. Rekapitulace
Po přečtení textu jsem s dětmi zrekapitulovaly, co jsem se dočetly, co bylo důležité, jaké postavy se v textu objevují atd.
Cíl: Zdůraznit důležité věci z textu. Didaktické zaměření.

4. Cvičení č. 1 A: ,, Vypadáš jako..“
Toto cvičení je zaměřené na přirovnání. Nejdříve jsme se tedy s dětmi řekly, co to je přirovnání a uvedly si nějaké příklady. (Mazaný jak liška..)
Podstatou tohoto cvičení bylo, že děti měly říci, proč by se jim líbilo/nelíbilo, kdyby je někdo přirovnal k následujícím věcem, postavám a proč by jim to vadilo:

-skřítek Racochejl - prase
-princ/princezna - opičák
-kůň - tlusťoch
-krtek - osel
-květina -hlupák


Cíl: Subjektivní vnímání – co se jednomu zdá být ještě dobré, může být pro druhého už špatné a nemusí se mu to líbit. Filozofické zaměření.

5. Cvičení č. 1 B
Dále jsme se s dětmi bavily o tom, zda:
-Jsou nějaká přirovnání, která jsou příjemná? Příklady?
-Jsou přirovnání, která mohou zranit, ublížit? Proč?
-Když budu někoho urážet pomocí přirovnání (líný jak veš, tlustý jak prase atd.), je to dobré? Odůvodni.
-Myslíte, že přirovnání může být určitou formou šikany/násilí? Proč?


Cíl: Zamyslet se nad tím, zda dokážou naše slova ublížit. Filozofické zaměření.

6. Reflexe
Podle dětí je tato hodina přinutila hodně se zamýšlet, i nad tím, jak ony samy někdy jednají a chovají se.

VÝSLEDEK:
Aktivity děti hodnotí kladně, bavilo je to. Nad některými věcmi hodně přemýšlely a pozastavovaly se nad nimi (například, zda někdy někomu neřekly něco, co ho mohlo urazit, ublížit mu a jestli při tom třeba nepoužily i přirovnání)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 05. 2014 19:24:27    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 7 –16. 4. 2014

CÍL: Diskuze na téma pomoc ostatním.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra.
- Četba.
- Cvičení č. 1.
- Cvičení č. 2.
- Reflexe.
- Časová dotace - 50 minut

STRUKTURA (skutečná):
- Reálný časový průběh: 50 minut

Činnosti:

1. Hra – Dělej, že jsi..
Hra spočívá v tom, že děti mají bez pomoci zvuků či předmětu předvést například myš, slona, žábu, květinu, židli atd.

2. Četba – Romana kapitola 2.
Po hře jsme si s dětmi sedly do kroužku na koberec. Děti si rozdaly knihu (1 kniha do trojice) a po odstavcích se střídaly ve čtení. Po přečtení následovala rekapitulace toho, co jsme se dozvěděli.
Cíl: Přečíst kapitoly z knihy. Didaktické zaměření.

3. Cvičení č. 1 – Žádat o pomoc
Na základě přečteného textu jsme s dětmi udělali cvičení na téma ,,Žádat o pomoc“ Měly jsme připravené otázky, na které děti odpovídaly a diskutovaly.

Př:
- Myslíte si, že ten, kdo „volá“ o pomoc, musí být v nebezpečí?
- Myslíte, že někdo může prosit o pomoc, i když není v nebezpečí?
- Je dobré pomoci člověku, který je v nebezpečí?
- Člověk, který pomůže někomu, kdo je v nesnázích, je odvážný?


4. Cvičení č. 2 - Souhlasíte s tímto tvrzením? Proč?
Následovalo cvičení, ve kterém děti odpovídaly na otázky, své odpovědi měli ostatním odůvodnit.

Př:
- Aby bylo něco živé, je zapotřebí, aby to myslelo?
- Aby bylo něco živé, musí to mluvit?
- Aby něco zemřelo, je zapotřebí, aby to bylo živé?
- Všechno, co přijímá potravu, je živé?
- Všechno, co žije, má duší?


5. Reflexe
Děti hodinu zhodnotily jako dobrou a poučnou. Některé uvedly, že o takovýchto věcech ( Myslíte si, že ten, kdo „volá“ o pomoc, musí být v nebezpečí?, Aby bylo něco živé, je zapotřebí, aby to myslelo?, atd) nikdy nepřemýšlely nebo se o ně nezajímaly.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny.

VÝSLEDEK:
Děti byly aktivní, dobře se zapojovaly do diskuze. Hodina se jim líbila.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 05. 2014 19:58:48    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 8 – 24. 4. 2014

CÍL: Vcítit se do situace druhých.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra.
- Četba.
- Cvičení.
- Reflexe.
- Časová dotace - 45 minut

STRUKTURA (skutečná):
- Reálný časový průběh: 45 minut

Činnosti:

1. Hra – Jak se cítím
Děti se rozdělily do dvojic a vždy jedno z dětí mělo pomocí mimiky či pantomimické scénky předvést, jak se cítí (smutní, šťastní, zamyšlení..) Druhé dítě mělo za úkol hádat předváděnou emoci.
Cíl: Pokusit se o ztvárnění emoce.

2. Četba – Romana, kapitola 3
Děti si do dvojic rozdaly knihy a po odstavcích se střídaly v četbě.
Po přečtení následovala rekapitulace toho, co si z textu zapamatovaly.
Cíl: Přečíst kapitolu. Didaktické zaměření.

3. Cvičení – Vcítit se do situace někdo jiného.
Pro děti jsme připravily otázky na téma ,,Vcítit se do situace někoho jiného.“ Ty měly říct, zda s tvrzením souhlasí/nesouhlasí a proč.

Př:
- Tebe bolí zuby a mě už taky bolely, takže moc dobře vím, jak se cítíš.
- Nikdy mě nepokousal pes, ale moc dobře vím, co asi cítíš, protože si
to dokážu představit.
- Jsem si jistý, že bolest, kterou jsem cítil poté, co mi umřel pes, byla
větší než ta bolest, kterou jsi cítil ty, protože jsi neuronil ani slzu.
- Jsem si jistý, že je Honza šťastný, jelikož se usmívá.
- Abychom byli schopni vcítit se do situace druhých, je zapotřebí,
abychom před tím zažili to samé.


Cíl: Zamyslet se nad tím, zda vždy můžeme někomu říct, že víme, jak se cítí a jestli se opravdu dokážeme vcítit do situací ostatních lidí. Filozofické zaměření.

4. Reflexe
Podle dětí byla hodina velmi poučná a zajímavá. Hodně se jim to líbilo.
Cíl: Zhodnotit průběh hodiny dětmi.

VÝSLEDEK:
Děti dnes moc pěkně pracovaly, bylo vidět, že je toto téma opravdu zaujalo. Hodinu zhodnotily kladně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 05. 2014 20:39:32    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 9 – 7. 5. 2014

CÍL: Být šťastný.

STRUKTURA (plánovaná):
- Hra.
- Četba.
- Cvičení.
- Otázky.
- Diskuze.
- Reflexe.
- Časová dotace - 50 minut

STRUKTURA (skutečná):
- Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Hra
S dětmi jsme si zahrály hru ,,Když jsi šťastný, tak..“
Utvořili jsme kroužek a postupně každý řekl tuto frázi a dodal k tomu něco svého.

Př: Když jsi šťastný, tak zatleskej – zadupej – zaštěkej – udělej 3 dřepy..

Cíl: Zahrát si, protáhnout se.

2. Četba – Romana, kapitola 4.
Děti si do dvojic rozdaly knihy a po odstavcích se střídaly v četbě. Po přečtení následovala rekapitulace toho, co si z textu zapamatovaly.
Cíl: Přečíst kapitolu. Didaktické zaměření.

3. Cvičení – Být šťastný
Děti měly na otázky odpovědět, zda si myslí, že následující jednání znamená, že jsou tito lidé opravdu šťastní a proč si to myslí.

Př:
- Honza se usmívá.
- Marek pláče.
- Julie tancuje.
- Lukáš se usmívá.
- Jakub a Tomáš se baví u televizní hry.


Cíl: Zamyslet se nad tím, zda to, že se někdo usmívá/pláče, musí nutně znamenat, že je šťastný/nešťastný. Filozofické zaměření.

4. Otázky + diskuze.
Děti se rozdělily do dvojic a jejich úkolem bylo vymyslet alespoň jednu otázku na téma štěstí. Své otázky pak napsaly na tabuli. Na vytvořené otázky pak vedly diskuzi.

Otázky:
- Myslíte si, že jste šťastní?
- Je důležité být šťastný?
- To, jestli budeme šťastní, záleží jen na nás?
- Můžou nám ke štěstí pomoct jiní lidé?
- Co si myslíme, že je štěstí?


Cíl: Vést diskuzi na vytvořené otázky + společné hledání odpovědí. Filozofické zaměření.

6. Reflexe
Hodinu děti hodnotí kladně, i když je toto téma prý moc nebavilo.
Cíl: Zhodnocení hodiny dětmi.

VÝSLEDEK:

Dnes děti byly vcelku nepozorné, rušily, hodně uhýbaly od tématu – řešily, co budou dělat o prázdninách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petula.Hruskova



Založen(a): 3.1.2014
Příspěvky: 20
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 05. 2014 11:34:54    Předmět: Zprávy z praxe FPD, LS- ŠD Suché Vrbné Citovat

SETKÁNÍ Č. 10 – 15. 5. 2014

CÍL: Rekapitulace, hodnocení.

STRUKTURA (plánovaná):
- Aktivita - Hra.
- Rekapitulace.
- Reflexe – otázky a odpovědi.
- Hodnocení.
- Časová dotace - 50 minut

STRUKTURA (skutečná):

- Reálný časový průběh: 60 minut

Činnosti:

1. Aktivita – Hra – Červená Karkulka
Děti udělaly kolečko a doprostřed se daly židle (židličkovaná). Ony začaly chodit do kolečka a přitom se četl text. Když se v příběhu vyskytlo slovo, které se tam nehodilo, děti si musely rychle sednout na nějakou židli. Příběh se četl, dokud nezbyl jeden vítěz.

Příběh: Byla jednou jedna sladká dívenka, kterou musel milovat každý, jen ji uviděl, ale nejvíce ji milovala její babička, která by jí snesla i ZELENÉ z nebe. Jednou jí VYČAROVALA čepeček karkulku z červeného sametu a ten se vnučce tak líbil, že nic jiného nechtěla nosit, a tak jí začali říkat ČERNÁ karkulka.

Cíl: Rozpohybovat se, navodit atmosféru a získat pozornost. Didaktické zaměření.

2. Rekapitulace
Po hře jsme si sedli do kroužku na koberec a zrekapitulovali jsme, co jsme za uplynulý půl rok udělali a zda jsme dosáhli cílů, které jsme si s dětmi na začátku stanovili.
Cíl: Zjistit, zda jsme dosáhli toho, co bylo v plánu. Didaktické zaměření.

3. Reflexe – otázky a odpovědi.
Poté jsme si s dětmi rozdaly tužky a doprostřed kroužku položily papír. Úkolem každého z dětí, i naším, bylo vymyslet min. 1 otázku týkající se našeho kroužku a napsat ji na papír. Pak jsme na dané otázky společně hledali odpovědi.

Př:
- Proč jste s námi měly tenhle kroužek?
- Proč naše třída?
- Proč se filozofie jmenuje zrovna filozofie?
- Proč jsme na jedné schůzce jen leželi a poslouchali hudbu?
- Co nám tento kroužek dal?
- Bylo nám to k něčemu?
- Poučili jsme se třeba?
- Proč jsme měly myš Lenku?
- Co si budu pamatovat?
- Jak mi tenhle kroužek může být užitečný v normálním životě?
- Změnil bych něco/ udělal to jinak? Jak a proč?


Cíl: Získat zpětnou vazbu od dětí. Zjistit, co si děti z kroužku odnáší, co je zajímalo/nezajímalo, co by bylo dobré změnit/zlepšit/ponechat. Jaký je po cca roce pohled dětí na filozofii, zda si myslí, že jim tento kroužek může být k něčemu dobrý, dozvěděly se něco nového, užitečného, poučily se?? Filozofické zaměření.

4. Hodnocení
Po reflexi následovalo hodnocení tohoto půl roku. Popořadě v kroužku každé z dětí zhodnotilo průběh, co se mu líbilo/ nelíbilo, co by třeba chtělo udělat jinak, jaká témata je bavila.
Cíl: Zhodnotit uplynulý půl rok. Didaktické zamření.

VÝSLEDEK:
Dnešní hodina proběhla moc dobře, děti pěkně pracovaly, měly smysluplné otázky i odpovědi. Hodně z nich uvedlo, že se při tomto kroužku hlavně poučily, získaly nové zkušenosti, informace. Některé dokonce projevily smutek z toho, že se již neuvidíme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign