Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 19. 05. 2013 17:47:37    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

8.3.2013 1. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 15 (9 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 60 min

Cíl : seznámení

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a mé představení (5 min)
- proč jsme tu, krátké vysvětlení důvodu našich setkávání (10 min)
- představení dětí (15 min)
- tvorba pravidel (20 min)
- zhodnocení setkání a rozloučení (10 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a mé představení (10 min)
- proč jsme tu, krátké vysvětlení důvodu našich setkávání (10 min)
- představení dětí (10 min)
- tvorba pravidel (25 min)
- zhodnocení setkání a rozloučení (5 min)

Průběh aktivity:
Přivítání se lišilo od mých představ, především tím, že většinu času jsme museli věnovat úpravě prostoru školní družiny, kde naše setkání proběhlo (poměrně nevhodné uspořádání stolů a židliček jsme změnili na sezení v kruhu).
Děti se živě zajímaly o důvod mé návštěvy a náplň našeho sezení.
Děti si vyrobily jmenovky s obrázkem svého oblíbeného zvířátka. Každé dítě pak několika slovy řeklo jak se jmenuje, kde bydlí apod.
Dětem jsem vysvětlila, že pokud mají být naše setkání smysluplná, musíme si stanovit základní pravidla a dbát na jejich dodržování. Pokusili jsme se vytvořit aspoň několik nejdůležitějších, které jsou předpokladem pro smysluplné a efektivní jednání - tato pravidla jsme sepsali na velký papír, který jsme si pověsili na zeď.
Děti mě překvapily svou bezprostředností, otevřeností. Bylo evidentní, že jsou zvyklé si s někým povídat a rády se zapojují do hovoru.
Velice mě zaujalo s jakou aktivitou a nápaditostí děti vytvářely pravidla pro naší další komunikaci a setkání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 19. 05. 2013 18:25:55    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

15.3.2013 2. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 12 (6 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 45 min

Cíl : Já a zvířata

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (8 min)
- samostatná práce dětí – kreslení (15 min)
- diskuze nad výkresy (15 min)
- zhodnocení a závěr (7 min)

Skutečná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (6 min)
- samostatná práce dětí – kreslení (17 min)
- diskuze nad výkresy (19 min)
- zhodnocení a závěr (3 min)

Průběh aktivity:
Po přivítání si děti připevnily své jmenovky pro snažší oslovování a komunikaci. Tématem tohoto setkání je „moje oblíbené zvířátko“. Cílem byla především diskuze o tom, proč si děti vybraly právě zvířátko, které nakreslily a především zdůvodnění tohoto výběru. Pokusila jsem se o to, aby děti popisovaly vlastnosti jimi vybraných zvířat, které jsou jim sympatické a tím argumentovat ostatním důvod svého výběru.
Dle mého zjištění se ve většině případů jednalo o náhodný výběr pramenící především z obecné a nejčastější sympatie k určitým zvířatům. Můj prvořadý cíl byl podle mého názoru splněn: Děti se učily vyjádřit svůj názor, zdůvodnit ho, přijmout reakci svého okolí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 19. 05. 2013 18:39:03    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

19.3.2013 3. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 14 (8 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 45 min

Cíl : Kdo je to kamarád/ka?

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (5 min)
- samostatná práce dětí – napiš, co všechno by měl/a splňovat kamarád/ka (10 min)
- diskuze (25 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (5 min)
- samostatná práce dětí – napiš, co všechno by měl/a splňovat kamarád/ka (8 min)
- diskuze (23 min)
- zhodnocení a závěr (9 min)

Průběh aktivity:
S dětmi jsem se přivítala a sdělila jim téma dnešního sezení. Jejich úkolem bylo vyjádřit na papír, co všechno by měl mít a splňovat jejich kamarád. Ve svém zadání jsem předpokládala, že se děti budou snažit napsat především charakterové vlastnosti správného kamaráda, ovšem byla jsem překvapena, že se děvčata orientovala na to, jak by jejich kamarádka měla vypadat, u chlapců nebyl výjimkou výčet věcí, které by správný kamarád měl vlastnit. Naštěstí však vlastnosti „správného kamaráda“ převládaly. Po anonymním přečtení všech sepsaných názorů jsem se s dětmi snažila sestavit jakýsi žebříček nejdůležitějších vlastností a oddělit to méně podstatné, co by kamarádství v reálném životě nemělo určovat, ani ovlivnit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2013 15:11:24    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

22.3.2013 4. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 14 (10 děvčat a 4 chlapců)
Časová dotace: 45 min

Cíl : Co jsou to Velikonoce a proč je slavíme?

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (5 min)
- samostatná práce dětí – napiš nebo nakresli, co pro tebe znamenají Velikonoce (10 min)
- diskuze (25 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a zadání cíle a tématu (4 min)
- samostatná práce dětí – napiš nebo nakresli, co pro tebe znamenají Velikonoce (8 min)
- diskuze (28 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Průběh aktivity:
Vzhledem k blížícím se velikonočním svátkům mě zajímalo, jak se na tyto svátky tváří děti, co si pod nimi představují a jak je prožívají. K tomuto nápadu mě přivedla všeobecně známá skutečnost z vánočních svátků, kdy většina lidí a především dětí si tyto svátky spojují spíše se všeobecným komerčním přístupem. Předpokládala jsem, že stejně tomu bude i v případě Velikonoc, ale přesto jsem si svůj názor chtěla ověřit. Děti měly za úkol nakreslit nebo popsat, jak Velikonoce vnímají a slaví se svou rodinou. Oproti vánočním svátkům se u nás na venkově více dodržují tradiční zvyky, ale ověřila jsem si, že podstata Velikonoc je u většiny dětí opomíjená. Tyto svátky jsou snad vlivem předchozího utlačování křesťanského chápání pojímány spíše jako svátky jara. Pozitivním zjištěním je to, že v mnoha rodinách dětí mé skupiny jsou to svátky setkávání v širším rodinném kruhu. Přesto si myslím, že minimálně uvědomění křesťanského hlediska by mělo být i z pohledu všeobecných a historických znalostí zafixováno. Byla jsem ráda, že jsem v dětech probudila i jiný pohled na tyto svátky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2013 15:20:46    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

4.4.2013 5. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 10 (4 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 40 min

Cíl : Vyprávění o prožití Velikonoc

Plánovaná časová dotace:
- přivítání (5 min)
- diskuze (30 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání (3 min)
- diskuze (33 min)
- zhodnocení a závěr (4 min)


Průběh aktivity:
Povelikonoční setkání jsme pojali poněkud odpočinkově. Děti měly po velikonočních prázdninách za úkol vyprávět o tom, jak svátky prožily a jaké zvyky se u nich doma dodržují. Na základě předchozí schůzky jsem se domnívala, že děti inspiruji k prožití „klasických“ Velikonoc, tak jak je znám z dětství já – dodržování zvyků (barvení vajíček, pomlázka apod.). Velmi mne překvapilo, že většina dětí strávila tyto svátky nudou u televize nebo počítače. Pokud se přeci jen objevily některé klasické velikonoční činnosti, byly převážně v režii prarodičů. V rozhovoru s dětmi to byly především babičky, které se přeci jen nejvíce snaží dětem ozvláštnit jejich dětství tím, co bylo pro nás běžné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2013 15:31:02    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

12.4.2013 6. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 12 (6 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 45 min

Cíl : Pochopení třídění odpadu

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a zadání tématu (5 min)
- diskuze (35 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a zadání tématu (5 min)
- diskuze (38 min)
- zhodnocení a závěr (2 min)



Průběh aktivity:
V úvodu schůzky jsem děti překvapila přinesenou igelitovou taškou plnou nejrůznějších věcí. Snažila jsem se vyvolat v nich zájem o to, co všechno v tašce mám. Byly to záměrně nejrůznější věci denní potřeby, na které jsme běžně zvyklí, které denně používáme. Igelitová taška obsahovala malou plastovou láhev s pitím, jogurt, noviny, skleněnou lahvičku od léků, pitíčko v krabičce, propisovací tužku, baterii, pomeranč, apod. Mým cílem bylo, aby děti samy určili, jak by s odpadem z těchto věcí naložily, zda by jej třídily nebo „hodili“ do popelnice. Můj předpoklad se splnil. Po spotřebě, nebo v případě, že by se děti chtěly těchto věcí zbavit, odnesl jeden z chlapců celou tašku se všemi věcmi hezky způsobně do odpadkového koše. Naštěstí se našly děti, které samy přišly na to, že takhle se s odpadem nezachází a bylo vidět, že v některých rodinách je běžnou záležitostí odpad třídit. V diskuzi všechny děti nakonec dokázaly společně určit, jak daný odpad roztřídit tak, aby to bylo pro přírodu „nejmenší zlo“.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2013 15:42:16    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

17.4.2013 7. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 15 (8 děvčat a 7 chlapců)
Časová dotace: 40 min

Cíl : Jíme zdravě?

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (5 min)
- samostatná práce – napiš jídelní lístek na celý den, jak si představuješ zdravou výživu (10 min)
- diskuze (15 min)
- zhodnocení a závěr (10 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (3 min)
- samostatná práce – napiš jídelní lístek na celý den, jak si představuješ zdravou výživu (15 min)
- diskuze (20 min)
- zhodnocení a závěr (2 min)


Průběh aktivity:
Zajímá mě, vzhledem k častějšímu výskytu obezity a nemocí, jak děti dodržují zdravou životosprávu, zda jsou k tomu z domova vedeny a jaké jsou stravovací podmínky v dnešní uspěchané době. Pokusila jsem se motivovat děti při zadání pro vytvoření jídelního lístku, který měl sloužit k uspořádání celodenní dětské oslavy, kterou by spolupořádaly pro své kamarády. Překvapilo mne, že děti velmi dobře zvládají rozdělení zdravých a nezdravých potravin. Bohužel je u nich poměrně značně rozšířen mýtus, že to, co je zdravé, není většinou ani dobré. V tomto případě tak teorie vítězí nad praktickým každodenním životem. Samy děti argumentovaly tím, že je daleko snazší ohřát si v mikrovlnné troubě párek, než si udělat například zeleninový salát. Pokusila jsem se jim dát příklady toho, že stravovat se zdravě nemusí být vůbec časově ani finančně náročné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2013 15:51:48    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

23.4.2013 8. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 16 (8 děvčat a 8 chlapců)
Časová dotace: 40 min

Cíl : Zdravý způsob života

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (5 min)
- diskuze: Chceš být zdravý? Co pro to děláš? (30 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (4 min)
- diskuze: Chceš být zdravý? Co pro to děláš? (33 min)
- zhodnocení a závěr (3 min)


Průběh aktivity:
Při minulém setkání jsme se zabývali zdravou stravou a z tohoto setkání jsem se inspirovala pro další otázku – zdravý životní styl. Nejprve jsem se dětí zeptala, jestli ve svém okolí mají nebo měli někoho, kdo není zdravý a jestli znají příčinu nemoci. Velmi lehce se rozvinula diskuze na téma jak si zdraví chránit, prevence zdraví a možnosti léčby. Nejprve se naše povídání omezilo na běžné nemoci, které každé dítě i dospělého jednou za čas potkají, ale po tomto úvodu se dostala řeč i na závažnější problémy zdraví, které můžeme ovlivnit svým chováním a životním stylem. Vznikl tak jakýsi seznam činností, které by měl každý člověk vyhledávat a podporovat (sport, aktivní způsob života apod.) a naopak činnosti, které naše zdraví ovlivňují negativně (špatné stravování, návykové látky, nedostatek pohybu, stres apod.). V závěru děti zhodnotily svůj vlastní životní styl i svých nejbližších.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 26. 05. 2013 16:13:56    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

30.4.2013 9. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 12 (6 děvčat a 6 chlapců)
Časová dotace: 40 min

Cíl : Proč smějí dospělí vždy rozhodovat?

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (5 min)
- diskuze (30 min)
- zhodnocení a závěr (5 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (4 min)
- diskuze (33 min)
- zhodnocení a závěr (3 min)



Průběh aktivity:
Při výběru tohoto tématu jsem se inspirovala článkem z webových stránek http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/16337/UCIME-DETI-PTAT-SE-A-PREMYSLET-VYCHOVA-K-ETICE.html/. Cílem setkání bylo zjistit, jaká pravidla při rozhodování děti znají ze svého školního a především rodinného života.
V úvodu diskuze jsem položila dětem otázku „Kdo stanovuje pravidla při rozhodování v domácím prostředí?“ Děti uváděly nejrůznější situace ze svého života, ze kterých vyplývalo, že ve většině případů nemají téměř žádnou možnost zasahovat do rozhodování rodičů. Následovala otázka jestli si myslí, zda je to v pořádku a především jestli by jejich rozhodnutí nebylo v daný okamžik minimálně stejně relevantní nebo stejně dobré. Z diskuze postupem začalo vyplývat, že není až tak důležité, kdo rozhodl nebo co je správné, ale to, že se děti cítí být na okraji rodinného života a jsou zbytečně podceňované. Podle mého názoru tato skutečnost hraje velmi negativní roli pro další vývoj dítěte a může vést ke stejným opakujícím se chybám v jejich dospělosti. Je velmi důležité dát alespoň v některých případech dítěti šanci a vést ho minimálně ke spoluzodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a tak nést případná rizika. Pro formování člověka je toto takřka nezbytné. Bylo pro mne překvapující, že podobných, i když zjednodušených závěrů, jsem se dočkala i při shrnutí názorů dětí samotných.
Při shrnutí jsem nabyla pocitu, že podobnou diskuzi bych měla vyvolat v kolektivu rodičů, možná i pedagogů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Klečatská



Založen(a): 14.5.2013
Příspěvky: 10
Město: Borovany

PříspěvekZaslal(a): 26. 05. 2013 16:26:43    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Borovany - Lenka K. Citovat

7.5.2013 10. setkání

Organizace: školní družina
Věk. skupina: 10 - 11 let
Počet dětí: 14 (6 děvčat a 8 chlapců)
Časová dotace: 45 min

Cíl : Proč je nutné si povídat?

Plánovaná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (5 min)
- diskuze (30 min)
- zhodnocení a závěr (10 min)


Skutečná časová dotace:
- přivítání a představení tématu (3 min)
- diskuze (35 min)
- zhodnocení a závěr (7 min)



Průběh aktivity:
Při našem závěrečném setkání jsem chtěla shrnout naše schůzky s dětmi a vyvolat diskuzi o tom, jak je prospěšná vzájemná komunikace lidí. Téma jsem uvedla tak, že jsem se dotazovala dětí, s kým kdy a jak často si povídají. Šlo mi o to, jak často vedou diskuze především se svými rodiči, jestli dochází k pravidelné informovanosti a vůbec možnosti svěřit se, na cokoliv se zeptat – prohlubovat mezilidské vztahy a hledat témata a odpovědi na nejrůznější zajímavé otázky. Výsledkem naší diskuze byla nejrůznější velmi odlišná zjištění, protože v každé rodině komunikace funguje jinak. Setkala jsem se s případy, kdy se komunikace smršťuje na klasické „Co bylo ve škole?“, ale také podle mého názoru velice podnětné a promyšlené fungování rodiny.
S dětmi jsme se shodli na tom, jak velmi důležité je mít někoho, komu mohou důvěřovat, kdo je ten, koho se nebojí na cokoliv zeptat. Některým dětem bohužel taková osoba chybí.
V závěru jsme se shodli, že naše setkání patřila právě v této problematice k tomu pozitivnímu, co děti v tomto počátku problematického stádia života velmi potřebují.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign