Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Rožnov - Kamila, Ivo

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 04. 01. 2013 20:39:37    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Rožnov - Kamila, Ivo Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:07:31    Předmět: 22.10.2012 – první setkání Citovat

cíl setkání: seznámení se s dětmi, vysvětlení předmětu filosofie pro děti, nastínění průběhu jednotlivých hodin
struktura setkání (plánovaná): 10 min – představení se dětem a vysvětlení (alespoň částečně), o co se jedná v rámci předmětu filosofie pro děti
15 min – seznámení se s dětmi – postupně se nám představí všechny děti, jak se jmenují, jaké mají zájmy, atd.
15 min – tvorba kartiček se jmény či přezdívkami
10 min – nastínění průběhu následujících setkání
struktura setkání (skutečná): 10 min – představení se dětem
10 min – seznámení se s dětmi
20 min – tvorba kartiček se jmény
5 min – nastínění průběhu následujících setkání
Praxe probíhá ve ŠD Rožnov s přibližně 20-ti žáky 1. tříd. Za hlavní cíl prvního setkání jsme stanovili seznámení se s dětmi a vysvětlení, co to vůbec filosofie pro děti je. Děti reagovaly zpočátku nadšeně. Zřejmě je zaujala změna ve školnodružinovém stereotypu trávení odpoledního času. Velice dobře se podařilo vzájemné seznámení. Děti spolupracovaly.
Z rukou se nám trochu vymkla tvorba jmenovek. Na dětech bylo vidět, že si rády malují a vybarvují. A tak se tato perioda prodloužila z plánovaných 15 minut na dvacet.
Z první hodiny jsme měli velice dobrý dojem. Podařilo se nám navázat spolupráci s dětmi a udržovat kázeň v hodině.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:08:31    Předmět: 29.10.2012 – druhé setkání Citovat

cíl setkání: teoretické představení filosofie pro děti z minulého týdne převést do praxe
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
10 - 15 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Při druhém setkání jsme se již chtěli pokusit o strukturovanou hodinu filosofie s dětmi. Na rozdíl od kurzu filosofie pro děti jsme nepoužili texty přímo pro tento předmět určené (Saša a Markétka, Nemocnice pro panenky, atd.), ale zvolili jsme Ezopovy bajky. Knížky s filosofickými texty nám přišly pro první hodiny filosofie s dětmi z prvních tříd příliš složité pro vyzkoušení si diskuse nad textem. Proto jsme zvolili bajky. Krátké příběhy, často se zvířátky v hlavních rolích, zakončené ponaučením.
Tato volba se nám osvědčila. Děti dávaly pozor, vnímaly text a snadno jej pochopily. Bajku jsme nejdříve přečetli, poté jsme chtěli po dětech, aby nám to svými slovy převyprávěly, a nakonec jsme se snažili získat odpovědi k otázkám, na které se děti ptaly.
Bajka: Zajíc a želva
Otázky: Proč chtěl zajíc vyhrát?
Proč usnul?
Proč se smál zajíc želvě, že je pomalá?
Proč zajíc prohrál?
Proč chtěl zajíc závodit?
Proč si zajíc lehnul pod strom a spal?
Co potom bylo se zajícem, když prohrál?
Celkem se nám dařilo zapojovat do diskuse všechny děti a nakonec odpovědět na jejich otázky. Dařila se i spolupráce s nimi. Ke konci už ale děti ztrácely pozornost a začaly se věnovat jiným činnostem než filosofii. Proto jsme diskusi ukončili dříve, než jsme původně plánovali.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:09:44    Předmět: 5.11.2012 – třetí setkání Citovat

cíl setkání: zažít si harmonogram hodiny a zdokonalit diskusi nad probíraným tématem
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
15 min – čtení a rekapitulace příběhu
15 min – diskuse nad příběhem
10 min – hra – cukr, káva, limonáda
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Třetí setkání mělo mít podobný průběh jako druhé. Děti však tuto hodinu byly daleko více rozdováděné a měli jsme celkem problém udržet jejich pozornost a kázeň při čtení příběhu a následné diskusi. Vypovídá o tom i kratší časová dotace (15 min) pro čtení textu a diskusi. Místy to byla spíš nucená spolupráce.
Děti se ke konci hodiny dožadovaly možnosti zahrát si hru cukr, káva, limonáda. To jsme jim nakonec umožnili, protože vyhlídky na další spolupráci byly více než mizivé...
Bajka: Lev a myš
Otázky: Proč chtěl lev myšku rozdrtit?
Proč lev myšku pustil?
Proč chtěli lovci chytit lva?
Proč myška pomohla lvu?
Proč ho (lva) nechali ležet v síti?
Proč se lev neprokousal sám?
Může vzniknout přátelství mezi silným a slabým? – otázka položena námi dětem, které jsme se poté věnovali i v diskusi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:10:41    Předmět: 19.11.2012 – čtvrté setkání Citovat

cíl setkání: udržet déle pozornost a kázeň dětí
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – hra – cukr, káva, limonáda
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Dnes byla kázeň daleko lepší. Měli jsme pocit, že se nám podařilo naučit děti dodržovat harmonogram a že pochopily, co kdy mají dělat. Občas bylo potřeba konkrétně mířenými dotazy přinutit některé děti dávat pozor a sledovat průběh diskuse. Během diskuse se děti aktivně (některé až moc) zapojovaly.
Bajka: Myši a lasičky
Otázky: Proč měly myši a lasičky válku?
Co je to generál?
Proč jsou války?
Proč měli helmy a ozdoby?
Proč zase prohrály?
Proč myši utíkaly?
Proč lasičky vyhrály?
Proč spolu tak dlouho bojují?
- vítězná otázka – Proč jsou války? – se stala hlavním předmětem diskuse
Na závěr hodiny jsme za odměnu nechali děti zahrát jejich oblíbenou hru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:11:28    Předmět: 26.11.2012 – páté setkání Citovat

cíl setkání: navázání na předchozí hodinu, zažití a dodržení zvoleného harmonogramu
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
25 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
I když jsme jako cíl dnešní hodiny měli dodržení harmonogramu, opět se nám to nepodařilo – otázkou je, zda to máme hodnotit negativně (jako nedodržení cíle hodiny), či pozitivně (jako úspěšné rozpoutání diskuse). Dětem se dnes čtená bajka velice líbila, vytvořily spoustu otázek a diskuse trvala místo plánovaných 20 minut ještě o něco déle.
Bajka: Žába mastičkářka
Otázky: Proč žila u rybníka?
Proč chtěla zbohatnout?
Proč se stěhovala do města?
Proč chtěla být mastičkář?
Proč říkala, že všechno vyléčí?
Proč žába vykřikovala?
Proč žába lhala?
Proč říkala, že umí všechno vyléčit?
Proč jim žába vrátila peníze?
Proč žába utekla zpátky?
Proč žába žije u rybníka?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:12:09    Předmět: 10.12.2012 – šesté setkání Citovat

cíl setkání: pokusit se o navázání na předchozí setkání (časová dotace a kvalita diskuse)
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
15 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – domluva na průběhu příštího setkání
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Dnes se nám podařilo dodržet plánovaný čas diskuse, naopak čtení a rekapitulaci příběhu jsme zvládli o něco rychleji. Na dětech bylo znát, že už chápou, co mají při našich setkáních dělat a spolupráce s nimi je snadnější než na začátku.
Museli jsme v průběhu setkání pozměnit zasedací pořádek (kvůli nepozornosti chlapců). Pro děti tohoto věku je typické, že dívky sedí pohromadě a chlapci také. Nekázeň se tak dá snadno vyřešit promícháním chlapců mezi dívky.
Na konci hodiny jsme se ptali dětí, jaké příběhy či pohádky by chtěly číst příště. Chtěli jsme totiž zkusit, zda i při změně žánru čteného příběhu budou děti spolupracovat jako doposud, či tato změna přinese i změnu v samotné diskusi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:13:09    Předmět: 7.1.2013 – sedmé setkání Citovat

cíl setkání: oživení harmonogramu setkání a navázání spolupráce s dětmi
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
5 min – zabavování kartiček The Simpsons
20 min – čtení a rekapitulace příběhu
15 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Na dnešní setkání jsme dorazili trochu s obavami, jak bude hodina probíhat, protože od posledního setkání uběhl téměř měsíc. Proto jsme si jako hlavní cíl stanovili připomenutí dětem, proč za nimi vlastně chodíme a obnovit dosavadní snažení. To se povedlo. Děti věděly, co se od nich očekává a spolupracovaly, jako by žádná pauza mezi minulým a tímto setkáním nebyla.
Pohromou se však stal nový fenomén – sbírání kartiček The Simpsons z Penny marketu. Abychom udrželi pozornost, museli jsme všechny kartičky zabavit a pohrozit odebráním kartiček za špatné chování. To nás na začátku trochu zdrželo a mělo i vliv na délku diskuse.
Zjistili jsme totiž, že prvňáci jsou perfektně zvyklí na 45 minutové trvání výukové hodiny. I během našeho setkání tak vydrželi přibližně 45 minut a poté jako když je někdo vypne.
Bajka: Liška a čáp
Otázky: Proč pozvala liška čápa?
Proč dala liška čápovi talíř?
Proč chtěla udělat liška z čápa hlupáka?
Proč jí to čáp vrátil?
Proč to lišce nepřišlo zábavné?
- diskuse nad ponaučením: kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ivo Mynář



Založen(a): 10.2.2013
Příspěvky: 8
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2013 20:13:49    Předmět: 14.1.2013 – osmé setkání Citovat

cíl setkání: vyzkoušení nového žánru příběhu a zamyšlení se nad kamarádstvím.
struktura setkání (plánovaná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
25 min – čtení a rekapitulace příběhu
20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
struktura setkání (skutečná): 5 min – uspořádání třídy do vhodného útvaru pro diskusi
5 min – rozdání kartiček se jmény
25 min – čtení a rekapitulace příběhu
15 - 20 min – diskuse nad příběhem
5 min – navrácení třídy do původního stavu
Na setkání jsme dorazili ne s Ezopovými bajkami, ale s pohádkou o Krtečkovi, který léčil nemocnou myšku. Jak již bylo zmíněno, chtěli jsme vyzkoušet nový žánr a ověřit si, zda již mají děti zažitou filosofii pro děti nezávisle na čteném příběhu. Postupem času bychom totiž s dětmi chtěli vyzkoušet i čtení filosofických příběhů (Nemocnice pro panenky, Saša a Markétka).
Setkání se vydařilo. Příjemným zjištěním bylo, že děti si vcelku detailně pamatují i delší příběh a jsou ho schopné převyprávět vlastními slovy.
Otázky: Proč byla myška nemocná?
Proč jí chtěl Krtek pomoct?
Proč je důležité mít kamarády?
Proč Krtek cestoval tak dlouho, když nevěděl, co hledá?
Proč nešla myška k doktorovi?
Otázek příliš nebylo, museli jsme dětem i pomáhat. Toto jsou otázky, na které se nechalo rozumně odpovědět nebo nad nimi diskutovat. Diskuse se pak týkala především otázky č. tři – Proč je důležité mít kamarády?
Tento příběh a tato otázka byly zvoleny pro dosažení cíle setkání – zamyšlení se nad kamarády a nad důležitostí kamarádství.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign