Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - MŠ Stará Huť - Martina. J.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 17. 11. 2013 21:05:26    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - MŠ Stará Huť - Martina. J. Citovat

1. setkání, 14. 11. 2013, 15 dětí (3 - 4,5let)

Cíl: seznámení s pojemem FILOSOFIE, tvoření otázek k textu a hledání odpovědí.

Plánovaná časová dotace:
Úvod: Přivítání a seznámení s pojmem FILOSOFIE - 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- str. 9-10
Tvorba otázek: cca 5 min
Odpovědi na otázky - diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 10min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání a seznámení s pojmem FILOSOFIE - 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- str. 9-10
Tvorba otázek: cca 10 min
Co, kdo je panenka?
Stárne panenka?
Panenka je živá?
Odpovědi na otázky: diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 10min.


Otázky jsem očíslovala a kostka rozhodla. Stárne panenka? Většina dětí říkala, že panenka nestárne, protože neroste. Kdyby rostla jako maminka s tatínkem, tak by stárla a byla živá.
Dětem dělalo problém naslouchání druhému, byly netrpělivé. Na příštím setkání budu více dbát na to, aby si děti neskákaly do řeči.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2013 21:23:23    Předmět: 2. setkání, 19. 11. 2013, 12 dětí ( 3 - 4,5let) Citovat

Cíl: pokračování v příběhu Nemocnice pro panenky kpt. 1, str. 11 - 13

Plánovaná časová dotace:
Úvod: Přivítání a připomenutí postav z příběhu 5min.
Motivace: Pokračování v četbě příběhu Nemocnice pro panenky- str. 11 - 13
Tvorba otázek: cca 8 min
Odpovědi na otázky - diskuze 10 min.
Utvoření závěru, reflexe: 10 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání a připomenutí postav z příběhu
Motivace: Pokračování v četbě příběhu Nemocnice pro panenky- str. 11 - 13
Tvorba otázek: cca 10 min
Je Kulíšek opravdický?
Co to znamená opravdický?
Co to znamená živý? Je rozdíl mezi opravdickým a živým? Jaký?
Proč je sestra zlá na Sašu?
Odpovědi na otázky: diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 8min.


Děti se těšily na pokračování příběhu a hltaly jeho děj. Hned po přečtení příběhu říkaly, že je Kulíšek opravdický. Připomněla jsem jim, že nejprve vytvoříme otázky a poté si budeme na ně odpovídat. Na 1. otázce se děti shodly a jednoznačně odpověděly, že je opravdický, když ho Saša vidí a hraje si s ním. S tím, že je živý již nesouhlasilo 9 dětí. Tvrdily, že živý není, protože nemluví - neotevírá pusinku. Některé děti se začaly hádat, tak jsem jim vysvětlila, že někdy se nemusíme shodnout a že je to správně tak i tak a právě proto, je potřeba naslouchat druhému a přemýšlet, jestli by to nemohlo být jak říká kamarád.
Filozofování velice rychle uteklo a děti říkaly, že se již těší na další příběh


Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 21. 11. 2013 18:23:27    Předmět: 3. setkání, 21. 11. 2013, 13 dětí (3,5 - 5let) Citovat

Cíl: Příběh Nemocnice pro panenky kpt. 2. , porozumět textu - sestavit otázky

Plánovaná časová dotace:
Úvod: Přivítání 5 min.
Motivace: Četba příběhu Nemocnice pro panenky- 5min.
Tvorba otázek: cca 5 min
Odpovědi na otázky - diskuze 10 min.
Utvoření závěru, reflexe: 10 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání 2min.
Motivace: Četba příběhu Nemocnice pro panenky 3min.
Tvorba otázek: cca 5min
Proč se kluci smějí Sašovi?
Můžou mít kluci panenku?
Měla se maminka vrátit pro Kulíška?
Pro co by se vrátila Vaše maminka?
Odpovědi na otázky: diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5min.

Děti se shodly na tom, že kluci mohou mít panenky a někteří je i mají doma. Určitě by se neposmívaly. A neposmívaly by se ani dívky, protože ony si hrají zase s "klučičími" hračkami. A po skončení filozofování si kluci hráli s kočárkem a miminkem a holčičky se vžily do staveb lodí, letadel a aut z lega.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 25. 11. 2013 19:46:09    Předmět: 4. setkání, 25. 11. 2013, 12 dětí (3 - 5let ) Citovat

cíl: cílené tvoření otázek a hledání odpovědí na ně
Plánovaná časová dotace
Úvod: přivítání, prstová masáž hlavy - prokrvení mozku, aby jsme lépe přemýšlely 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 3. kpt. 8 minut
Tvorba otázek: cca 5 min
Odpovědi na otázky - diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 10min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání, prstová masáž hlavy - 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 3. kapitoly 5 min.
Tvorba otázek: cca 8 min
Proč má pan učitel tak málo pravidel?
Můžou se pravidla porušovat?
Proč Saša lhal?
Proč má Katka indiánskou panenku?
Odpovědi na otázky, diskuze: diskuze 15min.
Utvoření závěru, reflexe: 5 min.


Po přečtení příběhu hned jsem děti rozdělila do 4 skupinek a každá skupinka měla za úkol vytvořit otázku, která je zajímá. Skupinky jsem očíslovala a poté jsme rozpočítaly, která otázka zvítězí. Zvítězila otázka: Proč má pan učitel tak málo pravidel? Vznikla zajímavá diskuze. Děti většinou říkaly, že je to málo pravidel a že má pan učitel hodné děti. ( Hned jsme rozvinuly debatu Co to znamená hodné dítě? Bylo zajímavé, jak přemýšlejí. Bylo jim divné, že má učitel tak málo pravidel, když ve školce jich máme "hodně", Co to znamená hodně? . Vyplývaly z toho další otázky a děti se do tématu hodně ponořily. Vydržely diskutovat 15 minut. Na tomto setkání již bylo znát, jak děti sami utvořily otázku, poté odpověděly, ale s odpovědí nebyly spokojeny a ptaly se dál.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 01. 12. 2013 23:49:20    Předmět: 5. setkání, 27. 11. 2013,10 dětí (4-6let) Citovat

cíl: spolupráce ve skupinách, tvořivé myšlení
Úvod: přivítání, prstová masáž hlavy - prokrvení mozku, aby jsme lépe přemýšlely 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 4. kpt. 10 minut
tvorba otázek: cca 5 min
[odpovědi na otázky, diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání, prstová masáž hlavy - 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 4. kapitoly 10 min.
Tvorba otázek: cca 8 min

Odpovědi na otázky, diskuze: diskuze- malování 20min.
Utvoření závěru, reflexe: 5 min.

.
Po přečtení příběhu se děti rozdělily do dvou skupinek. Na ty, které si myslí, že Kulíšek je hezký a na ty, kde si děti myslí, že Kulíšek je ošklivý. Neptala jsem se proč, ale dala jsem jim do skupinky velký papír a měli za úkol Kulíška namalovat. (Musely se spolu domluvit a každý něco přimalovat). Potom Kulíška začaly ve skupince popisovat. Proč ho takto namalovaly ? Co znamená slovo HEZKÝ a OŠKLIVÝ? Nakonec se děti shodly na tom, že ošklivá panenka "Kulíšek " není a vůbec žádná , protože nestraší děti, ale že je ošklivý čert a ten, kdo ubližuje druhým. Byla jsem ráda, že byly pozorné celou kapitolu a bezvadně spolupracovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 09. 12. 2013 20:56:23    Předmět: 29.11. 2013, 9 dětí (4-6let), 6. setkání Citovat

cíl: kladení otázek a pokračování příběhu Nemocnice pro panenky, kp. 5
Úvod: přivítání,
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 5. kpt. 10 minut
tvorba otázek: cca 8 min
[odpovědi na otázky, diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání, prstová masáž hlavy - 5min.
Motivace: Přečtení Příběhu Nemocnice pro panenky- 5. kpt. str. 32-36
Tvorba otázek: cca 8 min
Proč Saša vzal Kulíška na projížďku?
Proč si povídal s Kulíškem na tříkolce, když jel?
Proč se Saša nekoukal na cestu?
Odpovědi na otázky, diskuze: : 15min.
Utvoření závěru, reflexe: 5 min.


Při čtení 5. kapitoly děti již na str. 36 začaly být hodně (aktivní), musela jsem přestat číst. Zrekapitulovali jsme si, co jsem přečetla a děti byly ve trojicích a domlouvaly se na otázce, kterou spolu tvořily. Poté si děti sami vybraly otázku k diskuzi: Proč si povídal na tříkolce, když jel? Některé děti povídaly, že se to stane, že i v autě si povídají s maminkou, která řídí a jedna holčička říkala, že při řízení se mluvit nemá, že by na Sašu zavolala policajty. Bylo zajímavé děti pozorovat, jak je téma vyburcovalo k diskuzi. Nakonec na nich bylo vidět a také to říkaly, že je jim líto Saši, který má rozbitého Kulíška. Bylo správné rozfázovat tuto kapitolu, jelikož je dlouhá a děti si vlastně o to řekly, svojí neposedností a správnou otázkou k diskuzi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 09. 12. 2013 21:19:20    Předmět: 2. 12. 2013, 10 dětí (4-6let), 7. setkání Citovat

Cíl: pokračování v příběhu Nemocnice pro panenky kpt. 5
Plánovaná časová dotace:
Úvod: Přivítání a připomenutí postav z příběhu 5min.
Motivace: Pokračování v četbě příběhu Nemocnice pro panenky od str. 36
Tvorba otázek: cca 8 min
Odpovědi na otázky - diskuze 10 min.
Utvoření závěru, reflexe: 10 min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání
Motivace: Pokračování v četbě příběhu Nemocnice pro panenky- od str. 36
Tvorba otázek: cca 10 min
Proč museli Kulíškovi hlavu vyměnit?
Proč se Saša o Kulíška bál?
Proč si s ním Saša už nehrál?
Má otázka dětem: Myslíte si, že Kulíšek bude pořád Kulíšek, když bude mít jinou hlavu?
Odpovědi na otázky: diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 8min.


Dneska ráno, už děti se ptaly, jestli budeme pokračovat odpoledne v příběhu. Měla jsem radost, že je tak zaujal. Odpoledne jsme si ho četly a děti pozorně poslouchaly. Po přečtení 3 stran už bylo vidět, jak se chtějí ptát. Přestala jsem číst. Dětem bylo divné, proč se Saša bojí o Kulíška? Proč nevěří doktorům? Doktorů se věřit má a léčí, pomáhají druhým. Na tom se shodly všechny děti a na otázku, jestli Kulíšek je jiný s jinou hlavou? Více dětí si myslí, že Kulíšek je pořád Kulíšek a je stejný i s jinou hlavou. Méně dětí proti nim argumentovalo tím, že nikdy není stejná hlava, že musí být jiný. S knížkou jsme se rozloučily a dětem bylo moc líto, že Saša už s Kulíškem nemluvil. Děti velice všechny příběhy prožívaly a několik dětí dalo svým panenkám jméno Kulíšek!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 09. 12. 2013 21:58:04    Předmět: 4. 12. 2013, 9 dětí (4-6let), 8. setkání Citovat

cíl: rozvoj tvořivého myšlení
Plánovaná časová dotace:
vyprávění klasické pohádky: O Červené Karkulce 10 min
vysvětlení pravidel: 5 min.,
vyprávění pozměněné pohádky: O Červené Karkulce 15 min
diskuse a reflexe – 5 min



Skutečná časová dotace
vyprávění klasické pohádky: O ČervenéKarkulce 10 min
vysvětlování pravidel – 10min
vyprávění pozměněné pohádky o Červené Karkulce 15 min.
reflexe a diskuze -5 min

Děti si nejprve připomněly pohádku klasickou O Červené Karkulce, kdy seděly v kruhu a ve směru hodinových ručiček si předávaly plyšáčka a mluvil ten, kdo ho měl v ruce. Po zopakování pohádky jsem dětem vysvětlila pravidla k jakým změnám dojde nyní. Pravidlo znělo: v pohádce musí vystupovat Karkulka, zvíře a babička. Ostatní již bylo na dětech, jak budou tvořivě myslet. Jelikož plyšáčka si posílaly dosti rychle. Vyměnila jsem ho za kostku. Dětem rozdala čísla a musely se ještě více soustředit a být potichu. Za zvíře si vymyslely tygra a Karkulka šla za dědečkem. Pohádka dopadla dobře, tygr uviděl u dědečka na zdi kalendář s čokoládama - adventní - snědl ho a měl plný břicho. Děda se probudil , s tygrem se skamarádil a zůstal u něj bydlet. Karkulka se také stala jeho kamarádkou.

reflexe:
U pohádky jsme se hodně nasmály a poté si jí děti zahrály i jako divadélko. Ještě si chtěli zahrát "jinak" Perníkovou chaloupku, ale bohužel na tu už nezbyl čas.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 12. 12. 2013 22:07:46    Předmět: 10. 12. 2013, 9 dětí (4 - 6 let), 9. setkání Citovat

cíl: kladení otázek a sznámení s novou knihou Saša a Markétka kpt. 1, 2
Úvod: přivítání, opakování příběhu o Sašovi a Kulíškovi 5 min.
Motivace: Přečtení příběhu Saša a Markétka - kpt. 1 a 2 7 min.
tvorba otázek: 5 min.
[odpovědi na otázky, diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání, prstová masáž hlavy - 5min., připomenutí příběhu o Sašovi a Kulíškovi 10 min.
Motivace: Přečtení příběhu Saša a Markétka kpt. 1, 2 8 min.
Tvorba otázek: cca 8 min.
Kdo je hodný a kdo je zlý?
Co to znamená hodný a zlý?
Proč je někdo zlý?
Odpovědi na otázky, diskuze: : 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5 min.

Sešly jsme se po delší době. S dětmi jsem si zopakovala Nemocnici pro panenky. Nejvíce se rozpovídaly o tom, proč už Kulíška Saša nechce a bylo jim to líto. Hned jsem navázala na to, co to znamená líto? Když je někomu smutno? A kdy a proč? Poté jsem začala číst knihu Saša a Markétka vznikaly otázky hned po příběhu. Většinou se děti shodly na tom, že zlý je ten, kdo ubližuje a pere se . Na otázku proč je zlý odpovídaly většinou, že je sám , že nemá žádný kamarády. Hned říkaly některé děti, že Saša je zlý, když už si nehraje s Kulíškem, s tím některé děti nesouhlasily a hned vznikla další diskuze.
Dnes mě zaujalo u dětí to, jak pořád nemohou Sašovi odpustit to, že už si s Kulíškem nehraje, když si s ním povídal a pořád to chtěly rozebírat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Jiráňová



Založen(a): 16.11.2013
Příspěvky: 10
Město: Dobříš

PříspěvekZaslal(a): 14. 12. 2013 20:36:20    Předmět: 13.12.3013,6dětí (4-6let) a 1dítě 10let, 10.setkání audionah Citovat

cíl: poslouchat a vnímat pohádku, navodění vánoční atmosféry
Úvod: přivítání, prstová masáž hlavy 5 min.
Motivace: přečtení pohádky O zlaté rybce 10 min, malování obrázku
tvorba otázek: 5 min.
[odpovědi na otázky, diskuze 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 5min.

Skutečná časová dotace:
Úvod: Přivítání, prstová masáž hlavy - 3min.
Motivace: četba pohádky O zlaté rybce 7 min. , malování obrázku
Tvorba otázek: cca 8 min.
Proč stařenka pořád na rybáře křičí?
Proč nejde sama k moři za rybkou?
Proč vždycky musí být něčím jiným?
Proč rybka vrátila zpět starou chaloupku?
Odpovědi na otázky, diskuze: : 10min.
Utvoření závěru, reflexe: 3min.

Děti dnes měly vytvořenou vánoční atmosféru, zapálení Františku a třech svíček na adventním věnci, přítmí a takto jsme filozofovaly. Příběh o Zlaté rybce byl vybrán záměrně, jelikož plní přání a po příběhu jsme navázaly na Ježíška a jaká přání mají děti k Vánocům, jak vypadá Ježíšek. Otázky skládaly pohotově . Stařenku nazvaly línou a závistivou. Vznikaly další otázky, co to je závist? Když je někodo líný, co to znamená? Napadalo je sposta věcí, mám radost jaká s nima byla spolupráce a filozofování se mi s nimi moc líbí. ZA těchto 10 setkání jsem viděla na dětech, jak se na příběhy těší a už připravovaly otázky, většinou bedlivě poslouchaly a v kruhu se nějak nepřekřikovaly. Určitě, když bude čas, filozofovat budeme dále.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign