Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2011/2012 ZPRÁVY Z PRAXE - Jindřichův Hradec - Eva

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 08. 11. 2011 18:19:18    Předmět: 2011/2012 ZPRÁVY Z PRAXE - Jindřichův Hradec - Eva Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 12. 11. 2011 21:00:17    Předmět: Citovat

Den: 11.11.2011, 1. setkání
Místo setkání: Jindřichův Hradec
Počet dětí: 6
Věk dětí: 11-12 let

Cíl: vzájemné seznámení, seznámení s filosofií a diskusí, odbourání studu při diskusi, rozvoj myšlení.

Plánovaná časová dotace
- vzájemné seznámení- 5 minut
- seznámení s filosofií a diskusí- 10 minut
- diskuse na dané téma- 20 minut
- reflexe diskuse- 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení- 5 minut

Skutečná časová dotace
- vzájemné seznámení- děti se navzájem znají, k seznámení došlo pouze mezi dětmi a námi vedoucími- Eva, Míša- 5 minut
- seznámení s filosofií- děti doposud o filosofii v užším slova smyslu neslyšely, informace o diskusi /jak by měla probíhat/ je velice zajímaly. 10 minut
- diskuse na dané téma- na prvním setkání jsme nečetly z žádné knihy. Vybraly jsme téma samy. Diskutovaly jsme na téma ,,lež." Toto téma děti zajímalo. Setkávají se sním docela často, jak tvrdily. - 25 minut
- reflexe diskuse- 6 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení- 5 minut

Co se nám podařilo- Děti diskuse na dané téma zaujala. Zpočátku se ostýchaly zapojovat do diskuse, stud opadl poměrně rychle. Od naplánované časové dotace jsme se moc neodchýlily.

Co se nám nepodařilo- děti si poměrně dost skákaly do řeči. Nedávaly si moc velký čas na přemýšlení a odpovídaly unáhleně. Doufám, že příště průběh diskuse bude lepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 18. 11. 2011 17:36:23    Předmět: zpráva z raxe Citovat

Den- 18. 11. 2011
Místo setkání- Jindřichův Hradec
Počet dětí- 6
věk dětí- 11- 12 let

Cíl- rozvoj myšlení, naučit se naslouchat druhým, odbourat stud a zapojit se do diskuse, hledání odpovědí.

Plánovaná časová dotace
- přivítání, zhodnocení dnešního dne- 10 minut
- průběh diskuse na dané téma- 20 minut
- reflexe diskuse- 10 minut
- podání informací o dalším setkání + rozloučení- 10 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, zhodnocení dnešního dne- Děti po přivítání dostaly možnost, aby si navzájem sdělily, co se jim tento den podařilo a co naopak pokazily. Zda- li by příště jednaly jinak, aby předešly svým chybám. - 15 minut
- průběh diskuse na dané téma- Při dnešním setkání jsme navázaly na to minulé a diskutovaly jsme opět na téma ,,Lež." Při této diskusi jsme diskutovaly s pomocí metodické příručky. Například děti odpovídaly na dotazy slovem ,,souhlasím nebo nesouhlasím." Otázka např. zněla: ,,Někdy stojí za to lhát, protože jinak bychom mohli vypadat směšně." Dále například odhalovaly význam věty ,,Lhal si, jsi tedy lhář."
- 30 minut
- reflexe diskuse- 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení- 5 minut

Co se nám podařilo- Děti se snažily do diskuse průběžně zapojovat. Více dbaly na to, aby si neskákaly do řeči. Práce s metodickou příručkou je velmi zajímavá a děti se podle příručky zamýšlejí i nad jinými otázkami. Laughing

Co se nám nepodařilo- Na tomto setkání jsme nezvládly čas. Samotnou diskusi jsme přetáhly téměř o 10 minut. Embarassed
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 19. 11. 2011 20:29:37    Předmět: Re: zpráva z raxe Citovat

Aho Evčo,
v úvodu píšeš, že vašim cílem bylo zapojení dětí do diskuse a hledání odpovědí, ale aktivita mi příjde spíš jako procvičení rozhodovaní - zaujetí určitého stanoviska (Souhlasím / nesouhlasím s tvrzením.)
Chtěly jste po dětech, aby svá mínění během cvičení odůvodňovala?
S jakým záměrem jste zařadily tuto aktivitu?
Snažíte se spíš pevně držet stanovených cílů, nebo je upravujete podle aktuální situace?

Eva Tothová napsal:
Co se nám nepodařilo - Na tomto setkání jsme nezvládly čas. Samotnou diskusi jsme přetáhly téměř o 10 minut. :oops:

To přeci vůbec nevadí. Naopak by se dalo říct, že je moc fajn, že vám to tak jde, že děti baví o svých myšlenkách přemýšlet a diskutovat.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2011 22:54:58    Předmět: Citovat

Kdyby se podarilo obcas prihodit nejake "špíčky" z diskuse, bylo by fajn Smile
Jinak taky pripominam: u cviceni, ktera jsou o rozhodovani, je treba kazde rozhodnuti zduvodnit..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 25. 11. 2011 19:59:01    Předmět: Zpráva z praxe - 3. setkání Citovat

25. 11. 2011, 3. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 6
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, naučit se naslouchat druhým, odbourat stud a zapojit se do diskuse, hledání odpovědí.

Plánovaná časová dotace

- přivítání a zhodnocení aktuálních pocitů - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 20 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, zhodnocení aktuálních pocitů - děti po přivítání dostaly možnost, aby sdělily, v jakém se momentálně nachází rozpoložení a co je jeho příčinou - 10 minut
- po přivítání jsme shrnuly poznatky z minulého setkání na téma „Lež“
- průběh diskuse na dané téma - při dnešním setkání jsme navázaly na minulé diskuze a diskutovaly jsme na téma ,,Odměny a tresty". Zajímalo nás, jak samy děti vnímají odměny a tresty, jaké pocity v nich vyvolává odměna a jaké trest - 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo - děti se do diskuze zapojovaly, čím dál lépe diskuzi zvládají – dávají dostatečný prostor projevit se druhým. Téma je zaujalo a zjistily jsme, že je daleko širší a budeme se mu moci věnovat ještě při dalším setkání.

Co se nám nepodařilo – otázka odměn a trestů je široké téma a během jednoho sezení se nám nepodařilo prodiskutovat vše.


Naposledy upravil Michaela Böhmová dne 12. 01. 2012 19:42:52, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 26. 11. 2011 23:28:46    Předmět: Citovat

Ríša Macků napsal:
Kdyby se podarilo obcas prihodit nejake "špíčky" z diskuse, bylo by fajn Smile
Jinak taky pripominam: u cviceni, ktera jsou o rozhodovani, je treba kazde rozhodnuti zduvodnit..

Uznávám připomínku. Měla jsem do zprávy napsat, že se děti snažily zdůvodnit své myšlenky a rozhodnutí. Nepřikládala jsem asi k tomu takový význam, pokládala jsem za samozřejmost, že součástí diskuse jsou i zdůvodnění. Příště se polepším. Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2011 08:02:56    Předmět: 4. setkání Citovat

Den - 02.12.2011, 4. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 6
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, naučit se naslouchat druhým, hledání odpovědí a navrhování řešení

Plánovaná časová dotace

- přivítání a zhodnocení rozpoložení - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 20 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, zhodnocení rozpoložení - děti po přivítání dostaly možnost, aby sdělily, v jakém se momentálně nachází rozpoložení a co je jeho příčinou - 5 minut
- po přivítání jsme shrnuly poznatky z minulého setkání na téma „Odměny a tresty“ – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma - při dnešním setkání jsme navázaly na minulé setkání a diskutovaly jsme opět na téma ,,Odměny a tresty". Zejména jsme zabrousily k jednotlivým příběhům dětí a rozebíraly jsme, za co jsou odměňované a za co trestané a jestli si myslí, že je to tak správně a proč a zda-li by případně některé situace řešily jinak. - 40 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo – téma bylo pro děti hodně emotivní a všechny se zapojovaly – v podstatě jsme rozebíraly situace jednotlivých dětí a ony vzájemně diskutovaly na základě vlastních zkušeností. Bylo zajímavé vidět rozdíly ve výchově dětí, které se odrážely i v následném pochopení celého „systému“ odměn a trestů. Děti se do diskuze bezvadně zapojovaly, bylo vidět, že téma je jim velmi blízké, že s odměny a tresty mají v podstatě každodenní zkušenosti.

Co se nám nepodařilo – tak toto téma bylo pro děti velmi zajímavé a chtěly diskutovat a hledat nová řešení, proto se nám nepodařilo dodržet časovou dotaci, kterou jsme přetáhli o 20 minut. Nicméně – mohly jsme si to dovolit, protože jsme o případném prodloužení informovaly rodiče. V tomto případě jsme chtěly dát prostor každému dítěti prodiskutovat jeho vlastní příběh.


Naposledy upravil Michaela Böhmová dne 12. 01. 2012 19:43:08, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 09. 12. 2011 20:23:08    Předmět: Zpráva z praxe Citovat

Den: 9. 12. 2011, 5. setkání
Místo setkání: Jindřichův Hradec
Počet dětí: 7, věk- 12- 13 let

Cíl setkání- rozvoj myšlení, naslouchání, porozumění druhému, začleňováni se do diskuse.

Plánovaná časová dotace
- vzájemné přivítání, zhodnocení dnešního dne- 10 minut
- seznámení s tématem diskuse- 5 minut
- průběh diskuse- 30 minut
- reflexe diskuse- 10 minut
- podání informací o dalším setkání + rozloučení- 5 minut

Skutečná časová dotace
- vzájemné přivítání, zhodnocení dnešního dne- Děti zhodnotily dnešní den pozitivně a celkem podařeně. Na dotaz: ,,Proč podařeně?" Např. ,,Moc jsme se ve škole neučily a dostala jsem z přírazu jedničku." - 10 minut
- seznámení s tématem diskuse- Dnes jsme diskutovaly na téma ,,Bolest."
Děti se na nás zaujatě dívaly a na dotaz, jestli chtějí hovořit na toto téma a proč? Odpověděly: ,,Je to docela zajímavý téma a nikdy jsme o něm nemluvily ani jsme ho ve škole neprobíraly." - 10 minut
- průběh diskuse- Při diskusi jsme se ptaly např. na otázky: ,,Co si představujete pod pojmem bolest?" Děti odpovídaly: ,,Bolest je nějaký nepříjemný pocit. Něco, co nás trápí" Dokázaly rozdělit bolest na psychickou a fyzickou. Porovnávaly bolest se slovy, kterými jsou: ,,Utrpení, smutek, stesk, neštěstí, smůla." ,,Jakou jste vy osobně zažily psychickou bolest?" Děti odpovídaly: ,,Zradu, podraz, když mi někdo lže, když mi dala nespravedlivě učitelka špatnou známku, když na mne bezdůvodně rodiče křičí." Vyjádřit opaky jim šlo docela dobře. Jmenovaly například: ,,Radost, smích, zábava, potěšení, spokojenost, štěstí, láska, bezpečí, důvěra aj." - 30 minut
- reflexe diskuse- Dětem se diskuse docela líbila. Odpověděly: ,,A jo, byla zajímavá, naučná. Nikdy jsem o bolesti nepřemýšlela, až teď. Bolest je nepříjemný pocit, který nikomu nepřeju." Z posledního výroku je znatelné, že si děti neuvědomují, že každodenně prožívají nějakou bolest. Je to dobře? Určitě ano. - 15 minut
- podání informací o dalším setkání + rozloučení- Děti navrhly samy téma. Příště budeme diskutovat na téma,, Vánoce."- 10 minut

Co se nám podařilo- Filosofování je krásná věc. Bylo znatelné, že děti přemýšlejí, mají zájem se zapojovat. Toto téma je zaujalo. Čím déle se setkáváme a více poznáváme, děti se více uvolňují a nebojí se používat odvážnější výrazy. Je to bezva. Razz Twisted Evil

Co se nám nepodařilo- Vždy je co zlepšovat. Stále přemýšlím nad tím, co se nám nezdařilo, ale myslím, že tato diskuse byla zdařilá a povedená. Třeba ještě na něco přijdu. Čas už neřeším, i když si myslím, že dodržet stanovený čas je docela důležité.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 18. 12. 2011 17:25:31    Předmět: zpráva z praxe Citovat

Den- 16.12. 2011, 6. setkání
Místo setkání- Jindřichův Hradec
Počet dětí- 7, věk dětí- 12- 13 let

Cíl- rozvoj myšlení, spolupráce, naslouchání druhému, nacházení i jiných možností, rozvoj komunikačních dovedností.

Plánovaná časová dotace
- Přivítání, zhodnocení dnešního dne- 10 minut
- Průběh diskuse- 30 minut
- Reflexe diskuse- 10 minut
- Podání informací o dalším setkání a rozloučení- 5 minut

Skutečná časová dotace
- Přivítání, zhodnocení dnešního dne- Dnešní den byl pro děti docela povedený. Ve škole se sice učily, ale nikdo ze zúčastněných nebyl zkoušený a do žákajdy nepřibyla žádná špatná známka. Téma diskuse již znaly z předchozího setkání a velice se na toto téma těšily.- 10 minut
- Průběh diskuse- Dnešní den se diskutovalo na téma ,,Vánoce." Při diskusi byly kladeny otázky stylu: ,,Proč slavíme Vánoce? Proč je tento svátek pro nás tak vyjímečný? Proč si dáváme o Vánocích dárečky?" Z diskuse bylo znatelné, jak jsou děti informované od rodičů, jaké mají o Vánocích představy a očekávání.
,,Vánoce slavíme, protože se narodil Ježíšek. Dárečky si dáváme, abychom si udělali navzájem radost. Štědrý den je den, kdy je celá rodina pohromadě. Jsou to svátky klidu a míru a spokojenosti. O Vánocích dodržujeme rodinné rituály, pečeme cukroví. " Na dotaz, proč se o Vánocích peče cukroví, děti dospěly k závěru: ,,Cukroví pečeme, protože to k Vánocům patří. Ježíšek se narodil ve chlévě a lidé ho obdarovávali jídlem, tak proto pečeme cukroví. Na Vánoce se nejvíce těším, že dostanu pod stromeček nějaký krásný dárek."
Na dotaz: ,,Proč zdobíme stromeček?" Děti Odpovídaly: ,,Aby ty dárky nestály na zemi samotně." Nikdo z dětí nevěděl, že zdobení stromečku nemá tak dlouhou historii a tento rituál vznikl na popud jednoho velmi bohatého člověka a přenesl se až k nám do Čech.
,, Dříve jsem si myslela, že dárky nosí Ježíšek, ale teď už vím, že mi je kupují rodiče. I já jim koupím nebo vyrobím nějaký dárek. Mamka říká, že jí nejvíce potěší, když jí nějaký dáreček vlastnoručně vyrobím."- 35 minut
- Reflexe diskuse- Diskuse se dětem na toto téma velice líbila. V průběhu diskuse jim očička jenom zářila. Povídaly by a povídaly by.- 10 minut
- Podání informací o dalším setkání a rozloučení- Dohodly jsme se, že další setkání proběhne ještě v tomto duchu, protože je stále čas předvánoční a děti projevily velký zájem na toto téma diskutovat. Setkáme se již ve středu.- 10 minut

Co se nám podařilo
Děti projevily velký zájem o diskusi. Při názorech a vyjádřeních druhých naslouchaly, přemýšlely, uznaly, že některé informace jsou jim neznáme. Dávaly si prostor na vyjádření, neskákaly si do řečí. Jejich mluvu ve stylu: ,,Prostě, jako" jim nikdo v tomto věku neodpáře. Laughing

Co se nám nepodařilo
Vždy je co zlepšovat, ale myslím si , že toto setkání proběhlo podle filosofických pravidel. Postupem času určitě na nějakou tu chybičku přijdu. Question
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 28. 12. 2011 09:14:04    Předmět: Citovat

Den - 21.12.2011, 7. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 7
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, začleňování se do diskuze, naučit se naslouchat druhým

Plánovaná časová dotace

- přivítání a zhodnocení aktuálního rozpoložení - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 30 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, zhodnocení aktuálního rozpoložení – po přivítání každý v krátkosti sdělil, jak se zrovna cítí – všechny děti byly báječně naladěné a mohly jsme se pustit do diskuze - 5 minut
- Po krátkém shrnutí minulé diskuze jsme si vymezily okruh dnešní vánoční diskuze na téma „vánoční tradice“. Diskuzi jsme začaly otázkou „Jaké znáte vánoční tradice?“ „My pečeme cukroví a zdobíme si to doma, abychom to tam měli pěkné“, „My zdobíme s rodiči stromeček na štědrý den ráno“. „Chodím s babičkou na adventní koncerty.“, "Já pouštím s taťkou a bráchou lodičky ze skořápek.", "My krájíme jablíčko, aby tam byla hvězdička."…, poté jsme se zamýšlely hlouběji: „Proč je udržování tradic důležité?“, také jsme se zaměřily na konkrétní tradice a zjišťovaly jsme, proč se slaví, jaký mají význam - 40 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – příští setkání bude po dohodě s rodiči prázdninové a opět ve středu (děti se těší) – 5 minut

Co se nám podařilo – téma děti zaujalo, některé z nich se nadchly pro tradice, které neznaly a jistě je vyzkouší, potěšilo nás, že i prastaré tradice se v některých rodinách stále dodržují.

Co se nám nepodařilo
– hlavně v počátku diskuze měly děti tendenci si skákat do řeči, aby byly první, kdo řekne známou tradici – to nás trochu překvapilo po již proběhlých diskuzích, kdy v tomto směru děti přestávaly mít problém.


Naposledy upravil Michaela Böhmová dne 12. 01. 2012 19:43:41, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 02. 01. 2012 18:04:14    Předmět: Citovat

Den - 28.12.2011, 8. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 5
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, začleňování se do diskuze, naučit se naslouchat druhým

Plánovaná časová dotace
- přivítání a zhodnocení aktuálního rozpoložení - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 30 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace

- přivítání, zhodnocení aktuálního rozpoložení – po přivítání každý v krátkosti sdělil, jak se zrovna cítí – 5 minut
- Po krátkém shrnutí minulé diskuze jsme nemohly než diskutovat na téma „Ježíšek a (ne)splněná přání“. Otázky jsme kladly typu: „Proč si dáváme dárky?“, „Co vám udělalo největší radost a proč?“, „Zklamalo vás něco a proč?“ „Proč se dětem říká, že dárky nosí Ježíšek“? „Myslíte si, že je to dobře nebo špatně a proč?“… - 30 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo – diskuze probíhala bez problémů, tentokrát jsme dodržely i časovou dotaci, prostě to bylo fajn setkání Surprised)

Co se nám nepodařilo – tentokrát se podařilo vše


Naposledy upravil Michaela Böhmová dne 12. 01. 2012 19:43:56, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2012 20:40:50    Předmět: Citovat

Diky za prispevky. Mozna jen jedna poznamka, ktera me napadla pri cteni toho zaznamu z predvanocniho setkani... Je treba odlisovat filozoficka temata (a otazky) od tech, na ktere lze vcelku jednoduse nalezt odpovedi (napr. v encyklopedii). Filozoficky dialog tedy mozna neni vhodnou cestou k hledani odpovedi na otazku "Proc slavime Vanoce?", ale naopak zcela jiste je vhodny k reseni otazky "Proc se navzajem obdarovavame (a co to znamena)?" - viz posledni zaznam..

Kazdopadne je dobre, ze volite aktualni temata...

A snad jeste dodatek - i premyslenim o otazkach, na ktere nakonec lze najit jednoznacnou odpoved rozvijime tvorive mysleni Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 12. 01. 2012 19:14:25    Předmět: zpráva z praxe Citovat

Dne: 6. 01. 2012
Místo setkání: Jindřichův Hradec
Počet dětí: 6, věk 13 let

Cíl- zapojení do diskuse, hledání nových možností, naslouchání, hledání rozdílů, rozvoj myšlení.

Plánovaná časová dotace
- uvítání, zhodnocení dnešního dne, navození atmosféry- 5 minut
- motivace do diskuse + návrh tématu diskuse- 5 minut
- průběh diskuse- 25 minut
- reflexe diskuse- 5 minut
- rozloučení + návrh tématu do další diskuse + motivace- 5 minut

Skutečná časová dotace
- uvítání, zhodnocení dnešního dne, navození atmosféry- Děti zhodnotily dnešní den průměrně. Někomu se den vydařil, někomu nevydařil. Běžná každodenní rutina. Holky se vypovídaly, sklidnily- 5 minut
- motivace do diskuse + návrh tématu diskuse. Téma dnešního dne si vybraly holky samy. Velmi je zajímá diskutovat na téma ,,Šikana."
- průběh diskuse- Na otázku ,,Co pro vás značí pojem šikana, co si pod tímto názvem představujete?" ,, Je to týrání někoho, strach z někoho, bolest, utrpení, neštěstí. Je to omezování někoho práv a svobod, rasismus, útlak někoho, něco nesprávného." Holky dokázaly rozdělit šikanu na psychickou a fyzickou. ,, Šikana je omezování nebo útlak druhého. S šikanou jsme se už setkaly, ale nás nikdo nešikanoval. Například jedné holce někdo pořád vyndaval věci z tašky a lil jí na tašku vodu. Nebo se jedné holce ze školy neustále smejou, že je ošklivá. Šikana existuje i po internetu." Další formy šikany už neuměly či neznaly pojmenovat. Čas je tlačil a holky chvátaly domů. Některé odjížděly s rodiči na výlet, jiné za babičkou a dědou. - 20 minut
- reflexe diskuse. Toto téma se dětem velice líbilo, vybraly ho samy. Domluvily jsme se, že budeme v příštím setkání na toto téma pokračovat. - 5 minut
- rozloučení + návrh tématu do další diskuse + motivace- Jak již jsem zmínila, holky chtějí v tomto tématu pokračovat a na další setkání se těší. - 5 minut

Co se nám podařilo.
Děti diskuse velice bavila, proto si ji i vybraly. Nikdy nad šikanou do hloubky nepřemýšlely. Bylo znatelné, než něco vyslovily, že o odpovědi či otázce přemýšlí. Holky jsou šikovné a diskutovat s nimi nás baví. Každý si něco z diskuse odnáší, ony i my vedoucí. Žádná setkání nejsou pro nic za nic. Jsou naplňující.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2012 00:00:30    Předmět: Citovat

Den - 12.01.2012, 10. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 5
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, empatie, navrhování řešení

Plánovaná časová dotace
- přivítání a sdělení, co se nám dnes povedlo - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, a sdělení, co se nám dnes povedlo – po přivítání každý v krátkosti sdělil, co se mu dnešní den povedlo, příp. co ho potěšilo – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „šikana“. Byly kladeny např. otázky: „Z jakého důvodu může mít někdo potřebu šikanovat druhé?“, „Může šikana souviset s domácím prostředím?, „Pokud ano, jak?“, „Pokud ne, proč?“, „Jaké může mít „agresor“ pocity při šikanování?“, „Jaké asi může mít pocity oběť šikany?“, „Jaké následky může šikana na její oběti zanechat?“, „Jak se zachováte, pokud se dozvíte o šikaně ve svém okolí? A proč?“… a odpovědi padaly… Anička: „Třeba je ten, co šikanuje zlý.“ „A proč myslíš, že může být zlý?“, „Protože má třeba na někoho vztek, tak ten vztek si vybije na dalším.“, Terka:„A nebo může být třeba zklamaný, já když jsem zklamaná a smutná, tak má taky kolikrát chuť oplatit to někomu dalšímu.“ „A jak by jsi se pak cítila, kdyby sis ty své pocity vybila na někom dalším?“ „Špatně, já bych to nedokázala.“ Z čeho může být ten, co šikanuje, smutný?“ Terka: „Třeba to může mít zlý doma, třeba se rodiče hádají nebo spolu nežijí.“ „Nebo mu třeba někdo ubližuje taky.“ „Aha a jak to myslíš? Kdo by mu mohl ubližovat?“ „No třeba táta nebo máma.“… - 35 minut
- reflexe diskuse - úžasné je, jak se při konkrétních otázkách děti dokáží hlouběji zamýšlet – jak samy reflektují, že díky diskuzi dokáží získat náhled na jednu věc z více stran a více do hloubky, hodnotí tak osobní přínos velmi pozitivně - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo – toto setkání bylo opět velmi vydařené, překvapila mne silná empatie dvou dívek a jsou vidět rozdíly v povahách dětí – některé se opravdu hloubavě zamýšlí a jiné bez rozmýšlení chrlí „co na srdci, to na jazyku“. Musím zhodnotit, že je filozofování pro mne (nejen Wink ) velmi přínosné a to – nyní – zejména z pohledu rodiče. Z našich setkání vyplývá, jak málo si rodiče s dětmi povídají – společně se (ne)zamýšlejí a jak je to důležité pro to, aby více poznali pocity jeden druhého a následně pochopili svá jednání…

Co se nám nepodařilo – zase máme pocit, že vše šlo pěkně hladce Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2012 14:20:29    Předmět: Citovat

Ríša Macků napsal:
Diky za prispevky. Mozna jen jedna poznamka, ktera me napadla pri cteni toho zaznamu z predvanocniho setkani... Je treba odlisovat filozoficka temata (a otazky) od tech, na ktere lze vcelku jednoduse nalezt odpovedi (napr. v encyklopedii). Filozoficky dialog tedy mozna neni vhodnou cestou k hledani odpovedi na otazku "Proc slavime Vanoce?", ale naopak zcela jiste je vhodny k reseni otazky "Proc se navzajem obdarovavame (a co to znamena)?" - viz posledni zaznam..

Kazdopadne je dobre, ze volite aktualni temata...

A snad jeste dodatek - i premyslenim o otazkach, na ktere nakonec lze najit jednoznacnou odpoved rozvijime tvorive mysleni Smile


Reakce na příspěvek- Já si myslím , že s dětmi je možné diskutovat i na témata, která jsou jednoznačně daná a naleznutelná v encyklopediích. Spousta dětí vyrůstá v nevěřících rodinách a Vánoce přesto tyto rodiny slaví. I když je málo pravděpodobné, ale některé děti ani nemusí znát význam Vánoc. Pro mne je důležité při filosofování s dětmi, že se děti snaží hlouběji zamyslet nad jakýmkoliv tématem, vzájemně se doplňují, hledají rozdíly, vzájemně se inspirují, přemýšlejí, hledají možné varianty, učí se navzájem si naslouchat. Každopádně v pozitivním slova smyslu děkuji za poznámku k tématu ,,Vánoce." Nutí mne k zamyšlení, hledání svých chyb, nalézání nových možností. Děkuji Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2012 19:30:15    Předmět: Citovat

Den - 19.01.2012, 11. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 7
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, empatie

Plánovaná časová dotace
- přivítání a sdělení, co se nám dnes povedlo - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, a sdělení, co se komu dnes povedlo a co by příště mohl udělat jinak – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „Strach“ – byly kladeny otázky typu: „Co tě napadne při slově „strach“?“, „Proč vzniká strach?“, „Myslíte, že je strach důležitý?“, „Můžeme žít bez strachu?“… - 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2012 19:49:54    Předmět: Citovat

Den - 26.01.2012, 12. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 7
věk dětí – 12 - 13 let

Cíl - rozvoj myšlení, empatie

Plánovaná časová dotace

- přivítání a sdělení, co se nám dnes povedlo - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, a sdělení, co se komu dnes povedlo a co by příště mohl udělat jinak – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „Vysvědčení“, která navazovala na minulé téma „Strach“ – byly kladeny otázky typu: „Proč můžeme mít strach z vysvědčení?“, „Proč je důležité mít dobré známky na vysvědčení?“, „Co všechno můžou znamenat špatné známky na vysvědčení?“… a odpovědi – Beky – „Naši chtějí, abych pracovala hlavou jako oni, tak proto musím mít dobré známky. Ale já bych radši pracovala rukama – u dědy na farmě. Tátu vždycky vytočí, když přinesu domů trojku.“ Lucka – „Někdo může mít strach, když má špatné známky na vysvědčení, protože to třeba rodičům tajil a pak se bojí přijít domů. Někdo se třeba může pak schovávat.“ Terka – „Já chci jít na ekonomické lyceum a tak musím mít dobrý průměr.“ - 40 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2012 19:11:10    Předmět: Citovat

Den- 10. 02. 2012, 13. setkání
Místo setkání- Jindřichův Hradec
Počet dětí- 6, věk 14 let

Cíl- rozvoj myšlení, představivosti, naslouchání, hledání rozdílů.

Plánovaná časová dotace
- přivítání, shrnutí dnešního dne, seznámení s tématem- 7 minut
- průběh diskuse- 20 minut
- reflexe diskuse- 5 minut
- rozloučení, podání informací o dalším setkání- 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, shrnutí dnešního dne, seznámení s tématem- 5 minut. Holkám se dnešní den vydařil a líbil. Ve škole měly karneval a nemusely se učit. Téma dnešního setkání jsme jim v předešlém setkání záměrně nepověděly, abychom zjistily, jesli vědí a znají, co značí pojem ,,Empatie."
- průbeh diskuse- 30 minut. Dnešním tématem byla empatie. Na dotaz: ,,Co pro vás znamená pojem empatie?". Holky nevěděly. Tento pojem jim byl povědomý, ale vysvětlit ho nedokázaly. Po vysvětlení pojmu jsme pracovaly podle metodické příručky. Abychom mohly pracovat, holky musely znát význam tohoto pojmu. ,, Dokážete říct, jak byste se citily, kdybyste byly v situaci: kočky, psa, ptáka, učitele, obětí násilí?" Holky odpovídaly. ,,Záleží taky na situaci. Třeba u kočky. Když kočka leží na gauči a vrní, tak si myslím, že je jí dobře a je spokojená. Jinak co cítí a co si myslí, nevím. Nejsem kočka. Pes, když štěká, tak asi něco vyžaduje a o něco si říká. Učitelka to má hodně těžké. Naučit někoho něco není jednoduché. Musí mít asi dost velkou trpělivost. Ale zase záleží na člověku samotném. Pokud někdo bude obětí násilí, záleží taky na tom, jestli já jsem něco takového zažila, ale představit si to dovedu. Je to asi něco hodně nepříjemného a tento člověk je nešťastný a trápí se."
Dále jsme kladly otázky a holky odpovídaly stylem- ,,souhlasím, nesouhlasím" a svou odpověď oddůvodňovaly. ,,Nikdy mě nepokousal pes, ale moc dobře vím, co asi cítíš, protože si to dokážu představit." ,, Souhlasím, protože, si dokážu představit, co je to za bolest a taky strach a šok. Je to určitě hrozný." ,,Je nemožné vědět, jak se druhý cítí, protože nejsme v jeho kůži." ,,Nesohlasím, protože si to můžu představit, ale taky musím toho člověka dobře znát, abych si to mohla představit." Jsme si jistý, že je Honza šťastný, protože se usmívá." ,,Nesouhlasím, protože může svým úsměvem nějakou bolest zastírat. Pokud Honzu dobře znám, můžu odhalit, že se směje, aniž by měl k tomu důvod nebo by byl šťastný. Třeba v tu chvíli je opravdu šťastný." ,,Kdybychom se častěji dokázaly vcítit do situace ostatních, bylo by méně násilí." ,,Nesouhlasím. Spíše ne, protože zase záleží na člověku samotném."
- reflexe diskuse- 5 minut. Holkám se diskuse líbila. Odpovídaly a zamýšlely se zase jiným způsobem. Dokázaly si naslouchat, doplňovat se.
- rozloučení, podání informací o dalším setkání- 3 minuty

Co se nám povedlo?
Povedlo se nám holky zaujmot a vtáhnot do diskuse. Holky jsou šikovné a je znatelné, že na naše setkání nejezdí z povinnosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 22. 02. 2012 19:28:57    Předmět: zpráva z praxe Citovat

Den- 20. 2. 2012, 14. setkání
Místo setkání- Jindřichův Hradec
Počet dětí- 6, věk 14 let

Cíl- rozvoj myšlení, naslouchání, hledání rozdílů, jiných možností, odpovědí.

Plánovaná časová dotace
- Přivítání, uvolnění se, zhodnocení předešlého týdne, seznámení s tématem- 5 minut
- Průběh diskuse- 20 minut
- Reflexe diskuse- 5 minut
- Závěr, rozloučení, podání informací o dalším setkání- 5 minut

Skutečná časová dotace
- Přivítání, uvolnění se, zhodnocení předešlého týdne, seznámení s tématem dnešního dne- Holky hovořily o tom, kde prožily prázdniny. Některé využily poslední možnosti k lyžování, jiné prázdniny promarodily, jiné navštívily babičku a dědu. Prázdniny se jim samozřejmě líbily, protože nemusely chodit do školy a učit se. Dnešní setkání budeme hovořit na téma ,,štěstí."- 8 minut
- Průběh diskuse- ,,Co pro vás znamená nebo představuje pojem štěstí?" ,,Štěstí je pocit uspokojení , radosti, něco, co se nám povede. Štěstí může být pouze krátkodobá záležitost. Štěstí je něco, co se mi povedlo. Štěstí může být i to, když jsem zkoušená ve škole a učitel mi položí lehkou otázku. To je taky štěstí. ,,Můžeme hovořit o štěstí, když nám se něco povede a máme tedy štěstí, ale někomu jinému tím svým štěstím ublížíme?" ,,Já myslím, že jo. Já prožívám štěstí, radostný pocit, ale musím taky přehodnotit, zda-li jsem skutečně někomu ublížila. Záleží na situaci. Taky se říká, každý je svého štěstí strůjce. ,, Můžeme říci, že každý den prožíváme štěstí?" ,,Já myslím, že jo. Štěstí je třeba to, že se mi nestane nějaký úraz, nikdo mi neublíží, nedostanu špatnou známku, dojedu v pořádku domů." ,,Může prožívat každý den štěstí těžce nemocný člověk?" ,,Asi jo. Štěstí má třeba v tom, že se mu v ten den daří dobře, že nemusí například do nemocnice, má u sebe svou rodinu. Štěstí podle mne prožíváme nebo máme každý den všichni, ale nemusíme to jako štěstí vnímat nebo si štěstí nepřipouštíme."- 25 minut
- Reflexe diskuse- Diskuse se holkám líbila, nikdy o štěstí nehovořily ani nepřemýšlely. Chtěly by opět diskutovat na nějaké podobné téma- 5 minut
- Závěr, rozloučení, podání informací o dalším setkání. - Na příští setkání si po naší domluvě připraví holky téma samy. Už jsme na ně zvědavé.

Co se nám podařilo
Podařilo se nám holky zaujmout, vtáhnout do diskuse, přemýšlet nad tématem. Holky si naslouchaly a vzájemně se doplňovaly. Projevily zájem diskutovat opět na nějaké podobné téma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2012 21:14:55    Předmět: Citovat

Den - 02.03.2012, 15. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 6
věk dětí – 14 let

Cíl - rozvoj myšlení

Plánovaná časová dotace

- přivítání a sdělení, co se nám dnes povedlo - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, a sdělení, co se nám dnes povedlo – po přivítání každý v krátkosti sdělil, co se mu dnešní den povedlo, příp. co ho potěšilo – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „krása“. Toto téma si holky vybraly samy, protože je pro ně prý aktuální.
„Krása“ – co vás napadne? „Pěkná, hubená modelka.“, „Krása je někdy jako pozlátko, prostě to může vypadat navenek, ale uvnitř ta krása chybí.“ – můžeš uvést příklad? „No jako třeba ty modelky, můžou být krásné navenek, jsou namalované, pěkně oblečené, hubené, ale uvnitř mohou být závistivé a zlé.“, „Někdo je třeba ošklivý svým vzhledem, ale může být krásný uvnitř.“, „Třeba starý lidi, už nevypadají tak krásně jako třeba mladá modelka, ale můžou být krásní tím, že jsou hodní.“, „Může krása s něčím souviset?“, „Může, třeba s penězma. Když má někdo peníze, tak si může kupovat krásné oblečení. Může si i třeba zaplatit plastické operace, aby byl krásnější.“, „Když má někdo hodně peněz, tak se může obklopovat krásnými věcmi.“, „No jo, ale když má někdo hodně krásných věcí, ještě neznamená, že sám je krásný.“… - 45 minut
- reflexe diskuse – velmi zajímavé bylo urovnávání priorit jednotlivých holek a spousta podnětných informací pro ostatní - 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo – podařilo se nám podnítit urovnávání priorit, nad kterými se holky hodně zamýšlely a padlo i několik hodně zajímavých podnětů k zamyšlení. Dnešní diskuze pro některé holky jistě neskončila naší schůzkou.

Co se nám nepodařilo
– dodržet časovou dotaci
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2012 21:50:27    Předmět: Citovat

Den - 09.03.2012, 16. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 6
věk dětí – 14 let

Cíl - rozvoj myšlení, vytváření nadhledu na věc

Plánovaná časová dotace

- přivítání a sdělení, co se nám dnes povedlo - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace

- přivítání, a sdělení, co se nám dnes povedlo – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „spravedlnost“. „Je pro vás důležitá spravedlnost?“, „Spravedlnost musí existovat, jinak by si každý dělal co by chtěl.“, „Někdy si učitelka myslí, že je spravedlivá, přitom ale někoho upřednostňuje a třeba nepotrestá děti stejně za stejnou věc.“, „Rodiče by měli být spravedlivý, ale kolikrát dostanu nějaký trest já, protože jsem starší. To je pěkně nespravedlivý. Ségra se mi pak směje a mám vztek na ní i na rodiče.“, „Třeba je nespravedlivé, když jsem se učila a dostanu špatnou známku.“, „Spravedlnost je, když se s bráchou rozdělím spravedlivě o čokoládu. To jako, že mu dám stejně velký kus jako si nechám. Ale nejradši bych si nechala víc.“, „Na světě je ale spousta nespravedlnosti.“ – například?, „Třeba v africe je velká chudoba, nemají tam co jíst a my mám oproti nim všechno, co potřebujeme. To je nespravedlivé“, „Spravedlnost je důležitá, protože jinak by lidi na sebe mohli být jenom zlý.“, „Ale třeba jeden může něco vnímat jako nespravedlivé a jiný jako spravedlivé.“ „Aha, takže záleží na úhlu pohledu, jak se na věc díváme?“ „Ano, třeba když mi rodiče slíbí sladkost, ale dají mi jenom část, protože hodně sladkostí není dobře. To pak vnímám jako nespravedlnost, ale oni to vidí, jako že je to pro mě dobře.“, „Kdo určuje hranice spravedlnosti?“, „Asi někdo ve vládě, ne?“, „Možná i třeba prezident.“, „Já si myslím, že některá pravidla spravedlnosti může určit i sama společnost.“… - 35 minut
- reflexe diskuse – 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo
– podařilo se nám zamyslet se i nad věcmi a událostmi za hranicemi naší země, podívat se na téma s nadhledem – celosvětově, nejen pouze v oblastech nás přímo se dotýkajících
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2012 17:04:04    Předmět: zpráva z praxe Citovat

Den setkání: 16. 3. 2012, 17. setkání
Místo setkání: Jindřichův Hradec
Počet dětí: 7, věk: 14 let

Cíl setkání: rozvoj myšlení, naslouchání, hledání rozdílů, hledání jiných možností.

Plánovaná časová dotace
Přivítání, zhodnocení dnešního dne- 10 minut
Průběh diskuse- 25 minut
Reflexe diskuse- 5 minut
Rozloučení, podání informací o dalším setkání- 5 minut

Skutečná časová dotace
Přivítání, zhodnocení dnešního dne- ,,Dnešní den byl v pohodě jako každý jiný." Holky byly rády, že už je pátek. ,,Komu by se chtělo chodit do školy. Tady na diskusích si alespoň pokecáme o něčem, o čem jsme ještě nemluvily a nepřemýšlely." - 7 minut
Průběh diskuse- Při dnešním setkání jsme hovořily na téma ,,Vypadat drsně." Kladly jsme otázky. ,,Myslíte si, že jsou lidé, kteří chtějí vypadat drsně a proč?" ,,Určitě jo. Někteří lidé chtějí vypadat drsně, aby na sebe třeba upozornili a neumí na sebe jinak upozornit. Myslí si, že jsou úžasní, ale nejsou. Vypadat drsně si myslím není dobré. Spousta lidí se může někoho, kdo vypadá drsně, bát. Já se lidí, co vypadají drsně taky bojím. Třeba svou drsností něco skrývají, nějakou slabost. Nebo doma jsou před rodiči nebo sourozenci uťáplí a jinde si to, co nemohou doma, vyrovnávají. Nebo taky chtějí, aby se jich druzí báli. Ale zase někteří vypadají drsně aniž by to chtěli." Holky napadaly různé myšlenky. Už se setkaly s lidmi, co vypadají a chtějí vypadat drsně. ,,Myslíte si, že vypadat drsně znamená neukazovat své city?" ,,To určitě ne. V každém lidském chovaní je projeven cit. Člověk, který ukazuje, že je drsný, tak to projevuje své city. Ale naopak tento člověk nemusí být drsný, ale může být citlivý. Nebo taky neumí říct, co ho trápí a proto se k okolí chová drsně. Nebo se také může něčeho nebo někoho bát, a aby toho druhého zastrašil, ukazuje svou bojácnost opět drsností." ,,Myslíte si, že vypadat drsně znamená být brutální?" ,,Ne, to si nemyslím. Člověk může vypadat drsně, ale nemusí být brutální, když neubližuje druhému nebo sobě. Pokud ubližuje druhým svou drsností, mohla bych říct, že je brutální. Záleží na situaci. Člověk může vzhledem vypadat drsně, ale naopak může být hodný. Nebo vypadat drsně může být jeho image. Jsou lidé, kteří vypadají drsně a jsou drsní. Jsou lidé, kteří vypadají drsně a nejsou drsní a jsou lidé, kteří nevypadají drsně a chovají se skrytě drsně. To je individuální." - 20 minut
Reflexe diskuse- Holkám se na toto téma líbilo diskutovat. Zase přicházely na nové možnosti, které jim tato diskuse otevírala. - 5 minut
Rozloučení, podání informací o dalším setkání.- 5 minut

Co se nám podařilo.
Podařilo se nám holky vtáhnout do diskuse. Holky si naslouchaly a opravdu měly snahu vnášet do diskuse nové možnosti a příklady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 28. 03. 2012 12:15:44    Předmět: zpráva z praxe Citovat

Den: 23. 3. 2012, 18. setkání
Místo setkání: Jindřichův Hradec
Počet dětí: 6, věk: 14 let

Cíl setkání: rozvoj myšlení, hledání rozdílů, nových možností řešení, naslouchání druhému.

Plánovaná časová dotace
Přivítání, zhodnocení dnešního dne: 5 minut
Průběh diskuse: 25 minut
Reflexe diskuse: 5 minut
Rozloučení, podání informací o dalším setkání- 5 minut

Skutečná časová dotace
Přivítání, zhodnocení dnešního dne- ,,Jo, dneska to ve škole šlo. Už aby byly Velikonoce. Dnešní den byl průměr."- 5 minut
Průběh diskuse- Holky nechtěly vymyslet, na které téma bychom diskutovaly. nechaly to na nás. Prý je to lepší. Ony by určitě nějaké zajímavé téma nevymyslely. Dnešní setkání jsme diskutovaly na téma ,,Stydět se." ,,Co pro vás znamená stydět se?" ,,Když se stydím, není my dvakrát dobře. Stydím se za něco, co jsem například neudělala dobře nebo jsem něco vědomě či nevědomě pokazila." ,,Styděly byste se, kdyby jste vyzradily nějaké tajemství a váše kamarádka by na to přišla?" ,,Jo, to bych se styděla. Když slíbím, že něco nevyzradím a udělám to, tak bych se určitě styděla. Protože se to nedělá. ,,Řekněte nám, při jaké situaci byste se styděly a kdy ne." ,,Já bych se třeba styděla, kdybych udělala nějaký trapas ve třídě. Třeba kdybych upadla. Styděla bych se i když bych se rozbrečela. Nebo kdybych paní učitelce odpověděla špatně a ona by mne pokárala." ,,Styděly byste se, kdyby na vás někdo křičel?" ,,To záleží zase na situaci. Pokud bych věděla, že nemá pravdu, tak bych se nestyděla. To bych spíše byla naštvaná. A záleží, kdo by na mne křičel. Kdyby to byl učitel, tak asi jo. Stydím se třeba, když mi moje nejlepší kamarádka nebo i někdo jiný řekne, co jsem si to vzala dneska na sebe. Stydím se, když mne jde mamka vyzkoušet a já to neumím. Před mamkou se i stydím učit se. Někdy se stydím, když se na mne někdo dlouho dívá. Přivádí mne do rozpaků. Stydím se, když třeba vydám ze sebe nějaký nepříjemný zvuk." Holky vymýšlely různé možnosti a udávaly příklady. - 30 minut
Reflexe diskuse- Holky diskuse bavila, zapojovaly se s vervou. Smály se různým příkladům. Při svých odpovědích se vůbec nestyděly. - 5 minut
Rozloučení, podání informací na další setkání- 5 minut

Co se nám podařilo
Podařilo se nám, že holky přicházejí na naše setkání s nadšením. Při diskusi se uvolní a odreagují. Průběžně se zapojují a dokáží si naslouchat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Michaela Böhmová



Založen(a): 4.11.2011
Příspěvky: 10
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 13. 04. 2012 12:59:07    Předmět: Citovat

Den - 06.03.2012, 19. setkání
Místo setkání - Jindřichův Hradec
Počet dětí - 7
věk dětí – 14 let

Cíl - rozvoj myšlení, naslouchání, hledání rozdílů, hledání jiných možností

Plánovaná časová dotace
- přivítání a sdělení, jak se nám daří o prázdninách - 5 minut
- shrnutí poznatků z minulého setkání – 5 minut
- průběh diskuse na dané téma- 35 minut
- reflexe diskuse - 10 minut
- podání informací o dalším setkání, rozloučení - 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, a sdělení, jak se nám daří o prázdninách – 5 minut
- Následovalo krátké shrnutí hlavních myšlenek z minulého setkání a poté samotná diskuze na téma „autorita“. Když se řekne autorita, co vás napadá a proč? „Učitelka na češtinu. Protože je hodně přísná a nikdo si moc nedovolí jí něco říct.“, „Rodiče, ti se musí poslouchat.“, „Policajti, z těch můžeme mít strach, když třeba něco provedeme.“, „Aby byl člověk autoritou, jaký by měl podle vás být?“ „Musí z něj jít trochu strach, prostě, aby si každý nedělal co by chtěl.“, „Musí být přísný a umět potrestat.“, „No, myslím si, že hlavně musí dodržet to, co řekne, abych nemusela zkoušet, jestli to myslí opravdu vážně. Třeba jako můj táta, ten když mi řekne, co se stane, když něco poruším, tak vím, že to myslí vážně a že to dodrží. Takže to radši nezkouším.“, „Je potřeba, aby měl člověk autoritu?“ „No určitě, jak který teda. Třeba učitel jo, jinak bude ve třídě bordel.“, „Třeba naše fyzikářka, z tý si kluci dělají srandu a ona nic nezmůže.“, „Když třeba rodiče nebudou mít autoritu, pak si děti budou dělat co chtějí. Když budou chtít jít ven, půjdou ven a nebudou se jich dovolovat.“, „Třeba já mám větší důvěru v člověka, který je přísný, který je pro mě autoritou, protože on jakoby ví, co chce. Jakože nemění názory.“, "Může být autoritativní člověk i hodný?", "No jasně, třeba moje máma.", "No jak který, někdo to neodkáže, ale myslím si, že je to důležité."… - 45 minut
- reflexe diskuse – 10 minut
- podání informací o dalším setkání a rozloučení – 5 minut

Co se nám podařilo – ač byly prázdniny, sešly jsme se v plném počtu, což bylo velmi milé a diskuze byla zvláště přínosná, holky zjišťovaly, jaký typ osobnosti jim pro život vyhovuje více – zda-li autoritativní či liberální

Co se nám nepodařilo – dodržet časovou dotaci
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Tothová



Založen(a): 1.11.2011
Příspěvky: 12
Město: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal(a): 14. 04. 2012 15:55:58    Předmět: Zpráva z praxe Citovat

Den- 13. 4. 2012, 20. setkání
- Místo setkání- Jindřichův Hradec
Počet dětí- 7, věk- 14 let

Cíl setkání- hledání nových možností, naslouchání druhému, rozvoj myšlení, stmelení skupiny

Plánovaná časová dotace
- přivítání, zhodnocení dnešního dne- 5 minut
- průběh diskuse- 25 minut
- reflexe diskuse- 5 minut
- rozloučení- 5 minut

Skutečná časová dotace
- přivítání, zhodnocení dnešního dne- I když dnešní den nesl datum 13. v pátek, pro holky nebyl nějak vyjímečný a nepřinesl žádnou zásadní změnu. Protože je pátek a holky mají před sebou 2 dny volna, jsou spokojené a na dny volna se těší, i když není moc pěkné počasí. ,,Hlavně, že máme volno a nemusíme se učit."
- průběh diskuse- ,,Podle jakých kriterií si vybíráte své kamarády?" ,,Svého budoucího kamaráda musím prvně jako člověka poznat. Zpočátku se mi může zdát, že je dobrý kamarád, ale potom poznám, že mne zradil nebo nějak podrazil. To pak není můj kamarád. Kamarád musí být člověk, kterému můžu věřit a svěřovat se mu se svými problémy. Já si svou kamarádku vybrala, protože jsem časem zjistila, že ji můžu věřit a můžu si sní o různých věcech popovídat. Rozumíme si a můžeme se jedna na druhou spolehnot. Když potřebuji s něčím pomoci, pomůže mi a já zase pomůžu jí. Toto kamarádství musí být vzájemné. Já jsem si třeba vybrala za svou kamarádku holku, která mi připadla zábavná a vtipná a nezkazila žádnou legraci. Pomohla mi, když jsem potřebovala. Pokud si chci vybrat kamarádku, musím ji prvně poznat. Ale může se také stát, že ji beru za kamarádku a pak se z ní stane můj nepřítel. Já se třeba kamarádím s klukama. Připadnou mi upřímnější. Holky se neustále předhánějí, kdo co má nového, pěknějšího a to mne nebaví. S klukama se dá podle mne taky kamarádit. Je s některými větší legrace a taky vím, že pokud je kluk můj kamarád, záleží tedy na jeho povaze, nezradí mne." ,,Kolik můžeme mít v životě opravdových kamarádů?" ,,Moc jich asi nebude. Já mám třeba jenom dvě opravdové kamarádky, kterým můžu věřit a vím, že mne nepodrazí a pokud budu potřebovat, pomůžou mi. Pro mne je kamarádství velmi důležité. Každý člověk potřebuje nějakého člověka, na kterého se může spolehnout." Názory holek na kamarádství a výběr svého kamaráda byly víceméně podobné. - 30 minut
- reflexe diskuse- Pro holky byla tato diskuse zajímavá, protože navzájem spolu kamarádí a odhallily si navzájem to, co od sebe očekávají.- 5 minut
- rozloučení- I když toto setkání bylo oficiálně pro nás poslední, domluvily jsme se, že se budeme setkávat i nadále.

Co se nám podařilo
Za celou tu dobu se nám podařilo to, že holky mají zájem setkávat se a diskutovat na další témata. To nás velice potěšilo. Dokazály se doplňovat a vzájemně si naslouchat, přicházet na různé možnosti. Tato setkání nebyla pro holky povinností, ale byla pro ně zábavná a naučná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign