Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 15. 11. 2011 11:39:15 Předmět: 2011/2012 - ZPRÁVY Z PRAXE - Vašeškolka s.r.o - Eva, Marie |
|
|
Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Eva Dolášová
Založen(a): 6.11.2011 Příspěvky: 1 Město: Praha
|
Zaslal(a): 20. 11. 2011 21:05:37 Předmět: |
|
|
1 setkání 31.10.2011
Cíl setkání: seznámení s Mary
Struktura setkání plánovaná:
- představení Mary 2 min
- Poznávací hra s klubíčkem 6 min
- Seznamovací hra „ Jmenuji se a mám rád“ 10 min
- Tvorba koláže – obtisk ruky a dolepení obrázku toho co mám rád dopsání jména 20 min
Struktura setkání- skutečné
- Představení Mary 2 min
- Poznávací hra s klubíčkem 5 min
- Seznamovací hra „ Jmenuji se a mám rád“ 12 min
- Tvorba koláže – obtisk ruky a dolepení obrázku toho co mám rád napsání jména a dolepení fotografie dítěte 30 min
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před tím varovat
Pozornost dětí jsme udržely díky vhodně zvoleným aktivitám. Vzhledem k většímu počtu dětí (20) se nám nepodařilo dodržet časovou dotaci a nestihli jsme dokončit závěrečnou koláž, kterou jsme dodělávali postupně během dne. _________________ Eva Dolášová |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 20. 11. 2011 22:38:52 Předmět: |
|
|
Diky za prvni prispevek... V cem myslite, ze se Vam podarilo zapojit "filozoficno" do Vaseho programu? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 02. 01. 2012 20:12:36 Předmět: |
|
|
2. setkání 7. 11.2011
Cíl setkání: Získat povědomí o konečnosti života
Struktura setkání - plánovaná dotace:
- přečtení příběhu z knihy O Lazarovi 12 min
- nabídka připravených otázek 2 min
- volba jedné otázky 4 min
- připravená aktivita a, b, c 10 min
- diskuse 5 min
-písnička na závěr
Struktura setkání - skutečná dotace
Přečtení příběhu 10 min
Nabídka otázek: 3 min
- Jak poznáme, že je něco živé anebo mrtvé?
- Co se stane, když někdo zemře?
- Co cítíme, když nám někdo zemře?
Výběr otázky: Každá otázka je napsaná na jinak barevném papíru a děti přiřadí kamínek k otázce, která je nejvíce zaujala.
Zvolená otázka:
Jak poznáme, že je něco živé anebo mrtvé?
Aktivita:
živé zvíře Julie (morče), děti zjišťuji a pojmenovávají, co všechno Julie dělá a podle čeho poznají, že je živá. Jmenují, co dělá (žere, pije, dýchá….) a jaká je čí je pro ně zajímavá.
Jaký je rozdíl mezi Julií a mrtvou kočkou, kterou jsme potkaly při návštěvě hřbitova?
Diskuze - shrnutí, děti pojmenovávají rozdíl mezi živým a mrtvým. 9 min
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím varovat:
Téma vyplynulo na základě procházky na hřbitov, kam jsme šly o dušičkách. Cestou jsme viděly mrtvou kočku. Na základě živé Julie si děti snadno uvědomovaly charakteristiky živého tvora. Z diskuze vyplynulo, co může být živé nebo mrtvé (může být živá bota a může umřít?). Nepovedlo se udržet klid, děti se překřikovaly. Jinak je téma zaujalo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 02. 01. 2012 22:02:05 Předmět: |
|
|
3. setkání 14.11.2011
Cíl setkání: Uvědomit si, že některými činy se můžeme stát i „chodící mrtvolou“
Struktura setkání - plánovaná dotace:
- Převyprávění a zahrání příběhu Dali jste mi najíst .... (O posledním soudu, Mt 25, 35-36) 10 min
- Otázka: ke každému „mini“ příběhu: Jsem chodící mrtvola? děti zkouší odpovídat....
- Reflexe - Co všechno může vést k tomu, abychom se stali chodícími mrtvolami? 5 min.
- Píseň Furt dokola 5 min.
Struktura setkání- skutečná dotace:
- Zahrání scének + odpovědi dětí 15 min.
- Reflexe – cca 7 min.
- Píseň Furt dokola (Zpívám furt dokola nechci být chodící mrtvola) – 10 min
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím varovat:Pokračovaly jsme v dušičkovém tématu, které děti přímo n:adchlo. Líbily se jim scénky, postupně přicházely na to, v čem je klíč „nebýt jako chodící mrtvola“. Na konci je úplně dostala píseň, ve které se zpívá o tom, že nechceme být chodícími mrtvolami... Tuto píseň složila naše kolegyně, a pro děti byla tak atraktivní, že se stala hitem školky... Píseň zájemcům rády přepošleme.
Děti byly dost hlučné, ale v tomto případě to moc nevadilo.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 12. 05. 2012 20:26:33, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 02. 01. 2012 22:10:19 Předmět: |
|
|
4. setkání 21. 11.2011
Cíl setkání: Naučit děti dávat si slovo a neskákat si do řeči
Struktura setkání – plánovaná dotace:
- Seznámit děti s tím, jak si mohou předávat slovo; zástupný předmět, kdo ho má může mluvit - 4 min.
- Co jsem dělal o víkendu, praktický nácvik „mluví jen jeden“. Zástupný předmět si děti posílají po kruhu - 10 min.
- Jaké zvíře mám rád a proč? Zástupný předmět leží uprostřed, kdo chce mluvit vezme si ho - 5 min.
- Ticho 1min.
- Zopakovat co říkal kamarád, který sedí vedle mě -1 min.
- Reflexe - 10 min.
Struktura setkání- skutečná dotace
- Sezvání dětí do kroužku - 2 min.
-Vysvětlení pravidla, kdo může mluvit, názorná ukázka - 2min.
-Posílání předmětu po kroužku , mluví kdo ho má. Co jsem dělal o víkendu - 10 min
-Předmět leží uprostřed, děti si pro něj chodí a vrací ho zpátky. Téma jaké zvíře mám rád – 8 min.
- Zklidnění dětí a přinesení hodin - 2 min
- Odměřen času 1min a snaha o mlčení - 1min
- Děti opakují oblíbené zvíře svého kamaráda po pravici - 4 min.
- Děti které chtěly se mohly vyjádřit k tomu, jak se jim mluvilo – 2 min.
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat:
Tento cíl jsme zařadily po zkušenosti z minulé hodiny, kdy si děti skákaly hodně do řeči. Zástupný předmět se osvědčil, budeme ho používat i v dalších hodinách. Děti neuměly říct, jak se jim mluvilo a co jim bylo nepříjemné.
Pro tento cíl jsme nevyužily žádného příběhu a v podstatě to nevadilo.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 15. 01. 2012 14:45:03, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 09. 01. 2012 20:32:35 Předmět: |
|
|
A co dalsi setkani? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 15. 01. 2012 14:32:37 Předmět: |
|
|
5. setkání 28. 11.2011
Cíl setkání: ujasnit si, co znamená čekat, očekávat
Struktura setkání plánovaná:
- sezvání dětí do elipsy
- zahájení koledou „Pásli ovce valaši“ – 3 min
- volné převyprávění života Izraele a očekávání Mesiáše 10 min
- sdílení vlastní zkušenosti s čekáním na někoho nebo na něco - 10 min
- hra na sochy – 5 min.
- diskuze - 10 min
- koleda na závěr
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy + koleda – 4 min.
- Volné vyprávění o životě židovského národa a očekávání Mesiáše - 10 min
- Sdílení „Vlastního čekání“ – mluví tem, kdo má v ruce kamínek - 8 min
- Hra na sochy –10 min.
- Diskuze – Jak se cítím, když na někoho nebo na něco čekám - 5 min.
- Koleda – 3 min.
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Prvním setkáním v Adventu jsme děti uvedly do historického kontextu očekávání Izraele na Spasitele - Zachránce. Dětem se líbila hra na sochy, při které každé z nich představovalo nějaké čekání – např: na kamaráda, na maminku, na narozeniny, na zubaře, na Mikuláše s čertem… V diskuzi děti přišly na to, že se při čekání mohou těšit, a zároveň mít i obavy z čekaného…
Nejsme si jisté, zda probíraná témata s dětmi mají skutečně filosofický charakter.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 15. 01. 2012 14:38:05, celkově upraveno 2 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 15. 01. 2012 14:35:17 Předmět: |
|
|
6. setkání 6.12.2011
Cíl setkání: zamyslet se nad tím, jestli máme nějaký úkol v životě
Struktura setkání plánovaná:
- sezvání dětí do elipsy
- zahájení pohybově ztvárněnou koledou „Pod kopečkem tráva zelená“ – 3 min
- přehrání příběhu od Zvěstování P. Marie až po navštívení sv. Alžběty - 10 min
- povídání o tom, co bylo úkolem P. Marie, co je úkolem mé maminky, mého tatínka … a co je mým úkolem - 10 min
- koleda na závěr
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy + koleda – 4 min.
- Hraní příběhu – Eva a Mary - 10 min
- Co si myslím, že bylo úkolem P. Marie, co je úkolem mých rodičů a co je úkolem mým - 8 min
- Dramatizace dětí
- Koleda – 3 min.
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
V druhém adventním setkání jsme pokračovaly v příběhu očekávání Ježíše. Divadlo jsme zahrály samy a po té ho chtěly zahrát i děti, tak jsme se s nimi domluvily na závěr diskuze. A zajímavé bylo, že se v jejich ztvárnění objevily i prvky, které jsme probíraly v diskuzi.
Je pro nás nepřirozené a stresující pořád si hlídat čas a zaznamenávat ho v průběhu činnosti. Více by nám vyhovovalo zaznamenat pouze celkový čas uskutečněného setkání. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 15. 01. 2012 16:46:48 Předmět: |
|
|
7. setkání 12.12.2011
Cíl setkání: Mít povědomí o tom, co je to slib a proč by se měl plnit
Struktura setkání plánovaná:
- sezvání dětí do elipsy
- zahájení koledou „Půjdem spolu do Betléma“ – 3 min
- převyprávění příběhu Sčítání lidu až po Ježíšovo narození podle názorných ilustrací - 10 min.
- povídání o tom, co je to slib a o tom, že Bůh svůj slib dodržel a Ježíše na zem poslal! 10 min.
- výroba minipostýlky pro miminko – 8 min.
- koleda na závěr – 3 min.
Struktura setkání - celková časová dotace 40 min.
- pozvání do elipsy + koleda „Půjdem spolu do Betléma“
- převyprávění příběhu Sčítání lidu až po Ježíšovo narození podle názorných ilustrací
- povídání o tom, co je to slib a o tom, že Bůh svůj slib dodržel a Ježíše na zem poslal!
Položené otázky: Co je to slib? Musím slib splnit? Proč dávám slib?
- výroba minipostýlky pro miminko – každé dítě dostalo krabičku od sirek, kterou vystlalo látkou
nebo vatou. Každý si namaloval malé miminko, které se vystřihlo a vložilo do postýlky. Krabička se
zavřela do poloviny. Bůh svůj slib dodržel a Pána Ježíše na zem poslal!
- koleda na závěr
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovatPoslední předvánoční setkání. Setkání bylo docela dost akční vzhledem k natěšeným dětem na Vánoce. Vůbec jsme si nestihly hlídat čas. Děti měly tendenci si povídat o vánočních dárcích, několikrát jsme se musely vrátit k danému tématu. Moc je bavila výroba postýlky, která měla sloužit jako upomínka na to, že i my máme své sliby plnit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 15. 01. 2012 16:52:53 Předmět: |
|
|
8. setkání 4.1.2012
Cíl setkání: ujasnit si pojem, co je to dar
Struktura setkání plánovaná:
- sezvání dětí do elipsy
- zahájení koledou „My tři králové jdeme k vám“ – 3 min
- rozdělení rolí + dramatizace příběhu z Bible: Klanění tří králů 10 min
- seznámení s připravenou otázkou- 2 min
- kresba daru – 5 min.
- diskuze - 10 min
- koleda na závěr
Struktura setkání - skutečná
- pozvání do elipsy + koleda – 4 min.
- dramatizace příběhu 10 min
- představení otázky: „Co všechno může být darem?“ 2 min
- kresba na téma: Jaký dar chci dát Ježíškovi – 10 min.
- diskutované otázky: 8 min.
Proč dávám dárek? Je vynucený dárek skutečným dárkem? Dárek, který dávám – musí vždy potěšit? Jaký dárek můžu dát, když „nic“ nemám?
- koleda – 3 min.
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Vytvořila se hezká atmosféra, děti se rychle vžily do rolí, i kreslení obrázku proběhlo podle plánu. Avšak diskuze byla náročná, protože téma bylo složité. Nedařilo se nám přejít v diskuzi od konkrétních dárků po abstraktní, až po doplňující otázce Jaký dárek můžu dát, když „nic“ nemám? jsme se posunuly o krok dál.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 14. 04. 2012 20:37:15 Předmět: |
|
|
9. setkání 25. 1.2012
Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, co je to maska
Struktura setkání – plánovaná: - Úvod: pozvání dětí do elipsy, píseň Nejlepší plesy jsou maškarní (5 min.),
- uvedení do tématu – co je to karneval (3 min.)
- Povídání o tom, kdo byl již na karnevalu, za jakou masku byl a proč (10 min.)
- Výroba masek (20 min.)
Struktura setkání - skutečná (45 min)- Úvod: pozvání dětí do elipsy, píseň Nejlepší plesy jsou maškarní
- Povídání o tom, kdo byl již na karnevalu, za jakou masku byl a proč
- Co je to karneval (kdy u nás začal a proč vznikl, spojitost s masopustem a veselím…)
- Výroba masek z kartonu, krepáku a temper
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Toto téma bylo pro děti aktuální, protože již začaly chodit na maškarní … Hodina je bavila, sdílení o tom, kdo byl na karnevale a za co šel, bylo téměř neudržitelné… Nestíhaly jsme sledovat čas po blocích a musely jsme hodně hlídat, aby nám téma neodbočilo někam jinam, některé děti (hlavně ty, které ještě nikdy na karnevale nebyly) si začaly hodně vymýšlet). Tato hodina byla náročná, ale moc hezká. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 14. 04. 2012 21:00:26 Předmět: |
|
|
10. setkání 1. 2.2012
Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, co se může skrývat za maskou
Struktura setkání – plánovaná:
- Úvod: pozvání dětí do elipsy, píseň Nejlepší plesy jsou maškarní (5 min.),
- Pohádka: Tři oříšky pro Popelku – převyprávění (3 min.)
- Přemítání nad otázkami:
I. část (ohledně pohádky): Proč měla Popelka masku? Proč sestry nechtěly, aby šla Popelka na ples? (5 min.)
II. část: Co vše se může skrýt za maskou? (5 min.)
III. část: Prožily jste někdy situaci, kdybyste se rádi za něco schovaly? (10 min.)
Struktura setkání - skutečná (40 min)
- Úvod: pozvání dětí do elipsy, píseň Nejlepší plesy jsou maškarní
- Pohádka: Tři oříšky pro Popelku – převyprávění
- Otázky:
I. část (ohledně pohádky): Proč měla Popelka masku? Proč sestry nechtěly, aby šla Popelka
na ples? Během diskuze vznikly i další otázky: Před čím se Popelka skrývala? Co Popelka skrývala?
II. část: Co vše se může skrýt za maskou? + vznikly další otázky: Kdo byl pravdivější? Když byla
Popelka pravdivější, tak proč se musela skrývat za maskou? Je pravda nebezpečná?
III. část: Prožily jste někdy situaci, kdybyste se rádi za něco schovaly?
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Toto téma bylo rozhodně náročnější, chyběl nám čas. Některé děti byly velmi aktivní a dávaly mnoho podnětů, ale některé byly zase hodně pasivní, ale i když nemluvily, dávaly velký pozor. Na začátku (při pojmenování toho, co se může skrývat za maskou) bylo spíše hodně fantazírování než filozofování…
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 12. 05. 2012 20:12:48 Předmět: |
|
|
11. setkání 13.3.2012
Cíl setkání: Zamyslet se nad rozhodováním
Struktura setkání plánovaná: - Pozvání dětí do elipsy
- Přečtení pohádky: „ O kůzlátkách“ (7 min.)
- Rozdělení dětí do dvou skupin (2min.)
- Vytvoření otázek jedna skupina z pohledu kůzlátek druhá z pohledu vlka
- Diskuze (10 min.)
- Modelování vlka a kůzlátek (15 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy
- Přečtení pohádky: „ O kůzlátkách“ (7 min)
- Rozdělení do dvou skupin a vymýšlení otázek (5min.)
- Přečtení otázek jednotlivých skupin (3 min.)
- Vybrání otázky ze skupiny vlk: „ Proč lžeme? Můžeme mít nějaké výhody z toho, že lžeme? Můžeme mít radost z toho, že lžeme? Je vlk opravdu jenom zlý?“
- Diskutované otázky: 10 min.
- Modelování vlka a kůzlátek z hlíny (15 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovatPohádku děti znají, ale nikdy je nenapadlo o ni přemýšlet z pohledu vlka a kůzlátek. Překvapilo nás, jak skupina vlci přemýšleli o vlkovi a neviděli v něm jen zlého, a také jak ho bránili. Nezvládli jsme časovou dotaci, děti by chtěly ještě pokračovat, ale už nebyl prostor. Dohodli jsme se, že budeme pokračovat příště.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 12. 05. 2012 20:18:30 Předmět: |
|
|
12. setkání 21.3.2012
Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, zda máme každému věřit
Struktura setkání plánovaná:
- Sezvání dětí do elipsy (5 min.)
- Dramatizace pohádky o kůzlátkách (25 min.)
- Diskuze (10 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy
- Rozdělení dětí do skupin z minulého týdne (2 min.)
- Dramatizace pohádky do doby, kdy vlk přemlouvá kůzlátka (10 min)
- Přečtení otázek z pohledu kůzlátek a diskuze o nich (15 min.)
- Otázky: „ Jak poznám, že mi někdo lže?, Musím vždycky poslouchat? Co když zjistím, že mi někdo lže?“
- Dohrání pohádky (10 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Děti si vyzkoušely zahrát pohádku a použít argumenty ze skupin, jak z pohledu kůzlátek, tak z pohledu vlka. Kůzlátkům jsme se věnovali více, protože jsme to minule nestihli. Diskuzi jsme začlenili doprostřed dramatizace, kdy děti byly vtaženy do příběhu a vymýšlely odpovědi podle prožité situace. Děti si zkusily i ve skupinách vyměnit role. Hodina připomínala více dramatickou výchovu, ale i přesto dokázaly obhajovat postoje jednotlivých skupin (vlk a kůzlátka). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 12. 05. 2012 20:25:18 Předmět: |
|
|
13. setkání 28.3.2012
Cíl setkání: Zamyslet se nad tím, jestli má smysl se dělit
Struktura setkání plánovaná:
- Příprava stolů a úklid (3 min.)
- Přečtení části pohádky: „ Pták Ohnivák a liška Ryška „(ta část, kdy se bratři mají postupně podělit s liškou)
- Diskuze (10 min.)
- Kreslení toho, o co se podělíme
Struktura setkání- skutečná
- Posazení se kolem stolu a odhalení
- Přečtení části pohádky (5 min.)
- Vymýšlení otázek ve dvojici (8 min)
- „Musím se vždycky podělit? Jak poznám, že ten kdo říká, že nic nemá, mluví pravdu?“
- Diskuze nad otázkami (10 min.)
- Kreslení jak se dělíme (8min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Mohli jsme si dovolit přečíst jen část pohádky, protože je děti dobře znají. Vyzkoušeli jsme nově sezení u stolu, ale více nám vyhovovalo sezení na zemi. Hodina byla docela divoká, na malé děti se zatím osvědčuje zapojit do hodiny i pohyb a ne jen sedět. Dokážou se lépe uvolnit a odpovědi na otázky jsou bezprostřednější.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 11. 06. 2012 11:26:17, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 13. 05. 2012 13:29:44 Předmět: |
|
|
14. setkání 4.4.2012
Cíl setkání: Vžít se do role pastýře, kterému záleží na ovečkách
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání do elipsy (3 min.)
- Písnička Ovečka kudrnatá (4 min.)
- Dramatizace: pastva s ovečkami, ztracení ovečky (5 min.)
- Diskuze – budeme nebo nebudeme hledat jednu ovci a proč? (5 min.)
- Hledání ovečky (5 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy
- Písnička Ovečka kudrnatá (4 min.)
- Dramatizace: v kroužku jsme si začaly posílat předem vyrobené ovečky, které jsme začaly společně počítat - celkem 10 ovcí (3 min.)
- Následovalo povídání o tom, co všechno taková ovečka potřebuje (zelenou louku, vodu, je zapotřebí psa, který odhání divokou zvěř a samozřejmě pastýře, který má vše v merku…)
- Pak jsme začaly ovečky přepočítávat (mezitím Eva jednu ovečku schovala ve třídě)
- Diskuze – budeme nebo nebudeme hledat jednu ovci a proč? Všichni de shodly na tom, že ovečku budeme hledat, byť se ztratila jen jedna, protože nám i na té jedné záleží… (7 min.)
- Hledání ovečky (5 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Měly jsme s Evou radost, že se děti rozhodly pro hledání jedné ovečky. Při dopoledním programu venku jsme opět schovaly pár oveček a děti je znovu hledaly. Děti to bavilo a bylo to vcelku klidné setkání. Toto téma jsme plánovaly na dvě setkání a mělo rozvinout podobenství O Dobrém Pastýři a Ztracené ovečce. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 13. 05. 2012 13:52:19 Předmět: |
|
|
15. setkání 11.4.2012
Cíl setkání: Ukázat na Ježíše jako na dobrého pastýře
Struktura setkání plánovaná:
- Převyprávění podobenství O ztracené ovečce (3 min.)
- Diskuze: Kdo je ten pastýř, kdo jsou ovečky, můžeme se nějak ztratit? (10 min.)
- Výroba oveček (20 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Převyprávění podobenství O ztracené ovečce za pomocí různých obrázků z Biblí … (10 min.)
- Diskuze: Kdo je ten pastýř? Kdo jsou ovečky? Můžeme se nějak ztratit? Hledaly jsme konkrétní odpověď na to, kdy se ztratíme a sejdeme z cesty. Nejdříve vymýšlely situace, kdy ovečku něco vábí a ona zvědavě jde za tím co jí vábí a přestane sledovat pastýře. Postupně jsme se dostaly k tomu, že se ztratíme, když neposloucháme rodiče, když nejsme na sebe hodní a pereme se, nepůjčujeme si hračky, jeden druhému nadáváme… Dokonce jsme se dostaly k otázce, co udělal Ježíš s ovcí, kterou našel? Nabil jí? Všichni se shodly na tom, že jí nenabil, ale že měl moc velkou radost z toho, že ji našel. (10 min.)
- Výroba oveček – vystřižení šablonky, lepení vlny (20 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Děti rychle reagovaly, hned na začátku jsme se shodly na tom (aniž bychom položily otázku), že Ježíš je Dobrý Pastýř, který hledá zatoulané ovečky a že my jsme těmi ovečkami. Každý si pak vyrobil vlastní ovečku s jeho jménem, kterou jsme si odpoledne nalepily na louku, kam jsme pak dodělaly i pastýře… |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 11. 06. 2012 11:24:27 Předmět: |
|
|
16. setkání 18.4.2012
Cíl setkání: Poukázat na to, jak je důležitá spolupráce
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání do elipsy
- Aktivita: skupina přenáší hrad z papíru (5 min.)
- Rozhovor: Jak se nám dařilo plnit úkol? Jak jsem se při tom cítil? Co se mi líbilo? Co se mi nelíbilo a proč? (10 min.)
- Známe nějakou pohádku, kde můžeme vidět, že jsou všichni (i ti nejmenší) důležití?
- Převyprávění pohádky O velké řepě (5 min.)
- Upozornění na spolupráci, vzájemnou pomoc… (2 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy
- Aktivita: skupina přenáší hrad z papíru
Děti byly rozděleny do skupinek po třech až čtyřech, každá skupinka dostala papírový hrad, který měla přenést přes celou třídu. Ten, který nesl hrad nesměl šlápnou nohou na zem. Děti měly k dispozici různé kostky, židličky, stolky, které mohly postupně posunovat pod kamarádem, který nesl hrad. (asi 8 min.)
- Rozhovor: Jak se nám dařilo plnit úkol? Jak jsem se při tom cítil? Co se mi líbilo? Co se mi nelíbilo a proč? (12 min.)
- Známe nějakou pohádku, kde můžeme vidět, že jsou všichni (i ti nejmenší) důležití?
- Převyprávění pohádky O velké řepě (5 min.)
- Upozornění na spolupráci, vzájemnou pomoc… (2 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovatDětem se velmi líbila aktivita, na začátku hry jsme se s nimi domluvili, že se o ten hrad budou střídat. Vzhledem k akčnosti této činnosti pak bylo těžké děti zklidnit… Děti vymýšlely další možnosti překážek… Měly jsme dojem, že pochopily, že spolupracovat je důležité.
Při rozhovoru co se mi líbilo či nelíbilo padaly nejrůznější odpovědi: Líbilo se mi, že jsem mohl nést hrad a ostatní mi pomáhaly; že jsme byly rychlejší než druhá skupinka; že jsme se střídaly; že kamarád přišel na to, jak tu překážku zdolat; že to nebylo jednoduché… Nelíbilo se mi, když na mě pospíchaly; když mi postavily špatně židličku a já jsem s hradem spadl, když na mě křičely… |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 11. 06. 2012 11:25:41 Předmět: |
|
|
17. setkání 2.5.2012
Cíl setkání: Učit se, že rozdílnost je dar
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání do elipsy
- Převyprávění pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký – s pomocí obrázků (5 min.)
- Aktivita – hledej rozdíly postav na obrázku (5 min.)
- Rozhovor: Najít u kamaráda něco výjimečného, hezkého, dobrého… (10 min.)
- Píseň Ať jsi velký nebo malý nebo akorát (5 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání do elipsy
- Převyprávění pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký – s pomocí obrázků (5 min.)
- Aktivita – hledej rozdíly postav na obrázku (3 min.)
- Rozhovor: Najít u kamaráda něco výjimečného, hezkého, dobrého… (15 min.)
- Píseň Ať jsi velký nebo malý nebo akorát (3 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Pro některé děti bylo velmi těžké najít u kamaráda něco hezkého… párkrát to vedlo k povrchnímu hodnocení, jako např. máš hezké tričko, vlasy.. Vnímaly jsme důležité, aby se ke každému něco řeklo, byť to měly být hezké bačkory… Rozhodly jsme se, že tuto aktivitu ještě někdy zopakujeme, protože je důležité, aby si děti všímaly darů jejich kamarádů (vlastností, schopností atd.) a zároveň viděly, jak pozitivně se na ně dívají druzí.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 18. 06. 2012 06:52:39, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 18. 06. 2012 06:41:22 Předmět: |
|
|
18. setkání 9.5.2012
Cíl setkání: Uvědomit si, že vše může být krásné
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání dětí do elipsy
- Vyprávění pohádky „ Ošklivá Madla a krásná Karolína“ (5 min.)
- Hra na sochy-oživlé obrazy (7 min.)
- Otázka: jak se mám chovat, abych byl vždy hezký?
- Diskuze (10 min.)
- Kreslení obrázku jak se chovám správně
Struktura setkání- skutečné
- Pozvání do elipsy
- Vyprávění pohádky (6 min.)
- Hra na sochy (10 min.)
- Přečtení otázky
- Diskutované otázky ( 10 min.)
- Kreslení obrázků a vyprávění nad nimi o tom co je na obrázkách (15 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Pohádku děti neznaly. Hodina se potom podobala spíše dramatické výchově, nedokázaly jsme děti přimět k diskuzi. Až nad obrázky dokázaly chvíli mluvit o tom, co nakreslily a proč a jaké chování není správné.
Naposledy upravil Marie Mráčková dne 18. 06. 2012 06:53:29, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 18. 06. 2012 06:51:32 Předmět: |
|
|
19. setkání 16.5.2012
Cíl setkání: co znamená být hrdina
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání do elipsy
- Pohádka „ O padajícím nebi“ ( 7 min.)
- Otázky: „ Zachovalo se kuře jako hrdina? Už ses někdy zachoval odvážně, a proč?“
- Povídání o hrdinství (10 min.)
-Kreslení obrázků, kdo všechno je hrdina (15 min.)
- Instalace výstavy. Doplnění komentářů k obrázkům ( 15 min.)
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání dětí do elipsy (5 min.)
- Pohádka „ O padajícím nebi (5 min.)
- Nabídnutí připravených otázek: „ Zachovalo se kuře jako hrdina? Už ses někdy zachoval odvážně, a proč?“
- Povídání o hrdinství (7 min.)
- Kreslení obrázků, kdo všechno je hrdina (15 min.)
- Instalace výstavy. Doplnění obrázků komentářů k nim (30 min.)
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
Hodina byla zajímavá, osvědčilo se kreslení. Děti, které neuměly říct, co to je hrdina to pěkně nakreslily. Doplňování komentářů k jednotlivým obrázkům zabralo hodně času, snažily jsme se napsat přesně, co děti říkaly. Výstava se rodičům líbila. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Marie Mráčková
Založen(a): 12.11.2011 Příspěvky: 19 Město: Praha
|
Zaslal(a): 18. 06. 2012 06:58:22 Předmět: |
|
|
20. setkání 5.6.2012
Cíl setkání: rozloučení
Struktura setkání plánovaná:
- Pozvání dětí do elipsy
- Povídání o tom, jaký dárek bych dal svému kamarádovi na rozloučenou
- Dávání dárku - každé dítě dostane jeden korálek a má ho dát jen jednomu kamarádovi (10 min.)
- Otázka „ Dávám nebo dostávám radši dárky?“
- Kreslení dárku na rozloučenou
Struktura setkání- skutečná
- Pozvání dětí do elipsy
- Povídání: jaký dárek bych dal svému kamarádovi na rozloučenou
- Vysvětlení hry na dávání dárku (5min.)
- Hra na dávání dárku (6 min.)
- Otázka „ Dávám nebo radši dostávám dárky?“
- Diskuze nad otázkou (10 min.)
- Kreslení jak dávám nebo dostávám dárek
- Rozloučení s Mary a předání obrázků
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo a před čím se varovat
V hodině se nám nepodařilo pořádně vysvětlit hru. Ukázalo se, že děti jsou na ni ještě malé. Povídání o dávání a přijímání byla hodně zajímavá. Obrázky se dětem povedly a předání obrázků Mary bylo pěkným rozloučením. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 27. 06. 2012 09:57:31 Předmět: |
|
|
I Vam diky za zpravy... Doufam, ze to jako celek pro Vas melo nejakou pridanou hodnotu... |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|