Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2011/2012 ZPRÁVY Z PRAXE-Milisek-Bohdana,Lenka,Kateřina,Kaja

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 01. 11. 2011 21:44:23    Předmět: 2011/2012 ZPRÁVY Z PRAXE-Milisek-Bohdana,Lenka,Kateřina,Kaja Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)


Naposledy upravil Ríša Macků dne 14. 01. 2012 11:09:35, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 02. 11. 2011 11:47:21    Předmět: Citovat

Den: 19.10.2011, 1.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 7dětí

Cíl: vzájemné seznámení, nenásilnou hravou formou seznámit děti s filosofií pro děti, podpora rozvoje myšlení u dětí mladšího školního věku.
Filosofie pro děti byla vložena do dramatického kroužku. Děti mají možnost se prvně seznámit s filosofií speciálně upravenou pro daný věk dítěte. Po společné domluvě s rodiči bude filosofie pro děti probíhat pravidelně každý sudý týden v měsíci.

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání /5 min./
- vzájemné seznámení /5 min./
- seznámení s knihou Saša a Markétka – četba /5 min./
- společné vysvětlování /5 min./
- psaní otázek na tabuli /5 min./
- výběr otázky pomocí lístečků /5 min./
- aktivita dětí – vlastní odpověď na otázku /15 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Skutečná časová dotace:

- společné přivítání v komunitním kroužku, představení filosofie pro děti – filosofie je něco, co nám pomáhá se stále ptát a hledat odpověď /5min./
- seznámení s knihou Saša a Markétka, četba první - třetí kapitoly – čte každý jednu větu /4min./
- společné vysvětlování příběhu v kapitolách – diskuse /6min./
- chvilka na rozmyšlení pokládání otázek z textu /1min./
- pokládání jednotlivých otázek a psaní na tabuli – každý si svoji otázku napsal sám /6min./
- společně vybrány tři otázky – aktivita: každý dostal papírek na který napsal otázku, která ho zaujala, po přečtení měla nejvíce hlasů otázka: ,, Kdo je špatný/dobrý člověk?“ /4min./
- hlavní aktivita: děti měly na papír napsat člověka ze svého okolí, který je podle nich hodný, který naopak špatný
- ke každému človíčkovi řekly, proč ho napsaly do té či oné skupiny…postupně jsme zapisovaly jednotlivá kritéria na tabuli, která dětem pomáhají určovat dobrého a špatného člověka /15min./
- závěr – zamyšlení se nad otázkou, ukončení /2 min./

Co se nám podařilo: Dokázaly jsme vytvořit příjemnou atmosféru, děti se velmi dobře zapojily do diskuse. Děti téměř rychle pochopily, o čem tento „kroužek“ bude. Zvládly jsme i plánovanou časovou dotaci. Hodinu vedla Káča a Lenka, ale asistovala Bohdana, která se k nám naplno přidá hned po absolvování 5-ti denního semináře Filosofie pro děti v teorii a praxi.

Co se nám nepodařilo: Špatně jsme zvolily knížku, která je určena pro mladší děti. Proto jsme zakoupily knihu novou – s názvem Míša – pro mladší školní věk (4.-5. třída).
[/b]
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 03. 11. 2011 18:52:45    Předmět: Citovat

Den: 2.11.2011, 2.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 1.kapitoly knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“ a návaznost na 1.hodinu (kdo je dobrý/špatný člověk).
Téma dnešní hodiny: Tajemství.

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání /1 min./
- připomenutí výsledků z 1.hodiny /5 min./
- seznámení s knihou Míša – četba /5 min./
- zamyšlení /1 min./
- položení otázky, diskuze na téma „Líbí se vám, když vám ostatní svěřují svá tajemství? Proč?“/20 min./
- zapisování odpovědí na rozložený arch papíru /10 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Skutečná časová dotace:

- společné přivítání v komunitním kroužku /1 min./
- připomenutí výsledků z 1.hodiny: „Kdo je dobrý a špatný člověk?“ /8 min./
- seznámení s knihou Míša, četba první kapitoly – čte každý jednu větu /5 min./
- zamyšlení nad příběhem /1 min./
- položení otázky - diskuze na téma „Líbí se vám, když vám ostatní svěřují svá tajemství? Proč?“ /22 min./
- aktivita: zápis odpovědí - odpovědi se zapisovali v bodech na rozložený arch papíru, který byl položen na koberci. Děti mohly psát různě, tam, kde bylo místo. Nemusely čekat na to, až někdo dopíše /8 min./
- rekapitulace výsledků, závěr /5 min./

Co se nám podařilo: Děti se téměř rychle zapojily, všechny se přiznaly, že tajemství mají, některé děti by byly ochotné i svá tajemství podělit s ostatními. Dobrá volba bylo společné psaní na velký list papíru, děti nemusely na sebe navzájem čekat, možná i odpovědi se jim psaly snadněji, když nikdo z nás v té chvíli nesledoval „kdo a jakou odpověď píše“.

Co se nám nepodařilo: Časovou dotaci jsme přetáhli sice jen o 5 minut, rodiče však na děti už čekali za dveřmi, což bylo trochu pro nás nepříjemné. Proto jsme se domluvili, že příště raději počítat s rezervou. Děti, které si rodiče vyzvedávají, počkají společně s námi v centru do příchodu rodičů.
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 22. 11. 2011 22:04:28    Předmět: Den: 16. 11. 2011, 3.setkání Citovat

Den: 16.11.2011, 3.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 5 dětí

Cíl: četba 2. kapitoly knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Tresty.

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání /1 min./
- připomenutí toho, že se budeme věnovat filozofování /5 min./
- připomenutí si 1. kapitoly z knihy Míša – „Víte, o čem jsme minule diskutovali?“ a četba 2. kapitoly /10 min./
- zamyšlení /1 min./
- otázky - diskuze na téma „tresty“ /20 min./
- hra – hledání 12 myšek – rozdělení do dvou skupin, každá dostane na papírku hádanky, ze kterých vyluští úkryty myší respektive jednotlivých kousků obrázku velké myši, které se pak složí dohromady jako puzzle /10 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Skutečná časová dotace:

Podařilo se celkem dodržet plánovanou časovou dotaci

Co se nám podařilo: Druhou kapitolu jsme četly my tři – jedna slova paní ředitelky, další dvě věty dětí i pana Růžičky. Děti poslouchaly, téma je myslím zaujalo. Už při četbě se začaly bavit o tom, že se ve škole nebo mezi kamarády také někdy hádají. Po dočtení jsme samy napsaly na papír několik otázek, protože děti žádnou konkrétní nepoložily. „Jak byste řešili spor spolužáků uvedený v knize?“, „Jak se dají podle vás řešit spory?“, Jaké tresty dostáváte, za co a jsou podle vás oprávněné? Po diskusi jsme si zahráli krátkou hru a pak se rozloučili. Hodinu jsme vedly všechny tři – Lenka, Bohdana, Káča.

Co se nám nepodařilo: Problém byl s tím, že tentokrát přišlo málo dětí, zřejmě před prázdninami někteří už odjely, tak jich bylo jen pět. Musely jsme do diskusí více zasahovat
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana


Naposledy upravil Lenka, Kačka, Bohdana dne 30. 01. 2012 21:50:24, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2011 18:37:33    Předmět: Citovat

Den: 30. 11. 2011, 4.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: četba 3. kapitoly knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Důvěra / Komu důvěřuji

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání, seznámení s Karlem /1 min./
- připomenutí - smysl filozofie /1 min./
- připomenutí - minulé kapitoly z knihy Míša /1 min./
- četba 3. kapitoly knihy Míša /10 min./
- čas na zamyšlení /1 min./
- psaní otázek /10 min./
- hlavní diskuze /10 min./
- aktivita – ,,Komu důvěřuji… /10 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Skutečná časová dotace:
- společné přivítání /2 min./
- připomenutí toho, že se budeme věnovat filozofování /2 min./
- připomenutí si 2. kapitoly z knihy Míša – „Vzpomenete si, o čem jsme minule diskutovali?“ a četba 3. kapitoly po větách /11 min./
- čas na zamyšlení /1 min./
- otázky – potěšilo nás množství napsaných otázek /7min./
- přečtení všech otázek a výběr otázky k diskuzi / 4min./
- hlavní diskuze k otázce „ “ byla zkrácená /4min/
- 2x aktivita – ,,Komu důvěřuji… – děti měly možnost se zamyslet, komu z nabízených variant nejvíce důvěřují: Důvěřuji – věcem ( televizi, počítači, časopisu ). Důvěřuji – lidem ( učitelce, babičce, příteli, cizincům ). / Přiřazováním bodů k jednotlivým příkladům a následné zhodnocení výsledků + diskuze/14 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Co se nám podařilo: V četbě jsme se střídali, každý četl jednu větu. Všichni jsme se snažili co nejméně se zadrhávat při četbě. Po přečtení jsme si dali minutu na rozmyšlenou. Následovalo zapisování otázek na tabuli. Byli jsme velice potěšení, jak se skupina dětí postupně vyvíjí. S jakou chutí se děti pustili do zapisování otázek na tabuli a byl vidět zájem i vlastní soustředění. Po přečtení každého z nás vlastní otázky, byly všem přiděleny 3 hlasy pro výběr otázky.
Vybraná otázka: Vadí ti, když ti někdo řekne, že jsi jak scvrklý citrón? Tentokrát jsme se věnovali slovu: Důvěra – komu důvěřuji, věcem, lidem a proč? Jaká jsou kritéria, abych dané věci či člověku uvěřil? Na toto téma jsme využili společně připravenou aktivitu, která pomohla ujasnit vlastní názory dětí ve vymezení si vlastních kritérií, pro zhodnocení komu nejvíce důvěřuji a proč.. Hodinu jsme vedly tři – Bohdana, Káča, Lenka, ale od této hodiny se k nám přidal Karel, který se seznamoval s dětmi i harmonogramem celé hodiny.

Co se nám nepodařilo: Shodli jsme se, že vlastně když jsme byli všichni zrovna v té nejlepší filosofické diskuzi, tak z časových důvodů se musela hodina ukončit.
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2012 20:56:46    Předmět: Citovat

Holky, pokracujete nejak? Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 12. 01. 2012 20:07:23    Předmět: Citovat

Den:14. 12. 2011, 5.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 7 dětí

Cíl setkání: procvičit a naučit děti ověřovat svá tvrzení a hledat nová řešení tak, aby nebylo možné odpovědět jednoduše, ale více argumenty, které vysvětlí, proč zrovna takto by to mělo být, proč by to nemohlo být třeba i jinak....

Téma hodiny: četba 4. kapitoly z knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“

Plánovaná časová dotace:
- pozdravení a uvítání se se skupinou /1.min/
- připomenutí - co je zde cílem a smyslem naší diskuze /1 min./
- připomenutí - minulé kapitoly č.3 z knihy Míša /1 min./
- společná četba 4. kapitoly knihy Míša /12 min./
- čas na zamyšlení /2 min./
- psaní otázek /5 min./
- hlavní diskuze-téma /17 min./
- závěr, reflexe,poděkování a rozloučení /8 min./

Skutečná časová dotace:
- pozdravení se a společné přivítání /2 min./
- připomenutí toho, co je smyslem a cílem diskuze /2 min./
- připomenutí si 3. kapitoly z knihy Míša – „Vzpomenete si, o čem jsme minule diskutovali?“ + četba 4. kapitoly po větách /13 min./
- čas na zamyšlení /2 min./
- otázky – psaní otázek společně s autory v závorkách na tabuli /7min./
- přečtení všech otázek a uvedení jejich autorů, dotazy k nejasnostem v položených otázkách a pak hlasování a výběr otázky k diskuzi / 6min./
- hlavní diskuze 20 /min/
- závěr, poděkování a rozloučení / 4 min./

Co se podařilo: Na začátku jsme začali číst kapitolu společně s dětmi a pak jsme dávali pozor, aby nedocházelo k přílišnému prodlužování čtení textu, řekněme slabších čtenářů, ale nikdo zde takový nebyl a četba proběhla vcelku rychle bez ,,zpomalujících" čtenářů. Po přečtení jsme dali dětem cca 2.minuty na přemýšlení o přečtené kapitole a vyzvali děti, aby začaly psát své otázky, které je buď v průběhu, nebo po přečtení textu napadly a poté je zapsaly na tabuli. Myslíme, že velkou výhodou bylo, že na začátku filosování se děti naučily způsob, že po textu následují otázky, proto vše probíhalo poměrně rychle. Což bylo pro nás velmi překvapující. Po poslední otázce přešel Karel k tabuli a znovu všechny otázky včetně jejich autorů přečetl a zeptal se dětí, zda všem otázkách rozumí a nepotřebují se zeptat autora, jak to přesně myslí. Překvapilo nás, že všechny položené otázky souvisely s příběhem, který se četl, což byla pro nás jistota, že se všichni do příběhy ,,vžili".Pak, když nikdo nic nenamítal proti objasnění otázek, jsme začali hlasovat o otázkách. Každý mohl dát otázce, která by jej zajímala jen dva hlasy.

Ukázka otázek:

-kolik měl Víťa kamarádů?
-proč teda nemohl Víťa usnout, kvůli měsíci?
-kde byl dědeček?
-proč chce řídit balóny?
-když jsem naštvaný, proč nemůžu usnout?

Vybraná otázka: Nejvíce hlasů dostala otázka č. 5 ,,když jsem naštvaný, proč nemůžu usnout?" Začali jsme se tedy ptát, jestli se dětem stává, že nemůžou usnout a proč. Zda jsou někdy naštvané a proč? Každý měl svá tvrzení zdůvodnit a nakonec jsme došli k tomu, že nemůžeme usnout, když máme v hlavě hodně myšlenek nebo když nás něco trápí. Na otázku proč, jsme došly k tomu, tak že je to hlavně proto, že mají hodně myšlenek.

Co se nepodařilo: Nepodařilo se nám provést s dětmi reflexy, co je z hodiny nejvíce zaujalo, co se jim líbilo a toto by byla i naše sebereflexe. Pro nás, poučení na další hodiny filosofie s dětmi.

Lenka, kačka, Karel, Bohdana – Milevsko - Milísek
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana


Naposledy upravil Lenka, Kačka, Bohdana dne 30. 01. 2012 21:44:36, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 14. 01. 2012 20:40:44    Předmět: Citovat

Den: 04. 01. 2012, 6.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: četba 5. kapitoly knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Tajný deník Elišky

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání /5 min./
- po prázdninách zase připomenutí toho, že se budeme věnovat filozofování a rekapitulace toho, jak postupujeme /5 min./
- připomenutí si minulých kapitol z knihy Míša /5 min./
- četba 5. kapitoly a následně zamyšlení /10 min./
- psaní otázek a poté diskuze /30 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /5 min./

Skutečná časová dotace:

Podařilo se celkem dodržet plánovanou časovou dotaci

Co se nám podařilo: Pátou kapitolu jsme četly všichni, střídali jsme se po větách.
Pak děti začaly psát otázky na tabuli. Měli jsme 11 otázek, nakonec zvítězila otázka „Co jsou to sny a kde se berou? Dostala nejvíce hlasů. Děti byly dost aktivní, mluvily například o tom, proč byla kočka v pláštěnce, a to žluté a proč měli holčičku kousnout netopýři se zubní protézou. Pak vyprávěly i o svých snech a dohadovaly se o tom, co mohly ty různé sny znamenat a proč se jim zdály. Po diskusi jsme schůzku zhodnotili jako příjemnou a na otázky velmi úspěšnou a pak jsme se rozloučili.

Co se nám nepodařilo: Hodina se nám všem dost líbila, takže o nějakém problému, se nedá hovořit. Jedině co snad chybělo – více času, děti byly rozpovídané a mrzelo nás, že to musíme ukončit.
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana


Naposledy upravil Lenka, Kačka, Bohdana dne 30. 01. 2012 21:51:17, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 19. 01. 2012 19:04:23    Předmět: Citovat

Den:18.1. 2012, 7.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 7 dětí

Cíl setkání: Co děti považují za násilí?

Téma hodiny: četba 6. kapitoly z knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“.

Plánovaná časová dotace:
- pozdravení a uvítání se skupinou /1 min./
- společná četba 6. kapitoly knihy Míša /15 min./
- čas na zamyšlení /2 min./
- cvičení z příručky Míša - „Násilí vůči zvířatům“ /5 min./
- hlavní diskuze na téma: Myslíte si, že je nějaký rozdíl mezi násilím páchaným na zvířatech a
násilím páchaným na lidech? (jestliže ano, jaký - jestliže ne, proč ne) /20 min./
- závěr, reflexe, poděkování a rozloučení /2 min./

Skutečná časová dotace:

- pozdravení a uvítání se skupinou /1 min./
- společná četba 6. kapitoly knihy Míša /13 min./
- čas na zamyšlení /2 min./
- cvičení z příručky Míša - Násilí vůči zvířatům: dětem čteme otázky a oni odpovídají, zda je
uvedený příklad považován dle nich za násilí či ne /8 min./
- hlavní diskuze na téma: Myslíte si, že je nějaký rozdíl mezi násilím páchaným na zvířatech a
násilím páchaným na lidech? (jestliže ano, jaký - jestliže ne, proč ne) /23 min./
- závěr, reflexe, poděkování a rozloučení /1 min./

-------------------------------------------------------------------------------------

Ukázka otázek:
Z příručky:
„Dávám svému psu nažrat jen jednou týdně.“
„Každý den děláme v laboratoři pokusy na myškách.“
„Pokaždé, když můj pes štěká, dám mu bonbón.“
Při kroužku filozofování:
„Jak se cítíš, když Ti někdo nadává?“
„Co si myslíš o to, když se někdo ve třídě spolužákovi posmívá?“
„Jak se zachováš Ty?“

Co se podařilo: Určitě se nám podařilo zase děti zaujmout a zapojit do diskuze. Vzhledem k tomu, že děti našeho kroužku jsou ve věku 9-12 let, umí se skvěle zapojit, jako právě při většině setkání. Díky diskuzi si někteří právě uvědomují, co všechno lze za násilí již považovat. Každý z nich už chápe násilí jako zlo, někdo ho vidí už jen např. při sebrání penálu spolužákem, někdo chápe zlo až jako způsobení bolesti.

Co se nepodařilo: Myslíme, že se nám podařilo vše, že tato hodina splnila svůj úkol.

Lenka, Kačka, Karel, Bohdana – Milevsko: Milísek.
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2012 17:27:53    Předmět: Citovat

Den: 1.2. 2012, 8.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 5 dětí

Cíl hodiny: podnítit děti k otevřenější diskusi

Téma hodiny: četba 8. kapitoly z knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“.

Plánovaná časová dotace:
- pozdravení a uvítání se skupinou /1 min./
- společná četba 8. kapitoly knihy Míša / 5 min./
- čas na zamyšlení /1 min./
- psaní otázek na tabuli a výběr otázky /10min./
- diskuze nad vybranou otázkou / 15 min./
- cvičení z příručky Míša - „ Hádka “ / 15 min./
- závěr, reflexe, poděkování a rozloučení /2 min./

Skutečná časová dotace:
- pozdravení a uvítání se skupinou /1 min./
- společná četba 8. kapitoly knihy Míša /6 min./
- čas na zamyšlení /1 min./
- psaní otázek na tabuli a výběr otázky k diskusi / 10min./
- vybraná otázka: Víme, kde začínají hádky, spory?
- čas na rozmyšlenou /1min. /
- diskuze k položené otázce / 6min./
Diskuze zahájena - hledání kritérií pro vznik hádky…
Výsledek:
- rozpor
- neshoda
- závist
- nespravedlnost
- podvody
- urážka
- komunikace
- cvičení z příručky Míša - / hádka/ pokládání otázek, kde děti odpovídaly, zda je to správné či nesprávné /8 min./
- cvičení - / určování rozdílu/
hádka – diskuze
hádka – debata
hádka – svár
hádka - spor
- diskuze nad rozdílem hádka x spor, která se více rozvinula /19min./
- závěr, reflexe, poděkování a rozloučení /2 min./

------------------------------------------------------------------------------------


Co se podařilo: Při této hodině jsme došli ke společnému závěru, že spor je počátkem hádky. Důležitým mezníkem, kdy se ze sporu stává hádka, jsou tyto kritéria: barva hlasu, drsnější slovník, emoce.


Co se nepodařilo: Děti se při této hodině málo zapojovaly, myslíme si, že důvodem bylo nahrávání dnešní hodiny na diktafon.

Lenka, Kačka, Karel, Bohdana – Milevsko: Milísek.
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2012 15:37:34    Předmět: Den: 15. 02. 2012 Citovat

Den: 15. 02. 2012, 9.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: četba 10. kapitoly knížky Míša, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Násilí

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání /5 min./
- četba 10. kapitoly /10 min./
- zamyšlení a vysvětlení kdo byl M. L. King a za co bojoval /5 min./
- otázky - diskuze na téma „násilí“ /20 min./
- závěr, zamyšlení, rozloučení /5 min./

Skutečná časová dotace: podařilo se dodržet plánovanou časovou dotaci

Co se nám podařilo: Desátou kapitolu jsme četli všichni, opět větu po větě, kromě úvodního dopisu, ten přečetla celý Lenka. Téma všechny zaujalo, otázek na papíru bylo dost. Vyhrála otázka: Jak by ses zachoval, kdyby po Tobě někdo hodil jablko? Řešili jsme, jak by to bylo, kdyby odpověď na takový čin byla také násilná, jak by se konflikt dál asi odvíjel. A pak jsme diskutovali o tom, jak by to bylo, kdyby byla naopak nenásilná. Kluci se přikláněli spíše k přístupu „zub za zub“, holky by radši zvolily klidnou sílu – dopis, vysvětlení, diskuse, a to třeba i na internetu (na Facebooku). Hodinu jsme vedli opět na střídačku všichni.

Co se nám nepodařilo: Tentokrát nebylo nic, co bychom nazvali jako nevydařené. Hodila probíhala v klidu.

Lenka, Bohdana, Káča, Karel
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana


Naposledy upravil Lenka, Kačka, Bohdana dne 26. 03. 2012 15:04:49, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 26. 03. 2012 15:03:56    Předmět: Citovat

Den: 29. 2. 2012, 10.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 8 dětí

Cíl setkání: Celkové závěrečné zhodnocení

Téma hodiny: Diskuze

Celá hodina filosofie byla věnována celkovému zhodnocení
- jednotlivě jsme si připomínali kapitoly knihy Míša
- připomínali jsme si jednotlivé zaměření otázek k danému tématu
- zhodnotili jsme celkový přínos předmětu filosofie pro děti
- vybírali jsme, které téma bylo zajímavé
- co bychom chtěli společně změnit na stylu hodiny


Jednalo se o celkové bilancování a zhodnocení celého pololetí, tráveného s filosofií pro děti.
Děti celkově hodnotily přínos filosofie kladně a s nadšením.

Přínos filosofie pro děti z pohledu dětí:
- umění přemýšlet a zvažovat myšlenku řečenou kamarádem
- zvládat kolektivní diskuzi
- umění pokládat otázku
- umění správně formulovat a napsat otázku
- nebát se napsat svoji otázku
- umět vyslechnout názor druhého
- neskákat do řeči
- nestydět se za svůj názor a umět svůj názor přednést ostatním
- uvažovat nad otázkami, kterými bych se v běžném životě nezaobíral

-------------------------------------------------------------------------------------

Lenka, Kačka, Karel, Bohdana – Milevsko: Milísek
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2012 17:05:33    Předmět: Citovat

Den: 14.3.2012, 11.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 7 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 1.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“.
Téma dnešní hodiny: Výsměch, Posmívání se druhému.

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání /1 min./
• docházka /1 min./
• seznámení s knihou Romana – četba /4 min./
• zamyšlení /1 min./
• položení otázky, diskuze na téma „Myslíte si, že máme právo vysmívat se ostatním? Proč?“ /20 min./
• aktivita: zapisování odpovědí na rozložený arch papíru /5 min./
• aktivita: cvičení z příručky /10 minut/
• závěr, zamyšlení, rozloučení /3 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku /1 min./
• docházka /0,5 min./
• seznámení s knihou Romana, četba první kapitoly – čte každý jednu větu /5 min./
• zamyšlení nad příběhem /1 min./
• položení otázky - diskuze na téma „Myslíte si, že máme právo vysmívat se ostatním? Proč?“ /22 min./
• aktivita: zápis odpovědí - odpovědi se zapisovali v bodech na rozložený arch papíru, který byl položen na koberci. /6 min./
• aktivita: cvičení z příručky – otázky na výsměch, posměch /5 minut/
• rekapitulace výsledků, závěr /4 min./

Co se nám podařilo: Děti se téměř rychle zapojily, všechny se přiznaly, že tajemství mají, některé děti by byly ochotné i svá tajemství podělit s ostatními. Dobrá volba bylo opět společné psaní na velký list papíru, děti nemusely na sebe navzájem čekat, možná i odpovědi se jim psaly snadněji, když nikdo z nás v té chvíli nesledoval „kdo a jakou odpověď píše“.

Co se nám nepodařilo: Myslíme si, že závěrečná aktivita – cvičení z příručky - byla na děti trochu složité, museli jsme hodně vysvětlovat slova: důvody, které ospravedlňují, že nám chybí respekt, vysmívat se sám sobě…


Bohdana, Lenka, Kačka - Milísek
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2012 17:08:32    Předmět: Citovat

Den: 28.3.2012, 12.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 5 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 2.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence proti násilí“.
Téma dnešní hodiny: Stud.

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání, docházka /1 min./
• docházka /1 min./
• četba 2. kapitoly knihy Romana /10 min./
• přemýšlení /2 min./
• pokládání otázek, psaní na tabuli /10 min./
• diskuze /10 min./
• aktivita: cvičení z příručky /10 min./
• závěr, zamyšlení, rozloučení /1 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku, docházka /1 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /1 min./
• četba 2. kapitoly knihy Romana, čte každý jednu větu /8 min./
• zamyšlení nad příběhem /2 min./
• psaní otázek, které nás napadli v souvislosti s příběhem /15 min./
• vybrání otázky: „Proč se Filip styděl za svoji hračku? Máš rád(a) ty nějakou hračku a také se za ní stydíš?“
• diskuze k vybrané otázce, vznikl nápad na další otázku: „Jak se pozná, když se člověk stydí?“/2 min./
• aktivita: zápis projevů a známek studu - odpovědi se zapisovali v bodech na rozložený arch papíru, který byl položen na koberci – např. zčervenání, koktání, usmívání se, vztek, … /5 min./
• v průběhu diskuze nás napadla další otázka: „ Proč a za jaké situace se stydíme?“ – opět děti i my jsme zapisovali - na druhou stranu archu – např. když přijdu někam pozdě, když dostanu špatnou známku, když si nevěřím… / 5 min./
• aktivita: cvičení z příručky – otázky na stud /5 minut/
• závěr – stydíme se všichni – děti i dospělí, projevy studu máme stejné /2 min./

Co se nám podařilo: Děti tato hodina bavila, rozuměly otázkám, dokázaly se vžít do příběhu.
Podařilo se nám i to, že přestože jsme tuto hodinu opět natáčely na diktafon, nebylo na filozofování nic znát. Neboť máme zkušenost z předchozího „natáčení“, že celá hodina „vázla“, natáčení zde hrálo velkou roli, když děti o něm věděly.
Tímto jsme stud překonali Surprised))

Co se nám nepodařilo: Vzhledem k množství otázek, které děti napadaly, psaní otázek na tabuli hrozně moc dlouho trvalo. Tento čas je lépe využít třeba v diskuzi nebo v nějaké aktivitě. Příště musíme případně psaní otázek ukončit dříve.

Lenka, Kačka , Bohdana
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 22. 04. 2012 22:41:09    Předmět: Citovat

Den: 11. 04. 2012 13.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: četba 3. kapitoly knížky Romana, která patří do série „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Hra

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání a docházka /5 min./
- četba 3. kapitoly /15 min./
- otázky - diskuze na téma „co je to hra“ /20 min./
- zamyšlení, závěr, rozloučení /5 min./

Skutečná časová dotace: podařilo se zhruba dodržet plánovanou časovou dotaci plus minus pár minut

Co se nám podařilo: Třetí kapitola byla dost dlouhá, takže jsme se v četbě střídali po odstavcích. Téma počítačových her zaujalo, děti napsaly na papír hodně otázek. Nejvíce hlasů dostaly dvě otázky: „Co je to hra?“ a „Kdo sedí u ovladače?“ S holkama jsme rozhodly, že se budeme věnovat té první. Každý se snažil popsat, co pro něj hra vlastně znamená, co při ní prožívá. Pro někoho znamená hra touhu vyhrát, někdo cítí napětí, jiný zábavu, někdo pohodu... Ptaly jsme se, zda nás může hra v životě nějak ovlivnit, všichni se shodli na tom, že ano. Pak jsme rozebírali, jakou hru kdo hraje nejraději - některé málo známé byly pro ostatní inspirací. Nestihli jsme si ovšem žádnou hru zahrát. Hodinu jsme vedly opět na střídačku všechny tři.

Co se nám nepodařilo: Hodina proběhla v dobré, možná trochu ospalejší atmosféře. Jaro zřejmě působí.

Lenka, Bohdana, Káča
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana


Naposledy upravil Lenka, Kačka, Bohdana dne 04. 06. 2012 19:07:12, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 01. 05. 2012 19:09:28    Předmět: Citovat

Den: 25.4.2012, 14.setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 7 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 4.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence násilí“.
Téma dnešní hodiny: Zloba.

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání, docházka /2 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /2 min./
• četba 4. kapitoly knihy Romana /8 min./
• přemýšlení /2 min./
• diskuze na předem dohodnuté téma: Zloba /20 min./
• aktivita: cvičení z příručky /10 min./
• závěr, zamyšlení, rozloučení /1 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku, docházka /1 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /1 min./
• četba 4. kapitoly knihy Romana, čte každý jednu větu /10 min./
• diskuze na předem dohodnuté téma: Zloba. Jak se dokážeme zlobit – naše projevy. Co vás dokáže opravdu rozzlobit? /21 min./
• aktivita: položení 15 otázek z příručky. Děti odpovídají tak, jak kdo chce a kdo chce odpovídat. Otázky typu: „Jaký je rozdíl, když člověk zlobí a když se rozzlobí, Zlobíš se, když se někdo dělá chytrým, když se vytahuje? Proč?...“ /12 min./
• závěr, shrnutí /2 min./

Co se nám podařilo: Hodina filozofování patřila zase mezi ty aktivnější. Děti tato hodina opět bavila.

Co se nám nepodařilo:Máme pocit, že se hodina vydařila.

Lenka, Kačka , Bohdana

_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 04. 06. 2012 00:02:12    Předmět: Citovat

Den: 9. 05. 2012 15.setkání

Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: četba 5. kapitoly knížky Romana, která patří do série „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Empatie

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání a docházka /5 min./
- četba 5. kapitoly /10 min./
- otázky - diskuze /15 min./
- hra /10 min./
- zamyšlení, závěr, rozloučení /5 min./

Skutečná časová dotace: podařilo se zhruba dodržet plánovanou časovou dotaci plus minus pár minut

Co se nám podařilo: Pátou kapitolu jsme četli po odstavcích. Napadlo nás spoustu otázek, nejvíce hlasů ale dostala: Políbili byste žábu? S diskusí na toto téma jsme ale dlouho nevydrželi, takže jsme s holkama začaly se všemi rozebírat právě slovo empatie – zda vědí, co to je, zda někdy byli v kůži někoho jiného… Z toho jsme celkem plynule přešli do hry, ve které si děti vylosovaly zvíře a situaci a měly ji nějak dramaticky ztvárnit. Bylo to docela zábavné, přidaly jsme se samozřejmě také. Těch 45 minut uteklo dost rychle.

Co se nám nepodařilo: Hodina proběhla v pohodě.

Lenka, Bohdana, Káča
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 07. 06. 2012 22:25:07    Předmět: Citovat

Den: 23. 05. 2012 16.setkání

Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní děti
Počet dětí: 7 dětí

Cíl: četba 6. kapitoly “Chybějící části” knížky Romana, která patří do série „Prevence proti násilí“
Téma hodiny: Za zrcadlem

Plánovaná časová dotace:
- společné přivítání a docházka /5 min./
- připomenutí minulých kapitol /5 min./
- četba 6. kapitoly /5 min./
- otázky - diskuse /25 min./
- zamyšlení, závěr, rozloučení /5 min./

Skutečná časová dotace:
podařilo se nám dodržet plánovanou časovou dotaci

Co se podařilo: Šestou kapitolu jsme četli po větách. Na tabuli bylo napsáno mnoho otázek, dětem už to vyloženě jde – pokládají takové otázky, které vycházejí z tématu a mají hlavu a patu.
Po hlasování zvítězila dvojotázka: Třídíte lidi podle nějakých kritérií? Podle kterých a proč? Propukla celkem živá diskuse o tom, že jsou lidé hodní a zlí a podle čeho se poznají, a že jsou také lidé velcí a malí, staří a mladí a že jsou lidé také jiné barvy pleti a zdraví a handicapovaní a jiného náboženského vyznání. Právě u náboženství jsme chvilku zůstali a bavili se o tom, co děti z této oblasti vědí, jaké náboženství znají atd... Tato hodina byla hodně taková povídací, ale příjemná.

Co se nám nepodařilo:
Vše bylo v pořádku

Lenka, Bohdana, Káča
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 12. 06. 2012 07:32:44    Předmět: Citovat

Den: 6. června 17. setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 7.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence násilí“.
Téma dnešní hodiny: Strach

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání, docházka /2 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /2 min./
• četba 7. kapitoly knihy Romana /8 min./
• přemýšlení /2 min./
• diskuze na předem dohodnuté téma: Strach /20 min./
• aktivita: volná diskuze /10 min./
• závěr, zamyšlení, rozloučení /1 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku, docházka /1 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /1 min./
• četba 7. kapitoly knihy Romana, čte každý jednu větu /10 min./
• přemýšlení / 2min/
• diskuze na předem dohodnuté téma: Strach. Jak nás ovlivní strach – ,,ochrnul,, vás tak, že jste se nemohli pohnout?. Kdy a čeho jste se nejvíce báli? /21 min./
• aktivita: otevřeli jsme volnou diskuzi. Cílem bylo vytvořit na hodině příjemnou otevřenou atmosféru, aby si děti dokázaly vzpomenout na situaci v životě, kdy jim strach nedovolil, skoro se až pohnout. Nejvíce se děti shodly na tom, že největší strach mají ve tmě a v neznámém prostoru. Dále pak mají strach, když slyší neznámé zvuky ve tmě, nebo při setkání s neznámým člověkem, který je osloví…
/20 min./
• závěr, shrnutí /1 min./

Co se nám podařilo: Hodina filozofování patřila mezi hodiny, kdy se děti snažily přemýšlet a navzájem se naslouchat. Děti tato hodina / téma / opravdu bavila, možná i proto, že přinesla i trochu toho tajemna do diskuze.

Co se nám nepodařilo: Máme pocit, že se hodina opět vydařila.

Lenka, Kačka , Bohdana
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 17. 06. 2012 07:37:31    Předmět: Citovat

Den: 13. června 18. setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 7 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 8.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence násilí“.
Téma dnešní hodiny: Diskuze nad vybranou otázkou z kapitoly.

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání, docházka /2 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /2 min./
• četba 8. kapitoly knihy Romana /8 min./
• přemýšlení /2 min./
• společná aktivita: psaní + čtení otázek /15 min./
• diskuze nad vybranou otázkou: /15 min./
• závěr, zamyšlení, rozloučení /1 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku, docházka /1 min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /6 min./
• četba 8. kapitoly knihy Romana, čte každý jednu větu /10 min./
• přemýšlení /2min./
• společná aktivita: dětem jsme pro tuto hodinu daly možnost si napsat otázky z příběhu na tabuli. Které je zaujaly, nebo nad kterými by chtěli společně diskutovat + výběr otázky. Tato aktivita se protáhla a proto nám zbylo málo času na rozebrání otázky.
/18 min./
• diskuze nad vybranou otázkou: ,, Chcete mít doma svoje zrcadlo pravdy?,, Tato otázka vyvolala u dětí opravdu velký zájem. / 12 min./
• závěr, shrnutí /2 min./

Co se nám podařilo: Hodina filozofování patřila mezi hodiny, kdy děti bavilo psát vlastní otázky vztahující se ke kapitole. Bylo vidět, že jim formulování otázek nedělalo problém. Nemají před sebou ostych, proto napíší opravdu, to, co je v textu zaujme.

Co se nám nepodařilo: Máme pocit, že se hodina vydařila.

Lenka, Kačka , Bohdana
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka, Kačka, Bohdana



Založen(a): 25.10.2011
Příspěvky: 19
Město: Milevsko

PříspěvekZaslal(a): 02. 07. 2012 12:34:27    Předmět: Citovat

Den: 20. června 19. a 20. setkání

Organizace: Centrum mladé rodiny Milísek o.s.
Kategorie: mladší školní věk
Počet dětí: 6 dětí

Cíl: seznámení s novou knihou pro daný věk dětí - četba 9. a 10.kapitoly knížky Romana, která patří do série FDP „Prevence násilí“.
Téma dnešní hodiny: Závěrečné setkání – filosofování v přírodě

Plánovaná časová dotace:
• společné přivítání, docházka /2 min./
• přemístění do parku / 5min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /2 min./
• četba 9.- 10. kapitoly knihy Romana /14 min./
• přemýšlení - v lehu se zavřenýma očima/5 min./
• společná aktivita: hra s pavoučí nití do neznáma. /40 min./
• diskuze: - co se nám honilo hlavou /15 min./
• závěr, zamyšlení, rozloučení /1 min./

Skutečná časová dotace:

• společné přivítání v kroužku, docházka /1 min./
• přemístění do parku / 7min./
• připomenutí minulé kapitoly z knihy Romana /6 min./
• četba 9.-10. kapitoly knihy Romana, čte každý jednu větu /15 min./
• přemýšlení – / soustředění/ v lehu se zavřenýma očima = zahájení hry /8 min./
společná aktivita: v době , kdy děti měly přemýšlet nad předčteným textem, jsme pro děti připravili PAUVOUČÍ NIŤ s různými druhy úkolů / které jsme si předem připravily/. Všude po lesním parku za pomocí stromů jsme rozvinuly klubko příze, ze kterého jsme vytvořily bludiště s různě náročným terénem, které musely spolu s úkoly samostatně plnit. Ale na začátku měly děti možnost se rozmyslet, zda PAVOUČÍ NIT plnou nástrah chtějí projít. Tato aktivita se opravdu dětem moc líbila opravdu jsme si to společně užili. Všechny děti u startu měly popsat svůj pocit, který pociťují. Všichni se do připraveného bloudění a plnění záludných úkolů pustily s velkou chutí. / ukázka úkolu: Sáhni do hromady roští pravou rukou a vyndej to, co tě zaujme – uschovej!., Nasaď si šátek a k dalšímu stromu jdi poslepu…/ /50 min./
• diskuze nad ukončenou aktivitou: Bylo velice příjemné vidět jak děti byly plné dojmů ze splnění PAVOUČÍ NIŤE / 5 min./
• závěr a loučení /5 min./

Co se nám podařilo: Tato dvou-hodina filozofování patřila mezi hodiny, kdy se filosofie pro děti propojila s pedagogikou zážitkovou. Děti si celou aktivitu užily a velice je bavilo plnit různé záludné úkoly / 6 úkolů/, které na ně číhaly. Zajímavé bylo také vidět, reakci dětí při prvním spatření natažené pavoučí nitě po lesním parku. …Opravdu závěrečné zpestření celého ročního bloku filosofie pro děti.

Lenka, Kačka , Bohdana
_________________
Lenka, Kačka, Bohdana
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign