Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2011/2012 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Antonínská, Brno - Iveta

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 06. 10. 2011 14:42:22    Předmět: 2011/2012 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Antonínská, Brno - Iveta Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 07. 10. 2011 12:05:03    Předmět: 1. hodina Citovat

datum: 3.10- 1. setkání
cíl setkání: Protože se jednalo o první setkání, tak jsem se soustředila na seznámení se s dětmi a pokus o první filosofování
Struktura setkání (plánovaná): Představení sebe- 5 minut, seznámení s dětmi- 15 minut, představení filosofie pro děti- 10 minut, zkusit filosofovat- 15 minut, závěrečné hodnocení- 5 minut
Struktura setkání (skutečná): představení sebe- 2 minuty, seznámení s dětmi- 20 minut, představení filosofie pro děti-15 minut (i s vtvoření pravidel), filosofování- 20 minut, závěrečné hodnocení: 3 minuty.
Co se zdařilo: První filosofování, pozornost, účast všech, spolupráce
Co se nezdařilo: Odcházení některých dětí z činnosti

Moje děti jsou staré 6. - 7. let.
Na začátku jsme se představovali a tvořili si cedulky s jmény. Ptala jsem se na přezdívky a jak se chtějí oslovovat. Protože některé děti chtěly mít úplně jiné jméno než mají- př. Sára chtěla oslovovat Kristýnka, tak jsem se pokusila nadhodit téma na filosofování, co pro ně jejich jméno znamená a proč si myslí, že jim rodiče vybrali zrovna toto jméno. Děti si pak samy zformulovaly otázku: Jestli musí mít každý člověk jedno jméno nebo jich můžeme mít víc. A jestli je tím, že má více jmen pořád ten samý člověk. (upřímně jsem byla dost v šoku, že je něco takového vůbec napadlo)! Ale šlo jim to.
Po hodině jsem si povídala s paní učitelkou, která mi pověděla, že něco podobného s dětmi vlastně dělá. Takže děti již na podobnou práci již jsou zvyklý, takže to opravdu šlo samo.
Také jsme tvořili pravidla- ani jsem nic nemusela doplňovat, vystihli snad všechno. Jenom problém jsem spatřovala v tom, že se chtějí hlásit, když mluví. A i když jsem se je snažila podporovat, aby to pomalu zkoušeli bez hlášení, tak to nešlo. JAK SE ŘEŠÍ HLÁŠENÍ?

A jediné z čeho jsem byla v rozpacích, tak z toho, že největší problém jsem měla sama se sebou. Občas jsem nevěděla jak shrnout o čem jsme se bavili nebo inspirovat. Takže pracovat budu muset především na sobě.

Příště si má každý donést svou oblíbenou hračku a budeme si číst nemocnici pro panenky.

Stačí to takhle???
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 08. 10. 2011 14:28:23    Předmět: Citovat

Bezva, jen tak dál!
S hlášení bych si zatím velkou hlavu nedělala, ale chceš-li, můžeš vyzkoušet nějaké jednoduché diskusní aktivity, např. Hra ohleduplnosti (viz. knihovna), Na židličky (viz. http://forum.p4c.cz/viewtopic.php?t=514, 7. setkání), nebo nějakou aktivitu na navazování.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 10. 2011 16:37:52    Předmět: Citovat

datum: 10.10. - 2. setkání
cíl setkání: První čtení a první opravdové filosofování
Struktura setkání (plánovaná): Přivítaní- 5 minut, čtení- 10 minut, filosofování- 30 minut, závěrečná aktivita- 10 minut, reflexe- 5 minut
Struktura setkání (skutečná): Přivítání- 1 minuta, seznámení s novými dětmi, které nebyly- 10 minut, vysvětlení a pravidla 15 minut, filosofování- 15 minut, zlobivé dítě- pořád, reflexe- 15 minut.
Co se zdařilo: Povídání si na zvolené téma
Co se nezdařilo: vytvořit příjemné prostředí, zabránit vyrušování, uklidnění dětí

Četli jsme nemonici pro panenky- v plánu byly 2 strany. Opravdu jsme přečeli pouze půlky první strany.

Na začátek bych ráda uvedla, že tahle praxe byla hotové peklo. Měla jsem 3 nové děti. Bohužel jedno z dětí má velké výchovné problémy. Nespolupracoval, narušoval kroužek, vykřikoval, bil ostatní děti, když jsem chtěla, aby mluvil tak si hrál na mrtvolu a tvrdil, že mrtvoli nemluví nebo začal gestikulovat ústy, ale nic neřikal. A když začal nadávat, tak už jsem byla úplně v koncích.
Na začátku jsem se snažila ho zapojovat i když dělal problémy, ale když toho nenechal začala jsem ho přehlížet a nakonec jsem ho vyloučila, ale neměla jsem z toho moc dobrý pocit. Nejvíce mi vadilo, že rozpyloval ostatní děti, které se snažily. Co s takovými dětmi?

Ostatní děti se zapojovaly a snažily se vymýšlet nové odpovědi. Dokonce jsem dnes zaznamenala, že si děti začaly dávat otázky mezi sebou- jenom dvě, ale potěšilo mě to.
Bohužel jsme nediskutovali dlouho, protože jsme neustále řešili chlapce, který nespolupracoval a vyrušoval.
Řešily se otázky sběratelství panenek a jestli si rodiče taky hrají a jestli si můžou hrát s panenkami. Nejdéle jsme řešili zda panenky také stárnou nebo nestárnou.

Také jsem narazila na problém v tom, že když čtu, tak jsou v příběhu otázky a děti mají tendenci mi na ty otázky hned odpovídat. Mám začít hned diskutovat anebo přečíst tam, kam mám v plánu a zpětně se doptávat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 10. 10. 2011 21:05:43    Předmět: "Zlobivec" Citovat

Jak na "zlobivce"
Někdy pomáhá "zlobivce" zaměstnat - svěřit mu speciální - důležitý úkol, např. něco zapisovat, hlídat nebo číst.
Občas, když někdo vyrušeje způsobem, že na sebe strhává pozornost, zkusím jeho aktivitu brát vážně, projevit o ni zájem.
Např. využít té mrtvoly a s dětma prodiskutovat, jestli je to možné, aby byl jejich kamarád mrtvola, a jak se taková mrtvola pozná.
Nedávno jsme takhle dělali pokus, když jedna holčina o sobě tvrdila, že je z hlíny, a jelikož jde o něco výjmečného, vyžadovala i náležitou pozornost. Po té, co jsme ji namočili ruku do vody, abychom zjistili, zda se rozmočí, ji to docela rychle přešlo ;-)

Diskusi bych rozjela až po přečtení příběhu, avšak zároveň bych dětem nebránila, aby v průběhu na text reagovaly, a tedy i sem tam odpověděly na nějakou otázku, vyjádřily svůj názor.

Stárnou panenky?
_________________
Terka :)


Naposledy upravil Tereza Brožová dne 10. 10. 2011 21:20:05, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 10. 10. 2011 21:11:20    Předmět: Citovat

Ivetko, pokud máš nějaké otázky k praxi, je lepší je psát do sekce 2011/2012 praxe - VŠEOBECNÁ DISKUSE. Sleduje je ji více lidí, kteří se s Tebou určitě rádi podělí o svůj názor, či zkušenost.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 12. 10. 2011 15:58:04    Předmět: Citovat

Diky Ivete za otazky i Terce za odpovedi Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 17. 10. 2011 15:09:10    Předmět: Citovat

datum: 17.10. - 3. setkání
cíl setkání: pokračování v příběhu, dodělat nedodělané otázky
Struktura setkání (plánovaná): Přivítaní- 10 minut, čtení- 10 minut, filosofování- 30 minut, reflexe- 10 minut
Struktura setkání (skutečná): Přivítání- 5 minut, kresba postavy: 15 minut, filosofování 25 minut, 15 shrnutí a reflexe
Co se zdařilo: navázat na minulé téma
Co se nezdařilo: dobrat se k výsledku, celkový přínos

Při připomenutí toho, co jsme dělali naposledy, si některé děti chtěly ještě povídat a stárnutí panenek. Když nad tím teď uvažuji, tak naše konverzace zklouzla poněkud jinak, než děti chtěly. Využila jsem totiž metodickou pomůcku a děti měly za úkol nakreslit pro ně známou osobu a ostatní měly za úkol tipovat, kolik jí je let.
Pokaždé, co řekly věk měly také říci, proč zrovna odhadují ten a ten věk. Děti většinou říkaly, že jsou moc velké nebo moc malé, nebo mají dlouhé vlasy, protože nosí sukni, nebo mají brýle. Protože se pořad točily v těchto důvodech začala jsem to s nimi prakticky zkoušet na sobě. Seřadila jsem je podle výšky a zeptala se jich, jestli tedy děti nakonci jsou nejmladší a ti největší nejstarší. Naštěstí pro mě jim to nevyšlo, tak hledaly jiná kritéria. S délkou vlasů jim to taky nevyšlo. Jedno z kritérií také bylo, že strší lidé nosí brýle (brýle jsem měla jenom já), tak jsem se zeptala kolik si myslí, že mi je. Nikdo mi netipoval věk jako mají babičky, ale jeden chlapec řekl, že mi je 40 let.

Protože nám už docházel čas, řekla jsem jim, že pokud neví kolik je věk jejich rodičům nebo prarodičům, aby se to zkusili tipnout a potom se jich zeptali. A příště mi řeknou, kdo se trefil.

Moc se mi nepodařilo shrnout, co si mají s hodiny odnést. Chtěla jsem dosáhnout toho, aby si uvědomily, že stárneme všichni, ale že to u všem nemusí být poznat na první pohled. A aby si taky uvědomily, že i jejich rodiče byly také malé děti, které měly své panenky (to ještě v návaznosti na minulou hodinu).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 23. 10. 2011 15:55:12    Předmět: Citovat

Ahoj, diky za dalsi zpravu. Myslim, ze nevadi, pokud se Ti pro jedenkrat nepodarilo shrnout, co jste se naucili. Ale bylo by dobre, abyste to alespon nekdy zkusili identifikovat - dobre, kdyz to nebude na Tobe, ale pokusi se to najit samy deti..

Jinak myslim, ze to treti setkani (alespon z toho popisu) se pomerne povedlo. Pokud se deti nechaly svym zajmem o neco svest trosicku k necemu jinemu.. no, alespon byly motivovane k te praci s metodickou priruckou Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 24. 10. 2011 22:35:20    Předmět: Citovat

datum: 24.10- 4. setkání
cíl setkání: Pokračovat v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 5 minut, četba 2 minuty, filosofování 30 minut, aktivita z metodické pomůcky 15 minut, 3 minuty rozloučení
Struktura setkání (skutečná): přivítání 5 minut, pochvaly pro Maxe 15 minut, četba 2 minuty, filosofování 25 minut, 10 minut reflexe a rozloučení
Co se zdařilo: zkrotit zlobivce, smysluplná konverzace, společná aktivita všech
Co se nezdařilo: držet se plánu, jinak vše OK

Na začátku jsem se dětí ptala jaký měly den a jestli nejsou moc unavené. A chtěla jsem s nimi začít udělat malou "rozcvičku", ale Max (zlobivec) to opět celé bojkotoval, takže jsme to ani pořádně nezačali.
Protože naposledy, když byl Max ve třídě, tak všichni děti ve zpětné vazbě říkali, že Max zlobí a že jim to vadí. Tak jsem Maxe posadila do kroužku, ale sedl si do prostřed, tak jsem ho tam nechala. A napadlo mě, že bychom ho mohli všichni za něco pochválit. No nejdřív děti neměly nápady za co, ale když se ozval snad ten nejtišší žák, tak se rozpovídali nakonec snad (myslím, že Naninka ne) všichni. Max si děti sám vyvolával a bylo vidět, že ho to potěšilo a v následujících asi 10 minutách byl v klidu. Jenže při čtení knihy už zase začal dělat neplechu, tak jsem ho nechala ve středu kroužku a celou diskuzi měla za úkol, dávat pozor na ty, kteří chtějí mluvit a ty vyvolat. Nakonci hodiny jsem ze sebe měla fakt radost Smile, jak ale dál s ním budu muset nějak promyslet.

Filosofování se dneska točilo opět kolem stárnutí panenek a také o tom, jestli je panenka člověk nebo ne. Žádné jiné otázky se myslím neobjevily. Málo otázek, ale přesto bych řekla, že to bylo velmi plodné. Co se týče stárnutí, tak se děti po dlooooouhém diskutování zhodly na tom, že panenka stárne podle toho, kdo ji má, takže když ji dám Sáře, tak moje panenka, která je stejně stará se mnou pak najednou bude mít 7. (vždy věk podle majitele). Můj nápad ze stárnutím se nelíbil Smile
A co se týče, jestli je panenka člověk nebo ne, tak děti tvrdily, že není, protože nemá kosti, kůži; Max přidal srdce a mozek a už si tím byly dost jisti, ale když jsem jim řekla, že moje panenka se mnou mluví o mých starostech a je smutná když já, tak jsem něktré děti dost zmátla. Ale už ním docházel čas a na dětech bylo už hodně vidět, že jsou unavené, tak jsem to ukončila.

Byla to příjemná hodina Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 25. 10. 2011 19:49:37    Předmět: Citovat

Super! Mám radost z toho, jak vám to funguje :D

Ivetka napsal:
Co se nezdařilo: držet se plánu, jinak vše OK

...ve filosofické diskusi nikdy nemůžeš dopředu říct, kudy, jak a kam se bude Tvé, či vaše filosofování ubírat.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 07. 11. 2011 21:53:23    Předmět: Citovat

datum: 7.11- 6. setkání
cíl setkání: Pokračovat v četbě nemocnice pro panenky- barvy
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 5 minut, četba 5 minut, aktivita- 15 minut, filosofování 20 minut, 3 minuty rozloučení
Struktura setkání (skutečná): přivítání 5 minut, aktivita 20 minut, četba 5 minut, filosofování 20 minut, 10 minut shrnutí
Co se zdařilo: povídat si
Co se nezdařilo: po aktivitě zklidnit děti, a zapojit Maxe

Na setkání jsme začali obvyklým přivítáním, jak se děti měly, co dělaly a co se jim zajímavého stalo.
Potom jsme si přečetli příběh o tom, jak kulíšek vypadá a pomocí metodické pomůcky jsem si předem připravila aktivitu- vytvořit scénku, které by vystihovala jednotlivé barvy. Děti byly rozdělené na skupinky po 3 a měly barvy: modrá, zelená, červená, žlutá a hnědá. Tak například modrá barva byla předvedena jako vodní příšera, která honí člověka (2 kluci). Zelené jako rákosníček, strom a žába. Hnědá jako bahno, ve kterém se rochní prasátka.
Aktivita se dětem líbila, ale nebylo je možné po ní docela zklidnit. Takže příště dám buď něco klidnějšího neb aktivitu až na závěr. (ponaučení pro mně).

Dnes jsme tedy mluvili pouze o barvách. Nejvíc času jsme ztrávili tím jaké má kdo oči a zda se mění. Sára začala mluvit o tom, že miminka, když se narodí, tak mají modré oči, ale tak třeba a zelené. A Timo říkal, že maminka mu říká, že v létě má světle hnědé a v zimě až do černa. Tak se děti snažily vymyslet, proč by to tak mohlo být.
Také jsme řešili, to že jsou barvy veselé a smutné a jak na ně působí. A že jedna barva může být pro někoho smutná a pro jiného veselé. A jedna barva může být i smutná i veselá.

Činnost nám opět narušoval Max, který když není středem pozornosti, tak se jí snaží okamžitě získat negativním způsobem. Děti hned na začátku hlásily, že zase dostal poznámku i pani družinářka mě upozornila, že má Max svůj den. Takže dnes, když mohl mluvit tak nechtěl a dělá, že nemůže mluvit a když nemůže mluvit (protože mluví někdo jiný), tak to mluví pořád. Ostatní děti bije a je sprostý. Dnes jsem ho opět musela vyloučit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 11. 2011 21:00:45    Předmět: Citovat

datum: 14.11- 7. setkání
cíl setkání: Pokračovat v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 5 minut, četba 5 minut, filosofování 30 minut, 10 minut aktivita, 10 minut rozloučení
Struktura setkání (skutečná): přivítání 8 minut, vracení se k minulému tématu 15 minut, filosofování 20 minut, 12 minut aktivita, rozloučení 5 minut
Co se zdařilo: navázat na předchozí diskuzi, filosofovat a zpětná reflexe
Co se nezdařilo: dodržet časový rozsah

Dnešní přivítání začaly děti tím, že brzy už přijde Mikuláš. Tak jsme si povídali o Mikulášovi a jestli se ho děti bojí a jestli už mají něco přichystaného a co dostaly a jestli si je někdy chtěl vzít čert do pekla. Tady jsem narazila na problém, že jeden chlapeček řekl, že na čerty nevěří, protože jeho tatínek chodí v převleku za čerta. Ale některé děti v Mikuláše a čerta ještě věří. Docela jsem se toho zalekla a toto téma raději opustila. Ale zajímalo by mě, jak se řeší toto.
Dnes jsme se taky nachvilku vrátili k předešlé hodině k barvě. A pokoušeli jsme přijít na to, jestli tráva je v noci černá nebo zelená. (to jsme minule nedořešili a Timo si na to vzpomněl). Na začátku mi všechny děti až na Dominičku tvrdily, že musí být černá! Ale postupně jsme se dopracovali k tomu, že přece jen bude asi zelená.
Následovalo čtení a diskuze na téma, jestli panenky mluví a jestli si s nimi můžeme povídat. Většina dětí, že ano ale byly i výjimky. Myslím, že na toto téma proběhla docela zdařilá diskuze. K tomu tématu jsme pak také dělali aktivitu, kdy se měli rozdělit do dvojic a jeden z nich hrál panenku a druhý vždycky sebe. Jejich kolem bylo zahrát scénku, kdy panenka může mluvit a bude odpovídat, tak jak by asi "dokonalá" panenka odpovídala. Scénky byly velmi krátké, ale velmi milé.
Nakonci hodiny jsem se jich zeptatala jak se jim to líbí a některé děti říkaly, že je to nudné a že je to nebaví. Některé, že se jim líbí příběh, ale že si z něho čteme jenom malý kus. A některé, že se jim to líbí všechno. Tak jsem teď na vážkách, co s tím. Jestli tam mám zařadit ještě jinou aktivitu, aby to bylo zajímavější, ale na úkor délky diskuze nebo to nechat, tak jak to je teď.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 19. 11. 2011 21:14:08    Předmět: Citovat

Nevím, zda je to dobře, ale já bych se o čertech a jejich ne/existenci mluvit nebála. A pak to, že se za něj něčí tatínek převléká, ještě neznamená, že nejsou. ...ale možná, že skutečně nejsou. Kdo ví? A je člověk, který se za čerta převleče čert, nebo člověk? A vůbec, jak vypadá takový čert? Kdo je čert?
Znám jeden příběh, který podněcuje diskusi na tohle téma - kdyby sis to rozmyslela ;) Myslím, že by to děti mohlo docela bavit,a že s tím nebudou mít problém.

Strukturu a náplň hodin bych prozatím nechala tak, jak je. Uvidíš, jak to půjde dál.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2011 22:50:42    Předmět: Citovat

Co se tyka certu, Jezisku atd. - resil bych to na urovni "myslenkoveho experimentu" - "predstavte si, ze by treba certi vubec neexistovali a vsechno to byli jen prevleceni normalni lide..." nebo "znam jednoho kamarada, ktery si mysli, ze Jezisek neexistuje, ze darky pod stromecek davaji rodice... " a pak treba hledat argumenty, kterymi toto kamaradovo presvedceni lze podporit, za jakych okolnosti bychom ho mohli vyvratit atd. Cilem je rozvijet mysleni, ne odhalit existenci Boha! Smile Filozofovani je jen prostredek, nikoliv cil!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 22. 11. 2011 21:52:34    Předmět: Citovat

datum: 21.11- 8. setkání
cíl setkání: Pokračovat v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, četba 5 minut, filosofování 25 minut, aktivita 15 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, četba 5 minut, filosofování 25 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 1 minuta
Co se zdařilo: rozumné argumenty, nadšené zapojení se Wink
Co se nezdařilo: dodržet časový rozsah, Max byl vyloučen druhou paní učitelkou, rozloučení po aktivitě nedopadlo moc efektivně

Z této hodiny jsem byla zase nadšená. Přečetli jsme si další kus z knihy nemocnice pro panenky. Pan učitel dětem hovoří zrovna o 2 pravidlech. My jsme se zastavili u pravidla: Mlluvit pravdu. Ptala jsem se děti, jestli někdy lhaly a všechny mi řekly, že ne. Tak jsem řekla, že já jo a uvedla jsem jim příklad jednou milosrdné lži a podruhé normální lži. A na to děti, že vlastně také lhaly a každý uvedl jeden příklad lži, kterou někdy řekl. Také jsme se bavily o tom, proč lžeme a co nám to přináší. Odpovědi, které padaly byly následující: vlastní zisk- vemu si brácho autíčko i když mi ho nepůjčil a pak, když ho hledá, řeknu, že ho nemám, abysme neurazili- babička jednou upekla koláč, ale mně nechutnal, ale řekla, jsem že je dobrý, aby to druhému nebylo líto- maminka mi koupila flétnu do hudebky a kamrádka flétnu nedostala, tak jsem jí řekla, že jí mám půjčenou, aby jsme nedostli- spadnul mi doma talíř, ale já řekl, že spadnul sám.
Tady jsme zjistili, že je někdy docela doré lhát, ale pak jsem se zeptala, co by se stalo, kdyby jsme lhali pořád, protože vždycky můžeme chtít něco, co má někdo jiný, ale mi ne. Na to děti odpovídaly, že ten komu lžeme by se to mohl dozvědět a přestal by se s námi kamarádit nebo se na nás budou zlobit a můžeme dostat trest. Děti řekly, že lhaní je špatná věc a mohly by dostat i zákaz koukání na TV na jeden rok.
Protože děti mluvily o tom, že nejvíc asi lžou doma, tak jako aktivitu měly nakreslit kresbu rodiny, protože rodina je důležitá a nemělo by v ní lhát, a tu potom pokud budou chtít ukázat kresbu doma.

Všechny děti se zapojovaly a všichni měly co říct. Často se mi, ale opakují argumetny. A když je na to upozorním, tak se stejně ozve někdo další, který řekne to samé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 05. 12. 2011 15:59:38    Předmět: Citovat

datum: 28.11- 9. setkání
cíl setkání: Pokračovat s četbou nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): 5 minut přivítání, 7 minut četba, filosofování 20 minut, aktivita 15 minut, 3 minuty rozloučení
Struktura setkání (skutečná): 7 minut přivítání, četba 5 minut, filosofování 30 minut, aktivita 15 minut, rozloučení
Co se zdařilo: padla otázka z řad dětí hned nazačátku; protože jsem na začátku řekla, že to budu nahrávat Max se strašně snažil Smile aspoň velkou část, a protože nás bylo málo, všichni děti se zapojovaly a byl vidět jejich zájem

Četli jsme si kousek příběhu, kde Saša říká, že se mu nelíbí, že se k němu chovají jak k panence a že chce, aby se k němu chovali jako člověk k člověku. Na základě této věty jsme se opět dostali k tomu, jestli je panenka živá anebo není. Hledali jsme společné rysy, že panenky jsou odlišné tím, že mají umělé vlasy, ale jiné děti, že tak to není. Společné, to že jedí. A Max řekl, že když jedí, tak mohou i umřít. Tak jsme řešili, kdy může panenka umřít: například, když ji utrhneme ruce, nohy, hlavu, ale jiní, že umře až, když jí vyhodíme do koše, nebo umře, tím že jí vyndáme baterky. Až jsme se dostali k tomu, že jsme se bavili o smrti. Musím říct, že tenhto rozhovor byl pro mě strašně inspirující.

Škoda, že jsem nenahrávala hned od první hodiny, protože Maxe to hodně zklidnilo a chtěla se zapojovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 05. 12. 2011 16:18:54    Předmět: Citovat

datum: 5.12- 10 setkání
cíl setkání: Téma Mikuláš
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 10 minut, filosofování 40 minut, rozloučení 5 minuta
Co se zdařilo: otázky od dětí
Co se nezdařilo: zapojit všechny

Protože tento den chodí čerti a Mikuláš a děti už ve škole navštívil, zeptala jsem se dětí, jestli by si chtěly podívat o Mikuláši anebo raději číst další kousek nemocnice pro panenky. Většina hlasovala pro Mikuláše. Děti říkaly, že paní učitelku chtěly čerti odnést. To jsem byla překvapená, tak jsem se zeptala proč a oni, že pani učitelka jim nechtěla říct, kdo zlobil Very Happy
Otázky: Proč čerti odnášejí děti do pekla? Co děti v tom pekle dělají? Proč se ten svátek slaví, když si stejně čerti, žádné děti neodnesou? Proč si čerti zlobivé děti neodnesou? Proč i čerti rozdávají cukroví- otázka Maxe, Proč čerti nechodí každý den- tady se mi líbila odpověď Tima: Protože, všichno občas zlobíme a proto, by na světě nezůstali žádní děti Smile, Jak se musí chovat děti, které si odnáší čerti?

Krásná debata, děti i říkaly, že jejich strejda chodí za čerta, ale stejně se bály, že si je odnesou do pekla.

Osobně mám pocit, že se komunikace velmi zlepšila, děti se nebojí cokoliv říct, zapojují se většinou všichni, mluví i ti, kteří na zčátku mluvili tak potichu, že jsem je sotva slyšela. Teď se pořád hlásí a mají super nápady. Super otázky má také Max, který, ale tím jak pořád někam pochoduje (má asi ADHD) něco řekne a ztratí se to. Proto pořád musím dávat pozor na to, co říká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2012 21:01:56    Předmět: Citovat

Tim 10. setkanim jsi to ukoncila?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2012 11:00:05    Předmět: Citovat

Neukončila- už mám další 3 setkání jenom jsem se nedostala k tomu to sem napsat, ale pokračuji vesele dál Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2012 20:04:04    Předmět: Citovat

datum: 12.12- 11 setkání
cíl setkání: pokračovat v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Co se zdařilo: vytvoření kvalitního pracovní prostředí a filosofující tým Smile

Toto setkání jsem začala aktivitou, kterou jsem si přečetla v metodické pomůcce na téma: "Dobré důvody". Použila jsem jak příklady z pomůcky, tak svoje vymyšlené. Cvičení děti hodně bavilo a hodně spolu nesouhlasily a řešily si to vlastně beze mě a skoro se nepřekřičovaly. Byl to přesně ten moment, kdy jsem si uvědomila, že si ty děti vlastně fakt filosofují Smile, úplně mě mrzelo, že jsem si až nakonci všimla, že jsem zapomněla zmáčknout diktafon.

Protože děti byly dobře naladěné přečetly jsme si příběh nadhodila jsem téma a začalo se povídat. Nejvíce nás zaujalo Jak by ti bylo, kdyby ti někdo vzal Kulíška a neřekl ti o tom?
Bavili jsem se o tom, jestli dětem už někdo něco ukradl anebo jestli někdy něco ztratili a moc je to mrzelo. Jak jim bylo a co cítili. Hráli jsme i hru, kdy se každý měl vcítit do svého kamaráda, co seděl vedle něj a za něj zkusit říct, co by cítil kdyby ztratil něco pro něj důležité. Také jsme se bavili o tom, jestli už děti sami někdy něco ukradly. A jedno z dětí řeklo to české přísloví: "Kdo lže, ten krade do pekla se hrabe". Takže jsme se bavili o tom, jestli ten, co někdy udělal něco zlého musí být nutně zlý a ten, co nikdy nekradl ani nelhal nutně dobrý.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2012 20:19:58    Předmět: Citovat

datum: 19.12- 12 setkání
cíl setkání: Téma Vánoce
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, filosofování 40 minut, rozloučení 15 minuta
Co se zdařilo: uvolněná atmosféra, zapojit více i tichého chlapce

Protože již byl kousek do Vánoc, tak jsem se rozhodla, že si tentokrát číst nebudeme, ale povíme si něco o Vánocích.
Protože když jsem přišla, tak si děti četly pohádku, tak jsem je potřebovala trochu probrat Wink. Dala jsem jim za úkol, aby mi nakreslili obrázek- Jak si představují Vánoce. Všichni mi nakreslili obrázek se stromečkem a dárečky. Tak jsme si povídali o tom, proč se Vánoce slaví a jestlí ví, kdo je ten ježíšek a co se stalo tento den. Hynek vyrůstá v křesťanském prostředí, takže nám o tom moc hezky povídal a mluvili jsme i o třech králích, což jim také objasnil Hynek (protože já byla úplně ztracená Embarassed ) Děti se ho doptávaly, takže to bylo spíš hodně naučné než filosofující, ale protože to říkal chlapec, který je jinak úplně potichu a dost nejistý nechala jsem ho to všechno povědět.
Také jsme se bavili o tom, co by si děti přály k vánocům pod stromeček a ani nevím jak, ale dostali jsme se tématu, jestli všechny děti na světě dostávají ty samé dárky. A zda i děti v Africe dostávají hračky na Vánoce načež zase Max řekl, že v Africe asi Vánoce nemají. Jenže už nám končil čas, tak jsem další debatu bohužel nemohla rozvíjet. Nakonec mi děti zazpívaly vánoční koledy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2012 12:43:20    Předmět: Citovat

datum: 9.1. - 13 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, filosofování 40 minut, rozloučení 10 minut

Protože bylo po Vánocích povídali jsme si o tom, kdo co dostal, co mu udělalo největší radost a jestli dostaly dárky úplně všichni. Poté jsme is začali číst. Zkoušela jsem, aby každé dítě přečetlo jednu větu, ale nešlo to. Děti ještě slabikují a když četl každý větu zvlášť, tak ostatní děti nerozumněly. Pouze jedna holčička uměla plynule číst, tak jsme se dohodli, že bude číst ona.
Pasáž, která nás zaujala se týkala, toho, kdy kamarád Saši mu říká, že jeho panenka je ošklivá. Tak jsme se bavili o tom, co je ošklivé a co hezké. Aby každý řekl jeden příklad ošklivosti a druhý příklad krásy Smile. Mezi ošklivé děti řadily klíště, krysy a bláto a zlý lidi a hezký sluníčko, sladkosti, duha, a další. Na základě toho jsme se bavili o tom, že ošklivé věci by nám mohli ublížit. Oponující ale bylo, že pejsi jsou také pěkní a můžou nás pokousat (ublížit) a sluníčko také, protože když je ho moc, tak nás může popálit. A ošklivý věci můžou být také užitečné. Chvilku jsme se dostali k přírodním katastrofám.
Snažili jsme se najít univerzální věc, která by bylo jenom dobrá anebo jenom špatná. A Sára řekla, že zdraví je to, co mohlo být jenom dobré. K tomu jsme se dostali k tomu, jak to, že člověka, který je vozíku považujeme za nemocného ale on se cítí v pořádku čím to je? A došli jsme k tomu, že všechno vychází pouze z nás. Že jsme to my, kteří určujeme, že cítíme dobře nebo špatně aneo co je hezké a co ošklivé.
Nakonec jsme si zahráli hru, co by bylo kdyby. Tuhle hru děti hrály opravdu s velkým zaujetím a bylo to legrační. Nazačátku jsem vymýšlela věci sama pak děti. Co by bylo kdychom všichni chodili po rukách, kdyby ve škole učili děti, kdyby se nedávaly známky atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2012 11:42:08    Předmět: Citovat

datum: 16.1. - 14 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 5 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 20 minut, filosofování 25 minut, rozloučení 10 minut

V knize jsme si četli o dobrých a špatných důvodech. Takže tato hodina byla věnována tomuto. Nazačátku jsme si zahráli hru na pozornost a trpělivost. Já jsem vytleskala nějaký rytmus a děti to musely po jednom dokola zopakovat. Protože je to bavilo, musela jsem to ještě několikrát zopakovat. Tím se nám úvod trochu protáhl. Poté jsme se zaměřili na špatné a dobré důvody. Snažili jsme se vymyslet, jaké dobrý důvod by byl, říci někomu, že jeho panenka je ošklivá. Každý něco vymyslel, ale druhý mu řekl, že tohle teda není dobrý důvod. Takže jsme zjistili, že vymyslet dobrý důvod je opravdu velmi těžké. Potom jsem použila nápady z metodické pomůcky a ptala se je, jaký je dobrý důvod: Uhodit bratra, sníst někomu zmerzlinu atd.
Z této diskuze mám zvláštní pocit, přišlo mi, že jsme se dost motali v kruhu a nikam to nevedlo a mě nenadlo nic, jak to změnit. Možná to také bylo kvůli obtížnosti tématu, protože samotnou mě dobré důvody nenapadaly Sad
Nakonec, protože moje děti milují pantomimu, jsme si zahráli pantomimu, byly 4 skupiny a jejich úkolem bylo předvést jaro, léto, podzim a zimu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2012 12:01:14    Předmět: Citovat

datum: 23.1. - 15 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, filosofování 25 minut, aktivita 10 rozloučení 5 minut

Tentokrát jsme se v knize dostali až ke kapitole, kdy tatínek slaví narozeniny. Na úvod měly děti namalovat, jak si představují svůj narozeninový den. Potom jsem si sedli všichni do kroužku a obrázky jsme dali do středu. Děti měly za úkol říci, co je na obrázcích stejného a co naopak rozdílného. Všichni měli na obrázku dort se svíčkami. Bavili jsme se o tom, co svíčky znamenají. Děti říkaly, že to značí věk, ozdobu, symbol přání (protože, když se sfoukávají, tak si musíme něco přát). Také na všech obrázcích byly dárky. Tak jsme se bavili o tom, jestli by šlo mít narozeniny bez dárku anebo, co kdybysme naopak o svých narozeninách museli rozdávat dárky my... Tahle představa se dětem moc nelíbila, ale nakonec sami došli k tomu, že obdarovat někoho, koho mám moc rád, na svůj narozeninový den by mohlo toho druhého moc překvapit a potěšit Smile.
Nakonec jsme si zazpívali narozeninovou píseň a protože děti znaly ještě 2, které já neznám zazpívali mi i tyto dvě Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2012 13:59:17    Předmět: Citovat

datum: 30.1. - 16 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, aktivita 10 minut, filosofování navazující na aktivitu 35 minut, ukončování 10 minut

Naše setkání začalo tím, že jsme si zopakovali, co jsme dělali minule a seznámili chybějící děti s událostmi v příběhu. Jako první aktivitu jsme zvolila: "Vžít se do druhých". Nejvíce diskutované otázky byly: "Jak by ses cítil, kdybys neměl žádné hračky. Kdybys byl tatínkem. Rodičem sedmi dětí."
Nejlepší odpověď měl Timo, který říkal, že by chtěl být tatínek, protože ten jenom pořád sedí u počítače Smile. Proto jsme se u toho chvilku zastavili a povídali si o povinnostech, které rodiče mají, co musí dělat a jestli je to baví. Také jsme se bavili o tom, čím by chtěly děti být a co pro to musí udělat. Bylo krásně vidět, že většina se chce podobat svým rodičům anebo je hodně ovlivňují kroužky, které navštěvují. Natálka třeba chodí do dramatického kroužku, tak chce být herečkou atd. Také jsme se bavili o tom, jeslli si myslí, že rodiče jejich práce baví a jak to děti poznají. Téma bylo tak upovídané, že jsme se nedostali ani k četbě. Nakonec protože všichni milují pantomimu jsem vymyslela povolání a děti je měly postupně předvádět.
Ačkoliv jsme nedodrželi původní plán, tahle hodina byla velmi nápadově bohatá a vtipná. Myslím, že nás to bavilo úplně všechny Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2012 14:23:49    Předmět: Citovat

datum: 31.1. - 17 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 1 minuta, četba 5 minut, filosofování 25 minut, aktivita 10, rozloučení 5 minut

Toto setkání jsme věnovali tématu příbuzní. Saša se maminky ptá, kdo jsou to příbuzní a na tuto otázku jsem se ptala i dětí. Děti začaly vyjmenovávat jednotlivé členy rodiny: máma, táta, sestra, bratr, babička, dědeček, sestřenice, bratranec. Největší diskuze nastala u toho, když Anička řekla, že příbuzní jsou i zvířata. To vyvolalo bouřlivé odezvy, že to není možné. Anička nám to vysvětlila tak, že svého pejska považuje za člena své rodiny a bratr a děda jsou také členové rodiny a jsou její příbuzní, tak si myslí, že pejsek je taky příbuzní. Tahle myšlenka mi přišla velmi zajímavá (byla jsem zaskočená a nevěděla, co říct, tak jsem nechala děti, ať se k tomu vyjádří). Diskuze sklouzla k tomu, že jsme začali pátrat po tom, co dělá příbuzného příbuzným. První nápad byl, že žijí všichni ve společeném domě, ale to se všem nelíbilo, protože všichni nebydlí s babičkou a dědečkem. Další nápad byl ten, že jsou to lidé, kteří setkávají pravidelně na rodinných setkáních, jenže to také nedělají všechny rodiny, takže s tím také všichni nesouhlasili. Dostali jsme se až k tomu, že to musí být všichni ti, kteří se narodí babičce a a pak mamince a pak jsou oni. Pak jsem se zeptala, ale na to, co když se babičce nenarodí, ale například adoptují. Většina dětí tento pojem neznala, takže pro ně bylo dost těžké si to ještě představit, ale pak Max řekl, že to jsou teda všichni, které společně vychovávají.
U téhle debaty jsem se opravdu zapotila Smile, ale moc mě to bavilo. Děti se snažily něco vymyslet a když jim to někdo jiný zpochybnil, tak zkoušeli hledat něco jiného. Tohle téma v podstatě zůstalo otevřené. Nakonec děti měly nakreslit obrázek své rodiny. Většina dětí nakreslila pouze maminku, tatínka, sebe a sourozence. Jenom asi dvě děti nakreslily rodinu i s dědečkem a babičkou a jinými členy rodiny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2012 15:16:31    Předmět: Citovat

datum: 13.2. - 18 setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 15 minut, filosofování 25 minut, aktivita 10 rozloučení 5 minut

Další setkání bylo nazačátku velice smutné. Dostali jsme se ke kapitole, kdy se kulíšek rozbil a musel jet do nemocnice. Děti byly touto částí úplně pohlceni, bylo na nich vidět, jak to prožívají se Sašou. Zůstali jsme u tématu nemocnice. Saša říká, že do nemocnice chodí lidé jenom zemřít, tak jsem se zeptala dětí, co si o tom myslí. Všichni říkali že ne a začali mluvit o tom, kdo, kdy a s čím v nemocnici byl, ale neumřeli protože jsou přece teď a tady. Poté jsme se dostali k tématu vyměněná hlava a co to znamená. Aby si to děti lépe představily, jedne si sedl pod gauč a zaklonil hlavu a druhý si lehl na gauč a přiložil svojí hlavu ke krku spolužáka. Vzniklo nám tak tělo, které mělo cizí hlavu. V tento okamžik už to byla jenom zábava Smile. Nejenže si to všichni chtěli ve dvojicích vyzkoušet, ale byla také zajímavá debata! Najednou se děti nemohly domluvit, jestli je to ten, který má tělo anebo ten, který má hlavu. Největší problém byl v tom, když jsme měli klučičí tělo, ale holčičí hlavu Smile, díky tomu jsme se také dostali až k rozdílu mezi kluky a holky. Nazačátku to pořád bylo jenom o tom, že holky mají dlouhé vlasy a kluci ne, holky nosí sukně a kluci ne, holky mají naušnice a kluci ne. Všechny tyto odpovědi si nakonec sami vyřadili. Až nakonec jedna holčička, celá rudá (chudák, chtělo to odvahu), řekla že je to prsama a bimbasem Smile.
Nakonec jsme se znova vrátili k vyměněné hlavě a řešili, co dělá člověka člověkem, jestli srdce (tělo) nebo mozek (hlava). Ani tohle téma jsme nedokázali rozlousknout! A děti měli za úkol se poptam doma rodičů, jak to vidí oni Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2012 20:45:21    Předmět: Citovat

datum: 20.2. - 19. setkání
cíl setkání: pokračování v četbě nemocnice pro panenky
Struktura setkání (plánovaná): přivítání 10 minut, filosofování 30 minut, aktivita 10 minut, rozloučení 5 minut
Struktura setkání (skutečná): přivítání 5 minut, filosofování 35 minut, aktivita 15.

Protože se blížil konec praxe a poslední setkání jsem chtěla věnovat tomu, co budou chtít děti samy dělat, rozhodla jsem se že dočteme knihu dokonce. Děti napjatě poslouchaly příběh a čekaly jak to dopadne. Když jsem přečetla poslední větu a podívala se na ně, jediné co se dělo, byl upřený výraz na knihu a ústa dokořán. Když jsem se zeptala co se děje, tak mi Sára odpověděla, že to je smutný a neskončilo dobře. Bavili jsme se tedy o tom, jak by to mělo dopadnout, aby si mohli říct, že tohle je šťastný konec. Všichni chtěli Kulíška takového jako před tím, aby si mohl hrát se Sašou. Některé děti byly téměř nešťastné, když Saša řekl o Kulíškovi, že není člověk. Opět se nám otevřela debata z předchozího setkání, jak to teda s těmi panenkami je. Znova jsme rozebírali argumenty, které padly na 4. setkání. Děti byly strašně ovlivněny příběhem. Saša přece pořád tvrdil, že panenky jsou jako on a najednou jí odložil, myslim, že je to při diskuzi hodně ovlivnilo. Nakonec Hynek řekl, že to závisí na tom, kdo tu panenku má. Že on svoji panenku považuje za živou (tedy jako člověka), ale jiní už na to "nevěří" a jejich panenka už není živá. Tenhle názor se mi na závěr velmi líbil a v tomto duchu jsme tedy ukončili naše filosofování s příběhem nemocnice pro panenky.

Jako závěrečnou aktivitu jsme si dali hru, kterou si děti samy vymyslely. Každý, kdo měl nějakou vtipnou scénku nebo vtip ho měl přednést před ostatními. Prý abysme nekončili tak smutně Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Iveta Rebrová



Založen(a): 14.10.2008
Příspěvky: 20
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2012 21:13:57    Předmět: Citovat

datum: 27.2. - 20. setkání
cíl setkání: shrnutí dosavadní práce, zpětná vazba
struktura setkání (plánovaná): 20 minut popovídání si o příběhu, volná zábava: 40 minut
Struktura setkání (skutečná): zpětná vazba: 10 minut, přínos 10 minut, 30 minut zábava

Poslední setkání. Dětem jsem slíbila, že budeme dělat jenom to, co si oni sami připraví. Nazačátku jsme si, ale jako vždy sedli do kroužku a já se ptala, jak se jim to líbilo a nelíbilo, co s z toho pamatují a jako bonus i co si z toho odnesli Smile.
Co se dětem opravdu hodně líbilo, byl příběh. Také se jim líbilo, že každý mohl něco říct, také vyměňování hlav, kreslení dokonalých narozenin, pantomima
Odnesli si, že se k sobě mají chovat hezky, taky, že nikomu nemůžeme říkat, že je něco ošklivé
Nelíbilo se jim, že příběh byl moc dlouhý a jiným, že naopak moc krátký.

Shrnula jsem to tak, že budu moc ráda, až si zase otevřou jakoukoli knihu, aby se zamysleli nad tím, jaké téma se v ní řeší a co si z toho mají odnést. A aby nezapomněli, že ne všichni máme na věc stejný názor a je důležité poslouchat i ostatní názory.

Praxe mě s dětmi strašně bavila. Byli šikovní, vynalézaví a u některých dětí jsem viděla velkou změnu. Hynek, který první setkání téměř nemluvil byl najednou slyšet a ostatní ho poslouchali, Anička už se nebála něco říct, když na ní došla řada. Aspoň v tomhle směru jsem viděla pokrok.
Co se týče samotné filosofie pro děti, tak si nejsem jistá, jestli jsem ji správně děti vedla. Podle příspěvků ostatních mám pocit, že se mi ve skupince samostatné otázky od dětí nepodařilo získat. Spíš jsem je vymýšlela já a oni mi dávali argumety. Ale i tak si myslím, že jsme do toho všichni dali maximum Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 15. 03. 2012 23:11:13    Předmět: Citovat

whow.. tady toho nejak naskakalo Smile Diky Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign