Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2011/2012 - ZPRÁVY Z PRAXE - Rožnov - Kuba, Věra

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 04. 10. 2011 16:26:22    Předmět: 2011/2012 - ZPRÁVY Z PRAXE - Rožnov - Kuba, Věra Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 27. 10. 2011 10:27:35    Předmět: 1. hodina Citovat

1. hodina 25. 10. 2011¨
Školní družina Rožnov
1. a 3. třída (11 dívek, 9 chlapců)

Časová dotace: 60 minut

Cíl: seznámení s obsahem a vzájemné seznámení

Struktura setkání: Plánovaná dotace
- představení se - 5 minut
- výroba jmenovek - 20 minut
- přečtení jmenovek, charakteristika obrázku (Proč jsem ke svému jménu nakreslil zrovna tento obrázek?) - 20 minut
- sestavení pravidel - 25 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace
- představení se - 10 minut - Představení se nám zabralo více času, jelikož bylo třeba děti usadit, nebylo dostatek židlí, děti byly neklidné.
- výroba jmenovek - 15 minut - Na jmenovky děti ke svému jménu nakreslily obrázek.
- přečtení jmenovek - 25 minut - Děti přečetly své jmenovky a měly vysvětlit, proč nakreslily ke svému jménu zrovna tento obrázek. Tuto aktivitu jsme zvolili záměrně, abychom zjistili zájmy a koníčky dětí a také abychom poznali kdo se jak vyjadřuje, kdo se stydí a naopak kdo ne.
- sestavení pravidel - 20 minut - Poprosili jsme děti aby se zamyslely nad tím jaká pravidla jsou důležitá, když si lidé povídají. Děti se pak hlásily a pokud už uměly psát, napsaly pravidla sami. Pokud psát neuměly, požádali jsme někoho ze starších, aby pravidlo napsaly za ně. Nakonec jsme pravidla ještě jednou přečetli všichni společně.

Co se podařilo a co se nepodařilo:
Podařilo se relativně udržet klid, děti jsme zaujaly, až na vyjímky jsme dokázali udržet jejich pozornost. Nepodařilo se dodržet časový plán, protože jsme do poslední chvíle nevěděli o kolik se bude jednat dětí a tudíž jsme měli připraveno málo židlí. Embarassed Děti velice bavilo kreslení obrázků a překvapivě i povídání o nich. I ze sestavení pravidel měly děti radost, zvláště pak z pravidla: "Nepálime plakát s pravidly!!!" Laughing Laughing Laughing

Oba jsme měli z našeho prvního setkání dobrý pocit. Těšíme se na příště Wink
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 02. 11. 2011 15:37:48    Předmět: 2. hodina Citovat

2. hodina 01. 11. 2011

Časová dotace: 60 min

Cíl: přiblížit dětem P4C (Kdo nebo co je filosof)


Struktura setkání: Plánovaná dotace

- zopakování pravidel - 10 minut
- Ohlednutí za uplynulými prázdninami - 5 minut
- úkol: Nakreslete co nebo kdo je filosof? - 15 minut
- jazykolamy - 10 minut
- popiš Tvůj obrázek filosofa a proč si ho představuješ právě takto - 20 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- zopakování pravidel - 7 minut - Děti měly za úkol zopakovat si pravidla, na kterých jsme se v minulé hodině domluvili. Zároveň jsme si řekli, proč je důležité pravidla dodržovat.
- Ohlednutí za uplynulými prázdninami - 7 minut - každý měl za úkol krátce popsat, co dělal o prázdninách.
- Nakreslete co nebo kdo je filosof? - 20 minut - chtěli jsme poznat jakou má kdo představivost. Proto jsme dětem záměrně předem neřekli, kdo nebo co je filosof a děti měly za úkol nakreslit obrázek, který vystihuje jejich představy o filosofovi. Z výsledných obrázků bylo naprosto jasné, kdo vedle koho seděl, přesto se obrázky v detailech lišily.
- jazykolamy - 7 minut - zařadili jsme jazykolamy jako aktivitu, která nám měla pomoci odbourat zábrany dětí a zároveň vtipnou formou procvičit dětská mluvidla.
- popiš Tvůj obrázek filosofa a proč si ho představuješ právě takto - 20 minut - děti své filosofy popsaly takto (zestručněno) - ten kdo povídá, protože filosofie je povídání; je to čaroděj; pán na bankovce; je to holka nebo kluk; učitel filosofie; učitel na gymnáziu; věděc, který učí na škole; J. A. Komenský (užasný obrázek J. A. Komenského); ten, kdo něco vytváří; loví zvířata; v laboratoři, kdo něco zkoumá;
V této aktivitě nám ani nešlo tak o to, jak děti popíší filosofa, ale co si představí pod termínem, který třeba nikdy neslyšely. Dětem jsme před představováním obrázků řekli, že žádná odpověď není špatná. Děti jsme předem upozornili, aby dobře poslouchaly své spolužáky a po popisu všech obrázků jsme se snažili společně dobrat k tomu, kdo nebo co je filosof.

Co se podařilo a nepodařilo: Tentokrát jsme místo sezení na židlích zvolili koberec, jelikož naposled byl problém s židlemi a děti byly u stolu dost namačkané. Tato varianta byla určitě lepší. Podařilo se děti zabavit, dobrat se ke společnému výsledku, dodržet časový plán. Ke konci setkání byly děti dost roztěkané, nedařilo se tudíž udržet klid a proto přemýšlíme o kratší časové dotaci.

Hodinu jsme zakončili tím, že jsme dětí zeptali, zda chtějí být malými filosofy. Potěšilo nás, kolik dětí se přihlásilo, že chce být malým filosofem. Wink Proto jsme z druhého setkání měli opět dobrý pocit.

Zdraví Věrka a Kuba (Filosofii zdar a sportu zmar Laughing Laughing Laughing )
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 16. 11. 2011 15:41:10    Předmět: 3. hodina Citovat

3 hodina 14. 11. 2011

Časová dotace: 60 min

Cíl hodiny: postupně se dostat k příběhu: Nemocnice pro Panenky


Struktura setkání: Plánovaná dotace

Jazykolamy - 5 minut
Pohádka - 15 minut
Je ........ člověk, nebo ne? - 25 minut
Aktivita - Kdo by chtěl být . . . - 15 minut


Struktura setkání: Skutečná dotace

Pro nově příchozí, děti zopakovaly ještě jednou pravidla, která jsme si společně určili v první hodině. - 2 minuty

Jazykolamy - 5 minut - jelikož jazykolamy měli v minulé hodině velký úspěch, rozhodli jsme se je zařadit. Tři děti, které jsou od počátku aktivní, měly připravené další tři jazykolamy. Protože nám přišlo líto jejich ativity nevyužít, nechali jsme děti si připravené jazykolamy také procvičit.

Pohádka - 15 minut - děti měly za úkol společně vymyslet pohádku, tím způsobem, že každé dítě v kroužku řeklo jednu větu. Původně jsme mysleli, že stihneme jen jednu pohádku, ale děti nás mile překvapily nýbrž byly šikovné, dokázali během plánovaných 15. minut vymyslet pohádky dvě. (Zajíček, kterému rozbořil dům medvěd; Šmoulové pořádají olympijské hry)

Je ..... člověk, nebo ne? - 20 minut - použili jsme cvičení z metodické pomůcky - Nemocnice pro panenky - říkali jsme dětem různé příklady věcí, lidí, postav atd. a děti měly za úkol určit, zda je to člověk a svoji odpověď zdůvodnit.

Aktivita - Kdo by chtěl být . . . - 15 minut - jedná se o aktivitu z předešlého cvičení, kdy jsme děti poprosili aby předvedly věci či postavy, o kterých samy před tím rozhodovaly, zda jsou nebo nejsou člověk. Znázornit je mohli jak pantomimicky tak i zvukově.


Co se podařilo a nepodařilo: Myslíme, že se nám už lépe daří odhadnout čas jednotlivých částí hodiny. Tentokrát jsme ovšem měli menší problémy s disciplínou a kázní. Tento problém se ale netýkal celé skupiny, jednalo se pouze o tři děti. Děti nevyrušovaly tak, že by je dané téma nezajímalo, ale jejich nekázeň vyplívala ze zájmu o věc. Tudíž jsme tento fakt později hodnotili spíše pozitivně. Podařilo se nám aktivně zapojit všechny děti a proto jsme s výsledkem hodiny spokojeni.

Nakonec hodiny jsme děti poprosili, aby si na příště přinesly svoji oblíbenou panenku, panáčka nebo plyšového medvídka, čímž se pomalu ale jistě chceme dostat k příběhu "Nemocnice pro panenky".

Zdraví Kuba a Věrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2011 22:58:29    Předmět: Citovat

Ahoj,

diky za prispevky. Moc se mi libi aktivita z predminule schuzky - Kdo/Co je filozof? Nemate nejake fotky tech obrazku?

Co se tyka kazne - ze zkusenosti z Roznova si troufam rict, ze to bude stale horsi. Deti si Vas uz otukaly, nebudou se tolik bat a budou si vic dovolovat. Drzte to pevne v opratich a davejte pozor na ty 3.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 08. 12. 2011 10:53:36    Předmět: 4. hodina Citovat

4 hodina 22. 11. 2011

Časová dotace: 60 min

Cíl hodiny: Postupně se dostat k příběhu: Nemocnice pro Panenky

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Jazykolamy - 5 minut
Cvičení: Co mají panenky s lidmi společného? - práce s metodickou příručkou - 25 minut
Aktivita: Představ svou panenku ostatním a řekni, jak se k vám dostala - práce s metodickou příručkou - 25 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Jazykolamy: 3 minuty - Protože jazykolamy na začátku pro procvičení mluvidel mají velký úspěch u dětí, zakomponovali jsme je do programu. Děti dostaly z úkol bez přípravy navrhnout několik jazykolamů. Děti jsou velmi aktivní a baví je se podílet na tom, co se bude dělat.

Cvičení: Co mají panenky s lidmi společného? - 20 minut - S použitím metodické příručky jsme vybrali příklady. Děti měly za úkol zdůvodnit své odpovědi na dané otázky. Vždy jsme vybrali jednoho člena skupiny, aby na otázku odpověděl a ostatní děti se vyjadřovaly k tomu, zda s jeho tvrzením souhlasí.

Aktivita: Představ svou panenku ostatním a řekni, jak se k vám dostala - 30 minut - V minulé hodině jsme děti požádali, aby si každý přinesl svou panenku či plyšovou hračku. Některé děti na to však zapomněly. Vyřešili jsme to tak, že zapomnětlivci popisovali oblíbenou panenku, kterou měli doma.

Co se podařilo a nepodařilo: Podařilo se nám zapojit děti do cvičení, kdy děti zdůvodňovaly svá tvrzení. Nepodařilo se nám dodržet plánovanou dotaci u jednotlivých bodů, cvičení jsme měli hotové rychleji, než byl předpoklad a pro změnu aktivita se protáhla, takže se nám čas sám vykompenzoval. Líbilo sa nám, že děti se se zájmém zeptaly na to, jaká je naše oblíbená hračka Very Happy Laughing

Zdraví Kuba a Věrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 08. 12. 2011 11:21:23    Předmět: 5. hodina Citovat

5. hodina 29. 11. 2011

Časová dotace: 60 min

Cíl hodiny: Postupně se dostat k příběhu: Nemocnice pro Panenky

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Nakresli, co si představíš pod pojmem láska - 20 minut
Popiš obrázek - zdůvodni co jsi nakreslil - 15 minut
Pohádka - 10 minut
Co je přátelství a láska? - 15 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Nakresli, co si představíš pod pojmem láska - 20 minut - Jelikož jsme se s dětmi v minulé hodině bavili o tom, zda může panenka mít ráda nebo někoho milovat, rozhodli jsme se požádat děti, aby nakreslily, co si představují pod pojmem "láska". Zejména chlapci při této aktivitě měli své výhrady. Ale když se dozvěděli, že milovat můžou třeba i sladkosti, hned měli dost nápadů, co nakreslit.

Popiš obrázek - 15 minut - Děti měly za úkol popsat a zdůvodnit proč nakreslily to, co nakreslily. Tato aktivita probíhala v kroužku na koberci, aby na sebe děti dobře viděly a mohly si ukázat své výtvory. Některé odpovědi byly velice zajímavé a jiné zase stručné. Docela jsme se obávali, jak dívenka, která nad svůj obrázek napsala velkým písmem slovo "SEX", svůj obrázek popíše a jak zvládneme a zda jsme vůbec kompetetní k tomu vysvětlit případné dotazy. Naštěstí se celá věc zahrála do autu, s tím, že dívenka se sama styděla slovo vůbec přečíst.

Pohádka - 10 minut - pro velký úspěch z předchozích hodin jsme zařadili tuto aktivitu, aby se děti odreagovaly.

Co se podařilo a nepodařilo: Myslíme si, že se nám podařilo korigovat diskuzi ohledně "Lásky", děti na sebe začínají čím dál tím víc reagovat a tím pádem se více poslouchají. Vůbec nás nenapadlo, že holčička ve 3. třídě napíše ono inkriminované slovo. Nevíme, zda je dobře či špatně, že se nakonec tento problém neřešil, nicméně na druhou stranu se nám opravdu ulevilo, jelikož si myslíme, že nejsme kompetentní probírat s dětmi z 1. a 3. třídy danou problematiku. Bohužel se nám nepodařilo dostat se k poslednímu bodu našeho programu, jelikož tvorba pohádky se zvrhla. Problémem bylo, že některé děti do pohádky zařazovaly neslušná slova, čímž strhly ostatní. Tato situace nás donutila s dětmi pohovořit o slušném chování a o pohádkách vůbec. Myšleno o co v pohádkách jde a aby se zamyslely nad tím, zda se hodí, když princ "prdí" natož aby se pokálel. Tato neplánovaná diskuze nám zabrala zbytek času. Doufáme, že se nám podařilo dětem "nasadit brouka do hlavy" a tato nepříjemnost se již nebude opakovat.

Zdraví Kuba a Věrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2011 20:16:52    Předmět: Citovat

Diky, pri cteni poslednich vet jsem se opravdu nahlas rozesmal. Ja vim, neni to k smichu. Mozna by tedy nebylo od veci nekdy v blizke budoucnosti zaradit tema "o cem se nemluvi" (nebo tak neco) - bylo by to o sprostych slovech, slovech dalsich,ktera vzbuzuji respekt - jako je "sex", "prsa" apod. Chce to pripravit pomerne hodne "rizeny" program - predevsim formou cviceni, kde se napr. jen zduvodnuji vypovedi - aby nebylo prilis prostoru k rozjiveni.. Leckdy staci detem poodkryt vyznam nekterych sprostych slov, ktera pouzivaji a jsou sami velmi udiveni jak ze se to vlastne oslovuji Smile Zajimave taky je pro urcitou chvili ta slova "dovolit" - ted se o nich bavime, tak je potrebujeme vyslovit..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2012 12:06:14    Předmět: 6. hodina Citovat

6. hodina 13. prosince

Časová dotace: 60 min

Cíl hodiny: Přečíst část příběhu Nemocnice pro panenky, rozvoj kritického myšlení

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Pohádka - 10 minut
Čtení příběhu - 20 minut
Tvorba otázek - 20 minut
Hlasování - 10 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Pohádka - 10 minut - rozhodli jsme se po minulé hodině, kdy se děti nevhodně vyjadřovaly a my jsme jim takříkajíc promluvili do duše, zařadit opět pohádku, abychom si ověřili zda si děti náš "proslov" vzaly k srdci.

Čtení příběhu - 15 minut - přiřadili jsme děti z první třídy, které neumí ještě číst, ke starším dětem. Rozdali jsme knihy "Nemocnice pro panenky" a postupně jsme četli příběh po větách. Četli jsme část první kapitoly. Poté jsme se zeptaly dětí, že z nich umí nejlépe číst a toho jsme požádali, aby znovu a pomalu přečetl příběh. Ostatním dětem jsme řekli, aby si lehly na koberec, zavřely oči a pozorně ještě jednou příběh vyslechly.

Tvorba otázek - 25 minut - dali jsme dětem čas na rozmyšlenou. Poté děti chodily k papíru a psaly otázky, které je napadly. Starší děti psaly otázky za prvňáčky, se kterémi předtím četly.
Příklad: Z čeho mají panenky vlasy?; Proč nejsou panenky živé?; Proč se zeptal Saša maminky (a ne tatínka)?; Kolik je na světě panenek?; Proč nejsou panenky ze dřeva?;
Celkem jsme měli 22 otázek.

Čtení otázek - 10 minut - chtěli jsme, aby si děti zopakovaly otázky a zdůvodnily popřípadě vysvětlily, co otázkou myslely. V plánované struktuře jsme tuto činnost zapomněli vzit v potaz. Proto se nám celá hodnina protáhla a museli jsme tuto aktivitu zařadit operativně.

Hlasování - 10 minut - dětem jsme dali k dispozici dva hlasy, nicméně po polovině hlasování se děti začali dohadovat, kdo už hlasoval dvakrát a kdo má kolik hlasů. Proto jsme všem dětem dali jen jeden hlas po zbytek hlasování. Děti si spolu s námi odhlasovaly otázku "Proč nejsou panenky živé?"

Co se podařilo a nepodařilo: Myslíme si, že se nám v předešlé hodině podařilo zaapelovat na děti. Děti si vzaly evidetně naše slova k srdci a při tvorbě pohádky se opravdu snažily. Obě pohádky byly povedené. Čtení příběhu probíhalo nad naše očekávání. I prvňáci, kteří nebyli tak úplně aktivně zapojeni do čtení dávali pozor a poslouchali. Moc se nám libílo znovu přečtení příběhu. Chlapec, který četl si dal opravdu záležet a děti, které ležely se zavřenýma očima pozorně poslouchaly. Při tvorbě otázek se nám podařilo udržet kázeň. Neuvědomily jsme si při tvorbě programu, zahrnout přečtení otázek a jejich vysvětlení. Což jsme ovšem improvizací vyřešili přímo na místě a jediný důsledek toho všeho byl, že jsme přetahovaly zhruba o 10 minut. Měli jsme radost z otázky, kterou si děti vybraly, ale musíme se přiznat, že jsme hlasování trošičku, ale opravdu jen trošičku zmanipulovali Embarassed

Zdraví a svým způsobem nemocní Kuba a Věrka Laughing Laughing Laughing
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2012 12:37:13    Předmět: 7. hodina Citovat

7. hodina 20. prosinec

Časová dotace: 60 minut

Cíl hodiny: Diskuze o otázce, rozvoj tvořivého myšlení

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Pantomima - 30 minut
Diskuze o vybrané otázce - 30 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Pantomima - 40 minut - jelikož se jendalo o předvánoční hodinu, rozhodli jsme se zařadit pantomimické cvičení. Děti měly za úkol předvést dárky, které si přejí od Ježíška. Postupovali jsme v kruhu a zbytek dětí hádal co jejich kamarád předvádí za dárek.

Diskuze - 30 minut - "Proč nejsou panenky živé?" Znovu jsme z dětmi zopakovali otázku, kterou jsme si napsali na čistý papír. Potom jsme děti požádali aby přemýšlely nad příklady proč nejsou panenky živé. Poté děti říkaly své názory, proč si myslí že nejsou panenky živé. Udělali jsme tedy seznam příkladů a poté jsme o jednotlivých příkladech diskutovaly a společné rozhodovali zda dané tvrzení platí či ne (něco kolem 15 tvrzení). Např. Protože nemají mozek; protože nemají duši; nemají srdce; nemají orgány; nejsou jako lidi; někdo je vyrábí; nevidí; neslyší; jsou z látky; jsou ze dřeva; nechodí do školy; nemají kostru a klouby;

Co se podařilo a nepodařilo: Nepodařilo se dodržet plánovaný čas na pantomimu, jelikož jsme nechtěli ochudit některé děti o jejich příspěvky. Nestihli zdůvodnit platnost všech tvrzení. Dostali jsme se zhruba do poloviny. Podařilo se nám zdůvodňovat odpovědi dětí. Myslíme si, že se nám čím dál tím víc daří to, že na sebe děti reagují. Určitě se nám podařilo děti zaujmout jak pantomimou tak následnou diskuzí.

Zdraví Kuba a Věrka

P.S.: Perlička z "natáčení" - chlapec pantomimou předváděl "kreslící tabulku" ostatní děti vůbec netušily. Tak jsme chlapce poprosili, aby řekl začáteční písmena jako nápovědu. Načež jiný chlapec s nadšením vykříkl: "Já víííím, Kudrnatý Trdlo" Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2012 13:10:10    Předmět: 8. hodina Citovat

8. hodina

Časová dotace: 60 minut

Cíl hodiny: pokračování v diskuzi, rozvoj kritického myšlení

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Zopakování předešlé hodiny - 5 minut
Přečtení příkladů - 5 minut
Pokračování v hypotézách - 30 minut
Vypsání pravdivých hypotéz a jejich znovuzdůvodnění - 20 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Zopakování předešlé hodiny - 5 minut - zeptali jsme se dětí, co jsme dělali před Vánoci.

Přečtení příkladů - 15 minut - zopakování napsaných příkladů. Považovali jsme za dobré si dané příklady znovu zdůvodnit. Díky tomu se přečtení příkladů protáhlo o deset minut. Starší děti přečetly příklad a ostatní se hlásily a zdůvodňovaly proč jsme rozhodli pro pravdu či nepravdu.

Pokračovaní v hypotézách - 25 minut - stejně jako v přechozí hodině jsme diskutovali nad jednotlivými příklady proč nejsou panenky živé. Úspěšně jsme dokončili zbytek hypotéz. Nicméně jsme u několika hypotéz jsme narazili na překážku. Několik dětí si totiž vůbec nemyslí, že panenky nejsou živé. Tudíž jsme o danném problému diskutovali. Děti dostaly za úkol na příště zamyslet se nad důvody, proč si myslí, že panenky jsou živé. Jestli mají duši, jestli něco cítí a jestli slyší a vidí.

Vypsání pravdivých hypotéz a jejich znovuzdůvodnění - 10 minut - děti samy vypisovaly na nový papír hypotézy, kterých jsme se shodli, že jsou pravdivé. Starší děti psaly a ostatní se hlásily a zdůvodňovaly, proč jsme se rozhodli označit hypotézy za pravdivé.

Co se podařilo a nepodařilo: Myslíme si, že na základě faktu, že některé děti si myslí, že panenky jsou živé, zvolili jsme špatnou strategii řešení otázky. V předešlé hodině jsme na tento problém nenarazili, proto jsme se rozhodli v této variantě řešení pokračovat. Z těchto nečekaných důvodů jsme se rozhodli, že příští hodinu se budeme věnovat otázce z jiného úhlu pohledu, a to tak, že si zkusíme definovat co je živé a co ne. Stále se nám daří udržovat pozornost a kázeň dětí a máme nesmírnou radost z toho, že děti na sebe čím dál tím víc reagují a padají otázky typu: Jak jsi to myslel? Proč si to mysliš? Takže mi chceš říct že pokud je to takhle jak říkáš tak...?!

Zdraví Cuba a Wěrka Laughing Laughing
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2012 19:31:42    Předmět: Citovat

Diky, tedy zitra se tesim na "zive a nezive"... Co takhle udelat maly "pokus" - vzit s sebou dve lahve vody a dat za ukol rozhodnout deti, zda je v jedne voda ziva a v druhe neziva.. No a proste hledat kriteria.. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 14. 02. 2012 11:07:28    Předmět: 9. hodina Citovat

9. hodina 24. 1. 2012

Časová dotace: 60 minut

Cíl hodiny: Rozvoj kritického myšlení

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Nakresli obrázek toho, co je živé a co není živé. - 15 minut
Odůvodnění proč považuji jednu nakreslenou věc za živou a druhou za neživou - 20 minut
Co je živé? Kritéria a zdůvodňování - 25 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Nakresli obrázek toho, co je živé a co není živé. - 20 minut - děti dostaly za úkol nakreslit dva obrázky, jeden obrázek měl znázorňovat živou a druhý neživou věc.

Odůvodnění proč považuji jednu nakreslenou věc za živou a druhou za neživou - 20 minut - děti v kroužku postupně odůvodňovaly, proč si myslí, že jejich nakreslené příklady jsou živé a neživé. Zároveň s odůvoňováním obrázků jsme si dávali kritéria "živého a neživého".
Např. není živé - nechodí (protiargumet - postižení také nechodí a přesto jsou živí), nehýbe se, je to postavené, nemá smysly, nedělá nic jako živý tvor, nemá srdce, nemá duši, je na elektriku; živé - chodí, roste, vyvíjí se, dýchá, nerozpadne se, když jí zmáčknu Very Happy, začne ječet, proudí mu v těle krev, umí myslet.


Co je živé? Kritéria a zdůvodňování - 20 minut - shrnutí kritérií, co je a co není živé, snaha o stanovení všeobecných podmínek živého a neživého.

Co se podařilo a nepodařilo: Myslíme si, že v této hodině nebylo nic, co by se nezdařilo, snad jen nedodržení plánované dotace, což nepovažujeme za zásadní chybu. Stále více se nám daří, že děti samy od sebe své odpovědi zdůvodňují a čím dál víc na sebe reagují. Měli jsme velkou radost s příkladů živého a neživého, některé odpovědi či argumenty viz postižení, nás velice příjemně překvapily. Co se týče kázně, děti vyrušují pouze v rámci diskuze a to tím, že se např. baví mezi sebou, což nám tolik nevadí. Velice nás těší, že pokud jde nějaké dítě dříve domů, doprovází svůj odchod povzdechnutím tipu: "Ach jo". Což považujeme za jeden z důkazů, že dokázeme děti zaujmout a pobavit.


Zdraví Cuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 14. 02. 2012 11:45:46    Předmět: 10. hodina Citovat

10. hodina 31. 1. 2012

Časová dotace: 60 minut

Cíl hodiny: pokračování v příběhu "Nemocnice pro panenky", rozvoj kritického myšlení.

Struktura setkání: Plánovaná dotace

Vyjmenování kritérií, co je živé - 10 minut
Čtení v kroužku - 25 minut
Převyprávění příběhu - 5 minut
Cvičení: Jsou panenky opravdové? - 20 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

Vyjmenování kritérií, co je živé - 10 minut - zopakování z předešlé hodiny, oživení probraného problému + rozdání knížek a rozdělení do dvojic.

Čtení v kroužku - 10 minut - děti jsme rozdělili do dvojic podle věku. Starší děti včetně nás četly příběh a mladší poslouchaly. Poté jsme nechaly děti, aby si zvolily zástupce, který umí nejlépe číst a příběh znovu celý přečetl pro ostatní, přičemž ostatní měly zavřené oči.

Převyprávění příběhu - 5 minut - chtěli jsme po mladších dětech, aby příběh převyprávěly vlastními slovy. Původně jsme plánovali, že příběh převypráví jen jeden, ale nakonec mladší děti spolupracovaly na rekonstrukci příběhu. Nabízí se otázka, jak zefektivnit vnímání mladších dětí, které si nemohou příběh samy přečít a jsou tak odkázáni na čtení starších. Možná to není ani tím, že nevnímají příběh. Dost možná je to tím, že se prostě jen stydí.

Cvičení: Jsou panenky opravdové? - 20 minut - použili jsme cvičení z metodické příručky. Děti měly za úkol odpovídat a zdůvodňovat své odpovědi.
Souhlasili byste, pokud by někdo říkal.....
1. Když svou panenku vidím, musí být opravdová?
2. Pokud se své panenky mohu dotknout, musí být opravdová?
3. Pokud svou panenku mohu koupat, musí být opravdová?
4. Pokud o své panence mohu přemýšlet, musí být opravdová?
5. Pokud si o své panence dokážu vymyslet příběh, musí být opravdová?
6. Pokud si se svojí panenkou můžu povídat, musí být opravdová?
7. Pokud své panence rozumím, musí být opravdová?
8. Pokud si na svou panenku pamatuji, musí být opravdová?

Příklady zdůvodnění: mají duši a srdce; není opravdické, co není na světě; když si na to sáhneš, je to opravdické; protože existuje, žije; můžeme to vidět; pohádková postava existuje, ale není opravdová;

Co se podařilo a nepodařilo: Nepodařilo se probrat všechny příklady ze cvičení, jelikož nám přišlo, že toto cvičení je příliš náročné. Jelikož děti v souvislosti s přechozími hodinami těžko rozlišovaly rozdíl mezi opravdický a živý. Proto děti ztrácely ke konci koncentraci a tak jsme cvičení a celou hodinu ukončili zhruba o deset minut dříve. V souvislosti s tímto, bychom se rádi v další hodině věnovali právě rozdílu mezi opravdický a živím. Stále se nám daří děti zaujmout a zajistit to, že děti na sebe čím dál víc reagují. Myslíme si, že se nám daří "čtení", zvláště pak fáze, kdy mají děti zavřené oči. Pokusíme se do příštího "čtení" zefektivnit zapojení mladších dětí do příběhu. Daří se nám, dávat pozor na to, jak hodně kdo mluví a případně vyvoláváme děti, které nejsou tak hovorné.

Zdarví Cuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2012 13:26:22    Předmět: 11. hodina Citovat

11. hodina 27. 3. 2012

Časová dotace: 45 minut

Cíl: kritéria a uvažování v kontextu

Struktura setkání: Plánovaná dotace
- aktivita: Asociace 45 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace
- aktivita: Asociace 40 minut - k vybraným pojmům uveďte dvě věci, které Vás jako první napadnou. Př. Slunce, Zebra, Krteček, Noc, Bagr, Měsíc, Rajče, Mrak, Louka, Podzim, Maminka, Krása, Láska, Učitelka, Vysvědčení, Úcta - děti tedy uváděly k vybráným pojmům asociace a svou odpověď musely zdůvodnit. Dané pojmy jsme schválně vybírali takové, aby některé byly konkrétní věci a jiné abstraktní, tudíž jednoduché a těžší. Odpovědi dětí byly velice zajímavé např. k pojmu maminka se objevila slova jako - láska, rodiče, respekt. Naopak k pojmu úcta se vyskytla slova jako - maminka, prarodiče, staří lidé.

Co se podařila a co se nepodařilo:

Některé pojmy jsme museli vysvětlit, protože děti je neznaly. Nicméně jsme nejprve zvolili variantu, že pojem, který nebyl všem úplně jasný, vysvětlil někdo z dětí. Pokud nikdo z dětí pojem neznal, vysvětlení zbylo na nás. Většina dětí už je zvyklá sama od sebe zdůvodňovat z čehož je patrné, že děti dělají velké pokroky. Dokonce se objevují i analogie např. banán - srpek.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2012 13:44:48    Předmět: 12. hodina Citovat

12. hodina 3. 4. 2012

Cíl: rozvoj synonimického vyjadřování, uvádění příkladů, kritické myšlení
Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- pohádka - 5 minut
- Na tlumočníka - 40 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- pohádka - 15 minut - tuto aktivitu jsme zvolili proto, že ji mají děti rády a zároveň si tímto ověřujeme, zda již eliminovali problémy s obsahem vytvořených pohádek (prdění atd.), podle skutečné dotace je tedy naprosto jasné, že se pohádka opět zvrhla k nepřístojnostem (pro změnu smradlavé ponožky). Tudíž jsme byli nuceni pohádku opakovat.

- Na tlumočníka - 30 minut - tato aktivita byla zařazena díky inspiraci na hodině "nácvik metodiky - P4C". Měli jsme vymyšleno cca 20 vět a děti měly za úkol tuto větu říci, nebo vyjádřit její obsah jinými slovy. Věty jsme volili od jednoduších po složitější. Např. Včera byl příjemný večer - Včera byla krásná noc; Venku svítí sluníčko - Venku je hezky; Princezna tráví spoustu času před zdrcadlem - Princezna je pyšná; Něměli bychom se chovat násilně k lidem ani zvířatům - Nebudeme nikomu ubližovat;.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Stále se nedaří usměrnit děti aby pohádka měla hlavu a patu a aby se v ní neobjevovali neslušné věci. U aktivity na Tlumočníka bylo trošku složitější vysvětli oč jde. Ze začátku změnily třeba jen jedno slovo, nebo větu rovnou zopakovaly. Nicméně po delší době a uvedení pár příkladů se aktvita začala dařit a ke konci už jsme měli z aktivity dobrý pocit. Co se týče zlobení, se stále daří děti držet tak říkajíc na uzdě.
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2012 13:59:50    Předmět: 13. hodina Citovat

13. hodina 10. 4. 2012

Cíl: rozvoj tvořívého myšlení, hledání vztahů mezi pojmy, odůvodňování.

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace
- asociace - 10 minut
- čtení příběhu - 25 minut
- tvorba otázek - 10 minut

Strukura setkání: Skutečná dotace
- asociace - 20 minut - asociace na způsob slovního fotbalu, děti měly za úkol v kroužku říct slovo a další dítě mělo reagovat slovem, které ho jako první napadlo a svou odpověď odůvodnit. Např. žárovka - slunce - raketa - vesmír
- čtení příběhu - 20 minut - čtení příběhu Nemocnice pro panenky "Jak si Saša doma zapomněl panenku" - děti se opět spojily do dvojic a společně po větách přečetly příběh, poté jsme děti požádali aby si lehly a zavřely oči. Dobrovolník z řad dětí přečetl celý příběh znovu a děti měly za úkol se během příběhu zamyslet nad otázkami, které je napadnou.

Co se podařilo a co se podařilo:
Děti byly při asociacích velice šikovné, hlavně co se týče odůvodňování. Nedaří se nám dodržet plánovanou strukturu, jelikož mezi jednotlivými aktivitami máme prostoje. Např. než se rodzdají knížky, než zadáme jednotlivou aktvitu. Proto jsme nestihli tvorbu otázek a následně jsme dětem zadaly úkol, aby se nad otázkami zamyslely samy a další hodinu je tak měly připravené.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2012 14:29:37    Předmět: 14. hodina Citovat

14. hodina 17. 4. 2012

Cíl: výběr otázky, hlasování, myšlení v kontextu.

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- pohádka - 10 minut
- čtení příběhu - 5 minut
- tvorba otázek - 20 minut
- hlasování - 10 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- pohádka - 20 minut - opět jsme si chtěli ověřit, zda se děti poučily z předchozích nezdarů. Myslíme si, že podle skutečné dotace je všem jasné jak to dopadlo. Byli jsme opět nuceni moralizovat, poučovat, napravovat a vychovávat Laughing .
- čtení příběhu - 5 minut - Čtení jsme zvolili z důvodu, že jsme měli delší prodlevu mezi jednotlivými hodinami a tudíž jsme chtěli, aby si děti osvěžily paměť.
- tvorba otázek - 10 minut - vzhledem k tomu, že děti měly otázky již promyšlené, tvorba trvala poloviční dobu, než jsme čekaly. Děti uvedly například tyto otázky: Jak vlastně všichni v příběhu vypadají? Jak je Saša vysoký? Z jaké země je pan učitel? Proč ti dva kluci nekamarádí se Sašou a nemají ho rádi?
- hlasování - 5 minut - hlasování jsme provedli netradičně, jednak děti nevěděli kolik hlasů mají k dispozici a během hlasování měly zavřené oči, aby hlasování jednoho neovlivňovalo hlasování dalších.

Co se podařilo a co se nepodařilo:
Podařila se nám nová verze hlasování a myslíme si, že na tom měly velký podíl právě zavřené oči. Opět se nám nepodařilo doržet plánované časy. Na konci hodiny nám zbylo cca 5 minut a tak jsem rozvedli debatu o to zda "šaty dělají opravdu člověka". Děti velice dobře reagovaly na názory ostatních.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2012 14:46:42    Předmět: 15. hodina Citovat

15. hodina 24. 4. 2012

Cíl: Rozbor otázky, popsat obrázek, zdůvodňování, rozvoj představivosti, paměť.

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- nakresli obrázek - Jak si představuji, že vypadjí postavy z příběhu, který jsme četli. - 15 minut
- popis obrázku - 30 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- nakresli obrázek - Jak si představuji, že vypadjí postavy z příběhu, který jsme četli. - 20 minut - Jelikož si děti v předchozí hodině vybraly otázku: Jak vlastně všichni v příběhu vypadají? Zadali jsme jim úkol, aby dané postavy nakreslily.
- popis obrázku - 25 minut - následně měly děti za úkol, svůj obrázek ukázat a popsat ho ostatním a odůvodnit, proč si myslí, že daná postava vypadá právě takto. Po ukončení kolečka a popisu obrázků, jsme se s dětmi krátce pobavili, jak je možné, že si každý představuje postavy jinak a naopak jak je možné, že někteří mají stejnou představu. Také jsme se dětí ptali, které podobnosti postav se nejčastěji vyskytovaly (barva očí, vlasů, oblečení, výška, barva pleti - pan učitel z příběhu byl asi v 7 případech černoch Laughing )

Co se podařilo a co se nepodařilo:
Stále se nám nedaří doržet časový harmonogram a ptáme se sami sebe, zda je to vůbec důležité???

Zdraví Cuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 27. 06. 2012 08:56:37    Předmět: Citovat

Tak jsem si konecne zase pocetl Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2012 10:25:57    Předmět: 16. hodina Citovat

16. hodina 15. 5. 2012

Cíl: rozvoj synonimického vyjadřování, uvádění příkladů, kritické myšlení
Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- Pohádka - 10 minut
- Tlumočník - Přísloví - 35 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- Pohádka - 15 minut - díky stálým problémům s Pohádkou jsme se rozhodli ji opět zařadit a podle skutečné dotace je zřejmé, že problémy pokračují dál.
- Tlumočník - Přísloví - 30 minut - rozhodli jsme se zařadit těžší formu tlumočníka v tom smyslu, že jsme napsali 20 různých přísloví a děti měly za úkol daná přísloví "přeložit", vysvětlit jak jim rozumí.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Tradiční problém s pohádkou. I když jsme společně s dětmi dali po několikáté dohromady v čem je smysl pohádek, nejsou děti schopné držet se schématu pohádku. Tentokrát ovšem negativně překvapila děvčata a pohádku, dá se říci, že naschvál, kazila. Stále se nám nedaří pohádku ukočírovat tak, aby měla smysl. Co se týče přísloví, byli jsme překvapeni, že pro nás zdánlivě těžká přísloví jako např. "Kovářova kobyla chodí bosa" nebyla problém. Nicméně známější přísloví, a proto podle nás lehčí na vysvětlení jako např. "Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá", dělala dětem problémy. Hlavně v úvadění konkrétního příkladu ze života. Díky těmto problémům jsme stihli zhruba polovinu připravených přísloví.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2012 10:42:54    Předmět: 17. hodina Citovat

17. hodina 22. 5. 2012

Cíl: rozvoj synonimického vyjadřování, uvádění příkladů, kritické myšlení
Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- Přísloví - 20 minut
- Čtení 3. kapitoly "Nemocnice pro panenky" - 15 minut
- Výběr otázky - 10 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- Přísloví - 30 minut - jelikož jsme v předchozí hodině nestihli dodělat všechna přísloví, rozhodli jsme se je zařadit i další hodinu.
- Čtení 3. kapitoly - 15 minut - Znovu jsme udělali dvojice čtenář - nečtenář. Po větách děti četly příběh a nakonec jsme se zeptali, kdo chce celý příběh přečíst znovu. Ostatní děti si lehly a zavřely oči, dobrovolník četl všem nahlas.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Jak je patrné ze skutčené časové dotace, přísloví nám opět dělala potíže. Stejně jako minulou hodinu byl největší problém v konktrétních příkladů a tudíž i ve vysvětlení samotného přísloví. Na této hodině se asi zatím nejvíce projevilo to, že děti na sebe reagují a nepřekřikují se, proto nám odpadá "práce" s vyvoláváním a s nuceným děláním "kolečka". Stále si však hlídáme, kdo mluví více a kdo méně. Je občas proto nutné, abychom někoho vyvolali a naopak někoho "uzemnili". Čtení vychází jako vždy skvěle. Děti dávají pozor a jsou šikovné.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2012 13:09:48    Předmět: 18. hodina Citovat

18. hodina 12. 6. 2012

Cíl: odůvodňování, rozvoj kritického myšlení, hledání kritérií

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- podobnosti a rozdílnosti - cvičení z metodické příručky - 45 minut


Struktura setkání: Skutečná dotace

- podobnosti - 45 minut - z metodické příručky jsme si na základě předešlého čtení vybrali cvičení, které se zabývá podobnostmi a rozdíly. Např. žárovka - slunce, miminko - panenka, čokoláda - čokoládová sušenka. Děti měli za úkol v první řadě říci, v čem jsou si dané věci podobné.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Pro děti nebylo tak snadné vidět podobnosti, jak jsme předpokládali. Hodně času nám tedy zabralo samotné zdůvodňování, jelikož kde jedni podobnost viděli, druzí zase vůbec. Děti si spíše nerozumněli v odůvodňování, takže jsme měli dost práce s tím, abychom za pomoci ostatních daný příklad objasnili. Je otázkou, zda je to dobře či špatně. Co se týče procvičení odůvodňování je to dobře, ale zase jsme díky tomu nestihli dokončit celé cvičení. Musíme znovu zdůraznit, že děti na sebe výborně reagují a nestydí se navzájem zeptat "Mohl by jsi to vysvětli ještě jednou, já tomu nerozumím?".

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2012 13:19:48    Předmět: 19. hodina Citovat

19. hodina 19. 6. 2012

Cíl: odůvodňování, rozvoj kritckého myšlení, hledání kritérií

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- rozdíly - 35 minut
- pohádka - 10 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- rozdíly - 40 minut - dokončení cvičení z minulé hodiny, jelikož jsme stihli jen podobnosti. Proto jsme chtěli tuto hodinu cvičení dokončit. Rozdíli jsme dělali na těch samých příkladech, co minulou hodinu podobnosti
- pohádka - 5 minut - protože nám pohádka tradičně dělá problémy, zařadili jsme ji znovu.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Děti na sebe opět skvěle reagovaly. Toto cvičení jim opravdu šlo. Často rozhodovali, zda rozdíl je opravdu tak dobrý a tudíž je rozdílem. Rozhodovali zda je to dobrý důvod pro to, aby uvedené příklady byly rozdílné. A tentokrát měla i pohádka hlavu a patu, i když o jejím obsahu by se jistě dalo sáhodlouze polemizovat. Z dětí bylo cítit, jakoby věděly že se blíží konec našeho setkávání a byly snad nejhodnější ze všech hodin, které jsme s nimi měli. A abychom si přihřáli polívčičku, zdálo se nám, že naše celoroční práce nepřišla v niveč.

Zdraví Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Věra Schuhová



Založen(a): 5.10.2011
Příspěvky: 20
Město: Prachatice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2012 13:29:23    Předmět: 20. hodina Citovat

20. hodina 28. 6. 2012

Cíl: rekapitulace celého roku, získání zpětné vazby

Časová dotace: 45 minut

Struktura setkání: Plánovaná dotace

- závěrečná reflexe - 45 minut

Struktura setkání: Skutečná dotace

- závěrečná reflexe - 45 minut - rozhodli jsme si s dětmi udělat takovéto domácí povídání o tom, co se jim líbilo a co zase ne. Co je bavilo a co ne. Co si myslí, že bylo smyslem našich setkání. Samozřejmě jsme se vyjádřili k jejich celoroční práci a vyžadovali jsme, aby to samé udělaly ony.

Co se podařilo a co se nepodařilo:

Byli jsme docela zaskočení ( i když teď nám to přijde logické), že si děti vybavily aktivity či diskuze z maximálně pěti hodin nazpět. Je pravda, že tentokrát byly děti trošku rozjívené a bylo dost těžké je ztišit. Nicméně jsme s dětičkami za celý rok spokojení, a i když jsme občas z hodin odcházeli rozmrzelí či přímo naštvaní, tak nás při loučení zachvátila vlna sentimentu. Nejčastěji se dětem líbila pohádka, což je dost divné, protože nám se právě nejčastěji nelíbila:-D Myslíme si, že bylo obrovskou výhodou pracovat po celý rok s jednou skupinou dětí, jelikož jsme mohli sledovat jaké dělají pokroky. I přes všechna pro a proti nás praxe bavila a troufáme si říci, že jak doufáme, neobohatila nejen děti, ale také nás.

Sbohem a šáteček Kuba a Wěrka
_________________
Věrka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign