Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2010/2011 - Zprávy z praxe - Lucka Hubená ŠD M. Alše, Praha

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 08. 01. 2011 14:12:40    Předmět: 2010/2011 - Zprávy z praxe - Lucka Hubená ŠD M. Alše, Praha Citovat

2010/2011 - Zprávy z praxe - Lucka Hubená ŠD M. Alše, Praha
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:03:59    Předmět: Citovat

Praxe probíhala ve školní družině se skupinkou dětí ve věku 7 až 9 let.
Sezení jsme si dětmi pojmenovali Hedvika (podle obrazu postavy, která nás filosofováním provází).

Filosofovala jsem na různá témata - myšlení, podle knihy Flafík, na aktuální témata, která děti probírali ve výuce.

Hodin jsem měla za tento rok asi 25, vybrala jsem proto 2 hodiny obecné, 3 na Flafíka a 4 na různá témata. 1 hodina byla s jinou skupinou - 5. ročník (zde bylo dobré udělat si srovnání s tou samou hodinou ale u mladších dětí).

Obecně k našemu filosofování - filosofujeme téměř každý ptátek, některé děti v družině zůstávají v pátek cíleně déle právě kvůli Hedvice. Jiné děti se proměňují podle toho, jak chodí domů. Máme pár pravidel, které se snažíme dodržovat - žádná otázka není špatná, nasloucháme si, snažíme se si pomáhat, je to dobrovolné (kdo už nemá sílu hledat, jde si malovat).

Jednotlivá sezení trvají kolem 50 minut. Jsou složená převážně z úvodní aktivity, což bývá většinou nějaká hra nebo četní příběhu, kladené otázek a volba jediné k řešení. Při hlasování jsem zkoušla různé varitanty (neomezený počet hlasů, jedn hlas, dva hlasy, ale nemůžu říci, která varianta je nejlepší, myslím si že je dobré k tomu přistupovat podle tématu sezení), pak je nařadě samotné hledání, které je nutné doplňovat o pohyb (jakýkoliv - skoky, sedání vstávání, chůze, hlasování jinak atd), pak je vždy hodnocení spojené se závěrem, kde si zhodnotíme hledání a snažíme si ujasnit to, k čemu jsme došli.

Občas zařazuji i hry v průběhu hledání - aktuálně podle únavy dětí.

Důležité asi je, že k dětem mám filosofický přístup i v běžných situacích, takže jsou celkem zvyklé nad věcmi přemýšlet.


Naposledy upravil Lucka Hubená dne 30. 06. 2013 22:26:47, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:04:55    Předmět: Citovat

Téma: Úvodní hodina

Úvodní cvičení: Pojmenování postavy – Hedvika
Děti si samy zvolily jméno postavy na plakátu, která je bude celým filosofováním provázet. Navázaly s Hedvikou vztah. Hedvika je pro naši skupinu symbol filosofických sezení.

Otázky: Jaké otázky může mít asi tak Hedvika v hlavě?
Děti se hlavně ptaly na vzhled Hedviky – proč nemá ruce, nohy, uši, oči atd., co budeme s tělem dělat

Hledání odpovědi: Po společné domluvě jsme vybrali otázku „Proč nemá Hedvika oči, pusu a prsty?“
Pro děti byl problém pracovat s postavou, která nemá vše, co má mít člověk. Náplní celého hledání si bylo vyjasňování faktu, že se jedná jen o obrys postavy bez rukou. Upřesňovaly si, co jsou oči, pusa, prsty atd. a k čemu slouží. Děti hledaly důvod, proč Hedvika nemá to, co má mít. Nakonec se shodly na tom, že to vlastně Hedvika ani nepotřebuje.

Závěr a hodnocení: Na závěr děti mohly Hedviku vybarvit. Při hodnocení se děti zmiňovaly o náročnosti sezení a potřebě pohybu. Sezení trvalo 43 minut.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:05:29    Předmět: Citovat

Téma: Myšlení

Úvodní cvičení: Hra na představivost a vybavování si předmětů na základě popisu
Děti si zakryjí oči a já popisu předměty ve třídě, jak vypadají (od zjevných tvarů až po detaily). Úkolem dětí je co nejdříve poznat o jaký předmět se jedná.

Otázky: Navázala jsem na úvodní aktivitu a zkusila jsem se dětí zeptat, proč si myslí, že jsme hráli takovou hru. Navrhovaly různé možnosti jako je zábava, zkoušení znalosti třídy nebo paměť, ale padly i takové návrhy, že to byl trénink myšlení. Poté se termínu myšlení začaly zabývat i ostatní.

Hledání odpovědi: Po společné domluvě jsme se dohodli, že se pokusíme si vysvětlit termín myšlení.
Při hledání děti zajímala definice ze slovníku. Pak jsme se začali zabývat původem slova myšlení – jaké je příbuzné slovo (myšlenka, mysl,…). Definice ze slovníku se dětem moc nelíbila a tak začaly samy hledat odpověď, co je myšlení.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme si zahráli znova hru na poznávání předmětů (moc se jim líbila). Při zhodnocení jsme litovali, že jsme nenašli odpověď – hledání trvalo 70 minut a děti pak už byly velmi unavené.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:06:08    Předmět: Citovat

Téma: První setkání s Flafíkem

Úvodní cvičení: Čtení komixu
Počínaje tímto cvičením jsme začali s dětmi číst komixovou knihu Flafík, která vypráví o malém králíčkovi, který si myslí, že Michael (člověk) je jeho táta.

Otázky: Děti kladly převážně otázky týkající se Flafíka a jeho oblečení, proč Flafík umí číst, kde Flafík bydlel dříve atd.
Otázky jsme poprvé vybírali pomocí hlasování – každý mohl hlasovat kolikrát chtěl.

Hledání odpovědi: Vybraná otázka „Proč tomu klukovi říká Tatí ?“
Při hledání odpovědi jsme se dostali až k významu rodičovství, co to znamená mít rád a mít rád své rodiče.

Závěr a hodnocení: Na tuto otázku jsme odpověď našli (tedy alespoň děti byly s odpovědí spokojené) – Flafík mu říká tatí, protože ho má rád jako svého tátu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:06:41    Předmět: Citovat

Téma: Rodičovské povinnosti

Úvodní cvičení: Pracovní list na téma rodičovské povinnosti – kdo má jaké povinnosti; dále následovalo četní další části z knihy Flafík

Otázky: Vzhledem k tomu, že v tomto úryvku se Flafík vyprázdnil na pohovku, blo mi hned jasné, jakou otázku asi děti položí. Můj předpoklad byl pravdivý a děti nejvíce zajímalo proč se Flafík na pohovku vykakal.

Hledání odpovědi: Hlasováním (100% hlasů) byla vybrána otázka „Proč se Flafík vykakal?“
Zprvu jsme si museli vyjasnit otázku, na co se vlastně ptá. Zda jestli děti zajímají fyziologické pochody králíka nebo důvod. Shodli jsme se, že cílem je zjistit důvod. Pak jsme si vyjasňovali slovo důvod, vykakat. Na otázku jsme odpověď nenašli (i přes to, že jsme hledali 61 minut)

Závěr a hodnocení: Na závěr děti vybarvovaly rám obrázku Hedviky. Při zhodnocení jsme se shodli, že jsou otázky, na které se odpovědi hledají velmi těžko. Po této hodině děti kniha o Flafíkovi začala velmi zajímat a chtěly si ji číst i mimo filosofická sezení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:07:21    Předmět: Citovat

Téma: Myšlenkový experiment

Úvodní cvičení: Hra myšlenkový fotbal – hraje se stejně jako slovní fotbal, ale následující slovo nemá začínat na nějaké určité písmenko, ale má to být asociace na slovo předchozí.
První varianta je pouze říkání. Druhá varianta je herní detektiv – seřazení různých slov, které jsou rozmístěné po místnosti, do takového záznamu hry myšlenkový fotbal. První varianta byla pro všechny děti jednoduchá.
Druhá varianta byla těžší, ale také to děti zvládly.
Poté následovalo čtení další části z knihy o Fafíkovi – na dvou stránkách byla nakreslená hlava Michaela s myšlenkovou mapou.

Otázky: Děti dostaly prázdnou Michaelovu hlavu a měli nakreslit vlastní myšlenkovou mapu. Pak měli vybrat nejzajímavější myšlenku ze své hlavy a tu položit jako otázku.

Hledání odpovědi: hlasováním byla vybraná otázka „Proč má muchomůrka červená červenou barvu s bílými puntíky?“
Při hledání jsme pracovali i s encyklopedií hub. Děti nejvíce zajímalo, proč to příroda takto vymyslela. V tomto hledání jsme se docela ztráceli.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme si zahráli opět myšlenkový fotbal. Při zhodnocení jsem dostala od dětí úkol najít na internetu informace o muchomůrce červené.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:08:07    Předmět: Citovat

Téma: Proč se sobotě a neděli říká víkend a pondělí až pátku všední dny
Úvodní cvičení: Nebylo

Otázky: Nebylo

Hledání odpovědi: Tuto otázku mi položila jedna holčička odpoledne při svačině a tehdy jsme se domluvily, že tuto otázku budeme společně řešit při Hedvice.
Řešení bylo velmi zajímavé. K mému překvapení děti přijali otázku za svou, i když si ji nemohly vybrat. Nejdříve jsme si vyjasňovali slova – víkend a všední dny. Pak jsme se dostali k možnosti, že jsou lidé, kteří pracují i v neděli a naopak ve středu mají třeba volno.
Při tomto sezení jsme vyzkoušeli novou aktivitu – kresbu. Při celém sezení jsme seděli okolo velkého stolu a po celé hledání jsme si děti i já malovali. Fungovalo to velmi dobře. I když jsem si myslela, že kvůli malování nebudou chtít děti přemýšlet, nestalo se to. Do hledání odpovědi se zapojovaly všechny děti.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme se shodli, že se nám nelíbí označení všední den a víkend, protože když je Štědrý den například v pondělí, tak to rozhodně není všední den a když někdo musí v neděli do práce, nemá víkend. Při zhodnocení děti říkaly, že takto se jim lépe přemýšlelo a chtěly, abychom hledaly odpovědi tímto způsobem častěji. Jen pro informaci – toto hledání trvalo 75 minut.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:08:51    Předmět: Citovat

Téma: Volba prezidenta

Úvodní cvičení: Prohlížení si volebních lístků do prvního kola volby prezidenta.

Otázky: Otázku jsem dětem tentokrát položila já (pod záminkou, aby mi pomohly vybrat si kandidáta) – „Jaký by měl být náš budoucí prezident?“

Hledání odpovědi: Hledání odpovědi probíhalo opět při kreslení. Nejdříve jsme si s dětmi museli vyjasnit, že nás úplně nezajímá jméno prezidenta, ale jaká by měla být jeho osobnost. Děti při hledání přirovnávali prezidenta k učiteli. Že by měl umět dávat rozkazy, ale také by měl umět promíjet chyby. Bylo zajímavé sledovat, jak se názory dětí různí. Při tomto hledání jsem nechala většinu aktivity na dětech a hledání probíhalo celkem dobře. Akorát v závěru už diskuze sklouzávala k ostré výměně názorů. Tak jsem hledání ukončila.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme si ukázali navzájem nakreslené obrázky a přečetli jsme si vlastnosti prezidenta, na kterých jsme se shodli. Poté jsme se sezení ukončili s tím, že se uvidí, kdo to nakonec bude.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:09:30    Předmět: Citovat

Téma: Co do školy patří a co ne

Úvodní cvičení: Hra ve skupinkách – nalezení schovaných předmětů ve třídě (pro každou skupinku jeden) a ve skupině se shodnout na tom, zda daný předmět patří do školy či ne. Poté sepsat všechny důvody, které je k rozhodnutí vedly. Poté následovala prezentace svých rozhodnutí a důvodů.
Předměty: Injekční stříkačka, prázdná láhev vína, krabička cigaret, pasta na zuby a šroubovák

Otázky: Nebyly

Hledání odpovědi: Při tomto sezení jsme se nehledali žádnou odpověď, ale snažili jsem se shodnout na tom, zda předměty patří do školy či ne a proč.
Při tomto sezení bylo velmi zajímavé sledovat myšlenkové pochody dětí. Velmi mě překvapilo, jaké různé důvody děti nacházely. Nejkontroverznější byla injekční stříkačka. Nejdříve byly všechny děti jednoznačně proti, ale pak jeden klučina začal rozvíjet myšlenku, že by někdo mohl být třeba nemocný, a musel by si píchat léky.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme si všichni připomněli, jaké předměty se ve škole vyskytují a jaké by tu být neměly. Při zhodnocení děti vyjadřovaly radost ze sezení. Nejvíce jim líbila práce ve skupince a hledání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:10:41    Předmět: Citovat

Téma: Filosofování s pátým ročníkem – první setkání s Flafíkem

Úvodní cvičení: Hra na hádání předmětů podle popisu

Otázky: Otázky se ve většině případů týkaly reality a fikce, strachu a úzkosti. Odpověď vybraná nebyla, protože i po 1 hodině a 45 minutách jsme stále hledali význam slov – realita, strach, úzkost.

Hledání odpovědi: Nebylo

Závěr a hodnocení: Při hodnocení děti říkaly, že je filosofování vcelku bavilo, ale přišlo jim to velmi náročné.


P.S. prohlédněte si zápis ze sezení s mladšími;)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucka Hubená



Založen(a): 9.10.2010
Příspěvky: 12
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2013 22:11:16    Předmět: Citovat

Téma: Co to znamená být zlý

Úvodní cvičení: Čtení karet z encyklopedie o zvířatech – děti si vylosovaly obálku s kartou zvířete, poté si našli nějaké místečko ve třídě, kde jim bylo příjemně, a tam si mohly v kartě volně listovat a číst si cokoliv, co je o daném zvířeti zajímalo. Jejich úkolem si bylo zapamatovat název zvířete.
Poté si měly děti představit, že jsou tím zvířetem, o kterém si četly. Já jsem jim pak kladla otázky – „Co byste řekli lidem, kdybyste mohli mluvit?“, „Co byste řekli člověku, který vám ublížil?“
Pak jsem se dětí zeptala, proč si myslí, že jsme tuto aktivitu dělali. Odpovídali mi, že aby se dozvěděli něco nového o zvířatech, aby si uvědomily, že lidé mohou zvířatům i ubližovat. Toho jsem využila a zeptala jsem se dětí, co si myslí že znamená být zlý.

Otázky: Nebyly – nebylo potřeba, diskuze se rozjela i tak

Hledání odpovědi: Děti se snažily přijít na to, co to znamená být zlý. Nejdříve jsme se dopracovali k tomu, že být zlý znamená ubližovat. Pak jsme si vysvětlovali slovo ubližovat. Padla i myšlenka o úmyslném a neúmyslném ublížení. Dále se děti zabývaly omluvou a pomstou.

Závěr a hodnocení: Na závěr jsme se snažili vytvořit definici slova zlý, ale zcela jsme se neshodli. Při hodnocení jsem se dětí ptala, jak se jim filozofování líbilo a jejich odpovědi mě velmi překvapily. Nebyly jednoznačné – hledání ano, ale téma ne. Zdůvodňovaly svá stanoviska tím, že hledání bylo důležité, ale zároveň velmi smutné, protože si při tom uvědomily, jak mohou být lid zlí. Kdy jsem dětí zeptala, jestli by se do podobného smutného tématu pustily i jindy, všechny děti souhlasily.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign