Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2010/2011-Zprávy z praxe-ŠD při ZŠ Vodňany, Věra,Mirka,Zdena

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 12. 2010 21:49:38    Předmět: 2010/2011-Zprávy z praxe-ŠD při ZŠ Vodňany, Věra,Mirka,Zdena Citovat

datum: 11.11.2010 - první setkání

cíl: vzájemné seznámení, seznámení s obsahem našich setkávání,
povídání o tom, co je to filosofie

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
20 dětí (12 děvčat, 8 kluků, první a druhá třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné seznamování 10 minut
2) seznámení dětí s obsahem našich setkávání 8 minut
3) organizace a pravidla 10 minut
4) povídání o filosofii, co to je filosofie 15 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení 2 minuty

skutečná struktura setkání: (50 minut)

1) vzájemné seznamování 10 minut - za pomoci plyšového zajíce Petra, který pečlivě poslouchal jména dětí a my jsme za něj slíbily, že do příště napíše cedulky se jmény na papír a děti si budou moci ke jménu pastelkami přidat obrázek-bylo pro děti seznamování zajímavé. Protože jsou děti ještě malé, nechaly jsme oslovování nás, tak jak jsou děti zvyklé (vykání).

2) seznámení dětí s obsahem našich setkávání 10 minut - Seznámily jsme děti s knihou JÁ A SVĚT, SVĚT A JÁ. VELKÉ OTÁZKY PRO MALÉ FILOZOFY, ze které budeme číst.

3) organizace a pravidla 10 minut

4) povídání o filosofii, co je to filosofie 15 minut - zde byl prostor dozvědět se, jaké mají děti představy o povídání si, dotaz, zda je důležité klást si otázky, klást otázky druhým.

5) závěr setkání, rozloučení 5 minut -

Co se podařilo - Trochu jsme se bály, že neudržíme pozornost u tolika dětí, ale možná proto, že to bylo pro ně něco zcela nového, byly poměrně zaujaté. Myslím, že i my tří jsme pro ně byly neokoukané, takže byly zvědavé a nezlobily. Příště uvidíme.

Co se nepodařilo - Je zatím problém prodloužit náš čas, neboť 45 minut je málo. Organizace činností v družině je poměrně pevná a zatím nedostáváme více prostoru. Také budeme muset přemýšlet, jak zapojit více dětí. Aktivně se zapojilo do diskuse asi osm dětí, ostatní spíše poslouchaly, nebo se věnovaly jiným činnostem - např. malování.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2010 18:53:25    Předmět: Citovat

datum: 25.11.2010 - druhé setkání

cíl: upevnění pravidel našich setkávání, první filosofování na určité téma

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
15 dětí (10 děvčat a 5 kluků, první a druhá třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) přivítání a rozdání cedulek od zajíce Petra 10 minut
2) organizace a pravidla-zopakování 5 minut
3) téma - Končím se školou - čtení a povídání 25 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení 5 minut

skutečná struktura setkání: (50 minut)

1) přivítání a rozdání cedulek 10 minut - Děti jsme raději nechaly sedět přesně tak, jak jsou zvyklé u stolků. Zatím nechceme dělat příliš změn, než si děti upevní pravidla našich setkávání.

2) organizace a pravidla-zopakování 5 minut

3) téma "Končím se školou " 30 minut -Při čtění si děti vybarvovaly své kartičky se jmény. Vybraly jsme-myslím-pro děti zajímavý příběh, abychom udržely pozornost a vzhledem k času jej četly my samy. -Šestiletá Karolína se rozhodla skončit se školou, protože nepotřebuje psát či číst. Přemýšlí, co jí bude chybět, když nebude do školy chodit.-Děti reagovaly, jak je dobré do školy chodít a že by neuměla číst...., taky jsme hlasovaly, dva kluci by to vzdali a jen by sportovaly, bylo by prý užasné narodit se a mít vrozené čtení, psaní, napíchat to injekcemi , jako očkování. Příběh se dětem líbil. Byla to dobrá volba.

4) shrnutí a závěr 5 minut Většina děti se domluvila, že chodit do školy je důležité, aby se něco naučily a také proto, že mají ve škole kamarády.
I když myšlenka, že by se jim učení očkováním dostalo do hlavy-ta se jim také velmi líbila.

Co se podařilo - Dobře zvolený, pro děti zajímavý příběh

Co se nepodařilo - Získat větší časovou dotaci, naučit děti, aby si neskákaly do řeči.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2010 18:53:56    Předmět: Citovat

datum: 2. 12. 2010 - třetí setkání -vedoucí Věra, záznam Mirka

cíl: seznámení s tématem, kterému se budeme věnovat-(z knihy Filosofie pro malé filosofy), povídání o tématu, snažit se, aby děti nediskutovaly jen s vedoucí diskuze, ale také mezi sebou

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
10 dětí (první a druhá třída), diskusi vede pouze Věra, Mirka a Zdena se omluvily-pro sněhovou kalamitu nemohly přijet.

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) přivítání 5 minut
2) organizace a pravidla-zopakování 5 minut
3) téma - přečtění tématu (Proč umíráme? Jaké by to bylo, kdybychom neumírali? 15 minut
4) diskuse nad tématem 15 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení 5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)

1) přivítání 5 minut

2) organizace a pravidla-zopakování 5 minut

3) téma - přečtení tématu 15 minut
Komentář vedoucí Věry - "Děti mi skákaly do čtení, protože hned měly odpovědi, tak jsme se k tomu neustále vracely a zase se posouvaly dál."

4) téma "Proč umíráme? Jaké by to bylo, kdybychom neumírali? 20 minut
Věra uvedla: V článku bylo, že umíráme, protože stárneme, šediví nám vlasy, máme pomalejší chůzi, horší pohyb, dech, umřu když spadnu, alkohol, drogy, úraz - to mi vše odpovídaly děti, pak se zmiňovaly, jak už nemají babičky a dědy, že jsou v nebi a kdo je zlý je v pekle. U tématu, kdybychom neumírali, že by nás tu bylo moc. Jeden chlapeček říkal.,,Stáli bychom si na ramenou." Taky by se dětem moc líbilo, kdybychom neumírali, mohl by tu být Michael Jackson. Společně s dětmi jsem zmínila i pohádku Dařbuján a Pandrhola, kde není smrt a tedy není ani co jíst a nakonec jsme došli k závěru, že bez smrti to nejde, že by nás bylo moc a všichni by byli staří a nikdo mladý a co by tu asi dnes dělal brontosaurus, kam by se vešel....

4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení 5 minut

Co se podařilo - Děti témata zajímají, mají chuť si povídat

Co se podle Věry nepodařilo - budeme muset učit děti diskutovat a neskákat si do řeči. Děti na sebe spíše upozorňují a usilují o přízeň vedoucí. Je třeba ( např. vhodným výběrem hry ) učit děti povídat si mezi sebou. Klást si navzájem otázky.

Škoda, že děti nemohou příběhy číst samy. Časová dotace to neumožňuje. Připravujeme ještě další kroužek malých filosofů, kde bychom nebyly tak omezeny časem a kde by bylo více prostoru i pro další náměty i vlastní nápady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2010 19:05:44    Předmět: Citovat

Jen nekolik technickych poznamek:
- presunul jsem dva Vase prispevky, je lepsi psat je vsechny do jednoho "vlakna" jen pomoci tlacitka "poslat odpoved"
- jsem nadsen ze strukturovanosti Vasich prispevku Smile a jeste vic z toho, ze si umite stanovit, co je treba do priste zlepsit
- do prispevku neni treba vypisovat obsahove vysledky diskusi - na cem se deti shodly, na cem naopak ne..

A nekolik netechnickych:
- mozna jsem cetl nepozorne, ale s jak starymi detmi pracujete? Nevim proc, ale mam zasuto, ze jde o prvni/druhou tridu..?
- jak probihalo to uvodni povidani o tom, co je filozofie?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2010 21:11:18    Předmět: Citovat

Díky za pochvalu a za úpravu zpráv.

Děti jsou opravdu z první a druhé třídy. Nevím, jestli se nám podařilo vysvětlit jim význam -přímo slova filozofie. Zkusily jsme malou hru na významy slov- např. co vše si děti představují pod slovem myš nebo kohoutek. Spíše jsme vysvětlovaly, že si budeme povídat o tom, co nás společně zajímá, že zkusíme odpovídat na všechny otázky, které nás při společném povídání napadnou, že budeme zároveň poslouchat i odpovědi kamarádů.
Myslím, že to byl spíše pokus z naší strany dětem přiblížit, co bude obsahem našich společných setkávání, ale jestli se nám to podařilo, to si opravdu jistá nejsem. Každá rada bude vítána. Zítra budeme na kolokviu. Mirka Š.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 19. 01. 2011 08:55:31    Předmět: Citovat

Mirka napsala:
datum: 9. 12. 2010 - čtvrté setkání

cíl: upevnění pravidel setkávání, zaměření se na "neskákání si do řeči"

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
20 dětí (13 děvčat, 7 kluků, první a druhá třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) organizace a upevnění pravidel (použití míčku) - 10 minut
3) téma z knihy JÁ A SVĚT, SVĚT A JÁ. VELKÉ OTÁZKY PRO MALÉ FILOZOFY (Co je štěstí, jak vypadá štěstí?) -25 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání -5 minut

2)upevnění pravidel - 10 minut
Děti si předávaly míček. Každý, kdo chtěl mluvit, měl v rukách míček.
Stále jsme toto pravidlo musely připomínat během diskuze.

3) téma Co je štěstí? Jak vypadá štěstí? - 30 minut
Štěstí je mít rodinu, mnoho zvířat, štěstí je pečovat o staré lidi,
pomáhat jim. Mít peníze štěstím pro děti není. Děti byly velmi aktivní,
spíše bylo potřeba některé z nich brzdit, aby se dostalo na všechny.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut


Co se podařilo - Téma bylo pro děti opět zajímavé. Děti byly zaujaté, povídání je bavilo, měly mnoho nápadů.

Co se nepodařilo - Skákání do řeči trvá dále, míček je dobrý nápad, který jsme vyčetly zde na fóru od kolegů, ale bylo patrné, že budeme muset toto pravidlo upevňovat. Také nás čeká do budoucna velký úkol naučit děti "po malých krůčcích" diskutovat mezi sebou a ne jen s námi.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 19. 01. 2011 08:56:48    Předmět: Citovat

Mirka napsala:
datum: 6. 1. 2011 - páté setkání

cíl: opětovné upevnění pravidel setkávání, pokus o dialog mezi dětmi

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
12 dětí (7 děvčat, 5 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) organizace a upevnění pravidel (použití míčku) - 5 minut
3) téma z knihy JÁ A SVĚT, SVĚT A JÁ. VELKÉ OTÁZKY PRO MALÉ FILOZOFY (Jakým zvířetem bys chtěl(a) být a proč?) -30 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (45 minut)
1)vzájemné přivítání -5 minut

2)upevnění pravidel - 5 minut
Děti si předávaly míček. ale stále je třeba jim připomínat, že bez míčku nemají diskutovat.

3) téma Jakým zvířetem bys chtěl(a) být a proč? - 30 minut
Velmi zábavné téma pro děti. Byl problém opět, aby si neskákaly do řeči.
Snažily jsme se, aby na sebe navazovaly třeba slovy-" Myslíš si, že je pejsek poslušnější než kočička, jak říkal tvůj kamarád Pepa?" Děti reagovaly na to, co říkal druhý, ale mluvily stále spíše s námi-jako s vedoucími.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut

Co se podařilo - Téma bylo pro děti opět zajímavé. Snažily jsme se soustředit na děti, které se příliš neprojevují, ale zase je problém, aby je ty aktivnější pustily ke slovu. Stále je třeba opakovat, že mohou mluvit, když mají míček v ruce. Také se nám podařilo dodržet čas, který jsme si naplánovaly.

Co se nepodařilo - Skákání do řeči trvá. Diskuze mezi dětmi zatím příliš nefunguje.
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 19. 01. 2011 09:01:47    Předmět: Technická poznámka Citovat

Ahoj, při v kládání prosím používejte tlačítko Zaslat odpověď namísto Nové téma. Vaše příspěvky tak zůstanou všecky pohromadě. Díky
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2011 17:38:34    Předmět: Citovat

Dlouho od Vas nemame zadne zpravy. Pokracujete / Budete pokracovat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2011 21:54:51    Předmět: Citovat

datum: 10.3.2O11 - šesté setkání

cíl: povedeme děti k tomu, aby samy tvořily otázky,
seznámíme je s novým příběhem, kterému se budeme společně věnovat

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
22 dětí (14 děvčat, 8 kluků, první a druhá třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) hra pro navození atmosféry - 10 minut
3) organizace a zopakování pravidel (použití míčku) - 5 minut
3) povídání o hračkách, povídání si s plyšovým králíkem- 20 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (60 minut)
1)vzájemné přivítání - 5 minut
Počet dětí se ještě zvýšil, takže uvažujeme o rozdělení do dvou skupin.
Také se pokusíme příště zjistit, zda všechny děti chtějí pokračovat s námi, či zda jsou na našich filosofických setkáních i děti, které by se raději věnovaly něčemu jinému.

2)hra pro navození atmosféry a rozvoj soustředění - 10 minut
Vytvořily jsme v místnosti větší prostor, děti seděly ve velkém kruhu na koberci, před nimi byly rozházené kartičky s obrázky autíček, panenek, plyšáků. Děti skládaly obrázky druhově k sobě.

3)organizace a zopakování pravidel - 5 minut
S používáním míčku mají některé děti stále problémy. Doufáme, že stálým opakováním se situace postupně zlepší.

4)povídání o hračkách, povídání s plyšovým králíkem Petrem - 30 minut
Představily jsme našeho kamaráda, králíka Petra, se kterým se děti už jednou setkaly. Děti jsme pobídly, aby se králíka ptaly na vše, co je zajímá. Děti se ptaly, zda umí mluvit, kde bydlí, jak přijel do Vodňan, proč je malý, proč má modrou barvu atd. Myslím, že nám králík pomohl procvičovat otázky a pro děti bylo povídání s králíkem samozřejmé a bylo jim celkem jedno, že za něj odpovídáme my.

5) závěr setkání, shrnutí - 10 minut
Domluvily jsme se s dětmi, že příště začneme číst nový příběh - Nemocnice pro panenky. Také jsme jim nabídly, že pokud chtějí, mohou si přinést svou oblíbenou hračku a něco nám o ní povědět.


Co se podařilo - Měly jsme dobrý pocit z toho, jak děti bezprostředně kladly králíkovi otázky. Tvoření otázek dětmi se v minulých setkáních příliš nedařilo. A stačilo jen málo...

Co se nepodařilo - Vytvořit s tak malými dětmi hledající společenství,
to je asi opravdu běh na dlouhou trať, děti si mezi sebou příliš nepovídají, s námi, s králíkem - je to pro ně jednodušší? Napadá mě úkol do budoucna, v rámci setkávání se soustředit na děti jako na kolektiv, povídat si s nimi o jejich vzájemných vztazích. Ale musíme ještě promyslet, jak na to. Přivítáme i radu. Dalším problémem je - jak zabrzdit nenásilným způsobem příliš aktivní děti, které nepustí ke slovu ty ostatní. Udržet děti, aby se soustředily a někdy neodbíhaly od tématu, je taky náročné. Chce to asi víc nápadů z naší strany.
Nepodařilo se nám dodržet plánovaný čas.


Naposledy upravil Mirka Stedra dne 31. 03. 2011 22:55:29, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2011 22:52:42    Předmět: Citovat

datum: 24. 3. 2011 - sedmé setkání

cíl: vzájemné naslouchání jeden druhému, seznámení se začátkem nového příběhu

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
13 dětí (7 děvčat, 6 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) zopakování pravidel (použití míčku) - 5 minut
3) představení oblíbené hračky dětmi,
přečtení poloviny první kapitoly z Nemocnice pro panenky - 30 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 5 minut

2)upevnění pravidel - 5 minut
Stále připomínáme potřebu neskákat si do řeči.

3) představení oblíbené hračky dětmi,
přečtení poloviny první kapitoly z Nemocnice pro panenky - 35 minut
Hračku přineslo pět dětí. Ostatní děti naslouchaly svým kamarádům. Dva kluci se dokonce spontánně zeptali , co vše dokáže malý robot, kterého přinesl jejich kamarád. On jim zaujatě odpovídal. Z časových důvodů jsme přečetly jen polovinu první kapitoly. Ukázaly jsme dětem, jak kniha vypadá. Zeptaly jsme se dětí, zda je čtení části příběhu zaujalo. Také nás zajímalo, na co by se ony samy chtěly zeptat.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut
Slíbily jsme, že otázky příště zapíšeme na tabuli, budeme se jim věnovat a samozřejmě dočteme první kapitolu příběhu.

Co se podařilo - Děti se učily naslouchat kamarádům, když představovaly své hračky. Byly zaujaté a úkol, který jsme si zadaly, se nám tedy podařilo splnit.

Co se nepodařilo - Lépe rozvrhnout čas. K otázkám, které v dětech část příběhu vyvolala, jsme se vlastně už nedostaly. A tak myslím, že budeme muset přečíst celou kapitolu příště pro připomenutí znovu. Myslím, že děti otázky do příště zapomenou.
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 04. 2011 22:37:44    Předmět: Citovat

datum: 31.3. 2011 - osmé setkání

cíl: čtení a tvoření otázek dětmi, upevňování vztahů v kolektivu

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
16 dětí (10 děvčat, 6 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) zopakování pravidel a pomoc při sestavení židlí do kroužku (pohybová aktivita) - 5 minut
3) přečtení druhé poloviny první kapitoly z Nemocnice pro panenky, tvoření otázek, hledání odpovědí - 30 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 2 minuty

2)zopakování pravidel a pohybová aktivita - 5 minut
Děti nás překvapily, jak rychle zvládly sestavit židličky do kruhu.

3)přečtení druhé poloviny první kapitoly z Nemocnice pro panenky, tvoření otázek, hledání odpovědí - 40 minut
Vybraly jsme starší děti ze třetí třídy, aby četly. Měly jsme tabuli, na kterou jsme zapsaly první tři otázky dětí. 1. Jak vypadá Kulíšek? 2.Odkud se vzal? Proč jsou lepší plyšáci než panenky? Děti mají trochu problémy se sestavováním otázek. Otázku o plyšácích jsme jim pomohly zformulovat, protože se mezi sebou dohadovaly na toto téma. Otázku- Kde se Kulíšek vzal?- vytvořila Zdena a vlastně jsme ji dětem vnutily. Na druhou stranu bylo docela zajímavé, že se děti konečně dohadují mezi sebou, zda je lepší panenka nebo plyšák a vlastně tak komunikují spolu a nejenom s námi. Protože jsme poprvé psaly otázky na tabuli a některé děti neumějí ještě pořádně číst, vedle otázek jsme velkými písmeny psaly jména těch, kteří otázku vytvořily, aby jim to pomohlo. Svá jména umí přečíst i napsat. Řešily jsme otázku č. 2 a děti se navzájem shodly, že panenky se vyrábí v továrně, že jsou z plastu, ale klidně se s nimi dá povídat.
4) závěr setkání, shrnutí - 3 minuty
Děti dostaly domácí úkol, ale pouze ty, které chtějí- nakreslit oblíbenou hračku.


Co se podařilo - komunikace v kolektivu, první náznaky hledajícího společenství. Podařilo se nám dospět k závěru, že panenky i plyšáci jsou neživé hračky, ale přesto se s nimi dá mluvit. Jedna holčička to uváděla na příkladu našeho králíka Petra, který opět seděl na stole vedle nás.

Co se nepodařilo - Některé děti byly roztěkané, do družiny přicházeli rodiče a během našeho vymezeného času si děti odváděli, stalo se to celkem 4x a myslím, že to narušilo chod schůzky s dětmi. Navíc nám paní vychovatelka oznámila, že další setkání musíme absolvovat hned dva další dny po sobě, neboť následující týden to nelze. Takže je malinko po pravidelnosti setkávání. Věra se rozhodla, že jeden den přijde sama, aby s dětmi pokračovala. Já a Zdena jsme bohužel nemohly takto rychle reagovat, vzhledem k pracovním povinnostem. Věra povede setkání sama, bude mě informovat, abych vytvořila záznam.


Naposledy upravil Mirka Stedra dne 13. 04. 2011 23:18:53, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 04. 2011 22:39:13    Předmět: Citovat

datum: 6. 4. 2011 - deváté setkání, vede pouze Věra, Mirka záznam

cíl: přečtení druhé kapitoly příběhu nemocnice pro panenky, tvoření otázek a hledání odpovědí

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (50 minut)
15 dětí (8 děvčat, 7 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (50 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) zopakování pravidel - 5 minut
3) výstava obrázků hraček, které děti přinesly - 5 minut
přečtení druhé kapitoly příběhu, hledání odpovědí na otázky - 30 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 5 minut

2)zopakování pravidel - 5 minut
Děti se překřikují, udržet pozornost je náročné.

3) výstava obrázků hraček, přečtení druhé kapitoly příběhu, hledání odpovědí na otázky
Obrázky děti vystavily v poličce v rohu místnosti. Věra slíbila, že příště si budeme povídat o hračkách na obrázcích.
Část druhé kapitoly četly děti, zbývající část Věra. Otázky děti dávaly téměř totožné jako minule, takže Věra vybrala z druhé kapitoly část o kamarádství a položila dětem otázku o kamarádech ve škole. Měla pocit, že děti otázka příliš nebavila. Nebyly aktivní a spíše stále odbíhaly od tématu někam jinam. Jako svůj postřeh Věra uvedla, že pravděpodobně nebylo dobře , že se obě schůzky konaly tak krátce po sobě.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut

Co se podařilo - Plánovaný čas byl dodržen. Děti více reagují mezi sebou navzájem.

Co se nepodařilo - Nepodařilo se tentokrát vzbudit u dětí větší zájem o dané téma. Zda nebyla dobře položena otázka či zda byly děti unavené, nevíme. Možná opravdu není dobře u tak malých dětí mít dvě schůzky tak rychle po sobě. Zřejmě je důležitá určitá pravidelnost. Ale nejsem si jista, zda jsou důvody, které uvádím správné. Je možné, že Věra měla přijmout otázky dětí, i když se jí zdály téměř totožné jako otázky z předcházející schůzky.


Naposledy upravil Mirka Stedra dne 13. 04. 2011 23:21:49, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 04. 2011 23:11:03    Předmět: Citovat

datum: 7. 4. 2011 - desáté setkání

cíl: návrat ke druhé kapitole příběhu nemocnice pro panenky, tvoření otázek a hledání odpovědí

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (50 minut)
10 dětí (6 děvčat, 4 kluci, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (50 minut)
1) vzájemné přivítání -5 minut
2) zopakování pravidel - 5 minut
3) povídání o obrázcích hraček, které děti přinesly - 5 minut
přečtení druhé kapitoly příběhu, hledání odpovědí na otázky - 30 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -5 minut


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 5 minut

2)zopakování pravidel - 5 minut
Je lepší, že jsou děti v menším kolektivu. Jsou klidnější.

3) výstava obrázků hraček, přečtení druhé kapitoly příběhu, hledání odpovědí na otázky - 35 minut
Děti popisovaly své obrázky, poté jsme přečetly znovu druhou kapitolu příběhu Nemocnice pro panenky. Děti četly celou kapitolu samy. Vymyslely společně otázku - Co vše mohou panenky dělat?
Zkusily jsme na otázku navázat, zda jsou panenky kamarádi a zda mají děti kamarády i jiné než panenky. Tentokrát se nám dařilo a děti reagovaly se zájmem.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut

Co se podařilo - Plánovaný čas byl opět dodržen. Je ale pravda, že jsme si u paní vychovatelky prosadily pět minut navíc. Děti už se vnímají při povídání navzájem, nekomunikují pouze s námi, i když jsou to spíše jen náznaky.

Co se nepodařilo - Vlastně jsme docela spokojené. Dařilo se nám. Patrně menší počet dětí je lepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 01. 05. 2011 20:21:18    Předmět: Citovat

datum: 27. 4. 2011 - 11. setkání

cíl: pokračování v příběhu nemocnice pro panenky, třetí kapitola, tvoření otázek a odpovědí mezi dětmi navzájem

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
12 dětí (7 děvčat, 5 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání - 2 minuty
2) zopakování pravidel - 5 minut
3) přečtení třetí kapitoly příběhu, otázky a odpovědi - 35 minut
4) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -3 minuty


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 2 minuty

2)zopakování pravidel - 3 minuty
Byly jsme předvapené, děti samy připravily židle do kruhu a čekaly na nás připravené, dokonce samy hledaly míček, který používáme při předávání slova, aby si neskákaly do řeči.

3) přečtení třetí kapitoly příběhu, otázky a odpovědi - 40 minut
Děti přečetly společně s námi jen polovinu kapitoly a bylo vidět, že příliš nevnímají, co čtou. Paní vychovatelka nás informovala, že poslední dvě hodiny byly v bazénu plavat a že jsou unavené. Pokusily jsme se tedy oživit naše setkání, půjčily jsme si panenku a děti kladly otázky přímo panence. Byly jednotvárné, ale byly. Zahraješ si se mnou panenko hokej? Zahraješ si fotbal? Půjdeš se mnou ven? Vaneska nám dala námět pro další setkání, neboť jsme se pokusily pro oživení položit otázku, zda by svou oblíbenou hračku děti půjčily kamarádům, kteří sedí v místnosti družiny. Vaneska odpověděla, že Jirkovi ne, protože s její hračkou nezacházel dobře. Jirka na to, že to samozřejmě není pravda. Pokusíme se tento jejich rozhovor příště rozvinout. Z celého setkání bylo vidět, že po plavání mají děti spíše chuť spát než hledat otázky a odpovědi. Ale to se stává někdy i dospělým.

4) závěr setkání, shrnutí - 5 minut

Co se podařilo - děti už přijaly za své, že sedíme v kroužku, že používáme míček. Ptaly se na králíka Petra, kterého jsme sebou tentokráte neměly.

Co se nepodařilo - Překročily jsme čas o pět minut. Myslím, že nás trochu zdržuje, když děti čtou samy, protože to moc neumějí. Naše vlastní společné hledání otázek a odpovědí se moc neposunulo. Děti tvořily otázky jednotvárně a ptaly se pouze panenky. Aby došlo vůbec k nějakému dialogu mezi nimi, musely jsme jim pomoct vlastní otázkou. K dialogu došlo, ale byl spíše ve vzájemném vztahu dvou dětí negativní.
Pravdou je však, že tato negativní reakce nás může příště posunout dost podstatně dál, pokud budeme umět tuto situaci správně rozvinout. Uvidíme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Mirka Stedra



Založen(a): 2.12.2010
Příspěvky: 9
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 06. 2011 15:12:06    Předmět: Citovat

datum: 12.5. 2011 - 12. setkání

cíl: pokračování v příběhu nemocnice pro panenky, polovina čtvrté kapitoly, tvoření otázek a odpovědí mezi dětmi navzájem, upevňování vztahů v kolektivu

časová dotace: 12.15 - 13.00. hod. (45 minut)
16 dětí (10 děvčat, 6 kluků, první, druhá, třetí třída)

plánovaná struktura setkání: (45 minut)
1) vzájemné přivítání - 2 minuty
2) zopakování pravidel - 5 minut
3) přečtení poloviny čtvrté kapitoly příběhu, otázky a odpovědi - 15 minut
4)Tvoření otázek a navazování na sebe - 20 minut
5) závěr setkání, shrnutí, rozloučení -3 minuty


skutečná struktura setkání: (50 minut)
1)vzájemné přivítání - 2 minuty

2)zopakování pravidel, pohybová aktivita - 8 minut
Děti bylyjako pytel blech, tak jsme přidaly malou pohybovou aktivitu (cvičení na protažení), aby se protáhly a trochu zklidnily. Děti přijímaly plyšového králíka Petra, míček již s naprostou samozřejmostí. Také sezení do kruhu se jim líbílo, dávaly nám najevo, že se na setkání s ními těší.

3) přečtení poloviny čtvrté kapitoly příběhu, otázky a odpovědi - 25 minut
Špatně čtou a tak jsme jim hodně pomáhaly, někdy se tak soustředily na čtení, že nevnímaly obsah. Tak bylo třeba se ptát, o čem je kapitola.

4) tvoření otázek a navazování na sebe - 13 minut
Musely jsme sledovat, zda děti tvoří otázky k tématu. Pomohl nám králík Petr, kterému, jak se zdá děti neměly problém klást otázky. Berou ho vážně jako kamaráda. Jen otázky typu: Půjdeš si zahrát se mnou hokej? se k obsahu čtvrté kapitoly vážně nevztahují.

5) závěr setkání, shrnutí - 2 minuty

Co se podařilo - děti už přijaly za své, že sedíme v kroužku, že používáme míček. králíka - s naprostou samozřejmostí. Co je velkým úspěchem? Děti s naší pomocí už malinko navazují jeden na druhého. To se snad stalo poprvé od dob našich společných setkávání.

Co se nepodařilo - Špatně jsme rozvrhly čas. Vždy nás zdrží, když děti čtou. Děti moc číst neumějí, musíme jim hodně pomáhat. Vždy nám to zabere více času a na otázky času zbývá naopak málo. Budeme přemýšlet, jak přistupovat ke čtení, aby to bylo pro naše filosofování efektivnější.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign