Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zprávy z průběhu praxe - ZŠ Elementaria, Plzeň

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Marie Krátká



Založen(a): 16.3.2010
Příspěvky: 1
Město: PLZEŇ

PříspěvekZaslal(a): 07. 04. 2010 22:51:59    Předmět: Zprávy z průběhu praxe - ZŠ Elementaria, Plzeň Citovat

[11.3.2010

Můj první opravdový pokus o filozofování s dětmi v praxi.

V úvodu se omlouvám za zpětné posílání zpráv z praxe, ale v období finišování bakalářky to bohužel nešlo jinak...ale dělala jsem v průběhu filozofování poctivé poznámky do sešitu, tak snad to bude i tak dost autentické...dále na úvod pár slov k věkové kategorii. Jelikož jsem byla na praxi ve školní družině, pracovala jsem s dětmi ve věku 6 - 11 let. Jde školu s velmi malým počtem dětí, tak i přesto, že tam mají dvě oddělení rozdělené podle věku, jsou děti často spojeny do oddělení jednoho, zvláště ke konci školní družiny, kdy většina již odešla domu.

První opravdový pokus se vydařil. Ve spolupráci s vychovatelkou jsme dětem předvedly jednoduchou první pomoc, vysvětlily jsme jim, že je důležité to znát a děti si vyzkoušely ošetřit zranění jeden na druhém. Poté jsem se dětí zeptala, jestli je k tématu ještě něco zajímá. Tématu se sice dotýkal jen jeden dotaz, ale to vůbec nevadilo. Zde jsou otázky, které padly:

1) Proč chodíme do školy?
2) Jak se dostane zraněný do nemocnice, když nepřijede sanitka?
3) Proč jí kluci papír?
4) Z čeho jsou vyrobena gumová zvířátka?
5) Proč Davídek povídá při hodině?
6) Z čeho se vyrábí oblečení?
7) Z čeho se vyrábí papír?

Otázky jsem psala na tabuli a klasickým hlasováním zvítězila otázka číslo 6., tedy z čeho je vyrobeno oblečení. Seděli jsme na koberci v kroužku. Tvůrce otázky byl vyzván, aby ostatním vysvětlil, proč ho právě toto zajímá. Místo toho jsme se dočkali pokrčení ramen, ale bylo vidět, že nedokáže vysvětlit proč se na to ptá, ale zájem o totu otázku byl nejen od něj. Děti se hlásily a postupně říkaly, z čeho je oblečení vyrobeno. Zajímavostí je, že jako první materiál byl vysloven plast. Řekl to Bořek a všichni se mu za to smáli. Tak jsem jim vysvětlila, že Bořek má pravdu, protože z platů se vyrábí například drahé zimní sportovní bundy nebo fleecové mikiny, aby nám bylo dobře při lyžování. Tak jsme se dostali skrze oblečení k ekologii a hned jsme měli přínosné téma. Poté se vyjmenovaly další materiály a příklady oblečení z nich. Z prvního filozofování mám výborný pocit. Je to dané také tím, že zde byly jen děti z prvního oddělení, tedy prvňáci a druháci, kteří jsou zvyklý poslouchat svou vychovatelku. Příští týden si to vyzkouším v oddělení druhém, kde jsou třeťáci, čtvrťáci i několik páťáků, kteří nejsou poslední rok nesjou zvyklý napevný režim, protože místo stálé vychoavtelky se u nich střídají učitelky nad rámec své práce. Mají to sice zaplacené, ale chodí si sem spíše odpočinout a podle toho to také vypadá...

15.3.2010

Jak je již výše uvedeno, dnes jsem si chtěla vyzkoušet filozofování se staršími dětmi z druhého oddělení. Podotýkám, že mě znají stejně jako děti z oddělení prvního, protože spoustu aktivit jsme minulý týden dělali společně.Připravila jsem si pro ně text z Romany, kapitolu třetí, Je to jen hra. Chtěla jsem využít velké obliby počítačových her nejen u těchto dětí.Uvedla jsem téma tím, že jsme si chvíli povídaly o tom, kdo jaké hry hraje, na jakých platformách atp...poté jsem začala číst příběh, přičemž děti sice odmítaly sedět v kruhu na koberci, každý si dělal víceméně co chtěl, kluci hráli karty, holky si malovaly, ale bylo vidět, že většina poslouchá a někteří se hlásily o pokračování v četbě. Přečetla jsem dvě strany a předala jsem text do rukou jedné z holek. Četla sice plyně, ale dost potichu a bez potřebné intonace, proto si myslím, že dost kluků přestalo poslouchat. Tak jsem po chvíli vystřídala Verunku Lojzíkem, ale to byl bohužel už úplný konec....Lojza nečetl úplně špatně, ale občas se zadrhával a tak jsem ztratila i poslední zaujaté posluchače...než jsme text dočetli, tak přijel školní autobus a většina dětí odjela...dnešní diskutování se tedy nepovedlo, ale myslím si, že znám příčiny a příště se jich budu vyvarovat.

Zajímá mě, zdali si také myslíte, že předání četby textu do rukou dětí opravdu stálo za dnešním nezdarem. Předem děkuji za příspěvky.

16.3.2010

Po včerejším nezdaru jsem se na to dnes pokusila jít formou hry.
Rozdělila jsem děti na dva týmy, z nichž jedni byly zlí a druzí hodní. Jeden dobrovolník byl vždy v roli oběti, kterou zlí děti napadaly a hodní osvobozovaly. V roli oběti se postupně vystřídaly všichni. Při hře byl docela velký rozruch, ale alespoň se děti vyřádily. Poté jsme si sedly do kroužku, kupodivu s tím dnes nebyl takový problém jako včera, zřejmě proto, že byla předtím hra a děti tak neměly nic svého rozpracovaného. Vyzvala jsem děti, ať se pokusí popsat, jak se cítily v roli oběti. Někteří nechtěly říkat nic, nebo prostě nevěděly co by řekly, ale celkově se shodly, že to nebyl moc příjemný pocit. Tak jsem se jich zeptala, co si myslí o tom, že jsou lidé, kteří napadají ostatní a proč to asi dělají a jestli si myslí, že násilí je k něčemu dobré. Tak jsem se dozvěděla, že násilí není dobrá věc, ale když násilí využívají mocní lidé třeba k dobytí území nebo k obraně svého státu, tak to zas tak špatné prý není. Dál jsme se dnes nedostali, protože skupina se postupně přestala soustředit a rozpadla se.
Stejně by jsme ale brzy skončily, protože sluníčko lákalo k procházce.

17.3.2010

Dnes jsme se k filozofování dostaly až ke konci družiny, protože bylo krásné jarní počasí, tak jsme byly s dětmi téměř celou dobu venku. Po odjezdu autobusů nám zde zůstalo pět dětí. Tři z prvního oddělení a dvě z druhého. Již včera bylo moc hezké počasí, tak jsem tušila, že to dnes tak nějak dopadne. Včera byl úvod pro filozofování hravý, tak na dnešek jsem si zase připravila text, o kterém jsem doufala, že bude srozumetelný pro obě věkové kategorie dětí a že je také všechny zaujme.Text sice nepochází z textů k filozofování s dětmi, ale také vyvolává spoustu naléhavých otázek. Jde o knihu Nejkrásnější dobrodružné příběhy. Přečetla jsem dětem příběh, ve kterém se kůň svěřoval se svými zážitky ve válce. Oproti pondělku děti dychtivě naslouchaly, byla jsem ohromně překvapena. Ještě jsem ani nedočetla a už se na mě sypaly otázky. Zde jsou některé z nich:

1) Proč byla válka?
2) Proč pána zabili?
3) Proč byly napřed silní a potom slabí?
4) Jak král získal moc?

Poctivým hlasováním zvítězila otázka číslo 4., tedy jak král získal moc.
Vkládám dětský myšlenkový sled jak král získal moc.
Byla skupina lidí --> ta zvolila krále --> trůn se dědil --> ptám se, kdo zdědí trůn, když král nebude mít žádné potomky --> Lojza odpovidá, že předá moc někomu, kdo si ji zaslouží --> tak se ptám, čím si ji zaslouži, načež děti dávají dohromady souhrn vlastností a schopností, které by měl mít spravný král --> měl by být chytrý, statečný, milý, spravedlivý, silný, nespavý s dobrým sluchem.

V tuto chvíli si přišli rodiče už i pro poslední holčičky, tak jsme diskuzi definitivně ukončily. Myslím, že dnes to děti moc bavilo, tak jsem zvědavá na příště.

21.3. 2010

Dnes bylo opět krásně a tak děti byly již po mém příchodu všichni venku a proto bylo těžké s nimi chtít filozofovat. Přesto se to nakonec povedlo, i když improvizovaně. Seděla jsem na lavičce a dohlížela na kluky, co si hráli na písku. Zeptala jsem se jich, co to staví. Dozvěděla jsem se, že vytváří doly a těží vodu, která se vsákla do podzemí. V tu chvíli mě napadlo zeptat se, na co je voda a postupně jsem položila ještě otázku zdali může všechna voda světa zmizet a také co dělají s tou vytěženou vodou.

Otázka: Na co je voda?

Děti se překřikují a dozvídám se, že voda je na pití, na zalévání kytek a stromů aby nám mohly dávat vzduch.

Otázka: Může všechna voda světa zmizet, vypařit se?

Dozvídám se, že ano a to prý vlivem vedra, sopečných výbuchů a kácením deštných pralesů.
Někteří nesouhlasí a tvrdí, že všechna voda nikdy nezmizí, že vždycky bude nějaká voda, která se vsákla do podzemí a ta se právě pak musí vytěžit a po vytěžení vyčistit, aby byla k použití. Zajímavou myšlenku vyslovil Patrik, který řekl, že jediná voda, která na světě potom zbude bude voda, kterou budou mít sebou lidé v letadlech.
Překvapuje mě, jaké informace děti mají a jak jsou přemýšlivé. Podotýkám, že v tomto případě šlo převážně o druháky a třeťáky, Patrik je dokonce prvňák.

22.3.2010

Dnešní den mi připravil téměř totožnou situaci, tak jsem se opět snažila improvizovat. Děti pobíhaly po školním dvorku, jedna skupinka skákala přes provaz, druhá hrála vybíjenou a třetí skupinkou byli opět kluci písku. Tak jsem se pokusila o stejný systém jako včera, jelikož se to docela osvědčilo. Napadlo mě zeptat se, čím chtějí být. Dozvěděla jsem se různé povolání, od námořníka přes lékaře až po kosmonauta, nejvíce mi ale inspiroval pro další otázky Alfík, který řekl, že bude boháčem.

Otázka: Co je to bohatství?

Tak na tuhle otázku mi kluci jeden přes druhého říkali, že bohatý je člověk, který má hodně peněz a proto se má dobře.  Alfík na to říká, že aby měl hodně peněz, musí mít třeba ropu, kterou mají oni u babičky na zahradě a proto on bude bohatý.  tak se ptám, jestli je každý bohatý také vždy šťastný  na to říká Lojza, že i bohatý může být smutný, když mu třeba umře pes  ostatní s ním souhlasí, akorát Vojta říká, že si holt koupí dalšího psa, kterého pak taky bude mít rád  tak namítám, že to ale už nebude ten stejný pes, i když bude stejné rasy, že to přece není, jako když třeba člověk vymění auto  tak na to se dozvídám, že to nebude, ale nový pes pomůže zmírnit smutek po psu předchozím.
Pochválila jsem kluky za to, jak přemýšlí a šla jsem vystřídat Ilonku – vychovatelku v točení provazem, aby holky mohly skákat.

26.3.2010

V pátek jsme šly s dětmi do lesa, což mi moc příležitostí pro filozofování nepřineslo, takže další příležitost byla v pondělí. Naštěstí jsme dnes nebyly s dětmi jen venku, tak jsem si vzala pár dětí, které chtěly stranou. Byli mezi nimi jak prvňáci, druháci, tak i někteří třeťáci i čtvrťáci, dohromady devět dětí, což mě docela potěšilo, ale zároveň jsem měla dilema, jaké téma zvolit. Měla jsem u sebe knihu Nejkrásnější dobrodružné příběhy, a také nějaké materiály z Kio a Ali i z Romany. Nakonec jsem sáhla po kapitole nejkrásnějších dobrodružných příbězích, které se již osvědčily. Vybrala jsem takovou kapitolu, abych pak mohla použít manuál z příručky k Romaně, kde se řeší myšlenka napadnutí. Příběh pojednával o námořnické posádce, která lovila velryby, ale jedna velryba napadla také je.

Po přečtění jsem se klasicky zeptala, jestli k tomu někoho napadá nějaká otázka a zde je výpis otázek.

1) Jak byla velryba, která je napadla velká?
2) Proč se k velrybě přiblížili tak blízko?
3) Proč si Davídek žmoulá papír v ruce?
4) Proč neodpluli rychle pryč, když byla velryba tak veliká?
5) A proč vůbec chtěli velryby lovit?
6) Měla loď velký plachty?

Hlasováním zvítězila první otázka. Ukázala jsem jim tedy ilustrace a chvíli jsme si povídali o tom, jak si tu velrybu představují oni a jestli by skutečně mohla být tak veliká. Potom jsem se ptala, jestli znají rozdíl mezi tím, když se řekne, že velryba byla napadena nemocí nebo když se řekne, že velryba byla napadena pytláky. (inspirace v příručce ke cvičení napadnout). Načež jsem se dozvěděla, že je to skoro stejný, protože obojí je špatné, na nemoc může velryba umřít stejně tak, jako když je chycena pytláky do sítí. Poté jsme ještě rozvíjeli otázku, jestli je lov velryb správný, jestli je velryba ryba nebo savec a jaký v tom je rozdíl. Myslím, že dnešní diskuse se povedla, děti by si ještě povídaly, ale už byl čas připravit se na příjezd školních autobusů.

27.3.2010

Dnes byl předposlední den mé souvislé praxe a tím poslední příležitost pro filozofování s dětmi, protože na zítra jsem pro měla připravené různé hry, abych se poslední den mohla věnovat všem a nejen těm, kteří mají zájem diskutovat. Bohužel se to ale dnes moc nepovedlo. Děti byly sice uvnitř, ale většina z nich byla na kroužcích a Ti co zde zůstaly nejsou zrovna příznivci povídacích aktivit abychom si v klidu sedli a něco přečetli bylo tedy ztraceno. Tak jsem se alespoň snažila využít toho, že si hrály s kostkami na obchod. (To je zde oblíbené – vytvářejí hamburgery s kostek a menšími kostkami se platí.) Ptala jsem se, jestli jsou hamburgery zdravé, kolik stojí, jestli ví kolik stojí skutečný hamburger a kolik rohlík a jestli se jim to zdá moc nebo málo. Chvíli to vypadalo, že je moje otázky docela zaujaly, ale v tom se Kuba s Vítkem začli hádat a prát, protože Kuba prý nezaplatil Vítkovi za jeho hamburgery a ukradl mu je….byl to slušný povyk, Vítek se dokonce rozbrečel, tak jsem měla co dělat, abych je uklidnila a vysvětlila Kubovi, že přece nemůže Vítkovi ani nikomu jinému krást hamburgery ani nic jiného. Po zklidnění situace jsem se ještě ostatních snažila ptát, co si myslí o krádežích, načež jsem se dozvěděla, že je to sice špatné, ale může být docela dobrodužné jít v černých kuklách a skvělé výstroji vykrást banku…doufám, že děti dokáží odlišovat představy od reality a že převládá názor, že krást se nemá…


26.4.2010

Dnes jsem po byla po jisté době od skončení souvislé praxe navštívit děti ve školní družině, kde praxe probíhala. Slíbila jsem dětem, že se na ně přijdu podívat a že pro ně budu mít nějakou hru. Jelikož mi ale scházeli ještě dvě filozofická setkání, abych mohla zdárně zakončit nejen klasickou praxi, ale také filozofii pro děti v praxi, tak jsem si připravila filozofii hrou.
Rozházela jsem papírky dvou barev na koberec. Některé papírky byly prázdné, na některých bylo číslo a číslu přiřazená slabika, tak aby správné seřazení podle čísel dávalo námět pro filozofování. Děti byly rozděleny do dvou týmů a šlo tedy o to, který tým dříve najde postupně všechny čísla a seřadí je ve větu. Vyhrál tým červených, jejichž věta zněla: Má počítač také mozek?

Otázka č.1 Má počítač také mozek?

Některé děti se šly po hře věnovat jiným činnostem, myslely si, že je vše hotovo, ačkoli jsem jim zdůrazňovala, že po hře bude následovat ještě povídání. Nicméně pár dětí z každé skupiny zůstalo a nad otázkou se zamyslely. V případě skupiny červených šlo o tři holky. Společně se shodly, že počítač mozek má. Tak jsem se zeptala, proč si to myslí. Zde je sled myšlenek.

Počítač má mozek  protože má paměť  je to ale jiný druh mozku, než má člověk  ptám se, v čem je jiný  Zuzka odpovídá, že je to jiný, protože počítač myslí, jenom když ho někdo zapne, člověka nikdo zapínat nemusí, ostatní souhlasí  taky souhlasím, chválím za myšlenku a dodávám, že je to taky jiný druh myšlení, protože se nevyvíjí, každý počítač má tak dobrý ,,mozek´´ jaký mu člověk na počátku vyrobí a takový mu zůstává, nemění se v závislosti například na věku jako u člověka. Tímto jsme toto téma uzavřely, holky už vypadaly, že toho mají dost.

Otázka č. 2 Mají zvířata taky duši?

Pro tuhle otázku mi zůstali tři holky a jeden kluk.

Jára se na úvod ptal, co to je duše, tak to mi dalo docela zabrat, ale nakonec pochopily, že jde o to, jestli zvířata mají podobné cítění jako člověk. Pomohla jsem si příkladem, jestli nějak působí na fenku, když jí odebírají štěňata. Sled dětských myšlenek byl podobný jako u předchozí otázky.

Všichni čtyři se shodli na tom, že zvířata mají duši, protože se pohybují, chtějí se mazlit atp.  tak se ptám, jestli mohou mít zvířata taky špatnou duši, jako někteří lidé  chvilka ticha  Adélka povídá, že možná jo, protože někteří psi napadají lidi  Jára na to namítá, že to je ale většinou proto, že je lidi vyprovokují nebo jim jinak ubližují  Verunka dodává, že taky můžou být vychovaný k tomu, aby byli zlí, protože jejich páníčkové s nimi chtějí chodit na psí zápasy  souhlasím s Járou i s Adélkou a dodávám, že tedy asi některá zvířata jsou od přírody agresivnější než jiná, ale většinou to bylo dáno proto, aby přežily ve svém přirozeném prostředí a člověk jejich schopnosti zneužil například ke psím zápasům. Touto myšlenkou jsme museli diskuzi ukončit, protože přijel školní autobus.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign