Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zprávy z průběžné praxe_ZŠ Rudolfovská_etika s prvňáčky

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Lenka Macků



Založen(a): 4.2.2007
Příspěvky: 30
Město: Třeboň

PříspěvekZaslal(a): 05. 03. 2010 09:48:46    Předmět: Zprávy z průběžné praxe_ZŠ Rudolfovská_etika s prvňáčky Citovat

Sem vkládejte reflexi své praxe z hodin etiky na ZŠ Rudolfovská.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 05. 03. 2010 12:54:22    Předmět: první hodina na kukandu Citovat


Já a Tom budeme chodit na praxe na CZŠ do hodin etiky prvňáčků. Nějak jsme vůbec nevěděli co od toho čekat a nějak to stále moc nevíme...
V pondělí 1.3. jsme byli na CZŠ poprvé, seznámili jsme se s panem zástupcem, který u prvňáčků etiku učí. Pak jsme se účastnili celé hodiny etiky, pan učitel nás nepředstavil, ani my sami jsme se nepředstavili, což musíme v pondělí napravit, chudáci děti vůbec nevěděly, co jsme zač.. Dětí je ve třídě v době naší přítomnosti bylo 29, jsou to dvě třídy spojené dobromady, na 5 dětí ani nevyzbyly lavice, takže seděly vzadu na lině a byly nějak mimo celé dění hodiny, což není vůbec divné.. Navíc byly pěkně rozdováděné, protože bylo po jarních prázdninách.. Pan učitel neznal ani jména dětí, oslovoval je víceméně "ty" a ukázáním na dané dítě, případně svoji volbu specifikoval podle aktuálního oblečení dítěte (něco jako modrej, zelená Shocked ).. Což bychom asi také chtěli změnit vytvořením jmenovek, které by děti na naše hodiny měly zřejmě postavené před sebou na lavicích, nevím totiž, jak by bylo snesitelné odsunování lavic a sezení v kroužku na zemi.. Ptali jsme se také na to, jestli by bylo možné rozdělit děti na půlku a každý z nás by pracoval s půlkou dětí, prý je problém v nedostatku volných místností. Pan učitel v hodine používal knihu Osvěžení pro duši od Bruna Ferrera, četl z ní asi 2 nebo 3 krátké příběhy, děti pak na ně reagovaly, také si zkoušeli situaci u lékaře (pozdravení, představení se..), také vyprávěl jeden svůj příběh z vojny, na začátku se ptal, kdo kdy a jak naposledy potěšil svoji babičku, nebo pomohl mamince. Já trošku nevím, jestli tyto otázky nejsou nebezpečné, může se stát, že některé děti nemají žádnou babičku nebo maminku.. No a takže od pondělí vedeme celé hodiny já a Tom. Máme se soustředit na to vést děti k tomu, aby uměly pozdravit, představit se, omluvit se, dojít si k lékaři, na nákup, telefonovat na IZS, pohybovat se v MHD, aby se orientovaly v základech ekologie, nebo trávení volného času, nebo otázkách cíle života... Prý máme zkusit propojit hodiny etiky s náplní hodiny prvouky, který zde pan učitel také učí, půjčil mi i jejich učebnici, tak mám teď 3 dny na to něco vymyslet Laughing
Mějte se hezky a ahoj!


Naposledy upravil Eva Křenková dne 19. 03. 2010 23:34:35, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2010 13:42:50    Předmět: PONDĚLÍ 8. 3. 2010 Citovat


Na hodině bylo přítomno 31 dětí. Na začátku hodiny jsme se stručně představili a řekli jsme dětem, že za nimi teď budeme na etiku asi tři měsíce chodit, z čehož byly překvapené, ale myslím, že ne nepříjemně. Laughing Poté jsme každému rozdali čtvrtku, aby si vytvořili jmenovky a daly si je před sebe na stůl, abychom je mohli oslovovat jménem, sami jsme si nalepili na trika samolepky s našimi jmény. U stolů sedí ale pouze 24 dětí, dvě sedí na vysokých židlích u piána a zbytek vzadu na zemi... je to pro nás dost nepříjemné a nějak nevíme, jak to vyřešit. Na děti sedící vzadu není od tabule v podstatě vidět, když se hlásí, vidíme pouze zvednutou jmenovku.. (Aby se necítily mimo, procházíme v průběhu hodiny po celé třídě.) Možná v pondělí zkusíme zatlačit na pana učitele, aby mohly být děti rozděleny na 2 skupiny. Na prvním setkání říkal, že je nedostatek tříd, ale podle mě, i kdybychom měli být v šatně, tak by to bylo lepší než tohle Rolling Eyes Poté jsem dětem částečně vyprávěla a částečně četla dva příběhy z knihy od Bruna Ferrera Příběhy pro potěchu duše, jeden byl o pomáhání si a jeden o tom, že bezchybné neznamená nejlepší. Poté jsme dětem vždy pokládali otázky, jako Kdy jste někoho požádali o pomoc, Kdy někdo požádal o pomoc Vás, Je důležitější mít kolem sebe přátele, než být nejlepší.. Ke konci hodiny jsme dětem rozdali do dvojic jeden A3 barevný papír a jeden A4 bílý papír. Bylo zajímavé pozorovat, jak si některé děti přivlastnily ten velký barevný a sousedovi strčily ten obyčejný, jiné děti zase položily papíry na sebe doprostřed lavice. Úkolem dětí bylo poslepu ve dvojicích co nejvíce počmárat bílý papír, velké papíry sloužily jen jako podložka, aby si nepočmáraly lavice. Pak si děti svoje papíry navzájem ukázaly a Tom se ptal, kdo by úkol raději plnil sám, než ve dvojici. Jedna holčička neměla dvojici a tak jsem poprosila pana učitele, aby s ní byl ve dvojici, řekl že ano, ale až pozdě jsem si všimla, že holčička čmárá sama a on jí jen drží papír, zapomněla jsem mu pak říct, že měl s ní i čmárat, ne se jen dívat.
Jsme zvědaví na další hodinu Razz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Macků



Založen(a): 4.2.2007
Příspěvky: 30
Město: Třeboň

PříspěvekZaslal(a): 15. 03. 2010 22:12:00    Předmět: Citovat

Ahoj Evi a Tome,
hrozně by mě zajímalo, když jste pokládali ty otázky, co na to ty děti? Byly tam nějaké odpovědi, které vás zaujaly? Nebo třeba jen půlminutová diskuze? Držím palce dalším hodinám!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 17. 03. 2010 09:39:48    Předmět: Citovat

Ahoj,
děti na nás reagují, v tom problém není, problém je podle mě v tom, že ony jsou zvyklé na frontální způsob výuky... teď nevím, jak to přesně napsat, abych se dobře vyjádřila, ale zkrátka že jsou zvyklé pouze na interakci typu učitel položí otázku - dítě samo za sebe odpoví. Ostatní buď se hlásí dál a chtějí také samy za sebe odpovědět, nebo dají ruku dolu a čekají na další otázku. Není tady vůbec reakce dítěte na dítě. Možná proto, že jsme jim o tom neřekli...zkusíme jim to říct a ukázat příště, kdy se snad už více dostaneme k samotnému filosofování, asi trochu vzdáleně, ale zkusíme to. Teď v pondělí jsme to trochu nakousli - příběh, otázky, hlasování. Podrobnosti napíše Tom Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ludmila Muchová



Založen(a): 7.2.2007
Příspěvky: 7
Město: Brno

PříspěvekZaslal(a): 19. 03. 2010 20:36:37    Předmět: Citovat

Milí filosofové,
já si myslím, že by stačilo dětem, které vyšlou otázku na vás, ji prostě zase vrátit tím jednoduchým: Co si o tom myslí, co právě řekl Tomáš, ostatní? Nebo: Souhlasíte všichni s Tomášem? Nebo má někdo z vás jiný názor? Nebo: Jak tomu, co říká Tomáš, rozumíte vy ostatní? Nebo: Chtěl by někdo něco dodat k tomu, co říká Tomáš? Prostě sami jejich názory nehodnoťte, ani neodpovídejte na jejich otázky. Tedy většinou ne, kdybyste to dělali pořád, mohly by děti získat dojem, že na nich jenom vyzvídáte a sami nic říci o svých názorech a důvodech nechcete, a to by nebylo dobré. Chce to najít rovnováhu. Nebojte, děti jsou učenlivé, začnou se bavit mezi sebou...
Zatím zdravím a držím palce, ať se podaří nějak vyřešit ten nevyhovující prostor. Myslím, že ten vám stěžuje život nejvíc.
Ludmila
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 03. 2010 23:33:46    Předmět: Citovat

Ludmilo, díky za příspěvek!
Prostory a počet dětí se asi hodně podílí na tom, že třeba já osobně jsem nějak upadla do stavu, kdy mám pocit, že to nemá žádný smysl, že si děti z toho stejně nic neodnesou a podobně. Na poslední hodině jich bylo už 33! (Sledujete, že na každé hodině je vždy o 2 děti více než na té předešlé? Evil or Very Mad) Vážně nevím, jak udržet pozornost tolika čertíků a jak třeba najít téma, které by bavilo všechny... Jsou tam děti, kterým to pálí a které chtějí být akční, ale bojím se, že kvůli těm, které to nebaví a které vyrušují z toho ty hodné jednak nic nemají a jednak na to taky začnou kašlat. A prostory pro rozdělení třídy na dvě skupiny prý nejsou a nebudou, prý nic není ideální, ani naše podmínky na praxi Rolling Eyes
Jsem moc ráda za Toma, za to, že si navzájem pomáháme a podporujeme se Cool Doufám, že Tom má stejný pocit Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2010 11:05:45    Předmět: Citovat

Tyjj, tolik malých človíčků na jednou je docela síla, avšak nevěšte hlavy!
Pokud jde o váš vztah s dětmi, chce to trochu času, spíš víc než míň. S autorativním chápáním učitele, vychovatele.. se setkáváme asi všichni. Je to obtížné, protože je toto pojetí ve škole obvykle podporováno. Takže to vypadá asi takto: my se tu naši jednu hodninu snažíme děckám něco ukázat a celý týden na to jim tuhle myšlenku škola systematicky likviduje. No, není to asi moc povzbuzující, ale jde to ;-)
Po našich zkušenostech souhlasím s Ludmilou, ikdyž napsaně to vypadá poněkud jednodušeji. Nespokojte se s jedinou odpovědí. Ikdyž byste se dětí ptali vy, zkuste jich najít víc, třeba je napsat na tabuli, zopakovat si je a porovnat je navzájem.
Jsem zvědavá, jak se to bude nadále vyvíjet.
Držim palce!
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
tomáš hub



Založen(a): 21.3.2010
Příspěvky: 5
Město: české budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 03. 2010 18:11:35    Předmět: Záznam z 15. 3. 2010 Citovat

Záznam z 15. 3. 2010
Hodinu jsme začali tím, že jsme děti rozesadili (děti, co seděli vzadu na koberci, se přemístili dopředu). Každý si sedl na jiné místo, vedle někoho jiného. Měla to být jakási prevence huhňání a mluvení. Později se ukázalo, že je docela neúčinná.
Následovala aktivita: děti dostaly papír, na který měly nakreslit, co je baví nejvíce nebo v čem si myslí, že vynikají. Zajímalo nás, jak se budou děti projevovat a do jaké míry jsou k sobě tolerantní. Většina dětí se představovalo docela nesměle (mluvily potichu), k tomu se přidávalo šuškání ostatních, takže průběh byl docela obtížný. S Evou jsme děti, které prezentovaly svůj výtvor, povzbuzovaly k hlasitějším projevům a k tomu jsme se snažili umírňovat ostatní „hučily“. Překvapilo mě, že se děti spíše zajímaly o to, co jejich spolužáci namalovaly než o to, co povídaly.
Dále jsem přečetl krátký příběh, který poukazoval na relativnost významu slova zla. Zkusily jsme „baumanovský způsob“: přečtení příběhu, formulování otázek, výběr otázky a diskuze. Po přečtení příběhu měly děti pokládat otázky, ale místo toho, nám sdělovaly své názory. Chtěli jsme po nich, aby je přeformulovaly do otázek, což nedokázaly nebo nepochopily. I přesto se našel člověk, který položil otázku: „Proč učí starší mladší?“ Této otázky jsme se chopily. Děti nám začaly odpovídat: „mají více zkušeností…, už prošli školou…atd.“ I když jsem se snažil jemně zpochybnit to, co říkaly, vždy se na mě sesypaly další odpovědi. Naštěstí bylo pět minut před zvoněním, takže jsme „diskuzi“ ukončily s tím, že budeme příště pokračovat.
V další hodině zkusíme zapracovat na tom, aby se děti začaly učit reagovat na své názory.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
tomáš hub



Založen(a): 21.3.2010
Příspěvky: 5
Město: české budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 03. 2010 19:18:39    Předmět: praxe Citovat

Záznam z 22. 3. 2010
Hodinu začala Eva povídáním si s dětmi o začínajícím jaru. Mámila z nich dojmy z právě se probouzející přírody. Děti se nenechaly moc vybízet, zavalily nás spoustou různých postřehů.
Následovala úprava třídy. S pomocí dětí jsme sesunuly lavice co nejvíce k tabuli a se značným úsilím se nám povedlo utvořit kolečko. Nikdy bych si nepomyslel, jaký bude problém zorganizovat třicet malých dětí tak, aby dělaly to, co se po nich vyžaduje.
„Diskuzi“ jsme započali otázkou, kterou jsme zvolili minule. A to „mají vyučovat starší mladší?“ Kupodivu si na to děti vzpomněly a zdálo se, že jeví zájem na toto téma diskutovat. S Evou jsme měli vypracovaný plán diskuze, kterého jsme se moc nedrželi, jelikož se diskuze vyvíjela docela zajímavým směrem. Snažili jsme se dětem vysvětlit, že se neučí jenom faktickým informacím, jako jsou dějiny, matematické operace atd., ale mohou se učit například toleranci aj. Při vysvětlování pojmu tolerance jsem se dosti zamotal. V tu chvíli převzala iniciativu Eva, ale z výrazu tváří dětí jsem usoudil, že moc nechápou, o co jde… Ve chvíli, kdy se děti už nesoustředily, provedla Eva cvičení. Párkrát jsme se hluboce nadechli a se čtvrtým výdechem jsme vyslovovali písmena A, pak E atd. Poté jsem přečetl krátký příběh o kohoutovi, který našel diamant. Protože byl hladový, nevěnoval mu pozornost. Jeden klučina začal spontánně mluvit o tom, jak je diamant cenný. Na mou otázku „proč je cenný“, odpověděl, že jeho otec za něj koupil dům. Zkusil jsem nadhodit otázku: „proč není diamant cenný pro zvířata?“ Zazněla odpověď: „protože ho nemůžou sníst.“ V jedné chvíli kdosi rozvinul teorii o tom, že by kohout mohl diamant vyměnit za rýži. K tomu jsem neměl co dodat
Celkově hodnotím hodinu docela pozitivně, až teda na ten počet dětí (jejich kolem 30). Aktivně se zapojuje asi deset dětí. Zbytek tomu co se děje, vůbec nevěnuje pozornost. Buď se baví a nevyslovitelně tím ruší nebo hledí, bůh ví po čem. No bude to ještě fuška.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2010 22:59:12    Předmět: Citovat

Co zkusit jít s dětma ven a rozdělit je na dvě skupiny? Šlo by to?
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 03. 2010 01:42:02    Předmět: Citovat

Terez, to je dobrý nápad, dík, zkusíme se na to poptat ve škole, jen si teď nedokážu představit, jak dojdou do šatny, obléknou se, přezují, půjdeme ven (za předpokladu, že ke škole patří třeba zahrada) proběhne hodina, vrátíme se do školy, zpátky se svléknou a přezují a dojdeme do družiny a to všechno za 45 minut..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 02. 04. 2010 21:24:02    Předmět: Citovat

Na Roznove jsme take vzdy meli problem s kazni deti a to jich nebylo tolik. Kdyz se dalo chodit ven, bylo to trochu lepsi. Hluk se tolik nerozlehal a alespon mne prislo, ze je vesti klid - a bylo pro me snazsi se soustredit na praci.. Ale byl to dvur, kde bylo minimum rusivych elementu, ktere by odvadely pozornost Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2010 09:47:14    Předmět: PONDĚLÍ 29. 3. 2010 Citovat

Na dnešní hodině jsme měli návštěvu, Lenku a Ludmilu. Před hodinou nás na chodbě pan zástupce prosil, abychom s dětmi trochu projeli Velikonoce z "křesťanského pojetí", což jsme sice odkývali, nicméně jsme se dětí pouze zeptali, jak tráví Velikonoce jejich rodiny, jaké zvyky dodržují apod. Hodinu jsme začali povídáním o uplynulém víkendu, následovaly velikonoční zvyky a pak Tom přečetl příběh o chlapci, jehož maminka zabíjela pavouky a jemu se to nelíbilo. Potom jsme se bavili o zabíjení zvířat, o tom, které se zabíjet smějí a které ne apod. Když bylo s dětmi k nevydržení, zahráli jsme si na kytaru 2 písničky, pak jsme chvíli pokračovali v diskuzi a pak už byl naštěstí konec hodiny Rolling Eyes Smile

Naposledy upravil Eva Křenková dne 15. 04. 2010 16:23:12, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2010 09:48:11    Předmět: PONDĚLÍ 5. 4. 2010 Citovat

Velikonoční pondělí - hodina nebyla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2010 09:52:22    Předmět: PONDĚLÍ 12. 4. 2010 Citovat

Porada pedagogického sboru CZŠ, celé škole odpadla 5. hodina, což jsme se dozvěděli až po našem příchodu - praxe se nekonala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
tomáš hub



Založen(a): 21.3.2010
Příspěvky: 5
Město: české budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 05. 2010 14:25:00    Předmět: praxe Citovat

záznam z 19. 4.

Tuhle tu hodinu hodnotím jako nejlepší. Tentokrát jsme s dětmi neseděli v kolečku, nechali jsme je v lavicích. Zjistili jsme, že jsou takhle klidnější, než když sedí pohromadě. Na úvod hodiny jsme s polovinou dětí zahráli hru: gordický uzel (nejsem si jistý názvem). Ukázalo se, že v 15. lidech je téměř nemožné se rozmotat. Udělali jsme tedy 2. družstva a zkusili to znovu. Tentokrát se to s naší pomocí podařilo. Ostatní děti, které zrovna nehrály, zvědavě koukaly, takže neměly čas dělat čurbes. Po hře následovala debata. Eva přečetla příběh a já měl na starost vedení debaty. Příběh se týkal otázky důležitosti či nedůležitosti fyzické vizáže. S dětmi jsem se tedy pokoušel debatovat na toto téma. Nevím jak, ale na pár minut se mi podařilo upoutat pozornost téměř všech dětí. Snažil jsem se otázkami typu: „kdo souhlasíte s X.? Kdo nesouhlasíte s Y.?“, děti naučit reagovat sami na sebe. Ve chvílích kdy se zdálo, že se děti, kromě jednoho kluka, jednohlasně shodují na názoru: „na fyzickém vzhledu nezáleží“, nahodil jsem otázku: „jak tedy přistupují k bezdomovcům?“. Kupodivu jsem se nesetkal s negativními odpověďmi. Tady jsem si nebyl jistý, nakolik byly děti upřímné. Avšak nenapadala mě žádná otázka, která by to dokázala rozlousknout. Tímto naše diskuze skončila. Na závěr naší hodiny jsme si s druhou polovinou dětí zahráli „gordický uzel“, a tak jsme ukončili naši hodinu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 05. 2010 15:33:26    Předmět: PONDĚLÍ 26. 4. 2010 Citovat

Tentokrát musel Tom zůstat ve škole na povinnou přednášku a tak jsem se vypravila na praxi sama. Panu zástupci jsem řekla, že tam se mnou být nemusí, že si to chci zkusit, jak to asi zvládnu. A přestože, stejně jako Tom, tak i já hodnotím minulou hodinu jako nejlepší, tak musím tuto hodinu zhodnotit jako nejhorší. Dětí bylo ve třídě opět 33, navíc mám občas pocity, že některé vidím na hodině poprvé. Na začátku hodiny byly děti celkem klidné, hodně se sháněly po Tomovi, což bylo milé. Vysvětlila jsem jim, proč tam není. Pak některé děti tvrdily, že nemají jmenovku, přestože jsem je třeba viděla, že ji mají a schovávají si ji. Už si ani nepamatuji, jestli jsem začala hodinu povídáním o víkendu, asi ano. Pak jsem přešla k tématu, chtěla jsem, aby si vzpomněly na pohádku O kohoutkovi a slepičce, dvě holčičky daly dohromady její hlavní příběh. Tématem pak bylo, proč bychom se měli s ostatními dělit, jakým způsobem, o co bychom se nikdy nerozdělili apod. Některé děti spolupracovaly, ale ve většině případů byly opravdu extrémně neukázněné, nepomáhalo ani to, co nám poradila Ludmila, jednotlivé děti oslovovat a komentovat jejich nekázeň a čekat až toho nechají. Během hodiny začala bouřka, na což děti velice aktivně reagovaly jak slovně, tak vstávaly a chtěly se koukat z okna. Po prvním velkém hromu se jeden klouček rozplakal, tak jsem za ním šla, nevěděla jsem, proč pláče, ostatní děti to pochopitelně začaly komentovat. Prý se bojí bouřky. Snažila jsem se ho uklidnit, že jsme v bezpečí apod., což moc nezabíralo. Ptala jsem se ho, jestli nechce jít do kanceláře k panu zástupci, že by se tam třeba cítil lépe, nebo do družiny, nic nechtěl, jenom jít domů. Pak už jen normálně pršelo, tak jsem si říkala, že se snad uklidní, což se nestalo. Pak jsem za ním šla ještě jednou, pořád jen opakoval, že se bojí a že chce domů. Už jsem byla úplně zoufalá, z něho i z ostatních rozdováděných dětí, tak jsem jim dala kreslit, během rozdávání papírů jsem řekla, že teď na minutku odejdu, a šla jsem za panem zástupcem, má kancelář téměř vedle třídy. Byl zrovna na obědě, tak jsem řekla paní sekretářce, nebo komu, že tam je jeden chlapec, co už 20 minut brečí kvůli bouřce a už vážně nevím co s ním. Tak řekla, že půjde se mnou, což jsem moc nechtěla, ale naštěstí šla kolem výchovná poradkyně, tak ta se mnou šla, řekla jsem jí, že nechci, aby to vypadalo, že jsem ji na toho kloučka zavolala, tak ať to nějak zaobalí. Udělala to dobře, klouček se uklidnil, dokonce si i vzal papír a začal kreslit, kreslili jsme nejoblíbenější věc. Jenže pak byl další hrom a byli jsme tam, kde předtím. Ptal se mě, jestli ta bouřka skončí ve 4 hodiny, nebo ve 2... Už se blížil konec hodiny a tak jsem řekla, že děti, které obrázek nestačily, si ho mají dodělat doma a příště si je ukážeme a okomentujeme. Děti si uklízely a v tom přišly nějaké 2 děti tak ze 4. třídy, že už máme jít dolů - do družiny, kde si je vezme paní družinářka a jdou na oběd. Tak jsem řekla, že už jdeme a tyto dvě děti odešly, jenže nechaly otevřené dveře a v nestřeženém okamžiku jedna holčička utekla. Já jsem si toho nevšimla, protože jsem se zrovna věnovala jiným balícím se dětem, přišly mi to říct jiné děti. Když jsem vyšla ven, už tam nebyla. Tak jsme se konečně vydali do družiny, jenže do toho vycházely děti i z jiných tříd, tak se tam začaly motat všechny dohromady. Dole mi paní družinářka vynadala, že už jsme tam měli dávno být, tak jsem se omluvila a ona, že to má vědět pan učitel, že tam mají být děti ještě před zvoněním, tak jsem říkala, že já to vím, že máme chodit dřív a že se moc omlouvám, že už se to nestane a ona, že mají s dětmi jen 15 minut na oběd, že pak tam jdou zase jiné děti nebo co a teď tedy mají už jen asi 10 minut, tak tam začala honit děti a tak jsem raději odešla.
U spousty věcí si nejsem jistá, že jsem je udělala správně. Když byly děti nepozorné, měla jsem změnit téma, nebo se je snažit zaujmout stávajícím? Bylo správné, že jsem šla pro pomoc s plačícím kloučkem, nebo jsem ho měla nechat plakat, když moje uklidňování nepomáhalo? Měla jsem jít hledat holčičku, která vyběhla ze třídy a nechat tam zbylých 32 dětí samotných, které už beztak měly být dávno na obědě?
.....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
tomáš hub



Založen(a): 21.3.2010
Příspěvky: 5
Město: české budějovice

PříspěvekZaslal(a): 12. 05. 2010 16:55:48    Předmět: praxe Citovat

3.5.2010

děti si na tuto hodinu přinesly obrázky z minula. měly za úkol nakreslit věc, kterou mají nejraději. zhruba pul hodiny jsme se s jednotlivými dětmi bavili o jejich nejoblíbenější věci. Snažili jsme se u nich otázkami typu: "myslíš, že to bude pořád tvá nejoblíbenější věc atd", nastartovat uvažování o hodnotě jejich nejoblíbenějších věcí. Následovala hra, kdy měly děti neverbálně ukazovat pocity (strach, radost, úzkost, lásku atd.) Poté jsem vyzval jednoho člověka, aby znázornil určitý pocit a ostatní měly hádat, co asi prožívá. Když chtěli mluvit, museli držet v ruce tenisák, který jsem jim na začátku hodil. Poté si mezi sebou tenisák házeli podle toho, kdo chtěl mluvit. Samozřejmě, že si častokrát házeli tenisák protekčně, ale došlo i na ty méně progresivní. Cíl byl jasný – neztratit se v chaosu a řevu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 12. 05. 2010 18:36:15    Předmět: PONDĚLÍ 10. 5. 2010 Citovat

Na začátku hodiny se Tom s dětmi pobavil o právě uplynulém víkendu, já jsem připravovala papíry na další činnost. Potom jsem každému rozdala jeden papír a měli za úkol nakreslit jakýkoli obrázek, ale se zavřenýma očima. Další obrázek děti kreslily pusou (tužkou mezi zubama) a třetí kreslily ve dvojici jednou tužkou oba dohromady a nesměli při tom vůbec mluvit. Pokaždé jsme si právě vzniklé obrázky ukázali a pověděli jsme si, jak se nám kreslilo, jak nám to bylo nepříjemné apod. Dětem jsme řekli, že vůbec nezáleží na tom, jak výsledný obrázek bude vypadat, že jde pouze o to, aby si to vyzkoušely. Přesto děti samozřejmě podváděly jak jen to šlo, což mě trochu mrzelo, ale samozřejmě jsem s tím počítala. Nevím, jak něčemu takovému zabránit, nebo spíš, jak dětem vysvětlit nebo je přesvědčit, aby nepodváděly..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
tomáš hub



Založen(a): 21.3.2010
Příspěvky: 5
Město: české budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 05. 2010 16:46:39    Předmět: Záznam z 17. 5. 2010 Citovat

Hodinu jsme klasicky začali povídáním si o víkendu. Je to dobrý způsob, jak s dětmi po týdnu navázat kontakt. Našim cílem bylo popovídat si s dětmi o škole (jejich motivaci, významu školy atd.). Evča si vzala úvodní slovo, vyprávěla dětem o historii školství. Poté jsme jim rozdali papíry a dětska kreslily: „co je baví na škole a co ne.“ Mělo to sloužit k navození tématu. Po skončení kreslení jsem se dětmi bavil o škole. Proč tam chodí, jak by to vypadalo, kdyby škola neexistovala atd. atd. Občas jsem rušily přesadil, v jedné chvíli jsem si připadal jako dirigent… Potěšilo mě, že některé děti už dokážou reagovat samy na sebe. Celkově hodnotím hodinu pozitivně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Křenková



Založen(a): 31.10.2009
Příspěvky: 24
Město: Praha/České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 05. 2010 14:41:10    Předmět: PONDĚLÍ 24. 5. 2010 Citovat

Touto hodinou jsme svou praxi u prvňáčků na etice zakončili. Rozhodli jsme se poslední hodinu udělat jako rekapitulaci všech předešlých hodin, zajímalo nás, co si děti pamatují, co si z hodin odnášejí, co se jim líbilo/neblíbilo..
Hodinu začal Tom tím, že se dětí zeptal, jestli je nějaká věc, která se jim o víkendu stala a která je překvapila. Děti mluvily o narození mláďat zvířátek u babiček, o narozeninách svých příbuzných, o MS v hokeji a tak.
Pak jsem se snažila z nich dostat témata, která jsme podle nich spolu probírali. Všechny děti dohromady si vzpomněly skoro na všechno, já jsem to psala tiskace heslovitě na tabuli. Pak jsme jim rozdali papíry a chtěli jsme, aby nakreslily, co se jim na našich hodinách líbilo, co nelíbilo a co se na našich hodinách naučili, co si z nich odnášejí v hlavě. Pro některé děti to byly celkem náročné úkoly. Hlavně to, co se v hodinách naučily často opisovaly z tabule nebo psali příklady, kterými jsme se jim snažili napovědět. Asi jsme jim měli říct, že na tyhle otázky neexistuje nějaká správná odpověď, ikdyž jsem se jim to snažila říct v průběhu toho, když kreslily. Často také 2 děti, které seděly vedle sebe od sebe opisovaly, respektive mám v několika případech 2 téměř stejné papíry..
Pak jsme ještě v rychlosti něco z těch nakreslených věcí probrali slovně a pak jsme dětem řekli, že už máme posledních pár minut, tak jestli mají ještě něco na srdíčku, co by nám chtěli říct. Tak jedna holčička řekla, že je škoda, že už tam nebudeme, že jsme na ně hodní, jiné děti se k ní přidaly, jinému klukovi to zase bylo jedno, že prý on chodí do školy tak jako tak. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zobrazit WWW stránky Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign