Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rozdíl mezi "povídáním" a FPD

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Další témata...
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Jana Cimr



Založen(a): 15.11.2007
Příspěvky: 62
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2010 14:52:29    Předmět: Rozdíl mezi "povídáním" a FPD Citovat

Ahojky,
na vánočním večírku Fpd padla otázka po rozdílu Fpd a pouhého povídání. Vzhledem k tomu, že mi tato otázka přijde dosti zásadní, rozhodla jsem se zeptat na vaše názory. Co si o tom myslíte? V čem spatřujete rozdíl mezi fpd a povídáním si, či jinými přístupy, například kritickým myšlením atd. ? Jaký smysl má pro vás fpd? Jak si myslíte, že by hodiny fpd měly vypadat? Klade si tyto otázky i někdo jiný?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2010 23:18:46    Předmět: Citovat

vidim v tom dve roviny - formalni a obsahova. Pokud ma jit o Filozofii pro deti, mela by myslim po formalni strance rozvijet to, co je cilem programu (napr. kriticke mysleni, tvorive mysleni atd.). Pokud jde o obsahovou - urcite jde rozvijet kriticke mysleni i pri pouhem povidani, ale aby povidani bylo filozoficke, melo by "tema" splnovat asi stejne pozadavky, ktere charakterizuji "filozoficky pojem" - obecne, zajimave, blizske zivotu, rozporuplne.. Pridal bych jeste, ze diskuse by se nemela tykat zalezitosti, ktere uz nekdo pred nami vyresil a nejak jasnym zpusobem to dolozil (napr. je zbytecne diskutovat o tom, proc veci padaji na zem, kdyz je pustime) - ale to je asi jen aplikace pravidla nejednoznacnosti. Ale myslim, ze to porad jeste neni dostatecne vymezeni.. Doplni me nekdo?

pokracoval bych v diskusi na tomto miste..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Cimr



Založen(a): 15.11.2007
Příspěvky: 62
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2010 13:58:10    Předmět: Citovat

Ahojky,
jako začátek je to dobré:-)Nevím jestli jsem dokázala úplně přesně vyjádřit podstatu otázky, ale strašně mi vrtá hlavou to, kde to ještě je FPD a kde už jde o něco jiného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Dočkalová Zuzana



Založen(a): 4.11.2009
Příspěvky: 25
Město: Znojmo

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2010 14:49:36    Předmět: Citovat

Ahojky..koukala jsem na téma, které založila Janča, ale nevím jestli se to zdá jen mě, nebo zda jsem nějaká pomalá v myšlení, ale prosím Ríšu, nemohl bys to vysvětlení podat trošičku blíž a vlastními slovy? Bez nějaqkých pouček? Díky moc...

Jinak podle mě je to docela těžká otázka, nad kteoru bychom se měli zamylet. POtřebovalo by to více příspěvků, abychom se měli nad čím rozmýšlet, já třeba vubec nevím kde začít.

Díky moc ještě jednou...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Cimr



Založen(a): 15.11.2007
Příspěvky: 62
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2010 23:31:55    Předmět: Citovat

Ahoj Zuzi, tak třeba začni tím, jak to chápeš ty. Pak tam hned přibudou příspěvky. Jinak co se týká šíře otázky, za to se omlouvám, ale nevím jak to mám napsat jednodušší. Nejde mi o to říkat si, co je a není špatně ale....
I jedna věc se dá pojímat různými způsoby a pořád jde o to samé - a právě zjištění způsobů uchopení, pojetí filosofie pro děti každého, kdo se tímto zabývá mi přijde velmi přínosné. Proto se to snažím zjistit. Tím ovšem nevylučuji ani možnost, že i při vší snaze se může stát, že z původní FPD zmizí její podstata a už jde vlastně o něco jiného.
Tak já to zkusím trošku jinak - s jakými cíli jste chodili na hodiny - co jste chtěli u dětí rozvinout a jakou roli v tom hraje FPD? Je to takhle jednodušší a lépe uchopitelné?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Dočkalová Zuzana



Založen(a): 4.11.2009
Příspěvky: 25
Město: Znojmo

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2010 17:12:06    Předmět: Citovat

Díky, to víš že je to pochopitelné, akorát já jsem trochu na rozpacích Smile Podle mě je FPD to, kdy si s dětmi povídáme, rozvíjíme jejich myšlení na určité téma. Není to samozřejmě nic bezpředmětného, které se rozvíjí jen tak. Podle mě by to mělo mít nějakou úroveň...třeba jak jsme si povídali o vlastnostech... znát názor dětí z určitých hledisek a tato hlediska také rozvíjet...aby také sami pochopily, že se nejedná jen o povídání si, ale že to má nějaký smysl? Embarassed Confused Question
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Cimr



Založen(a): 15.11.2007
Příspěvky: 62
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 08. 02. 2010 00:25:27    Předmět: Citovat

Ahoj Zuzanko,
tak já jsem zase trošku opožděná, jako vždycky, ale .........
To co píšeš mi přijde smysluplné a určitě s tím souhlasím, akorát si říkám jestli to není trošku málo. Dost často přemýšlím nad tím, proč zrovinka filosofie pro děti mě tak uchvacuje a v čem je to jiné od dalších různých metod, přístupů..... Tak třeba na náboženství jsme četli texty - pracovali s nimy, kriticky je rozebírali, hráli různé hry a dělali aktivity, které podporují logické myšlení, diskutovali a přece to nebyla filosofie pro děti. Když jsem pracovala v primární protidrogové prevenci a dělali jsme programy pro děti na základních školách - také to většinou bylo na základě otázek dětí, používali se hry, aktivity, podporovalo se logické myšlení, utvářelo se určité společenství, ale filosofie pro děti to nebyla. Existuje velká řada metod, které filosofii pro děti jistým způsobem připomínají - například kurzy kritického myšlení, ale ani to není filosofie pro děti......
Takže v čem, či lépe řečeno, jaké jsou ty hlavní přísady, které dělají FPD právě takou jaká je? Možná se blbě ptám a je to něco co každému z vás přijde jako samozřejmost, kterou víte a je hloupost se o tom tady rozepisovat, ale.. (No, nevím kde se mi ty ale pořád berou Rolling Eyes )
Na základě toho, že se rozběhlo dosti dobře několik kroužků, říkám si že jste si přece každý musel vytvořit nějakou představu o tom podle čeho kroužky a jejich obsah tvoříte. Z něčeho přeci vycházíte? Někam chcete dojít? No a protože jako je každý z vás úplně jiný a jedinečný, tak jsou jiné i vaše kroužky a pojetí jejich obsahů. A to už je něco na čem se dá stavět. Něco z čeho lze třeba cosi vyvodit, vypozorovat. Není škoda se o to nepodělit??????????????????????????????????????????????????????????
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Dočkalová Zuzana



Založen(a): 4.11.2009
Příspěvky: 25
Město: Znojmo

PříspěvekZaslal(a): 08. 02. 2010 16:51:45    Předmět: Citovat

No to jo...ale možná bych potřebovala ještě názory těch ostatních, abych si mohla utříbit ty své Smile máš super názor..ale přece...jsme tu jen my dvě Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
fantova.sarka



Založen(a): 4.11.2009
Příspěvky: 18
Město: Nasavrky

PříspěvekZaslal(a): 09. 02. 2010 15:19:22    Předmět: Citovat

Téma je to zajímavé. Jani ty píšeš, že to ostatní asi chápou jaký je mezi tím rozdíl. Chápu jak tě tato myšlenka napadla, ale mě spíš napadá že toto téma je tak složité a těžko uchopitelné, že se do toho nikomu nechce (pokud ovšem postřehli že tu vůbec je). Smile
Když si udělám sama v sobě pořádek, tak můj názor na FPD je smíšený. Nevím přesně jak to charakterizovat, ale když si psala o hodinách náboženství, nepřipadalo mi to o moc jiné. Mě FPD zajímá a hlavně zaujímá z toho důvodu, že se s dětmi dělají věci, které jsou jim v podstatě přirozené, ale o které je postupem času připravujeme. FPD naopak chce tyto vlastnosti udržet a dále rozvíjet. Nevím. Je možné že mi to jen tak přijde. Určitě to ještě není ale to ono. To co tady píšu by se snad mohlo použít i na to náboženství, ale cítím že by se to určitě nedalo použít na pouhé povídání. Je to zmatené, já vím, ale povídat si s dětmi můžu ráno jak se vyspaly, co dělaly večer, jak jim šel domácí úkol, jakou četly zajímavou knihu, co viděly za filmy, kde byly na výletě. To jsou však velmi konkrétní témata. Při FPD si představuji alespoň o něco abstraktnější, nebo možnost se k němu dostat (což když se budu snažit tak mám možnost většinou u všeho). Ve FPD rozvíjíme nějaké kompetence a ty si myslím že jsou klíčové (a to jsem taky myslela těmi vlastnostmi dětí, o které je školství a prostředí systematicky připravuje).
Doufám, že se nevyděsíte tohoto myšlenkového guláše, začas se to pokusím utřídit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Další témata... Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign