Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-kolegove-Krejcirikova,Pichlerova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 15. 02. 2015 23:22:19    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-kolegove-Krejcirikova,Pichlerova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 01. 03. 2015 16:28:45    Předmět: Citovat

1. setkání 20.02.2015
Počet účastníků: 10 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, seznámení se navzájem

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- úvodní seznámení 5 minut
- přečtení kapitoly z knihy Nemocnice pro panenky 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 20 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované


Četly jsme Kapitolu 1 z knihy Nemocnice pro panenky.

Zformulované otázky:
1 ) Co je opravdové?
2 ) Kde se berou panenky?
3 ) Co jsou panenky?
4 ) Jak vznikla myšlenka?
5 ) Kolik musí být člověku, aby se nemýlil?
6 ) Stárne panenka?
7 ) Zda-li věřit dospělým?
8 ) Co je hmota?
9 ) Proč "to" řeší s panenkou a ne s rodiči?
10) Shodnou se rodiče a děti na panence?
11) Je důležité mít panenku?

Vybraná otázka: JE DŮLEŽITÉ MÍT PANENKU?

+ pozitivní vnímání "nového"
+ dodržení struktury diskuze

- odchýlení od tématu, složitý návrat k původnímu tématu[/code]
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 01. 03. 2015 16:50:39    Předmět: Citovat

2. setkání 20.02.2015
Počet účastníků: 8 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy ---aděje na s--- 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované kromě diskuze, která se protáhla a zkrátily jsme závěr


Četly jsme Epizodu 264 - Prostor, čas, osud, bůh nebo Bůh?

Zformulované otázky:
1 ) Co si myslí Bůh?
2 ) Kdo, co je Bůh?
3 ) Potřebujeme Boha?
4 ) Je potřeba v něco/někoho věřit?
5 ) Je ženské vidění Boha a světa jiné než mužské?
6 ) Má člověk právo stavět se do role Boha?
7 ) Co je pravda?
8 ) Je polopravda lež?
9 ) Je pravda závislá na čase?
10) Ovlivňuje důvěra pravdu?


Vybraná otázka: OVLIVŇUJE DŮVĚRA PRAVDU?

+ tato diskuze navazovala ihned na úvodní, schéma diskuze bylo v povědomí účastnic, navazovaly jedna na druhou


- opět jsme se odchýlily od tématu (k identifikování odchýlení došlo pozdě a pak byl návrat k tématu o to složitější)
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 08. 03. 2015 11:43:44    Předmět: Citovat

3. setkání 25. 2. 2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy ---aděje na s--- 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 30 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, opět se však protáhla diskuze a shrnutí.


Četly jsme epizodu 258 - Rande

Zformulované otázky:
1 ) Existuje nějaká hranice, kdy nelze odpustit vlastnímu dítěti?
2 ) Je odpuštění vždy to nejlepší?
3 ) Co vede lidi k tomu, aby se přirovnávali k Bohu?
4 ) Co je to „duše“?
5 ) Je láska opravdu slepá?
6 ) Lze najít i v nedokonalosti krásu?
7 ) Co pomáhá člověku vyrovnat se s pravdou?
8 ) Je nutné vždy znát pravdu?
9 ) Je smíření s osudem nutné k životu?

Vybraná otázka: LZE NAJÍT I V NEDOKONALOSTI KRÁSU?

+ Velmi aktivní přístup účastnic, spousta nových podnětů, kterými se navzájem doplňovaly.

- občas je velmi těžké udržet účastnice u zvoleného tématu. Je nutné zmírňovat jejich zapálení a korigovat skákání si do řeči.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 08. 03. 2015 11:44:44    Předmět: Citovat

4. setkání 25. 2. 2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- opětovné přečtení otázek z 3. setkání 5 minut
- hlasování - výběr další otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 45 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, byla záměrně prodloužena doba na diskuzi.


Navázalo se na epizodu RANDE a po opětovném hlasování se zvolila další otázka.
Vybraná otázka: JE ODPUŠTĚNÍ VŽDY TO NEJLEPŠÍ?

+ Diskuze byla velmi emotivní a otevřená.
- Opět se občas zabíhalo z důvodu vyprávění o vlastních zkušenostech od tématu.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 08. 03. 2015 11:45:18    Předmět: Citovat

5. setkání 28. 2. 2015
Počet účastníků: 8 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- Navržení předem zvoleného tématu 5 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 35 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované.


Téma: Tragédie v Brodu

Zformulované otázky:
1 ) Dokáže něco ospravedlnit usmrcení druhého člověka?
2 ) Co lidi nutí dělat nelidské věci?
3 ) Je nenávist přenosná?
4 ) Je víra jedinou cestou k odpuštění?
5 ) Může být vina jednotlivce vinou celé společnosti?
6 ) Co je vlastně lidskost?
7 ) Proč už neplatí biblické „Oko za oko, zub za zub“?
8 ) Má člověk právo odsoudit druhého k smrti?
9 ) Kdy je pomsta ospravedlnitelná?
10) Lze něco takového odpustit?

Vybraná otázka: MŮŽE BÝT VINA JEDNOTLIVCE VINOU CELÉ SPOLEČNOSTI?


+ Potěšující bylo, že neochladl zájem o tato setkání. Vstřícný přístup při zvolení nového způsobu práce.
- Téma bylo zřejmě příliš palčivé, účastnice byly v některých komentářích velmi emotivní a nesmlouvavé.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 15. 03. 2015 22:24:40    Předmět: Citovat

6. setkání 6. 3. 2015 

Počet účastníků: 8 dospělých ŽEN 

Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek 

Plánovaná struktura setkání: 60 minut 

- přečtení kapitoly z knihy Lisa 10 minut 

- formulování otázek 10 minut

- hlasování - výběr otázky 5 minut 

- diskuze dané otázky 30 minut 

- shrnutí a závěr 5 minut 

Skutečná struktura setkání:

odpovídá plánované, protáhla se formulace otázek a hlasování. 

Četly jsme epizodu 20 – Ve škole se koná soutěž krásy 

Zformulované otázky: 

1 ) Není vyžadování loajality jen způsob manipulace?

2 ) Proč stále musíme být někým posuzováni a sami vše posuzovat? K čemu je to dobré?

3) Jsou ještě nějaké rozdíly mezi mužským a ženským světem?

4 ) Pojem „Krása“ je velmi subjektivní pojem, lze ji tedy definovat či hodnotit?

5 ) Kdy lze říci: „to je krásné?“

6 ) Proč se stále i dnes hledají rozdíly mezi pohlavími?

7 ) Jsme schopni hodnotit ostatní bez předsudků?

8 ) Co nás nutí k soutěživosti a k dokazování svých kvalit?

9 ) Jsme schopni nalézt spravedlivá kritéria v hodnocení ostatních?

Vybraná otázka: PROČ STÁLE MUSÍME BÝT NĚKÝM POSUZOVÁNI A SAMI VŠE POSUZOVAT?

K ČEMU JE TO DOBRÉ?

+ Účastnice se opět velmi otevřeně a živě zapojovaly do diskuze. Naslouchaly ostatním

názorům bez většího zasahování.

- Déle trvalo formulování otázek. Nebylo pro ně lehké vybrat to, co by stálo za diskuzi.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 22. 03. 2015 10:16:57    Předmět: Citovat

7. setkání 8.3.2015

Počet účastníků: 8 dospělých ŽEN
Cíl: zdokonalení se ve formulaci otázek, rozvoj tvořivého myšlení

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- představení tvořivého myšlení, zadání každé z účastnic část, kterou budou hlídat -10 minut
- přečtení kapitoly z knihy Nemocnice pro panenky 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 20 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, opět se však protáhla diskuze.


Četly jsme kapitolu pátou z Nemocnice pro panenky

Zformulované otázky:
1 ) Kdo a kdo není příbuzný?
2 ) Dá se předejít neštěstí?
3 ) Co je pro nás důležité? (narozeniny x nemocnice pro panenky)
4 ) Děláme věci pro druhé lidi, protože je nám jich líto?
5 ) Pomáhá nám samota stát se dospělým?
6 ) Jsou rány, které všechno změní?
7 ) Co znamená být rozumný?
8 ) Je třeba být rozumný?


Vybraná otázka: Co je pro nás důležité? (narozeniny x panenky)

+ účastnice velmi pozitivně přijaly malou změnu v diskuzi, kdy dostaly nový úkol - hlídat zařazení částí tvořivého myšlení.

- a právě i toto je i mínusem dnešního setkání, bylo poznat z diskuze, jak se účastnice soustředí právě na zadaný úkol.
_________________
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 22. 03. 2015 10:47:37    Předmět: Citovat

8. setkání 13.03.2015

Počet účastníků: 9 dospělých ŽEN
Cíl: zdokonalení se ve formulaci otázek, rozvoj tvořivého myšlení

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- připomenutí tvořivého myšlení, zadání každé z účastnic část, kterou budou hlídat -10 minut
- zadání tématu - 10 minut
- diskuze dané otázky 35 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, tentokrát byl na diskuzi dostatek času.


Téma k diskuzi: Má národ takového prezidenta, jakého si zaslouží?


+ velmi zajímavé téma, prohloubení myšlenkových dovedností - zopakování tvořivého myšlení, účastnice se nemusí na svůj úkol tak soustředit, všichni snadněji zapojují tvořivé myšlení do diskuze.

- musíme se soustředit, abychom daly prostor i méně průbojnějším účastnicím (my máme ve skupině pouze jednu Smile ).
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 22. 03. 2015 11:20:38    Předmět: Citovat

9. setkání 13.03.2015

Počet účastníků: 9 dospělých ŽEN
Cíl: zdokonalení se ve formulaci otázek, seznámení s další myšlenkovou dovedností - angažované myšlení


Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- představení angažovaného myšlení, zadání každé z účastnic část, kterou budou hlídat -10 minut
- přečtení kapitoly z knihy Saša a Markétka 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 20 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované.


Četly jsme kapitolu třetí až pátou z knihy Saša a Markétka

Zformulované otázky:
1 ) Proč je důležité sdílet pocity?
2 ) Jak vidíme sami sebe a jak nás vidí ostatní?
3 ) Jak nás ohrožují strachy vnitřní a strachy vnější?
4 ) Co je dobré a co špatné?
5 ) Proč se nemůžeme shodnout na tom, co je dobré a co je špatné?
6 ) Jak se projevují naše emoce na našich tělech?
7 ) Jak se nás dotýkají emoce lidí, které máme rádi?
8 ) Jak vidíme druhé lidi a jak vidí oni sami sebe?


Vybraná otázka: Proč se nemůžeme shodnout na tom, co je dobré a co je špatné?

+ zařazení nového prvku - angažovaného myšlení- opět skupinu nadchlo.

- obtížná definice jednotlivých částí otázky.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 22. 03. 2015 18:00:38    Předmět: Citovat

10. setkání 20.03.2015
Počet účastníků: 10 dospělých ŽEN
Cíl: zdokonalení se ve formulaci otázek, rozvoj kritického myšlení

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- rozdělení hlídání oblastí kritického myšlení 5 minut
- přečtení kapitoly z knihy Nemocnice pro panenky 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 20 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, o něco málo protažení diskuze.


Četly jsme Kapitolu 3. z knihy Nemocnice pro panenky.

Zformulované otázky:
1 ) Kdo určuje pravidla?
2 ) Proč dodržujeme pravidla?
3 ) Proč lžeme?
4 ) Co znamená "jednat jako člověk s člověkem"?
5 ) Proč nás lákají cizí "panenky"?
6 ) Chtěli bychom i "to", když by to bylo dovolené?
7 ) Proč někdy nemůžeme říct pravdu?
8 ) Je největším trestem vyrovnat se se svým svědomím?
9 ) Víme, když ubližujeme druhým lidem?

Vybraná otázka: PROČ NĚKDY NEMŮŽEME ŘÍCI PRAVDU?

+ očekávaní další kategorie myšlenkových dovedností.

- měla bych se snažit nemluvit nejvíce ze skupiny a více dávat pozor na myšlenky, které nám během diskuze zapadly.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:00:27    Předmět: Citovat

1. setkání 15.5.2015
Počet účastníků: 8 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- výběr tématu 5 minut
- formulování otázek 15 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované.


Bylo vybráno téma k oslavám konce 2. světové války – Člověk a válka

Zformulované otázky:
1 ) Proč je válka tolerované zlo?
2 ) Z jakého důvodu se zabíjení ve válkách nevztahuje na článek z desatera „Nezabiješ“?
3 ) Je svět možný bez existence válek?
4 ) Kdyby vládly ženy, byl by svět bez válek?
5 ) Všichni odmítáme válku, ale proč ji nejsme schopni zabránit?
6 ) Je lidstvo opravdu předurčeno k zániku vlastní vinou?
7 ) Proč je jen lidský druh schopný vyhladit sám sebe?
8 ) Proč nejsme schopni uctít oběti válek a poučit se z toho?


Vybraná otázka: PROČ NEJSME SCHOPNI UCTÍT OBĚTI VÁLEK A POUČIT SE Z TOHO?

+ diskuze probíhala v klidném duchu i přes závažnost tématu, účastnice se aktivně zapojovaly a reagovaly na názory ostatních. Nebylo třeba korigovat průběh


- jelikož téma bylo závažnější, proto i atmosféra odpovídala situaci.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:02:35    Předmět: Citovat

2. setkání 23.5.2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se protáhla diskuze.


Četly jsme 1. kapitolu z knihy Eliška od Matthewa Lipmana

Zformulované otázky:
1 ) Ztrácíme sami sebe příchodem dospělosti?
2 ) Co nám někdy brání zeptat se na věci, které nás tolik zajímají?
3 ) Přemýšlíme, když spíme?
4 ) Je nutné přílišného množství slov k vyjádření moudrosti?
5 ) Co nás žene k tomu, myslet často jen na „ZÍTŘEK“?
6 ) Kdy se člověk stává „OPRAVDICKÝM?


Vybraná otázka: CO NÁS ŽENE K TOMU, MYSLET ČASTO JEN NA „ZÍTŘEK“?

+ tato diskuze byla svým obšírným tématem často nepřehledná, často jsme musely hledat spojitosti.


- téma evokovalo odchylování od tématu, návrat byl proto složitější.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:03:30    Předmět: Citovat

3. setkání 29.5.2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN a 1 MUŽ
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- výběr tématu 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
díky zvolenému tématu a struktuře skupiny se diskuze velmi protáhla.

Bylo vybráno téma „MANŽELSTVÍ“

Zformulované otázky:
1 ) Jakým způsobem lze prožít šťastné manželství?
2 ) Co jsme ochotni obětovat pro rodinu?
3 ) Ztrácí člověk vlivem manželství něco ze sebe samého?
4 ) Kdy je v manželství nutné říci „DOST“?
5 ) Je v dnešní době možné říci, že je manželství posvátné?
6 ) Co pro nás v dnešní době znamená pojem „manželství“?
7) Proč se obětují ve jménu manželství (rodiny) především ženy?


Vybraná otázka: ZTRÁCÍ ČLOVĚK VLIVEM MANŽELSTVÍ NĚCO ZE SEBE SAMÉHO?

+ díky přítomnosti muže se diskuze stala velmi živou záležitostí. I když byl jediným zástupcem mužského pohlaví, velmi živě a vtipně si hájil své názory na dané téma, takže vznikaly velmi zajímavé momenty.


- i když byla diskuze a vzájemná konfrontace přátelská, emoce občas ovládly situaci.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:18:52    Předmět: Citovat

4. setkání 5.6.2015
Počet účastníků: 6 dospělých ŽEN
Cíl: rozvoj kritického myšlení

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se opět protáhla diskuze.


Četly jsme 1. kapitolu Vesnická pouť z knihy Romana od Nathalie Coté a Michela Sasseville

Zformulované otázky:
1 ) Může být strach i příjemný?
2 ) Proč děti vidí jinakost zcela jinak než dospělí?
3 ) Je pohled do zrcadla vždy pravdivý?
4 ) Proč nás odlišnosti vyvádějí z míry?
5 ) Je vždy pravda to, co vidíme?


Vybraná otázka: PROČ NÁS ODLIŠNOSTI VYVÁDĚJÍ Z MÍRY?

+ tato diskuze se po celou dobu držela tématu. Z důvodu menšího počtu účastnic byla i klidnější až vlažnější.


- Z důvodu menšího počtu účastnic byla i klidnější až vlažnější.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:25:36    Předmět: Citovat

5. setkání 18.6.2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN a 1 MUŽ
Cíl: zjistit, zda jsme schopni života v interkulturním světě

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- výběr tématu 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se velmi protáhla diskuze.


bylo vybráno téma „MIGRANTI“

Zformulované otázky:
1 ) Co nás nutí k odmítání odlišností?
2 ) Jakých jsme schopni obětí ve prospěch druhých?
3 ) Je strach přenosný?
4 ) Kam až může (smí) zajít naše tolerance?
5 ) Jsme schopni žít vedle jiných kultur bez předsudků?
6) Jsme schopni vžít se do situace migrantů?
7) Pomáhá „Víra“ přijmout toho druhého?
Cool Je přijetí uprchlíků do naší země tou správnou pomocí?


Vybraná otázka: JE PŘIJETÍ UPRCHLÍKŮ DO NAŠÍ ZEMĚ TOU SPRÁVNOU POMOCÍ?

+ tato diskuze se držela tématu a byla vzhledem k situaci ve světě velmi živá a emotivní, avšak bez nějakých náznaků rasizmu a závažných projevů nesnášenlivosti.

- nahromaděné obavy a snaha projevit názor k dané situaci občas způsobovala nepřehlednost situace a skákání do příspěvků ostatních.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 05. 07. 2015 10:26:55    Předmět: Citovat

6. setkání 26.6.2015
Počet účastníků: 6 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení s kreativním myšlením

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- čtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 25 minut
- shrnutí a závěr 10 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se opět protáhla diskuze.


Četly jsme 4. kapitolu Čtvrtý rozměr z knihy Romana od Nathalie Coté a Michela Sasseville

Zformulované otázky:
1 ) Proč jsou pro nás vzpomínky na dětství jakési útočiště?
2 ) Proč se nedokážeme smířit se ztrátou jistot dětství?
3) Proč lhostejnost od druhých tak bolí?
4) Je paměť tím nejspolehlivějším průvodcem?
5) Jak se lidé dokáží vyrovnat s momentem, kdy ztratí úplně všechno?
6) Je víra v NĚCO mimo náš svět opodstatněná?
7) Mělo by dítě vědět o své adopci?
Cool Může být lhostejnost jakousi formou obrany?



Vybraná otázka: PROČ JSOU PRO NÁS VZPOMÍNKY NA DĚTSTVÍ JAKÉSI ÚTOČIŠTĚ?

+ diskuze se po celou dobu držela tématu.

- téma vzpomínek na dětství se stalo pro jednu účastnici příliš citlivým a reagovala emotivněji, než sama chtěla.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2015 22:47:25    Předmět: Citovat

7. setkání 6. 7. 2015

Počet účastníků: 6 dospělých žen
Cíl: Procvičení tvorby filosofických otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 30 minut
- shrnutí a závěr 5 minut
Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se protáhla četba kapitoly a diskuze.

Romana - Kapitola třetí - Jeto jen hra....

1) Jací bychom byli bez fantazie?
2) Proč jsme někdy odvážní a někdy ne?
3) Když přebíháme z jedné reality do druhé, vzniká tím vlastní realita?
4) Jak je možné, že nám PROTIVNÍK podá pomocnou ruku?
5) Proč je pro nás lákavé utíkat do jiné reality?
6) Existují náhody, nebo je vše předem dané?
7) Proč toužíme být všemocní?
Cool Jak člověka změní jiné reality?
9) Co vzbuzuje v člověku agresi?

Vybraná otázka: Proč je pro nás lákavé utíkat do jiné reality?

+ Diskuze se po celou dobu držela tématu. Účastnice se aktivně zapojily a diskutovaly.

- Diskuze byla opět živější, ale průběh to nijak zvlášť nenarušilo.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2015 22:57:21    Předmět: Citovat

7. setkání 6. 7. 2015

Počet účastníků: 6 dospělých žen
Cíl: Procvičení tvorby filosofických otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 30 minut
- shrnutí a závěr 5 minut
Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se protáhla četba kapitoly a diskuze.

Romana - Kapitola pátá - Žabka

1) Jak je pro nás důležitý úkryt před světem?
2) Můžeme trucováním něco získat?
3) Proč někdy uděláme věci, které nechceme?
4) Proč se někteří lidé odnaučí špatného chování a někteří ne?
5) Co nás vede k útěku před světem?
6) Mají empatičtí lidé složitější život?
7) Pokud jsme v cizí kůži, vidíme svět jinak i ze své kůže?
8 )Co nás vede k touze po poznání?

Vybraná otázka: Mají empatičtí lidé složitější život?

+ Diskuze se po celou dobu držela tématu.

- Diskuze byla opět živější, ale průběh to nijak zvlášť nenarušilo. Velkou část diskuze jsme věnovaly definování pojmů.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2015 23:09:45    Předmět: Citovat

9. setkání 28. 7. 2015

Počet účastníků: 7 dospělých žen
Cíl: Zaměření na tvořivé myšlení

Plánovaná struktura setkání: 60 minut

- zvolení tématu 5 minut
- diskuze dané otázky 45 minut
- shrnutí a závěr 10 minut
Skutečná struktura setkání:
odpovídala plánované

Návrat do školy

V diskuzi jsme se přesunuly z tématu příprava do školy (účastnice jsou skoro všechny matky a toto bylo v danou chvíli velmi aktuální) do tématu retrospektivního a to návrat do školy - vzpomínaly jsme na období, kdy jsme byly dětmi a chodily my.

+ Účastnice se aktivně zapojily a diskutovaly. Každá z účastnic hlídala svou oblast tvořivého myšlení a v závěru jsme zařadily do shrnutí i tuto aktivitu.

- Diskuze byla opět živější, ale průběh to nijak zvlášť nenarušilo.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Pichlerová



Založen(a): 11.2.2015
Příspěvky: 20
Město: Strakonice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2015 23:10:43    Předmět: Citovat

10. setkání 4. 9. 2015
Počet účastníků: 7 dospělých ŽEN
Cíl: seznámení se s filosofií pro děti, správná formulace otázek

Plánovaná struktura setkání: 60 minut
- přečtení kapitoly z knihy 10 minut
- formulování otázek 10 minut
- hlasování - výběr otázky 5 minut
- diskuze dané otázky 30 minut
- shrnutí a závěr 5 minut

Skutečná struktura setkání:
odpovídá plánované, pouze se protáhla četba kapitoly a diskuze.


Četly jsme 62. kapitolu z knihy ---aděje na s---. Ludmila Muchová

Zformulované otázky:
1) Jsou opravdu věci mezi nebem a zemí?
2) Je osobnost formována vnitřními, nebo spíše vnějšími faktory?
3) Kdy a proč přemýšlíme o smrti?
4) Co nás čeká po smrti?
5) Je Víra přejímána od rodiny, nebo si ji člověk určí sám?
6) Pomáhá nám Víra v přijímání utrpení?
7) V co všechno může člověk věřit?
8 ) Mohou „lepší lidé“ udělat lepší svět?
9) Co je lepší? Dobrý ateista nebo špatný věřící?
10) Může být harmonický vztah mezi skalním ateistou a věřícím?
11) Je lepší přijmou nebo ignorovat „smrt“?
12) Jací by byli lidé, kdyby znali datum své smrti?


Vybraná otázka: JACÍ BY BYLI LIDÉ, KDYBY ZNALI DATUM SVÉ SMRTI?


+ Diskuze se po celou dobu držela tématu. Účastnice se aktivně zapojily a diskutovaly.

- Diskuze byla opět živější, ale průběh to nijak zvlášť nenarušilo.
_________________
Lenka Pichlerová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign