Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Volduchy - Petr Kohout

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 17. 10. 2014 21:37:47    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Volduchy - Petr Kohout Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 10:39:42    Předmět: zpráva z praxe Citovat

1. Praxe dne 2. 10. 2014
Společná hodina s Janou Kohoutovou
ŠD Volduchy - 19 dětí; věk 6-9 let
Cíl setkání: úvodní hodina - seznámení

Plánovaná časová dotace

1) navození společné atmosféry (5 min)
2) vzájemné představení se + představení myšky Lenky (10 min)
3) diskuze na téma - Jména a jejich význam (20 min)
4) Odpovědi na otázky, které vznikly v diskuzi (15min)

Skutečná časová dotace

1) navození společné atmosféry trvalo cca 10 min, děti byly dnes poměrně rozjařené, takže jsme se shromažďovaly a ladily na stejnou vlnu o trochu déle
2) představování trvalo 10 min
3) diskuze trvala 20 min, líbilo se nám, že děti byly hodně upovídané a diskuze je celkem bavila
4) otázky: při diskuzi vznikly otázky hlavně ohledně myšky Lenky - hlavní otázky byly: Máš nějakou hračku? Jaké je její jméno? Proč si ji pojmenoval? Časová dotace byla 15 min.


První setkání bylo velmi zajímavé. Děti byly velice přátelské a zvědavé. Náplň je bavila. Děti měly jen trochu problémy neskákat druhým do řeči a dodržovat stanovená pravidla.


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 12:14:37, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 11:07:44    Předmět: zpráva z praxe Citovat

2. Praxe dne 10. 10. 2014
ŠD Volduchy - 13 dětí; věk 6-11 let
Cíl setkání: navázání na téma studentky Jany Kohoutové, vnést do povědomí dětí protiklad přátelství, jak se tomu vyhýbat a proč se to vlastně děje.
Téma: Nepřítel nebo nepřátelství

Plánovaná časová dotace

1) Přivítání + krátká hra (10 min)
2) Četba z knihy Nemocnice pro paneky (10 min)
3) Vytváření otázek k diskuzi + samotná diskuze (25 min)
4) Kreslení nepřátelské pohádkové postavy (dle vlastního názoru; 15min)

Skutečná časová dotace

1) Přivítání trvalo - 5 min, hra na vystrkovanou - 5 min
2) Četba - 5 min
3) Vytváření otázek trvalo déle než jsem předpokládal - 10 min, samotná diskuze - 20 min
4)Aktivity - 15 min

Hru si na vystrkovanou jsem zařadil po žádosti dětí. Tato hra je velmi baví a pro navození atmosféry se mi zdála vhodná. Četbu jsme zvládli rychleji než jsem předpokládal, oproti tomu vytváření otázek dětem moc nešlo. Z toho důvodu jsme nedodrželi mnou naplánovaný čas pro tuto aktivitu.
Otázky, které vznikly: Co to znamená slovo nepřítel? Koho můžeme brát jako přítele? Proč vůbec existuje nepřátelství? Dalo by se nepřátelství vymýtit?


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 12:14:51, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 11:23:11    Předmět: zpráva z praxe Citovat

3. Praxe dne 16. 10. 2014
společná hodina s Janou Kohoutovou
ŠD Volduchy - 16 žáků; věk 6-9 let
Cíl hodiny: Rozšířit povědomí dětí o tom co je násilí.
Téma: Násilí.

Plánovaná časová dotace:

1) Přivítání se a přiblížení dnešní činnosti (5 min)
2) Četba z knihy Saša a Markétka (5 min)
3) Tvorba otázek a společná diskuze (20 min)
4) Hra (20 min)

Skutečná časová dotace:

1) Přivítání a přiblížení činnosti - 5 min
2) Četba z knihy - 5 min
3) Tvorba otázek a diskuze (20 min) - s dětmi jsme diskutovaly na otázky: Proč Markétka mlátila Kulíška? Co je to násilí? Jak poznáme dobrého a zlého člověka? Jaké je špatné chování? Je dobré pomáhat druhým lidem? Co je to tajemnství a řekli jste o svém tajemnství někomu?
4) Hra: seřazování pohádkových postaviček dle stupnice od nejhodnějšího po nejzlejšího a vysvětlení si, proč ji na dané místo děti zařadily - 20 min

O zařazení tohoto tématu nás požádala paní vychovatelka v družině z důvodu ošklivého chování dětí mezi sebou. Toto téma bylo pro děti zvláštní, protože někdy sami děti nedokázaly dávat souvislosti svých myšlenek dohromady. Při hře nás překvapilo, že děti neznaly postavu Bluta z Pepka Námořníka.


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 12:15:06, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 11:46:53    Předmět: zpráva z praxe Citovat

4. Praxe dne 24. 10. 2014
ŠD Volduchy: 15 žáků; věk 6-12 let
Cíl hodiny: Ukázat dětem, že při špatném chování by mohly přijít nepříjemné následky jak ze strany učitelů, tak i ze strany rodičů.
Téma: Trest.

Plánovaná časová dotace

1) Navození společné atmosféry - 5 min
2) Představení trestu (Báje o Sisyfovi) + diskuze - 25 min
3) Sehrání divadelních scének - 30 min

Skutečná časová dotace

1) Hraní hry Ram-Se-Se - 5 min
2) Předstanení tématu a vyprávění o Sisyfovi trvalo 10 min. Samotná diskuze na téma trvalo 20 min. Trochu jsem protáhl plánovaný čas z důvodu toho, že děti měli celkem zajímavé myšlenkové pochody.
3) Sehrání divadelních scének (děti se rozdělily do 3 skupin, skupinky poté sehrály scénku, ve které bylo znázorněno špatné chování a po každé scénce se rozhodovalo, jaké špatné chování viděly a jaký případný trest by daly). Na přípravu jsem dětem nechal 15 min. a na samotné sehrání měli jednotlivé skupinky 5 min.

Bylo vidět, že děti mají ohledně tohoto tématu (tresty) velice široké povědomí, z čehož také vyplívaly jejich otázky a odpovědi při diskuzi.


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 12:14:09, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 11:54:29    Předmět: zpráva z praxe Citovat

5. Praxe dne 31. 10. 2014
ŠD Volduchy: 14 žáků; věk 6-10 let
Cíl hodiny: navázal jsem na předchozí praxi, kdy bylo téma Trest, cílem této praxe bylo ukázat dětem, že tresty by měly být spravedlivé a že spravedlnost je chápána různě.
Téma: Spravedlnost


Plánovaná i skutečná časová dotace se shodovala

1) Přivítání + navození společné atmosféry - 10 min, s dětmi jsme se přivítaly a připomněly jsme si téma minulé hodiny, na které budeme navazovat.
2) Diskuze na téma spravedlnost - 20 min, diskuze probíhala na otázky: Co je to spravedlnost? Kdo by měl být spravedlivý? Je důležité být spravedlivý?
3) Sehrání soudního přelíčení - 30 min, jelikož se v minulé hodině dětem líbily divadelní scénky, které představovaly, zahrnul jsem do této hodiny scénku k danému tématu (děti si vylosovaly své role u soudu jako například soudce, obhájce, obžalovaný atd. každému jsem v krátkosti vysvětlil, co jeho role znamená a jak se má chovat, poté jsem jim řekl krátký příběh a na dětech bylo sehrát soudní přelíčení a vynést spravedlivý rozsudek)

Při diskuzi na toto téma byly děti poměrně nepozorné a často jsem musel diskuzi usměrňovat. Nicméně sehrání soudního přelíčení je zklidnilo a velice bavilo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 12:03:00    Předmět: zpráva z praxe Citovat

6. Praxe dne 7. 11. 2014
ŠD Volduchy: 11 žáků; věk 6-12 let
Cíl hodiny: utříbení si pojmů dobré a špatné; co je co (během praxí jsem se setkal s tím, že některé děti měli z různých důvodů nesprávné smýšlení o dobrém a špatném)
Téma: Dobré a špatné


Plánovaná časová dotace

1) Přivítání + uvolňovací dechové cvičení - 10 min
2) Četba úryvků z novin + tvorba otázek - 15 min
3) Diskuze k tématu - 20 min
4) Kreslení - 15 min

Skutečná časová dotace

1) Přivítání + uvolňovací dechové cvičení - 10 min, dechové cvičení zařazeno proto, aby se děti zklidnily a uvolnily po obědě
2) Četba + tvorba otázek - 10 min, články obsahovaly ukázky dobrého a špatného a děti na to navazovaly otázkami: Co je dobré nebo dobro? Co je špatné nebo zlé? Může být něco špatného zároveň dobré? Můžeme ovlivňovat dobré a špatné věci?
3) Diskuze na otázku: Může být něco špatného zároveň dobré? - 20 min
4) Kreslení - 10 min, děti kreslily podle své představy, co dle nich znázorňuje dobro a co zlo

Diskuze dnes probíhala v mírnějším tempu, děti se mi zdály poměrně unavené. Proto také aktivita kreslení nebyla naplněna z celé plánované časové dotace.


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 12:13:13, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 12:12:17    Předmět: zpráva z praxe Citovat

7. Praxe dne 14. 11. 2014
ŠD Volduchy: 10 žáků; věk 6-9 let
Cíl hodiny: důraz na rozvoj komunikačních schopností; správná komunikace; slušná mluva
Téma: Komunikace


Plánovaná časová dotace

1) Navození společné atmosféry - 5 min
2) Diskuze k tématu - 20 min
3) Ukázky rozhovorů - 30 min

Skutečná časová dotace

1) Navození společné atmosféry - 10 min, děti dnes byly velice upovídané a chtěly si sdělit své dojmy z celého dne
2) Diskuze k tématu komunikace - 20 min, dnes jsme si povídaly o tom co je to komunikace? Jaké druhy komunikace máme? Je pro nás komunikace důlžitá? Je komunikace to samé jako mluvení?
3) Ukázky rozhovorů - 25 min, děti si zkoušely, ve dvojici, jak správně by měly komunikovat, hovořit, ve dvojicích si vylosovaly nějaký příklad, který poté formou scénky měly předvést, př. telefonický rozhovor, rozhovor na úřadě, v krámě, rozhovor s důchodcem, který nás požádal o pomoc, po scénce jsem s dětmi rozebíral, co bylo špatně a jak by to mělo správně vypadat

Celková časová dotace se podařila dodržet. Ale plánovaná časová dotace jednotlivých aktivit se lišila. Bylo to hlavně z důvodu navozování společné atmosféry. Při rozhovorech se stávalo, že se děti nedržely kontextu a dělaly si srandičky, proto jsem musel do rozhovorů vstupovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 14:43:38    Předmět: zpráva z praxe Citovat

8. Praxe dne 21. 11. 2014
ŠD Volduchy: 13 žáků; věk 6-12 let
Cíl hodiny: dostat do povědomí dětí z čeho by měly mít strach a o čem je strach
Téma: Strach


Plánovaná časová dotace

1) Přivítání + hra - 10 min
2) Výběr otázky + diskuze k tématu - 25 min
3) Kreslení - 20 min

Skutečná časová dotace

1) Přivítání a hra vystrkovaná proběhly dle plánované dotace - 10 min
2) Otázky k tématu jsme vybýraly z knížky Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí od pana Petra Baumana - 10 min. Samotnou diskuze jsme přetáhly, protože děti měly k tématu pořád nějaké připomínky a odpovědi, trvala - 25 min.
3) Děti kreslily jakoukoliv věc nebo postavu, která by mohla představovat strach. Jelikož je tato aktivita moc nezaujala proto trvala 10 min.

Děti kreslily všemožné příšery, hořící dům, pavouky a jedna z dívek odevzdala černý papír se slovy, že se bojí tmy.


Naposledy upravil Petr Kohout dne 13. 02. 2015 14:55:19, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 14:54:46    Předmět: zpráva z praxe Citovat

9. Praxe dne 28. 11. 2014
ŠD Volduchy: 11 žáků; věk 6-12 let
Cíl hodiny: ukázat dětem, co vše se může pokládat za odvahu; podpořit je ve snaze být odvážní
Téma: Odvaha


Plánovaná časová dotace

1) Navození společné atmosféry - 10 min
2) Výběr otázky + diskuze k tématu - 25 min
3) Hry - 20 min

Skutečná časová dotace se shodovala s naplánovaným časem

1) Navození společné atmosféry dnes probíhalo formou opakování minulé hodiny a nastínění si dnešního programu, který se bude týkat opačného tématu
2) Otázky k tématu odvaha jsme vybýraly z knížky Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí od pana Petra Baumana.
Otázky: Co je odvaha? Jste odvážní? Znamená odvaha nepřítomnost strachu? Je něco k čemu se chcete odvážit?
3) Hra na odvahu - ve trojici vždy jeden padal pozadu do náručí těch druhých. Jelikož zbyl ještě chvíli čas, děti rozřazovaly pohádkové postavy od nejodvážnějších po nejzbabělejší. (Rytíř - princ - Honza - král - princezna - Křemílek)

Diskuze byla dnes velmi spořádaná, příjemná a padaly zajímavé názory.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Kohout



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 13. 02. 2015 15:04:25    Předmět: zpráva z praxe Citovat

10. Praxe dne 12. 12. 2014
ŠD Volduchy: 9 žáků; věk 6-10 let
Cíl hodiny: shrnutí lidových tradic; proč se i nadále udržují a jaký mají význam
Téma: Tradice


Plánovaná časová dotace

1) Přivítání + navození společné atmosféry - 10 min
2) Četba vánoční pohádky + diskuze na téma - 30 min
3) Výroba vánočních ozdob + zpívání koled - 20 min
4) Rozloučení - 5 min
Skutečná časová dotace

1) Přivítání + navození společné atmosféry dnes probíhalo velmi příjemně. Děti se těšily na blížící se Vánoce, a tak téma přijaly velice rády - 10 min
2) Četba úryvku - 10 min, diskuze na téma tradice - 25 min, téma bylo pro děti zábavné a tak vznikalo mnoho otázek, o kterých chtěly diskutovat.
Otázky: Co jsou tradice? Jaké máme tradice? Jsou pro nás tradice důležité? Co bychom dělali bez tradic? Je důležité tradice udržovat?
3) Výroba vánočních ozdob (z papíru, ořechových skořápek); zpívání vánočních koled - 25 min
4) Rozloučení jsme spojily se zábavou. Dokonce jsem od dětí dostal na panátku vánoční přání, které samy připravovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign