Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Volduchy - Jana Kohoutová

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 17. 10. 2014 21:37:14    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD Volduchy - Jana Kohoutová Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 27. 10. 2014 08:46:26    Předmět: zpráva z praxe Citovat

1. hodina - 2. 10. 2014
Společná hodina s Petrem Kohoutem
ŠD Volduchy - 19 dětí (6-9 let)
Cíl setkání: úvodní hodina - seznámení

Plánovaná časová dotace
1) navození společné atmosféry (5 min)
2) vzájemné představení se + představení myšky Lenky (10 min)
3) diskuze na téma - Jména a jejich význam (20 min)
4) Odpovědi na otázky, které vznikly v diskuzi (15min)

Skutečná časová dotace
1) navození společné atmosféry trvalo cca 10 min, děti byly dnes poměrně rozjařené, takže jsme se shromažďovaly a ladily na stejnou vlnu o trochu déle
2) představování trvalo 10 min
3) diskuze trvala 20 min, líbilo se nám, že děti byly hodně upovídané a diskuze je celkem bavila
4) otázky: při diskuzi vznikly otázky hlavně ohledně myšky Lenky - hlavní otázky byly: Máš nějakou hračku? Jaké je její jméno? Proč si ji pojmenoval? Časová dotace byla 15 min.


Dojmy z prvního setkání byly příjemné. Děti se rády zapojovaly diskuze, která je bavila. Občas mají trochu problém s nasloucháním ostatním.[/b]


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 13:52:29, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 27. 10. 2014 08:55:27    Předmět: zpráva z praxe Citovat

2. hodina - 9. 10. 2014
ŠD Volduchy - 15 žáků, (6-9 let)
Cíl hodiny: Aktivně naslouchat kamarádům i ostatním lidem.
Téma: Přátelství

Plánovaná časová dotace byla dnes totožná se skutečnou časovou dotací.

1) Přivítání se (5 min)
2) Diskuze na téma: Kdo je můj přítel? Co to pro mě přináší mít přítele? Potřebujeme vůbec druhé lidi? Je kamarád a přítel to samé? Kdo je můj nejlepší přítel? Může být opravdový přítel i někdo jiný než člověk? Co je opakem přátelství? (30 min)
3) Aktivity z knihy Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí (Petr Bauman) – Nakreslete obrázek svého kamaráda a vedle něj nakreslete sami sebe. Popište, v čem se obrázky podobají a v čem se liší. (20 min)

Většina dětí uvedla jako svého přítele blízkou osobu ze třídy. Všichni se shodly, že by si kamarádi měli pomáhat a být na sebe hodní. U popisování obrázků se hlavně zaměřili na rozlišování vizuálních odlišností (vlasy, oči, nos...).


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 13:53:32, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 27. 10. 2014 09:07:41    Předmět: zpráva z praxe Citovat

3. hodina - 16. 10. 2014
společná hodina s Petrem Kohoutem
ŠD Volduchy - 16 žáků (6-9 let)
Cíl hodiny: Zapůsobit na děti trochu preventivně, co se násilí týče.
Téma: Násilí.

Plánovaná časová dotace:
1) Přivítání se a přiblížení dnešní činnosti (5 min)
2) Četba z knihy Saša a Markétka (5 min)
3) Tvorba otázek a společná diskuze (20 min)
4) Hra (20 min)

Skutečná časová dotace:
1) Přivítání a přiblížení činnosti - 5 min
2) Četba z knihy - 5 min
3) Tvorba otázek a diskuze (20 min) - s dětmi jsme diskutovaly na otázky: Proč Markétka mlátila Kulíška? Co je to násilí? Jak poznáme dobrého a zlého člověka? Jaké je špatné chování? Je dobré pomáhat druhým lidem? Co je to tajemnství a řekli jste o svém tajemnství někomu?
4) Hra: seřazování pohádkových postaviček dle stupnice od nejhodnějšího po nejzlejšího a vysvětlení si, proč ji na dané místo děti zařadily - 20 min

Dnešní téma s sebou neslo mnoho otázek. Je to však téma poměrně choulostivé a tak se občas stalo, že děti něco řekly ale nevěděly proč to řekly, neuměly to vysvětlit. Při hře nás zarazilo, že děti neznaly pohádkovou postavu Pluta z Pepka Námořníka. Jinak se do hry zapojovaly aktivně.


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 13:54:59, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 27. 10. 2014 09:21:30    Předmět: zpráva z praxe Citovat

4. hodina - 23. 10. 2014
ŠD Volduchy: 17 žáků, (6-9 let)
Cíl hodiny: Uvést v povědomí dětí, co vše se zahrnuje do životního prostředí a to, aby si uvědomily, jak se k životnímu prostředí mají chovat.
Téma: Životní prostředí.

Plánovaná časová dotace
1) Zopakování téma z minulé hodiny (5 min)
2) Diskuze: 20 min
3) Aktivita: zpívání písně, hra tichá pošta (25 min)

Skutečná časová dotace
1) opakování - 5 min
2) Diskuze: dnes se probíraly otázky ohledně životního prostředí a ekologie, odpadového hospodářství. Nejvíce se rozvinula diskuze na téma co to znamená třídit odpad a proč je to dobré. A jako poslední jsme prodiskutovali téma hluk. - 20 min
3) Dnešní aktivita začala hrou na tichou poštu. Děti jsou celkově poměrně hluční a tak jsem se snažila, aby tuto hru hrály skutečně dle pravidel a v místnosti bylo opravdové ticho. Poté jsme si na chvíli lehly na koberec a poslouchaly jsme jestli existuje opravdové ticho. Pak jsme si povídali, zda děti při "tichu" něco slyšely. Mezi další aktivitu jsem zařadila zazpívání si písničky + doprovod pomocí Orfeových nástrojů. U této aktivity se nám časová dotace prodloužila o 5 min, jelikož jsem zařadila poslouchání ticha navíc.

Některé odpovědi na otázku co jste v tom tichu slyšely: Jak jede traktor, někdo běhal po schodech, praštily dveře, vrzala podlaha, já nic - já jsem asi usla Smile


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 13:56:54, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2014 11:06:56    Předmět: zpráva z praxe Citovat

5. hodina - 6. 11. 2014
ŠD Volduchy: 19 žáků (6-9 let)
Cíl hodiny: Vytvořit jak vypadá denní režim každého dítěte a uvědomění si, co je to volný čas a jakou činností ho vyplňujeme.
Téma: Můj denní režim a volný čas

Skutečná i časová dotace:

1) Zopakování si téma HLUK (jelikož jsou děti poměrně hluční, opakovali jsme 10 min jak se správně chovat a proč je špatné stále křičet)
2) Diskuze na téma: Jak vypadá můj všední den, jak vypadá můj víkendový den, co je to volný čas a jakou činností ho vyplňuji, Je mi tato činnost prospěšná? A čím? Trávíme volný čas s vhodnými lidmi? (20 min)
3 Praktická část: Kreslení jednotlivých činností, které přes den děláme – sestavení denního režimu pomocí obrázků a popis obrázku. (20 min)

Děti se shodly, že volný čas je pro ně čas kdy nejsou ve škole a nemají povinnosti doma, jako například úklid. 8 dětí uvedlo, že jejich volný čas je vyplněn hrou na počítači. Pár děvčat uvedlo, že si doma hrají s hračkami a ostatní mají různé kroužky (hudebka, fotbal, tancování). Víkendové dny většinou tráví všichni v kruhu rodinném.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2015 11:56:27    Předmět: zpráva z praxe Citovat

6. hodina 13. 11. 2014
ŠD Volduchy: 15 žáků (6-9 let)

Cíl hodiny: Povzbudit u dětí praktické smýšlení o sportu v návaznosti na zdraví
Náplň praxe: Sport a zdraví

Plánovaná dotace:

1) Přivítání se - 5 min
2) Pantomimicky dětem předvést nějaký druh sportu - 5 min
3) Diskuze - 25 min
4) Hry - 15 min

Skutečná dotace:

1) Přivítání se - 5 min
2) Pantomimický přednes - 5 min
3) Diskuze na téma: Jaké druhy sportů existují? Jestliže je zdraví závislé na sportu, znamená to, že všichni sportovci jsou zdraví? Čím se projevuje zdraví? Jak poznám, že jsem nemocný? Co je to handicap?
Jako hlavní otázka byla otázka: Jestliže je zdraví závislé na sportu, znamená to, že všichni sportovci jsou zdraví? - 30 min
4) Hra v družstvech: krátké běžecké hry (tzv. opičí dráhy) - 20 min

Dnešní téma děti zajímalo. Diskuze byla trochu horlivější a tak jsem se snažila děti usměrňovat. Proto také skutečná časová dotace byla trošku delší než jsem zprvu počítala. Opičí dráha děti bavila a proto se také trochu protáhla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2015 13:15:09    Předmět: zpráva z praxe Citovat

7. praxe – 20. 11. 2014
ŠD Volduchy
Účast: 19 žáků (6-9 let)
Cíl hodiny: Prevence závislostí na drogách
Náplň praxe: Drogy

Plánovaná časová dotace:
1) Přivítání - 5 min
2) Prezentace na téma návykové látky - 15 min
3) Diskuze - 30 min

Skutečná časová dotace:
1) Přivítání - 2 min
2) Prezentace - 12 min
3) Diskuze na téma: Co jsou to návykové látky? Co je to závislost a jak vzniká? Setkali jste se už někdy s drogou? Znáte někoho kdo je závislí? Co dělat, abychom se nestali závislími? - 35 min

Dnešní téma bylo spíše o zamyšlení se nad negativními jevy, které mohou vznikat z důsledku nevhodně využívaného volného času. Téma bylo pro děti poměrně náročné, ale i přesto se do diskuze zapojovaly hojně. Na rozdíl od ostatních témat byly při tomto děti hodně klidné a pozorné.

Pro uvolnění atmosféry jsme po diskuzi absovlovaly krátkou procházky po Volduchách, hlavním cílem bylo aby si děti srovnaly v hlavě své myšlenky a zauvažovaly o tom, jestli dostatečně vyplňují svůj volný čas.


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 14:01:20, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2015 13:23:00    Předmět: zpráva z praxe Citovat

8. praxe dne 27. 11. 2014
ŠD Volduchy
Účast: přítomno 16 žáků (6-9 let)
Cíl hodiny: Uvědomění si, proč je důležitá paměť, k čemu nám slouží a jak ji cvičit.
Náplň praxe: Paměť

Plánovaná i skutečná časová dotace se shodovala

1) Přivítání a navození atmosféry - 5 min
2) Hra pexeso - 10 min (hru jsme hrály ve skupinách)
3) Diskuze na téma: Co je to paměť? Jak je možné že zapomínáme?
Dlaší vzniklé otázky: Vzpomeneme si na něco, co už jsme zapoměli? Jak lze paměť cvičit? Máme každý stejnou paměť? - 20 min, ikdyž jsme si vytyčily hlavní otázky, při jejich rozboru jsme si postupně odpověděly i na ostatní otázky, které při diskuzi vznikly.
4) Hra zapamatuj si, co měl kdo na sobě a zapamatuj si co nejvíce předmětů. - 20 min

Jelikož děti více baví hry než diskuze, naplánovala jsem dnešní aktivity tímto způsobem. Nakonec se opravdu plánovaná časová dotace shodovala s tou skutečně vykonanou. Již je vidět, že se děti snaží se nepřekřikovat a nechávají si navzájem prostor pro svůj názor.


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 14:03:33, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2015 13:43:36    Předmět: zpráva z praxe Citovat

9. praxe dne 4. 12. 2014
ŠD Volduchy
Účast: přítomno 18 žáků ve věku 6-9 let
Cíl hodiny: Děti si uvědomí, že pravda je opravdu důležitá. Vysvětlení proč dospělí občas zalžou a diskuze o tom, zda je to správné.
Náplň praxe: Pravda

Plánovaná časová dotace
1) Přivítání - 5 min
2) Čtení z knihy Kio a Ali - 10 min
3) Tvorba otázek - 5 min
4) Diskuze - 25 min
5) Aktivity k tématu - 10 min


Skutečná časová dotace
1) Přivítání a navození společné atmosféry - 10 min, dnes byly děti poměrně roztěkané a tak jsme věnovaly navození společné atmosféry trochu více času
2) Čtení z knihy Kio a Ali: Kapitola 2 - 10 min
3) Tvorba otázek - Co je pravda? Může pravda ublížit? K čemu je pravda dobrá? Je nutné říkat vždy pravdu? Co je opakem pravdy? Proč dospělí občas lžou a myslí si, že je to správné?
4) Diskuze na otázku: Proč dospělí občas lžou a myslí si, že je to správné? - 20 min. Dnešní diskuze byla formou rozložení si otázky na samostatná slova a vysvětlení jich. To znamená, že jsme si nejdříve ujasnily co si představujeme pod pojmem pravda a pod pojmem lhaní. Dále jsme si uvedly praktické příklady kdy jsme se setkaly s tím, že dospělí lhali (zde Ema podotkla, že zná pojem milosrdná lež) a na závěr jsme diskutovaly o tom, zda je občasná lež správná, když se dětem vždy říká, že lhát se nemá.
5) Aktivity z knihy Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí (Petr Bauman) kapitola 74. Lhaní - 15 min


Naposledy upravil Jana Kohoutová dne 05. 01. 2015 14:05:39, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Kohoutová



Založen(a): 27.10.2014
Příspěvky: 10
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2015 13:50:55    Předmět: zpráva z praxe Citovat

10. praxe dne 11. 12. 2014
ŠD Volduchy
Účast: přítomno 15 žáků ve věku 6-9 let
Cíl hodiny: Poukázat dětem, že je důležité dodržovat pravidla a zákony
Náplň praxe: Pravidla a zákony

Plánovaná časová dotace
1) Přivítání a navození atmosféry - 5 min
2) Hra Člověče nezlob se bez pravidel - 15 min
3) Diskuze - 20 min
4) Procházka - 15 min

Skutečná časová dotace
1) Přivítání a navození atmosféry - 3 min
2) Představení hry a samotná realizace hry Člověče nezlob se - 15 min (děti byly trochu zmatení jak mají hru hrát, když nejsou žádná pravidla, ale bavilo je to. Byly poměrně roztěkané a hlučné a každý se překřikoval - ve třídě byla tak trochu panika)
3)Diskuze na téma: Je možné hrát hru bez pravidel? Je dobré řídit se pravidly? Kde se pravidla berou a proč a jak vznikají? Kdo rozhoduje o tom, zda se budou pravidla dodržovat?
S dětmi jsme si zdělily jaké jsme při hraní hry měly pocity. Většina dětí řekla, že to pro ně byl hrozný chaos a nevěděly jak si mají počínat. Shodly se na tom, že hrát s pravidly je lepší, přehlednější a zábavnější.
Diskuze trvala 30 min, protože všechny děti chtěly sdělit své pocity.
4)Vycházka po okolí s cílem opakování dopravních a bezpečnostních pravidel. Hledání dopravních značek a vysvětlení si jejich významu. - 15 min.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign