Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-ZS_Rudolfovska_Zednikova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 24. 11. 2014 18:06:46    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE-ZS_Rudolfovska_Zednikova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2014 23:28:25    Předmět: zpráva z praxe Citovat

3.12. 2014 - 1. hodina

cíl: žáci vytvoří definici ,,daru"
časová dotace: 20 min
plán: seznámit s fil. pro děti, dát si pravidla - cíl: děti si vzájemně naslouchají,přečíst příběh: Vánoční dárek - cíl: děti se ochotně zapojí do diskuze, otázka do diskuse- Proč si dáváme dary?, Co je to dar?, Následná diskuse.

Při realizaci - časová dotace - 20 min.
Děti jsem seznámila v základních bodech s Fil. pro děti.
Dali jsme si pravidlo, že se budeme navzájem poslouchat a nebudeme si skákat do řeči.
Poté jsem dětem přečetla příběh Vánoční dárek, který byl o Vojtovi, který sháněl dárky na Vánoce pro své příbuzné.
Po přečtení jsme přešli k otázce- Proč si dáváme dárky?
děti prvně napsali svoje odpovědi na papír a pak jsme je psali na tabuli (odpovědi některých dětí - radost, překvapení, z lásky, pro dobrý pocit, protože Ježíšek byl obdarován,...).
Pomocí těchto odpovědí jsme se pokusili najít definici daru. Probíhalo to tak, že jsme u každé odpovědi, si řekli jestli to vystihuje pravou podstatu dárku.
Došli jsme k pracovní definici, že dar = je z lásky, dobrovolně darovaný a má sloužit k radosti. A touto definicí jsme skončili.

Během hledání definice daru, zazněla i otázka typu - Když nás někdo nutí darovat dárek, je to také dar? - Děti se shodly, že je to dar, ale neodpovídá to naší pracovní definici, kterou jsme si vytvořili, jelikož nebyla splněná podmínka - z lásky, dobrovolně darovaný.

Myslím, že se podařilo děti dobře motivovat k přemýšlení a diskutování o daném otázce, ale vím, že se mi nepodařilo udržet diskusi mezi dětmi, měla jsem tendenci, se jich ptát a poté co odpověděli jsem přecházela na jinou otázku.

Po konzultaci s paní Doc. Muchovou jsem si také uvědomila, že pracovní definice - dar= z lásky, dobrovolně darovaný a má sloužit k radosti - je dosti široká definice, že nám v definici chyběl pojem věc.


Naposledy upravil esterzednikova dne 06. 01. 2015 22:10:12, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2014 23:59:25    Předmět: 10. 12. 2014 - 2. hodina Citovat

cíl: žáci zodpoví zda-li je Možné slyšet Boha a pokud ano, tak kdy.
časová dotace: 20 min
plán: zopakování pravidel - naslouchání a zadání nového - navazujte na sebe s odpověďmi,
myšlenkami= cíl: děti na sebe navazují.
V hodině jsme se měli pokusit dořešit definici daru a poté řešit otázku Je možné slyšet Boha? A pokud ano, při jakém okamžiku?
Po položení otázky jsme měli začít diskutovat a zakomponovat nové pravidlo s navazováním na sebe.

Při realizaci - časová dotace 13 min.

S dětmi jsme si zopakovali pravidlo o naslouchání a vysvětlila jsem jim nové pravidlo o navazování na sebe.

Připomněli jsme si minulé téma o daru a zkusili vylepšit naši definici daru- bavili jsme se o tom jestli je dar jenom věci nebo, jestli každý úkon lásky je dar a dospěli jsme k nové definici, že dar= je hmotný i nehmotný, z lásky, dobrovolný a slouží k radosti.

Následně jsme navázali na hodinu náboženství, ve které si vykládali o hlasech a naslouchání.
Naše otázka do diskuze byla Jestli je možné slyšet Boha?

Děti jednohlasně řekli, že ano, a každý začal dávat příklady, kdy slyšeli hlas Boží - když jsme nemocní, když jsme v ,,úzkých", když nás trápí svědomí nebo když se modlíme.

Jelikož jsme měli malou časovou dotaci, tak jsme se rozhodli o otázce popřemýšlet a vrátit se k ní i příští hodinu.

Myslím si, že se mi podařilo splnit cíl: děti na sebe navazují, protože byla vidět snaha si naslouchat a reagovat na předchozí myšlenky.
Jsem si, ale vědoma, že jsem nedokázala ve třídě zachovat dostatečný klid, jeden žák neustále vyrušoval a já ho nezvládla dostatečně motivovat, aby nerušil a věnoval se diskuzi, a tím to diskuzi narušovalo.


Naposledy upravil esterzednikova dne 06. 01. 2015 22:11:51, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Olena Frenis



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 23
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 11. 12. 2014 21:21:17    Předmět: Citovat

Ahoj Ester, toto téma "Hlas Boži" se mi moc libí. Zkusím to i u nás ve sboru. Dá se to vlastně použit i v souvislostí s Vánoční tématikou: Marie a ostatní slyší hlas Anděla. Máš k tomu nějaké metodické příručky? Jestli ano, tak nešlo by je nějak poslat? Byla bych ti moc vděčná. Lena
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2015 21:32:37    Předmět: Citovat

3. hodina - 7. 1. 2015
cíl: žáci diskutují nad tím, kdy je možné slyšet Boha
časová dotace: 20 min
plán: zopakování pravidel - cíl: děti si vzájemně naslouchají a navazují na sebe s myšlenkami, diskuse – Je možné slyšet Boha, situace ANO x NE, Je hlas Boží stejný jako, když na mě mluví rodiče?
Při realizaci - časová dotace - 20 min.
• S dětmi jsme zopakovali pravidla a zavzpomínali na minulou hodinu
• Napsali jsme si na tabuli danou otázku a napsali ANO – poté děti vyjmenovávali situace, kdy ano, také na sebe navazovali, a vyjadřovaly souhlas či nesouhlas s danou situací, uváděli příklady situací (zaznělo: když máme špatné svědomí, jsme zamilovaní, při modlitbě, ve snu,…)
• Poté jsme řešili, jak s námi komunikuje Bůh, děti uváděli příklady jako oslovení, slyší hlas, který je volá, nebo mají pocit uvnitř sebe, který je k něčemu vede.

Myslím, že se podařila aktivnost a navazování myšlenek na sebe.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 20. 01. 2015 20:32:56    Předmět: 4. hodina Citovat

4. hodina: 14. 1. 2015

cíl: žáci diskutují nad tím, kdy nemůžeme slyšet Boha
časová dotace: 25 min
plán: diskuse – Kdy nemůžeme slyšet Boha – otázky: Můžeme neslyšet Boha, jak to?, kdy? – situace NE, Co nás od Boha vzdaluje?

Při realizaci - časová dotace - 25 min.
• S dětmi jsme zavzpomínali na minulou hodinu
• Napsali jsme si na tabuli danou otázku Můžeme neslyšet Boha a psali jsme pár situací = např. když máme jiné zájmy, v Boha nevěříme, máme jinou zábavu – při těchto situacích jsme došli k jednotné odpovědi, když Bohu nechceme naslouchat. Líbilo se mi, že žáci na sebe navazovali, a vyjadřovaly souhlas či nesouhlas s danou situací a uváděli příklady situací.
• Poté jsme se dostali k otázce, co nás tedy od Boha vzdaluje? – nevíra v Boha, jiné zájmy, zábavy, že chceme Bohu poroučet, nechceme přijmout jeho vůli a, že děláme zlé skutky, hříchy. Myslím, že děti dovedly vypíchnout ty správné body a bylo překvapující, jak si to uvědomovaly.
• Narazili jsme i na situaci, že Bohu můžeme naslouchat pomocí Bible, když ji čteme. Poté následovala menší diskuse o autoru Bible, jedna dívka odpověděla velice výstižně – Bible má božského a lidského autora.

Myslím si, že diskuse byla velice plodná a děti se velmi snaživě zapojovaly a bylo vidět, že mají v těchto záležitostech jasno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2015 23:30:12    Předmět: Citovat

5. hodina: 21. 1. 2015
cíl: žáci diskutují nad tím, jaký je rozdíl mezi člověkem a panenkou (hračkou)
časová dotace: 45 min
plán: přečtení příběhu o Sašovi a Kulíškovi – Nemocnice pro panenky, diskuse – Jaké jsou rozdíly mezi člověkem a panenkou – otázky: Máte rádi své panenky?, Mají vaše panenky emoce?, Jaké jsou zásadní rozdíly mezi panenkou a člověkem? Může být panenka člověkem?
Při realizaci - časová dotace - 45 min., Žáci 4. A třídy
• S dětmi jsem měla pouze 1 hodinu, proto jsem jim pověděla něco o programu Fil. pro děti a domluvili jsme se na pravidlech.
• Na tabuli jsme si napsali otázku – Jaký je rozdíl mezi námi a panenkami?, poté děti společně pomocí diskuse říkaly rozdíly, které pro ně byly zásadní. Líbilo se mi, že děti na sebe navazovaly a přemýšleli do hloubky o dané otázce.
• Mezi zásadní rozdíly zahrnuly: Neobnovitelnost člověka, Originalitu člověka, emoce, rozum, přátelství, narození a smrt, že je z masa a kostí, orgány, také došli k tomu, že člověk má svědomí.


Myslím si, že diskuse byla velice plodná a děti se velmi snaživě zapojovaly a bylo vidět, že mají v těchto záležitostech jasno.
Myslím si, že se podařilo naplnit cíl a, že diskuse byla opravdu plodná. Děti mně překvapily tím, jak si uvědomují svoji originalitu a svědomí, vůbec by mně nenapadlo, že to zazní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2015 23:30:48    Předmět: Citovat

6. hodina: 21. 1. 2015
cíl: žáci diskutují nad tím, jaký je rozdíl mezi námi lidmi a panenkami(hračkami)
časová dotace: 45 min
plán: přečtení příběhu o Sašovi a Kulíškovi – Nemocnice pro panenky, diskuse – Jaké jsou rozdíly mezi člověkem a panenkou – otázky: Máte rádi své panenky?, Mají vaše panenky emoce?, Jaké jsou zásadní rozdíly mezi panenkou a člověkem? Může být panenka člověkem?
Zhodnocení a porovnání s hodinou u žáků 4.A
Při realizaci - časová dotace - 45 min., žáci 4.B třídy
• S dětmi jsme měla pouze 1 hodinu, seznámila jsem je s programem filosofie pro děti a řekli jsme si pravidla.
• Na tabuli jsme si napsali naši otázku: Jaký je rozdíl mezi námi a panenkami?
• Nejprve jsme si přečetli daný příběh Nemocnice pro panenky a poté jsme se přesunuli k diskusi. Děti v rámci diskuse hledaly rozdíly mezi člověkem a panenkou – hračkou.
• Zazněli rozdíly jako, že lidé mají duši, jsou originální a nenahraditelní, dále že mají život od narození do smrti, mají emoce a vlastní rozum a svědomí.
• Při srovnání s hodinou v 4. A tato diskuse byla plodnější a také jsme se dostali k takové otázce co je pro člověka opravdu typické, děti společně řekly tyto body: má duši, vyvíjí se, že žije, že má srdce, smysly, přátelství a mozek. Následně o těchto bodech skrytě hlasovaly, podle toho co pro ně je nejdůležitější a výsledky byly zajímavé: nejvíce hlasů 6 mělo, že člověk žije a ze má srdce, 5 hlasů že má duši, a po 1 hlase že se vyvíjí a že má přátele, 0 hlasů měly smysly a mozek.

Kdybych měla s nimi někdy ještě hodinu, nejspíš bychom se věnovaly výsledkům z hlasování, např.: jenom 1 dítě z 28 se přihlásilo, že je pro něj důležité přátelství, což mně velmi udivilo, že tak málo.


Myslím si, že diskuse byla velice plodná a děti se velmi snaživě zapojovaly a bylo vidět, že je pro ta otázka důležitá a zasloužila si jejich pozornost. Děti mě svými názory a diskusí překvapily, třeba bylo zajímavé, že si uvědomují, že mají duši a posmrtný život.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2015 23:31:25    Předmět: Citovat

7. hodina: 21. 1. 2015
cíl: žáci diskutují nad tím, jestli děti, které nechtějí slyšet Boha, jsou jiné, než ty co naslouchat chtějí.
časová dotace: 45 min
plán: příběh o Jonášovi z Bible, diskuse – Jsou děti, které nechtějí slyšet Boha jiné než ty co mu naslouchají a v čem jsou jiní? – otázky: V čem jsou jiné děti, které nechtějí poslouchat rodiče, než ty co rodiče poslouchají?, Co je to Boží vůle?
Při realizaci - časová dotace - 45 min.
• S dětmi jsme zavzpomínali na minulou hodinu, kde jsme řešili otázku: Kdy nemůžeme slyšet Boha?
• Na tabuli jsme si napsali danou otázku: Jsou děti, co nechtějí slyšet Boha jiné než ty co Bohu naslouchají? Děti došly k tomu, že jiné jsou, především ve svém postoji k Bohu.
• Ze začátku byl problém v diskusi, jelikož děti neuměli uchopit chování k Bohu a tak jsem nahradila slovo Bůh za rodiče, a najednou diskuse kvetla a děti ty dané situace a příklady pak hodnotily ve vztahu k Bohu.

Myslím si, že diskuse pro děti nebyla lehká, ale bylo úžasné je pozorovat, jak nad tím přemýšlí a snaží se mluvit k věci. Nedokážu žasnout, jak lehce na sebe navazovaly a dávaly příklady. Přitom si myslím, že toto téma, které spolu bereme je těžké i pro dospělé a oni se s tím výborně ,,perou“.

Téma na příští hodinu:
• 5. třída – Jelikož děti při řešení otázky se dostali k problému nedůvěra v rodiče skrz rozvod, slíbila jsem jim téma rozvod, otázky: Myslíte si, že když se rodiče rozvedou, že tím vyřeší své problémy? V čem ano, v čem ne? Je rozvod to co nás vede k Bohu? Jaký máte postoj k manželství, už jste nad tím přemýšleli?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2015 23:31:46    Předmět: Citovat

8. hodina: 27. 1. 2015
1. hodina na Děkanství ČB diecéze, hodina Náboženství
cíl: žáci diskutují nad otázkou: Proč má člověk mít rád, či nemít rád své rodiče? Proč je posloucháme a vnímáme jejich stížnosti, a proč se na ně zlobíme a nevěnujeme jim pozornost? Mohou být rodiče jako Bůh? V čem?
časová dotace: 30 min
plán: seznámení s filosofií pro děti, pravidla, diskuze nad otázkami.
Při realizaci - časová dotace - 30 min.
• Děti jsem seznámila s programem fil. pro děti. Následně jsem ses nimi domluvila na pravidlech: naslouchání se, navazování na sebe, neskákat si do řeči.
• Poté jsme společně řešili naše otázky, prvně jsme řešili, zda mají rádi rodiče, či jim naslouchají, když je rodiče kárají, postupně jsme se dostali k tématu, proč dítě nemá rádo své rodiče, co jej k tomu vede. Také jsme řešili, jak poznáme, že nás rodiče mají rádi a dostali jsme se i k tématu, kdy přestane být kamarád kamarádem.

Dětí na děkanství jsem měla pouze 3 a nebylo pro ně snadné bez zábran mluvit společně mezi s sebou. Snažila jsem se jim pomoci příklady, které ony komentovaly, a někdy bylo vidět, že se snaží vyjádřit nesouhlas na názor spolužáka, ale báli se to říci nahlas. Doufám, že druhá hodina proběhne již bez nervozity a děti se více osmělí.

Téma na příští hodinu:
• děkanství– Mohou být rodiče jako Bůh? Pokud ano, v čem?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2015 14:22:21    Předmět: Citovat

9. hodina: 10. 2. 2015 - 2. hodina na děkanství
cíl: žáci diskutují nad otázkou: Mohou rodiče mít vlastnosti jako Bůh?
časová dotace: 45 min
plán: připomenutí diskuse z minulé hodiny, diskuse – Mohou rodiče mít vlastnosti jako Bůh? – otázky: Za co pánu Bohu děkujeme? Co na Pánu Bohu obdivujeme, Může být člověk Bohem, nebo jen mu být podobný? Jak se Bohu podobají rodiče?
Při realizaci - časová dotace - 45 min.
• S dětmi jsme zavzpomínali na minulou hodinu
• Napsali jsme si na tabuli danou otázku: Mohou rodiče mít vlastnosti jako Bůh? a pomocí otázek jsme řešili, jestli máme Bohu za co děkovat, jestli se můžeme stát Bohy, či jen hledat možnosti být dobrý jako Bůh, milovat okolí.
• Děti říkaly, že Boha mají rádi, že mu děkují za život, za uzdravení, za to, že jim dává dobré věci a straní je zlu, také že mohou slavit narozeniny a být s lidmi, kteří je mají rádi.
• Na otázku zda mohou být rodiče jako Bůh? Děti odpovídaly, že nikdo nemůže být jako Bůh, jen se mám snažit dělat dobré skutky a mít se rádi.
• Ohledně vlastností, že můžeme být milosrdní a laskaví, pomáhající, dobří, ale že nám to nejde samo od sebe, jelikož to není naše podstata.
Myslím si, že diskuse s dětmi byla zajímavá, myslela jsem si, že děti řeknou, že nemůžeme být jako Bůh, ale když řekly, že se můžeme snažit a chovat se dobře, tak se mu můžou přibližovat. Diskuse na to jak těžká to byla otázka, šla velmi hladce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2015 14:22:51    Předmět: Citovat

10. hodina: 11. 2. 2015 - 5. třída

cíl: žáci diskutují nad: Může rozvod vyřešit naše problémy?
časová dotace: 45 min
plán: příběh o Vojtovi, diskuse – Může rozvod vyřešit naše problémy? otázky: Vyřeší problémy? Dá se obejít nebo je vždy nutný? Jak ho obejít? Kdy nelze situaci vyřešit jinak než rozvodem?
Při realizaci - časová dotace - 45 min.
• Přečtení příběhu o rozvodu, rekapitulace
• Napsali jsme si na tabuli danou otázku: Může rozvod vyřešit naše problémy, a hlasovali jestli ano či ne, ti kdo nehlasovali, řekli své důvody – důvod rozvodu, vztahy, platí ano i ne, poté jsme zkusili najít odpověď, která by odpovídala Petrovi, a většina řekla, že by Petr po přemýšlení byl zklamaný a nechtěl, aby se to stalo.
• Dále jsme hledali varianty jak rozvod obejít: zničit důvod sporu, usmířit se, obnovit důvěru, poradna, myslet na dobré vzpomínky, na děti, komunikovat společně, poté jsme hledali situace, kdy je rozvod nutný: týrání násilí, závislosti na alkoholu, drogách, hrách, cigaretách, hazard, posedlost. Z těchto situací jsme došli k jednotné odpovědi, že rozvodu se dá vyhnout a problém nevyřeší, když lidé chtějí se změnit a nejsou sobečtí, když problém, který mají je řešitelný jiným způsobem, a není natolik závažný pro náš život.

Myslím si, že přestože to bylo velmi těžké téma a některé děti pocházely z rozpadlé rodiny, se děti snažily zapojit do diskuse a dávat své zážitky do ní. Překvapilo, mně kolik dětí pochází z křesťanské rodiny, a přesto jsou rodiče rozvedení, a podle příkladů děti kvůli obyčejným hloupostem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 01. 07. 2015 17:29:28    Předmět: Letní praxe Citovat

1. hodina: 31. 3. 2015 – 1. hodina děkanství náboženství

cíl: žáci určí rozdíly mezi člověkem a panenkou
časová dotace: 30 min
plán: zopakovat pravidla FpD – naslouchání, navazování na sebe, přečíst příběh a diskuse - cíl: děti spolu diskutují a hledají řešení. Příběh: Nemocnice pro panenky - cíl: děti se ochotně zapojí do diskuze, otázka do diskuse- Jaký je rozdíl mezi člověkem a panenkou?

Při realizaci - časová dotace - 30 min.

• Děti zopakovaly pravidla FpD – budeme se navzájem poslouchat a nebudeme si skákat do řeči.
• Poté jsem dětem přečetla příběh Nemocnice pro panenky, O Sašovi a jeho Kulíškovi,
• Po přečtení si děti pověděli o svých hračkách a rozhodli se pro medvídka, kterého pak porovnávaly s člověkem v otázce – Jaký je rozdíl mezi panenkou a člověkem?
• Děti prvně svoje rozdíly promysleli a pak jsme je psali na tabuli: rozdíl viděly v duši, reálném žití, v emocích, mluvily o soběstačnosti, myšlení, smyslech a jedinečnosti.
• Pomocí těchto odpovědí jsme tedy došli k závěru, že mezi člověkem a hračkami jsou rozdíly a, že opravdicky opravdická panenka neexistuje.

Myslím, že se podařilo děti dobře motivovat k přemýšlení a diskutování o dané otázce. Dětem vyhovovalo, že jsme určili konkrétní hračku, kterou znaly.

Téma na příští hodinu:
• Rozdíly mezi věřícími a nevěřícími lidmi
• Velikonoční doba – Ježíšovo lidství
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 01. 07. 2015 17:34:35    Předmět: praxe letní semestr Citovat

2. hodina: 14. 4. 2015 – 2. hodina děkanství náboženství

cíl: žáci diskutují nad otázkami: Je rozdíl mezi věřícím a nevěřícím člověkem??? Prožíval Ježíš lidské emoce v době Velikonoc?
časová dotace: 30 min
plán: zopakování pravidel - naslouchání a zadání nového - navazujte na sebe s odpověďmi, myšlenkami = cíl: děti na sebe navazují.
V hodině jsme se měli pokusit najít rozdíly mezi věřícími a nevěřícími lidmi. Najít lidské emoce u Ježíše v době Velikonoc.

Při realizaci - časová dotace 30 min.

• S dětmi jsme si zopakovali téma a otázku i řešení z minulé hodiny a navázali jsme první otázkou: Zda je rozdíl mezi věřícím a nevěřícím člověkem
• Děti v diskusi přišly na odpověď, že je Bůh má radši, tak jsme se pak přenesli k Velikonocům, kde jsem dětem povídala, o tom, že Pán nás má rád všechny stejně a proto, za nás umřel.
• Děti poté řekli, že rozdílem je tedy to, že věřící lidé ví, že je má Bůh rád a ti nevěřící na to musí přijít.
• Jelikož se blížily Velikonoce, tak jsme se tomuto tématu začali věnovat.
• Prvně jsme začali objevovat Ježíše jako člověka, přesněji jeho emoce, které zažíval o Velikonocích.
• Děti si povídaly o tom, že Ježíš je opravdický člověk, ale i Bůh ale, že jako člověk, se bál, a zažíval bolest a utrpení, ale i velkou lásku k nám a ke svému otci.

Myslím si, že se mi podařilo splnit cíl hodiny a jsem si i vědoma, že pro děti nebylo lehké diskutovat o lidství Ježíše a že je pro ně to těžké téma.

Téma na příští hodinu:
• Projdou mnohými utrpeními, než dojdou do Božího království.


Naposledy upravil esterzednikova dne 01. 07. 2015 20:10:45, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 01. 07. 2015 17:47:17    Předmět: praxe letní semestr Citovat

3. hodina: 15. 4. 2015 – 1. hodina 5. třída ZŠ Rudolfovská - náboženství

cíl: žáci diskutují nad významem věty: Ta nemoc není k smrti, ale k slávě Boží.
časová dotace: 20 min
plán: zopakování pravidel - cíl: děti si vzájemně naslouchají a navazují na sebe s myšlenkami, diskuse – význam věty: Ta nemoc není k smrti, ale k slávě Boží.

Při realizaci - časová dotace - 20 min.
• S dětmi jsme zopakovali pravidla a přečetli si z Bible, jak Ježíš oživil Lazara, v textu jsme vybrali větu: Ta nemoc není k smrti, ale k slávě Boží, kterou jsme chtěli prodiskutovat.
• Napsali jsme si ji na tabuli a každý si napsal na papír, jak sám tuto větu chápe a pak jsme si to společně napsali na tabuli.
• Děti přišly s definicí, že prostřednictvím nemoci, která vede ke smrti můžeme přijít k Bohu, začne věčný život
• Také zmínili mezi vnímáním věřícího a nevěřícího člověka: Nevěřící – se smrti brání i bolesti, že za tím nedokáží vidět Boha a jeho pomoc – nevidí Boha a věčný život, ale jen peklo, či život jiný na zemi.
• Poté děti ještě v diskusi zmínili reinkarnaci, kterou dnes lidé tak vyzdvihují.
• Nakonec hodiny jsme si daly menší dobrovolný úkol – nakresli nebe a sebe v něm jak si to představuješ.

Myslím, že se podařila aktivnost a zapojení dětí a že je toto téma zaujalo.

Téma na příští hodinu:
- Je nebe na Zemi?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 01. 07. 2015 20:36:37    Předmět: Letní praxe Citovat

4. hodina: 21. 4. 2015 – 3. hodina – děkanství náboženství

cíl: žáci diskutují nad smyslem věty: Projdou mnohými utrpeními, než dojdou do Božího království
časová dotace: 20 min
plán: připomenutí minulé hodiny, velikonočních událostí a diskuse nad větou Projdou mnohými utrpeními, než dojdou do Božího království

Při realizaci - časová dotace - 20 min.
• S dětmi jsme zavzpomínali na minulou hodinu a Velikonoční obřady a co jsme si připomínaly při nich.
• Napsali jsme si na tabuli naši větu: Projdou mnohými utrpeními, než dojdou do Božího království.
• Děti se prvně snažili najít definici utrpení – je to když se někomu něco stane a obnáší to velkou bolest fyzickou i duševní. Poté se přesunuly k řešení, kdy Ježíš zažíval utrpení – v getsemanské zahradě – duševní – strach, neklid, a na Velký pátek – umučení, cesta na Golgotu a ukřižování.
• Pak jsme se přesunuli k otázce: Co je pro Vás utrpení – tak první reakce byla – dát za někoho život, pak útrapy ve škole, pokušení, povinnosti, či trpělivost
• Pak jsem se dětí zeptala, jestli si uvědomují, že do toho mohou pozvat Ježíše. Děti řekly, že ano, ale, neví jak se správně modlit, tak jsme si pak povídali o modlitbě. Tímto nám také vzniklo téma na příští hodinu.
Přesto, že děti jsou malé 1. – 4. třída, tak mě překvapují, jak dokážou zajímavě diskutovat o složitých tématech.

Téma na příští hodinu:
- Proč se máme mít rádi a modlit se za sebe navzájem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 15:38:21    Předmět: Letní praxe Citovat

5. hodina: 22. 4. 2015 – 2. hodina 5. třída ZŠ Rudolfovská náboženství

cíl: žáci diskutují nad tím, jestli je nebe již na zemi
časová dotace: 15 min
plán: připomenutí minulé diskuse, uvedení do tématu a diskuse: Je nebe již na zemi?

Při realizaci - časová dotace – 15 min.
• Naši otázku jsme si napsali na tabuli a děti prvně samostatně přemýšlely o dané otázce.
• Většina dětí neřekla konkrétně ano či ne, ale začala říkat podmínky za jakých je či není.
• Ano- pokud si jej sami vytvoříme, třeba tím, že budeme žít podle desatera nebo, že se budeme řídit Boží vůlí a ne jen sebou samým.
• Ne – opak ano a také tím, že se budeme přiklánět k hříchům a k špatnému jednání

Přestože jsme měli tentokrát menší časovou dotaci, dětem se téma líbilo a zajímalo je a vrátíme se k němu i příští hodinu.

Téma na příští hodinu:
• Je nebe již na zemi – pokračování.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 16:10:35    Předmět: Letní praxe Citovat

6. hodina: 28. 4. 2015 – 4. hodina děkanství náboženství

cíl: diskuse na otázku Proč se máme mít rádi a modlit se za sebe navzájem
časová dotace: 25 min
plán: děti se pokusí najít odpovědi na otázky co je to mít někoho rád a proč se navzájem za sebe modlíme.

Při realizaci - časová dotace - 25 min
• Na tabuli jsme si napsali naši otázku a podtrhli první část otázky, Proč se máme mít rádi?
• Děti diskutovaly nad tím, že mít rád je, že nám na někom záleží a rádi s ním trávíme čas, potom zaznělo, že mít rád znamená pomáhat si a také, že se snažíme napodobit Boží lásku
• Potom zazněla otázka a, co je to Boží láska k nám: děti hned odpovídaly, že je pomáhající, milosrdná, stálá, chránící, nezištná, pečující
• Také zaznělo, že mateřská láska je také taková jakou má Bůh k nám.

Myslím si, že dětem se podařilo najít podstatu pravé křesťanské lásky.

Téma na příští hodinu:
• Proč se máme za sebe navzájem modlit?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 17:02:46    Předmět: praxe letní semestr Citovat

7. hodina: 12. 5. 2015 – 5. hodina děkanství náboženství

cíl: žáci diskutují nad tím, proč se máme navzájem za sebe modlit
časová dotace: 20 min
plán: připomenutí minulé hodiny, diskuse – proč se máme navzájem za sebe modlit?

Při realizaci - časová dotace - 20 min.
• S dětmi jsme zavzpomínali na minulou hodinu, kde jsme řešili otázku: Proč se máme mít rádi a dnešní otázkou jsme navázali
• Na tabuli jsme si napsali danou otázku a prvně děti zapřemýšleli co je to modlitba a nad její sílou.
• Děti v diskusi mluvily o tom, že modlitba dětí má velkou sílu, že je to projev lásky, se za někoho modlit, a že vzájemná modlitba nás učí se navzájem milovávat a odpouštět si.

Myslím si, že diskuse vynesla překvapující závěry, které bych od dětí takového věku nečekala. A jelikož to byla poslední hodina na děkanství, tak si myslím, že děti se pěkně zapojovaly do diskuse a, že si osvojily trochu více křesťanské lásky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 17:19:15    Předmět: Letní praxe Citovat

8. hodina: 13. 5. 2015 – 3. hodina 5. třída ZŠ Rudolfovská - náboženství

cíl: žáci pokračují v diskusi nad otázkou: Je nebe již na zemi?
časová dotace: 20 min
plán: zopakovat závěry minulé hodiny, navázat na minulou hodinu s diskusí

Při realizaci - časová dotace - 20 min.
• S dětmi jsme si zopakovaly jejich odpovědi z minulé diskuse a novou diskusí byly rozšířeny, že ANO pokud také člověk navštěvuje církevní prostory a modlí se, účastní se mší svatých, a také když se prezentujeme jako ,,Boží chrám‘‘.
• Děti v diskusi také řešily otázku, jestli lidé jsou přirozeně dobří či zlí, děti v diskusi zmínili, že Bůh nás stvořil dobré a, že nás pak ,,pošpinil‘‘ dědičný hřích, který ale smažeme křtem, a také řešily, že se nemáme navzájem soudit a odsuzovat, nikoho nemůžeme nazývat přirozeně zlým a říkat, že skončí v pekle. To nemůžeme vědět, pouze Bůh.

Téma hodiny se dětem líbilo a byly natěšení, že se mohou o takových věcech povídat.

Tyto hodiny praxe se mi velmi líbily, zvláště protože se děti opravdu velmi těšily na tyhle druhy hodin a rádi vyjadřovaly svůj názor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 18:01:02    Předmět: Letní praxe Citovat

9. hodina: 20. 5. 2015 – 1. hodina 5. třída ZŠ Rudolfovská - etika

cíl: žáci diskutují nad otázkou: Mají staří lidé nějaká práva.
časová dotace: 35 min
plán: seznámení dětí s Filosofií pro děti a její pravidla, diskuse o právech starých lidech

Při realizaci - časová dotace - 35 min.
• U dětí jsem byla poprvé tak jsem je seznámila s FPD a zmínila jsem se o pravidlech – naslouchání, navazování na sebe apod.
• Děti si vykládaly o právech u starých lidí.
• Jednohlasně se shodly, že každý člověk má své práva ať starý či mladý. Každý má právo žít a starý člověk, který je třeba nemocný, není v právu vnímaný jinak než ostatní.
• Zazněli odpovědi, jako že má právo na pomoc, výběr domova, ale i instituce, která mu bud pomáhat ve stáří, má právo mít vlastní majetek, také právo na respekt a uznání, a i když je starý může též se vzdělávat a získávat nové vědomosti učením či cestováním.
Žáci v etice jsou zvyklí, že za pomoci diskuse probírají látku a tak pro ně nebylo těžké diskutovat, naslouchat si a přemýšlet nad otázkami. Diskuse tedy šla velmi hladce.

Téma na příští hodinu:
- K čemu je dobrá zvědavost?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
esterzednikova



Založen(a): 9.12.2014
Příspěvky: 20
Město: Kuřim

PříspěvekZaslal(a): 17. 07. 2015 18:01:38    Předmět: Letní praxe Citovat

10. hodina: 10. 6. 2015 – 2. hodina 5. třída ZŠ Rudolfovská - etika

cíl: žáci diskutují nad tím k čemu, je zvědavost dobrá
časová dotace: 25 min
plán: příběh o chlapci, který byl zvědavý a šel se dívat za hradby, diskuse – K čemu je dobrá zvědavost?

Při realizaci - časová dotace - 25 min.
• Přečtení příběhu o chlapci, který byl zlobivý a zvědavý a šel se podívat za hradby města do zahrad, kde se setkal s opuštěnou paní.
• Napsali jsme si na tabuli danou otázku: K čemu je dobrá zvědavost?
• Děti prvně řešily své vlastní příklady ze života, kdy jim zvědavost vynesla úrazy, trapasy a podobné záležitosti.
• Poté jsme se bavili o tom, zda je zvědavost i pozitivní. Děti zmínily některé oblasti v nichž je zvědavost pozitivní.
• Za prvé tím člověk něco získá například 1 ve škole, protože byl zvědavý a bádal po informacích z vlastní zvědavosti. Také je zvědavost pozitivní v tom, že se člověk poučí. Například hošík a kamna, už na ně podruhé nesáhne.
• A poslední co děti mne zaujalo nejvíce, že vlastně díky zvědavosti a získáváním informací o dané věci a pod, člověk objevuje nové věci, místa, vynálezy a proto každý umělec či vynálezce je zvědavý.

Myslím si, že dětem FPD se líbila a, že je bavilo se zamýšlet nad známými věcmi. Jako úspěch beru, že děti se přesunuly od svých úrazů a zážitků a přišli s obecnými fakty jako vynálezy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign