Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_Maj2_Homolova,Ruzickova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 05. 11. 2014 16:48:49    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_Maj2_Homolova,Ruzickova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 11. 2014 21:18:17    Předmět: Citovat

1. setkání
Datum: 19. 11. 2014
Časová dotace: 60 minut
Počet: 15 dětí

Cíl setkání:
• seznámení se
• představení filozofie jako takové
• přiblížení tématu: Podobnosti a rozdíly

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• představení se a vytvoření jmenovek (5 min.)
• seznámit se s pojmy filozofování a filozofie (5 min.)
• 1. aktivita: Osobní identita (5 min.)
• 2. aktivita: Podobnosti a rozdíly - aktivita s vejci (10 min.)
• 3. aktivita: Podobnosti a rozdíly – hledání věcí, živočichů a lidí, kteří jsou identičtí (20 min.)
• 4. aktivita: Pojmenování (10 min.)
• Shrnutí celého průběhu hodiny (5 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• představení se a vytvoření jmenovek (5 min.)
• seznámit se s pojmy filozofování a filozofie (5 min.)
• 1. aktivita: Osobní identita (10 min.) – děti si vezmou zrcátko, do kterého se dívají a říkají, jak se jmenují a popisují, jak vypadají
- touto aktivitou se s dětmi navzájem poznáváme
• 2. aktivita: Podobnosti a rozdíly (10 min.) – dětem jsme na stůl předložily plato vajec a jejich úkolem bylo, procházet kolem stolu a najít, co nejvíce rozdílů a co nejvíce podobností mezi vejci
• 3. aktivita: Podobnosti a rozdíly (20 min.) – s dětmi jsme navázali na předchozí téma podobnosti a rozdíly, kdy jsme hledali, co nejvíce věcí, zvířat a lidí, které považujeme za identické
• 4. aktivita: Pojmenování (15 min.) – dětem byly čteny věty, které měly doplnit, čímž si procvičily pojmenování
• shrnutí celého průběhu hodiny a ujasnění si probíraných témat (5 min.)

Co se podařilo:
• Náš plán hodiny se naplnil.
• Podařilo se nám především rozvíjet (u dětí) myšlení kritické, a to vyjasňováním si a definováním neznámých pojmů – konkrétně u aktivity č. 4 – POJMENOVÁNÍ, kdy si děti nevěděly rady s tvrzením: „Ten, kdo chytá lidi, se kterými mluví, za slovo je…“.
• Také se dětem podařilo uvést mnoho příkladů, které jsem si, i posléze zdůvodňovali.
• Rozvíjeli jsme i myšlení angažované, a to při neustálém tázání se dětí, zdali rozumíme a při opakování daných formulací.
• Myšlení tvořivé bylo rozvíjeno při zkoumání problému z více perspektiv.

Co se nepodařilo:
• Nepodařilo se dodržet vymezenou časovou dotaci (60 min.), kdy jsme přetáhli o 10 minut.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 30. 11. 2014 12:19:29    Předmět: Citovat

2. setkání
Datum: 26. 11. 2014
Časová dotace: 60 minut
Počet: 15 dětí

Cíl setkání:
• motivovat děti
• zapojit všechny děti do diskuse
• živá diskuse

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace pojmů filozofie a filozofování (3 min.)
• stanovení pravidel (2 min.)
• hra "asociace" (10 min.)
• četba z knihy „ Nemocnice pro panenky" (15 min.)
• vytváření a formulování otázek, následně jejich zapsání (5min.)
• hlasování a výběr otázky (3 min.)
• samotná diskuse (15 min.)
• domluvení se na obsahu příštího setkání (5 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace pojmů filozofie a filozofování (3 min.)
• stanovení pravidel (2 min.) - dětem jsme rozdali zvonečky a rolničky, kterými se mohly přihlásit o slovo. Podmínkou bylo, že nikdo nesměl promluvit, aniž by nezacinkal.
• rozehřívací hra "asociace" (10 min.) - společně jsme vytvořili řetěz slov, která na sebe navazovala
• četba z knihy „Nemocnice pro panenky" (15 min.) - dětem jsme přečetly první kapitolu, a to dvakrát. Při prvním čtení se děti seznámily s příběhem a v průběhu druhého čtení začaly děti samostatně tvořit otázky.
• tvorba otázek, jejich formulování a následné zapsání na tabuli, kdy jsme ke každé vytvořené otázce zapsaly jméno autora

Vytvořené otázky:
• Dovedete si představit, že dospělí sbírají panenky?
• Proč všichni lidé musí mít panenky?
• Mysleli jste, že něčemu rozumítě a pak jste zjistili, že tomu nerozumíte?
• Myslíte si, že je Saša holka nebo kluk? Proč?
• Jsou panenky opravdické?

• hlasování a výběr otázky (3 min.)

Vybraná otázka k diskusi:
• Myslíte si, že je Saša holka nebo kluk? Proč?

• samotná diskuse (15 - 20 min.) - nejdříve jsme si vymezili kritéria, kdy jsme vytvořili dva sloupce, přičemž jsme do prvního podávali hypotézy na otázku: „ Proč si myslíme, že je Saša kluk?" a do druhého sloupce jsme podávali tvrzení na otázku: „ Proč si myslíme, že Saša kluk není?"

Podané hypotézy na otázku: „ Proč si myslíme, že je Saša kluk?"
Evelýnka: Když někoho potkám a řekne mi, že se jmenuje Saša, tak se mi vybaví kluk.
Klárka, Lůďa: V příběhu se s píš choval jako kluk.
Lůďa: Protože i kluci si můžou hrát s panenkami.

Podané hypotézy na otázku: „ Proč si myslíme, že Saša kluk není?"
Stánička, Evelýnka a Nikča: Protože Saša může být i jméno holčičí.
Evelýnka: Protože si Saša hraje s panenkami.

• domluvení se na obsahu příštího setkání, kdy budeme pokračovat v diskusi již vybrané otázky (5 min.)
• rozloučení se (1-2 min.)

Co se podařilo:

• děti se nám podařilo namotivovat, a to pomocí zvonečků a rolniček
• povedlo se nám vést živou diskusi
• rozvíjeli jsme zejména myšlení tvořivé, kdy za pomocí odcyklení jsme si vytvořili dvě alternativy, přičemž jednou z nich byl sloupec, který nesl otázku: „ Proč si myslíme, že je Saša kluk?"a druhou z nich tvořil sloupec s otázkou: „ Proč si myslíme, že Saša kluk není?"
• následně děti podávaly hypotézy, čímž jsme se dostali k myšlení angažovanému, kdy jsme se neustále dětí tázali, zdali všemu rozumí, a jak odpovědi zformulujeme
• také se nám podařilo dodat dětem odvahu k vyjádření se
• nesmíme však opomenout myšlení kritické, přičemž jsme si společně vymezili kritéria, na základě nichž jsme se v diskusi posunuli dále

Co se nepodařilo:

• nepodařilo se nám dojít k závěru v diskusi, čímž si dovolím konstatovat, že není důležité dojít k závěru, nýbrž proces diskutování

Homolová Martina a Růžičková Lucie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 12. 2014 18:22:41    Předmět: Citovat

3. setkání
Datum: 1. 12. 2014
Časová dotace: 50 minut
Počet: 15 dětí

Cíl setkání:
• zapojit všechny děti do aktivit a diskuze
• živá diskuze

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• Společná diskuze pro ujasnění, jak rozumíme tomu, co je odvaha. (10 min.)
• 1. aktivita: Odvážní lidé (15 min.)
• Rekapitulace první kapitoly z knihy „Nemocnice pro panenky“ a diskuzních otázek. (5 min.)
• Diskuze na otázku: Jsou panenky opravdové? (15 min.)
• 2. Aktivita: Hra na skutečnost (10 min.)
• Domluvení se na obsahu příštího setkání a společné rozloučení. (5 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• Společná diskuze pro ujasnění, jak rozumíme tomu, co je odvaha. (10 min.)
• 1. aktivita: Odvážní lidé – poté co jsme si v diskuzi ujasnili, jak rozumíme tomu, co je odvaha, seřadili jsme věty, které se týkají tématu „Odvaha“ od 1 (nejodvážnější) po 15 (není odvážný, je nejméně odvážný) a zdůvodnili jsme, proč jsme tak učinili. (15 min.)
• Rekapitulace první kapitoly z knihy „Nemocnice pro panenky“ a diskuzních otázek. (5 min.)
• Diskuze na otázku: Jsou panenky opravdové? (15 min.)
• Domluvení se na obsahu příštího setkání a společné rozloučení. (5 min.)

Co se podařilo:
• Podařilo se nám zapojit všechny děti do aktivity „Odvážní lidé“ a velice pěkně se povedlo vést živou diskusi na otázku: „Jsou panenky opravdické?“
• Při rozboru zmiňované otázky se nám podařilo rozvíjet kritické myšlení, protože jsme se věnovali definici pojmu skutečné (opravdové), čímž jsme se dostali k angažovanému myšlení, kdy jsme se neustále dětí tázali, zda všemu rozumí, a jak odpovědi zformulujeme.
• Děti si začali všímat, jak nejasné a složité je používání tohoto slova v běžném životě.

Co se nepodařilo:
• Náš plán hodiny se nenaplnil. Bohužel jsme s dětmi nestihly druhou aktivitu, která se nazývala hra na skutečnost.
• Také jsme s dětmi skončili o 10 minut dříve, protože děti potřebovali odejít do školy.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2014 22:19:59    Předmět: Citovat

4. setkání
Datum: 3. 12. 2014
Časová dotace: 60 minut
Počet: 15 dětí

Cíl setkání:
• rozvoj slovní zásoby
• rozvoj kritického myšlení na základě podávání protipříkladů
• seznámit děti s autokorekcí

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace přechozího setkání (2 min.)
• stanovení pravidel (2 min.)
• rozehřívací hra "Mimozemštané" (10 min.)
• objasnění pojmu autokorekce (2 min.)
• četba z knihy: „ Nemocnice pro panenky", 2. kapitola (15 min.)
• vytváření a formulování otázek, následně jejich zapsání (5 min.)
• hlasování a výběr otázky (2 min.)
• samotná diskuse (20 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace předchozího setkání (3 min.)
• stanovení pravidel - děti se měly vzájemně respektovat při vyjádření názoru a měly na sebe dokázat navazovat (2 min.)
• rozehřívací hra "Mimozemšťané" - při této hře jsme u dětí rozvíjely zejména verbální komunikaci, která spočívala v tom, že si děti měly představit nás jako mimozemšťany, kteří přistáli na této zemi a nic o ní nevědí; děti měly za úkol říct alespoň jednou větou nějakou informaci o bytí na tomto světě (10 min.)
• četba z knihy: „ Nemocnice pro panenky", 2. kapitola - příběh jsme četli společně, abychom docílili vzájemného naslouchání a navazování na projev druhých; při prvním čtení četly děti, které už uměly číst, a to vždy po odstavcích, při druhém čtení jsme dětem celou kapitolu přečetly znovu, čímž se měly zamyslet nad daným příběhem a vytvářet otázky, které jsou diskutovatelné (15 min.)
• tvoření otázek, jejich formulování a následné zapsání na tabuli, kdy ke každé vytvořené otázce jsme zapsaly jméno autora, kdy účelem byla větší identifikace s vytvořenou otázkou (5 min.)

Vytvořené otázky:
• Proč si mají děti nosit do školy panenky?
• Proč jsou na Sašu Jakub s Hubertem zlí?
• Co je to „to" štěstí?
• Co to znamená být kamarád?

• hlasování a výběr otázky (3 min.)

Vybraná otázka k diskusi:
• Co to znamená být kamarád?

• samotná diskuse - nejdříve jsme si definovali pojem kamarád, následně jsme podávali hypotézy, kdy na základě nichž jsme ověřovali, zdali jsou platné, a to za pomocí protipříkladů (15-20 min.)

Podané hypotézy na definici pojmu kamarád:

Evelýnka: S někým se kamarádit.
Klárka: Člověk, který pomáhá druhému.
Terezka: Člověk, který druhému nelže.
Vojta: Ten, kdo druhého chrání.
Evelýnka: Člověk, který není zlý.
Stánička: Kamarád znamená, když jsem na někoho hodný.
Vojta: Ten, kdo se zastane druhého.
Adámek: Ten, kdo udělá pro toho druhého cokoliv.

• rozloučení se (2 min.)

Výsledek diskuse:
V diskusi jsme došli k závěru, kdy jsme několika platnými výroky, které jsme danými argumenty ověřily, došli k odpovědím na již podanou otázku: „Co to znamená být kamarád?" Musím však konstatovat, že téměř všechny podané hypotézy byly platné, kromě jediné, a to: „Kamarád znamená, když jsem na někoho hodný". Na již dané tvrzení padl protiargument, a to: „Vždy nemusí být kamarád hodný, například, když má špatný den".

Co se podařilo:
• povedlo se nám naplnit již stanovené cíle
• rozvoj tvořivého myšlení, a to při stanovení hypotéz
• podařilo se nám především ověřování hypotéz na základě protipříkladů, čímž jsme dospěli k rozvoji kritického myšlení
• rozvoj myšlení angažovaného - kdy jsme se dětí tázali, zdali rozumí všem souvislostem či chtějí dané formulace nějak vylepšit
• u dětí jsme vypozorovali jejich zájem v průběhu dialogu, a to různými projevy a citoslovci, na základě nichž jsme odvodily, čemu děti skutečně rozumí či naopak
• snažily jsme se, aby měl každý dostatek prostoru pro vyjádření jeho vlastního názoru

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se nám být dostatečně autoritativní, děti si často v průběhu diskuse začaly kreslit a povídat, i přes naše napomenutí ; tímto bychom se chtěly v následujícím setkání zaměřit na posílení autority jako takové

Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2014 22:10:21    Předmět: Citovat

5. setkání
Datum: 5. 12. 2014
Časová dotace: 55 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
• rozvoj hrubé motorika a logického myšlení
• rozvoj jemné motoriky
• rozvoj komunikačních dovedností a angažovaného myšlení

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace předchozího setkání (5 min.)
• 1. aktivita: rozehřívající hra: Koruna (10 min.)
• 2. aktivita: Přátelství (15 min.)
• téma: Mé tělo (10 min.)
• 3. Aktivita: Části těla (15 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• Rekapitulace předchozího setkání (5 min.)
• 1. aktivita: rozehřívající hra: Koruna – u stolu seděly dvě družstva proti sobě. Jedno družstvo mělo ruce pod stolem a podávalo si korunu. Kdokoliv z druhého družstva muselo říct dost. Na tento povel muselo první družstvo plácnout rukama o stůl a nechat je ležet na stole. Druhé družstvo se snažilo podle zvuku uhodnout, kdo z hráčů má pod rukou korunu. (10 min.)
• 2. aktivita: Přátelství – návrat k tématu z minulé hodiny. Děti nakreslily obrázek svého kamaráda a vedle něj nakreslily samy sebe. Poté, popsaly, v čem se obrázky podobají a v čem se liší. (15 min.)
• Téma: Mé tělo – povídání na téma mé tělo. Děti se snažili odpovídat na otázky: Jak by své tělo popsali? K čemu by ho přirovnali? A proč? Svoje důvody se snažili obhájit. (10 min.)
• 3. aktivita: Části těla - na lístečky jsme nejprve napsali části lidského těla, potom se utvořily soutěžící páry. Pro každý pár se pak vybírali lístečky z klobouku. Úkolem dvojice bylo spojit se vylosovanými částmi těla, přičemž ve spoji museli umístit jeden z lístečků. Pokud se jim to povedlo, pokračovali dále v tahání z klobouku, dokud jim některý z lístečků neupadl, nebo již nejsou schopni další spojení utvořit. Vyhrává ta dvojice, která získá nejvíce bodů, udrží najednou nejvíce lístečků. (15 min.)

Co se podařilo:
• Plán hodiny se naplnil.
• Aktivity, které jsme si připravily, měly u dětí velký úspěch.
• Při tématu „Mé tělo“ se podařilo rozvíjet komunikační dovednosti a angažované myšlení.

Co se nepodařilo:
Setkání proběhlo podle plánu a není nic, co bychom považovaly za nevydařené.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 08. 12. 2014 23:05:19    Předmět: Citovat

6. setkání
Datum: 8. 12. 2014
Časová dotace: 60 minut
Počet: 15 dětí

Cíl setkání:
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj slovní zásoby
• přiblížení tématu: „Mít rád"

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• rozehřívací hra (10 min.)
• obeznámení pojmu "mít rád" (3min.)
• četba pohádky „Sůl nad zlato" (15 min.)
• vytvoření verbálního řetězu přirovnání (5 min.)
• význam slov "mít rád" (5 min.)
• diskuse na téma: "Mít rád"(20 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• rozehřívací hra - děti si losovaly lístečky s pojmy, které měly za úkol popsat a vysvětlit (15 min.)
• obeznámení pojmu "mít rád" (3 min.)
• četba pohádky „Sůl nad zlato" - dětem jsme přečetly úryvek z pohádky pro přiblížení tématu "Mít rád" (10 min.)
• vytvoření verbálního řetězu přirovnání - kdy první z dětí vybral věc nebo osobu a řekl v podobě přirovnání „jako co ji má rád" a další z dětí vždy navázalo (5 min.)
• význam slov "mít rád" - kdy se děti měly snažit nahradit pojem "mít rád" výrazem jiným. (5 min.)
• diskuse na téma "Mít rád" - čímž jsme diskutovali na dané otázky (20-25 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Dané otázky do diskuse:
• Máte rádi nějaké věci, zvířata nebo lidi?
• Jak poznáte, že máte něco nebo někoho rádi?
• Co to znamená mít rád sám sebe?
• Jak se stane, že někdo začne mít někoho nebo něco rád?

Co se podařillo:
• podařilo se nám zcela naplnit plán naší hodiny
• zapojit všechny děti do aktivit
• zrekapitolovat pojmy: „filozofie, filozofování, diskuse", a to při první aktivitě, kdy děti popisovaly určité pojmy; touto aktivitou jsme rozvíjeli především myšlení angažované, čímž se děti měly snažit o přesnost vyjádření
• tudíž jsme rozvíjeli myšlení kritické, a to při definování pojmu "mít rád", děti často nahrazovaly tento pojem výrazy - milovat, zbožňovat, prožívat radost
• povedlo se nám vést velmi živou diskusi na téma "Mít rád", přičemž jsme se snažili o vyjádření každého jedince; poskytnout mu prostor pro vlastní názor; v průběhu diskuse jsme neopoměli rozvíjet myšlení angažované
• povedlo se nám vymezit si a navzájem od sebe odličit pojmy "mít rád sám sebe" a „sobectví", a to zejména u otázky: „ Co to znamená mít rád sám sebe?", čímž se opět dostáváme k rozvoji myšlení kritického
• abychom neopoměnli, i myšlení tvořivé bylo rozvinuto, a to na základě hledání alternativ; přesněji u otázky: „Jak poznáte, že máte něco nebo někoho rádi?", kdy padly následující hypotézy:
H1: Když někoho pohladíme.
H2: Když někoho políbíme.
H3: Když jsme na druhého hodní.
H4: Když někomu dáme dárek.

Co se nepodařilo:
• dokončit všechny připravené otázky pro diskusi

Martina Homolová a Lucie Růžičková


Naposledy upravil Martina Homolová dne 10. 12. 2014 19:45:25, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 12. 2014 21:12:13    Předmět: Citovat

7. setkání
Datum: 9. 12. 2014
Časová dotace: 60 minut
Počet: 10 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj jemné motoriky
• přiblížení tématu: „Strach“
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj slovní zásoby

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace předešlé hodiny (5 min.)
• 1. aktivita: Děsivý mimozemšťan (20 min.)
• Čtení z pracovního sešitu: Blanka a Jirka: Zastrašování ve škole a následné tvoření otázek (15 min.)
• Diskuze (20 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• rekapitulace předešlé hodiny (5 min.)
• 1. aktivita: Děsivý mimozemšťan – Společně s dětmi jsme si představili, že na školní zahradě přistál mimozemšťan a šíří děs. Děti se pokusily jej namalovat a zároveň namalovat důvod, proč je mimozemšťan děsivý. Poté jsme si všechny obrázky ukázali a povídali jsme si o nich. (20 min.)
• Čtení z pracovního sešitu: Blanka a Jirka: Zastrašování ve škole a následné tvoření otázek – S dětmi jsme si přečetli 3. kapitolu Blanka a Jirka z pracovního sešitu. Po přečtení jsme tvořili otázky. (15 min.)
Vytvořili jsme následující otázky:
1) Jaký by byl život bez přátel?
2) Není, zvláštní, že lidé mají za přítele zvíře?
3) Proč má Jirka pro štěstí plyšáka?
• Diskuze – Po hlasování se do diskuze vybrala otázka: Jaký by byl život bez přátel?. Otázku jsme začali společně rozebírat. Začali jsme vymezením pojmu „přítel“. Více jsme bohužel nestihli, tak jsme si alespoň společně pověděli, jak bychom pokračovali s řešením otázky. (20 min.)

Co se podařilo:
• zapojit všechny děti do aktivit
• dětem se velmi pěkně daří tvořit otázky k diskuzi

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se dostat s otázkou dál (hlouběji)
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2014 21:42:02    Předmět: Citovat

8. setkání
Datum: 10. 12. 2014
Počet: 15 dětí

Cíl činnosti:
• seznámení se s novým tématem „Pláč"
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj hrubé motoriky

Plánová struktura s časovou dotací:
• rozehřívací hra „Pohádkové postavy" (10 min.)
• definování pojmu „pláč" (10 min.)
• cvičení: „Proč lidé pláčou?" (10 min.)
• diskuse na téma: „Pláč" (15-18 min.)
• pohybová hra (10 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• rozehřívací hra „Pohádkové postavy" - pro děti jsme měly připravené lístečky s názvy pohádkových postav, které si jednotlivě losovaly a hádaly určité pohádkové bytosti (15 min.)
• definování pojmu „pláč"- kdy jsme za pomocí hypotéz uváděli definice pláče (10 min.)

Podaná tvrzení na otázku: „ Co je to pláč?"

Helenka: Když někdo brečí.
Stánička: Když je někdo smutný.
Vojtík: Když někomu odejde kamarád, tak může být smutný a rozbrečí se.
Honzík: Když někomu těčou slzy.
Eliška: Když někomu někdo ublíží, tak brečí.
Honzík: Když se mi něco stane, tak brečím.

• cvičení: „Proč lidé pláčou?" - kdy jsme měli pro děti připravené velké kolo z papíru rozdělené na šest dílů; do každého dílu měly děti vymyslet a vepsat příklad důvodu, proč někdo pláče (10 min.)

Podané hypotézy na otázku: „Proč lidé pláčou?":
H1: Když je někdo nemocný.
H2: Plakala jsem, když jsem spadla.
H3: Brácha mi rozbil sněhuláka, tak jsem brečel.
H4: Když jsem spadl z gauče, plakal jsem.
H5: Já brečím, když mi někdo ublíží
H6: Někdo brečí štěstím.

•diskuse na téma: „Pláč" - s dětmi jsme diskutovali na vybrané otázky (15 min.)

Dané otázky do diskuse:
• Je nějaký rozdíl mezi tím, když někdo pláče a když někomu tečou slzy?
• Je možné plakat bez slz?
• Je v pořádku, když člověk, protože ztratil nějakou věc?
• Je v pořádku, když člověk pláče, protože ztratil blízkého člověka?
• Je v pořádku, když člověk pláče, i když je kluk?
• Je pláč hezký?
• Je správné utěšovat někoho, kdo pláče?

• pohybová hra - s dětmi jsme hráli hru, která spočívá v tom, že si všechny děti sedly do jedné řady, vždy jeden šel za dveře a ostatní se v průběhu této chvíle přemístily, dítě za dveřmi mělo posleéze uhodnout, které děti si vyměnily místa (15 min.)

• rozloučení se (2 min.)

Co se podařilo:
• podařilo se nám naplnit stanovené cíle
• povedlo se nám definovat pojem pláč, kdy jsme podávali určité hypotézy, čímž jsme rozvíjeli myšlení tvořivé
• rozvíjeli jsme také především hrubou motoriku na základě pohybové hry
• vést poměrně živou diskusi
• v diskusi se nám podařilo rozlišit pláč na pláč smutkem a pláč štěstím, přičemž jsme rozvinuli myšlení kritické
• rozvoj angažovaného myšlení, a to při neustálém tázání se dětí, zdali všemu rozumí či chtějí něco zopakovat

Co se nepodařilo:
• Myslím si, že se nedá pokládat něco za nevydařené.

Martina Homolová a Lucie Růžičková


Naposledy upravil Martina Homolová dne 15. 12. 2014 15:40:20, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 15. 12. 2014 15:38:37    Předmět: Citovat

9. setkání
Datum: 15. 12. 2014
Počet: 11 dětí

Cíl činnosti:
• přiblížení tématu: „Komunikace"
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj hrubé a jemné motoriky

Plánovaná struktura s časovou dotací:

• seznámení se s tématem „Komunikace" a jeho definování (8 min.)
• „Minuta řečníků" (15 min.)
• hra „Povolání" (15 min.)
• cvičení: Dobré a špatné mlčení (5min.)
• diskuse na téma: „ Komunikace a mluvení" (15 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• seznámení se s tématem „Komunikace" - kdy jsme podávali hypotézy na otázku: „ Co je to komunikace?" (10 min.)

Podané hypotézy na definici pojmu komunikace:
H1: Mluvit.
H2: Komunikace je to, když něco řešíme.
H3: Telefonování.
H4: Je to, když chceme vyjádřit svůj názor nebo to, jak se cítíme.

• „Minuta řečníků" - s dětma jsme hovořili po dobu deseti minut na téma „Procházka v lese"; při této aktivitě děti popisovaly, jak les vypadá, s jakými zvířaty se tam můžeme setkat a jaké příhody v lese zažily (10 min.)

• hra „Povolání" - účelem bylo seznámit děti s neverbální komunikací, a to za pomocí hry, kdy měly předvádět pantomima povolání (15min.)

• cvičení: Dobré a špatné mluvení - s dětma jsme hledali příklady situací, kdy je dobré, aby: všichni mluvili, všichni mlčeli, jeden mluvil a ostatní poslouchali, jeden mluvil, ale nikdo neposlouchal, někdo měl zakázáno mluvit (10 min.)

• diskuse na téma: „ Komunikace a mluvení" - s dětmi jsme diskutovali na dané otázky (15 min.)

Dané otázky do diskuse:

• Komunikujete rádi? Je komunikovat totéž co mluvit?
• Je snazší komunikovat slovy, nebo beze slov?
• Je dobré komunikovat?
• Je krásné komunikovat?
• Komunikuje televize?
• Jaký by byl svět, kdyby spolu nikdo nemluvil?
• Co to znamená „vzít si slovo"? Jak se to dělá?

• rozloučení se (2 min.)

Co se podařilo:
• naplnit cíl našeho setkání
• podařilo se rozvíjet především myšlení kritické, kdy děti podávaly tvrzení na definici pojmu: „Komunikace", kdy jsme v zápětí rozvíjeli i myšlení logické
• povedlo se nám být autoritativní, čímž jsme s posunuly kupředu v porovnání se setkáním předchozím
• využít myšlenkového experimentu při řešení otázky: „Jaký by byl svět, kdyby spolu nikdo nemluvil?", tedy „Jak by to vypadalo...?", přičemž jsme rozvíjeli myšlení tvořivé
• rozvoj myšlení angažovaného, a to při neustálém opakování důležitých tezí
• vyjasnit si tvrzení „vzít si slovo" - rozvoj myšlení kritického

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se nám vést příliš živou diskusi, děti byly apatické a bez zájmu


Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 01. 2015 20:32:49    Předmět: Citovat

10. setkání
Datum:
17. 12. 2014
Časová dotace: 45 min
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj logického myšlení
• seznámení se s novým tématem „Peníze“
• zapojit všechny děti do aktivit a diskuze

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: Asociace (5 minut)
• 2. aktivita: Kdybych měl tolik peněz, kolik chci (20 minut)
• Vymezení pojmu peníze
• Diskuze (20 minut)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: Asociace - společně jsme vytvořili řetěz slov, která na sebe navazovala (5 min.)
• 2. Aktivita: Kdybych měl tolik peněz, kolik chci – Nejprve si představíme, že bychom měli tolik peněz, kolik bychom chtěli. Mohli bychom si koupit tyto věci? Poté si rozdáme kartičky a ty se poté přiřadí do jednoho ze dvou sloupců. Do prvního sloupce se přiřadí kartičky, na kterých budou věci, které bychom si mohli za peníze koupit. A do druhého se naopak přiřadí kartičky, na kterých budou věci, které si za peníze nemůžeme koupit. (20 min.)
• Na kartičkách se objevily následující souvětí: lístek do divadla, největší počítač světa, objetí od maminky, kamion čokoládových tyčinek, oblíbený zákusek, dospělí, kteří by nás poslouchali, nohy, se kterými bychom běhali nejrychleji na světě, to, že dokážu napsat nejkrásnější knihu světa, krásný obraz, kamarád, který nás nikdy neopustí, zajímavá kniha, úsměvy všech lidí, které potkám.
• Vymezení pojmu peníze (1 minuta)
• Diskuze na otázku (20 min.):
• 1) Potřebujeme peníze k životu? Jsou důležité? A proč?
• 2) Co všechno můžeme dělat bez peněz?

Co se nám podařilo?
• Plán hodiny se naplnil.
• Rozvoj myšlení angažovaného - kdy jsme se dětí tázali, zdali rozumí všem souvislostem či chtějí dané formulace nějak vylepšit.
• Rozvoj tvořivého myšlení, a to při stanovení hypotéz.

Co se nám nepodařilo?
• I přes naše napomenutí se nám nepodařilo, uskromnit některé hyperaktivní děti.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 16. 04. 2015 19:27:51    Předmět: Citovat

1. setkání
Datum: 8. 4. 2015
Časová dotace: 60 min
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• seznámení se
• představení filozofie jako takové
• přiblížení tématu: Neverbální komunikace a řeč těla

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• představení se a vytvoření jmenovek (5 min.)
• seznámit se s pojmy filozofování a filozofie (5 min.)
• vymezení pojmu: neverbální komunikace (5 min.)
1. aktivita: fotografie s výrazy tváří (10 min.)
2. aktivita: Řeč rukou (5 min.)
3. aktivita: Molekuly (10 min.)
4. aktivita: Gesta (10 min.)
• Diskuze na téma řeč těla (10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• představení se a vytvoření jmenovek (5 min.)
• seznámit se s pojmy filozofování a filozofie (5 min.)
• vymezení pojmu: neverbální komunikace (5 min.)
• 1. aktivita: Fotografie s výrazy tváří (10 min.) – pro děti jsme si připravily fotografie, na kterých byly různé výrazy tváří lidí. Děti měly za úkol vysvětlit, jak se lidé tváří, jaké mají pocity a proč mají takové výrazy v tváři.
• 2. aktivita: Řeč rukou (5 min.) – děti se pokusily znázornit tyto situace, pouze pohybem rukou: žadonění, modlení se, posmívání se, žebrání, loučení se, „Za mnou!“, „Běž pryč!“, „Počkej, prosím.“, „Nic moc.“
• 3. aktivita: Molekuly (10 min.) – děti se volně pohybovaly po prostoru a čekaly, až jim bude sděleno nějaké číslo. Poté se rychle seskupily do daného počtu a tím vytvořily molekulu. Kdo se nestihne vejít do některé molekuly, vypadává.
• 2. aktivita: Gesta (10 min.) – ve svých molekulách děti dostaly přísloví a beze slov ho měly předvést svým soupeřům.
• Diskuze: Řeč těla (10 min.) – diskuze na otázky: 1) Poznáte, co znamená, když někdo pokrčí rameny?, 2) Poznáte, co znamená, když se někdo ukloní?, 3) Poznáte, co znamená, když někdo mrkne?

Co se nám podařilo?
• Plán hodiny se naplnil.
• Rozvoj myšlení angažovaného - kdy jsme se dětí tázali, zdali rozumí všem souvislostem či chtějí dané formulace nějak vylepšit.
• Podařilo se nám zapojit všechny děti do aktivity

Co se nám nepodařilo?
• Setkání proběhlo podle plánu a není nic, co bychom považovaly za nevydařené.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 16. 04. 2015 23:41:38    Předmět: Citovat

2. setkání
Datum: 15. 4. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 14 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj řeči a slovní zásoby
• přiblížení tématu „Cizí lidé"
• rozvoj pozornosti, postřehu, pohotovosti

Plánovaná struktura s časovou dotací:

• hra pro rozvoj pozornosti: „Všechno lítá, co má peří" (4 min.)
• hra pro rozvoj řeči: „Co budeš dělat?" (4 min.)
• téma: „Cizí lidé" (15 min.)
• aktivita: Cizinci ( 20 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací
• hra pro rozvoj pozornosti: „Všechno lítá, co má peří" - děti seděly v kruhu a spolu s námi tleskaly do rytmu „Všechno lítá, co má peří", poté jsme jmenovali cokoliv nás napadlo a děti zvedaly ruce nad hlavu. Pokud to, co jsme jmenovaly letálo, žáci zvedli ruce. Pokud ne, nezvedaly. (5 min.)
• hra pro rozvoj řeči: „Co budeš dělat, až budeš..?" Žák, na kterého jsme ukázaly, musel odpovědět slovesem, které začínalo stejným písmenem jako zvíře, kterým věta končila. Pro přiblížení uvedu příklad: „ Co budeš dělat až budeš slonem?"(5 min.)

• téma: „Cizí lidé" - dětem jsme postupně rozdaly obrázky lidí různých národností, poté jsme si o nich vyhledávali informace z Atlasu. Následně jsme porovnávali, v čem se od nás liší. (35 min.)

Podané hypotézy na otázku: „Kdo jsou to cizí lidé?"
MARTÍNEK: Pro mě jsou to třeba i vrahové.
HONZÍK: Lidé, které neznáme.
VOJTÍK: Mohou nám s něčím pomoct, například, když nám něco upadne.
NIKČA: Můžou to být přátelé našich rodičů.
STÁNIČKA: Třeba turisti.
ELIŠKA: Můžou nám ublížit, třeba cikán.

Podaná otázka: „V čem se od nás liší černoši čili rasa negroidní?"

Předpokládaná tvrzení:
STÁNIČKA: Liší se od nás barvou pleti.
VOJTÍK: Mluví jiným jazykem.
ELIŠKA: Mají jiné vlastnosti, tradice.
HONZÍK: Mají jiné domy a chovají jiná zvířata, třeba velbloudy a slony.
KLÁRKA: Můžou být na jiné věci hákliví, například agresivní.
HONZÍK: Jiný způsob obživy, třeba lovem.
VOJTÍK: Jiný způsob obrany.
MATĚJ: Jsou rychlejší.
HONZÍK: Jiné ošacení.

Podaná otázka: „V čem se od nás liší eskymáci?"
ELIŠKA: Mají tam pořád zimu, například na Antarktidě.
PEŤA: Žijí podle jiného času.
NIKČA: Jiné ošacení.

• rozloučení se (2 min.)

Co se podařilo:
• zapojit všechny děti do komunikace
• identifikovat důsledky, a to například výrokem: „Pokud platí,že je černá rasa více agresivní než rasa bílá, platí tedy, že máme menší sklon k agresivitě?"
• rovoj slovní zásoby, rovoj pozornosti

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se nám naplnit jeden z bodů plánované struktury, a to aktivitu: Cizinci

Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 04. 05. 2015 10:47:12    Předmět: Citovat

3. setkání
Datum: 22. 4. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj jemné motoriky
• rozvoj angažovaného myšlení a slovní zásoby

Plánovaná struktura s časovou dotací:
1. aktivita: hra Asociace (10 min.)
2. aktivita: Přátelství (15 min.)
• čtení z knihy Saša a Markétka (10 min.)
• tvorba diskuzních otázek (10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: hra Asociace – společně s dětmi jsme vytvořili řetěz slov, která na sebe navazovala (10 min.).
• 2. aktivita: Přátelství – děti nakreslily obrázek svého kamaráda a vedle něj nakreslily samy sebe. Za úkol měly děti popsat, v čem se obrázky podobají a v čem se liší (15 min.).
• Četba dvou kapitol z knihy Saša a Markétka (10 min.).
• Tvorba otázek pro diskuzi, která se uskuteční příští setkání (10 min.).

Vytvořili jsme následující otázky:
1) Proč mohly děti říkat paní učitelce, Aleno?
2) Proč mají lidé příjmení?

Co se podařilo:
Podařil se nám naplnit plán naší hodiny. Dále se nám podařilo zapojit všechny děti do aktivit. Během první aktivity jsme rozvíjeli logické myšlení dětí. U kreslení obrázku svého kamaráda a sebe se velmi dobře podařilo rozvíjet jemnou motoriku. U tvorby diskuzních otázek jsme využili i angažované myšlení včetně rozvoje slovní zásoby, kdy jsme se společně snažili o přesnost našeho vyjádření a hledání vhodných slov.

Co se nám nepodařilo:
Myslím si, že tentokrát se nám nepodařilo dostatečně děti namotivovat ke spolupráci především při tvorbě diskuzních otázek, které se budou řešit v další společné hodině.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 05. 05. 2015 09:43:08    Předmět: Citovat

4. setkání
Datum: 29. 4. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rovoj prostorové orientace
• rozvoj tvořivého myšlení
• rozvoj hrubé motoriky

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• hra pro rozvoj prostorové orientace ( 10 min.)
• diskuse na vybranou otázku ( 20 min.)
• hra na rozvoj hrubé motoriky (13 min.)
• rozloučení se (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• hra pro rozvoj prostorové orientace - Na stůl jsme připravily různé předměty, které si měly děti pořádně prohlédnout, poté jsme jeden z předmětů odstranily a děti měly přijít na to, který. ( 10 min.)
• Diskuse na otázku: „ Proč mají lidé příjmení?" ( 15 min.)

Podané hypotézy na otázku:
TEREZKA: Když mají lidé jméno, tak k němu patří vždy i příjmení.
MARTÍNEK: Naše druhé jméno.
HELENKA: Příjmení používáme pro odlišení od jiných osob.
MARTÍNEK: Může to být i křtěcí jméno.

• hra pro rozvoj hrubé motoriky - Pro děti jsme sestavily z židlí kruh, na které si děti posedaly, jeden z dětí však židli neměl a stál uprostřed, stojící dítě uprostřed říkalo věty typu: „Místa si vymění všichni ti, kdo..", tudíž si děti vyměňovali na základě spoječných věcí místa na židlích, poté svoji výměnu či setrvání na stejném místě museli opodstatnit podaným tvrzením. ( 15 min.)

• rozloučení se ( 2 min.)

Co se podařilo:
• S dětmi se nám podařilo společně ověřit podaná tvrzení na otázku, tudíž jsme zjistili, které jsou platné či neplatné. Za neplatnou hypotézu jsme onačili: „ Příjmení používáme pro odlišení od jiných osob.", Položený protiargument: Může nastat situace, kdy dva lidé mají stejné jméno i stejné příjmení. Jak je poté odlišíme? Například mají jiné rodiče, jiný věk, jinou povahu, jinou výšku, pochází jiné obce,..
• Podařil se nám rozvoj tvořivého myšlení a hrubé motoriky
• Rozvoj myšlení kritického

Co se nepodařilo:
• Vybrat příliš diskutabilní otázku pro diskusi, Diskuse nebyla živá a nepodařilo se nám zapojit všechny děti do komunikace.


Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 05. 2015 19:04:02    Předmět: Citovat

5. setkání
Datum: 30. 4. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj angažovaného myšlení a slovní zásoby
• rozvoj pohybového aparátu

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: Části těla (15 min.)
• Téma: Mé tělo (20 min.)
• 2. aktivita: hra Živé pexeso (10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: Části těla - na lístečky jsme nejprve napsali části lidského těla, potom se utvořily soutěžící páry. Pro každý pár se pak vybírali lístečky z klobouku. Úkolem dvojice bylo spojit se vylosovanými částmi těla, přičemž ve spoji museli umístit jeden z lístečků. Pokud se jim to povedlo, pokračovali dále v tahání z klobouku, dokud jim některý z lístečků neupadl, nebo již nejsou schopni další spojení utvořit. Vyhrává ta dvojice, která získá nejvíce bodů, udrží najednou nejvíce lístečků. (15 min.)
• Téma: Mé tělo – společné povídání na téma mé tělo. Děti se snažili podávat odpovědi na následující otázky: Jak by své tělo popsali? K čemu by ho přirovnali? A proč? Svoje důvody se snažili obhájit. (20 min.)
• 2. aktivita: hra Živé pexeso – vybrali jsme dva hráče, kteří odešli za dveře. Ostatní byli jako kartičky pexesa a vytvořili dvojice. Každá dvojice si vymyslela krátký signál. Poté se zamíchali po místnosti a přišli hráči pexesa, kteří postupně „otáčejí“ jednotlivé „kartičky“ pexesa, které musí předvést svůj signál. Pokud hráč našel stejnou dvojici, zůstali u něj. Vyhrál hráč s více „kartičkami“.

Co se podařilo:
• Plán hodiny se naplnil.
• Aktivity, které jsme si připravily, měly u dětí velký úspěch.
• Při tématu „Mé tělo“ se podařilo rozvíjet komunikační dovednosti a angažované myšlení.

Co se nepodařilo:
Setkání proběhlo podle plánu a není nic, co bychom považovaly za nevydařené.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 13. 05. 2015 21:33:52    Předmět: Citovat

6. setkání
Datum: 6. 5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet dětí: 15 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj jemné a hrubé motoriky
• rozvoj kreativity a fantazie
• rozvoj kritického myšlení

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• hra: „Jak vznikl svět?" ( 10 min.)
• kresba na téma: „Znáš mě?" ( 18 min.)
• téma k diskusi: Jména a pojmenování, Být tím, kým jsem ( 15 min.)
• rozloučení se ( 2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:

• hra: „ Jak vznikl svět?" - Cílem této pohybové hry byl především rozvoj hrubé motoriky, uvolnění napětí a zvýšení aktivity dětí. Obsahem této hry bylo následující, všechny děti byly volně rozmístěny po místnosti, všechny představovaly vajíčka, děti dělaly rukama mlýnek a říkaly přitom: „guliguliguli", vždy, dkyž se dvě děti „dvě vajíčka" střetla, daly si „souboj" kámen, nůžky, papír. Ten, který vyhrál se z vajíčka stává kuřátkem a vydává zvuk: „pípípíp", poté hledá další kuřátko, se kterým si dá „souboj", následně se z kuřátka stává dinoraur se zpěvem: I like to move it move it", konečná fáze, je fáze člověka, který se pozná podle vydávajícího zvuku: „čločločlo". ( 15 min.)

• kresba na téma. „Znáš mě?" - Každé dítě si volosovalo lísteček s návem zvířete, které nám však bylo velmi vzdálené/ neznámé, úkolem však bylo, nakreslit poue podle vlastní fantazie a imaginace zvířátko podle vylosovaného názvu. Následně děti své nakraslené zvířátko představili ostatním a zdůvodnily, proč právě tak jejich zvířátko vypadá. Na závěr jsme dětem ukázaly skutečné obrázky, jak zvířátka vypadají. ( 15 min.)

• téma k diskusi: Jména a pojmenování, Být tím, kým jsem ( 15 min.)

Otázka 1: Proč si myslíte, že vás rodiče pojmenovali, jak vás pojmenovali?

Podaná tvrzení na otázku 1 :
JENÍK: Jsem po tátovi taky Jeník.
KLÁRKA: Moje babička to rozhodla za mamku a taťku.
ADAM: Děda a taťka se jmenují František, tak, aby jsme nebyli tři Františci, tak vymyseli nějaké jiné jméno.

Otázka 2: Co je to přezdívka? Říká vám někdo nějakou přezdívkou?

Podané hypotézy na otázku 2:
LŮĎA: Oslovení.
KRYŠTOF: Jméno, jak nám říkají kamarádi.
KLÁRKA:Říkají mi preclík, protože ho mám hrozně ráda.
MICHAL: Mně říkají Miško.
ADAM: Máma mi říká ňafíku.
HONZÍK: Mně říkají Jágr, protože rád hraju hokej.

Otázka 3: Kdyby jste si mohli vybrat, jaké jméno by jste si vybrali?

Podaná tvrzení na otázku 3:
KLÁRKA: Mně se moje jméno líbí.
ELIŠKA: Mně se líbí jméno Evička, protože je to moje kamarádka.
HONZÍK: Já bych se chtěl jmenovat pořád stejně.
MARUŠKA: Vyměnila bych jenom příjmení, protože se jmenuji Pivoňková a všichni mi říkají „pivo".
ADAM: Chtěl bych se jmenovat Lucián, protože bych chtěl být po mamce, která se jmenuje Lucie.

• rozloučení se ( 2 min.)

Co se nám podařilo:
• Podařilo se nám naplnit cíl hodiny.
• Povedlo s enám zapojit téměř všechny děti, aby vyjádřily nějaký svůj předpoklad pro podané otázky.

Co se nám nepodařilo:
• Nepodařilo se nám podané hypotézy ověřit čili jsme nepronikli do jádra problému.

Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 16. 05. 2015 13:24:41    Předmět: Citovat

7. setkání
Datum: 13. 5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet dětí: 12 dětí

Cíl činnosti:
• nastínit dětem problematiku vnějších smyslů prostřednictvím různých her
• rozvoj představivosti, pozornosti a paměti
• rozvoj kritického myšlení

Plánovaná struktura s časovou dotací:

• pojem přání ( 5 min.)
• téma: „ Smysly" ( 5 min.)
• hry pro rozvoj hmatového vnímání ( 10 min.)
• hry zaměřené na čich a chuť ( 5 min.)
• hry na procvičení sluchového vnímání ( 10 min.)
• zraková hra s obrázkem ( 3 min.)
• tvorba přání pro druhého ( 5 min.)
• rozloučení se ( 2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• pojem přání - nejdříve jsme se s dětmi pokusili definovat pojmy přání, přát si, poté děti jednotlivě odpovídaly na otázku: „ Kdyby jste si mohli přát jediné přání, které by to bylo a proč?" ( 5 min.)
• téma: „ Smysly" - pokusily jsme se dětem nastínit problematiku pojmu smysly, druhy smyslů a k čemu nám vnější smysly slouží ( 5 min.)
• hry na rozvoj hmatového vnímání - 1. aktivitou bylo poznání kamarádů podle stisku ruky, kdy jeden žák obejde v kruhu ostatní žáky, ti mají však zavřené oči a poté mají uhodnout, kdo jim ruku podal, 2. aktivitou bylo poznat, které předměty kolují v kruhu, kdy si děti podávají se zavřenýma očima předměty, které si ohmatávají a následně mají uhodnout ( 10 min.)
• hry zaměřené na čich a chuť - děti měly poznat se zavřenýma očima potraviny za pomocí čichu ( 10 min.)
• hry na procvičení sluchového vnímání - děti měly za úkol rozpoznat různé zvuky za pomocí sluchu, zvuky jako např. cvakání nůžek, listování v knize, cvakání propisky, šustění mikrotenového sáčku,zaklepání, tlesknutí apod. ( 10 min.)
• zraková hra s obrázkem - děti obdržely rozstříhaný obrázek, který měly jako puzzle poskládat dohromady. ( 3-5 min.)
• tvorba přání pro druhého - žáci si navzájem vytvořili přáníčka z papíru, na než psali přání typu: „ Přeji Ti celý svět, přeji Ti spoustu přátel, Přeji Ti lásku", které si na konci navzájem předávaly ( 5 min.)
• rozloučení se ( 2 min.)

Co se podařilo:
• naplnit plán hodiny
• rozvíjet tvořivé myšlení, při čemž děti podávaly hypotézy k pojmu přání a smysly
• rozvoj angažovaného myšlení, kdy se nám děti podařilo neustále povzbuzovat

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se nám především zapojit všechny děti do daných aktivit a vzbudit u nich jistou míru autority)

Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 05. 2015 19:37:34    Předmět: Citovat

8. setkání

Datum: 13. 5. 2015
Časová dotace: 30 minut
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj fantazie
• rozvoj komunikace
• rozvoj jemné motoriky

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: hra na obrazotvornost (10 min.)
• 2. aktivita: hlasy lesních strašidel (20 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: hra na obrazotvornost – děti měly za úkol rukou znázornit padající list v bezvětří, ve větru, ve vichřici. Představit také měly padající vločku, plamínek svíčky ve větru, rozkvétání a uvadání květiny, růst rostliny, tanec baletky a klubající se kuře z vejce. (10 min.)
• 2. aktivita: hlasy lesních strašidel – děti si vymyslely své vlastní strašidlo, které namalovaly a pojmenovali si ho. Potom ztvárnily jeho jméno nějakým příslušným zvukem. Ostatní děti hádají jméno strašidla. (20 min.)

Co se podařilo:
• Během setkání jsme rozvíjeli angažované myšlení - kdy jsme se dětí tázali, zdali rozumí všem souvislostem či chtějí dané formulace nějak vylepšit.
• Při druhé aktivitě jsme umožnily dětem dostatek prostoru, aby se vyjádřily. Nezapomínaly jsme ani na povzbuzování druhých, aby děti odhodily stud a vyjádřily svůj názor.

Co se nepodařilo:
• nepodařilo se nám být dostatečně autoritativní, děti si často v průběhu diskuse začaly kreslit a povídat, i přes naše napomenutí. V následujícím setkání se zaměříme na posílení autority jako takové.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lucie Růžičková



Založen(a): 25.11.2014
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 05. 2015 14:20:49    Předmět: Citovat

9. setkání
Datum: 19. 5. 2015
Časová dotace: 35 minut
Počet: 12 dětí

Cíl činnosti:
• rozvoj logického myšlení
• rozvoj slovní zásoby
• přiblížení tématu: „Mít rád"

Plánovaná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: hra Asociace (10 min.)
• význam slova "mít rád" (5 min.)
• diskuse na téma: "Mít rád" (20 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
• 1. aktivita: hra Asociace – společně s dětmi jsme vytvořili řetěz slov, která na sebe navazovala (10 min.)
• vysvětlení pojmu mít rád (5 min.)
• diskuze na téma „Mít rád“ (20 min.)

Diskuzní otázky:
1) Jak poznáte, že máte něco nebo někoho rádi?
2) Máte rádi nějaké zvířata, lidi či věci?
3) Co znamená mít rád sám sebe?

Co se podařilo:
Plán naší hodiny se podařil naplnit. V první aktivitě jsme společně rozvíjeli logické myšlení dětí. Angažované myšlení jsme využili během tvorby diskuzních otázek. Slovní zásobu jsme rozvíjeli, když se děti snažily o přesnost svého vyjádření a hledání vhodných slov.

Co se nám nepodařilo:
Nepodařilo se nám dojít k závěru diskuze.
_________________
Růžičková Lucie a Martina Homolová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Homolová



Založen(a): 27.11.2014
Příspěvky: 10
Město: Měřín

PříspěvekZaslal(a): 31. 05. 2015 07:37:52    Předmět: Citovat

10. setkání
Datum: 20. 5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 15 dětí

Cíl činnosti:
• zapojit všechny děti do diskuse
• rozvoj kritického myšlení
• rovoj jemné motoriky

Plánová struktura s časovou dotací:
• aktivita - Přátelství
• definice pojmu přátelství
• cvičení: Všichni, nikdo, někteří
• cvičení: Přátelství
• rozloučení se


Skutečná struktura s časovou dotací:

• aktivita - Přátelství - děti si nakreslily obrázek svého kamaráda a vedle něj si nakreslily sami sebe. Poté popsaly, v čem se obrázky podobají, a v čem se liší.
• definice pojmu přátelství

Podaná tvrzení na pojem „Přátelství"
:
MARUŠKA: Přátelství je to, když se dva mají rádi a může mezi nimi vniknout láska.
TEREZKA: Přátelství je, když si lidé říkají pravdu.
KLÁRKA: Přátelství může vzniknout pozdravem. ( Například, když jsme byla na ozdravném pobytu Mořském koníkovi, tak jsem se s holkama seznámila tím, že jsme jim řekla ahoj.)
ELIŠKA: Přátelství znamená, že si spolu dva umějí hrát.
KRYŠTOF: Přátelství znamená neubližovat si, vážit si druhého.
MARUŠKA: Pro mě velké přátelství je, když se lidé amjí rádi.

• Vyjasnění si některých pojmů z podaných tvrzení a následné ověřování hypotéz.

Definice pojmu pravda
KLÁRKA: Když si lidé nelžou a když si pomáhají.
LŮĎA: Pravda je, když člověk říká to, co se skutečně stalo, druhému člověku, kdežto lež, tak tomu člověku říká to, co se nestalo, a to, co si vymyslel.
MARUŠKA: Když člověk nic nezapírá.

• Cvičení: Přátelství - dětem byla čtena tvrzení, kdy jejich úkolem bylo odhalit skryté předpoklady, a zdali s předpoklady plně souhlasí, pro příklad uvádím větu č. 1: „ Honza je jiný než já, takže nemůže být můj kamarád."

• rozloučení se

Co se povedlo:
• Povedlo se nám ověřit platnost hypotéz, čímž jsme se pokusili rozvést Terezky tvrzení: Přátelství je, když si lidé říkají pravdu, kde vodítkem bylo objasnění si pojmu pravda a posléze podání protiargumentů, čímž jsme odkryli neplatnost podané hypotézy.

• rozvoj tvořivého myšlení - hypotézy
• rozvoj myšlení angažovaného, kterého bylo dosaženo povzbuzováním k prosazení vlastního názoru
• rozvoj kritického myšlení - definice pojmů pravda, důvěra
- ověřování hypotéz podáním protiargumentů

Co se nepodařilo:
• Nepodařilo se nám dodržet sestavenou strukturu plánu hodiny

Martina Homolová a Lucie Růžičková
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign