Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_J.Š.Baara_Fuková_Jančíková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 30. 10. 2014 13:38:06    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_J.Š.Baara_Fuková_Jančíková Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 13. 11. 2014 21:39:13    Předmět: Citovat

12.11.2014
1. setkání (14 dětí)

Cíl: vzájemné seznámení, seznámení s myšlenkou a procvičování tvořivého myšlení
Plánovaná struktura setkání: 45 min
- přestavení sebe, krátké představení všech účastníků, seznámení s Myšlenkou (8 minut)
- krátké cvičení na téma - jména a pojmenování (10 minut)
- diskuze nad otázkami – hodný x zlý (15 minut)
- cvičení na tvořivé myšlení (7 minut)
- závěrečná reflexe (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 50 minut
- vzájemné představení – co je to ta Myšlenka, jak se zrodí v naší hlavě? (10 minut)
- cvičení na téma – jména a pojmenování: Sluší nám naše jména? Mohli bychom si jména prohodit? Dáváme jména plyšovým hračkám a panenkám? Mohl by mít chlapec dívčí jméno a naopak? (10 minut)
- téma – hodný x zlý: Pokud někdo dělá zlé věci, znamená to, že je zlý? Pokud je někdo zlý, je správné být na něj hodný? Děti velmi živě diskutovaly a přinášely do diskuze své vlastní zážitky a názory. Ještě víc je bavilo dávání příkladů, zda i když někdo dělá zlé věci, ale s dobrým úmyslem, zda je doopravdy zlý. Poté se děti shodly na tom, že pokud někdo dělá zlé věci, tak i přesto bychom na něj měli být hodní, protože nevíme, zda nemá nějaký problém a my mu můžeme pomoci. (18 minut)
- cvičení na tvořivé myšlení – každý z dětí měl jednu kartičku s věcí (ruka, had, džíp, větřík, zub..), u které měl říci, co obvykle dělá a co nikdy nedělá. Bylo to zajímavé, jak děti u toho přemýšlely a co všechno dokázaly o dané věci říct. (7 minut)
- závěr: shrnutí všeho, co jsme se dozvěděli a na co jsme si dokázali odpovědět. Rozloučení se a děti byly zvědavé, kdy bude další shledání. (5 minut)

Shrnutí:
Časová struktura setkání nebyla dodržena a to také proto, že se děti více zastavovaly u jednotlivých otázek a ptaly se. Překvapilo nás, jak děti chtěly povídat samy od sebe a přinášely spoustu vlastních zážitků. Na druhou stranu to bylo pro děti první setkání s Myšlenkou, a větší počet dětí, takže jsme se musely párkrát zklidňovat a obnovovat pozornost u některých účastníků. Pro příští setkání se chceme více soustředit, aby děti nemluvily jeden přes druhého a více se poslouchaly navzájem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 19. 11. 2014 23:05:31    Předmět: Citovat

19.11. 2014
2. setkání (10 dětí)

Cíl: představení příběhu Nemocnice pro panenky, kladení otázek a zamyšlení se nad nimi

Plánovaná struktura setkání: 45 min.

- seznámení s příběhem - přečtení 1. kapitoly (10 min.)
- formulování otázek, diskuze (20 min.)
- cvičení na téma „co je skutečné“ (10 min.)
- závěrečná reflexe (5 min.)

Skutečná struktura setkání: 47 min.

- seznámení s příběhem - děti vymýšlely otázky během čtení a odpovídaly si na otázky, které se vyskytují v textu (10 min)
- formulování otázek, diskuze - Je Saša holka nebo kluk? Proč má kluk dívčí jméno? Můžu si povídat s panenkou, i když je to "jen" hračka? (15 min)
- cvičení – co je skutečné - dětem byly ukazovány předměty a děti se měly zamyslet nad tím, zda je to skutečné - není skutečné - nelze určit. Mezi předměty byly - plastový koník, gumová kachnička, autíčko, knížka, telefon, nápad, sen atd. Děti napadaly různé definice slova skutečné - to, co je živé? To co můžu vzít do ruky? To, co vidím? (17 min)
- závěrečná reflexe setkání: K jakým závěrům jsme dospěli, co bude náplní dalšího setkání. (5 min.)

Shrnutí:
Po zkušenostech z 1. setkání jsme zvolili menší počet dětí a nepřibraly jsme 2 chlapce, kteří nejvíce vyrušovali a skákali ostatním do řeči. Děti poslouchaly příběh se zájmem a spontánně reagovaly. Časovou strukturu jsme mírně překročily, děti velmi živě a se zájmem diskutovaly nad skutečnými a neskutečnými věcmi. V závěru se shodly, že se jim věci kolem nich zdají skutečné, ať jsou živé, či neživé a každý z nich měl, nebo má hračku, ke které se chová jako k „ opravdivé“ panence, stejně jako Saša ke Kulíškovi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 27. 11. 2014 10:16:20    Předmět: Citovat

3. setkání (11 dětí)

Cíl: pokračování v příběhu Nemocnice pro panenky, kladení otázek, rozvoj myšlení

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
- přečtení 2. kapitoly příběhu (5 min)
- formulování otázek (10 min)
- diskuze (15 min)
- cvičení – kdo je kamarád (10 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 45 minut

- četba 2. kapitoly příběhu Nemocnice pro panenky, děti vymýšlely otázky již během čtení a hned se ptaly (10 min)
- formulování otázek, diskuze – Co to znamená být z jiné země? Kdo je Klárka? Proč Saša plakal? Proč chtějí být na Sašu zlí? Proč ostatní nenosí hračku? Jak to, že mají ve školce pana učitele? (10 min)
- diskuze na téma učitel x učitelka – děti se shodly, že pan učitel je přísnější, ale že je naučí více věcí z tělocviku. Děti jsou zvyklé na paní učitelky, tak je to velmi překvapilo, že v příběhu vystupuje pan učitel. (10 min)
- cvičení – kdo je kamarád? Snažily jsme se s dětmi vytvořit definici slova kamarád – je to člověk hodný, nevzteká se na nás, máme se rádi navzájem, neubližujeme si, nežalujeme na sebe. Děti si byly vědomy, co pro ně znamená kamarádství. (10 min)
- závěr – shrnutí všeho, co jsme se dozvěděli, k jakým závěrům jsme dospěli a co bude náplní příštího setkání (5 min)

Shrnutí:
Děti se již naučily, že mluví pouze ten, kdo má v ruce „myšku“. Nepřekřikují se a jsou vzorní, ale mají spoustu nápadů a zážitků, které by nám rádi sdělily a tím dochází k tomu, že se navzájem úplně neposlouchají a nedokážou navazovat na předcházející sdělení. V tomto bychom chtěly být důslední pro příští setkání. Celkově lze říci, že děti spontánně reagují a zapojují se živě do diskuze.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 04. 12. 2014 11:33:50    Předmět: Citovat

4. setkání (10 dětí)
Cíl: Nemocnice pro panenky 3. kapitola, tvorba otázek, cvičení na téma „pravda“, „jednat s lidmi, jako s lidmi“, „sobectví“.

Plánovaná struktura setkání: 45 minut

- přečtení 2. kapitoly příběhu (5 min)
- formulování otázek (10 min)
- diskuze (10 min)
- cvičení na dané téma (15 min)
-závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 45 min.

- četba 3.kapitoly Nemocnice pro panenky( 5 min)
- děti se ptaly ( 5 min)Proč si Katka nechtěla hrát s Kulíškem? Proč Saša lhal panu učiteli? Je lepší vždycky říct pravdu?
-cvičení – jsou tato tvrzení pravdivá nebo ne? (10 min)
-Všechny kočky mají 4 nohy- děti se neshodly- záleží na okolnostech
- měsíc je bílý kruh- není pravda
- tráva je v noci červená- není pravda
- rostliny jsou živé- je pravda

- cvičení- 1. pravidlo pana učitele z příběhu- jednat spolu jako člověk s člověkem
Podle dětí znamená-neprat se spolu, jsme na sebe hodní, nehádáme se.
-šeptání o třetí osobě – jednání jako s věcí
- doktor dá injekci- s člověkem (10 min)

-cvičení- sobectví
Kdo je sobec?- když někdo nechce něco půjčovat.
Tvrzení- nechci půjčit hračku kamarádovi- je sobecké
- nechci sedět v autosedačce - není sobecké
- nedat kousnout sušenky sestře - je sobecké
- nechci pustit někoho do svého pokoje- děti se jednoznačně neshodly na odpovědi. (10 min)

Závěr: rekapitulace témat a závěrů, ke kterým jsme v diskuzích došli. (5 min)

Shrnutí: Dětem byla daná témata velmi blízká a celkem srozumitelná, měly spoustu příkladů a vlastních zážitků. Často mají tendenci k dlouhému (a někdy nesrozumitelnému) vyprávění svých zážitků a musíme je kvůli danému času našich setkání usměrňovat a přerušit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 08. 12. 2014 21:50:53    Předmět: Citovat

8.12.2014
5. setkání (10 dětí)
Cíl: Nemocnice pro panenky 4. kapitola, tvorba otázek a cvičení – „co je to otázka“, „vnitřní a vnější krása“
Plánovaná struktura setkání: 50 min
- přečtení 4. kapitoly příběhu (8 min)
- formulování otázek a diskuze (15 min)
- cvičení – „co je otázka a hloupé otázky“ (10 min)
- cvičení – „vnitřní a vnější krása“ (10 min)
- závěrečná reflexe (7 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min
- četba 4. kapitoly příběhu, děti se ptaly na otázky, které je zajímají již při čtení příběhu (10 min)
- formulování otázek a diskuze – Proč pořád nosí panenky do školky? Jak je možné, že jsou všechny panenky krásné a přesto jsou všechny jiné? Jaký je dobrý důvod, abychom mohli říct, že je někdo hezký nebo ošklivý? Je správné říct, že je někdo krásný a zároveň hodný? (15 min)
- cvičení – „co je otázka a hloupé otázky“ – dětem byly čteny otázky a hledaly v nich něco, co bylo v nepořádku – např. „Kolik je pomerančů v řeznictví?“ Děti věděly, že v řeznictví je něco jiného. „Jaký je rozdíl mezi kachnou?“ Správně určily, že musí být vždy nejméně dvě věci, které se mohou porovnávat. „Jak vysoký je člověk?“ Každý člověk je vysoký různě.
Dále děti dostaly obrázek, kde byl zachycen tradiční trh, spousta lidí, řemeslníci a prodejci. Musely vytvořit co nejvíce otázek: Kde to je? Co tam dělají ty lidé? Jaké je počasí? Co je za den? Co ta stará paní tam dělá? Proč tam lidé chodí? (10 min)
- cvičení – „vnitřní a vnější krása“ – stůl prostřený k večeři - krásný zvenku; obrázek, který jsme dostali od sestry – zvenku i zevnitř; naše hračky – zvenku i zevnitř; maličké miminko – krásné zevnitř; oblíbená písnička – zevnitř i zvenku. (10 min)
- závěrečné shrnutí a co nás čeká na příštím setkání (5 min)

Shrnutí:
Děti si již zvykly na naše setkání, znají pravidla a dodržují je. Naučily se nemluvit jeden přes druhého, nicméně se ještě navzájem úplně neposlouchají. Tyto témata byla pro ně zajímavá a bavila je. Zjistily, že si povídáme v kroužku jako právě Saša s dětmi v této kapitole a tím se to pro ně stalo mnohem zajímavější. A mají pořád spoustu zážitků, které by nám chtěly vyprávět, bohužel ne vždy souvisejí s tématem, takže je nutno je trochu usměrňovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2014 21:42:39    Předmět: Citovat

10.12.2014
6. setkání (10 dětí)

Cíl: dočtení knihy Nemocnice pro panenky, tvorba otázek, cvičení na tvořivé myšlení

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- přečtení 5. kapitoly Nemocnice pro panenky (5min)
- formulování otázek a diskuze (10 min)
- cvičení na téma – jaký je v tom rozdíl? (10 min)
- cvičení – pantomima (15 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 45 min
- přečtení 5. kapitoly příběhu, děti se v průběhu ptaly na souvislosti (7 min)
- formulování otázek a diskuze – Kdo jsou to vlastně příbuzní? Je možné, aby existovala nemocnice pro panenky, a kde? Proč si Saša přestal hrát s Kulíškem, když přišel z nemocnice? Bylo by možné, aby si doktoři povídali s Kulíškem? (10 min)
- cvičení – jaký je v tom rozdíl? Děti dostaly 2 stejné krabičky, mohly se na ně v klidu podívat a prohlídnout a poté měly říct všechny rozdíly, co je napadaly. Rozdíly, na které přišly – liší se vnitřkem, obráceným nápisem, velikostí, jedna matná/druhá lesklá, jedna čistší/ druhá špinavější. (10 min)
- cvičení – pantomima – děti postupně předváděly zadané úkoly a ostatní se to pokoušely uhádnout, např. smutný člověk, hladová kočka, červená Karkulka, přejedený člověk, šťastná květinka, míč aj. (13 min)
- závěr – shrnutí kapitoly a celého příběhu o Kulíškovi, co nás čeká příště. (5 min)

Shrnutí:
Děti se již dozvěděly celý příběh, jak to se Sašou a Kulíškem bylo a jak to dopadne. Měly spoustu námětů a otázek, proč příběh skončil takhle. Myslíme si, že je tento příběh zaujal a Kulíškův příběh bedlivě sledovaly. Dnešní hodina byla trochu živější díky předvádění, děti se u toho nasmály a dávaly si záležet, aby to všichni ostatní uhádli.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 15. 12. 2014 22:48:55    Předmět: Citovat

15.12.2014
7. setkání (8 dětí)

Cíl: Blanka a Jirka- 2. kapitola, diskuze na vytvořené otázky, cvičení na téma „peníze“.

Plánovaná struktura setkání: 45 minut

- přečtení 2. kapitoly příběhu Blanka a Jirka z pracovního sešitu FPD (5 min)
- formulování otázek (10 min)
- diskuze (10 min)
- cvičení na daná témata (15 min)
-závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min.

- četba 2. kapitoly Blanka a Jirka (5 min)
- otázky dětí (5 min) Co znamená….“hodíme si korunou?“ Jsou Blanka s Jirkou sourozenci? Proč některé děti nemají co jíst? Musíme pracovat, abychom měli peníze? Následná diskuze na téma „peníze“(15 min)
- Děti odpovídaly- děti do práce nemusí, rodiče jim peníze dají, ale dospělí do práce musí, aby jim je mohli dát….Jsou peníze důležité? Děti- ano, jinak bychom si nemohli nic koupit a umřeli bychom hlady. Je něco důležitější, než peníze? Děti-kamarádi, rodina, to, že jsme zdraví a nemusíme do nemocnice…
- cvičení- Co všechno bychom si mohli koupit, kdybychom měli neomezené množství peněz? Helikoptéru, zámek, Pražský Hrad, prezidenta, zoo, spoustu bonbónů…
- cvičení – Mohu si koupit tyto věci? (děti diskutovaly a došly k závěrům) – červené boty – ano, lásku – ne, celou školu – ne, slona – ano, sourozence – ne, úsměv u ostatních – ne, kamarádství - ne (20 min)
Závěr: rekapitulace otázek a odpovědí ze setkání (5 min)

Shrnutí:

Už při výběru této kapitoly a tématu jsme tušily, že děti budou velice vzrušeně diskutovat, protože téma peníze je pro ně zajímavé a mají pocit, že mají co říct. Překvapilo nás, že už děti v 1. a 2. třídě znají hodnotu peněz a orientují se v tom, co je možné a co ne. Při setkáních pozorujeme, že se některé děti prosazují více, než ostatní, a chtějí „ něco“ ostatním sdělit za každou cenu. Snažíme se nechat pro ty méně průbojné více času k vyjádření, i když to při diskuzi s dětmi není jednoduché. Děti jsou netrpělivé a často odpovědi vykřikují.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 18. 12. 2014 19:34:45    Předmět: Citovat

17.12.2014
8. setkání (8 dětí)

Cíl: Blanka a Jirka – 3. kapitola, diskuze k vytvořeným otázkám, cvičení na téma hněv

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- přečtení 3. kapitoly příběhu Blanka a Jirka (10 min)
- vytvoření otázek a diskuze (10 min)
- cvičení – identifikovat se se zvířaty (10 min)
- cvičení – hněv (10 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 45 min
- přečtení 3. kapitoly příběhu (8 min)
- formulování otázek a diskuze – „Proč se pan učitel usmívá?“ „Proč je velbloud vážný?“ „Jak poznáme dobrou vlastnost?“ „Proč si starší děti myslí, že si mohou dovolovat na mladší?“ (12 min)
- cvičení – identifikovat se se zvířaty – děti dostaly za úkol rozdělit kartičky se zvířátky od nejmírnějších až po nejdivočejší. Mezi zvířaty byly např. tygr, slon, koala, želva, papoušek aj. (10 min)
- cvičení – hněv – s dětmi jsme diskutovaly na téma hněv. Co se děje v našem těle, když se zlobíme a zda je to správné, se rozzlobit? Děti dokázaly správně vyjmenovat vlastnosti, které provázejí hněv. Poté jsme diskutovaly, v jakých situacích se rozčílíme, kdy je to správné a kdy ne. (10 min)
- závěr – shrnutí kapitoly, popovídání o přicházejících vánocích a příprava na příští setkání (5 min)

Shrnutí:
Vybraly jsme tuto kapitolu, protože jsme chtěly pokračovat v příběhu Blanky a Jirky. I tato kapitola děti zaujala a to především kvůli zajímavému příběhu. Hlavně co se týče hněvu, zastrašování mladších a strach z někoho. Děti velice živě diskutují a jsou neklidné, asi už mají vánoční náladu a nemohou se dočkat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 08. 01. 2015 14:20:15    Předmět: Citovat

7.1.2015
9. setkání (10 dětí)

Cíl: přečtení 2. kapitoly z příběhu Kio a Ali

Plánovaná struktura setkání: 45 min
- přečtení 2. kapitoly Kio a Ali (5 min)
- formulování otázek a diskuze (15 min)
- cvičení – pět smyslů (10 min)
- cvičení – co je opravdové? (10 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání: 50 min
- přečtení 2. kapitoly příběhu, děti byly velmi zvídavé již při čtení (7 min)
- formulování otázek a diskuze – Je možné, aby Bětka slyšela lépe než jiní? Co znamená být fér? Proč je důležité se dívat na věci i zevnitř? Jak to, že Kio nevěděl, že může broskev udělat i jinak? Jaké to je, když člověk nevidí? (15 min)
- cvičení – pět smyslů – zkusily jsme s dětmi takovou hru na prověření všech našich smyslů. V první fázi měly děti zavázané oči a dostávaly předměty do rukou, zkoušely uhádnout, co mají v rukou. Další fáze spočívala v tom, že děti musely napjatě poslouchat a pouštěly jsme jim určité zvuky – třeba zvuk motoru, stopy, rychlý běh atd. Poté dostávaly ochutnávat určité jídlo – pomeranč, jogurt, čokoláda atd. Nu a nakonec byl zkoušen jejich čich a zrak. Dostaly různé vůně, které měly identifikovat, a také obrázky s různými činnostmi lidí. (13 min)
- cvičení – co je opravdové? – jeden každý dostal kartičku, kde byla uvedena nějaká věc. Jejich úkolem bylo zařadit kartičky na tři hromádky – co je opravdové, co se zdá opravdové a není a co nevíme. Bylo tam např. umělý zub, plyšový slon, pohyb slunce, chuť cukru atd. (10 min)
- závěrečná reflexe – shrnutí dnešního setkání a co bude následující setkání (5 min)

Shrnutí:
Časovou dotaci jsme trochu přetáhly, ale bylo to tím, že děti byly velmi akční a chtěly pokračovat. Myslím, že téma kapitoly bylo pro ně velmi zajímavé, proto ten zájem. Chytlo je cvičení na všechny smysly, mohly si vyzkoušet, jestli i když to nevidí, dokáží pomocí jiných smyslů, to uhádnout. Bylo to zajímavé, velmi se snažily. Ale samozřejmě to bylo setkání po vánočních prázdninách, takže u dětí bylo znát trocha neukázněnosti a volného režimu během prázdnin, ale i přesto jsme si to užily.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2015 16:48:23    Předmět: Citovat

14.1.2015
10. setkání (8 dětí)

Cíl: Míša- 2. kapitola, diskuze na vytvořené otázky, cvičení a aktivita na téma „konflikt“, „křik“.

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
- přečtení 2. kapitoly příběhu Míša z pracovního sešitu FPD (5 min)
- formulování otázek (10 min)
- diskuze (10 min)
- cvičení na daná témata ( 15 min)
- závěrečná reflexe (5 min)

Skutečná struktura setkání : 50 min.
- četba 2. kapitoly Míša (10 min)
- otázky dětí během četby (10 min) „Proč se děti praly?“, „Co znamená - není fér?, „Proč se pan učitel chová jako dítě?“
- následná diskuze na téma „konflikt“(15 min) Děti se svěřovaly se svými zkušenostmi s různými hádkami a konflikty ve škole.
Otázky: Je konflikt vždy zápas?
děti – „Ne, lidé se můžou jen hádat a neprat se.“
Můžeme se hádat i s tím, koho máme rádi?
děti - „Můžeme, ale nezlobíme se na něj tak dlouho, rychle se udobříme.“
Je dobré si promluvit o tom, co nás štve?
děti - „Je lepší se pohádat a udobřit, než spolu dlouho nemluvit.“
- cvičení: V jakých situacích je přijatelný křik….?(10 min) Děti hodnotily následující situace a odpovídaly.
- Když s někým nesouhlasíme-děti-„ano, můžeme na sebe křičet, abychom mu vysvětlily svůj postoj.“
- Když uvidíme pavouka- děti- „ano, při leknutí vykřikneme.“
- Když sledujeme zápas a padne gól- děti- „ano“
- Hrajeme si s kamarádem a ve vedlejší místnosti spí náš malý sourozenec- děti- „neměli bychom, ale nejde nám to“.
- závěr: rekapitulace otázek a odpovědí ze setkání (5 min)

Shrnutí: Děti měly spoustu zážitků s různými konflikty, které se řeší ve škole a ve třídě. Živě mezi sebou diskutovaly a několikrát při diskuzi byly na hranici konfliktu. Na závěrech se však většinou shodly.

Od prvního setkání jsme pozorovaly na dětech velký pokrok v diskutování, při posledních setkáních napomínaly samy sebe, aby mluvil vždy jeden a vzájemně si naslouchaly. Také udělaly velký pokrok ve vyjadřování. Ti, kteří se při prvních setkáních spíše nevyjadřovali, postupně ztráceli před ostatními ostych. Závěrem hodnotíme tyto setkání pozitivně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:06:20    Předmět: Citovat

TEREZA JANČÍKOVÁ
1.setkání (10 dětí)
8.4. 2015
Cíl: Představení příběhu Eliška (kapitola 6), kladení otázek a zamyšlení se nad nimi.
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení kapitoly (5 min.)
-formulování otázek, diskuze (10 min.)
- cvičení na téma, „vyvracení výroků“, správný úsudek , aktivita-kreslení(20 min.)
-závěrečná reflexe (5 min.)
Skutečná struktura setkání: 50 min.
-přečtení příběhu a kladení otázek vyplývajících z textu (10 min)
-otázky od dětí:
Proč Eliška poslechla Šimona?
Co to znamená, že věci jsou?
-diskuze nad otázkami- děti se zamýšlely nad tím, proč Eliška poslechla Šimona, i když musela tušit, že je škodolibý a nepřeje Elišce nic dobrého. Ony samy, by prý byly chytřejší.
Cvičení na téma „správný úsudek“ – děti měly reagovat na různá tvrzení a říci, zda jde o správný úsudek. Nejprve jsme si pokusili vysvětlit termín správný úsudek.
Příklad: Mám ráda tatínka i maminku, takže mám ráda i svou sestru.
-reakce dětí- není správný úsudek.
Cvičení na téma „vyvracení výroků“-příklad: kluci se rádi perou-
-reakce dětí- někteří ano, někteří ne, takže výrok neplatí.
Aktivita- ke konci setkání měly děti za úkol nakreslit dva obrázky-dva lidé, kteří říkají“MÁM RÁD ZVÍŘATA“. Měly vyjádřit kresbou „ mám rád všechna zvířata“ a „mám rád některá zvířata.
Shrnutí: Děti byly zpočátku ukázněné, pozorně poslouchaly příběh. Později jsem musela i na přání dětí, dva chlapce ze skupiny odvést, protože vyrušovali ostatní a nesoustředili se na dané otázky. Děti měly tendenci se rozpovídat a sdělovat mně i ostatním své zážitky, které ale většinou s daným tématem moc nesouvisely. Obrázky na dané téma děti pojaly všechny stejně- dvě postavičky s bublinou u úst. Kreslení dětem trvalo déle, než jsem předpokládala, proto jsme o 10 minut přetáhly plánovaný čas.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:07:28    Předmět: Citovat

2.setkání ( 8 dětí) Tereza Jančíková
22.4.2015
Cíl: seznámení s příběhem Saša a Markétka (kapitola 1)
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení krátké kapitoly a následná formulace otázek (5 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-cvičení na téma“ mít rád“ (10 min)
-aktivita „mám tě ráda jako sůl“ (10 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40 min.
-přečtení příběhu a kladení otázek vyplývajících z textu (5 min)
-otázky od dětí:
Je u nás nemocnice pro panenky?
Proč si Saša s Kulíškem už nehraje,
Jak byl Kulíšek jiný?
- diskuze nad otázkami (10 min)
Děti diskutovaly nejvíce nad tím, jak Kulíšek vlastně vypadá a jak se mohl změnit. Vyprávěly své vlastní příběhy o hračkách, se kterými si už nehrají a z jakého důvodu.
Cvičení- přečetla jsem dětem věty, u kterých měly rozhodnout, zda slovo „rád“ mohou v daném příkladě nahradit jiným slovem. (10 min)
Příklad: „Mám rád nákupy“-děti nahradily slovem „baví mě nákupy“
„ Mám rád Katku“ – „miluju Katku“
Aktivita- děti si stouply do řady a po vzoru pohádky si vymýšlely přirovnání. Další v řadě navazoval na předchozího atd.
Příklad: Mám ráda družinu jako moře- mám ráda moře jako dort- mám rád dort jako fotbal.
Shrnutí- Dnešní setkání proběhlo bez zbytečného vyrušování a děti se překvapivě na každou část setkání plně soustředily. Osvědčila se krátká ukázka příběhu, protože děti nestačily odvézt myšlenky jinam a potom byly schopné zformulovat své otázky. Při poslední aktivitě nejprve děti vymýšlely nesmyslná spojení. Po chvíli začaly nad tím, co říkají přemýšlet a dokonce dokázaly svá vymyšlená spojení odůvodnit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:08:12    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
3.setkání ( 8 dětí)
13.5.2015
Cíl: seznámení s příběhem Saša a Markétka (kapitola 2)
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení krátké kapitoly a následná formulace otázek (5 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-diskuze na téma „holky a kluci“(10 min)
-cvičení „význam pojmenování“ (10 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40 min.
-přečtení příběhu a kladení otázek vyplývajících z textu (5 min)
-otázky od dětí:
Může se učitelům říkat jménem?
Může mít učitel tetování?
Je lepší mít učitele, nebo učitelku?
-diskuze nad otázkami-(10 min.) z diskuze vyplynulo, že děti mají zkušenosti spíš s učitelkami-ženami, než muži. Ale kdyby je učil muž, tak by jim to nevadilo. Asi polovině dětí by nevadilo, kdyby učitelům měli říkat jménem, druhá polovina dětí se shodla, že by to bylo zvláštní a asi by to nechtěli.
Holky a kluci-diskuze- (10 min.) děti se zamýšlely nad otázkami:
-je důležité, jestli jsem holka, nebo kluk? (ano, určitě)
-jaký by byl svět, ve kterém by byli jen kluci, nebo holky? (nudný)
- zkuste vyjmenovat 10 věcí, ve kterých jsou holky i kluci stejní?(všichni se musí učit, poslouchat rodiče, mají 2 oči 2 ruce ….)
Cvičení- pojmenování- (10 min.) zkuste vymyslet pojmenování pro tyto lidi:
Ten, kdo chytá zloděje je…………( policajt, chytač zlodějů, lovec lidí)
Ten, kdo holky chytá za vlasy je…….( vlasatec….)
Ten, kdo chytá ryby je……..(rybář)
Shrnutí- děti velmi zaujala diskuze o učitelích, jejich jménech. Diskutovaly o svých učitelích, o tom jak se jmenují a jak by jim mohli říkat. Celkově si myslím, že téma jmen a pojmenování lidí i věcí jim bylo velmi blízké a každý k tomu měl co říct. Děti jsou velmi otevřené a většině ve skupince nedělá potíže se spontánně vyjadřovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:09:24    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
4.setkání (8 dětí)
20.5.2015
Cíl: seznámení s příběhem Saša a Markétka (kapitola 3)
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení kapitoly a následná formulace otázek (5 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-cvičení na téma „dobré a špatné“(10 min)
-aktivita „Hra bez pravidel“ (10 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40 min.
-přečtení příběhu (5 min)
Děti ihned poznaly, že ukázka popisuje stejné setkání, jako jsou ta naše. Začaly volnou diskuzi o tom, zda ony samy se v povídání střídají, jestli poslouchají jeden druhého a byly k sobě docela dost kritické. Na konkrétní otázky tentokrát nedošlo. (5 min.)
Cvičení- (10 min)děti měly za úkol vysvětlit význam slov „dobrý“ a „špatný“ v daných větách:
Např.: To jídlo je moc dobré……….(chutná nám)
Dobré ráno, mami………………….( pozdrav, přejeme, aby se mamince ráno líbilo)
Lhát je špatné………………………(nemá se to)
Máme špatný signál…………………(něco je špatně-nefunguje to)
Aktivita- Děti hrály ve dvojicích stolní hry a jejich úkolem bylo nedodržovat žádná pravidla, která ke hře patří. Po skončení jsme však museli konstatovat, že dodržování určitých pravidel je zvyk, kterého se jen tak lehce nezbavíme.(20 min.)
Shrnutí- Děti velmi bavila zvolená aktivita se stolními hrami a nedodržování pravidel. Celkově bylo toto setkání velmi „živé“ a interaktivní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:10:08    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
5. setkání ( 7 dětí)
27.5.2015
Cíl: seznámení s příběhem Saša a Markétka (kapitola 5)
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení krátké kapitoly a formulace otázek (5 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-cvičení na téma „cizí lidé“(10 min)
-aktivita „zajíček v své jamce“ (10 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40min.
-přečtení příběhu (5 min)
Diskuze- Můžeme být samy venku?
Je můra krásná?
Je správné ubližovat zvířatům?
Děti se shodly na tom, že nemůžou být venku bez dozoru. Samy rozvinuly debatu o tom, jak je nebezpečné chodit samy po ulici a o tom, že se nesmí bavit nikdy s tím, koho neznají. Všichni prý s rodiči o tomto tématu doma mluví.
O tom, jak se chovat ke zvířatům, děti diskutovaly velmi zapáleně a samozřejmě se shodly na tom, že se zvířatům ubližovat nemá. Zda smí zabít komára, pavouka, či mouchu, se strhla menší hádka a výsledek byl nejednoznačný. Většina z nich přiznala, že drobný hmyz už někdy zašláply.(15 min.)
Cvičení- děti odpovídaly na otázku, kdo je cizí člověk.(10 min.)
Např.: pokladní v obchodě…………(ano, neznáme ji, nepovídáme si, nevíme, jak se jmenuje)
paní učitelka………………...(není cizí, jsme s ní každý den)
Aktivita- hra „zajíček v své jamce“(10 min.)
Shrnutí- Osvědčilo se mi zařazovat na každém setkání nějakou aktivitu, při které se děti mohou pohybovat a nemusí být tolik ukáznění.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:11:00    Předmět: Citovat

Tereza JANČÍKOVÁ
6. setkání (8 dětí)
29.5.2015
Cíl: seznámení s příběhem Saša a Markétka (kapitola 6 a 7)
Plánovaná struktura setkání: 45min.
-seznámení s příběhem- přečtení kapitol a formulace otázek (10 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-cvičení na téma“ věci, které mi vadí“ (10 min)
-cvičení „řeč těla“(10 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 45min.
-přečtení příběhu a přemýšlení nad otázkami (10 min)
-diskuze nad otázkami: (15 min)
Proč je Markétka najednou na Sašu tak zlá?
Proč se Saša nesmí Markétky dotknout?
Je správné prozradit něčí tajemství?
Je Kulíšek člověk?
Cvičení – hra „Mrzout a Radovan“- děti se rozdělily do dvojic, jeden z nich říkal, co mu vadí a proč, druhý měl říct opak-že mu to nevadí a proč. (vadí mi chodit do školy, protože mě to nebaví X nevadí mi chodit do školy, protože tam mám kamarády)(10 min)
Cvičení- řeč těla-popsala jsem dětem různé situace a ony měly svůj postoj k situaci vyjádřit pomocí gest.(10min)
Shrnutí- Protože kapitoly 6 a 7 jsou obsáhlejší a vyplývá z nich spoustu zajímavých témat (což se ukázalo i na množství otázek, které děti napadaly), rozdělila jsem tato témata na 2 setkání. Děti zaujala možnost neverbálního vyjádření, i když vyjádřit se úplně beze slov, pro ně bylo zpočátku obtížné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:11:41    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
7.setkání (7 dětí)
3.6.2015
Cíl- navázání na předchozí příběh Saša a Markétka (6 a 7 kapitola)
Plánovaná struktura setkání: 40min.
Připomenutí příběhu a následná diskuze (15 min)
-cvičení na téma „dotyky“(10 min)
-aktivita- „tajemství“(10 min)
-závěrečná reflexe- (5 min)
Skutečná struktura setkání: 45 min.
Připomenutí příběhu z minulého setkání.
Pokračování v diskuzi nad nezodpovězenými otázkami: (15 min)
Proč se Saša nesmí Markétky dotknout?
Je správné prozradit něčí tajemství?
Je Kulíšek člověk?
Cvičení- děti měly určit, zda dotyky, které jsem jim popsala, jsou v pořádku, či nikoliv.(10 min)
Např.: obejmout kamaráda ……..(v pořádku)
Popadnout sestru za vlasy (nemá se to,protože ji to bolí, ale v podstatě v pořádku)
Někdo cizí nás chce vzít za ruku ( není v pořádku, dotýkáme se jen toho, koho známe)
Aktivita- dvě děti si společně vymyslely nějaké tajemství, které potom měly vyjádřit beze slov. Ostatní měly uhodnout, o jaké tajemství se jedná.( děti si vymyslely, že druhý den mají jít se třídou do kina, ale nikdo to nemá vědět) 15 min.
Shrnutí- Děti při dnešním setkání nejvíce zaujalo téma „tajemství“. Sdělovaly mně i ostatním, jaká tajemství měly, jaká nedokázaly udržet a řekly je ostatním. Na otázku, zda vyzradit tajemství rodičům se shodly, že pokud by byl někdo v nebezpečí, tak ano.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:12:37    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
8. setkání (8 dětí)
5.6.2015
Cíl- seznámení s novou knížkou- Madynka od Astrid Lindgrenové
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení úryvku z kapitoly „Docela hezký smutný den“ a formulace otázek (10 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-cvičení na téma „ Kdo za to může?(15 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40 min.
-přečtení úryvku a formulace otázek (15 min)
-diskuze nad otázkami:
Co to znamená otřes mozku?
Proč Madynka skočila se střechy?
Měla právo být naštvaná na své okolí?
Děti vyslechly příběh, ve kterém Madynka skočila se střechy s deštníkem v ruce. Protože měla otřes mozku, musela ležet v posteli a nemohla se třídou na výlet. – Shodly se, že skákat se střechy je hloupost a Madynka si za své zranění mohla sama.( 10 min)
Cvičení- „ kdo za to může?“ Děti jsem rozdělila na 2 skupiny. Na lístkách měly popsané situace, které měly předvést „soudcům“ (druhé skupině). Soudci měly posoudit, zda je vina na straně dětí, či nikoliv.(15 min)
Shrnutí- Nový příběh se dětem líbil. Reagovaly na popsané situace během čtení. Z jejich reakcí jsme potom sestavili základní otázky pro diskuzi. Hra na soudce sed jim také líbila, samozřejmě víc těm, které byly zrovna v soudcovské roli. Musím však podotknout, že jejich soudy byly úměrné jejich věku a dospělý by soudil jinak, což jsem se jim na konci setkání snažila vysvětlit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:13:31    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
9. setkání (7 dětí)
10.6.2015
Cíl- seznámení s novým příběhem s knihy Madynka.
Plánovaná struktura setkání: 40min.
-seznámení s příběhem- přečtení úryvku z kapitoly „Madynka zkouší, jestli je jasnozřivá“ a formulace otázek (10 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-aktivita- „ Děsivý mimozemšťan“(15 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 40 min.
-přečtení úryvku a formulace otázek:
Co je to jasnozřivý?
Existují duchové?
Kdo je obyčejný člověk?
Příběh je o vyprávění strýčka, který tvrdí, že je jasnozřivý, což znamená, že je schopný vidět strašidla a duchy. Nabádá Madynku, aby se šla za tmy podívat na hřbitov a zjistila, jestli je taky jasnozřivá. Děti živě diskutovaly o tom, zda jsou duchové, nebo ne, ale otázka zůstala nevysvětlena Dalším diskutovaným tématem byl „strach“a postoj jednotlivců k němu.
Aktivita- děti dostaly za úkol namalovat mimozemšťana, který přistál na školním dvoře a všichni se ho bojí.
Shrnutí- Při dnešním setkání bylo vidět, že téma duchů a nadpřirozena vůbec je dětem blízké a zajímá je. Diskuze několikrát „sklouzla“ do vyprávění historek z různých filmů, pohádek, či počítačových her. Některé obrázky se moc povedly a zůstanou ve školní družině vystavené na nástěnce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Barbora Fuková



Založen(a): 13.11.2014
Příspěvky: 30
Město: Bechyně

PříspěvekZaslal(a): 28. 06. 2015 20:14:24    Předmět: Citovat

Tereza Jančíková
10. setkání (6 dětí)
17.6.2015
Cíl- seznámení s příběhem z knihy Madynka.
Plánovaná struktura setkání: 45min.
-seznámení s příběhem- přečtení úryvku z kapitoly a formulace otázek (10 min)
-diskuze nad otázkami (10 min)
-aktivita- „co je vážná věc?“(20 min)
-závěrečná reflexe (5 min)
Skutečná struktura setkání: 45 min.
-přečtení úryvku z kapitoly o vánočních svátcích a zvycích, které se dodržují ve Švédsku. Formulace otázek:
Je Štědrý den delší, než ostatní?
Jsou lidé na Vánoce smutní?
Aktivita- Na základě shlédnutých videí na počítači, či přečtených příběhů měly děti rozhodnout, zda :
-vypadá situace směšně, ale smát bychom se jí neměly,
- je vtipná a k smíchu, smát se můžeme,
-je to vážná věc a k smíchu rozhodně není,
-je to vážné, ale zasmát se můžeme.
Vybrala jsem několik skečů typu „neváhej a toč“, přečetla krátký příběh o holčičce se zlomenou nohou…..
Shrnutí- celkově hodnotím všech 10 setkání velmi pozitivně. Po první sérii setkání jsem už věděla, co si pro děti připravit, aby je to zaujalo. Uvědomuji si, že zformulované otázky nejsou zrovna „filozofického rázu“, ale vyplývají z toho, co děti na jednotlivých příbězích opravdu zaujalo, co se jich nejvíce dotýká. Zjistila jsem, že ideální počet pro tuto práci s dětmi je nanejvýš 10 a (bohužel) lepší práce je s děvčaty, než s chlapci. Ale to samozřejmě závisí na věku, já pracovala s dětmi od 1.- 3. třídy ZŠ. Většinou bylo nutné děti trochu usměrňovat a nasměrovat, ale snažila jsem se co nejméně zasahovat do jejich hovorů. Je pro ně v tomto věku těžké udržet myšlenky „ ve správné koleji“a soustředit se na to, o čem zrovna mluví ostatní a reagovat na ně. Nemůžu si stěžovat na to, že by některé děti nebyly komunikativní a styděly se přede mnou, nebo ostatními vyjadřovat. Je to možná současnou generací takto malých dětí. Připadá mi totiž, že jsou schopné a ochotné se vyjadřovat k čemukoliv
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign