Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_P4_Táborská_Urbanová_M.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 29. 10. 2014 22:40:47    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- ŠD_P4_Táborská_Urbanová_M. Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2014 21:37:24    Předmět: praxe 1. Citovat

3.11., 1. setkání, počet dětí 13
Cíl: Kladení otázek.
Komunikace mezi sebou.

Struktura plánovaná: 5 min. sednout do kruhu, ztišení, zamyšlení se nad představou klidného odchodu z družiny na kroužek, jaké mohou nastat problémy.
10 min. popis ideální představy odchodu z družiny
15 min. otázky, doplňující otázky, otázky typu "opravdu to myslíš takto?"
10 min. hledání ideální alternativy na přípravu k odchodu na kroužek.

Struktura skutečná: 13 min. sednout do kruhu, ztišení, vysvětlení problému, který budeme (po krátkém zamyšlení řešit). Ve skupině žáků první třídy je již měsíc (od doby kdy začaly kroužky) problém nepřehlednosti v odchodech žáčků.
15 min. děti se začaly vyptávat. Rozběhlo se kolo otázek a snahy o odpovědi.
20 min. upřesňovaly jsme své otázky, a hledaly odpovědi.
5 min. navrhla jsem jasnou strukturu odchodu na kroužek.

Hodina se nezdařila v žádném z vytyčených bodů. Děti se nedokázaly zklidnit a samy za sebe přemýšlet. Nedokázaly formulovat myšlenky a s otázkami to bylo obdobné. K žádné alternativě struktury přípravy odchodu na kroužek děti nedospěly, byť je každodenně a prakticky nacvičuji na přípravu k odchodu již měsíc. Strukturu jsem jim v závěru sdělila sama. Hodinu jsem byla nucena ukončit, neboť právě kroužky začínaly a děti se musely nachystat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2014 21:53:21    Předmět: praxe 2. Citovat

5.11., 2. setkání, počet žáků 14
Cíl: Kladení a formulování otázek.
Komunikace v komunitě.

Struktura plánovaná: 5 min. sednout do kruhu, vysvětlení co budu po dětech požadovat
10 min. zamyšlení se nad ideální přípravou k odchodu na kroužek
10 min. pouze tři alternativy tří dětí - popis jejich ideální představy odchodu z družiny na kroužek
15 min. ostatní děti kladou otázky, doplňující otázky, otázky typu "opravdu to myslíš takto?"
10 min. hledání ideální alternativy na přípravu k odchodu na kroužek.

Struktura skutečná: 5 min. sednout do kruhu, vysvětlení co budu po dětech požadovat
15 min. každý jedinec ve skupině se zamýšlí, nesmí nikoho rušit, představuje si svoji ideální přípravu. Připravuje si popis, který by přednesl celé skupině takovým způsobem, aby jej všechny děti pochopily.
10 min. tři děti nahlas představují svoji strukturu.
15 min. ostatní kladou doplňující otázky
10 min. všichni se sjednotíme na jasně definované struktuře odchodu.

Z předešlé hodiny jsem byla nešťastná. Tentokrát se děti zklidnily a v tichosti přemýšlely. Každý byl zodpovědný za svoji myšlenku. Děti pochopily, že je důležité se přesně a výstižně vyjádřit.
Kladení otázek nám však nešlo. Děti se překřikovaly. Musíme vylepšit respektování druhého (nemluv, když druhý ještě neskončil, neskákej do řeči).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 18. 11. 2014 20:04:40    Předmět: Citovat

18.11., 3. setkání, počet žáků 23
Cíl: Hledání alternativy.
Rozvoj myšlenek, sebeprosazení, sebereflexe (nechovám se stejně?)

Struktura
5 min. uvedení do náhodně vzniklé situace
4 min. vlastní zamyšlení
10 min. zápis myšlenek, jejich formování, /co jsi tím myslel../
20 min. diskuze, hlídání všech myšlenek, návrhů, představ budoucnosti
5 min. rozdělení hlavních směrů myšlenek do dvou skupin
20 min. hledání správného východiska z problému

Hodina se mi zdařila. Děti byly velmi aktivní, prosazovaly své myšlenky, ale nechávaly i prostor ostatním. Děti rozvíjely své myšlenky a myšlení. Děti nikdy takovouto diskuzi nezažily. Samy si určily, že budou pracovat přes přestávku. Suplovala jsem vyučovací hodiny českého jazyka a výtvarné výchovy ve třetí třídě.

Využila jsem situace, kdy jedné dívence nedopatřením zazvonil telefon v tašce. Děti v závěru měly velmi vyhraněný a utříbený názor. Telefony ruší a obtěžují. Jejich užívání (zvláště nadměrné) je nevhodné v místech, kde se slučuje více lidí (autobus, tramvaj, učebna). V závěru jsme matematicky vypočítaly, že ve vyučovací hodině (45 min) kdyby každému žákovi (23 žáků) zvonil telefon, tak bychom jej slyšely každou druhou minutu. Děti se vyjádřily, jak je obtěžující "(ne)poslouchat" rozhovory po telefonu cizích osob (např. v tramvaji).

Pro mě úžasný zážitek!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2014 16:10:50    Předmět: Citovat

27.11., 4. setkání, počet žáků 22, věk 6-7 let
Cíl: Přirovnání, Hledání souvislostí
Přirovnávání případů s jednotným ukazatelem útisku, a jejich rozlišení v případech životních okolností. Mluvit k tématu, udržet myšlenku. Sebereflexe.

Struktura
5 min. uvedení vzniklé situace
4 min. vlastní zamyšlení
10 min. zápis myšlenek, jejich formování, /co jsi tím myslel../
20 min. diskuze, udržení myšlenek, návrhů, představ ideálních situací
5 min. rozdělení hlavních směrů myšlenek do dvou skupin
20 min. hledání správného východiska z problému, seznam alternativ v jednání jedinců

Struktura skutečná:
5 min. sednout do kruhu, vysvětlení vzniklé situace, kterou budeme rozebírat, vysvětlení, co budu po dětech požadovat
5 min. každý jedinec ve skupině se zamýšlí, nesmí nikoho rušit, představuje si svoji ideální přípravu, "kdyby ti někdo ublížil jak se zachováš", "kdyby jsi ublížil ty někomu, jak se k situaci postavíš". Připravuje si popis, který by přednesl celé skupině takovým způsobem, aby jej všechny děti pochopily.
20 min. tři děti nahlas představují svoji strukturu. Seznámí se svým východiskem ze situace ať již napadeného, či situaci, kdy jsem agresorem. Slovně i akčně.
30 min. ostatní kladou doplňující otázky, vstanou, předvedou situaci akčně.
10 min. všichni se sjednotíme na jasně definované struktuře přijetí situace.

Cíle byli splněny. Děti reflektovaly situace, kdy jim někdo schválně ublížil, ale i kdy jim někdo neublížil omylem. S těmito situacemi má každý mnoho zkušeností.

!!!!!!!!Děti jsem naučila věty "Nedělej mi to, mě se to nelíbí." "Nechovej se ke mě takto, mě to ubližuje.!!!!!!!!!!!

Děti si zhodnotily situaci, kdy jim někdo úmyslně "šlápne na nohu", a kdy jim někdo nerad "šlápne na nohu". Jsou i lidé, kteří se neumí omluvit - například raději utečou z tramvaje - .
Porovnání a přirovnání rozlišení místa a okolností, též zda jde o komunitu, či náhodné setkání neznámých osob. Ublížení ve veliké strkanici (ráno ve školní šatně), a v klidné chvíli (prázdná chodba).
Děti záhy pochopily, že jsou veliké rozdíly v externích niancích. Leč na pocit ublížení na těle (někdy i duši) toto nemá vliv. Bolestivé je cítit šlápnutí na nohu úmyslné i neúmyslné.

Nikdo nám však nesmí dělat nic se zlým úmyslem. Toto je velmi důležité pro správný vývoj dětské osobnosti.

Z této hry s myšlenkou mám velmi dobrý pocit. Domnívám se, že je důležité vnášet do dětských duší uvědomění ve smyslu, aby je nikdo netýral, nezneužíval. Tuto hru s myšlenkami budu postupně opakovat při setkáních.[/b]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2014 16:31:29    Předmět: Citovat

5.12. 5. setkání, počet žáků 18, věk 6-7 let
Cíl: Ochota experimentovat. Tvůrčí hledání nových prostorů
Je možná existence jiných světů?

Struktura:
5 min. Uvedení do tématu, imaginární svět "Peklo"
5 min. Vlastní zamyšlení dětí.
15 min. Představení vlastních alternativ, a proměnných
10 min. Zápis kladných a záporných představ o jiném světě.
5 min. Zhodnocení zda je dobře, jak žijeme v naší společnosti.

Skutečná struktura
5 min. Uvedení tématu. Dnes chodí čerti, a přišli na Svět ze svého Světa. Jak to asi u nich chodí? Kladné i záporné stránky jejich života.
5 min. Vlastní zamyšlení. Moje identická představa Pekla, jako dalšího světa.
30 min. Představování vlastních představ. Děti musely přijít s kladnými stránkami žití v Pekle a najít i záporné stránky žití v Pekle.
Zápis probíhal současně s představováním. (tuto část jsem pojala tak, že děti samy kleslily symboly vyjadřující činnosti kladné i záporné).
15 min Zhodnocení a utvoření nejprve několika táborů, co je dobré a co nikoliv na jiném Světě. Posléze dva tábory, které mají přesvědčit že právě ti mají lepší názor. Toto jsem již neměla čas dokončit.


Děti přišly s myšlenkou, že malí čertíci neznají své rodiče. Všichni žijí v tlupě. Děti pro nedostatek hraček si hrají se špatnými dušičkami, které propadly peklu ( hrají s nimi házenou, kopanou...) Děti automaticky vytvořily představu dušičky jako míčů různých velikostí vhodných k různým druhům míčových her. Dušičkám se takovéto zacházení určitě nelíbí a velmi litují, že jsou v Pekle. Dušičky za špatné chování trestají pouze dětičky čertíci? Nebo mají dušičky i jiný stupeň útrap v Pekle?


Tentokrát jsem si ulehčila zapisování, neboť děti kreslily symboly samy. Více jsem se mohla soustředit na jejich názory, dívat se jim do očí, poslouchat jejich myšlenky. Tento způsob mi velmi ulehčil a mohla jsem být více přítomna v myšlenkách.

Děti byly dost neukázněné. Již samotný den je velmi rozdováděl. Dnešní den nebyl vhodný na hru s myšlenkami. Měla jsem zvolit nějaký den před tímto. Chtěla jsem však dětem ukázat alternativu, že i jinde by se snad mohlo žít, a tudíž se tolik moc bát čertů nemusejí?!? Děti totiž měly hrozný strach si dojít i na toaletu (co kdyby tam byl...) Touto cestou jsem jim chtěla naznačit že pokud jiný svět je, tak tam také někdo musí žít (žije tam a přežívá).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 12. 2014 11:28:04    Předmět: Poslušná vlaštovka Citovat

2.12. 6. setkání, počet žáků 9, věk 6-7 let
Cíl: Kritické myšlení.
Důležitost vlastní činnosti pro blaho celku (rodiny, třídy).

Struktura:
3 min. představení článku, který dětem přečtu.
1 min. pohodlně se usaďte, či si lehněte na koberec, zavřete oči.
8 min. četba příběhu.
20 min. rozbor článku, diskuze.
5 min. reflexe, nechovám se někdy podobně ke svým rodičům, kamarádům, učitelům?

Skutečná struktura:
3 min. představení článku, jež dětem následně přečtu.
3 min. usazení vhodné k rozjímání a samostatnému soustředění.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. rozbor článku, diskuze.
10 min. reflexe, sebereflexe.

Příběh na děti hluboce zapůsobil (sama jsem po jeho přečtení zjistila, že jej dětem musím přečíst). Článek byl v jednom z křesťanských měsíčníků.
Hlavní hrdina je mládě vlaštovky, které se nelíbilo v hnízdě s druhy, málo místa, žádný klid. Také projevoval nespokojenost s potravou, kterou rodiče nejprve sami předpřipravili. Vlaštovka se rozhodla uletět. Ve dne to bylo příjemné, ale nastala noc, chlad, strach, a také hlad, neboť za celý den neulovila ani mušku. Druhý den letěla zpět za svými rodiči...

Děti nejprve začaly radit vlaštovce jak se má bránit ošklivým myšlenkám a nespokojenosti v ,,dobrém bydle,,. Povzbuzení k vlastnímu přirovnání (zkus říct jak to je a jak to má být u tebe?) Začaly samy od sebe přirovnávat co jim doma vadí, začaly se mezi sebou ptát a doopravdy ti vadí to, že máš určitou povinnost? Ověřování hypotéz. Nebo spíš myslíš že ti vadí že si nemůžeš hrát? Dětem jsem naznačila, že určitě i jejich maminka by si raději šla sednout do kina, než k nim a psala s nimi úkoly. Definování a vyjasňování hledisek ostatních (i nezúčastněných - maminka...) Jenže vztahy se musejí budovat, upevňovat, růst s nimi. Rozlišování svobody, spravedlnosti, rovnosti.
Stejně tak je to i ve škole, s kamarády. Každý odlétá od svého kamaráda, chce kamarádit s jiným. Je to správné? TOTO JSEM SI VYTYČILA JAKO NÁVAZNÝ BOD DALŠÍHO SETKÁNÍ.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 12. 2014 11:41:45    Předmět: Poslušná vlaštovka Citovat

3.12. 7. setkání, počet žáků 5, věk 6-7 let
Cíl: Kritické myšlení.
Důležitost vlastní činnosti pro blaho celku (rodiny, třídy).

Struktura:
3 min. představení článku, který dětem přečtu.
1 min. pohodlně se usaďte, či si lehněte na koberec, zavřete oči.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha k vlastnímu dožití příběhu.
20 min. rozbor článku, diskuze.
5 min. reflexe, nechovám se někdy podobně ke svým rodičům, kamarádům, učitelům?

Skutečná struktura:
3 min. představení článku, jež dětem následně přečtu.
3 min. usazení vhodné k rozjímání a samostatnému soustředění.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. rozbor článku, diskuze.
10 min. reflexe, sebereflexe.

Druhá skupinka dětí, příběh ně též hluboce zapůsobil.
Hlavní hrdina je mládě vlaštovky, které se nelíbilo v hnízdě s druhy, málo místa, žádný klid. Také projevoval nespokojenost s potravou, kterou rodiče nejprve sami předpřipravili. Vlaštovka se rozhodla uletět. Ve dne to bylo příjemné, ale nastala noc, chlad, strach, a také hlad, neboť za celý den neulovila ani mušku. Druhý den letěla zpět za svými rodiči...

Děti v této skupince se také ztotožnily s hlavním hrdinou. Dnes mi došlo, že děti včera se začaly spontánně vyjadřovat o vlaštovce v mužském rodě, stejně jako děti v dnešní skupině Smile

Děti reflektovaly nespokojenost vlaštovky se svými zkušenostmi. Obdobně jako včera jsem chtěla aby viděly rozpory. Rodiče a děti, děti a děti, učitelé a děti... Vždy musíme plnit požadavky. Jinak se s námi společnost (v krajním případě) rozejde. Komunita dětí ve třídě je tomu jasným důkazem. S někým si hrajeme více, a s někým až když zde zůstaneme oba poslední. Nikdo není stejný jako ten druhý. Každý má jiná kritéria pro svoji představu (hry, života).

Domnívám se, že děti dokáží být velmi kritické. Jsou upřímné a nedokáží se přetvařovat. Musejí se učit, že blaho celku závisí i na jejich vstřícnosti.
Kamarádství a soužití ve společnosti jsem též vytyčila jako bod příštího setkání i pro tuto skupinu.

Obě setkání nad tímto článkem se mi jevily zdařilé. Děti si nyní často mezi sebou říkají ....jako ta vlaštovka....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 12. 2014 12:04:28    Předmět: Poslušná vlaštovka č.3. Citovat

9.12. 8. setkání, počet žáků 9, věk 6-7 let
Cíl: Respekt v komunitě.
Umění vyjádřit své myšlenky. Vyjádření svých požadavků. Pochopení se navzájem.


Struktura:
1 min. pohodlně se usaďte, či si lehněte na koberec, zavřete oči.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. rozbor článku, diskuze.
5 min. reflexe, jsem dobrý společník?

Skutečná struktura:
3 min. usazení vhodné k rozjímání a samostatnému soustředění.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. diskuze kamarádství, pomoc, respekt (můj vůči okolí, okolí vůči mě).
10 min. reflexe, sebereflexe.

Stejně tak jako vlaštovka odlétla od svých blízkých, tak i my někdy chceme pryč, zachováme se nespravedlivě, protože nevidíme dál, neznáme následky, neumíme si představit důsledky. I ve škole, s kamarády, i doma s rodiči si občas potřebujeme vyjasnit proč nám dělají to, co bychom nechtěly. Každý odlétá od svého kamaráda (rodičů), chce kamarádit s jiným (představuje si jiné rodiče). Je to správné?

Domnívám se, že děti dokáží být velmi kritické. Jsou upřímné a nedokáží se přetvařovat. Musejí se učit, že blaho celku závisí i na jejich vstřícnosti.
Kamarádství a soužití ve společnosti je však nezbytné pro lidskou rasu.

Děti začaly na papír vypisovat stanovení kritérií, které jsou schopni akceptovat a které se nesmí jim (ani nikomu v jejich okolí) stát.
Zdůvodňovaly jednotlivé návrhy. Musely se zkusit podívat i do hloubky věcí. Každá věc jevící se na povrchu má určitě i nějakou minulost (bojím se sama protože.... tak nechci být sama nikdy, a proto se držím kamarádky a přitom ta se ke mě nechová leckdy hezky, právě proto, že ta kamarádka si přeje být někdy sama, protože ona je ráda chvilku sama se sebou ona se toho nebojí....) návazností v životě je celé klubko (jsou celá klubka). Děti zdůvodňují své postoje. Vidí, že někdy nemůže platit jejich pravidlo, dochází k autokorekcím na papíře.


Doopravdy si děti (DOSPĚLÍ!!!) uvědomí, že žití ve společnosti nemůže být závislé na chtění jedince, ale je závislé na přístupu jedince?????????????
Tento cíl je nesplnitelný.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 12. 2014 12:26:03    Předmět: Poslušná vlaštovka č. 4. Citovat

3.12. 9. setkání, počet žáků 7, věk 6-7 let.

Cíl: Respekt v komunitě.
Umění vyjádřit své myšlenky. Vyjádření svých požadavků. Pochopení se navzájem.

Struktura:
1 min. pohodlně se usaďte, či si lehněte na koberec, zavřete oči.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. rozbor článku, diskuze.
5 min. reflexe, jsem dobrý společník?

Skutečná struktura:
3 min. usazení vhodné k rozjímání a samostatnému soustředění.
8 min. četba příběhu.
5 min. ticha, vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. diskuze kamarádství, pomoc, respekt (můj vůči okolí, okolí vůči mě).
10 min. reflexe, sebereflexe.

Uvedení stejné jako v den předem. Navození stejné atmosféry.

///Stejně tak jako vlaštovka odlétla od svých blízkých, tak i my někdy chceme pryč, zachováme se nespravedlivě, protože nevidíme dál, neznáme následky, neumíme si představit důsledky. I ve škole, s kamarády, i doma s rodiči si občas potřebujeme vyjasnit proč nám dělají to, co bychom nechtěly. Každý odlétá od svého kamaráda (rodičů), chce kamarádit s jiným (představuje si jiné rodiče). Je to správné?

Domnívám se, že děti dokáží být velmi kritické. Jsou upřímné a nedokáží se přetvařovat. Musejí se učit, že blaho celku závisí i na jejich vstřícnosti.
Kamarádství a soužití ve společnosti je však nezbytné pro lidskou rasu.///



Děti dostaly za úkol na papír vypisovat stanovení kritérií, které akceptují a které ne.
Zdůvodňovaly jednotlivé návrhy. Musely se zkusit podívat i do hloubky věcí. Každá věc kterou dávám do příslušného sloupce se nějakým způsobem jeví mě, a jiným způsobem se ukazuje kamarádům.
Vše musíme řádně vysvětlovat. Neboť slovo napsané na papíře má jinou hodnotu pro mě a jinak jej čtou a chápou ostatní. Musíme přirovnávat jak na mě působí co nemám rád a jak si asi představuji aby to cítil druhý. Stejně tak i s pozitivním návrhem. Zkoušíme si představit následky špatných kritérií. (Nelíbí se mi, že mám vynášet koš, jenže když ho nevynesu... nepořádek, smrad, přeplněný koš, neprojdu se k popelnici a zpět, nevyběhnu o závod naše schodiště, nezjistím jaké je venku počasí, nepotkám na schodech kamaráda, se kterým se domluvím a půjdu ven, nedostanu odměnu za vynesení......)


Děti nacházejí mnoho kritérií, které je učí začlenit se do společnosti, jsou jejím právoplatným členem!!!!!!!! Společenstvím mám na mysli rodinu, třídu, kroužky, hřiště.

Děti si musí velmi rychle zvykat na různé formy společenství. Jiná forma je rodinná, dále školní, kroužková, v tramvaji. Dokáže se jejich adaptabilní schopnost tak rychle přeorientovávat? Z vlastní zkušenosti vím, že ne. Ale my po nich chceme ještě daleko víc, aby v každé komunitě ještě důstojně obstály a něco tvořily, učily se.


Děti dokáží samy přijít na to, proč se v každé situaci musí udát něco návazného. Klubko nití se také dá rozmotat a namotat. Každý kousíček klubíčka je jiný, svůj, autentický, nesrovnatelný.

Děti krásně dokáží přednést své myšlenky kolektivu. Lépe se daří s málo dětmi. Vymění si více vět a vysvětlení mezi sebou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2015 22:19:41    Předmět: Nemocnice pro panenky I. Citovat

6.1. 10.setkání, počet žáků 9, věk 6-7 let.

Cíl: Rozvoj slovní zásoby, vyjádření srozumitelné ostatním.
Vyjádření vlastních myšlenek. Respekt myšlenek druhých.

Struktura:1 min. usazení v kruhu.
1 min. četba příběhu.
3 min. rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky.
20 min. rozbor článku, diskuze.
5 min. reflexe, můžeme přisuzovat neživým věcem živé představy?

Struktura skutečná:1 min. usazení v kruhu, naladění se k samostatnému soustředění.
1 min. četba příběhu.
5 min. vlastního rozmýšlení, dožití příběhu, postavení si své myšlenky, nabízení otázek.
30 min. diskuze respekt, rozšiřování otázek, kladení upřesňujících dotazů, návrh na přinesení vlastní panenky druhý den..
10 min. reflexe, sebereflexe.


Děti nacházejí kritéria, která je možno podložit pro akceptaci chování se k "panence".
Děti zhodnocují aktivity spjaté s členem rodiny - svojí panenkou -.

"K panence se chováme jako ke člověku, protože taková je." "K medvídku - jako panence - se chovám jako ke zvířátku, protože takový je."

"Někteří lidé si možná pořídí panenku, protože nemohou mít vlastní dítě.....", " Protože na to ještě třeba nemají věk. Já totiž svojí panenku i kojím.... Vozíme ji na výlety, fotíme ji tam..."

"Já mám panenku po mamince. Má větší hodnotu, než nová."

K věcem se musíme chovat hezky. Vydrží nám déle, jako třeba panenka po mamince (ona se k ní také musela chovat hezky). Když se budeme chovat hezky k věcem, budeme se chovat hezky i k lidem, a na ulicích..... bude čisto...., na světě bude hezky.

Můj návrh (i Saši), zítra si doneseme panenku. Bude nás zde víc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2015 22:34:48    Předmět: Nemocnice pro panenky II. Citovat

8.1. 11. setkání, počet dětí 7, věk 6-7 let.

Cíl: Rozvoj slovní zásoby, vyjádření srozumitelné ostatním.
Vyjádření vlastních myšlenek. Respekt myšlenek druhých.

Struktura:1 min. usazení v kruhu.
1 min. četba příběhu (zopakování pro vzpomenutí a navození atmosféry.
3 min. rozmýšlení, postavení si své myšlenky k prezentaci své panenky.
20 min. diskuze.
5 min. reflexe, můžeme přisuzovat neživým věcem živé představy?

Struktura skutečná:1 min. usazení v kruhu, naladění se k samostatnému soustředění.
1 min. četba příběhu, zopakování, navození atmosféry.
5 min. příprava jak představím svoji "panenku".
10 min. představení.
20 formování otázek, kladení upřesňujících dotazů.
3 min. závěr, opětovné vyzvání k přinesení panenky.

Panenku přinesly pouze dvě děti. Spočítání kolik nás v kruhu je. Kolik se nás bude účastnit této hry s myšlenkou.

Představení panenek - píší semnou úkoly, chrání nás (něco jako maminka) abychom se v noci nebály, je vždy ochotná si popovídat, jezdí v kočárku.

Otázky spolužáků - chodí na záchod, spí s tebou, koupeš ji, pereš její oblečení?

Děti si zakusily hlad po představení své panenky, neboť viděly, že se s panenkou mělo pracovat celou dobu sezení. Bylo jim líto, že zapomněly. Domluvily jsme se na opětovném přinesení panenky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2015 22:57:45    Předmět: Nemocnice pro panenky III. Citovat

14.1., 12. setkání, počet dětí 11, věk 6-7 let.

Cíl: Komunikujeme o někom, kdo s námi je, ale nemůže se vyjádřit.
Logické slovní operace, sestavování vět, rozvoj kreativního myšlení.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
1 min. četba příběhu (zopakování pro vzpomenutí a navození atmosféry.
3 min. rozmýšlení, postavení si své myšlenky k prezentaci své panenky.
20 min. diskuze.
5 min. reflexe, můžeme přisuzovat neživým věcem živé představy?

Struktura skutečná: 1 min. usazení v kruhu, naladění se k samostatnému soustředění.
1 min. četba příběhu, zopakování, navození atmosféry.
5 min. příprava jak představím svoji "panenku".
20 min. představování panenek.
20 formování otázek, kladení upřesňujících dotazů.
15 min. závěr Panenky jsou opravdické, jen zda jsou opravdicky opravdické? Dospělí nám říkají, že ne. Poslouchat autority se musí?

"Mám sestry panenku. Od narození. Ona ji málem vyhodila. Nyní ji mám já."
"Nevím jak je stará. Musím se zeptat sestry, zda jí byl již nějaký věk, a musím si rozmyslet, zda jí budu léta přičítat, či zda ji mám teď a nebudu to řešit."
"Moje není živá, nemá pusu, ani nos, nemohla by dýchat. Proto živá není."

Je ŽIVÁ x OPRAVDICKÁ?
OPRAVDICKY x OPRAVDICKÁ?
je PLYŠOVÁ je OPRAVDICKÁ?
Proč dospělí myslí něco jiného a my si myslíme to správné?

"Můj kluk je živý, protože má slipy!"
"Já mám panenku, která je chvílemi živá. Pořád je opravdická."


Medvídek chlapce (Štěpána), dostal ho když byl v nemocnici. Moc mu pomohl, nebyl tam sám, měl něco krásného od maminky. Byl s ním všude při pobytu v nemocnici. Při příchodu domů mu jej zabavila malá sestřička (3 roky).
"Sestra si myslí, že je živý. Sestra si s ním hraje, bere mi ho, ukazuje mu hry na tabletu." "Musí s ní všude být, všude jej vozíme, a sestra všude říká, že je to můj (Štěpána) medvídek."



Panenkám dáváme jména. Proto jsou opravdické. Kluci mají panenky s klučičím jménem, holky mají holčičky. Dospělí určitě nemají pravdu. Zřejmě to dospělí myslí jinak než my... Zřejmě dospělí nemají stejné zkušenosti jako my....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2015 21:16:27    Předmět: Nemocnice pro panenky IV. Citovat

15.1., 13. setkání, počet dětí 9, věk 6-7 let.

Cíl: Jaký kdo má věk.
Logické slovní operace, sestavování vět, rozvoj kreativního myšlení.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
1 min. četba příběhu (zopakování pro vzpomenutí a navození atmosféry.
3 min. rozmýšlení, postavení si své myšlenky, čím mě ovlivňuje určení věku.
20 min. diskuze.
5 min. reflexe, můžeme přisuzovat neživým věcem reálný čas?

Struktura skutečná: 1 min. usazení v kruhu, naladění se k samostatnému soustředění.
1 min. četba příběhu, zopakování, navození atmosféry.
5 min. příprava jak odůvodním stáří "panenky".
20 min. kolik je let panence. Proč?
10 diskuze,formování otázek, kladení upřesňujících dotazů.
15 min. Dospělí nám říkají, že nemají věk?!? Kolik let komu je? Jak to poznáme? Kolika let se dožijí ....

Moje panenka je stejně stará jako moje nejstarší sestra. Je jí 25 let, a hotovo.

Paní vychovatelko, vy jste hodně mladá. Jste malá, a pořád si s námi hrajete. Jste o hodně hodně moc mladší než naši rodiče. Pouze dospělý muže mít vzdělání, zkušenosti, zodpovědnost za malé děti.

Paní učitelka je stará, protože nás učí a musí toho hodně znát.

Jízda na kole - v doprovodu, samostatně.

Velryby jsou hodně staré. Když mají miminko, tak je pak také už staré.............. No, ono se vlastně v budoucnu dožije hodně let.

Já znám nějakou rybu, která se dožije i milionu let..... Najdu ji na webu příště vám to řeknu.

V tomto bloku jsem se nikam neposunula. Děti vůbec nechtěly opustit téma věku.
Nepodařilo se nám udržet myšlenku. Nepodařilo se nám držet se tématu.

Na druhou stranu mám pocit, že se s dětmi o věkových niancích nikdo nebaví. Je to takové společenské klišé. Možná byly rády, když se dozvěděly, že na věku nezáleží při volbě povolání. Povídaly jsme si o učitelkách z MŠ. Děti v tomto věku nemají vůbec stanoveny časové představy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2015 21:28:26    Předmět: Nemocnice pro panenky V. Citovat

16.1., 14. setkání, počet dětí 12, věk 6-7 let.

Cíl: Respekt.
Logické slovní operace, sestavování vět, komunikace.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
1 min. četba příběhu.
3 min. rozmýšlení, postavení si své myšlenky, dotazu.
20 min. diskuze.
5 min. reflexe.

Struktura skutečná: 1 min. usazení v kruhu, naladění se k samostatnému soustředění.
1 min. četba příběhu.
5 min. o čem si budeme povídat? Příprava otázky.
10 min. diskuze k formování otázek, na co budeme hledat odpověď.
15 min. hledání cesty pro Sašu, ke hře s kluky.

Nám by také připadalo divné, kdyby si kluk nosil pořád plyšáka. Kluci se přeci nosí auto, Lego, Transformera.


Nepovedlo se mi připravit atmosféru pro hledání myšlenek v této kapitole. Dětem jediné připadalo k diskuzi vyčlenění Saši, a proč.

Všechny děti se shodly, že je doopravdy divné, když si Saša nosí Kulíška. Nikdo se neměl zájem Saši zastat, či jinak jej chránit.

Na můj podnět, že by nebyl příběh knihy, neboť Saša a Kulíšek je jasný. Byla reakce "no, vždyť je to pohádka" "není to pravdivé" "nějaký dospělý to tak napsal"
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 10:10:58    Předmět: Nemocnice pro panenky VI. Citovat

20.1., 15. setkání, počet dětí 11, věk 7 let.

Cíl: Aktivní zapojení všech dětí. Přesně vyjádřit svoji myšlenku.

Struktura: 1min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. představování otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe
Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
3 min. četba příběhu
5 min. stavba vlastní otázky
10 min. nabádání k přemýšlení nad čím se můžeme zamyslet, nahodilost vlastních myšlenek, chování samotných dětí v ranním domácím shonu...
20 min. diskuze dětí, redukce jejich vlastního chování
5 min. reflexe


Podařilo se: Děti zhodnotily vlastní přístup k rannímu chování. "Někdy to děláme rodičům hodně těžké." Když třeba nechceme vstávat, když vylijeme omylem kakao na zem, a maminka to ještě musí rychle uklidit, někdy otravujeme o svačinu, kterou nám maminka nemůže připravit, protože k tomu nemá potraviny (například včera jsem řekla, že budu chtít jogurt, maminka ho koupí, a já ráno chci šunku na chleba, a to maminka nemá!)
Děti samy mezi sebou začaly zhodnocovat, co udělaly mamince/tatínkovi nepěkného. Samy se ve skupině hodnotily. Což bylo velmi hezké. Mnozí rodiče by jistě rádi slyšely tuto dětskou reflexi.

Nepodařilo se: Udržet téma dané kapitolou. Děti nic v tomto kousku nezaujalo. Trvalo mi dlouho, než jsem navodila niť, která by se mohla k příběhu přivázat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 10:23:50    Předmět: Nemocnice pro panenky VII. Citovat

21.1., 16. setkání, počet dětí 9, věk 7 let.

Cíl: Aktivní zapojení všech dětí. Přesně vyjádřit svoji myšlenku.

Struktura: 1min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. představování otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
3 min. četba příběhu
5 min. stavba vlastní otázky
10 min. nabádání k přemýšlení nad čím se můžeme zamyslet, nahodilost vlastních myšlenek, chování samotných dětí v ranním domácím shonu...
20 min. diskuze dětí, redukce jejich vlastního chování
5 min. reflexe

Druhý den, s druhou skupinou jsem měla stejnou zkušenost jako předešlý den.

Podařilo se: Děti zhodnotily vlastní přístup k rannímu chování. "Někdy to děláme rodičům hodně těžké."
Děti samy mezi sebou začaly zhodnocovat, co provedly rodičům nepěkného. Samy se ve skupině hodnotily. Což bylo velmi hezké. Mnozí rodiče by jistě rádi slyšely tuto dětskou reflexi.
Všechny děti se zapojily do komunikace.

Nepodařilo se: Udržet téma dané kapitolou. Děti nic v tomto kousku nezaujalo. Trvalo mi dlouho, než jsem navodila niť, která by se mohla k příběhu přivázat.et dětí 9, věk 7 let.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 10:34:39    Předmět: Nemocnice pro panenky VIII. Citovat

17. setkání, počet žáků 13, věk 7 let.

Cíl: Nasloucháme druhým.
Důležitost pravidel.

Struktura: 1min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. představování otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
3 min. četba příběhu
5 min. stavba vlastní otázky
5 min. nabádání k přemýšlení proč jsou pravidla
10 min. nahodilost vlastních myšlenek, chování každého z nás
20 min. diskuze dětí
5 min. reflexe

"Dvě pravidla přeci není tak moc."
"Ale vždyť ony jsou na všechno." "Jak na všechno?" "Jako na to, jak se chováme pořád." " To je tedy hrozně moc." "Naše paní učitelka nám pravidla napsala na tabuli. Je jich deset, ale ty se dají dodržovat o hodně lehčeji." / nevykřikuji, hlásím se, chodím včas.../

Jeden s druhým budeme jednat vždy jako člověk s člověkem - to vlastně znamená přesně to, co píše paní učitelka.
Vždy budeme mluvit jen pravdu - to je správné!!!

Podařilo se: zapojit do komunikace celý kolektiv. Děti pochopily co to znamená jednat jako člověk s člověkem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 21:18:57    Předmět: Nemocnice pro panenky IX. Citovat

28.1., 18. setkání, počet dětí 9, věk 7 let.
Cíl: pedagogický - Rozvoj myšlenek, sebeprosazení, komunikační solidarita.
filozofický - kritické zhodnocení chování hrdinů, i osobní, vhodné pojmy k vyjádření myšlenek.

Struktura: 1min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
3 min. četba příběhu
15 min. údiv, řešení chování Katky
5 min. přemýšlení proč jsou pravidla
10 min. nahodilost vlastních myšlenek, chování každého z nás
20 min. diskuze dětí
5 min. reflexe

Při odpovědi Katky "Ne", se dvě holčičky vyděsily, otevřely oči a ústa... Na můj dotaz zda k tomu chtějí něco říci, řekly že to neumí vyslovit. Chlapec ze skupiny "Vždyť ona nerespektuje první pravidlo!" ...
Takto se k sobě nechováme! Ať si nechá panenku doma, když si s ní Saša nesmí hrát!

Děti velmi hezky zhodnotily špatné chování. Sama jsem jim sdělila, ať si vzpomenou, kdy chtěly něco přinést do školy, a rodiče jim to nedovolili. Jak občas do školy nějakou hračku přinesou a třeba jí spolužákovi nechtějí ukázat.

Zamyšlení se, kriticky zhodnotit a vyjádřit kdy jsem se zřejmě nezachoval úplně nejlépe. "Když myslíš, že nebudeš nosit do školy hračku, opravdu nebudeš nosit hračku žádnou?, nikdy?, nebo třeba nějakou ano?......."


Podařilo se: vyjádření myšlenek, obhájení myšlenek. Kritické zhodnocení chování. Takovéto diskuze by se měly konat často. Děti neustále do škol nosí různé předměty, a jsou s tím veliké mrzutosti /od situace, kdy nechtějí půjčit, či se nad druhým povyšují že hračku mají, až po ztrátu, či možná i odcizení/. Předpokládám, že kdyby se děti často mohly vyjádřit k tomuto tématu a komunikovat s ostatními, ubylo by nošení předmětů do škol.

Nepodařilo se: vygenerovat otázku a komunikovat nad jejím smyslem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 21:34:19    Předmět: Nemocnice pro panenky X. Citovat

19. setkání, počet dětí 9, věk 7 let.

Cíl: Naslouchat druhým. Upřesňování formulace.
Rozvoj komunikačních dovedností, kreativity.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
1 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
2 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Děti měly potřebu ihned komunikovat nad otázkou "dobrého důvodu". "Důvody nemusí být vždy dobré." "Někdy je hrozně těžké vymyslet dobrý důvod." "Ostatní musí být na důvody připravení." "Musíme věřit důvodu toho druhého, jindy můžeme mít stejný důvod jako on." "Jindy můžeme mít úplně jiný důvod, a chceme aby ho přijali."

Někdy je důvod docela dobrý, ale pak má špatné následky. Třeba jdu vynést koš, než bych napsala úkol, a ve škole mám veliký problém, protože nemám úkol. Ve škole pan učitel nebere důvod vynesení koše, jako že nemám úkol.

Povedlo se: Respekt k přijetí člověka člověkem.
Nepovedlo se: Dodělat odpověď, najít řešení, východisko. Variabilita dětí a jejich vyjmenovávání alternativ bylo nepřeberné. Proto vyvodily, že musíme respektovat a být připraveni na odůvodnění každého.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 31. 01. 2015 21:53:23    Předmět: Nemocnice pro panenky XI. Citovat

26.1., 20. setkání, počet dětí 18, věk 10 let.

Cíl: Prokázání schopnosti použití krátkodobé i dlouhodobé paměti.
Propojení tématu s vlastní zkušeností. Komunikační rozvoj.

Tento den jsem suplovala ve třetím ročníku. Tyto děti již semnou dříve filozofovali. Zkusila jsem to i tentokrát.


Struktura: 1 min. uvedení v děj
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. uvedení v děj
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Proč nechce Saša, aby si s ním hrály jako s panenkou?

"Já také nechci být někoho panenka." "Oni by na mě sahaly a mě by to třeba vadilo." " Třeba bych byla panenka jako -rokerka- a oni by mi daly šatičky, učesaly by mě, načančaly. Já bych přitom jako uvnitř křičela TO NEJSEM JÁ!"
"Také se často panenkám dělá rozštěp - a pokud to nejde, tak se zatlačí AUUU!" "Mačká se jim hlavička - vodorovně i horizontálně -."

Oni vůbec nejednají se Sašou jako s člověkem. Vždyť i když je malý, tak může být někdo jiný než jejich miminko. Paní učitelko, vy jste také malá. To byste nemohla být paní učitelka. Naše spolužačka je nejmenší, a přitom je nejstarší z celé třídy. Přeci nemůže být nejstarší a my bychom si s ní hrály jako že je miminko......

Podařilo se: U dětí v tomto věku je vidět, že se málokdy smějí projevit jinak než strukturovaně. Nejdříve po sobě koukaly, když jsem je povzbuzovala (To je dobrá myšlenka. Umí to z vás vyjádřit někdo jinak? Máte na mysli totéž?) Ihned se však vžily do situace a zpovídaly se ze svých představ, či zkušeností. Pamatovaly si, že jsem jim z této knihy již část příběhu četla, věděly, kdo je hlavní hrdina a o čem přibližně příběh je.

Nepodařilo se: Nekomunikovaly všechny děti. Některým to připadalo divné. Četly si vlastní knihu. Zřejmě to bylo vhodnější, než aby celá třída přicházela se svými myšlenkami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 20:34:56    Předmět: Nemocnice pro panenky XII. Citovat

3.2., 21. setkání, počet dětí 8, věk 7 let.
Cíl: Naslouchat druhým. Upřesňování formulace, Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
1 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
5 min. diskuze
15 min. aktivita
5 min. reflexe

Proč hra na maminku a na tatínka? Proč si šel hrát za Jakubem a Klárou? Proč si oba neustále hrají na to samé? Jaký důvod mají k této hře?

Děti zaujal důvod ke hře. Zkoumaly jsme zda si děti doopravdy takto hrají. Odpovědi se lišily. Jaké důvody mohou být hrát si na dospělé?

Aktivita:
Rozdělily jsme se do skupin kdo chce být dospělý a kdo ne. postavily jsme se do dvou řad proti sobě, na začátku stály ty děti,
které vůbec nechtějí být dospělý nikdy, až po děti, které pomalu tuší, že se dospělými jednou stanou.
proti nim řada dětí,
které už moc chtějí být dospělými, které už tak možná si i připadají, ke konci řady byly děti, které být dospělým tak trochu zvažují.
Nakonec když již byly obě řady správně seřazeny, tak jak se děti pocitově chtěly zařadit, jsem řady spojila do "U". Vznikla kompletní cesta od dětství k dospělosti. Ty dětské děti mají nejdelší cestu, ale stejně jednou dospějí, ty děti, které se cítí jako dospělí možná jednou budou chtít být malým....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 20:46:05    Předmět: Nemocnice pro panenky XIII. Citovat

4.2., 22. setkání, počet dětí 10, věk 7 let.
Cíl: Hledání souvislostí. Analogie, metafory. Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností. Posouzení důvodů.

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura:
1 min. usazení v kruhu
1 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vyslovení otázek
15 min. diskuze
10 min. aktivita
5 min. reflexe

Nesmějí se k nám chovat jako k miminku. I kdybych miminko byla, to už by stejně nešlo. Nechci aby se tak ke mě chovali ani maminka, ani kamarádi. To už nejde. Ani jako. Já jsem JÁ. Co kdyby panenku miminko chtěli koupat, a ono by už nechtělo. Živé miminko může křičet, jak bude tedy křičet Saša?! Ten bude řvát. Saša si nesmí připadat jako jejich panenka. Je to pravidlo třídy! Oni ho porušují!

Aktivita:
Když mi někdo bude děla co se mi nelíbí, řeknu mu: "Nedělej mi to, mě se to nelíbí. Doopravdy mi to nedělej." Jdu a řeknu to někomu dospělému.

Poučení dětí, že jim nikdy nikdo nesmí dělat věci, které by jim byly nepříjemné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 20:56:32    Předmět: Nemocnice pro panenky XIV. Citovat

10.2., 23. setkání, počet dětí 10, věk 7 let.
Cíl: Vhodné vyjádření. Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností. Je v pořádku, aby někdy platilo výjimečné pravidlo?

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vlastní otázka
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura:
1 min. usazení v kruhu
1 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vlastní otázka
15 min. diskuze
10 min. aktivita
5 min. reflexe

Saša byl vždy tak vzorný. Dbal o dodržování pravidel. Je to divné. Vy jste si nikdy nešly na někoho stěžovat, že zlobí, a vzápětí jste také udělaly něco špatně? Ano, to určitě, ale Saša?! A proč by Saša nemohl, vždyť je jeden z vás?....

Aktivita:
Dvě děti jdou za dveře. Děti uvnitř třídy vymyslí nějakou změnu. Za dveřmi se vrátí, hledají co je jinak.

Reflexe:
Změny mohou nastat při hře úmyslně, ale i neúmyslně, také zlomyslně. My jsme si zahrály hru, která všechny bavila.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 20:57:44    Předmět: Nemocnice pro panenky XIV. Citovat

10.2., 23. setkání, počet dětí 10, věk 7 let.
Cíl: Vhodné vyjádření. Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností. Je v pořádku, aby někdy platilo výjimečné pravidlo?

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vlastní otázka
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura:
1 min. usazení v kruhu
1 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vlastní otázka
15 min. diskuze
10 min. aktivita
5 min. reflexe

Saša byl vždy tak vzorný. Dbal o dodržování pravidel. Je to divné. Vy jste si nikdy nešly na někoho stěžovat, že zlobí, a vzápětí jste také udělaly něco špatně? Ano, to určitě, ale Saša?! A proč by Saša nemohl, vždyť je jeden z vás?....

Aktivita:
Dvě děti jdou za dveře. Děti uvnitř třídy vymyslí nějakou změnu. Za dveřmi se vrátí, hledají co je jinak.

Reflexe:
Změny mohou nastat při hře úmyslně, ale i neúmyslně, také zlomyslně. My jsme si zahrály hru, která všechny bavila. Nestihly jsme rozebrat chování Saši. Děti nepřijaly myšlenku, že by se nechoval hezky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 21:04:40    Předmět: Nemocnice pro panenky XV. Citovat

11.2., 24. setkání, počet dětí 9, věk 7 let.
Cíl: Vhodné vyjádření. Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností. Je v pořádku, aby někdy platilo výjimečné pravidlo?

Struktura: 1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
10 min. vlastní otázka
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura:
1 min. usazení v kruhu
35 min. diskuze
5 min. reflexe

Děti nechtěly jít v příběhu dál. Rozebíraly jsme jak je možné, že Saša pochybil. Domnívala jsem se, že přijaly mé vysvětlení, a porovnání i s jejich chováním. Nepřijaly.

Děti samy musely dojít vlastními úvahami k tomu, že i Saša prostě udělal chybu. Do tohoto debatního kroužku jsem nemusela zasahovat. Nechala jsem se unášet názory a jejich tříbením z kroužku dětí. Tentokrát jsem doopravdy viděla, jak již umí vést rozhovory, tříbit si myšlenky, zkoušely jít do důsledků chování svého, druhých, a Saši.

Velmi zajímavá hodinka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 21:10:26    Předmět: Nemocnice pro panenky XVI. Citovat

17.2., 25. setkání, počet dětí 10, věk 7 let.
Cíl: Vhodné vyjádření myšlenky. Vyjádření názoru.
Rozvoj komunikačních dovedností.

Struktura:
1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. stavíme svoji otázku
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura:
1 min. usazení v kruhu
8 min. četba příběhu
5 min. stavba otázky
35 min. diskuze
5 min. reflexe

Povídal by si s Kulíškem večer v postýlce? Sváděl by svoji chybu na Kulíška? Proč říká, že on i Kulíšek, když jenom Saša?

Nikdy nikdo nechce být v průšvihu sám! I já vždycky říkám, že i někdo jiný Smile

Pěkná sebereflexe některých dětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Markéta Urbanová



Založen(a): 7.11.2014
Příspěvky: 27
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2015 21:23:44    Předmět: Nemocnice pro panenky XVII. Citovat

18.2., 26. setkání, počet dětí 9, 7 let.
Cíl: pedagogický - Rozvoj myšlenek, sebeprosazení, komunikační solidarita.
filozofický - kritické zhodnocení chování hrdinů, i osobní, vhodné pojmy k vyjádření myšlenek.

Struktura:
1 min. usazení v kruhu.
3 min. četba příběhu
5 min. vlastní otázka
10 min. vyslovení otázek
20 min. diskuze
5 min. reflexe

Skutečná struktura: 1 min. usazení v kruhu
3 min. četba příběhu
20 min. nahodilost vlastních myšlenek, chování každého z nás
10 min. aktivita
5 min. reflexe

Proč zůstal stát ve dveřích? Proč se Štěpán chová tak ošklivě? Možná bylo dobře, že ho rozbrečel, Katka pak mohla lépe přijmou omluvu.

Hledání alternativ pro jednání Katky i Saši. Je možné aby se Štěpán takto choval k panu učiteli a k jeho instrukcím? Jak vy občas přemýšlíte, když vám něco vytknu?.... Porovnáváme chování popsané v příběhu s naším.

Aktivita:
Řada dětí, kdo si myslí, že v příběhu jsou popsány situace dětí podobné jako v naší skupině? Od nejpodobnějšího až po naprosto jiné, nedá se porovnat. Děti stojí v řadě dle místa, za kterým si stojí. Dáváme si vzájemně otázky a jak měníme názor, tak se musíme posunovat v řadě. nakonec všichni stojí na prvních místech (za sebou). Vždyť všechny děti mají podobné starosti a problémy, než jsou z nich velcí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign