Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ D. Voda u ČB - Ed+Pe+Ma - 6t

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Druhý stupeň ZŠ / Nižší ročníky gymnázií
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 20. 03. 2014 21:37:02    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ D. Voda u ČB - Ed+Pe+Ma - 6t Citovat

At se dari i v seste tride! Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 24. 03. 2014 13:15:31    Předmět: Citovat

ZŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic, 6. ročník

Datum: 19.4. 2014

Setkání 1.
Časová dotace: 45 minut

Cíl: Uvědomění si důležitosti komunikace

Struktura setkání:

- 10 min. - seznámení se, obeznámení s komunikace a rozsahem setkávání.

- 30 rozprava, kolik konfliktů vzniká mezi lidmi jen z rozdílného způsobu vnímání, v nenalezení komunikačního kanálu, z nedorozumění sdělení nebo nedodržení pravidel.
Zákon dialogu - umění slyšet. neschopnost naslouchat - konkrétní příklady - na co si vzpomenou...

- 5 reflexe


Podařilo se:
plně „vnořit“ žáky do programu,
možnost vlastního prožitku,
verbalizace zážitku.
Myslím, že cíl uvědomění si důležitosti komunikace byl plně splněn.

Nepodařilo se:
Já vlastně ani nevím... , bylo to pro nás jak jít do ráje Smile - žáci byli vstřícní, sdílní, mysleli... byli empatičtí, tvůrčí... a jsme zase u kladů - negativa z této hodiny žádná...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 26. 03. 2014 07:59:05    Předmět: Citovat

Setkání č. 2, ZŠ Dobrá Voda, 6. třída,
24.03.2014, 11 žáků

Téma: Jména a pojmenování

Cíl setkání: Práce s dětmi podle knihy na dané téma, kartičky se jmény pro účastníky, napsat jméno a přezdívku. Následná diskuse na téma: Jména a pojmenování podle knihy Filosofický dialog…., str. 43 - 44, která vyplynou z tématu. Snaha ukázat rozdíl mezi povídáním a filosofováním.

Plánovaná časová dotace: 45 min.
2 min. - Přivítání
10 min. - Kartičky se jménem a napsat i přezdívku, která mě charakterizuje
10 min. - Cvičení
20 min. - Diskuse na téma : Jména a pojmenování podle knihy, diskuse nad otázkami, které vyplynou.
3 min. - Reflexe

Skutečná časová dotace
2 min. - Přivítání
10 min. - Kartičky se jménem a napsat i přezdívku, která mě charakterizuje
10 min. - Cvičení
20 min. - Diskuse na téma : Jména a pojmenování podle knihy, diskuse nad otázkami, které vyplynou.
3 min. - Reflexe

Cvičení: Doplňte, jak se říká lidem, kteří dělají určité věci. Pokud neexistuje pojmenování, zkuste sami vymyslet, jak by se takovému člověku mohlo říkat. Zkuste se na příklady dívat z více stran a sledujte, zdali nenajdete více vhodných (i když odlišných) pojmenování:
• Ten, kdo chytá ryby, je……
• Ten, kdo chytá v brance, je….
• Ten, kdo chytá zloděje, je….
• Ten, kdo chytá zajíce do oka, je….
• Ten, kdo na pláži chytá bronz, je…..
• Ten, kdo často chytá špatné známky, je…
• Ten, kdo se často chytá za hlavu, je…
• Ten, kdo se s někým jiným chytá za ruce, je….
• Ten, kdo chytá holky za vlasy, je…
• Ten, kdo kluky chytá za zadek, je…
• Ten, kdo chytá lidi, se kterými mluví, za slovo, je…

Diskuse:
1. Jak jste získali své jméno?
2. Jakou máte přezdívku?
3. Kdo vám ji dal?
4. Co se vám líbí víc, jméno od rodičů nebo přezdívka?
5. Myslíte, že byste se mohli jmenovat jinak?
6. Mohli byste mít jakékoli jiné jméno?
7. Jaký by byl rozdíl, kdybyste měli místo jména číslo?
8. Kdybyste si své jméno vyměnili s kamarádem, stal by se z vás on?
9. Myslíte, že vám vaše jméno sluší?
10. Mohla by mít dívka chlapecké jméno?
11. Mohl by mít chlapec holčičí jméno?
12. Myslíte si, že je fér, že si děti nemohou svá jména vybírat?
13. Myslíte, že někomu může jeho jméno ublížit?
14. Myslíte si, že někdo může někomu ublížit už jen tím, že ho pojmenuje?
15. Kdybyste měli jiné jméno, byli byste tím, kým jste teď?

Průběh setkání:
Po přivítání jsme si vytvořili kartičky se jmény a přezdívkami. Potom následovalo cvičení podle knihy. Žáci byli velmi tvořiví a ke každé otázce přišli na víc výrazů. Pak jsme se vrátili k našim jménům a diskutovali jsme podle uvedených otázek. Žáci byli opět vnímaví, hovorní, snažili se o diskusi. Pro odlehčení jsme ve skupině společně hledali , komu se kdo podobá (herec, sportovec, zpěvák…) nebo je nenapodobitelný.

Podařilo se: Výborná hodina díky vnímavosti žáků a chuti a snaze hovořit. Úžasná změna oproti mojí předešlé zkušenosti z deváté třídy.

Nepodařilo se: Jediné, co bych mohla napsat, že se občas překřikovali, ale bylo naším záměrem je v prvních hodinách nechat, aby se projevovali a neusměrňovat je příliš v chování. Hodina o pravidlech a Myši Lence bude následovat.
Smile
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 03. 2014 17:45:07    Předmět: Citovat

Setkání č. 3, ZŠ Dobrá Voda, 6. třída, 11 žáků
27.03.2014

Téma: Pravidla

Cíl: Přemýšlet nad pravidly - k čemu jsou. Pomáhají nám, omezují nás, vadí nám, jsme rádi, že jsou? Vymezení pravidel při našich setkáních. Hra s pravidly, diskuse o důležitosti / nedůležitosti pravidel. Dialog o otázkách, které vyplynou z tématu.

Plánovaná časová dotace: 45 min.
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - Kartičky s pravidly, obrázky- vysvětlit, o jaké pravidlo se jedná
10 min. – Cvičení z knihy FD
15 min. - Co jsou pravidla, proč jsou dobrá, jaká pravidla budeme dodržovat, proč dodržujeme pravidla - diskuse nad otázkami, které vyplynou
5 min. - Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace:
5 min: Přivítání, téma na dnešní hodinu- pravidla
10 min: Kartičky s pravidly- co znamenají, proč zrovna tato pravidla
15 min: Cvičení
15 min: Diskuse nad pravidly
5 min: Reflexe

Aktivita: Kartičky s pravidly/ jedna strana obrázek/ druhá -popis

Cvičení: Dobrá a špatná pravidla
1. Jsou pravidla v níže uvedených příkladech:
• Vždy dobrá
• Někdy dobrá, někdy špatná (doplňte situace)
• Vždy špatná
• Vůbec se nejedná o pravidlo

2. Podle čeho to posuzujete?
• Než přejdeme silnici, musíme se rozhlédnout.
• Při přecházení silnice se musíme podívat nejprve doleva, pak
doprava.
• Než jdeme spát, vyčistíme si zuby.
• Vlastní jména píšeme s počátečním velkým písmenem.
• Pokud někdo poruší pravidla, je třeba, aby byl potrestán.
• Oko za oko, zub za zub.
• Srdíčka se kreslí červenou barvou.
• Mladší má zdravit staršího jako první.
• Když učitel vstoupí do třídy, žáci se postaví a ztiší.

3. Vymyslete vlastní příklady ke každé uvedené variantě ve cvičení 1.

Vytvoření vlastních pravidel: Myš Lenka při mluvení, zákaz mobilů, dát prostor všem, neskákat do řeči, nechat domluvit, vyslechnout atd., diskuse o pravidlech, jejich potřebě, důležitosti na základě otázek, které vyplynou z tématu.

Průběh setkání: Na začátku jsme se krátce vrátili k poslední hodině. Potom jsme představili nové téma : pravidla a dotazovali jsme se, zda děti považují pravidla za důležitá, zda dodržují pravidla, proč je dobré mít pravidla. Jeden žák řekl, že je pro nedodržování pravidel, proti němu byl v opozici zbytek třídy. Edita souhlasila s Rosťou,že je také rebelkou a postavila se na jeho stranu. Následovala diskuse, kdy se pravidla nedodržují a kdy ano. Potom děti hádaly pravidla podle obrázků, společně jsme se dohodli, která pravidla budeme dodržovat při našich setkáních. Následovalo cvičení a po vymyšlení vlastních příkladů nám vzniklo celkem 12, pro děti důležitých pravidel. Zajímavé bylo vymezení trestu za porušení a o tom, jaký trest je pro žáky přijatelný, dobrý, hrozný, nesnesitelný….Při kolečku o tom, jestli je dobré dodržovat pravidla a při nedodržení být adekvátně potrestaný některé děti nechtěly trest a část s trestem souhlasila. Trest by měl být přiměřený provinění.

Podařilo se: Děti téma zaujalo, zajímavý byl posun při diskusi o tom, jestli má následovat trest a jaký by měl být. Někteří trest nechtěli, pouze pravidla, ale většina byla pro dodržování pravidel s úměrným trestem.

Nepodařilo se: Trošku nás ke konci tlačil čas a tak jsme museli diskusi zkrátit.
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2014 12:09:20    Předmět: Citovat

Setkání č. 4, ZŠ Dobrá Voda, 6. třída, 11 žáků
27.03.2014

Téma: Pravidla pokračování, vztahy

Cíl: Přemýšlet nad pravidly ... Pokusit se o bližší vnímání vztahových nuancí třídy...

Plánovaná časová dotace: 45 min.
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - co je mi příjemné a co není...
25 min. diskuse
5 min. - Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace:
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - co je mi příjemné a co není...
25 min. diskuse
5 min. - Reflexe, rozloučení



Podařilo se:
Zaujmout žáky
Vzájemná spolupráce žáků
Diskutovat k tématu niterné emoce
Dále se podařilo:
Žáci hovořiliili o vlastních pocitech velmi otevřeně a šli do hloubky prožitku i jeho verbální interpretace
Byli ohleduplní a vstřícně vnímali cizí názor

Nepodařilo se:
Dokončit téma


Naposledy upravil Edita Mečířová Tobi dne 05. 05. 2014 14:58:26, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 04. 2014 07:20:51    Předmět: Citovat

Setkání č. 5 - ZŠ Dobrá Voda, šestá třída
11 žáků

Téma: Vlastnosti a emoce

Cíl: Zamyslet se nad svými vlastnostmi a vlastnostmi spolužáků. Které jsou kladné/ záporné vlastnosti. Které vlastnosti mi imponují. Uvědomit si, jak působím na ostatní. Sebeobraz. Ideální JÁ- jak vypadá?

Plánovaná časová dotace:
2 min: Přivítání, představení tématu
3 min: Moje 2 důležité vlastnosti napsat/čím jsem „svůj“
10 min: Napsat nejdůležitější vlastnost každého spolužáka na lístky
20 min: Diskuse nad lístky a rozebrání
7 min: Cvičení
3 min: Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace
2 min: Přivítání, představení tématu
5 min: Moje 2 důležité vlastnosti napsat/čím jsem „svůj“
10 min: Napsat nejdůležitější vlastnost každého spolužáka na lístky
30 min: Diskuse nad lístky a rozebrání 2 lístků s vlastnostmi na každého
3 min: Reflexe, rozloučení


Úkol:
Nejprve si každý žák napíše 2 podstatné vlastnosti, které si myslí, že má na extra papír nebo na kartičku se jménem.
Každý žák potom dostane prázdné lístky podle počtu ostatních a ke každému spolužákovi napíše jednu jeho charakteristickou/ důležitou vlastnost. Sám sebe již nehodnotí. Lístky se dají do středu a pak si žáci společně odebírají lístky s vlastnostmi, které si myslí a umí zdůvodnit, že mají nebo si nechají poradit od ostatních. Každý pro sebe / nebo pokud chce, může hovořit nahlas, zda jsou vlastnosti mu přisouzené, shodné s jeho vlastní představou.

Diskuse:Jak se vidím já?
Jsou vlastnosti, které obdivujeme?
Jsou vlastnosti, které bych chtěl/a mít a mám?
Jsou vlastnosti, které bych chtěl mít a nemám?
Jak mě vidí moji spolužáci?

Cvičení: Vytvořit seznam emocí- např. strach, lítost, soucit, osamělost, vztek, nenávist, naděje, radost, žárlivost, ukřivděnost, bolest,…
Potom ve třech zkuste pantomimicky vyjádřit jednu stejnou emoci. Ostatní hádají a nebo porovnávají jak a v čem se liší jednotlivá provedení. Pokud někoho napadne, jak lze ještě danou emoci předvést, může se přidat k předvádějícím.
Zamyšlení o úryvcích z filmů, kde lidé prožívají emoce nebo kde emoce hrají důležitou roli. Pokusit se popsat o jaké emoce se jedná, z jakého důvodu je lidé ve filmu prožívají a jak tyto emoce souvisejí s tím, jak lidé jednají.

Diskuse:
•Odkud se berou emoce?
• Může člověk ovlivnit, jaké emoce bude prožívat?
• Může člověk nějak ovlivnit, jak své emoce projeví?
• Může člověk nějak ovlivnit, jak bude na základě pocitů jednat?

Průběh setkání:

Po krátkém představení tématu si žáci napsali svoje 2 významné a ceněné vlastnosti( pro ně významné). Potom dostali lístky a ke každému spolužákovi napsali 1 důležitou nebo jinak podstatnou vlastnost, pro kterou si ho váží nebo ho obdivují, přátelí se s ním… Lístky jsme pak dali doprostřed kruhu, udělali jsme kratičkou pauzu a pak si děti braly kartu, o které si myslely, že je charakterizuje, přečetly ji a zbytek třídy se k tomu vyjádřil. Pokud třída souhlasila, žák si kartičku ponechal, pokud měl někdo výhradu či upřesnění, diskutovali jsme o tom a žák si vybral jinou nebo se shodli, že je to ta správná… Máme žáka, který není ve třídě oblíbený a nebyl schopen napsat si 2 své vlastnosti. Třídě se podařilo mu pomoci a vymyslet pro něj vlastnosti, které ho charakterizují.

Podařilo se:
Žáci byli zpočátku velmi nesmělí ohledně výběru svých vlastností, nevěděli, co mají psát i přes vysvětlení. V průběhu hodiny se víc a víc osmělovali a výborné mi připadaly podněty mířené ke svým spolužákům ohledně podpory při výběru vlastností. Myslím, že se podařilo žáky zaujmout a vést k sebereflexi a reflexi.

Nepodařilo se:
Na cvičení o emocích nezbyl čas, protože žáci byli plně vytíženi diskusí nad vlastnostmi svými i svých spolužáků. Tuto činnost přesuneme na další hodinu. Takže tedy, nepodařilo se dodržet časovou dotaci.
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 05. 05. 2014 15:06:53    Předmět: Citovat

Setkání č.6 , ZŠ Dobrá Voda, 6. třída, 10 žáků
8.04.2014

Téma: Kdo jsme
Cíl: Přemýšlet nad vlastní identitou ... Pokusit se o bližší vnímání sebe sama jako jedinečné osobnosti i osobnosti spolužáka ve třídním kolektivu...

Plánovaná časová dotace: 45 min.
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - aktivita Zrcátko (viz. Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí, str.43)
krátké písemné vyjádření cvičení
25 min. diskuse
5 min. - Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace:
5 min. - Přivítání, představení tématu
15 min. - aktivita Zrcátko
20 min. diskuse
5 min. - Reflexe, rozloučení


Podařilo se:
Zaujmout žáky prožitkem vlastní soukromé emoce
Vzájemná spolupráce žáků při hledání podobností a rozdílů pozorování, prožívání
Diskutovat k tématu

Nepodařilo se:
stále jsou jakoby za ochranným sklem
vnímaví jsou zejména sami k sobě, nikoli k těm, jenž mají "zaškatulkovány" na pozici "nepřítel".


Naposledy upravil Edita Mečířová Tobi dne 05. 05. 2014 15:59:00, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 05. 05. 2014 15:16:28    Předmět: Citovat

Setkání č.8 , ZŠ Dobrá Voda, 6. třída, 11 žáků
23 .04.2014

Téma: Hrdost
Cíl: Přemýšlet nad vlastní identitou z jiného úhlu pohledu... Ozřejmit si svou vlastní identitu, hrdost

Plánovaná časová dotace: 45 min.
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - Jsem hrdý na... protože... (viz. Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí, str.47) - písemně + čtení lístečků
10. min.cvičení Hrdost (viz. Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí, str.47)
15 min. diskuse
5 min. - Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace:
5 min. - Přivítání, představení tématu
10 min. - Jsem hrdý na... protože... (viz. Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí, str.47) - písemně + čtení lístečků
25. min.: cvičení Hrdost (viz. Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí, str.47)+ diskuse prolínající se cvičením
5 min. - Reflexe, rozloučení

Podařilo se:
Zaujmout žáky tématem
Diskutovat k tématu
Vážím si toho, že na mnohých je vidět, byť verbálně nejsou schopni veřejně vystoupit, že skutečně přemýšlení a prožívají situaci...

Nepodařilo se:
žáci dovedou verbalizovat, jsou i sdílní, přesto mám pocit, že nejdou "pod pokličku"
Stále si nechávají mnohé pro sebe - vždy přijde moment, kdy přestanou mluvit.
Je to ale pochopitelné k tomu čím třídní kolektiv v minulosti prošel
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 05. 2014 20:37:49    Předmět: Citovat

Setkání č. 7, ZŠ Dobrá Voda, 6.třída
16.04.2014

Téma: Co je správné, kdy udělám něco, co je správné, ale poruším při tom pravidla? Dramatizace příběhu, následná diskuse.

Cíl setkání: Zamyšlení nad tématem, co je správné a kdy, co je/není fair, lze někdy porušit pravidla?.

Plánovaná časová dotace: 45 min.
2 min.: Přivítání
10 min.: Scénka – Revizor
30 min.: Otázky, zda jednání bylo správné a fair, diskuse. Co je správné, co je/není fair?.....
3 min.: Reflexe, rozloučení

Skutečná časová dotace:
2 min: Přivítání a reflexe minulé hodiny
15 min: Revizor scénka
25 min: Diskuse nad tématem: Jsou okamžiky, kdy nemůžeme nebo nechceme dodržovat pravidla,
proč je nějaké další ,,důležitější“ pravidlo, jak vyřešit, když všichni přestanou mluvit a nikdo nepomůže?
4 mim: Reflexe

Průběh setkání:
Po reflexi minulé hodiny, jsme s dobrovolníky ze skupiny předvedli scénku, kdy na první zastávce zkolabuje jeden z pasažérů, ostatní mu poskytnou první pomoc, ale nestihnou si označit lístky. Do toho přijde revizor, který je vyžaduje. Snaha o vysvětlení situace revizorovi, který trvá na pokutách. Ve třídě nastala situace, kdy žáci buď okamžitě nastoupili do svých,,civilních“ rolí a buď ukázali průkazku nebo přestali mluvit úplně a nezapojovali se. I revizor – žák pod tlakem cestujícího, který mu situaci vysvětloval, vypadl z role. Druhý revizor (byli jsme připraveni na vše), dorazil ke skupince a byl neúprosný. Skupině se po dlouhé diskusi se znovu zapojením všech do hry podařilo revizorovi situaci vysvětlit a pak následovala rozprava o tom, jak se kdo zachoval a proč? Následná diskuse, zda je správné, jak se revizor zachoval, proč trval na svém a bylo to v pořádku? Jak se zachovali cestující a proč? Jak zapojit cizí osoby do dialogu, když dělám správnou věc a zůstanu v tom sám? Závěrečná reflexe.

Podařilo se: Zaujmout děti tématem. Překvapivý byl okamžitý návrat do civilních rolí v okamžiku střetu s revizorem, žáci přestali hrát a/nebo přestali mluvit. Podařilo se je vtáhnout zpět do hry a vysvětlit celou situaci a chování lidí jak ve hře, tak potom v diskusi.

Nepodařilo se: Nepodařilo se, aby děti sehráli scénku bez naší pomoci
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 05. 2014 19:30:34    Předmět: Citovat

Setkání č. 9, 06.05.2014
ZŠ Dobrá Voda, 11 žáků

Téma: Emoce

Cíl: Uvědomit si, co jsou emoce a jak souvisí s jednáním lidí, co při nich prožíváme. Jak jsou pro nás důležité.

Plánovaná dotace:
2 min: Seznámení s tématem a reflexe minulé hodiny
20 min: Vytvoření vlastního seznamu emocí, rozdělení na kladné a záporné emoce
10 min: Diskuse o tématu
10 min: Najít emoce ve filmech - viz cvičení 2
3 min: Reflexe

Skutečná časová dotace:
3 min:Seznámení s tématem
15 min: Co jsou emoce, vlastní seznam emocí, které znám
25 min: Rozdělení na kladné a záporné emoce, diskuse o tématu
2 min: Rozloučení

Průběh setkání: Ve třídě došlo o přestávce ke konfliktu, který vyústil ve fyzický útok. Zkusily jsme to nechat stranou a věnovat se tématu, které se nabízelo: emocím. Seznam emocí a debata, co jsou emoce se ještě částečně podařila, i když na dětech byla vidět určitá uzavřenost. Při diskusi o pozitivních a záporných příkladech emocí a se třída více a více uzavírala, děti nechtěly mluvit, každé jsme musely jmenovitě oslovovat a snažit se vtáhnout do diskuse a ani to se moc nedařilo. Děti byly uzavřené, roztěkané a nespolupracovaly.

Podařilo se: Vydržet a dotáhnout hodinu do konce, vytvořit seznam emocí a říct si, co emoce jsou.

Nepodařilo se: Zaujmout děti, přivést je k tomu, aby se soustředily a spolupracovaly. Dodržet časovou dotaci a udělat cvičení č. 2.

Cvičení: Vytvořit seznam emocí- např. strach, lítost, soucit, osamělost, vztek, nenávist, naděje, radost, žárlivost, ukřivděnost, bolest,…
Diskuse:
• Odkud se berou emoce?
• Může člověk ovlivnit, jaké emoce bude prožívat?
• Může člověk nějak ovlivnit, jak své emoce projeví?
• Může člověk nějak ovlivnit, jak bude na základě pocitů jednat?
Cvičení 2: Zamyšlení o úryvcích z filmů, kde lidé prožívají emoce nebo kde emoce hrají důležitou roli. Pokusit se popsat o jaké emoce se jedná, z jakého důvodu je lidé ve filmu prožívají a jak tyto emoce souvisejí s tím, jak lidé jednají.
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 25. 06. 2014 10:29:04    Předmět: Citovat

Setkání č. 10, 24. 6. 2014
ZŠ Dobrá Voda, 10 žáků

Téma: Transsibiřský expres

Cíl: Uvědomit si, předpojatost myšlení a náhledů na jiné lidi, uvědomění si vlastní jedinečnosti, výjimečnosti a důležitosti.

Plánovaná dotace:
5 min: Seznámení s tématem a reflexe doby, kdy jsme se nescházeli
5 min. vytvoření vlastního pojetí usazení pasažérů do vlaku (každý sám za sebe
20 min. vytvoření usazení pasažérů kolektivně - domluva s celou třídou
10 min. závěrečná reflexe celého programu
5 min. rozloučení

Skutečná časová dotace:
5 min: Seznámení s tématem a reflexe doby, kdy jsme se nescházeli
8 min. vytvoření vlastního pojetí usazení pasažérů do vlaku (každý sám za sebe)
22 min. vytvoření usazení pasažérů kolektivně - domluva s celou třídou
10 min. závěrečná reflexe celého programu + rozloučení


Průběh setkání: žáci pracovali uvědoměle, zdálo se, i že nás rádi vidí. Byli ale předprázdninově unavení a nechtělo se jim moc mluvit. Proto byla dobře zvolena varianta samostatné práce a při kolektivní již samostatně tvořili, domlouvali se, polemizovali, obhajovali… Třída se poměrně rychle dohodla na usazení cestujících do vlaku a vyjasnění usazení probíhala v přátelském a nápaditém duchu.
Závěrečná reflexe pak byla od žáků spíše strohá a všeobecná. Nekritizovali, chválili, ale bylo vidět, že se opět vracejí do svých "bezpečných ulit".

Podařilo se: Zaujmout žáky cvičením. Rozmluvit je. Veliký úspěch vidíme v jejich schopnosti dohodnout se v klidu a velmi rychle. Všichni byli spokojeni!

Nepodařilo se: Vytrhnout je z jejich stereotypů déle než právě na pár desítek minut programu - škoda. Se třídou bude nadále spolupracováno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Druhý stupeň ZŠ / Nižší ročníky gymnázií Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign