Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Střední školy
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2014 07:09:29    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

Filozofické otázky řešíme na DM při SOŠ Veterinární, mechanizační a zahradnické a JŠ v Č. Budějovicích se skupinou žáků veterinárního a zahradnického oboru.

1.schůzka 9.1.2014

Cíl:Seznámení s Filozofií pro děti
Plánovaná časová dotace 60 minut
10 min Seznámení s P4C
10 min čtení txt
35 min Diskuse
5 min Závěrečná reflexe

Skutečný průběh:
15 min Seznámení s Gabou, představení projektu P4C, výroba jmenovek (žáci neznají Gabu)
10 min čtení txt "Lisa" 1. kapitola
30 min Diskuse, z textu vyplynuly otázky: "Proč nemají zvířata stejná práva?" "Proč lidé nejednají tak, jak říkají?" "Proč si navzájem ubližujeme?"
Diskutovaná otázka: "Kdo jí maso, nemá rád zvířata?"
10 min závěrečná reflexe
Na první schůzku přišlo 6 dívek a 1 chlapec, zapojovali se zpočátku ostýchavě, ale díky jediné mužské opoře se diskuse rozběhla docela dobře, žáci, i my, jsme odcházeli spokojeni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2014 07:39:42    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

16. 1. 2014 2. schůzka
Téma: Podobnost
Cíl: Hledání rozdílnosti
Plánovaná časová dotace 60 minut:
Přivítání 5 min
Hledání rozdílů (aktivita) 10 min
Diskuse 40 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace:
5 min Přivítání a rozlosování do 2 skupin po 4 žácích
15 min Hledání rozdílů.Doprostřed stolu jsme dali 10 vajec, žáci měli mezi nimi najít co nejvíce rozdílů. Ve většině popisovaných rozdílů se skupiny shodovaly. Seznam rozdílů: znečištění, barva, velikost, váha, konzistence, původ(matka), použití (jídlo/kuře), zápach, povrch, trvanlivost, tvar skořápky po rozbití
40 min Diskuse:Proč tedy říkáme: "Podobají se jako vejce vejci?"a jsou jednovaječná dvojčata identická?
Postupně jsme se dostali k tématu, zda je jinakost žádoucí. Snažili jsme se popsat co je odlišnost - to co není identické, čím se lišíme, co není originál...a hledali jsme příklady, v čem se nejčastěji lišíme (nejčastěji si to uvědomujeme) - inteligence, vzhled, povaha, názory, sexuální orientace, vyznání, zájmy.Dostalo se i na otázku, zda by chtěli být s někým stejní. Jedna z děvčat odpověděla citátem: "Narodila jsem se jako originál a nebudu umírat jako kopie." V podstatě se všichni shodli,že být odlišný ano, ale jen v určité míře, jinak hrozí, že budou vyčlenění z kolektivu. Nejprve se shodli, že první dojem je neměnný, jak se uvedu, tak zůstanu, ale při následné debatě se dopracovali k závěru, že první dojem nemusí být neměnný, protože i oni už někdy změnili názor na někoho.
5 min Reflexe: bavilo je vymýšlet rozdíly, všichni se zapojovali do diskuse a přes ni, se někteří dopracovali ke změně názoru.
Časovou dotaci jsme mírně překročili.


Naposledy upravil Jarmila Bílková dne 19. 03. 2014 09:58:21, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 03. 2014 18:19:24    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

3.schůzka 23.1.2014
Cíl: Filozofický rozbor textu "Lisa" kapitola 20
Téma: Vyplyne z otázek
Předpokládaná časová dotace: 65 min
10 min přivítání, rozdání a četba textu
10 min zamyšlení, vyjádření otázek, výběr diskutované otázky
25 min diskuse
15 min cvičení na mužské/ženské vlastnosti
5 min reflexe
Skutečná časová dotace:
15 min přivítání, rozdání a četba textu
55 min diskuse
Přečetli jsme si příběh Lisa, poté byl čas na promyšlení otázek, které nás k tomuto textu napadly. Hlasováním si studenti vybrali otázku k diskusi „Potřebujeme volit nejkrásnější?“
Ukázalo se, že s odpovědí je každý hned hotový, všichni se shodli, že nepotřebujeme a debata se stočila spíše k diskusi na téma „krása“. Zazněl zajímavý postřeh, že postava je symbolem zdraví a zatímco dnes zdraví symbolizuje štíhlá postava, dříve to bylo naopak a nadváha byla znakem zdraví. Jedna ze studentek řekla, že krásný holky jsou namyšlený. V podstatě z debaty vyznělo, že krása je vždy vykoupena namyšleností nebo hloupostí. A platí to jako přímá úměra? Čím hezčí, tím namyšlenější? A znamená to, že ta nejhezčí z nás v místnosti je tedy nejhloupější a nejnamyšlenější? Bylo zajímavé pozorovat reakce, když jsem se holek zeptala, jestli si o sobě myslí, že jsou hezký. A když ano, jestli si myslí, že jsou namyšlený. Ještě hůře se jim potvrzovala hypotéza o krásná=namyšlená a hloupá, když jsem se jich zeptala, zda si o kamarádkách v místnosti myslí, že jsou hezké. Dostali jsme se k otázce namyšlenosti a poté, kde je hranice mezi namyšleností a sebevědomím a zda to umíme rozlišit a poznat. Na závěr došlo i na přiznání závisti vůči těm hezkým. Holky se shodovaly v názoru, že ve společnosti je krása vysoce ceněná, všechny by chtěly být krásné, ale u druhých to odsuzují a přisuzují kráskám negativní vlastnosti. Poslední otázka na cestu do postele a zamyšlení už jen sami pro sebe byla, zda teda chtějí být krásné, i přesto, že by je všichni okolo posuzovali s takovými předsudky, jako ony mají vůči kráskám.
Reflexe: Výběr otázky k diskusi se ukázal úplně nešťastný, neboť nebylo o čem diskutovat, všichni se shodli hned a jedním slovem. Nebyl ovšem problém nasměrovat debatu jiným směrem, stále na dané téma. Dnes nestačila časová dotace (asi proto, že téma bylo pro děvčata atraktivní a každá k němu měla co říci). Holky sklouzávaly ke konkrétním příkladům ze školního kolektivu, což jsem se snažila usměrňovat pokládáním otázek, aby to nebylo jen o vyprávění, ale také o zamýšlení. Ve skupině se neztrácel ani jediný chlapec a urval si svůj prostor. Časová dotace byla nedostatečná, nestihli jsme ani zamýšlené cvičení na mužské/ženské vlastnosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 03. 2014 18:38:34    Předmět: Předmět:2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ert Citovat

5. schůzka 6.2.2014
Téma: Být sám sebou.
PLánovaná časová dotace: 60min
5 min Přivítání
15 min četba povídek
10 min zamyšlení, vyjádření otázek, výběr otázky k diskusi
25 min diskuse
5 min reflexe
Skutečná časová dotace: 60 min
Postupně jsme přečetli tři povídky (jediný, kdo splnil dobrovolný úkol napsat povídku na dané téma, byl Béďa). Po přečtení se víceméně spontánně (bez času na promyšlení otázek a výběr jedné) rozpoutala debata, co je to být sám sebou a že být sám sebou je na škodu (pro koho? – pro jedince nebo pro společnost?). Co by se stalo, kdyby každý byl sám sebou? – Chaos. Co by se stalo, kdyby nikdo nebyl sám sebou? - Ztráta důvěry. Poznali bychom, kdyby někdo nebyl sám sebou? A co když je někdo sám sebou v té přetvářce? Někteří si myslí, že nikdo se nedokáže přetvařovat dlouhodobě, jiní, že přetvářka závisí na prostředí (v zaměstnání se někdo může vydržet přetvařovat i dlouhodobě). Vadí nám, když někdo není sám sebou? Vadí nám lidé, kteří jsou sami sebou? V podstatě jsme se nedobrali žádné jasné odpovědi, která by byla univerzální odpovědí a platila za každých okolností. Na závěr se studenti shodli, že sebevědomí má vliv na to být sám sebou a že to souvisí i s věkem a vývojem osobnosti. Když se všichni (ti, kdo k tomu chtěli něco říci) shodli, že na začátku (první setkání, začátek školního roku atp) se vždy přetvařují, protože se nechtějí špatně uvést, zeptala jsem se, zda ve svém okolí znají někoho, kdo se chová nebo na ně působí jako totální blázen a mimoň, ale přesto ho mají rádi? Všichni hned věděli, že někoho takového znají.

Reflexe: Dnes padalo více otázek než odpovědí. Studenti jsou ve věku, kdy hodně řeší otázky (sebe)přijetí, proto je toto téma hodně chytlo. Všichni chtěli říci svůj názor a svou zkušenost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 03. 2014 11:13:31    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

6. schůzka 20.2.2014

Cíl: Kdo je to člověk? Hledání lidských vlastností, diskuse.
plánovaná časová dotace: 60 min
5 min přivítání, rozdělení na skupiny
20 min četba Ezopových bajek, sehrání scének
30 min cvičení Je to člověk?
5 min reflexe

Skutečná časová dotace:
30 min Na dnešní hodinu přišli pouze čtyři žáci, ostatní se z různých důvodů omluvili. To nás trochu donutilo změnit plán hodiny. Každý z přítomných si vybral jednu Ezopovu bajku, kterou přečetl. U jednotlivých příběhů jsme hledali "lidské" a "zvířecí chování". Snažili jsme se porozumět tomu kdo je to člověk, co dělá člověka člověkem.
20 min Vyslovené teorie jsme ověřili při cvičení "Je to člověk?" Většina uvedených příkladů byla zařazena bez větší diskuse, pouze "lidské embrio" a "vrah" vyvolalo víc argumentů pro i proti.
5 min Reflexe: Malý počet účastníků poněkud zkrátil průběh diskuse, do které se, ale zapojili všichni zúčastnění ( Lada většinou zústává v roli pozorovatele a do diskuse se nezapojuje).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2014 15:45:41    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

7.schůzka 25.2.2014

Cíl: Co je odvaha
Plánovaná dotace 60 min
5 min Přivítání, seznámení s obsahem hodiny
25 min Otázky o odvaze.
25 min Cvičení "Kdo je odvážnější?"
5 min závěrečná reflexe

Skutečná časová dotace:
5 min přivítání,
dnešní hodinu, které se zúčastnilo všech 7 žáků, vede Gaba. Všem nám rozdala lístečky s otázkama na téma odvaha(Co je to odvaha? Co je opakem odvahy? Je odvaha vždy dobrá? Čím se odvaha měří? Může se člověk něčeho bát, a přesto být odvážný?... Došli jsme k názoru, že ne vždy je odvaha odvahou, že být "srab" si někdy vyžaduje velkou odvahu. (25 min)
V druhé části hodiny jsme si vyzkoušeli cvičení "Kdo je odvážnější?" Seřazení jednotlivých případů nebylo moc složité. Žáci se docela dobře schodli. v několika sporných případech se dost projevuje Karolína, má velké přesvědčovací schopnosti, ze svého stanoviska je málo ochotná slevit.(25min)
Reflexe Žáci se zapojují velmi ochotně, na každou hodinu se těší, pokud se někdo nemůže zúčastnit, zajímá se o to co jsme dělali.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2014 16:40:35    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

8.schůzka 4.3.2014

Cíl: Rozlišit "soukromé" a "veřejné"
Plánovaná časová dotace 60 minut
5 min přivítání
25 min Aktivita "Moje myšlenky"
35 min Cvičení "Soukromé, nebo veřejné?"
5 min Reflexe

Skutečná časová dotace
Po přivítání (5 min), jsme své myšlenky zaznamenali na papír. Následně jsme každý zvážili, jestli se o své myšlenky chceme podělit, jsou určené poze pro nás nebo je můžeme zdělit ostatním, případně jestli někdo potřebuje o svých myšlenkách diskutovat. Většinou myslí na to, že by chtěli spát, že mají žízeň, čtvrťáci na maturitu, maturitní projekt. Nikdo neměl problém se o své myšlenky podělit.(25 min)
Při cvičení "Soukromé, nebo veřejné?" jsme diskutovali co patří do soukromí a co do veřejného života. Pracovali jsme ve dvou skupinách, vybrané pojmy jsme se zdůvodněním zařazovali do "S" a "V". Debatovali jsme nad rozdílností vnímání "co je ještě veřejné" a co už ne, ve smyslu co chci zveřejnit a co ne, ale zároveň také co chci vědět a co už ne. Z této diskuse vznikla ještě skupina věcí intimních.(30 min)
Reflexe všichni byli velmi otevření, docela jsem byla překvapená tím, kam až jsou ochotny posunout hranici toho "co je ještě veřejné"


Naposledy upravil Jarmila Bílková dne 27. 03. 2014 22:48:54, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2014 16:48:31    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

9.schůzka 11.3.2014

Plánovaná časová dotace 60 minut:
Přivítání 5 min Jsem hrdý na……, protože…. (aktivita) 10 min Hledání rozdílů + diskuse na téma hrdost 40 min Reflexe 5 min
Skutečná časová dotace: 2 min Přivítání 15 min aktivita Jsem hrdý na…, protože…
40 min Hledání rozdílů + diskuse o hrdosti
Reflexe 5 min

Přítomno 6 studentek. Při aktivitě „Jsem hrdá na…, protože…“ 5 z nich uvedlo, že jsou hrdé na některého člena své rodiny a jedna slečna řekla, že je hrdá sama na sebe, že se rozhodla odejít z Prahy do malého města kvůli škole.

Pokračovaly jsme otázkou pro všechny, kdy na sebe byly naposledy hrdé, nebo kdy na sebe byly nejvíce hrdé – bylo pro ně těžké si vzpomenout, protože „člověk si neuvědomuje, že je na sebe hrdý“

Hledání rozdílů bylo náročné, protože úplně nevíme význam a obsah pojmu „hrdost“ – pokaždé to může znamenat něco jiného (být hrdý na někoho, mít svou hrdost…). Nejdéle jsme se věnovaly rozdílu mezi hrdostí a sebevědomím (např. čím víc sebevědomí, tím více hrdosti, ale neplatí, že čím méně sebevědomí, tím méně hrdosti). Více jsme se věnovaly i rozdílu mezi hrdostí a důstojností. Padla otázka „co je to důstojnost?“ padly odpovědi: „důstojný důstojník“, „rozdíl ukrytej“, „trochu ho cítím, ale neumím vysvětlit“, „souvisí to s úrovní člověka“, …

Nakonec padlo, že ty otázky jsou špatně položené, že by raději než rozdíly, hledaly souvislost.

Reflexe: od holek - bylo to těžký diskutovat, protože hrdost má více výkladů

Všechny se zapojovaly, i když se jim to zdálo těžké. Neztrácely jsme humor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2014 23:29:09    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

10. schůzka 18.3.2014

Cíl: Nácvik logického myšlení, schopnosti přesvědčit ostatní o správnosti svého názoru
Předpokládaná časová dotace 60 min
5 min přivítání
50 min hra "Transsibiřský expres" a diskuse
5 min reflexe

Skutečná časová dotace 60 min
Přivítání. na tuto hodinu se přišlo podívat 5 nových žáků (zvědavost byla silnější, než nechuť přemýšlet) zúčastnilo se celkem 12 studentů. Všem byl rozdán plán vlaku. Nejdřív usazovali pasažéry jednotlivě, potom ve dvojicích, čtveřicích a nakonec hromadně do plánu na tabuli.
V diskusi jsme hledali znaky, podle kterých byli pasažéři usazováni do jednotlivých kupé. Snažili jsme se dojít ke společnému řešení. Nejsilnější argumenty a nejmenší ochotu ustoupit, ze svého názoru měla nově zúčastněná Karol.
Reflexe: Hra všechny bavila, do rozhodování zapojili i možné vazby mezi pasažéry, dobrat se k cíli nebylo tak jednoduché, jak se zpočátku zdálo.
Z diskuse vyplynul úkol na příští hodinu, ubytovat spolužáky do pokojů DM, tak aby spolu mohli nekonfliktně bydlet celý školní rok.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 03. 2014 00:14:46    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

11. schůzka 26.3.2014

Cíl: Filozofická diskuse na téma přátelství.


Předpokládaná časová dotace 60 min.
5 min Přivítání
10 min Povídání o navštíveném divadelním představení "Bílý Tesák"
volba tázek
40 min diskuse na vybranou otázku, předpoklad na téma přátelství
5 min Reflexe

Skutečná časová dotace 60 min
Po přivítání jsme si připoměli divadelní představení "Bílý tesák" navštívené den před tím. Na tabuli byly zapsány otázky, ze kterých jsme hlasováním vybrali "Jak se ze dvou tvorů stanou přátelé?"
nejdřív jsme diskutovali o tom, co je to přátelství. Zda je přátelství víc než kamarádství. Jak se pozná přítel. Kolik má člověk přátel a odtud postupně k tomu jak člověk získává přátele. První rychlá odpověď byla těžko. Postupně jsme došli k tomu, že je to většinou tak, že nejdřív máme kamarády a z těch se stávají přátelé, a že nejlepším přítelem člověka dost často bývá zvíře, protože mu bezvýhradně důvěřuje a vrací lásku a oddanost.
Zbylo nám 10 minut na cvičení "Je podle vás člověk vaším přítelem, pokud...."

Reflexe: Na schůzku přišlo pouze 5 žákyň, díky dalším aktivitám na DM a školním povinnostem se nám nedaří skupinu ustálit tak, aby žáci chodili pravidelně na naše schůzky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 06. 2014 20:02:46    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

12. schůzka 31.3.2014

Cíl: Navázání na schůzku č. 10 - nácvik logického myšlení

Předpokládaná časová dotace 60 minut
5 min přivítání
10 min zopakování činnosti z předminulé schůzky a zadání úkolu (připravit rozmístění spolužáků na jednotlivé pokoje)
40 min diskuse nad splněnými úkoly
5 min reflexe

Přítomno 9 studentů (8 dívek a 1 chlapec)
Skutečná časová dotace 60 min
Po úvodu a společném shrnutí diskuse proběhlé při hře "Transsibiřský expres" a zopakování zadání úkolu jsme přešli k výsledkům řešení. (15 min)
Zahájil jako vždy Béďa. Postupně jsme porovnali jednotlivá řešení a společně jsme stanovili pravidla, podle kterých se jednotlivý žáci řídili.
Tři se přiznali, že se dotyčných spolužáků zeptali, jak by ubytováni chtěli být. Dalším hlediskem byla znalost kamarádských vztahů spolužáků. Jiným hlediskem by mohl být obor a ročník, který žáci navštěvují. Prodiskutovali jsme jednotlivá pravidla a shodli se na tom, že pokud to jde je nejlepší řídit se, při sestavování ubytovacího seznamu, přáním žáků. (40 min)
Reflexe: Hodina byla příjemná, stále se nám nedaří neskákat si vzájemně do řeči, přihlásit se o slovo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 06. 2014 20:12:56    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

Schůzka č 13. 3.4.2014

Cíl: Určit hranice mezi soukromím a veřejným.
Plánovaná časová dotace 60 minut:
Přivítání 5 min
Co se mi právě honí hlavou? (aktivita) 5 min příprava + 15 min reprodukce
Soukromé vs. intimní+ diskuse 30 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace: 65 minut
5 min Přivítání
20 min aktivita Co se mi právě honí hlavou?
30 min diskuse
Reflexe 10 min

Dnešní sestava: 2 chlapci, 4 dívky + my
Zadání – 5 minut se věnovat svým myšlenkám, možnost přenést je v jakékoli formě (báseň, obrázek, zápisky) na papír. Nastavovali jsme čas, protože většina pořád psala (pak se ukázalo, že někteří pořád psali, protože ostatní pořád psali… takže psali o tom, že je znervózňuje, že píše ten vedle a že neví, co mají psát). Poté jsem se jich zeptala, co si myslí, že teď po nich budu chtít. Všichni se hned shodli, že budou „muset“ mluvit o tom, co si mysleli, zapsali. Nechtěla jsem ale vědět, na co mysleli, ale zda je ovlivnilo vědomí (domněnka), že to pak budou muset sdílet s ostatními. Všichni se vyjádřili, že jim nedělá problém podělit se o své myšlenky, že jsou otevření a mysleli by na totéž.
Diskuse, zda je rozdíl mezi tím, co je soukromé a co je intimní. Zda je možné někomu vzít soukromí? Sami už začali tím, že nejdříve si musejí vyjasnit pojmy soukromí a intimní. Co je intimní někdy nastavuje společnost tím, že vytváří tabu (např. nahota), v každé kultuře je to jiné. Béďa zavedl řeč na porno a dostalo se mu odpovědi: „necpi to sem, to je intimní myšlenka“. Každý má právo na soukromí, i celebrity a veřejné osoby. Na závěr debata o odhalování na sociálních sítích (hlavně facebooku).
Reflexe: Přestože jsme se špatně domluvili na přípravě hodiny a již podruhé jsme diskutovali stejné téma, a hned na začátku hodiny si všichni stěžovali na únavu a někteří i špatnou náladu, většina se nechala vtáhnout do diskuse a byla i legrace (dělali si ze sebe srandu navzájem).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 06. 2014 21:06:37    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

14. schůzka 14.4.2014

Cíl: Nácvik vedení diskuse jedním z žáků

Předpokládaná časová diskuse 60 minut
5 min přivítání
10 min čtení textu
40 min diskuse nad zvolenou otázkou
5 min reflexe

Skutečná časová dotace 60 min
Přítomno 10 žáků (2 chlapci a 8 dívek)
Po přivítání a seznámení s plánem hodiny (5 min) jsme předali slovo Béďovi. Ten si připravil text z knihy Harry Potter a kámen mudrců. Úryvek, kde si Harry vybírá kouzelnickou hůlku. Po přečtení textu nám položil otázku k diskusi. Které 3 věci by jste si vykouzlili, a proč? Žáci vyjmenovali: zdraví, porozumění, peníze, změnu života, kouzelný prsten, draka, teleportaci, vraždu. Všechna přání byla pro osobní prospěch. Nikdo nemyslel na celosvětová témata. Postupně převládl názor, že kouzelná hůlka by byla dobrá, ale ne pro všechny (jak, ale vybrat ty, kteří by ji nezneužívali). Důležité bylo poznání, že to co člověk nezíská vlastním přičiněním a pílí, toho si neváží. Všechny zaskočilo přání Karol, vražda. Ještě víc to, že ji myslela vážně. Chtěla tím vyřešit napjaté vztahy se sestrou. Debata se postupně posunula od kouzlení k etice lidského chování. (40 min)
Reflexe: Béďa se velmi snažil řídit debatu, podléhal nervozitě, své otázky kladl rychle za sebou. Žáci stále mají tendenci se překřikovat. Diskuse byla živá, ti méně důrazní mají problém se prosadit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 06. 2014 21:13:11    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

Schůzka č.15 22.4.2014

Plánovaná časová dotace 60 minut:
Přivítání 5 min
Čtení textu –aděje na s--- 5 min
Diskuse – 45 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace: 60 minut

Přítomni 4 děvčata + 1 chlapec a my 2
Přivítání po Velikonocích nahrávalo k tématu: Prostor, čas, osud, bůh nebo Bůh? Po přečtení textu –aděje na s--- dostali studenti čas na zamyšlení a položení otázky k příběhu. Ze 3 navržených otázek:
Co je to osud? Dá se víře věřit? Je kousek pravdy pořád pravda? (kolik pravdy musí být v pravdě?) jsme si k diskusi nakonec odhlasovali „Dá se víře věřit?“ Následovala debata, otázky a odpovědi… V co můžeme věřit? Osud, bohy, horoskopy, spravedlnost…. Víra je subjektivní, proto kdo jí má, jí může věřit. Víra je přesvědčení, které nepotřebuje důkazy. Lidé uvěřili, že 1+1=2 a nechtějí důkaz. Věřit je pohodlné. Kdyby člověk v nic a ničemu nevěřil, tak by to měl v životě hodně těžký. Někdo věří na horoskopy, a i když se to nesplní, tak stejně na ně pořád věří, čte je, je v tom třeba i naděje... I proto lidi věří v Boha, že si myslí, že jim pomůže. Nemusíme věřit víře druhých, ale nejde říct, že se jejich víře nedá věřit.
Reflexe: Téma je hodně bavilo. Možná i kvůli menšímu počtu se zapojovali všichni a mluvili hodně o sobě (více než obecně).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 06. 2014 21:15:36    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

Schůzka č.16 29.4.2014

Plánovaná časová dotace 60 minut:
Přivítání 5 min
Moje jméno a přezdívka 5 min
Aktivita – Význam mého jména – 10 min
Aktivita - Moje indiánské jméno 10 min
Diskuse – 25 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace: 60 minut
Přítomny 7 děvčat + my 2
Po přivítání a seznámení s dnešním tématem každá řekla své křestní jméno a popřípadě přezdívku, a zda ví, proč jí rodiče vybrali zrovna toto jméno a jak vznikla přezdívka. Poté aktivita význam mého jména – zda ho sami znají, zda je to zajímá a ke každému jménu jsem přečetla jeho původ a význam a počet osob, které ho v ČR nosí. Další aktivitou bylo vymyslet si pro sebe přiléhavé indiánské jméno. Úkol byl tipnout si, ke komu dané jméno patří. Všechny uhádly minimálně 3-4 spojení a vítězka se trefila v 7 případech z 9. (Zuřící býk, Ta potichu nahlas, Rychlý jazyk, Pomněnka z hor, Ta, co přichází za tmy, Tající led, Plující lístek, Škodolibá opice, Skrytá bouře).Poté diskuse, zda by si chtěli vybírat jména sami („mně se to líbí od tý mamky, že mi ho vybrala…“), zda nás jméno může k něčemu předurčit, zda může jméno uškodit, jestli věřit významu jmen („…něco na tom bude, když se to od pradávna řeší…“).
Reflexe: Téma všechny bavilo, zapojují se postupně, dnes se nikdo nepřekřikoval, všechny měly dostatek prostoru se vyjádřit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2014 09:20:58    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

17. schůzka 5.5.2014

Cíl: Vyzkoušet myšlenkový experiment

Téma: Samota, osamělost
Plánovaná časová dotace 60 minut
Přivítání 5min
Aktivita: Být sám 15 min
Diskuse 35 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace
Přítomni 2 chlapci a 5 dívek

Přivítání 5 min
Aktivita „Být sám“ Na stůl před studenty jsme připravily velkou šachovnici s bílými figurami na jedné straně a figurou pěšce černé barvy na druhou stranu. Žáci si sebe sama představili na místě osiřelé figury a přemýšleli o tom, jak by se mohla cítit. Myšlenky zapsali a postupně nás s nimi seznámili. Jejich pocity byly různé. Od vzdoru (no a co, já vám ukážu), přes výčitky (proč mi to děláte), lítost, až po smutek. 15 min
Otázka k diskusi „Jak by vypadal svět, kde by nikdo ani na chvíli nemohl být o samotě?
První odpovědi vedli k všeobecnému smíchu, vymýšleli situace, které byly absurdní. Postupně zvážněli, když si uvědomili, že by tak museli žít. Vzhledem k tomu, že na kroužek chodí dost introvertů, byla situace, že nikdy nebudou sami nepředstavitelná. Postupně se shodli na tom, že každý potřebuje samotu pro své duševní zdraví, že sám neznamená být osamělí. 40 min
Reflexe Stále neumíme neskákat si do řeči. Karol se prosazuje hodně důrazně, ti méně průrazní se občas nedostanou ke slovu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2014 10:34:15    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

18. schůzka 12.5.2014

Cíl: Filozofický rozbor textu

Téma: Vyplyne z textu
Plánovaná časová dotace 60 minut
Přivítání 5min
Četba textu, (Romana, kapitola č.3) Zamyšlení nad otázkami.
Diskuse 35 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace 75 min
Přítomni 2 chlapci a 7 dívek

Přivítání. Četba textu, postupně každý jeden odstavec. Zamyšlení nad otázkami, výběr otázky, kterou budeme diskutovat. 20 m
Položené otázky: Co to je králíčkové ragú? Jak dlouho se dá před něčím utíkat? Kdy se hra mění na boj o život? Chtěli by jste být postavou v PC hře? 20 min
Hlasováním jsme vybrali otázku Chtěli by jste být postavou v PC hře?
Diskuse se rozvíjela pomalu, po rychlém ano (každý máme nějakou oblíbenou hru), následovalo přemýšlení. Postupně přišli na to, že ve hře záleží na tom jak zdatný je hráč, který hru hraje, podle toho dosahuje daná postava výsledků. V životě také dosahujeme výsledků podle našich schopností. Ve hře je příjemné, že své chyby můžeme opravit, že máme víc pokusů najít správné řešení. Pak Zuzka řekla, no jo, ale v životě se musím sama rozhodnout a nést následky. Další argument, to je hezký, že si to myslíš, ale není to až tak pravda. Je spousta lidí, kteří o tobě rozhodují, minimálně rodiče. Jo to jo, ale já to můžu ovlivnit. Z toho vyplynulo řešení debaty, jenom Jeník by chtěl žít ve světě japonského anime. 50 min
Reflexe: Diskuse měla spád, všichni se zapojili.Myšlenky se dařilo rozvíjet. Přesáhli jsme časový plán.


Naposledy upravil Jarmila Bílková dne 30. 06. 2014 12:19:40, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2014 12:19:20    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

19. schůzka 19.5.2014

Cíl: Filozofický rozbor textu
Plánovaná časová dotace 60 minut
Přivítání 5min
Připomenutí textu z minulé hodiny (Romana, kpt.3) 5 min
Aktivita: PC hra Mario 10 min
Diskuse 35 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace
Přítomni 2 chlapci a 7 dívek
Přivítání. Podle záznamů z minulé hodiny jsme si připomenuli text Romana a otázky, které jsme navrhli.10 min
Na PC jsme si zahráli hru Mário. 10 min
Do diskuse jsme vybrali otázku položenou v minulé hodině. Jak dlouho se dá před něčím utíkat?
Nejdřív jsme si vyjasnili, jak útěk pojmeme. Jako fyzický běh před někým nebo jako imaginární běh, útěk od něčeho, před něčím ... Vybrali jsme druhou možnost. Každý má nějaký problém, který odkládá, nechce ho řešit. Každý má jinak dlouhou dobu, po kterou nechává své nesplněné úkoly, nepříjemné záležitosti, věci, které ho nebaví nevyřešené. Čím déle člověk věci odkládá, tím víc se hromadí a zvyšuje se tlak, který na člověka působí. Je to lenost? Je to zbabělost? Je to řešení? To je jen několik otázek, které padly v diskusi, a na které jsme hledali odpovědi. Zdánlivě jednoduchá otázka vyvolala zajímavou diskusi. 50 min
Reflexe: Do diskuse se postupně zapojují všichni zúčastnění, každý má dostatek prostoru k vyjádření. Opět trošku přetahujeme čas.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jarmila Bílková



Založen(a): 20.2.2014
Příspěvky: 19
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2014 13:44:38    Předmět: 2014 Zprávy z PX SOŠ VMZ a JŠ Č.B. J.Bílková a G.Ertlová Citovat

20. schůzka 2.6.2014

Cíl: zamyslet se nad smyslem přátelství, nácvik argumentace
Plánovaná časová dotace 60 minut
Přivítání 5min
Cvičení: Je podle vás člověk vaším přítelem, pokud: 15 min
Diskuse: 35 min
Reflexe 5 min

Skutečná časová dotace
Přítomno 7 dívek
Přivítání, úprava místnosti 5 min
Cvičení: Je podle vás člověk vaším přítelem, pokud:
Každá jsme si vylosovala dva lístečky s možným dokončením věty. Každá měla odpovědět je to pravda, protože…. I není to pravda, protože…. 15 min
Pro diskusi jsem vybrala otázku: Jak se z někoho stane váš přítel? Je těžké najít si přátele? V podstatě jsme si povídali o tom, jak se kdo s kým spřátelil a na druhou stranu jak o přátele přišel. V podstatě šlo spíš o výměnu zkušeností. I tak byla debata doplňovaná otázkami, jak nás jednotlivé příběhy zajímali. 30 min
Reflexe: Debata byla zajímavá, všechny bavila, každá měla dostatek prostoru k vyjádření. 5 min
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Střední školy Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign