Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 27. 01. 2014 19:47:00    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch. Citovat

27. 1. 2014
11 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Uvědomit si, co je "pěkné" a seznámit se s myšlenkou: Co se líbí jednomu, nemusí se vždy líbit druhému.

Plánovaná časová dotace
Úvod: seznámení dětí s dnešním tématem (5 min.)
Motivace: motivační pohybová hra, malování obrázků (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Povídali jsme si v kroužku o tom, co bude náplní našeho odpoledne. Představila jsem dětem dnešní téma, co a jak budeme dělat. (5 min.)
Motivace: Hledali jsme ve třídě něco, o čem jsme si mysleli, že je to pěkné, vzájemně jsme si to ukázali. Každý si pak namaloval obrázek - 1. věc, která tě napadne při otázce - Co je pěkné? (15 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Povídali jsme si o našich výtvorech, zda se všem líbí. Volně jsme přešli k otázce, zda je pěkné vše okolo nás. Nakonec jsme přišli např. na to, že se nám nelíbí bláto, bahno, když nám někdo ubližuje... Také jsme došli k závěru, že se může někomu něco líbit a jinému zase ne. Třeba domeček: "můžu si myslet, že je to hnusný a jemu se to líbí", "třeba se tobě nelíbí její obrázek nebo můj, ale to nevadí", všechny auta jsou pěkný, ale ty zrezlý ne." (20 min.)
Uzavření a reflexe: Děti se společně dobraly k závěru: "Pěkné je tedy to, co se líbí třeba někomu a nemusí se to vždy líbit všem." Dětem se naše společné filosofování opravdu líbilo. Přestože se některé děti zatím nezapojily do diskutování, neustále sledovaly dění okolo sebe.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 17:13:20    Předmět: Citovat

28. 1. 2014
15 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Seznámit se s myšlenkou, že nic nemusí být takové, jak to na první pohled může vypadat.

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámení dětí s dnešním tématem, co budeme dělat, o čem si budeme povídat. (5 min.)
Motivace: Poslech pohádky "O Pyšné noční košilce" - J. Čapek, malování košilky (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15. min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Sešli jsme se v našem kroužku, představila jsem dětem pohádku O pejskovi a kočičce, domluvili jsme se, že si budeme povídat o pohádce, kterou zanedlouho uslyšíme. (5 min.)
Motivace: Poslech pohádky J. Čapka - "O pyšné noční košilce a následné malování bohaté či chudé košilky, a to dle vlastního výběru dětí. (15 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Povídali jsme si, proč byla jedna košilka chudá a druhá bohatá, podle čeho jsme to vlastně poznali? Děti napadla taková myšlenka, že bohatství nemusí být vždy viditelné, ale naopak se může skrývat v úplně obyčejných věcech. Rozhodli jsme se tedy, že se pokusíme zjistit, které to bohatství je důležitější. Začali jsme pátrat po tom, co je to vlastně to bohatství? Děti přišly na mnoho možností: peníze, drahokamy, náušnice, šperky, auta a motorky, ale také kamarádi, rodiče, slušné chování, zdraví... (20 min.)
Závěr a reflexe: Zjistili jsme tedy, že samotné bohatství nejsou jen peníze a krásné hračky. Vzhled a chování (ať už obecně lidí, či naší krásné košilky) nás snadno mohou oklamat.
Při poslechu pohádky měly některé děti problém s udržením pozornosti, byly však velice kreativní při tvorbě své vlastní košilky, tato činnost se jim líbila. (5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 17:14:24    Předmět: Citovat

29. 1. 2014
14 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, proč občas musíme dělat ústupky, respektovat rozhodnutí toho druhého (většiny) a co vlastně tyto výrazy znamenají?

Plánovaná časová dotace
Úvod: Co budeme dnes dělat? A kdo o tom bude rozhodovat? (5 min.)
Motivace: Pohybové hry dle výběru dětí (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Posadili jsme se do kroužku na naše oblíbené kytičky, opět jsem děti seznámila s průběhem dnešního odpoledne. (Někdy máme možnost rozhodnout se podle svého uvážení, někdy se musíme přizpůsobit.) (5 min.)
Motivace: Výběr pohybových her jsem nechala na dětech. Samozřejmě padlo mnoho návrhů. Děti vymýšlely jednu hru za druhou, ale stále nebylo jasné, co si vlastně zahrajeme. (cca 10 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Zeptala jsem se dětí, zda je pro ně opravdu tak těžké se rozhodnout, domluvit se jaké hry se budou hrát a v jakém pořadí. Do našeho diskutování se zapojila i holčička, která nás celou dobu pouze sledovala a přednesla nám svou myšlenku: Paní učitelko, nejlepší by bylo, kdyby se každý rozhodl sám a hrál si co chce. Některým dětem se tato myšlenka velice líbila. Domluvili jsme se, že utvoříme tři skupinky, které budou rozdělené podle druhu pohybové činnosti. Některé děti však měly vybrané úplně jiné hry. Dostali jsme se tak do centra našeho problému. Najednou jsme si začali uvědomovat, že pokud si chceme zahrát pohybovku se svými kamarády, musíme se přizpůsobit většině. A tak jsme s velkým úspěchem uzavřeli naše domlouvání a pustili se do vybraných pohybových aktivit. (25 min.)
Uzavření a reflexe: Většina dětí si uvědomila, co znamenají výrazy - umět se přizpůsobit, umět udělat ústupek nebo snad respektovat rozhodnutí většiny. Ne vždy je však příhodné ustupovat a nechat sebou manipulovat. Proto jsme se domluvili, že si o tom budeme povídat zase příště. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 17:16:11    Předmět: Citovat

30. 1. 2014
16 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, v jakých případech je lepší držet se svého názoru, přesvědčení.

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámení dětí s dnešním průběhem našeho setkání. (5 min.)
Motivace: Dramatizace různých situací (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15. min)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Sešli jsme se tradičně u našeho kom. kroužku. Zeptala jsem se dětí, zda si pamatují, o čem jsme si povídali, k jakému závěru jsme při včerejším setkání došli. Poté jsem děti seznámila s průběhem dnešního odpoledne. (cca 5 nim.)
Motivace: Pokusili jsme se zdramatizovat různé situace, které nás mohou v životě potkat. Našim společným úkolem bylo najít správné reakce, správné řešení. ( Dramatizace: Hádka, Setkání s cizími lidmi, Autobus.) Nakonec jsme si také zahráli pohybovou hru s názvem - Úkoly. Zadávala jsem dětem různé pokyny typu: postav se na hlavu, kousni kamaráda, zatleskej a pod. Děti měly reagovat podle svého uvážení a zadaný úkol buďto splnit nebo nesplnit. (cca 20 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Zeptala jsem se, podle čeho se děti rozhodovaly, proč reagovaly právě takto. Co se jim líbilo a proč. Zjistili jsme, že některé situace byly nebezpečné. Kritériem pro rozhodování tedy byla jednoznačně bezpečnost a ohleduplné chování. Povídali jsme si, co všechno by se mohlo v jednotlivých situacích stát a jak bychom měli správně reagovat. (cca 15. min.)
Uzavření a reflexe: Na závěr jsme si zopakovali, v jakých situacích je dobré ustoupit a naopak kdy je dobré držet se svého přesvědčení, rozhodnutí. Některým dětem dělalo obtíže vymyslet, zahrát pro kamarády scénku. Proto jsem zvolila pohybovou hru na Úkoly. (5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 17:17:04    Předmět: Citovat

3. 2. 20014
22 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Povídat si

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámení s dnešním tématem (5 min.)
Motivace: Povídat si o tom, co jsme dělali o víkendu, naše zážitky ( 15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Seznámila jsem děti s průběhem dnešní činnosti. Přivítali jsme se po prodlouženém víkendu. ( cca 5 min.)
Motivace: Motivací dnes bylo samotné povídání. Děti vyprávěly své zážitky, kde byly, co dělaly a pod. Zeptala jsem se dětí, zda by uměly pojmenovat činnost, kterou jsme právě dělali. Společně jsme došli k názoru, že jsme si krásně povídali a poslouchali jeden druhého. (cca 15 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Povídali jsme si o tom, co je to vlastně to povídání. Společně jsme došli k závěru - Jeden mluví na druhého, vysvětlování, lidé mluví mezi sebou - můžeme si povídat o tom, co postavíme, jakou hru budeme hrát, vše je na naší domluvě, to my si o tom rozhodneme. Pokusili jsme se utvořit nějaké otázky, o kterých bychom si chtěli povídat. Zvítězila otázka - Co je to otázka? (15 min.)
Uzavření a reflexe: Otázka je, když se na něco ptáme. Já se na něco ptám, ptám se na to, co nevím, co mě zajímá. Zároveň tak očekáváme nějakou odpověď. (10 min.)
Dnes bylo velice těžké děti zaujmout. Byly neklidné a často se překřikovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2014 17:17:47    Předmět: Citovat

4. 2. 2014
21 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Uvědomit si důvody, které nás vedou k používání sprostých slov.

Plánovaná časová dotace
Úvod: O čem si dnes budeme povídat? (5 min.)
Motivace: Dramatizace různých situací, při kterých často používáme sprostá slova. (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15. min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Povídali jsme si o sprostých výrazech, které jsme dnes u našich kamarádů ráno slyšeli. (cca 5 min.)
Motivace: Hráli jsme různé scénky - hádka kamarádů o hračku, o místo u stolečku, obvinění z nedodržování pravidel... Děti, které chtěly jednotlivé scénky pro kamarády zahrát, se rozdělily do dvojic. Jejich úkolem bylo předvést nám např: již zmiňovanou hádku o hračku ( kdo si s ní bude hrát? Já ji měl první apod...) (cca 15 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Je správné používat sprostá slova? A kdy je vlastně nejčastěji užíváme? Nejprve jsme se snažili vyřešit otázku, kdy tyto výrazy používáme - když se na někoho zlobíme, když chceme někomu ublížit, když se o něco hádáme, z legrace. ( Rodiče to používají jenom tak. Když se rodiče hádají, tak jsou na sebe... Můj taťka to používá docela často na kamarády do telefonu - no protože se trošku zlobí.) Společně jsme přišli na zásadní věc. Slova mají několik významů a některým těmto výrazům nerozumíme a nevíme, co přesně znamenají. Jak je tedy můžeme používat, když v podstatě netušíme, co
říkáme? (cca 20. min)
Uzavření a reflexe: Domluvili jsme se, že nebudeme používat slova, kterým nerozumíme. Zároveň jsme si na našich scénkách ukázali, jakým způsobem můžeme reagovat na situace, které se nám nelíbí, a to i bez použití sprostých slov a nadávek. ( 5 min.)

Dnes jsem vyzkoušela s dětmi pohybové vsuvky, které tak ve větší míře pohltily neposednost a roztržitost některých dětí. Při zvýšeném nezájmu o dění okolo nás jsme se postavili, dupali jsme, křičeli a skákali. Při takto vysokém počtu dětí je opravdu těžké udržet si jejich pozornost, vytvářet poklidnou atmosféru pro naše diskutování.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2014 19:06:54    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch. Citovat

17. 2. 2014
24 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad otázkou, co je to slušné chování. (Zopakovat si domluvená pravidla)

Plánovaná časová dotace
Úvod: Co budeme dnes dělat a o čem si budeme povídat? (5 min.)
Motivace: Malování obrázků na téma - slušné chování (15.min)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15. min)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod:Na začátku našeho společného setkání jsme si povídali o tom, jak se chováme ve školce ke svým kamarádům. Často si ubližujeme, nadáváme si, pereme se, lžeme, porušuje domluvená pravidla slušného chování, ale proč to vlastně děláme? (cca 5 min.)
Motivace: Nejprve jsme si povídali o našich pravidlech a proč je nedodržujeme, co nás k tomu vede - jsme rozzlobení, něco se nám nelíbí apod. Posadili jsme se ke stolečkům, rozdali jsme si pomůcky na malování a domluvili jsme se, že každý namaluje jeden obrázek, na kterém bude vyobrazená jakákoli situace, při které nejčastěji porušujeme pravidla a zásady slušného chování. (cca 15. min)
Tvorba otázek a diskuse: Proč bychom měli dodržovat stanovená pravidla? Co je základem slušného chování? Přesunuli jsme se zpět do našeho kom. kroužku a začali jsme si ukazovat naše výrobky. Děti, které chtěly, nám svůj obrázek popsaly a vysvětlily. Např: "Já jsem namaloval Káju, jak mi vzala čepici a hodila ji do bláta. To se nedělá..." Když jsme si prohlédli všechny obrázky, pokusili jsme si odpovědět na otázku, co je základem slušného chování? Dospěli jsme k názoru, že základem je právě dodržování stanovených pravidel, která jsou pro naše společné soužití ve třídě i mimo ni velice důležitá. S tím však souvisí i otázka, proč bychom měli dodržovat tyto pravidla. Co nám to přináší? Odpověď: Paní učitelko, to by se na nás všichni zlobili... Společně jsme nakonec dospěli k závěru, že základem slušného chování je i pozdrav, poděkování... a co je nejdůležitější, nedělej druhému to, co by se nelíbilo tobě. (cca 20. min)
Uzavření a reflexe: Vzhledem k tomu, že nás dnes bylo opravdu hodně a sešli jsme se po jarních prázdninách, dopadlo naše povídání nad mé očekávání velice dobře. Jádrem našeho diskutování bylo opakování pravidel, které nejspíš některé děti o prázdninách zapomněly. Proto jsme se pochválili a domluvili jsme se, že budeme neustále myslet na slušné chování. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 23. 02. 2014 19:59:47    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch. Citovat

19. 2. 2014
22 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad otázkou, je lepší lhát a nebo říkat pravdu.

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámit se s průběhem hodiny, o čem si budeme dnes povídat? (5 min.)
Motivace: Pohybová hra (15 min)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Nejprve jsme si v kroužku trošku zacvičili, zaskákali a zadupali, abychom se připravili na dnešní povídání. Poté jsem děti seznámila s průběhem dnešní hodiny - povídání o pravdě a lži. (cca 5 min.)
Motivace: Zahráli jsme si pohybovou hru na pravdu a lež. Smyslem bylo poznat co je pravda a co lež. Volně jsme se rozestoupili po třídě. Já jsem říkala dětem různé věty, jejich úkolem bylo poznat, zda mluvím pravdu nebo je klamu. Kdo si myslel, že říkám pravdu, sedl si na bobeček, kdo si myslel, že lžu, zůstal stát. Mou pozici si poté vyzkoušely i některé děti.
(cca 15. min)
Tvorba otázek a diskuse: Naše hlavní otázka byla: Co je to pravda a co je to lež. "Pravda je, že nemáme lhát. Někdo se nakonec přizná a pak říká pravdu."... A co když je pravda pro Zuzku jiná než pro Danču, co když pravda znamená pro každého něco jiného? "Paní učitelko, my chceme slyšet jenom pravdu, ona je důležitá." Zeptala jsem se dětí, proč tedy lžou, když nakonec chtějí slyšet jenom pravdu. Odpověď - "Někdy asi musíme, no", "Moje mamka říkala, že pravda bolí", " Když něco třeba zničím, tak se nepřiznám, protože bych pak dostala vynadáno, to tak rodiče dělají, hm..." (cca 20 min.)
Uzavření a reflexe: Na otázku, zda je lepší říkat pravdu a nebo lhát, děti odpověděly jednoznačně - pravdu. Dostali jsme se však do rozporu jejich tvrzení, protože děti prostě "musí" v některých případech lhát, přesto však vyžadují od svého okolí jen pravdu. Snažila jsem se je tedy navést na myšlenku, že ostatní také chtějí slyšet jen pravdu, což jim přišlo pochopitelné, ale při některých situacích raději zalžou, protože se bojí. Jejich kritériem je tedy strach. (cca 5 min.)

Naše dnešní diskutování bylo velice přínosné. Pochopili jsme, že všichni toužíme po pravdě, ale zároveň se jí hodně bojíme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2014 18:57:59    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

24. 2. 2014
12 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, co je to strach a čeho se nejvíce bojíme.

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešního setkání. ( 5 min.)
Motivace: Malování obrázku (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Povídali jsme si, co jsme dělali o víkendu. Poté jsem seznámila děti s průběhem dnešní hodiny, o čem si budeme povídat. Navázali jsme volně na předešlé téma o pravdě a lži, při kterém jsme zjistili, že se občas bojíme. Zeptala jsem se dětí, co je to strach. (cca 5 min.)
Motivace: Domluvili jsme se, že si namalujeme obrázky, na kterých bude vyobrazeno to, čeho se nejvíce bojíme. ( cca 15 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Naše hlavní otázka při společném diskutování byla: co je to strach? Strach je "když se někdo něčeho bojí." V kroužku jsme si povídali, co jsme namalovali a proč. Zjistili jsme, že se bojíme strašidel, divokých prasat, tmy, pádů, upírů, prohry při hrách... Také máme strach, "že dostaneme na zadek, že neřekneme pravdu a někdo na to přijde." Zkusili jsme si říci, jak poznáme, že se bojíme, že máme strach. Tluče nám rychleji srdíčko, klepeme se, když se třeba bojíme tmy nebo duchů. Zeptala jsem se dětí, zda je dobré se bát. Odpověď: " Není to špatný, někdy se potřebujeme bát a někdy ne. Pro některé je to moc strašidelné. Vyvstala nám však další otázka, proč se bojíme strašidla, když jsme ho ještě neviděli? A je normální se bát? Každý se bojíme něčeho jiného. Strach znamená, že se něčeho bojíme. Bojí se každý, každý však něčeho jiného. (cca 20 min.)
Uzavření a reflexe: Každý se něčeho bojíme. Strach znamená bát se. Opakovali jsme si pravidla při povídání - neskáčeme si do řeči, necháme domluvit toho druhého,... Některé děti se nezapojily, pouze poslouchaly ostatní, co říkají. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 26. 02. 2014 22:44:48    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

26. 2. 2014
11 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, proč lidé podvádějí

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny, o čem si budeme dnes povídat? (5 min.)
Motivace: Poslech pohádky, čtení příběhu (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace
Úvod: Povídali jsme si v kroužku, co je nového. Seznámila jsem děti s průběhem dnešní hodiny, co nás čeká. (cca 5 min.)
Motivace: Přečetla jsem dětem pohádku z knihy "Krumlovské pohádky - O mlékaři Kalkušovi". ( cca 10 min.) Celý příběh jsme si následně převyprávěli. (cca 5 min.)
Tvorba otázek a diskuse: Zeptala jsem se dětí, o čem pohádka byla. Co jsme se dozvěděli a jaké nám přinesla ponaučení. Vybraný příběh byl o mlékaři, který podváděl své sousedy a nastavoval různým způsobem prodávané zboží. Děti správně pochopily smysl pohádky a tak nám vyvstala otázka: Proč se lidé podvádějí? Nejprve jsme si však museli vysvětlit, co je to podvod - "to je něco, co se dělá a ten druhý o tom neví, je to špatné, to je těžký, nevím. Najít správný význam tohoto slova bylo pro děti celkem obtížné. Rozhodla jsem se tedy pro názorné příklady. Snažili jsme se najít takové situace, které bychom mohli pojmenovat podvodem. ( Např: vydávat obrázek někoho jiného za svůj apod.) Odpovědí na otázku proč Kalkuš podváděl pak bylo - "On chtěl peníze, být bohatý, myslel jenom na sebe,... Paní učitelko, to se nemá dělat. (cca 15 min.)
Uzavření a reflexe: Domluvili jsme se na tom, že podvádět by se nemělo, i když se s tím můžeme často setkat, protože nám to v mnoha situacích pomůže. Děti však jednohlasně souhlasily s myšlenkou, že to není správné a tudíž se budeme snažit tomuto chování vyvarovat. (cca 5 min.

Děti byly při našem diskutování velice neklidné. Už samotný poslech pohádky vyžadoval jejich plné soustředění. Povídání se tak brzy změnilo v časté překřikování a věnování se čemukoliv jinému. Motivaci je tak lepší, dle mého názoru, dělat formou pohybových her či jiných aktivit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2014 07:56:12    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

2. 6. 2014
24 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se, proč filosofujeme

Plánovaná časová dotace
Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny, o čem si budeme povídat a proč? (5 min.)
Motivace: Ve dvojicích si sdělit, vymyslet důvody, proč filosofujeme, proč se zamýšlíme, přemýšlíme a pod. (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se okolo našeho kom. kroužku tak, abychom se cítili pohodlně. Seznámila jsem děti s průběhem dnešní hodiny. (cca 5 min.)

Motivace: Rozdělili jsme se do dvojic, úkolem každého páru bylo zamyslet se nad důvody, proč se pozastavujeme nad různými tématy, co nás k tomu vede. (cca 10 min.)

Tvorba otázek a diskuze: Navzájem jsme si pověděli, k jakým důvodům jsme dospěli. Každá dvojice ostatním sdělila obsah i průběh plnění úkolu. Zda to pro ně bylo jednoduché či složité, co jim dělalo obtíže a proč. Společně jsme došli k závěru, že hledáme odpovědi, zajímá nás to, ostatní to po nás chtějí, zajímá nás názor druhých - někdy ale taky ne, občas si myslíme něco jiného. Shodli jsme se, že se vlastně všichni nad něčím zamýšlíme, hledáme odpovědi na různé otázky, které nás zajímají, hledáme různé názory a náhledy, stále se na něco ptáme. Často používáme slovo proč. "P. učitelko, to je normální se ptát, třeba když něco nevíme - no, nebo když tomu nerozumíme,... (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Je tedy přirozené "ptát se", zamýšlet se, hledat odpovědi. Rozvíjíme tím sebe i ty druhé. Domluvili jsme se, že se nebudeme bát zeptat se, položit otázku, odpovědět na ni. Také nebudeme při našem filosofování nikoho odsuzovat za jeho způsob přemýšlení. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2014 08:10:15    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

3. 6. 2014
25 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, jak rozmanitá může být naše fantazie, představivost.

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Myšlenková hra (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Opět jsme se posadili okolo našeho kroužku a udělali si pohodlíčko. Seznámila jsem děti s průběhem dnešní hodiny - povídat si o naší fantazii, zamyslet se nad tím, jak důmyslná může naše představivost být. (cca 5 min.)

Motivace: Myšlenková hra: úkolem dětí bylo vymyslet co nejméně pravděpodobné tvrzení nebo větu, kterou nebudeme moci žádný způsobem zpochybnit, vyvrátit a nezbude nám nic jiného, než uznat, že to se rozhodně nemůže stát. (cca 15 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Děti v této hře našly zalíbení. Bavilo je - oponovat si, odporovat a zdůvodňovat, proč to není nesmyslné a že se to může stát. Některé děti však byly schopné vymyslet i takové věty, u kterých jsme museli uznat, že je to opravdu "hloupost" a že se to tedy nemůže nikdy stát. Inspiraci hledaly děti převážně v pohádkách. Povídali jsme si o naší fantazii - co je to. Proč ji potřebujeme a proč je pro nás tak důležité vědět, co je ještě fantazie a co už je realita - skutečnost. (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Uvědomili jsme si, proč je dobré vědět a umět rozlišovat realitu od fantazie, ale také proč bychom měli naši představivost rozvíjet a umět ji správně používat. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2014 08:31:44    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

4. 6. 2014
22 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, jak vnímáme představivost někoho jiného, zda si z toho můžeme vzít nějaké ponaučení.

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Poslech pohádky ( 10 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se do kruhu, pověděli jsme si - jak se máme, co je u nás nového, co budeme dnes dělat a proč. (cca 5 min.)

Motivace: Poslech pohádky z knihy Miloše Macourka: "POHÁDKY" - Šaty s pávy, housaty a jeleny (cca 10 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Povídali jsme si o přečtené pohádce, co se nám líbilo a nelíbilo, o čem pohádka vyprávěla, co se mohlo stát a co rozhodně ne. "P. učitelko, to přece nejde vymazat maminku gumou - no, možná na obrázku to jde, ale takhle normálně to neumíme." - "P. učitelko, já bych tedy mojí maminku vymazat nechtěla" - "No jo, ale ona jí pak zase namalovala" - "JO, ale už nebyla tak pěkná, udělala ji celou křivou a ještě jí pak řekla, že je hloupá holčička." - "No to by moje maminka nikdy neřekla"... Ta holčička ale byla zvláštní, víme proč? Odpověděli jsme si, že se jí nic a nikdo nelíbil, protože vymazala stůl a další věci, ale poté to zase chtěla všechno zpět. (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Zeptala jsem se dětí, zda se tyto události mohou stát. Shodli jsme se, že naše pohádka je celá smyšlená. I přesto si však můžeme z tohoto vyprávění vzít ponaučení. Většinou si uvědomíme důležitost věcí a lidí okolo sebe až tehdy, když je doopravdy ztratíme. Někdy nám fantazie toho druhého ukáže to, co my nevidíme. V některý případech je tak pro nás prospěšná, musíme ji však umět používat a neslučovat ji s realitou. Vymýšlet si různé skutečnosti a tvrdit, že je to pravda - to už je vlastně lhaní, že? (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2014 12:44:07    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

5. 6. 2014
23 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, co je to spolupráce

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny ( 5 min.)
Motivace: Píseň "Ten dělá to a ten zas tohle" (5 - 10 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se do kroužku, což je náš denní rituál společných činností, přičemž jsem děti seznámila s dnešním tématem povídání - zamyslet se nad významem slova spolupráce. (cca 5. min.)

Motivace: Tuto písničku mají děti moc rády. Jelikož si ji zpíváme velice často, máme ji zdramatizovanou hned několika způsoby a i tentokrát jsme si to zopakovali. (cca 10 min.)

Tvorba otázek a diskuse: obsah písně je nám znám. Uvědomujeme si, o čem se v ní zpívá a co je jejím cílem. Snad dělat vše společně. Je ale vždy spolupráce vhodná? V jakých případech ano a kdy už ne? Toto bylo hlavním tématem našeho dnešního filosofování. Postupně jsme si verš po verši znovu zazpívali a zamýšleli se nad významem všech slov. Děti dospěly k závěru, že kolektivní práce je jejich oblíbenou činností - "všichni všechno a dohromady" - ale co vlastně znamenají tato slova? Co je to všichni všechno, co znamená dohromady - jaké si pro tyto výrazy stanovíme kritéria, podle kterých budeme vhodnost spolupráce za určitých okolností posuzovat? To je velice důležitá otázka. Nelze přece všechno dělat společně a dohromady. Děti si totiž uvědomily, že některé záležitosti musíme vykonávat samostatně. ( cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Děti samozřejmě vyhledávají a potřebují podporu a pocit opory ve všem co dělají a ve všem, nad čím přemýšlejí. Některé úkony však již chtějí řešit samostatmě - svobodně se rozhodnout co, kdy, kde budou dělat, jak to budou dělat, jak se budou oblékat, záležitosti spojené s hygienickými návyky, projevit svůj vlastní názor... (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2014 13:14:09    Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Fasch Citovat

6. 6. 2014
19 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad významem slova "SEN"

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešního povídání (5 min.)
Motivace: Malování (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Opět jsme se posadili do kruhu a povídali si o blížícím se víkendu, co kdo bude dělat, na co se těšíme a proč. Následně jsem děti seznámila s tématem dnešní diskuse. (cca 5 min.)

Motivace: Relaxační cvičení - výdech x nádech, při kterém se měly děti zamyslet nad významem slova SEN - co pro nás tento výraz znamená? Jakou může mít podobu? Nakonec jsme se přesunuli ke stolečkům, kde jsme se naše podoby snu/snů pokusili namalovat, výtvarně zpracovat. (cca 15 min.)

Tovrba otázek a diskuse: Navzájem jsme si obrázky ukázali a krátce si o nich povídali. Kdo co namalovat a co ho k tomu vedlo. Poté jsem se dětí zeptala, jak je možné, že sny mají tolik podob. "P. učitelko, to je přece jasný!!!", "Moje mamka říká, kolik lidí - tolik snů." - " Jo, třeba když jedeme za babičkou ve Planý..." každému z nás už se někdy zdál sen, ale proč a kde se berou? - "No, to se usne a pak se nám něco zdá." - " Jo, náš pes má taky sny a štěká při tom." Poté jsem se dětí zeptala, zda má slovo sen i jiný význam - třeba snít o naší budoucnosti, co budeme jednou dělat nebo snít, že někam pojedeme, že si něco koupíme a pod. ( cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Sny jsou neomezené, toužíme, přejeme si, potřebujeme, chceme,... Shodli jsme se, že máme sny a o něčem sníme - " P učitelko - je to normální" (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2014 17:45:57    Předmět: Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Citovat

16. 6. 2014
18 dětí, věk 5-6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, proč pláčeme

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Dramatizace různých situací (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Povídali jsme si, co je u nás nového, co jsme dělali o víkendu, jaké máme nové zážitky a také o tom, co nás čeká tento týden a dnešní den - o čem si budeme dnes povídat a hlavně proč. Často totiž pláčeme, někdy bezdůvodně, jindy oprávněně. Proto bychom se měli zamyslet nad důvody, které nás vedou k pláči. (cca 5 min.)

Motivace: Úkolem dětí bylo pokusit se vymyslet a zdramatizovat scénku, nejčastější situace, ve kterých pláčeme. Nejvíce shodných scének bylo těch, ve kterých se děti hádaly o hračku, praly se, ubližovaly si - většinou to, co denně prožíváme a řešíme. (cca 5 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Povídali jsme si, proč si děti zvolily danou scénku, co je k tomu vedlo, co se jim líbilo, co se povedlo a podobně. Společně jsme se rozhodli vymyslet taková řešení, která by vyhovovala všem. Právě v tomto období konce školního roku se stále častěji objevují problematické situace, které vedou k hádkám mezi dětmi. Jednotlivci se snaží prosadit své nápady, vést skupinu a leckdy si neuvědomují, co může jejich chování druhému způsobit. Ale proč vlastně pláčeme? "Když se nám něco nelíbí, když nás někdo kousne, bouchne nebo tak...", "Když máme hlad", "Já brečím, a pak mi mamka koupí, co chci." Domluvili jsme se, že spíše budeme hledat důvody a řešit takové situace, které se objevují ve školce, protože právě těchto scének bylo nejvíce. "On brečí jen tak, něco někomu udělá, a pak brečí, ale to se nedělá - jako aby nebylo vidět, že udělal něco, co se nemá." (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Pláčeme, když se nám něco nelíbí nebo když chceme něčeho dosáhnout. Je přirozené plakat, nemusíme se za to stydět. Objevil se také názor, že "pláč je projev slabosti, kluci přece nebrečí". Nejvíce se dětem líbila dramatizace scének. Stále máme mezi sebou děti, které se do našich hovorů nezapojují. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2014 18:12:58    Předmět: Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Citovat

17. 6. 2014
16 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, co je to láska a koho milujeme nejvíce?

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Malování (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se do našeho kroužku, kde si každý našel své místečko a udělal si pohodlí. Společně jsme se pozdravili, přivítali se a zazpívali si naši oblíbenou písničku. Poté jsem děti seznámila s průběhem dnešní hodiny, co budeme dělat a proč. (cca 5 min.)

Motivace: Relaxace při hudbě. Děti měly za úkol zamyslet se nad významem slova láska, co je to, jak asi vypadá, má nějakou podobu, koho máme rádi a co znamená milovat, mít někoho rád? Poté jsme se přesunuli ke stolu, kde jsme si připravili pomůcky pro malování a začali jsme vytvářet naše obrázky, které by měly být plné lásky. Co děti namalují a jak? To jsem nechala přímo na nich. (cca 15 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Opět jsme se posadili do kruhu, Děti svůj obrázek představily a popsaly. Každé dítě nám vysvětlilo, co namalovalo a proč. Většinou to byla maminka, tatínek nebo celá rodina. Někdo namaloval jen vyzdobené srdíčko. "A co je to ta láska?" - "To je, když máme někoho rádi, třeba mu s něčím pomůžeme, to už tak je. ", "Láska je, když si dá mamka s taťkou pusu nebo se perou.", "Paní učitelko, miminko vznikne z lásky." , " Prostě se máme rádi, no, co by to asi tak bylo jiného, to je tedy otázka" ...(cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Domluvili jsme se, že láska znamená - mít rád druhého člověka, ale i sebe. Milovat můžeme různé hračky, zvířátka, přírodu a pod. Vzájemně jsme se v kroužku pohladili a řekli si, že se máme rádi. Některé děti se nezapojují. Když jsem se zeptala proč, odpovědí bylo, že nechtějí nebo nevědí, co k danému tématu říci. Určité věci prostě vnímají přesně takové, jaké jsou a nehledají za tím nic jiného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2014 18:45:00    Předmět: Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Citovat

18. 6. 2014
21 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Vybrat si nějaké téma, které nás bude zajímat a povídat si o něm.

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Výběr tématu - malování (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se do kroužku a přivítali jsme se. Zeptala jsem se dětí, o čem si dnes chtějí povídat, zda by je něco zajímalo. Jelikož si tento týden povídáme o našem městě, jeho historii, tradicích, významných stavbách, také o blížících se Slavnostech PĚTILISTÉ RŮŽE, čteme si strašidelné pohádky a historické příběhy, zvítězilo právě téma našeho města. (cca 5 min.)

Motivace: Zeptala jsem se dětí, zda by si nechtěly namalovat obrázek našeho města. Většina souhlasila, proto jsme se přesunuli ke stolu a dali se do práce. Průběžně jsem se dětí ptala, co najdeme v každém městečku, jaké budovy, instituce, volné prostory,... Co dělá město městem? Jaké jsou rozdíly mezi městem a vesnicí ( venkovem)? (cca 15 min.)

Tvorba otázek a diskuse: "Co dělá město městem?" - Auta, domy, lidé,... "Kanály?" - tato poznámka se dětem zdála velice vtipná, proto jsme se zde na chvilku zastavili. "K čemu potřebujeme kanály a potřebujeme je vůbec? Proč jsou pro nás důležité." Jaké to bylo - žít ve městě bez kanálů, líbilo by se nám to? Zde jsme trošku odbočili, ale děti toto téma opravdu přitahovalo. "Teče tam špína" - "No, všechno ze záchodů, z domova" - "A jsou tam potkani a koušou" - " Smrdí to" - "Kanály jsou všude, pod celým městem" - "Já bych tam teda nechtěl spadnou"..... Vyvstala zde důležitá otázka zápachů a smradu. Proto jsem se dětí zeptala, zda nám smrad vadí. "Mamka říká, že když začnou smrdět kanály, tak bude pršet." Také jsme si povídali o tom, kam tyto kanály vedou, kam odtéká špinavá voda i o procesu čištění. (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Přes otázku "Co dělá město městem" jsme se dostali až ke kanálům, zápachu,... Toto téma je velice zajímalo. Společně jsme dospěli k závěru, že smrad je fuj. Předpokládám, že si mnoho dětí uvědomilo důležitost kanalizace. A také jsme se hodně zasmáli. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2014 19:15:49    Předmět: Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Citovat

19. 6. 2014
16 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, jak působíme na ostatní kamarády, co si asi o nás myslí, co si myslíme my o nich?

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Malování (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Posadili jsme se do kroužku, pověděli jsme si, co nás dnes čeká, o čem si budeme povídat. Co se nám líbí na našich kamarádech, co se nám na nich nelíbí, co bychom chtěli změnit a podobně. (cca 5 min.)

Motivace: Zeptala jsem se dětí, zda se chtějí spíše v tichosti zamyslet nebo raději namalují obrázek. Jelikož většina dětí byla pro malování, přesunuli jsme se ke stolu, připravili jsme si pomůcky a začali jsme pracovat. Úkolem dětí bylo namalovat kamaráda či celou třídu - co se nám na nich líbí nebo nelíbí a zamyslet se nad tím, jak mé projevy a chování vnímají druzí. (cca 15 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Ukázali jsme si obrázky, úkolem dětí bylo říci - koho namalovaly a proč, co se jim na svém kamarádovi nejvíce líbí, ale také třeba povědět, co se jim nelíbí. Připomněli jsme si, že pro nás není důležité to, co vidíme na povrchu - oblečení..., ale spíše to, co máme uvnitř, to jací jsme, naše chování... (cca 20 min.)

Uzavření a reflexe: Některé děti se opět do našich hovorů nezapojily. Není důležité to, jak vypadáme, ale jak se chováme. Předpokládám, že většina dětí získala povědomí o tom, jak jej vnímají ostatní kamarádi. (cca 5 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Klára Faschingbauerová



Založen(a): 4.1.2014
Příspěvky: 15
Město: Český Krumlov

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2014 19:39:17    Předmět: Předmět: 2013-14 Zprávy z praxe - Mš T. G. Masaryka - Klára Citovat

20. 6. 2014
16 dětí, věk 5 - 6 let

Cíl: Zamyslet se nad tím, kdo jsem.

Plánovaná časová dotace

Úvod: Seznámit děti s průběhem dnešní hodiny (5 min.)
Motivace: Relaxace - zamyšlení (15 min.)
Tvorba otázek (5 min.)
Diskuse (15 min.)
Uzavření a reflexe (5 min.)

Skutečná časová dotace

Úvod: Opět jsme se posadili do kroužku, povídali jsme si - co budeme dělat o víkendu, na co se těšíme? Většina dětí z této třídy půjde v září do školy, čeká je mnoho povinností, ale také nových zážitků a radostí. Proto je velice důležité zamyslet se nad tím, kdo jsem a kým bych chtěl být. Jaké jsou mé pozitivní, ale také negativní vlastnosti? (cca 5 min.)

Motivace: Krátká relaxace s hudbou a zamyšlení se nad sebou. ( cca 5 min.)

Tvorba otázek a diskuse: Toto setkání je pro mnohé děti naše poslední. Rozhodla jsem se tedy dát dětem prostor představit své nejlepší vlastnosti a schopnosti ostatním kamarádům. Každé dítě tedy předstoupilo před celou třídu a jeho úkolem bylo ukázat nám, kdo je, co je na něm originální a výjimečné, v čem vyniká, ale také naopak, co ještě neumí. Umění je umět se pochválit i zkritizovat. (cca 30 min.)

Uzavření a reflexe: Povídali jsme si, co se jim nejvíce líbilo. Děti jsou rády středem pozornosti, potřebují cítit zájem, lásku, podporu a touží povídat o sobě, svých zážitcích i snech. Dnešní povídání nejspíš nebylo moc o filosofování a tvořivém myšlení, i přesto jsme přesvědčená, že tato zkušenost mnoho dětí obohatila. Nakonec jsme se vzájemně pochválili a rozloučili se s těmi dětmi, které dnes vidíme možná naposled. (cca 5 - 10 min.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign