Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD M. Alše - Anička K.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 27. 05. 2014 21:47:34    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ŠD M. Alše - Anička K. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Anna Kratochvílová



Založen(a): 4.6.2014
Příspěvky: 1
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 04. 06. 2014 23:17:23    Předmět: Citovat

1. hodina FPD – téma: Hodnota – 30.5. 2014 (ŠD)
Anna Kratochvílová

PŘÍBĚH: Štěně

Malý chlapeček Péťa se loudal ze školy a zvědavě nakukoval do výkladních skříní. Najednou si všiml velké cedule s nápisem: "Prodám štěňátka". Šel do obchodu a chtěl se na pejsky podívat. Prodavač ho zavedl k ohrádce, kde si hrálo několik štěňat. Štěňata se hned rozběhla ke chlapci a vesele vrtěla ocásky. Jenom jedno štěňátko se pomalinku belhalo a právě ono zaujalo Péťu. Zeptal se kolik stojí a hned se s pejskem začal mazlit. Obchodník řekl chlapci, kolik jedno štěně stojí. Chlapec sáhl do kapsy, vytáhl pár drobných a řekl: "Rád bych si koupil tohle štěně, ale více nemám. Budu vám však každý měsíc dávat své kapesné, dokud svůj dluh nezaplatím."
Prodavač chlapci řekl: "Víš tenhle pejsek má nemocnou nohu, nikdy nebude moci běhat. Chtěl jsem ho vlastně nechat utratit, ale bylo mi ho líto. Dám ti ho klidně zadarmo."
Chlapeček se smutně podíval na prodavače, potom se ohnul a vykasal si nohavici u kalhot. Ukázal obchodníkovi svou protézu a řekl: "Ten pejsek má stejnou hodnotu jako ostatní, já toho taky moc nenaběhám. Myslím si, že potřebuje někoho, kdo mu bude rozumět." Pak dal prodavači hrst peněz a s pejskem odešel. Prodavač za ním zamyšleně hleděl.
…..............................................................................................................................................................................................................................................................

CÍLE DNEŠNÍ LEKCE:

Z hlediska dětí: umožnit dětem podívat se na situaci z jiného úhlu, z pohledu někoho jiného.
Z mého hlediska: zaměřit se na to, aby se každé dítě vyjádřilo a ty které nechtějí k tomu bez nucení povzbudit. Vytvořit při první lekci vstřícnou odlehčenou atmosféru.

VĚKOVÁ KATEGORIE: 6-8 let

ORGANIZAČNÍ FORMA:
Děti po představení usadím do kroužku na polštářky na koberci.
Celý program bude probíhat v tomto kroužku s vyjímkou pohybové aktivity č.1.

PLÁNOVANÝ PRŮBĚH:
-poprosím děti, aby si každý na bílou lepenku barevně fixou (obojí přinesu) napsal svoje jméno a nalepil si ji na sebe. Krátce a vtipně se představím.
-pro uvolnění začneme aktivitou č. 1.
-přečteme si text
-popovídáme si o otázkách k textu, pokusíme se rozvinout diskuzi
- pokud budou mít děti ještě kapacitu a chuť je možné ještě udělat cvičení č. 2
-krátce zhodnotíme celý program

SKUTEČNÝ PRŮBĚH:
-představení
-čtení textu (½ děti, zbytek učitelka)
-povídání o textu, diskuze
-cvičení č. 2
-zhodnocení programu

ČASOVÁ DOTACE :
Zamýšlená:
-seznámení s dětmi: 5 min
-Aktivita č. 1. - 5 min (nakonec nebyla)
-čtení textu (dětmi) – 15 min
-diskuze -15 min
-cvičení 2 – 10-15 min
-závěrečné zhodnocení – 10 min
Celkem: 45 min – 1 h

Skutečná:
Reálně program trval asi 45 min (po konzultaci s vychovatelkou bez aktivity č. 1 a s aktivitou č. 2.), čtení dětí trvalo velmi dlouho, od poloviny si čtení převzala paní vychovatelka a nakonec ještě celý příběh jednou kompletně přečetla.
Příště bych k úspoře času doporučovala (alespoň občas) čtení dětí vynechat a převyprávět jim příběh rovnou. Přestože čtení některé děti bavilo, jiné zase příliš vyčerpalo.

OTÁZKY K TEXTU: PODLE SITUACE
(děti měly možnost si své postřehy a otázky během čtení příběhu zapisovat)

1.Jaké štěňátko si chlapec vybral. Bylo to to nejhezčí?
-Proč si chlapec vybral právě to štěňátko s nemocnou tlapkou?

2. Co říkal prodavač o štěňátku?
-Proč za něj chtěl chlapec zaplatit i když ho mohl mít zadarmo?

3. Už jste někdy viděli někoho, kdo například neměl nohu nebo ruku, nebo byl jinak odlišný? Co si o takovém člověku myslíte? (Pro oživení bych mohla ukázat fotku svého třínohého pejska a povyprávět, jaká je s ním zábava a jak se umí hezky pomazlit)

4. Jak se takový člověk asi cítí?

5. Může člověk bez nohy nebo bez ruky žít šťastný život? Dosáhnout nějakého úspěchu? (Možné převést diskuzi k paraolimpionikům, či umělcům bez končetin – obrazy malované ústy apod., nebo miss Iowa 2013, která oslnila porotu svou osobností, přestože nemá jednu ruku...)


CVIČENÍ Č. 1.
1. Stoupne si a prohodí si místo ten, kdo má doma nebo u babičky pejska, kočku, ….jiné zvíře, kdo má rád zvířátka, kdo má nějakého sourozence, kdo nosí brýle (klidně i sluneční).....Zapojím se i já.

CVIČENÍ Č. 2.
Po této diskuzi můžeme zkusit dokončit příběh s dobrým koncem. Například: pejsek se svému pánovo odvděčil, a zachránil mu život, když se uhodil do hlavy a štěkotem přivolal pomoc. Nebo: pejskovi udělali speciální vozíček pro pejska, aby mohl běhat i bez nožičky, Lidé z toho byli nadšení, chlapec si v dospělosti zařídil dílnu, ve které vyráběl pomůcky pro nemocná zvířátka a z celé země se k němu sjížděli lidé se svými zvířátky s nějakými zdravotními problémy. Chlapec jim udělal vozíček na míru. Spousta lidí i zvířátek bylo díky němu šťastných A to vše díky jednomu malému štěňátku s bolavou nohou a chlapcem bez nohy.

ZHODNCENÍ:
Děti byly na můj příchod a na program dobře namotivovány, takže můj cíl navodit přátelskou atmosféru byl splněn téměř vzápětí a myslím, že se přátelská atmosféra držela během celého programu. Děti příběh zaujal, rozuměly i složitějším slovům či slovním spojením jako „protéza“, „utratit pejska“ nebo „hodnota něčeho“. Několik dětí si napsalo své myšlenky během čtení. Většinou to byly připomínky, že mají také doma psa, nebo že někde viděly psa či kočičku, případně člověka bez končetin. Jedna holčička velmi trefně poznamenala, že měl prodavač vzít pejska k veterináři, když měl nemocnou nožičku a ne hned přemýšlet o utrácení.
Ohledně mého druhého cíle – (aby se každé dítě zapojilo a mělo prostor vyjádřit se) splnění se povedlo tak napůl. Každý měl prostor se vyjádřit a také se v závěrečném hodnocení každý vyjádřil, z velké většiny ale děti kopírovaly názor toho, kdo mluvil jako první = „mě se to líbilo hodně“. Během programu se děti zapojovaly podle svého chuti (aktivnější děti často, méně aktivní spíše pasivně poslouchaly). Vzhledem k tomu, že to byla první lekce a děti se tedy se mnou teprve oťukávaly, jsem byla velmi spokojená. Děti udržely pozornost až dokonce. Delší program (kdybych přidala ještě aktivitu č. 1.) by byl již moc dlouhý a nejspíš kontraproduktivní, protože by děti unavil a otrávil.
Poučení pro příště: nebát se v nejlepším přestat, nesnažit se vyždímat z dětí maximum, radši je nechat ať si nad tématem ještě popřemýšlí samy, nechat ho „dozrát“ a dát jim případně příště prostor, pokud by k tématu chtěly ještě něco doplnit.
Cíl z hlediska dětí: byl podle mého splněn nad očekávání dobře. Děti se s chlapcem dokázaly ztotožnit a dokázaly vystihnout, proč si štěňátko vybral i proč za něj chtěl zaplatit plnou cenu. Přiznávám se, že vzhledem ke svému věku (6-8 let) mě svými názory a postřehy překvapily. Zde mám pro sebe další poznámku: rozhodně děti nepodceňovat a nesnažit se je „šetřit“ tím, že budu vybírat jen veselá témata a ta vážná budu vynechávat. Děti už mají mnoho zkušeností s vážnými tématy a mají zájem o nich mluvit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign