Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ D. Voda u ČB - Ed+Pe+Ma - 9t

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Druhý stupeň ZŠ / Nižší ročníky gymnázií
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 03. 12. 2013 17:23:56    Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ D. Voda u ČB - Ed+Pe+Ma - 9t Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2013/2014 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)


Naposledy upravil Ríša Macků dne 20. 03. 2014 21:37:26, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2014 16:47:51    Předmět: Citovat

ZŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic, 9. ročník

Datum: 9.1. 2014,
Setkání 1. (hodina 1. a 2.)
Časová dotace: 2x45 minut

Cíl: Uvědomění si důležitosti komunikace, rozvinutí porozumění pro odlišnost.

Struktura setkání:
- 10 min. - seznámení se, obeznámení s tématem filosofie pro děti a rozsahem setkávání.

- 10 min. - "Slepí a neslyšící": Jak budou spolu komunikovat? Rozdělení do dvojic , v těch se snaží přijít na možnosti dorozumět se a pak předvést.

- 20 min. - "Telefon - videohovor": Rozdělení do dvojic, použití zástupné řeči (blablabla volajícího...) Volajícímu je mu tajně dána instrukce, jakou otázku má do telefonu sdělit. Druhý se snaží otázce porozumět, zverbalizovat ji. (může pomoci i celá skupina)

- 5 min. - "kočkodům“ - dvojice, oba členové dvojice dostanou stejnou tajnou instrukci: "Vrať se do dvojice, nekomunikuj, jdi k papíru, vezmi tužku a namaluj: 1 z dvojice dům, druhý z dvojice kočku.

- 30 rozprava, kolik konfliktů vzniká mezi lidmi jen z rozdílného způsobu vnímání, v nenalezení komunikačního kanálu, z nedorozumění sdělení nebo nedodržení pravidel.
Zákon dialogu - umění slyšet. neschopnost naslouchat - konkrétní příklady - na co si vzpomenou...

- 15 reflexe

Struktura setkání skutečná:
- 10 min. - seznámení se, obeznámení s tématem filosofie pro děti a rozsahem setkávání.

- 10 min. - "Slepí a neslyšící"

- 35 min. - "Telefon – videohovor"

- 10 min. - "kočkodům“ - dvojice, oba členové dvojice dostanou stejnou tajnou instrukci: "Vrať se do dvojice, nekomunikuj, jdi k papíru, vezmi tužku a namaluj: 1 z dvojice dům, druhý z dvojice kočku.

- 25 min. rozprava jež následovala po dotazu: Kdo dodržel pravidla cvičení (byli to 3 žáci). upozornění na to - rozprava o „smyslu“ zadání cvičení „kočkodům“ (vyžádali si ji sami)
Otázky: „Jaký je smysl tohoto cvičení?“ Máme dodržovat pravidla, když nás nutí jednat agresivně?“ „Můžeme si dělat co chceme?“ „Proč nám dáváte nesmyslná zadání?“
Vybrali: Proč nám dáváte nesmyslná zadání?“ – diskuse. (1: úvaha o tom co je nesmyslné. 2. Proč...)

- reflexe s třídní učitelkou po skončení programu
žáci byli velmi emotivní, až rozhořčení a rozčílení z „absence“ pravidel – šlo o jejich první setkání v aktivitě, jež není striktně řízena. Vlastní zodpovědnost uvedla některé z nich do nejistot, bohužel neměli možnost probrat a procítit danou situaci – byli „převálcováni“ více emotivním spolužákem.
- nutnost rozdělit si kdo bude zapisovat úvahy, kdo otázky, aby nic neuniklo – podcenili jsme.
- Nutnost vytvoření pravidel setkávání i hovorů v nich.
- Myš Lenka ! – nezbytná pomůcka pravidla kdo právě hovoří.
- Držet se plánovaného téma - vzhledem k charakterovým vlastnostem některých žáků (v odborné péči) volit témata, jenž nejdou na tělo? – nejsou osobně emotivní? – budeme vycházet z plánovaných témat Občanské výchovy a předmětu Zdraví plánů pro 9. ročník.

Podařilo se:
plně „vnořit“ žáky do programu, možnost vlastního prožitku, verbalizace zážitku. Slovy paní učitelky: Byla to vlastně nejlepší hodina od začátku roku. Protože v ní opravdu byli.“
myslím, že cíl uvědomění si důležitosti komunikace byl plně splněn.

Nepodařilo se:
Zůstat u plánovaného tématu.
Neudrželi jsme jejich emotivnost v klidové míře – byli velmi afektivní.
Podcenili jsme nutnost plně zaznamenávat myšlenkové pochody.
Rozvinutí porozumění pro odlišnost jsme tematicky "naťukli", ale myslím, že tento cíl se splnit nepodařilo.


Naposledy upravil Edita Mečířová Tobi dne 24. 03. 2014 13:17:48, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2014 12:47:31    Předmět: Citovat

pp
_________________
Peetrs


Naposledy upravil Petra Křižková dne 13. 01. 2014 13:02:19, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2014 12:58:26    Předmět: Citovat

ZŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic, 9. ročník

Datum: 9.1. 2014,
Setkání 1. (1. a 2. hodina)
Časová dotace: 2x45 minut

Cíl: Uvědomění si důležitosti komunikace, rozvinutí porozumění pro odlišnost.

Struktura setkání:
- 10 min. - seznámení se, obeznámení s tématem filosofie pro děti a rozsahem setkávání.

- 10 min. - "Slepí a neslyšící": Jak budou spolu komunikovat? Rozdělení do dvojic , v těch se snaží přijít na možnosti dorozumět se a pak předvést.

- 20 min. - "Telefon - videohovor": Rozdělení do dvojic, použití zástupné řeči (blablabla volajícího...) Volajícímu je mu tajně dána instrukce, jakou otázku má do telefonu sdělit. Druhý se snaží otázce porozumět, zverbalizovat ji. (může pomoci i celá skupina)

- 5 min. - "kočkodům“ - dvojice, oba členové dvojice dostanou stejnou tajnou instrukci: "Vrať se do dvojice, nekomunikuj, jdi k papíru, vezmi tužku a namaluj: 1 z dvojice dům, druhý z dvojice kočku.

- 30 rozprava, kolik konfliktů vzniká mezi lidmi jen z rozdílného způsobu vnímání, v nenalezení komunikačního kanálu, z nedorozumění sdělení nebo nedodržení pravidel.
Zákon dialogu - umění slyšet. neschopnost naslouchat - konkrétní příklady - na co si vzpomenou...

- 15 reflexe

Struktura setkání skutečná:
- 10 min. - seznámení se, obeznámení s tématem filosofie pro děti a rozsahem setkávání.

- 10 min. - "Slepí a neslyšící"

- 35 min. - "Telefon – videohovor"

- 10 min. - "kočkodům“ - dvojice, oba členové dvojice dostanou stejnou tajnou instrukci: "Vrať se do dvojice, nekomunikuj, jdi k papíru, vezmi tužku a namaluj: 1 z dvojice dům, druhý z dvojice kočku.

- 25 min. rozprava jež následovala po dotazu: Kdo dodržel pravidla cvičení (byli to 3 žáci). upozornění na to - rozprava o „smyslu“ zadání cvičení „kočkodům“ (vyžádali si ji sami)
Otázky: „Jaký je smysl tohoto cvičení?“ Máme dodržovat pravidla, když nás nutí jednat agresivně?“ „Můžeme si dělat co chceme?“ „Proč nám dáváte nesmyslná zadání?“
Vybrali: Proč nám dáváte nesmyslná zadání?“ – diskuse. (1: úvaha o tom co je nesmyslné. 2. Proč...)

Moje reflexe:
Rozhovor po hodině s vyučující, která byla na hodině. Podle paní učitelky i přes velkou emotivnost reakcí - nejlepší hodina Občanské nauky od září.
Je důležité: Udržet slušné chování při programu
: Dát větší prostor žákům, kteří nejsou tak průrazní
: Nenechat mluvit hlavně ,,vůdce třídy"

Podařilo se: Zaujmout žáky
: Vzájemná spolupráce při hrách
: Pomoc žáků sobě navzájem při těžkostech s předváděním úkolů
: Žáci mluvili o kladech a problémech při vyjádření úkolů a snažili se mluvit o tom, co při tom cítili
: Podařilo se částečně rozklíčovat role ve skupině - můžeme z toho vycházet a lépe reagovat v budoucnosti
: Přemýšleli o zadání úkolů a těžkostech při omezené komunikaci
: Zvolit a formulovat otázku
: Diskutovat o otázce

Nepodařilo se: Udržet kázeň podle představ
: Dokončit téma
: Žáci byli velmi znejistěni tím, že nedostali konkrétní otázky nebo odpovědi, jak jsou zvyklí při klasickém vyučování,jednali afektivně
:Vytvořit pravidla, jak vzájemně komunikovat
: Konstruktivně rozdělit naše úlohy
: Efektivně na sebe vzájemně reagovat
_________________
Peetrs


Naposledy upravil Petra Křižková dne 20. 02. 2014 18:56:51, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 01. 2014 19:42:43    Předmět: Citovat

15. 01. 2014
Setkání č. 2 (3. a 4. hodina)
5 žáků deváté třídy ZŠ Dobrá Voda

Cíl setkání: Představit P4C- co to je, k čemu je dobrá, představit filosofii obecně. Kartičky se jmény pro účastníky, k jednotlivým písmenům napsat vlastnosti, které nás vystihují, pokud nevíme, pomůžou ostatní spolužáci. Pravidla - k čemu jsou. Vymezení pravidel při našich setkáních. Hra s pravidly, diskuse o důležitosti / nedůležitosti pravidel. Dialog o otázkách, které vyplynou z tématu.

Plánovaná časová dotace: 85 min.

5 min. - Přivítání
10 min. - Co je to filosofie
5 min. - Co je to P4C
15 min. - Kartičky se jménem a napsat vlastnosti, diskuse
10 min. - Hra Twister, rozdělení pravidel, kdo, co
35 min. - Co jsou pravidla, proč jsou dobrá, jaká pravidla budeme dodržovat, proč dodržujeme pravidla - diskuse nad otázkami, které vyplynou
5 min. - Reflexe

Skutečná časová dotace : 85 min.

5 min. – Přivítání
10 min. – Co je to filosofie, k čemu slouží – debata
20 min. – Kartičky se jmény, vlastnosti, které každého charakterizují- přemýšlet, pokud nevím, zeptat se spolužáků, jak mě vidí oni
10 min. - Hra Twister- určení pravidel, kdo dělá co, hra
40 min. - Povídání o pravidlech. Jsou důležitá, proč, vadí nám? Co udělat, když někdo pravidla poruší? Trest? Jaký? Proč? Dohoda o pravidlech, které budeme dodržovat my při našich setkáních, dohodnutí trestu při porušení pravidel
5 min. Reflexe všech zúčastněných

Průběh setkání:

Dnes bylo přítomno pět žáků. Ostatní se připravovali na písemnou práci z matematiky a byli omluveni z vyučování. Představení s žáky a informace, co budeme při dnešním setkání dělat. Protože část žáků nebyla přítomna, probrali jsme předmět filosofie a její vznik. O projektu P4C budeme hovořit při dalším setkání. Každý z žáků si napsal, jak chce být oslovován na kartičku a ke každému písmenu vlastnost, která ho charakterizuje. Když si někdo nevěděl rady, pomohli mu spolužáci, jak ho vidí oni. Diskuse o vlastnostech. Hra Twister a dialog , zda a proč jsou dobrá pravidla. Stanovení pravidel při našich setkáních, způsob komunikace a trest za porušení pravidel. Diskutovali jsme o otázkách, které vyplynuly z debaty. (,,Pravidla potřebujeme, abychom se chovali slušně, abychom se nepřekřikovali. Pokud někdo poruší pravidla, měl by být potrestán. Proč?....Trest je také důležitý, člověk potom nebude pravidla porušovat….). Závěrečná reflexe.

Co se podařilo:
Zaujmout žáky. Držet se plánované osnovy. Zapojit všechny do diskuse. Debatovat o pravidlech, zamyslet se nad významem pravidel. Stanovit si naše pravidla i trest za porušení - pro žáky bylo velmi důležité definovat si trest.

Co se nepodařilo:
Nehovořili jsme o P4C, protože část žáků chyběla a proto jsme to přeložili na další setkání.
_________________
Peetrs


Naposledy upravil Petra Křižková dne 20. 02. 2014 18:58:21, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 01. 2014 16:15:36    Předmět: Citovat

23.01.2014
Setkání č. 3 (5. a 6. hodina)

Téma: Co je správné
8 žáků, 9. ročník, ZŠ Dobrá Voda

Cíl setkání: Co je to P4C, proč , co nám to přinese, krátce filosofie v návaznosti na P4C. Téma: Co je správné, co je fér, kdy udělám něco, co je správné, ale nefér nebo tím poruším pravidla. Dramatizace příběhu, následná diskuse.

Plánovaná časová dotace: 90 min.
5 min.: Přivítání
10 min.: Filosofie a P4C vysvětlit
15 min.: Kartičky se jmény (ti, co nebyli minulý týden ve škole), debata
15 min.: Scénka – Revizor
40 min.: Otázky, zda jednání bylo správné a fér, diskuse. Co je správné, co je/není fér?.....
5 min.: Reflexe, rozloučení
Skutečná časová dotace: 90 min.
5 min.: Přivítání
10 min.: Kartičky se jmény, doplnění, diskuse o vlastnostech spolužáků, kteří si nevěděli rady
10 min.: Filosofie a P4C – jak funguje, proč
15 min.: Shrnutí pravidel a práce z minulého setkání, proč, jaká pravidla jsou dobrá, doplnění pravidel, proč je třeba mít pravidla. Opět důraz na trest (ze stran žáků), který je pro ně evidentně velmi důležitý v případě porušení pravidel
10 min.: Scénka - Revizor
35 min.: Následná diskuse - ,,Co je správné, co je fér, v jakém případě lze porušit pravidla (to, co je dané) a udělat, co je správné. Kdo se jak zachoval a bylo to správné?“
5 min.: Reflexe, rozloučení

Průběh setkání:
Dnes jsme měli schůzku s 8 žáky. Někteří chyběli na minulé schůzce, proto si dnes vytvořili karty se jmény, jako zbytek třídy minulý týden. Krátká diskuse o jménech a významu vlastností. Potom jsme se ptali žáků, zda a popř. jak by chtěli doplnit náš seznam o pravidlech, která jsme si vytvořili pro naše setkávání – diskuse, proč jsou třeba pravidla. Žáci opět otevřeli otázku trestu za porušování pravidel a jeho znění. Debata, proč je dobré nebo důležité mít trest za porušení pravidel.

Následovala scénka: při nástupu do autobusu na první zastávce zkolabuje jeden z pasažérů, ostatní mu poskytnou první pomoc, zachrání ho. Do toho přijde revizor, který nekompromisně vyžaduje lístky, které si cestující nestihli označit, protože pomáhali nemocnému. Snaha o vysvětlení situace revizorovi, který trvá na pokutách. Následná diskuse, zda je správné, jak se revizor zachoval, kdy člověk udělá, co je správné a třeba proti pravidlům, co je v takové chvíli správné, má i revizor svoji pravdu? Kdy porušit pravidla, je nějaké pravidlo nad pravidly…? Dialog o otázkách, které vyplynuly z příběhu. Pro děti to bylo velmi aktuální téma, pravděpodobně uchopitelné kvůli vlastní zkušenosti. Závěrečná reflexe.

Co se podařilo: Zaujmout děti tématem, které je pro ně aktuální, položit si otázky k tématu, hledat odpovědi.

Co se nepodařilo: Udržet kázeň, žáci se chvílemi předváděli, bavili se ve dvojicích.
_________________
Peetrs


Naposledy upravil Petra Křižková dne 20. 02. 2014 19:00:38, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2014 08:25:44    Předmět: Citovat

Datum: 6.2. 2014
Setkání: 4 . (hodina 7)

Téma: moudra antických filosofů
Cíl: pokusit se srozumitelně, vědomě a cíleně vést filosofický hovor nad vybraným citátem dle metodiky P4C

Časová dotace: 2x45 minut (1x 45 min. výuka dle plánu školy – příprava pro P4C, 1x45min.filosofie pro děti)

2. min.: přivítání
5. min.: rozhovor k tématu předchozí vyučovací hodiny, co je zaujalo…
5. min.: citáty (okopírované) – samostatná činnost, čtení.
3. min.: výběr jednoho z nich – zapsání na baner
5.- 10. min.: – 3 vybrané citáty - Aristoteles, Sokrates, Platón (losování) dramaticky ztvárnit - ostatní hádají o jaký citát šlo (mohou použít materiál ke čtení)+ ( 2 další v případě zájmu A.,S.) +
jeden bonusový citát P.(v materiálech není) - pokusí se jej přiřadit k autorovi
5. min.: výběr citátu jenž „mne“ zaujal (z baneru + případně z předchozího cvičení)
"Vybrali: "Dělej to, co se obáváš dělat..."
15. min.: diskuse
5. min.: reflexe, rozloučení

Průběh setkání:
Hodin se účastnilo pouze 6 žáků - nemoc.

Co se podařilo: Z dnešního filosofování - dnes to tak již opravdu mohu nazvat, mám opravdu velkou radost.
Na žácích je vidět, že je forma i obsah baví...
Jako výborný nápad se i ukázalo rozdělení hodin na výukovou - předcházející - dnes byla o filosofech antiky s přesahem do náboženství té doby na různých kontinentech.

V návaznosti byla hodina viz. víše.
Žáci byli od prvopočátku soustředění, vnímaví a přemýšliví. Nesnažili se přehrávat a za každou cenu něco říci, byli skromní, ale v projevu přemýšliví a přesní.
Dramatické představení citátů k uhodnutí bylo velmi citlivé a mělo vždy! myšlenku přesahující běžné přehrání textu.
Následný výběr jednoho citátu byl na jejich vzájemné dohodě - podařilo se.
Debata nad textem šla do hloubky, obsahovala příklady z praxe a postupně se dobírali hlubších a hlubších úvah - zaznamenávali jsme je na tabuli - své úvahy následně dle podobnosti spojovali k sobě, dle podobnosti obsahu a volně přešli až k vlastnímu citátu zpětnou cestou...

Následnou reflexí verbalizovali spokojenost s tématem, spokojenost s hloubkou obsahu i s tím, že ve skupině - vzhledem k počtu - vládl klid a spolupráce. byla to zdařilá hodina - hurá!

Stihli jsme i poklidné rozloučení a úklid místnosti, vzhledem k jejich píli jsme nebyli v časovém presu, jak tomu doposavad bylo - i to jsme společně kvitovali s povděkem...

Co se nepodařilo: ? - dnes si nesu dojem, že se díky píli žáků a jejich nadšení, spolupráci a hlubokým úvahám podařilo opravdu vše. Drobnou kolizí bylo jen prvotní napomenutí hraní si s mobilem....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 20. 02. 2014 20:31:34    Předmět: Citovat

Datum: 20.2. 2014
Setkání: 5 . (hodina 8 )

Téma předchozí výukové hodiny: Stereotypy v posuzování druhých lidí a Adaptace na životní změny
Téma P4C: Stereotypy (hodnoty, hodnocení, podobnost x odlišnost)
Cíl: pokusit se srozumitelně, vědomě a cíleně vést filosofický hovor nad tématem stereotypů dle metodiky P4C ( hodnoty a hodnocení s přihlédnutím k Podobnosti a odlišnosti)

Časová dotace: 2x45 minut (1x 45 min. výuka dle plánu školy – příprava pro P4C, 1x45min.filosofie pro děti)

2. min.: přivítání
3. min.: návaznost na předchozí výukovou prezentaci – výběr téma hovoru (mladý skinhead)
5. minut dramatizace, žáci se s námi baví na téma skinhead – Edita plně souhlasí se vším, Petra plně nesouhlasí se vším....
5. min.: rozprava o tom jaké to bylo, na téma dvou otázek:
Jaké by to bylo, kdyby vaše kamarády napadali stejné myšlenky jako vás?
Jaké by to bylo, kdyby vaši kamarádi měli na všechno opačný názor než vy?
- stále se vracíme k tématu stereotypů
5. min.: texty (okopírované) výběr pěti položek ze seznamu – které jsou pro ně nejdůležitější – samostatná činnost, čtení, vyplnění.
10. min. – zaznamenání hodnocení na tabuli – povšimnutí podobnosti a opět návrat k tématu stereotypů + debata
10. min. text k tématu: Je dobré hodnotit cokoli? (ofocené) výběr témat, jež jsou pro ně dobré k hodnocení, jež nejsou + diskuse.
5. min.: reflexe, rozloučení

Průběh setkání:
Hodin se účastnila třída v plném počtu.


Žáci byli od prvopočátku nesoustředění. Dramatické představení pro jednoho žáka bylo nepochopitelné a ze třídy během „hry“ odešel. Povedlo se po návratu mu celou věc vysvětlit.
Přesto setkání skupiny, za jeho přítomnosti, postrádá skupinovou dynamiku, soustředěnost, úplně vymizel zájem snaha.
Byť bylo vidět, že žáci jenž s námi minulou hodinu zdařile filosofovali, mají co říci - pokusili se o to, ale i když jim byl nabídnut prostor, nebyli nadále ochotni vyjadřovat se k věci konfrontováni s tím,že je někdo, kdo je verbalizací převýší... tento žák je dovede kompletně převálcovat.
Bohužel, vzhledem k diagnóze, nejde použít jakoukoli techniku jeho „uzemnění“ – reaguje agresivně...

Debata se tedy odvíjela veskrze mezi třemi žáky, námi a paní učitelkou.
Ostatní reagovali pasivně, úspěchem bylo, že během druhého cvičení začali souhlasně pokyvovat, či odmítavě vrtět hlavou – přemýšleli, byť neverbalizovali a jejich soustředění na věc zůstalo až do konce hodiny.

Výběr textu v samostatné práci dal prostor vyjádřit se i ostatním žákům - podařilo se.
Bylo velmi obtížné, v rozbíhavosti myšlenek, držet se daného tématu – ale podařilo se.

Následnou reflexí verbalizovali také velmi váhavě, spíše nonverbálně spokojenost s tématem, průběhem.

Co se podařilo:V návaznosti na téma výukové hodiny, kde žáci byli nesoustředění, povrchní a stále rušili., projít dané téma. Podařilo se žáky zaujmout, alespoň co nabízelo jejich dnešní neideální rozpoložení..

Co se tedy nepodařilo: ? – uvolnit skupinu natolik, aby byla ochotna vzájemně spolupracovat. Nepodařilo se „ukočírovat“ žáka, jež nedá prostor ostatním – strategii přijatelnou diagnóze hledáme a netušíme?

Na žácích je přes „náročnou“ hodinu vidět velký posun – z toho máme radost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Křižková



Založen(a): 26.11.2013
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2014 09:33:48    Předmět: Citovat

ZŠ Dobrá Voda 9. třída, 6.3. 2014 ,( 9. hodina)

Téma závislostí – Příčina, následek, důsledek a být zodpovědný…

Cíl: V návaznosti na vyučovací hodinu o drogách, diskuse o zodpovědnosti podle knihy Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí/Bauman, P., reflexe souvislostí a spojitostí při činech a chování, které si člověk ne/uvědomuje…a činí.

Časová dotace: : 2x 45 minut (1x 35 min. výuka dle plánu školy – příprava pro P4C, 1x 55 min.filosofie pro děti)

2 min.: přivítání

5 min.: rozhovor k tématu předchozí vyučovací hodiny, co je zaujalo…

10 min.: „Zavřete na chvíli oči přemýšlejte, co jste způsobili (čeho jste byli příčinou) za poslední půl hodinu. Pak myšlenky které Vás během této chvíle napadly v podobě básně nebo rapu.“ - Přednes…

5 min.: rozdělit do tří skupin – (jak sedí):
„Pomocí dramatizace zkuste vysvětlit, co znamenají tato přísloví:“

10 min.: předvedení jednotlivých skupin a ostatní hádají, o jaká přísloví se jedná a co znamenají. Možnosti: Příčina, následek, , důsledek, zodpovědnost

20 min.: návazná diskuse ,,Být zodpovědný“

3 min.: reflexe, rozloučení

Přísloví:
1. Skupina:Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
2. Skupina:Jak zaseješ, tak sklidíš.
3. Skupina:Kdo seje vítr sklidí bouři.
„Uhodli jste přísloví? Ztvárnili by jste ho jinak?“

Námět pro diskusi: Být zodpovědný
• Má vše co děláme následky?
• Je možné následky toho, co se chystáme udělat, předvídat?
• Pokud ano jsme zodpovědní za vše, co se pak stane?
• Pokud ne, jsme pak za něco zodpovědní?
• Co znamená uznat svou chybu? Je dobré uznat svou chybu?
• Co znamená přijmout odpovědnost? Je dobré přijmout odpovědnost?
• Jaký je rozdíl mezi někým, kdo je zodpovědný, a někým, kdo není?
• Můžeme zodpovídat za jednání někoho druhého?
• Je možné chovat se zodpovědně a přitom se dopouštět špatností?

(Laurendeau 2011b, upraveno)

Průběh: Třída byla téměř celá, v první výukové hodině byli žáci nesoustředění, neposlouchali p. učitelku a bavili se mezi sebou. Téma závislostí přijímali velmi vlažně!? Poté následovalo první cvičení, , viz. časová dotace a jeden žák pak přednesl svoje myšlenky-krátce a více méně nesouvislé k tématu. Museli jsme je z počátku velmi pobízet, aby se zapojili a reagovali. Následovala dramatizace přísloví, která se vydařila, žáci přišli na dalších 5 přísloví, která znamenají skoro totéž a uvědomili si, že hovoříme o podobných věcech. Potom jsme diskutovali o otázkách, které jsme si četli a o těch, které vyšly z diskuse. Opět byl účasten žák, který verbálně přesahuje ostatní a také toho velmi využívá. Tentokrát byl trochu klidnější, přesto na sebe upozorňoval a snažil se vést sám diskusi žáků.

Podařilo se: Podle mého názoru se nám podařilo trochu lépe reagovat na našeho ,,mluvku“ a více začlenit ostatní do diskuse. Je dobré, že si žáci zvykli na závěrečnou reflexi a je, aspoň pro některé, ,,samozřejmostí“. Za malé vítězství považuji, že jsme při odpoledním vyučování neskončili se zvoněním, žáci seděli dál a v klidu jsme dokončili reflexi hodiny. Je vidět posun, jak se žáci více zapojují a díky tomu, že se známe lépe, víme, koho je potřeba pobídnout, naladit a povzbudit. A na druhé straně, se snažíme uklidnit( ,,spíše ukočírovat“) našeho ,,mluvku“. Za sebe musím říct, že když není přítomen, hodiny probíhají podstatně lépe a jsou daleko kreativnější a žáci komunikativnější.

Nepodařilo se: Začlenit všechny do diskuse a přimět je k úvaze. Někteří na otázku neumí reagovat a buď jen zakroutí hlavou, nebo řeknou, že neví, nebo opakují myšlenku souseda…
: Udržet příjemnou a kreativní náladu jako, když je nás méně.
_________________
Peetrs
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Edita Mečířová Tobi



Založen(a): 9.12.2013
Příspěvky: 9
Město: Lipanovice (okr. ČB)

PříspěvekZaslal(a): 19. 03. 2014 20:37:16    Předmět: Citovat

ZŠ Dobrá Voda 9. třída, 13.3. 2014 ,( 10 a 11. hodina)

Téma hodiny konflikt na Ukrajině

Cíl: V návaznosti na předchozí vyučovací hodinu o zodpovědnosti podle knihy Filosofický dialog jako cesta k prevenci násilí/Bauman, P., reflexe souvislostí a spojitostí při činech a chování, které si člověk ne/uvědomuje…a činí. v tématu konfliktu
osobnostní výchova

Časová dotace: : 2x 45 minut (1x 45 min. konflikt.. viz. výše, 1x 45 téma osobnostní výchova))

2 min.: přivítání

5 min.: rozhovor k tématu předchozí vyučovací hodiny, co je zaujalo…

8 min.: Teorie konfliktu, fakta , mýty, strategie,...

30 min.: diskuse k tématu s ohledem na obdobné situace v minulosti...




5 min. - teorie osobnostní výchovy, pojem jako takový, techniky metody, cíle, ... provázanost s jinými obory lidské činnosti.

30 min. Transsibiřský expres dle metodiky kurzu P4C... (každý za sebe, rozdělení do dvou skupin, společná shoda..)

10 min - závěrečná reflexe

5 min - přesčas Smile - rozloučení



Průběh: Na žádost pan učitelky jsme desátou hodinu věnovali tématu krize na Ukrajině...Třída byla téměř kompletní v první výukové hodině byli žáci soustředění, poslouchali se zaujetím a bylo vidět, že chápou tíži daného tématu. Snad i vzhledem k tomu byla diskuse na téma věcná, emotivní a citlivá. zapojili se všichni. Diskutovali, rozvíjeli téma i se vraceli k původním myšlenkám. Pod tíhou tématu jsme se nedočkali ani obvyklých frází a vtípků.
Druhou hodinu jsme se snažili postupovat dle plánu a naše společné setkávání zakončit v hodině o osobní výchově (dle výukového plánu). Shodou okolností jsme připravili aktivitu Transsibiřský expres...

Na žácích bylo vidět uvolnění od předešlého "těžkého" tématu, pracovali radostně a ochotně...
Následná reflexe byla podnětná a až dojemná...



Nepodařilo se: Udělat ze skupiny 100% fungující celek. nepodařilo se ani v některých tématech zbavit žáky povrchnosti a hulvátství. Nepodařilo se aby třída nebyla pod vlivem a mnohdy i ve vleku jednoho alfažáka, jenž všechny "převálcuje".

Podařilo se: Mnohé. Posun u žáků deváté třídy je obrovský. Mnohému se naučili, mnohé naučili nás. Komunikují, myslí, jsou vstřícní, neskákají si do řeči. Naprosto vymizel posměch za jakýkoli názor. Každý je, pokud je mu dán prostor, vyslyšen.

Závěr: práce s touto třídou je velmi obtížná. Mnohdy jsme si opravdu "sáhli..."
Stejně tak to mají všichni vyučující.
Plány do budoucna mají a tak jsme se s nimi i rozloučili a nezbývá než jim přát jen vše dobré...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Druhý stupeň ZŠ / Nižší ročníky gymnázií Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign