Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Isabela Houdková
Založen(a): 5.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 31. 12. 2013 08:09:43 Předmět: 2013/2014 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Nerudova - Isabela |
|
|
VI. setkání – 15.11.2013
Věk dětí: 7 – 8 let (2. třída)
Počet dětí: 13
Cíl: Nemocnice pro panenky – pokračování četby textu z min. roku
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení filosofie (5 min.)
- Nemocnice pro panenky (15 min.)
- Otázky a odpovědi (15 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení filosofie (5 min.)
- Nemocnice pro panenky (10 min.)
- Otázky a odpovědi (20 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Co se podařilo:
- držet se tématu
- samostatná diskuze dětí mezi sebou
Co se nepodařilo:
Otázky a odpovědi:
Proč dal tatínek na stůl 2 svíčky? Protože: by se na dort nevešly; měli málo peněz; svíčky došly
Proč šel natrhat ty květiny? Aby to vypadalo hezky, slavnostně.
Proč tam tatínek nedal menší ubrousky?
Postřehy:
Děti jsou vyzvány, aby vedly diskuzi samy. Ten kdo se vyjádřil, dává slovo dalšímu, kdo se hlásí.
„Čísla se mohou dělat ze šlehačky.“ – „Ale jak je zapálí?“ – „To se nemusí!“ – „Dospělí můžou mít jen buchtu.“
Od otázky týkající se počtu svíček se děti dostávají k otázce smyslu jejich umístění.
Oblíbený závěr hodiny: děti vybírají ze svého středu toho, kdo si to dnes nejvíc zasloužil – svá rozhodnutí odůvodňují. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Isabela Houdková
Založen(a): 5.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 31. 12. 2013 08:11:46 Předmět: ZPRÁVA Z PRAXE - ZŠ Nerudova - Isabela |
|
|
VII. setkání – 22.11.2013
Věk dětí: 7 – 8 let (2. třída)
Počet dětí: 11
Cíl: Myšlenková mapa
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení filosofie (5 min.)
- příběh a myšlenková mapa (15 min.)
- otázky a odpovědi (15 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Skutečná časová dotace 50 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení filosofie (5 min.)
- příběh a myšlenková mapa (25 min.)
- otázky a odpovědi (10 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Co se podařilo:
- nakreslit myšlenkovou mapu a vytvořit příběh o stromu, větru, zvířátkách a drakovi, o úkolech, který je třeba cestou splnit, o klíčích a tajence, kterou musíme vyluštit
Co se nepodařilo:
- zapojit všechny děti
Otázky :
V čem spočívá síla větru?
Co je to síla?
Co znamená mnoho?
Je drak zvíře? Pokud ano, jsou všechna zvířata draci?
Pocházíme z opice?
Postřehy:
Řešíme vítr, jeho sílu i množství lístků, které odnáší ze stromu, pak podobnosti a rozdíly mezi zvířaty a drakem. „Drak ani zvířata nemluví jako člověk, drak plive oheň.“ – „Člověk je savec, lidi jsou napůl zvířata.“- „Máš pro toto své tvrzení nějaký důkaz?“ – „Byli jsme opice“ – Viktorka: „Já bych spíš odporovala. Neandrtálci byli z opice, ale my jsme už v bříšku byli lidi, ale malinkatý.“ – „Já mám důkaz! Kniha u dědy. Byli jsme opice a pak jsme měli oštěpy.“
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Isabela Houdková
Založen(a): 5.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 31. 12. 2013 08:13:06 Předmět: ZPRÁVA Z PRAXE - ZŠ Nerudova - Isabela |
|
|
VIII. setkání – 29.11.2013
Věk dětí: 7 – 8 let (2. třída)
Počet dětí: 13
Cíl: Povídání o vodě (děti chodí na plavání)
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení (5 min.)
- povídání o vodě (15 min.)
- otázky a odpovědi (15 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Skutečná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení (5 min.)
- povídání o vodě (15 min.)
- otázky a odpovědi (15 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Co se podařilo:
- Děti diskutují nejen sami mezi sebou, ale Anetka oponuje Vlaďce – bere jí jako filozofa sobě rovného.
Co se nepodařilo:
Otázky a odpovědi:
Jaká byla dnes voda?
Postřehy:
Někomu přišla studená, jinému teplá, pohodlná, trochu příjemná…Viktorka má hned několik odpovědí – míček – každý jedno slovo pro vodu – Tomáš neví – děti mu pomáhají najít odpověď – pak několik přívlastků, které již byly zopakoval a vzápětí ho napadl nový – dostal se ve svém uvažování hlouběji.
Viki má pocit, že nás Anetka odvádí od tématu. Vadí jí, že používá slovo „ještě“. „Když člověk mluví pořád o té samé věci, neříká ještě.“ Dan:“Ty jsi, Viki, co když chtěla ještě něco říct, ale ty jsi ji nenechala domluvit!“. Viki: „ale“ – děti se dohadují a Anetka naznačuje TIME. Ostatní hodnotí jejich komunikaci:
- „Mně se líbilo, jak se rozjely.“
- „…jak Viki řešila ještě“
- „Viki je moc chytrá, Anetka moc přemýšlela.“
- „U Dana se mi líbilo, jak říkal něco Viktorce.“
Přicházejí třeťáci, jsou zvědaví, zapojují se. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Isabela Houdková
Založen(a): 5.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 31. 12. 2013 08:14:35 Předmět: ZPRÁVA Z PRAXE - ZŠ Nerudova - Isabela |
|
|
IX. setkání – 6.12.2013
Věk dětí: 7 – 8 let (2. třída)
Počet dětí: 12
Cíl: Zamyšlení na téma odvaha
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení hodiny (5 min.)
- pohádka o odvaze (15 min.)
- otázky a odpovědi (15 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Skutečná časová dotace 20 minut :
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- zahájení hodiny (5 min.)
- pohádka o odvaze (15 min.)
- otázky a odpovědi (20 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Co se podařilo:
- zapojit všechny děti do diskuze
Co se nepodařilo:
- dodržet vymezený čas
Otázky:
Co je to odvaha?
Co je to strach?
Je důležitý strach?
Může i bojácný člověk konat odvážné skutky?
Postřehy:
Potřebovali bychom více času, děti se potřebují podělit o své zážitky s odvahou, ale vzhledem k omezené časové dotaci je třeba diskuzi opakovaně přerušit, abychom se posunuli dál.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Isabela Houdková
Založen(a): 5.10.2012 Příspěvky: 20 Město: České Budějovice
|
Zaslal(a): 31. 12. 2013 08:16:46 Předmět: ZPRÁVA Z PRAXE - ZŠ Nerudova - Isabela |
|
|
X. setkání – 13.12.2013
Věk dětí: 7 – 8 let (2. třída)
Počet dětí: 12
Cíl: Zamyšlení nad významem Vánoc pro každého z nás.
Plánovaná časová dotace 45 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- pravidelné zahajovací rituály (5 minut)
- 1. aktivita – asociace ke slovu Vánoce (20 min.)
- Shrnutí a diskuse (10 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Skutečná časová dotace 55 minut:
- příprava učebny na filosofii (5 min.)
- pravidelné zahajovací rituály (5 minut)
- 1. aktivita – asociace ke slovu Vánoce (20 min.)
- Shrnutí a diskuse (20 min.)
- ukončení hodiny a rozloučení (5 minut)
Co se podařilo:
- navodit vánoční atmosféru
- zapojit všechny děti, i ty méně výřečné
- přimět děti, aby diskutovaly mezi sebou a odůvodňovaly své názory a tvrzení, uváděly příklady, oponovaly a v důsledku diskuze i díky autokorekci měnily názor
- dokázat si svůj názor obhájit, pokud pramení z mého hlubokého přesvědčení
- dotknout se i jiného tématu, ale včas vrátit skupinu zpět
Co se nepodařilo:
- dokončit hodinu včas
Otázky:
Co pro tebe znamenají Vánoce?
Patří miska salátu pod vánoční stromeček?
Je dobrá zkoušet věci, které vypadají pošetile?
Co by si asi přáli pod stromeček děti, které nemají nic?
Co je o Vánocích nejdůležitější?
Postřehy: Vánoce jedním slovem, nejvíc se opakovala slova stromeček, spolu, rodina. Děti vedou samostatně diskuzi, Bertík se uchechtl – skupina řeší proč – zda tím nemohl někoho urazit. Mezi věcmi, které děti pomyslně umisťují pod stromeček, se objevuje i salát a ten se stává předmětem další diskuse. Děti jsou opakovaně vyzvány, ať diskutují mezi sebou. Anetka míní, že by měl někdo z nich diskuzi řídit a skupina ji jmenuje šéfem. Skupina dospívá k názoru, že salát nepatří pod stromeček, stejného názoru je po diskuzi i Anika, která původně salát pod stromeček pomyslně umístila. Reakce: „Proč to říkáš, když si sama řekla, že tam patří?“ – Autokorekce: Já jsem se trochu spletla, chtěla jsem říct koledy, trochu mi to ujelo.“ Vracíme se k salátu pod stromečkem (argumenty proti: začal by hořet od svíčky, napadalo by do něj jehličí, tatínek by se zlobil.) Domlouváme se, že si letos dáme všichni misku salátu pod stromečkem a zkusíme to rodičům odůvodnit. Budeme při tom myslet na děti, které mají i o Vánocích hlad. Děti radí kamarádovi, který na to nemá odvahu: „Řekni tatínkovi, že jsme si o tom povídali na filosofii.“ – „To nemůžu, tatínek nemá filosofii rád.“ - „Tak mu o filosofii neříkej.“ – „Ale on nechce lhát tatínkovi.“ – „Dej salát pod stromeček Ježíškovi.“ – „To má háček, Ježíšek jí cukr.“
Na závěr schůzky jsme si všichni zacinkali malými zvonečky a něco si přáli. Popřáli jsme si pěkné Vánoce. Těšíme se na příští filosofii 10.1.2014.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|