Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Dukelská - Aneta, Eva

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 16. 11. 2012 20:52:33    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - ZŠ Dukelská - Aneta, Eva Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Vlková



Založen(a): 8.1.2013
Příspěvky: 5
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2013 15:17:18    Předmět: Citovat

22.10.2012
1.schůzka, 10 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Seznámení se s činností filozofie pro děti, úvodní četba z knihy Nemocnice pro panenky
Cíl: Představení filozofie pro děti
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - představení se v kroužku - Klubíčko (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 1. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze o panenkách, jejich formě, tvaru a dětské představivosti (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - představení se v kroužku - Klubíčko (15 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 1. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (2min.)
diskuze o panenkách, jejich formě, tvaru a dětské představivosti (15min.)
konečná hra - Krásný den (1min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujetí dětí ke hře
udržet pozornost chlapců ->nakonec se podařilo

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
udržet pozornost chlapců ->nakonec se podařilo
zapamatovat si jména -> cedulky
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Mohou mít i kluci panenky?
Smáli bychom se někomu, kdo by si do třídy přinesl hračku? Proč ano/ ne?
Co je opravdické?
Závěr:
První schůzka se nám líbila. I když jsme z ní měly velké obavy, nakonec dopadla téměř dle našich představ.

29.10.2012
2.schůzka, 10 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Četba z knihy Nemocnice pro panenky
Cíl: Rozvinout v dětech filozofické myšlení
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – asociace - věci kolem nás (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 2. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (3 min.)
počáteční hra - asociace - věci kolem nás (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 2. (12 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (2min.)
diskuze nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (1min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujetí dětí ke hře
děti jsou schopny si navzájem naslouchat

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
pozdní příchod dětí cca 2.min.
občasné skákání do řeči
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Zachovala se maminka v příběhu správně?
Co je správné chování?
Jak reagují moji rodiče?
Závěr: 
Druhá schůzka se vydařila. Děti se snažily spolupracovat a vzájemně se doplňovat, až na mírné skákání si do řeči, ale to jsme zvládly korigovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Vlková



Založen(a): 8.1.2013
Příspěvky: 5
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2013 15:19:18    Předmět: Citovat

5.11.2012
3.schůzka, 8 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Já a moje rodina
Cíl: Volně rozvinout diskuzi nad tématem z minulého příběhu
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – elektrický proud – děti posílají signál ručním kontaktem (5 min.)
připomenutí příběhu z minulé hodiny - povídání (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (3 min.)
diskuze nad mou rodinou (20 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (1 min.)
počáteční hra – elektrický proud – děti posílají signál ručním kontaktem (8 min.)
připomenutí příběhu z minulé hodiny - povídání (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (2 min.)
diskuze nad mou rodinou (25 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děti měly velkou radost z vyprávění o své rodině a předháněly se v příbězích

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Víš, co dělají tvoji rodiče?
Lhali jste někdy svému tatínkovi/mamince?
Proč mám rád/a svoji rodinu?
Závěr: 
Třetí schůzka nás velice překvapila, jelikož jsme zjistily, že spoustu dětí vůbec neví, co jejich rodiče dělají jak v práci, tak i doma.



12.11.2012
4.schůzka, 7 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Čtení příběhu z knihy Nemocnice pro panenky– Kapitola 3.
Cíl: Zjistit dětský pohled na lež
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – Kompot – děti jsou rozděleny na ovoce a mění své pozice na vyzvání (10 min.)
čtení příběhu (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (3 min.)
diskuze nad Kapitolou 3. (20 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – Kompot – děti jsou rozděleny na ovoce a mění své pozice na vyzvání (15 min.)
čtení příběhu (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (3 min.)
diskuze nad Kapitolou 3. (20 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děti byly nadšené ze hry, kterou jsme zvolily

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
diskuze vázla, děti se občas ztrácely a neposlouchaly se
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Uměl Kulíšek opravdu mluvit ?
Proč si Katka panenku nevzala ven, když nechtěla, aby si s ní někdo hrál?
Proč Saša lhal?
Proč pan učitel neřekl, že Katka neřekla, že nechce, aby si panenkou někdo hrál?
Závěr: 
Na čtvrté schůzce jsme lehce bojovaly s komunikačními schopnostmi dětí. Jelikož se nám stále mění osazenstvo dětí, je to náročné. Vymýšlení otázek se jim dařilo, ale následná diskuze vázla.




19.11.2012
5.schůzka, 3 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.třída) (čtvrťáci chodí na plavání)
Téma: Čtení příběhu z knihy Nemocnice pro panenky - Kapitola 4.
Cíl: Jaký je rozdíl mezi tím, když je někdo krásný, hezký nebo skvělý?
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra - Na klepanou -Všichni se posadí kolem stolu a vedoucí říká povely, podle nichž se hráči řídí:. klepat - všichni klepají prsty o stůl, klid - všichni dají ruce na stůl,dolů - všichni dají ruce pod stůl. Vedoucí sám předvádí jiný pokyn, než řekl. Kdo se splete nebo opozdí, vypadává (15 min.)
čtení příběhu (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (3 min.)
diskuze nad Kapitolou 4. (15 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra - Na klepanou -Všichni se posadí kolem stolu a vedoucí říká povely, podle nichž se hráči řídí:. klepat - všichni klepají prsty o stůl, klid - všichni dají ruce na stůl,dolů - všichni dají ruce pod stůl. Vedoucí sám předvádí jiný pokyn, než řekl. Kdo se splete nebo opozdí, vypadává (15 min.)
čtení příběhu (20 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (2 min.)
diskuze nad Kapitolou 4. (10 min.) -> pokračování další hodinu
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děvčata se vzájemně poslouchala, jelikož jich bylo málo
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny. Jelikož byl příběh dlouhý a k dispozici byla pouze 3 děvčata, příběh jsme četly o mnoho déle, než jsme plánovaly.
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Proč všichni lidé nevypadají stejně?
Jak by to vypadalo, kdybychom všichni vypadali stejně?
Závěr: 
Na páté schůzce jsme byly překvapeny nízkým počtem účastníku, ale jak jsme se dozvěděly, mají program a zbytek to nebaví.




26.11.2012
6.schůzka, 3 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.třída) (čtvrťáci chodí na plavání)
Téma: Čtení příběhu z knihy Nemocnice pro panenky - Kapitola 4.- pokračování
Cíl: Jaký je rozdíl mezi tím, když je někdo krásný, hezký nebo skvělý? pokračování
Začátek: pondělí 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – pantomima – losování zaměstnání a následné předvedení (15 min.)
připomenutí příběhu (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (2 min.)
diskuze nad Kapitolou 4. (15 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra - pantomima – losování zaměstnání a následné předvedení (10 min.)
připomenutí příběhu (5 min.)
prostor pro děti k zamyšlení (4 min.)
diskuze nad Kapitolou 4. (25 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děvčata se vzájemně poslouchala, jelikož jich bylo málo
velmi se rozpovídala oproti jiným hodinám
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Co je vlastně krásné?
Už jste někoho urazily jen proto, že se vám nelíbil?
Napadají vás důvody, proč jsou na sebe lidé zlí?
Závěr: 
Šestá schůzka byla celkem vydařená. Děvčata s námi komunikovala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Vlková



Založen(a): 8.1.2013
Příspěvky: 5
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 10. 01. 2013 16:14:58    Předmět: Citovat

3.12.2012
7.schůzka, 5 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Mikuláš a čerti
Cíl: Zasvětit děti do světa mikuláše a čertů
Začátek: pondělí 7.00 hod.

Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - básničky o mikuláši a čertu (10 min.)
čtení povídky Čert a Mikuláš (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze o povídce a sdělování zážitku dětí (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - básničky o mikuláši a čertu (15 min.)
čtení povídky Čert a Mikuláš (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (8min.)
diskuze o povídce a sdělování zážitku dětí (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děti nadšeně spolupracovali
zaujetí tématem

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
umlčet Elišku

Otázky, které v diskuzi zazněly:
Jsou čerti opravdoví?
Věříte na čerty?
Kde bydlí čert Mikuláš a anděl?
Kde se vzala andělovi hvězda na čele?
Závěr:
Dětem se z hodiny nechtělo vůbec odejít, chtěli si povídat dál. Hodnotili bychom tuto hodinu jako jednu z nejvydařenějších.


10.12.2012
8.schůzka, 3 děti z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.třída)
Téma: Četba z knihy Nemocnice pro panenky - Kapitola 5.
Cíl: Jak se pozná kdo je a kdo není příbuzný?
Začátek: pondělí 7.00 hod.

Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - slovní fotbal - pro rozproudění mozkových buněk (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 5. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze o narozeninách, kdo je a kdo není příbuzný (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - slovní fotbal - pro rozproudění mozkových buněk (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 5. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze o narozeninách, kdo je a kdo není příbuzný (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Co se povedlo:
dodržet plán hodiny i časový
zazpívat si narozeninovou písničku

Co se nepovedlo:
Eliška nám horečně chtěla sdělit kolik členů má její rodina a jak se jmenují, bohužel pro ostatní děti nedala se umlčet, má jich opravdu spoustu

Otázky, které v diskuzi zazněly:
Jak se pozná kdo je a kdo není příbuzný?

K čemu jsou nemocnice dobré?

Je dobré být v nemocnici?
Co je shodná hlava?

Závěr:
Poprvé se nám podařilo dodržet časový plán. Jinak vše porbíhalo bez problémů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Vlková



Založen(a): 8.1.2013
Příspěvky: 5
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2013 09:23:09    Předmět: Citovat

17.12.2012
9.schůzka, 3 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.třída) (čtvrťáci chodí na plavání)
Téma: Vánoce a jejich zvyklosti
Cíl: Navodit Vánoční atmosféru, odpočinek od náročných otázek
Začátek: pondělí 7.00 hod.

Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra - poznávání předmětů hmatem (10 min.)
Čtení pohádky O paní Zimě (15 min.)
diskuze nad Vánoci a jejich tradicemi (20 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra - poznávání předmětů hmatem (5 min.)
Čtení pohádky O paní Zimě (10 min.)
diskuze nad Vánoci a jejich tradicemi (30 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
vánoční téma bylo vítané, děvčata byla nadšená a tedy se nám skoro nepodařilo hodinu ukončit

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Jak vypadá Ježíšek?
Co si přeji pod stromeček?
Jaké tradice dodržujeme v rodině?

Závěr:
Vánoční schůzka byla velice milá, ale překvapilo nás, že osmi letá děvčátka by nejraději pod stromečkem našla 100 000Kč. Když jsme se ptaly, co by s penězi dělaly, řekly že neví. Zajímavé je také to, že Ježíšek podle Elišky byl výrazně podobný Santa Klausovi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eva Vlková



Založen(a): 8.1.2013
Příspěvky: 5
Město: Praha

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2013 09:37:28    Předmět: Citovat

7.1.2013
10.schůzka, 3 děti z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.třída)
Téma: Pokračování z minulé hodiny z Kapitoly 5. v knize Nemocnice pro panenky
Cíl:Reflexe dětí na celou knihu Nemocnice pro panenky
Začátek: pondělí 7.00 hod.

Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra - Hádej, kdo jsem? (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 5. pokračování (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuze o narozeninách, kdo je a kdo není příbuzný dokončení + reflexe (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (1 min.)
počáteční hra - Hádej, kdo jsem? (10 min.)
čtení z knihy Nemocnice pro panenky – Kapitola 5. pokračování (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (4min.)
diskuze o narozeninách, kdo je a kdo není příbuzný dokončení + reflexe (25min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)

Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zpětná vazba od dětí

Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny

Otázky, které v diskuzi zazněly:
Jak se pozná kdo je a kdo není příbuzný?

K čemu jsou nemocnice dobré?

Je dobré být v nemocnici?
Co je shodná hlava?
- vraceli jsme se k otázkám z hodiny č.8
Kdo napsal tuto knížku?
Proč nejsou v knížce obrázky?

Závěr:
Celkově jsme s praxí spokojeny, až na malý počet účastníků. Děti jsou vztřícné a chtějí se dozvídat nové věci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 09. 2013 20:05:10    Předmět: Citovat

19.2.2013
11.schůzka, 7 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Bajka O vráně a lišce
Cíl:Zjistit, zda děti poznají z bajky ponaučení
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – hledání sýra (10 min.)
čtení bajky O vráně a lišce. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – hledání sýra (10 min.)
čtení bajky O vráně a lišce. (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (20min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujetí dětí ke hře
bylo vidět, že je čtení příběhu bavilo
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné skákání do řeči
zapamatování si jmen dětí
Otázky, které v diskusi zazněly:
Oni vrány zpívají?
Proč si liška nenašla svůj sýr?
Vrány jí sýr?
Závěr: Myslíme si, že si na nás děti začínají zvykat a jsou otevřenější. Nejvíce nás potěšilo,
když přicházela Barča do družiny a volala na nás abychom ještě nezavíraly dveře, že chce
taky na filozofii. To bereme asi jako jeden z větších úspěchů.

26.2.2013
12.schůzka, 7 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Život
CílRazzřiblížit dětem náš život
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
pouštění části seriálu Byl jednou jeden život- Dýchání (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (20min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
pouštění části seriálu Byl jednou jeden život- Dýchání (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (30 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujmout děti videem
plynulá diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné skákání do řeči
zapamatování si jmen dětí
Otázky, které v diskusi zazněly:
Myslíte si, že jsme ve vesmíru sami?
A marťani mají taky plíce?
Odkud se vzal člověk?
Závěr: Děti byly videem nadšeny a bylo vidět, že příběhy Byl jednou jeden život znají.
Video přineslo celkové oživení hodiny a téma Život je velmi bavil.

5.3.2013
13.schůzka, 6 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: O dvou pekařích
Cíl:Jaké plyne ponaučení z příběhu
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – slovní fotbal (10 min.)
pouštění relaxační hudby a čtení příběhu O dvou pekařích (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – slovní fotbal (5 min.)
pouštění relaxační hudby a čtení příběhu O dvou pekařích (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (20 min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujmout děti
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
děti občas odbíhaly od tématu
zapamatování si jmen dětí
Otázky, které v diskusi zazněly:
Co to jsou křížaly?
Je správné být poctivý a nemít takový úspěch, nebo šidit lidi a mít víc?
Proč má Barča každou botu jinou?
Závěr: Tato hodina byla díky relaxační hudbě klidná, pohodová a odpočinková. Nejvíce
jsme se nasmáli, když nám Eliška řekla, že křížaly jsou trička sušená na topení.

12.3.2013
14.schůzka, 5 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Hudba
Cíl:Rozvinout v dětech cit k hudbě
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – pouštění zvuků různých hudebních nástrojů (10 min.)
čtení příběhu Cvrček a housličky (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – pouštění zvuků různých hudebních nástrojů (10 min.)
čtení příběhu Cvrček a housličky (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
dodržet časový plán hodiny
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
děti občas odbíhaly od tématu
zapamatování si jmen dětí
Otázky, které v diskusi zazněly:
Co to je basa?
A proč hraje na housle?
Paní učitelko můžu jít na záchod?
Závěr: Podařilo se nám dodržet časový plán hodiny, což se nám moc často nestává.

19.3.2013
15.schůzka, 7 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Lupiči a zloději
Cíl:Varovat děti před lupiči a zloději
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Na vraha (Děti sedí, koukají na sebe a vrah musí na ostatní nepozorovaně
mrknout, tím je zabije (10 min)
čtení příběhu Lotrando a Zubejda –část Hlavně chlapče nepracuj (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Na vraha (10 min.)
čtení příběhu Lotrando a Zubejda –část Hlavně chlapče nepracuj (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujmout děti příběhem z pohádky, kterou dobře znají
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné překřikování
zapamatování si jmen dětí
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Může být zloděj hodný?
Zubejda neměla zuby?
Loupežnice jsou taky?
Závěr: Vzhledem k tomu, že naše začáteční hra má poněkud drastický název, bály jsme se,
jak na ni budou děti reagovat. Děti ji ovšem hrály s velkou vervou. Na podobné názvy jsou
asi zvyklé z počítačových her. Jinak jsme zaznamenaly, že čím více je dětem téma bližší, tím
více se překřikují.

26.3.2013
16.schůzka, 8 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Šťastný princ
Cíl: Seznámit děti s pojmem sobeckost a jaké následky může přinést
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Ovocný koš (děti jsou určená ovoce a mění si místa podle toho, co jsou za
ovoce, když se řekne ovocný koš, mění se všichni) (10 min)
čtení příběhu z knihy Šťastný princ - Sobecký obr (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – Ovocný koš (15 min.)
čtení příběhu z knihy Šťastný princ - Sobecký obr (12 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (3min.)
diskuse nad příběhem (20min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zaujmout děti příběhem z pohádky
děti pochopily co tím příběh chtěl říct
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné překřikování
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Co to znamená být sobecký? Myslíte si že je to hezké nebo ne?
Myslíte si, že by jste měli kamarády kdyby jste byli sobečští? Proč?
Proč tam ten obr děti nepustil?
Proč je tam nakonec pustil?
Závěr: Děti téma zaujalo, občas odbíhaly od tématu vypávěním o spolužácích, kteří jsou
sobečtí, ale podařilo se nám je vždy nějak usměrnit zpět k přemýšlením nad tím, proč obr
(lidé) takové věci dělájí. Na začátku je velmi bavila hra.

2.4.2013
17.schůzka, 7 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: O pejskovi a kočičce, jak vařili dort.
Cíl: Poučit děti jak je důležité se umět domluvit
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (3 min.)
počáteční hra – Džungle (viz poslední strana. Hra se dětem tak líbila že nechtěli přestat -
tedy přidávám pro inspiraci) (10 min)
čtení příběhu O pejskovi a kočičce - Jak si dělali dort (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (3 min.)
počáteční hra – Džungle (20 min.)
čtení příběhu O pejskovi a kočičce - Jak si dělali dort (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (2min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (1min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děti pohádku znají, a tedy o ní měly co říct a přemýšlelo se jim lépe
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Proč se dělá někomu dort?
Proč se nedomluvili? (líbilo se nám, že o tom děti takto začaly uvažovat samy)
Je týmová práce důležitá?
Závěr: Z dnešní hodiny si měly děti odnést ponaučení, jak je důležité se umět domluvit a
dělat kompromisy.

9.4.2013
18.schůzka, 5 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Příběh Shreka
Cíl:Poučit děti o tom, že krása není vůbec důležitá, ale že je důležité to, jaký člověk je.
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Jeřáb (Otevřený sešit se postaví jako stříška na zem. Děti se k němu postaví
a chytí jednou rukou za zády za kotník opačné nohy. Poté se snaží předklonit a sebrat v
zubech sešit, aniž by se přitom dotkly země jinou částí těla) (5 min)
čtení příběhu o Shrekovi (dosti zkráceně) (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (1min.)
počáteční hra – Jeřáb (10 min.)
čtení příběhu o Shrekovi (dosti zkráceně) (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (20 min.)
konečná hra - Krásný den (1min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
zapojit všechny do diskuse
split naše cíle
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné překřikování
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Co je to krása?
Co je to dobrá povaha?
Závěr: Dětem se líbila aktivita na začátku. Jelikož se to nikomu nepodařilo, moc jsme se
nasmáli. O příběhu, a o tom jak se nemá hodnotit podle vzhledu, ale podle povahy, děti
poučené již byli a tedy se spolu prý kamarádí (moc jim to nevěříme).

16.4.2013
19.schůzka, 4 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Dařbuján a Pandrhola
Cíl: Poučit děti o tom, že být lakomý a nenasytný se nevyplácí
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – Kimova hra (10min)
čtení úryvku z knížky Dařbuján a Pandrhola (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (2 min.)
počáteční hra – Kimova hra (10 min.)
čtení úryvku z knížky Dařbuján a Pandrhola (15 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
konečná hra - Krásný den (2min.)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
dodržet časový plán hodiny
zaujmout děti příběhem z pohádky, kterou dobře znají
zapojit všechny do diskuse
neodbíhat od tématu
Co se nepovedlo:
všechno se vydařilo
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Co je to být lakomý?
Proč je Pandrhola tak lakomý?
Kdo je to smrťák?
Závěr: Tato hodina byla pro nás jak ukázková. Děti byly ukázněné, nepřekřikovaly se,
naslouchaly si. Bylo to asi také tím, že byly jen čtyři.

22.4.2013
20.schůzka, 5 dětí z ranní družiny ZŠ Dukelská (2.- 4.třída)
Téma: Jak se vidíme? Co je to být osamělý?
Cíl: Naučit popsat sebe a kamarády. Jak se chovat s cizími lidmi - rizika
Začátek: úterý 7.00 hod.
Plánovaná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Hra v kruhu - popis kamaráda, kterého nevidíme (10 min.)
četba z knihy Saša a Markétka - 4. a 5. kapitola (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (15min.)
rozloučení (2 min)
Skutečná časová dotace:
seznámení dětí s tématem (5 min.)
počáteční hra – Hra v kruhu - popis kamaráda kterého nevidíme (5 min.)
četba z knihy Saša a Markétka - 4. a 5. kapitola (10 min.)
prostor pro děti k zamyšlení nad příběhem (5min.)
diskuse nad příběhem (20min.)
rozloučení (2 min)
Co se povedlo:
dodržet plán hodiny
děti se hezky rozpovídali
zapojit všechny do diskuse
Co se nepovedlo:
dodržet časový plán hodiny
občasné překřikování
děti občas odbíhaly od tématu
Otázky, které v diskuzi zazněly:
Proč jsou někteří lidé zlí?
Myslíte si, že když je můra malá tak jí můžeme ubližovat?
Myslíte si, že zvířátka vnímají?
Závěr: Myslíme si, že se nám poslední hodina vydařila. Děti se nám rozmluvily a líbilo se
nám, že chtěly ve čtení pokračovat. Praxi bychom zhodnotily jako vydařenou. Bylo vidět,
že děti hodiny bavily a měly smysl.
Džungle - u stolu - na desku stolu nakreslíme tužkou kruh o průměru asi 20-30 cm. -Jde
pak dobře umýt i ze svátečního stolu:-) V kruhu je džungle. Každý hráč si vybere jedno
zvíře a to mu napíšeme tiskacími písmeny na hřbet ruky. Každý dá svou označenou ruku do
džungle tak, aby byla po zápěstí uvnitř, dlaň na desce stolu. Vedoucí hry říká: "Noc se blíží,
džunglí se plíží..." a jmenuje nějaké zvíře, které ho napadne. Pokud to zvíře má někdo
napsané na své ruce (každé zvíře má jen jeden hráč), tak chytá plácáním ostatní zvířata dřív,
než "utečou" z kruhu posunutím ruky. Pokud to zvíře nikdo na ruce nemá, nesmí utéct z
kruhu! Za každou chybu píšeme na hřbet ruky tomu, kdo to popletl, jednu svislou čáru. Na
konci hry spočítáme, kdo jich má nejmíň, ten je vítěz. (Hru vedoucí zpestřuje tím, že kromě
zvířat říká také např., "noc se blíží, džunglí se blíží... paní učitelka!" apod.) U téhle hry je
vždycky veselo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign