Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - M. Vožice - Petra

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 25. 10. 2012 09:39:49    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - M. Vožice - Petra Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2012 15:22:06    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 17. října 2012, první setkání

Organizace: ŠD
Věk. skupina: 6-8 let
Počet dětí: 14
Časová dotace: 45 min. , od 12h-12.45

Cíl : seznámení s Filozofií pro děti, četba z knihy Nemocnice pro panenky

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s filozofií pro děti - 5 min.
- stanovení pravidel a sdělení co nás čeká 5 min.
- četba z knihy Nemocnice pro panenky- 5 min.
- sepsání otázek a jejich přečtení 8 min.
- diskuze nad vybranou otázkou - 15 min.
- hodnocení diskuze - 5 min.

Skutečná časová dotace:

- přivítání - 2 min.
- seznámení s filozofií pro děti - 5 min.
- stanovení pravidel a sdělení co nás čeká 5 min.
- četba z knihy Nemocnice pro panenky- 5 min.
- napsání otázek a jejich přečtení 15 min.
- hodnocení a diskuze - 5 min.

Průběh diskuze:
- Nejprve jsme si vysvětlili co je filosofie pro děti, jak budou naše diskuze vypadat a co od nich očekáváme.
- Potom jsem dětem přečetla první příběh.
- Zeptala jsem se dětí jaké otázky je při čtení tohoto příběhu napadly.
- Děti se v různých podobách ptaly pouze na to, co je vlastně taková nemocnice pro panenky.

Co se podařilo?
Za úspěch považuji už to, že děti prolomily bariéru ostychu z něčeho nového a po chvíly mlčení položily otázku.

Co se nepodařilo?
Protože byla na dětech vidět velká únava a potřeba po ukončení vyučování si odpočinout a obyčejně "pohrát", rozhodla jsem se pro filosofické diskutování zvolit jinou skupinu dětí, v jiném čase.(Skupinka se kterou jsem diskutovala chodí do polední družinečky, kde děti z 1. a 2. třídy čekají do 13.hod na odjezdy autobusů.)

Původně jsem tuto diskuzi nechtěla do zpráv z praxe vůbec zařadit, ale pak jsem si řekla, že nevhodná volba času pro diskuzi je také zkušenost, se kterou se někdo další možná může potkat.
Petra
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 13. 11. 2012 13:56:11    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 24. října 2012, druhá praxe-1. setkání s touto skupinou

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-11let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13h-13.45

Cíl : seznámení s Filozofií pro děti, seznamovací aktivita

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí 5min.
- seznámení s filozofií pro děti - 5 min.
- stanovení pravidel a sdělení co nás čeká 5 min.
- seznamovací aktivita -Já a moje jméno 25 min.
- hodnocení aktivity- 5 min.

Skutečná časová dotace:

- přivítání - 2 min.
- seznámení s filozofií pro děti - 5 min.
- stanovení pravidel a sdělení co nás čeká -5 min.
- vlastní aktivita - 20 min.
- hodnocení aktivity - 5 min.

Průběh aktivity:

Děvčatům jsem vysvětlila co mají dělat, obkreslily si svoji ruku a zapsaly jména do jednotlivých prstů:
- do dlaně oslovení, které si přejí
- do malíčku napíší své jméno, tak jak je v kalendáři
- do prsteníčku tak, jak je oslovuje maminka a tatínek
- do prostředníčku tak, jak je oslovuje nejmilejší osoba
- ukazováček je pro jméno, které by si sami přály
- palec pro oslovení, které nemají rády
Při aktivitě jsme si povídaly proč máme nebo nemáme dané oslovení rády a jeké jméno by si děvčata, vybrala pokud by byla chlapcem.

Aktivita se děvčatů celkem zalíbila. Považuji tuto skupinu pro diskuzi vhodnější, vzhledem k vhodnějšímu času vedené diskuze.
Petra


Naposledy upravil Petra Sobková dne 23. 11. 2012 14:17:15, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 16. 11. 2012 18:53:47    Předmět: Citovat

ok... tedy snad se bude darit i dale..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 20. 11. 2012 13:53:48    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 31. října 2012, 3. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10let
Počet dětí: 5děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Diskuze nad četbou knihy Kio a Ali ( kapitola druhá)

- přivítání dětí 3 min.
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- připomenutí stanovených pravidel 2 min.
- četba povídky 10 min.
- vymyšlení otázek a výběr 5 min.
- cvičení s významem slov (když něco děláme dobře,špatně nebo vůbec) 5min.
- vlastní diskuze 10 min.
- hodnocení aktivity 5 min.

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- připomenutí stanovených pravidel 2 min.
- četba povídky 12 min.
- vymyšlení otázek a výběr 5 min.
- cvičení s významem slov (když něco děláme dobře, špatně nebo vůbec) 8min.
- vlastní diskuze 10 min.
- hodnocení aktivity 5 min.

Průběh :

Po větách jsme si přečetli druhou kapitolu z knihy Kio a Ali.
Pak jsem nechala chvilku nad vymyšlením otázek a jejich výběrem.
Děti položily pouze dvě otázky:
Kdo je Kio?
Říkají maminky vždy pravdu?- kterou jsme vybrali k diskuzi.
Potom jsme si udělali cvičení s významem slov, které se dětem zalíbilo.

Závěr:
Tentokrát se nám nepodařilo dodržet časovou dotaci a trochu jsme diskuzi protáhli. Stále se děti ještě ostýchají vyslovit nějakou otázku.
Petra
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 23. 11. 2012 14:10:16    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 7. 11. 2012, 4. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Diskuze nad četbou knihy Lisa( kapitola 14)

- přivítání dětí 3 min.
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- připomenutí stanovených pravidel 2 min.
- četba povídky 10 min.
- vymyšlení otázek a výběr 7 min.
- vlastní diskuze 13 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- připomenutí stanovených pravidel 2 min.
- četba povídky 12 min.
- vymyšlení otázek a výběr 7 min.
- vlastní diskuze 10 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Průběh :

Po větách jsme si přečetly 14kapitolu z knihy Lisa.
Pak jsem nechala chvilku nad vymyšlením otázek a jejich výběrem.
Děti položily otázky:
Co je fér?
Na čem doopravdy záleží?- kterou jsme si vybraly.
Může být něco napůl fér?
Na co máme právo?

Diskuze se točila okolo otázek žebříčku hodnot, na které jsme zkusily kratičké cvičení, ale také okolo prvního dojmu, který si o někom uděláme.

Závěr:
Moc mě potěšilo, že se diskuze začínají rozjíždět a není nutné neustále děvčata sunout dopředu pomocí různých motivací a otázek typu:" co myslíte?". Že jsou již sama zvědavá, co jim diskuze přinese a co dokáží vymyslet . Ráda bych sehnala nové knihy Míša, Romana a Lukáš a Lenka a pokud jsou i příručky k některé z knih, ráda bych si je vypůjčila.
Petra
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 30. 11. 2012 14:01:57    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 14. 11. 2012, 5. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Diskuze nad četbou knihy Romana ( kapitola 1)

- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 3 min.
- četba povídky 10 min.
- vymyšlení otázek a výběr 5 min.
- kratičké cvičení 5min.
- vlastní diskuze 15 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- četba povídky 12 min.
- vymyšlení otázek a výběr 7 min.
- kratičké cvičení 5min.
- vlastní diskuze 10 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Průběh :

Tentokrát jsme přečetly kapitolu po odstavcích. Pak jsem nechala chvilku nad vymyšlením otázek a jejich výběrem.

Děti položily otázky:
Proč se Filip v zrcadle viděl?
Vidíme vždy v zrcadle skutečnost?
Proč se tomu chlapíkovi smáli?- zvolena k diskuzi
Proč se v zrcadle neviděli?

Děvčata si vyzkoušela kratičké cvičení, na jednu stranu lístečku měla vypsat co jim připadá krásné a na druhou co ošklivé.(Zajímavé bylo jak každá jinak uchopila tuto otázku-některá jako to, co mají rády a jiná jako způsob vhodného a nevhodného chování-otázka dobrého a špatného..)

Závěr:
Já i děvčata jsme byly touto knihou velice nadšené, nejen že jde o poutavé čtení, ale text naprosto dokonale poskytuje prostor pro otázky,které člověka napadají jedna za druhou-(to je tedy zatím spíše můj dojem ).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 04. 12. 2012 13:47:14    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 21. 11. 2012, 6. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : cvičení z met. příručky Romana

Plánovaná i skutečná čas.dotace:(vyjimečně se nám ji podařilo téměř dodržet)
- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 3 min.
- cvičení z manuálu( 2 a 3 čas) 15 min.
- diskuze nad cvičením čas 20 min.
- hodnocení cvičení 5 min.


Průběh :
Tentokrát jsme začaly cvičením z příručky. Cvičení na téma čas 2 a 3. Potom jsme zodpovídaly na otázky z příručky k dikuzi čas. Vše jsme ještě zakončily kratičkým cvičením, při němž si děvčata na jednu stranu papíru napsala situace, kdy jim plyne čas pomalu a kdy rychle.

Závěr:
Některá cvičení byla pro děvčata velice zajímavá, ale otázky k diskuzi i když jsme zodpovídaly pouze některé, byly poměrně těžké.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 17. 12. 2012 15:58:34    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 28. 11. 2012, 7. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Čtení z knihy "Romana", druhá kapitola "Za zrcadlem".Cílem bylo zaměřit se na přesnou formulaci otázek. Dalším důležitým úkolem bylo nechat každého domluvit.

Plánovaná čas.dotace
- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 3 min.
- čtení kapitoly 10 min.
- vymyšlení otázek a výběr 5 min.
- cvičení na téma "slovo"
- diskuze nad zvolenou otázkou 10 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace
Až po vymyšlení otázek se nám časová dotace dařila plnit. Dostali jsme se na cvičení z met. pomůcky s názvem" slovo", zde se nám rozběhla velmi zajímavá diskuze, které jsme věnovali zbytek času dnešního setkání.

Průběh :
Tentokrát se děvčata nemohla dočkat jak bude příběh pokračovat.(Nevím zda přílišná lákavost vlastního textu není mírným problémem). Příběh byl skutečně zajímavý, ale cvičení které jsem vložila před diskuzí nás zcela pohltilo. Z cvičení nám vyplynula celá řada zajímavých názorů, ale nakonec jsme se zarazily u otázky: Jakou sílu má slovo?
V diskuzi jsme probíraly:
-zda se dá slovo přirovnat ke zbrani
-jak se lze bránit vůči slovu
-jaká slova zraňují
-význam slov
Z diskuze nám vyšlo,že slovo může i zabíjet a je velice silnou zbraní.

Závěr:
Tentokrát byla diskuze velice zajímavá děčata rozebírala i situace, které sami zažily(které se týkaly síly slova). Bohužel nám nezbyl čas na otázku spojenou s článkem a tak jio necháme na příště. Stále se potýkám s problémem skákání do řeči, ve snaze říct co mám na mysli. V příští diskuzi se na tento problém budu muset více zaměřit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 18. 12. 2012 15:48:41    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 12. 12. 2012, 8. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Čtení z knihy "Romana", druhá kapitola "Za zrcadlem".Cílem bylo začít minulou diskuzi, resp. vybrat otázku k diskuzi a pak začít. Dalším důležitým úkolem bylo nechat každého domluvit.


Plánovaná čas.dotace:
- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 3 min.
- přečtení kapitoly 10 min.
- vymyšlení a výběr otázky 5 min.
- kratičké cvičení "vypadáš jako"5 min.
- diskuze 15 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace:
- přivítání dětí 2 min.
- seznámení s dnešní náplní 2 min.
- přečtení kapitoly 8 min.
- vymyšlení a výběr otázky 5 min.
- cvičení"vypadáš jako" 5min.
- diskuze 15 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Průběh:
Potože jsme se sešly po 14ti denní pauze(do plánovaných diskuzí nám vstoupila mikulášská nadílka ve škole) musela jsem děvčatům příběh ještě jednou přečíst pro oživení.
Vytvořené otázky:
Proč odhodil svoji panenku,když ji měl tak rád?(vybráno k diskuzi)
Jak to, že ta panenka mluví?
Proč uvěřil tomu klukovi?
Bral skutečně jejich přátelství vážně?
V diskuzi jsme se zabývaly tím zda měl panenku oravdu rád a co pro něj asi znamenala,zda byla jeho oravdovou přítelkyní.

Závěr:
Povedlo se nám, po mírných upozorněních, neskákat si do řeči a dokončily jsme diskuzi začatou minulou hodinu. Stále však se mi nedaří do diskuze zapojit dvě děvčata, cvičení doplní, ale ve vlastní diskuzi nejsou příliš aktivní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2013 15:58:33    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 9. 1. 2013, 9. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Protože se mi stále nedaří zapojit všechna děvčata do diskuze, zvolila jsem na dnešní den pouze práci s příručkou, téma diskuze" příběhy ".Cílem byla snaha o zapojení všech děvčat do diskuze.

Plánovaná čas.dotace:
- přivítání dětí 2 min.
- zopakování pravidel 3. min
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- vlastní diskuze nad cvičením příběhy 30 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace:
- přivítání dětí 2 min.
- zopakování pravidel 3. min
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- vlastní diskuze nad cvičením příběhy 20 min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Průběh diskuze:
Nejprve jsem děvčatům vysvětlila jakým způsobem bude dnešní diskuze probíhat. Zvolila jsem formu písemnou a to tak,že ke přečtené otázce napíše každá svou odpověď a pak ji přečte a zdůvodní. Diskuze probíhala dobře. Zastavily jsme se u názoru, že je mnohem lepší příběhy číst, než je sledovat v televizi a zdůvodnění proč.(lépe si můžeme představovat děj a přisuzovat hrdinům své vlastnosti)
Střet názorů se nám vyskytl u otázky č.21- některá děvčata tvrdila, že násilný příběh nikdy nemůže být pěkný, protože tam kde je násilí, nemůže být pěkný příběh.

Závěr:
Diskuze probíhala podle plánu. Díky způsobu diskuze se zapojila všechna děvčata. Bohužel jsme nezvládly dodržet časový plán a diskuze byla ukončena o něco dříve. V příští diskuzi se zaměříme na klasický způsob vymýšlení otázek k přečtenému textu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 24. 01. 2013 10:46:17    Předmět: Citovat

Zpráva z praxe 23. 1. 2013, 10. praxe
Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 7 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad kapitolou 3-" Je to jen hra..."

Plánovaná čas.dotace:
- přivítání dětí 2 min.
- zopakování pravidel 3. min
- seznámení s dnešní náplní 5 min.
- četba kapitoly 10 min.
- tvorba otázek a výběr 10min.
- cvičení - empatie a násilí v televizních hrách-10min.
- hodnocení diskuze 5 min.

Skutečná časová dotace a průběh:
Bohužel se nám plánovanou časovou dotaci nepodařilo dodržet. Některá děvčata musela odejít dříve na kroužek "kytary" a tak jsem celou diskuzi zkrátila cca o7 min. Navíc jsem tuto diskuzi nahrávala a bohužel jsem zapnula diktafon až po přivítání a zopak. pravidel i vysvětlení programu, takže jsem nejdůležitější věci potom ještě zopakovala. Do této diskuze se zapojila i dvě nová děvčata, která chtěla vědět o co vlastně jde.
Poučení, které mi z této situace vyplynulo je, že né každá diskuze se vždy vydaří, a to i z mojí strany, a že je vhodné nahrávat všechny diskuze. Navíc nám tentokrát diskuze velice vázla a byla spíše jakýmsi povídáním.
Po přečtení první části kapitoly vytvořila děvčata tyto otázky:
1.Je možné prožít videohru?
2.Kdo hrál tu videohru, když on sám byl v té videohře?
3.Proč měl ztrati vědomí, když uviděl pidimužíky?
Než jsme pokračovaly pročvičily jsme se při cvičeních "empatie" a některých otázkách z cvičení "násilí v televizních hrách".
Děvčata k diskuzi zvolila otázku 2. Nejprve jsme si objasnily o co nám v otázce jde především, tedy jak ji vlastně autorka myslela. S otázkou se nám nepodařilo nikterak dál pracovat, na děvčatech byla vidět únava a navíc nás bohužel tlačil čas. Z diskuze se stalo spíše povídání bez důležitého konce.
Závěr:
Pro další diskuze jsem si uvědomila, že ne vždy lze plně ovlivnit průběh a zabránit změně v povídání, a především je velice těžké unavenou skupinu namotivovat. Petra
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 05. 06. 2013 09:03:55    Předmět: Citovat

11.praxe - 3.4.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze znovupřipomenutí významu filosofie pro děti

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (5 min)
- zhodnocení předchozích setkání (10min)
- seznámení s tím, co nás čeká, připomenutí významu filosofie pro děti (5 min)
- cvičení na téma lež(15 min)
- shrnutí hodiny(10 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (5 min)
- zhodnocení předchozích setkání(7min)
- seznámení s tím, co nás čeká, připomenutí významu filosofie pro děti (8 min)

-cvičení na téma lež (15min)
- shrnutí hodiny(10min)


Průběh:
-vzhledem k k delší pauze v našich setkáních jsme si s děvčaty (mimichodem opět se přihlásilo stejné obsazení, což mě samozřejmě potěšilo a utvrdilo v myšlence,že je tento způsob vedení diskuze u dětí vítaný)popovídaly o předchozích setkáních a co očekávají od těch budoucích." Bohužel" jsem se opět setkala s velkým nadšením z četby vlastní knihy Romana, což je podle mého názoru trochu na škodu, protože napínavý děj příliš děti odpoutává od hlušího zamyšlení.
Jediným dnešním úkolem byla tři cvičení na téma lež z manuálu "Romana"

Závěr:
Moc mě potěšil zájem o toto filosofické diskutování i hezké vzpomínky dětí na předchozí setkání. Z dnešního diskutování děti nejvíce bavilo cv.1 vytváření analogií.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 05. 06. 2013 09:33:08    Předmět: Citovat

12.praxe - 10.4.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 7děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad kapitolou "čtvrtý rozměr" z knihy "Romana"

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (5 min)
- seznámení s tím, co nás čeká(5 min)
- četba kapitoly (7 min)
- zamyšlení+tvorba otázek(10min)
- výběr otázky + diskuze(15 min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (5 min)
- seznámení s tím, co nás čeká(5 min)
- četba kapitoly (10 min)
- zamyšlení+tvorba otázek(10min)
- výběr otázky + diskuze(15 min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Průběh:
příběh byl opět velice poutavý, ale tentokrát měla děvčata pro diskuzi velké množství otázek:
Proč ji nikdo nevnímal?
Kam zmizel její pokojíček?
Byli k ní opravdu lhostejní?
Chtěli ji rodiče adopcí nahradit?
Proč už jakoby nebyla?
K diskuzi děvčata vybrala otázku "Chtěli jí rodiče adopcí nahradit?"
Diskuze se nám ale nakonec svezla k otázce "Dá se vůbec někdo nahradit?"

Závěr:
Dnešní diskuze byla zajímavá vzhledem ke změně formulace otázky, mám pocit,že se děvčata začínají více odpoutávat od příběhu a zamýšlí se nad hlubším obsahem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 05. 06. 2013 09:48:29    Předmět: Citovat

13.praxe - 17.4.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla práce z cvičeními z manuálu na téma intuice

Plánovaná i skutčná časová dotace:

- přivítání dětí (5 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (5 min)
- vlastní cvičení(15 min)
- diskuze nad vybranými otázkami z manuálu na téma intuice(15 min)
- shrnutí hodiny(5 min )
Průběh:
Po krátkém přivítání jsem si vysvětlily co nás dnes čeká. Pro tuto hodinu jsem vybrala práci s manuálem(mimochodem,ráda ho využívám,protože pokud si nejsem jistá směřováním diskuze ,tak tento manuál namotivuje svými cvičeními děti k hlušímu zamyšlení třeba nad obsahem slov).Krátce jsme se s diskuzí pozastavily u otázky "Měla jsi někdy intuici?"
Závěr:
Myslím,že se nám diskuze opět vydařila. jediný problém,který bude nutné pro příště zdůraznit je nutnost nechat toho kdo mluví dokončit svou myšlenku a neskákat mu do řeči.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 05. 06. 2013 10:22:58    Předmět: Citovat

14.praxe - 24.4.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 7děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad kapitolou"Žabka" z knihy Romana

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- zamyšlení(5 min)
- výběr otázky(5 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(8 min)
- zamyšlení(5 min)
- výběr otázky(7 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Průběh:
Po přečtení tohoto příběhu děvčat začala živě diskutovat, musela jsem je trochu uklidnit a směřovat více jejich otázky.Než děvčata začala promýšlet svou otázku ,poprosila jsem je aby na lísteček napsala,každá nějaký svůj zlozvyk,který si uvědomují.
Nakonec vymyslela děvčata tyto tři otázky:
1.Může být mlčení zbraní?
2.Jak se asi cítila jako žába?
3.Můžeme někomu ublížit tím,že ho ignorujeme?

K diskuzi jsme zvolily otázku č.3. Než jsme s vlastní diskuzí začaly, přečetly jsme ještě své zlozvyky napsané na lístečkách,a zjistily jsme ,že každá z nás o nějakém ví. (nikdo nejsme bez chyby)

Závěr:
Dnešní hodina byla velice živá a uvědomuji si důležitost této kapitoly, která snad už jenom svým obsahem přiblížila dětem jednu z nejdůležitějších lidských vlastností ,důležitých pro tolerování a pochopení ostatních ,a to empatii.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2013 10:01:16    Předmět: Citovat

15.praxe - 15.5.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 6 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad kapitolou"Chybějící části" z knihy Romana

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- zamyšlení(5 min)
- výběr otázky(5 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(8 min)
- zamyšlení(5 min)
- výběr otázky(4 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Průběh:
Po přečtení tohoto příběhu a chvilce na rozmyšlenou, děvčata vymyslela tyto otázky:
1.Proč si Filip myslí, že je Amálka míň?
2.Proč se mu zdá,že je Amálka jen "hloupá "hračka?
3.Proč Filip nemá svoji hračku?
4.Je správné se mstít?

K diskuzi jsme zvolily otázku č.1. Při diskuzi nad touto otázkou jsem řešily i co je handicap, jsou handicapovaní jiní a další...

Závěr:
Dnešní hodina byla velice zajímavá z hlediska probírání obsahu slova handicap,jak to vídí děti a co si pod tím představují, ale také z hladiska tolerance a přijímání odlišností jiných.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 06. 06. 2013 10:42:30    Předmět: Citovat

16.praxe - 22.5.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad kapitolou"Kimono" z knihy Romana

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- aktivita "osobní zóna"(5min)
- zamyšlení(5 min)
- výběr otázky(5 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- aktivita "osobní zóna"(7min)
- zamyšlení(3min)
- výběr otázky(4 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Průběh:
Po přečtení tohoto příběhu , jsme si nejprve udělali aktivitu "osobní zóna",která spočívala v nákresu sebe uprostřed kruhu a lidí oklo mě, se kterými se často setkávám a jejich umístění do různé vzdálenosti ode sebe ,tak aby to znázorňovalo ,komu se k sobě dovolím nejvíce přiblížit.Po této aktivitě a chvilce na rozmyšlenou, děvčata vymyslela tyto otázky:
1.Máme právo říct opravdu vždy ne?
2.Proč má z pana Kolára takový strach?
3.Proč se ocitla zrovna tam?
4. Proč slepě věří tomu co se o p. Kolárovi povídá?

K diskuzi jsme zvolily otázku č.2. tentokrát se nám tuto otázku nepodařilo vyřešit ,dostaly jsem se do slepé uličky ,z které jsme se nemohly hnout.

Závěr:
Dnešní hodina byla velmi obtížná na udržení pozornosti,protože díky organizačním problémům ve škole nás stále někdo vyrušoval. Děvčata velice zaujala aktivita "osobní zóna", která jim ukázala a vysvětlila co je osobní zóna a koho jsme ochotni připustit k sobě co nejblíže.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 14. 06. 2013 14:00:03    Předmět: Citovat

17.praxe - 5.6.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 7 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla cvičení z manuálu na téma Lidské bytosti
Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- vypracování cvičení(15 min)
- aktivita "co je lidská bytost"(10min)
- zamyšlení(5 min)
- četba odpovědí k aktivitě(5min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- vypracování cvičení(15 min)
- aktivita "co je lidská bytost"(10min)
- četba odpovědí k aktivitě(5min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Průběh:
Pro tuto hodinu jsem zvolila cvičení z manuálu na téma lidská bytost.Kromě těchto cvičení jsme si ještě zkusily aktivitu jak podle nás vypadá lidská bytost, každé z děvčat mělo napsat svou představu,kterou jsme na konci hodiny přečetly,čímž nám vznikla kompletní představa lidské bytosti.

Závěr:
Dnešní hodina byla velmi zajímavá, ostatně jako všechny,při kterých pro zpestření a procvičení používáme právě cvičení z manuálu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 14. 06. 2013 14:26:09    Předmět: Citovat

18.praxe - 13.6.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 5 děvčat
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl : Dnešním cílem byla diskuze nad osmou kapitolou "Výčitky" z knihy Romana

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- zamyšlení+ tvorba otázek(5 min)
- výběr otázky(5 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- četba kapitoly(10 min)
- zamyšlení+tvorba otázek(5min)
- výběr otázky(4 min)
- vlastní diskuze (15min)
- shrnutí hodiny(3 min )

Průběh:
Po přečtení tohoto příběhu , dostala děvčata čas pro tvorbu otázek. Vznikly tyto otázky:
1. Proč byla Ema v zrcadle tak malinká?
2. Proč sami sobě tak málo věříme?
3. Mohou výčitky ublížit?
4. Proč se objevila Romana?
5. Měl Vincent právo Emě tolik vyčítat?
K diskuzi jsme vybraly otázku č.2.
Bylo zajímavé řešit právě tuto otázku, uvědomit si kdy a proč a zda vůbec si opravdu málo věříme. Úkolem každé z děvčat bylo zamyslet se nad tím,zda někdy sobě málo věřily a z jakého důvodu.
V příští hodině se musíme zaměřit na co nejpřesnější vyjadřování a popis myšlenek či věcí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 18:54:17    Předmět: Citovat

19.praxe - 19.6.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 7 děvčat
Časová dotace: 40 min. , od 13 h-13.40 h

Cíl : Dnešním cílem byla cvičení z manuálu na téma dobrá a špatná nálada

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- cvičení (20 min)
- aktivita na téma "Co mi dokáže zlepšit náladu"(10 min)
- shrnutí hodiny(5 min )

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- cvičení z manuálu na téma dobrá a špatná nálada (20min)
- aktivita na téma "Co mi dokáže zlepšit náladu"(10 nim)
- shrnutí hodiny(5 min )

Průběh:
Dnešní hodinu jsem musela díky nácviku na každoroční školní akademii o pět minut zkrátit.Začaly jsme s cvičeními z manuálu,která ani tentokrát nezklamala,zajímavá byla především první dvě cvičení ze str. 221. Děvčata si ješte vyzkoušela aktivitu na téma "Co mi dokáže zlepšit náladu". K nejčastějším odpovědím patřilo krásné počasí a blížící se volno(prázdniny, víkend). I tato hodina byla celkem zajímavá,ale teplotní rekordy nás značně zatěžovaly,takže všechna děvčata byla velice unavená.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petra Sobková



Založen(a): 30.10.2012
Příspěvky: 20
Město: Mladá Vožice

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2013 19:42:26    Předmět: Citovat

20.praxe - 25.6.2013

Organizace: ŠK
Věk. skupina: 9-10 let
Počet dětí: 4 děvčata
Časová dotace: 45 min. , od 13 h-13.45 h

Cíl :Ukončení a shrnutí filozofie pro děti v ŠK

Plánovaná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- shrnutí našich sezení(15 min)
- aktivita "prázdniny"(15 min)
- shrnutí hodiny(5 min )
- rozloučení(5 min)

Skutečná časová dotace:

- přivítání dětí (2 min)
- seznámení s tím, co nás čeká (3 min)
- shrnutí našich sezení(10 min)
- aktivita "prázdniny"(10 min)
- shrnutí hodiny(5 min )
- rozloučení(5 min)

Průběh:
Tentokrát jsme naše filozofování přesunuly na úterý, protože středa patřila tradičnímu rozloučení se školním rokem prostřednictvím školní akademie. Bohužel se díky blížícímu konci školního roku sešla pouze čtyři děvčata, takže jsme tuto hodinu věnovaly převážně shrnutí a rozloučení s naším filosofováním(které jak jsme se domluvily, nebude poslední a příští rok v něm, v poněkud méně pravidelné a odlehčené formě, budeme pokračovat).Shrnutí patřilo vyzvyžení zajímavostí těchto hodin a veliké chvále nad samotnou knihou Romana, kterou si dokonce děvčata zapůjčila k dočtení.V závěru jsme si ještě udělalily jednoduchou aktivitu/cvičení na téma "prázdniny", která spočívala v co nejpřesnějším vydefinování termínu "prázdniny".Děvčatům jsem nazávěr velmi poděkovala za čas, který byly ochotné tomuto filozofování věnovat a doufám,že se po prázninách jejich zájem o filozofování nevytratí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign