Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Opařany - Marie, Jindřiška

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 05. 11. 2012 19:54:48    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - Opařany - Marie, Jindřiška Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 16. 11. 2012 18:55:44    Předmět: Citovat

JINDŘIŠKA NAPSALA:

1. setkání 15. 11. 2012
2. třída 8 dětí (Simona, Nela, Nina, Karolína, Kája, Saša, Lenka, Lukáš)
Cíl: Uvedení dětí do filosofie pro děti
Začátek: 12:30 hod.

Plánovaná časová dotace:
Seznámení dětí s filosofií pro děti - 5 min.
Vysvětlení pravidel - 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Zamyšlení nad příběhem a tvorba otázek - 10 min.
Vybrání jedné otázky, kterou se budeme hlouběji zabývat - 15 min.
Ukončení diskuse (motivace k příštímu setkání) - 5 min.

Skutečná časová dotace:
Seznámení dětí s filosofií pro děti - 5 min.
Vysvětlení pravidel - 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Zamyšlení nad příběhem a tvorba otázek - 25 min.
Ukončení diskuse (motivace k příštímu setkání) 5 min.

Průběh setkání:
Všichni jsme se usadili ke kulatému stolu, aby každý na každého viděl. S dětmi se známe, takže nebylo potřeba vyrábět cedulky se jmény, ani se vzájemně představovat.
Krátce jsme dětem vysvětlili, jak je důležité, aby se lidé setkávali, nad příběhy, zamýšleli se nad nimi a nebáli se ptát na to, co je zajímá.
Společně s dětmi jsme si připomněli pravidla, která při společném diskutování lidí platí. (V družině máme vytvořena pravidla společného soužití, která si děti vytvářely - z nich jsme vycházeli).
Přečetli jsme první část příběhu a vyzvali děti, aby se Saši nebo Kulíška zeptaly na to, co je zajímá. Otázky jsme zapisovali.
Děti vytvořily tyto otázky:
1. Ja jsme se vytvořili než jsme byli na světě? (Simonka)
2. Je ten Kulíšek holka nebo kluk? (Lenka)
3. Jak se vyrábí látka na panenky? (Nela)
4. Jak se vyrábí plyšáky? (Saša)
5. Mě napadlo, jak se miminkovi z plastu dělají vlásky. (Nina)

Spontánně děti začaly vyprávět o svých panenkách (kolik je jejich panence let, že s nimi roste, s Kájou panenka spí, Karolínky panenka říká, že je Karolínka nejlepší maminka na světě).
Saša vyprávěl: já mám housenku, kterou dala moje máma tátovi do práce a on ji měl devět let, až do roku 2009 než umřel. Pak jsem si ji vzal já a to je moje panenka.
Po tomto příběhu už se nikdo jiný nechtěl na nic ptát, ani nic vyprávět. Diskusi jsme ukončili.
Dohodli jsme se, že příště si všichni přineseme svou panenku.

Co se podařilo:
až po tvorbu otázek se setkání dařilo dle plánované časové dotace. Děti po celou dobu udržely pozornost a o zvolený příběh jevily živý zájem.

Co se nepodařilo:
nepodařilo se nám vybrat jednu otázku a o ní diskutovat.

Vzhledem k tomu, že toto bylo 1. filosofické setkání s dětmi, nadchlo nás, že se děti tak aktivně zapojovaly, že je příběh tak zaujal a bylo nám líto nějak významně do jejich povídání zasahovat.

Na co bychom se chtěli zeptat:
když děti během tvorby otázek začnou spontánně vyprávět (jsou tak pohlceny příběhem a chtějí sdělit své zkušenosti), je správné je nechat mluvit nebo je zastavit, povídání ukončit a vrátit je zpět k tvorbě otázek?

Jindra a Marie
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 23. 11. 2012 15:00:30    Předmět: Citovat

2. setkání - 20. 11. 2012
1. třída 8 dětí (Monča, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša)
Cíl: Uvedení dětí do filosofie pro děti
Začátek: 12:30 hod.

Struktura setkání - plánovaná časová dotace:
Seznámení dětí s filosofií pro děti - 5 min.
Vysvětlení pravidel - 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Zamyšlení nad příběhem a tvorba otázek - 10 min.
Vybrání jedné otázky, kterou se budeme hlouběji zabývat - 15 min.
Ukončení diskuse (motivace k dalšímu setkání) - 5 min.

Struktura setkání - skutečná časová dotace:
Seznámení dětí s filosofií pro děti - 5 min.
Vysvětlení pravidel - 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Zamyšlení nad příběhem a tvorba otázek - 10 min.
Vybrání jedné otázky, kterou jsme se hlouběji zabývali - 15 min.
Ukončení diskuse (motivace k dalšímu setkání) - 5 min.

Průběh setkání:
Děti po obědě ve školní družině - nejprve si odpočinuly a zahrály si hru Na mrazíka. Poté usedly do kroužku na koberec. Povídali jsme si o tom, jak je důležité si vzájemně naslouchat a ptát se, když něčemu nerozumíme.
Připomněli jsme si, že při setkání a povídání lidí, platí určitá pravidla (vycházeli jsme z pravidel společného soužití, která máme ve školní družině nastavena).
Přečetli jsme první část příběhu a vyzvali děti, aby se Saši a Kulíška zeptali na to, co je zajíma. Otázky jsme zapisovali.

Děti vytvořily tyto otázky:
Kde koupili moji panenku? (Monča)
Jak se zrodila v hlavě myšlenka vyrobit panenku? (Péťa)
Jak panence mohou přišít ručičky a očička? (Šimon)
Co je důležitější - otázky nebo odpovědi? (Jindra)

Další otázky už děti nevymyslely. Spontánně se rozproudila diskuse nad poslední otázkou.
Děti se chvíli živě bavily o tom, co je důležitější.

Část diskuse -
Důležitější jsou otázky - ne, odpovědi - všechny odpovědi zná počítač - je nejchytřejší na světě - kdo mu ty odpovědi dal? - asi ve výrovně - elektrika - asi internet...

Protože nás tlačil čas, diskusi jsme museli ukončit. Dohodli jsme se ale, že se zase nad příběhem Saši a Kulíška setkáme, tentokrát se svou oblíbenou panenkou.

Co se podařilo:
setkání se dařilo podle plánované struktury i časové dotace.

Co se nepodařilo:
diskuse probíhala převážně mezi chlapci.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 14. 12. 2012 07:05:19    Předmět: Citovat

3. setkání - 23.11. 2012
1. třída, 8 dětí (Monča, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša)

Cíl: Zamyšlení nad jmény - určuje jméno vlastnosti člověka?
Začátek: 13:00 hod.

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace -
Přivítání a představení svých panenek - plyšáků - 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Aktivita - 15 min.
Povídání o jménech - 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a představení svých panenek - plyšáků - 10 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Aktivita - 15 min.
Povídání o jménech - 10 min.

Průběh setkání:
děti jsou již delší dobu ve školní družině a stihly si před povídáním pohrát i si zaběhat a zaskákat při pohybových hrách. Usedají se svou panenkou na koberec a jeden přes druhého o ní vypráví a chce ji představit. Představování trvá déle, než jsme plánovali - děti toho potřebují tolik sdělit. Po přečtení části příběhu se vše točí kolem jediné otázky -
Jak může jméno slušet? (Péťa)
Sluší mi moje jméno? (Šimon)

Přistupujeme k aktivitě:
každé z dětí si na papír obkreslí svou ruku a do jednotlivých prstů píše (s naší pomocí pochopitelně) různé podoby svého jména. Do dlaně pak, jak by si přálo, abychom mu říkali. V debatě se sdělují zajímavé věci - většina dětí si přeje, abychom jim říkali přezdívkou nebo nějakým legračním jménem.
Děti aktivita bavila.
Vracíme se ale k otázkám - dá se říct, že někomu jméno sluší? Sluší jméno našim panenkám? Byla by naše hračka jiná, kdyby měla jiné jméno?

Co se podařilo:
děti aktivita bavila, rády předváděly svou hračku a povídaly o ní.

Co se nepodařilo:
jen těžko jsme řídili diskusi, museli jsme připomínat pravidlo vzájemného naslouchání.

Závěr:
příště zkusíme pro střídání diskutujících využít putující kamínek.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 08. 01. 2013 19:54:21    Předmět: Citovat

4. setkání - 30.11. 2012
1. třída, 8 dětí (Monča, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša)

Cíl: Zamyšlení nad významem slova - opravdové
Začátek: 13:00 hod.

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity- 5 min.
Přečtení závěru 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Cvičení – Jsou panenky opravdové? - 5 min.
Hra na skutečnost - 10 min.
Diskuse – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity - 5 min.
Přečtení závěru 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Cvičení – Jsou panenky opravdové? - 5 min.
Hra na skutečnost - 10 min.
Diskuse – 10 min
Závěr – 5 min.

Průběh setkání:
Děti si po příchodu do ŠD pohrály, pak jsme zařadili pohybovou hru Molekuly a vybraná skupinka dětí usedá do kroužku v očekávání dalšího povídání. Opět jsme přečetli jen část textu (závěr 1. kapitoly). Úplně to k navození atmosféry stačí – děti se již během čtení hlásí a rády by sdělily svou otázku. Tentokrát se vše točilo kolem otázky – Co je opravdové?
Jak to, že je Kulíšek opravdový? Terezka
Jsou plyšáci opravdoví (když nemůžu usnout, povídám si s nimi a vypadají jako nějaká divná zvířata)? Saša
Cvičení i hra z metodické pomůcky krásně vedly děti k přemýšlení – př. sny nejsou opravdové; když je něco opravdové, můžeme si na to sáhnout; živý pejsek je opravdový – nakreslený není opravdový (je to ale opravdový obrázek).
Když je něco podle něčeho, tak to není opravdové, řekl Šimon a tato zajímavá myšlenka naše povídání krásně uzavřela.
Co se podařilo:některé děti nás svými myšlenkami překvapují. Těšíme se na příště.
Co se nepodařilo: přesto že jsme použili putující kamínek, děti často nemohly ovládnout své emoce a vykřikovaly. Pro dva chlapce bylo povídání dlouhé a chtěli si hrát.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 08. 01. 2013 19:56:04    Předmět: Citovat

4. setkání - 30.11. 2012
1. třída, 8 dětí (Monča, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša)

Cíl: Zamyšlení nad významem slova - opravdové
Začátek: 13:00 hod.

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity- 5 min.
Přečtení závěru 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Cvičení – Jsou panenky opravdové? - 5 min.
Hra na skutečnost - 10 min.
Diskuse – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity - 5 min.
Přečtení závěru 1. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Cvičení – Jsou panenky opravdové? - 5 min.
Hra na skutečnost - 10 min.
Diskuse – 10 min
Závěr – 5 min.

Průběh setkání:
Děti si po příchodu do ŠD pohrály, pak jsme zařadili pohybovou hru Molekuly a vybraná skupinka dětí usedá do kroužku v očekávání dalšího povídání. Opět jsme přečetli jen část textu (závěr 1. kapitoly). Úplně to k navození atmosféry stačí – děti se již během čtení hlásí a rády by sdělily svou otázku. Tentokrát se vše točilo kolem otázky – Co je opravdové?
Jak to, že je Kulíšek opravdový? Terezka
Jsou plyšáci opravdoví (když nemůžu usnout, povídám si s nimi a vypadají jako nějaká divná zvířata)? Saša
Cvičení i hra z metodické pomůcky krásně vedly děti k přemýšlení – př. sny nejsou opravdové; když je něco opravdové, můžeme si na to sáhnout; živý pejsek je opravdový – nakreslený není opravdový (je to ale opravdový obrázek).
Když je něco podle něčeho, tak to není opravdové, řekl Šimon a tato zajímavá myšlenka naše povídání krásně uzavřela.

Co se podařilo:některé děti nás svými myšlenkami překvapují. Těšíme se na příště.

Co se nepodařilo: přesto že jsme použili putující kamínek, děti často nemohly ovládnout své emoce a vykřikovaly. Pro dva chlapce bylo povídání dlouhé a chtěli si hrát.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2013 15:16:00    Předmět: Citovat

5.setkání – 7. 12. 2012

1. třída, 8 dětí(Vojta, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša)

Cíl: Zamýšlíme se nad tím, jestli je dobré být jiný než ostatní.

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity- 5 min.
Přečtení příběhu o huse Líze, která chtěla být jiná než ostatní husy.- 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Hra – na zvířata – hledáme se podle zvuků.- 10 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a připomenutí minulé aktivity - 5 min.
Přečtení příběhu o huse Líze- 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Hra na zvířata- 10 min.
Diskuse – 15 min
Závěr – 5 min.

Průběh setkání:
Děti si po příchodu do ŠD pohrály, pak jsme si zahráli hru na zvířata. Děti se se zavázanýma očima hledaly podle hlasů zvířat, které měly napodobovat. Přečetli jsme krátký příběh o huse, která chtěla mít chobot jako slon, skákat jako klokan… Poté děti již sami začaly říkat otázky, které je napadaly:
Proč chtěla být husa jiná než ostatní? (Vojta)
Jak mohla husa utéct lvovi, když je lev rychlejší? (Denis)
Jak najednou uměla všechno co ty ostatní zvířata, když utíkala před lvem? (Adélka)
Proč chtěla být jiná, když měla být stejná? (Péťa)

Poté se mezi dětmi rozvinula diskuse o tom, jaké měla husa výhody,když byla stejná – mohla se lvovi schovat mezi ostatními. Nevýhoda je, když jsme stejní, nikdo si nás nevšimne. (Vojta).

Co se podařilo: Myslíme si že tentokrát děti sami došly k zajímavému závěru. Těšíme se na příště.

Co se nepodařilo: Děti se stále ještě překřikují.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 22. 01. 2013 15:17:57    Předmět: Citovat

6.setkání – 14. 12. 2012

1. třída, 10 dětí (Vojta, Kristýnka, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša, Monča, Kryštof)


Cíl: Zamyslet se nad tím, jaká známe pravidla a k čemu vlastně jsou?

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace -
Hra „Na mrazíka“ - 5 min.
Zamyšlení nad tím, jak by se hra hrála, kdybychom nedodržovali žádná pravidla - 5 min.
Kde všude musíme dodržovat nějaká pravidla a proč? - 10 min.
Samoobsluha bez pravidel:
- pantomima.- 5 min.
- kresba (práce ve skupinkách) – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Hra „Na mrazíka“ - 5 min.
Zamyšlení nad tím, jak by se hra hrála, kdybychom nedodržovali žádná pravidla - 5 min.
Kde všude musíme dodržovat nějaká pravidla a proč? - 10 min.
Samoobsluha bez pravidel:
- pantomima.- 5 min.
- kresba (práce ve skupinkách) – 15 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Naše děti jsou velice živé. Po dopoledním sezení se jim snažíme dopřát co nejvíce pohybových aktivit. K motivaci dnešní činnosti tedy využíváme jejich oblíbenou honičku – Na mrazíka. Všechny děti znají její pravidla. Jak by se tahle hra hrála bez pravidel? Společně se nad tím zamýšlíme – Třeba by někdo i brečel – říká Monča.
Děti přemýšlí, kde všude se musí dodržovat pravidla (na silnici, ve třídě, ve škole, při našem povídání, doma…), mají docela přehled. Uvádějí příklady, proč jsou pravidla dobrá a co by se mohlo stát, kdybychom pravidla nedodržovali.
A jak je to v samoobsluze? Platí tam nějaká pravidla? Děti říkají, co všechno se v samoobsluze smí a co se nesmí.
Hrajeme si na samoobsluhu, kde je vše dovoleno – děti pak povídají o tom, jak si to užívali – Monča se Sašou lezly po regálech, Déňa se tam proháněl na kolečkových bruslích, Kristýnka tam běhala se zmrzlinou – zakopla a vyklopila ji na záda nějakému pánovi, dokonce tu máme i jednoho zlodějíčka – toho předvádí Kryštof…prostě to byl jeden velký zmatek. Děti ve skupinkách takovou samoobsluhu kreslí na velké čtvrtky.
Nakonec se děti shodly na tom, že to byla legrace, ale nikdo by asi do takové samoobsluhy nakupovat nechodil.

Co se podařilo: Děti i my jsme si tuto legrační aktivitu užily.

Co se nepodařilo: Bylo to poměrně dost různých činností a málo času.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 21. 02. 2013 06:24:54    Předmět: Citovat

7.setkání – 8. 1. 2013

1. třída, 10 dětí (Tyrese, Matěj, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša, Monča, Kryštof)


Cíl: Zamyslet se nad tím, co znamená pravidlo - jednat spolu jako člověk s člověkem?

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hra „Liška, zajíc a hlávky zelí“ - 5 min.
Přečtení 3. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 10 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky, výběr jedné otázky - 10 min.
Diskuse nad otázkou – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hra „Liška, zajíc a hlávky zelí“ - 5 min.
Přečtení 3. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 10 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky, výběr jedné otázky - 10 min.
Diskuse nad otázkou – 10 min.
Závěr - 5 min.

Průběh setkání:
Na začátku setkání jsme si připomněli, jak jsme si minule hráli na samoobsluhu, kde je vše dovoleno, protože v ní neplatí žádná pravidla a jaké to bylo „bláznivé“. Shodli jsme se na tom, že nějaká pravidla přece jen existovat musí – jak pravil Šimon: „Aby bylo všechno jasné.“
Opět jsem dopřáli dětem pohyb. Tentokrát jsme si zahráli honičku na Lišku, zajíce a hlávky zelí.
Pak jsme četli třetí kapitolu z Nemocnice pro panenky, kde pan učitel dětem říká dvě pravidla. Děti však více zaujala další část kapitoly a všechny otázky se více méně zabývaly Katčinou panenkou:
Proč Saša panenku vzal? (Šimon)
Proč neřekl panu učiteli pravdu? (Péťa)
Proč Saša nenechal panenku na místě? (Déňa)
Kolik je na světě takových krásných, indiánských panenek? (Míša)
Proč se Katka tolik zlobila? (Monča)
Proč si Katka svoji panenku nehlídala? (Terezka)
Jak to je, jednat spolu jako člověk s člověkem? (Jindra)
Proč si Katka vzala panenku do školy? (Tyrese)
Hlasováním si děti vybraly Denisovu otázku – Proč Saša nenechal panenku na místě?
Bavili jsme se o tom, proč někdy tak moc toužíme něco udělat, i když víme, že to není správné…pak také o tom, jak by se to dalo udělat jinak, než to udělal Saša – hledali jsme různá řešení situace…
Nakonec se děti shodly na tom, že každé z nich má nějakou věc, na které mu hodně záleží, a kterou nechce nikomu půjčovat. Jsou to věci vzácné. Věci, které pro nás něco znamenají, které máme v srdci. (Šimon – mám třeba robota, kterého jsem si sám postavil a bojím se, aby mi ho někdo nerozbil. Kryštof – mám malinkého plyšáčka, je to dárek od Terezky a to je moje kamarádka atd.)

Co se podařilo: Do debaty se svým způsobem zapojily všechny děti.

Co se nepodařilo: V euforii, že děti příběh zajímá a poslouchají, jsme přečetli větší část kapitoly, než kterou jsme původně zamýšleli. Povídání tak nebylo o původně plánovaných pravidlech, ale o věcech, ke kterým máme citový vztah, ale také trochu o různých způsobech řešení konfliktů mezi lidmi.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 21. 02. 2013 12:23:05    Předmět: Citovat

8.setkání – 15. 1. 2013
1. třída, 13 dětí (Tyrese, Matěj, Terezka, Déňa, Péťa, Šimon, Míša, Saša, Monča, Kryštof, Kačenka, Denis, Saša)

Cíl: Rozvoj kompetence k řešení problémů

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hra „Gordický uzel“ - 10 min.
Hraní scének - Konflikty + tematická diskuse - 25 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hra „Gordický uzel“ - 10 min.
Hraní scének - Konflikty + tematická diskuse - 25 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Minule jsme se snažili pochopit, proč Saša tak moc toužil po Katčině panence a také jsme vymýšleli různá řešení toho problému. Dnes nás čeká několik takových konfliktních situací.
Nejdříve ale jako obvykle pohybová hra – tentokrát dost legrační, ale už v ní jsme se museli zamýšlet nad tím, „jak to celé rozmotat“.
Pak jsme přistoupili k samotné aktivitě, která spočívala v tom, že jsme dětem přehrávali krátké scénky konfliktů, se kterými se běžně setkávají ve svém životě (př. Strkání v jídelně a vysypaný tác s jídlem, netolerantní chování, jeden si nechce hrát s druhým atd.)
Vždy bezprostředně po každé scénce jsme si s dětmi povídali o tom, jak se jim to líbilo, jestli myslí, že bylo všechno správně a jak by to udělali jinak. Následnou scénku se správným řešením hrály děti.

Co se podařilo: Celá dnešní aktivita nás i děti hodně bavila.

Co se nepodařilo: Celé to bylo hodně spontánní a řídit se časem nás hodně omezovalo.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2013 15:58:12    Předmět: Citovat

9.setkání – 22. 1. 2013
1. třída, 10 dětí (Matěj, Terezka, Péťa, Šimon, Míša, Saša, Monča, Kryštof, Denis, Saša)

Cíl: Rozvoj představivosti

Struktura setkání:
Plánovaná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hry „Zasedání a závin“ - 8 min.
Přečtení závěru 3. kapitoly Nemocnice pro panenky - 2 min.
Cvičení – 10 min.
Výtvarná aktivita – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a připomenutí minulé aktivity – 5 min.
Hry „Zasedání a závin“ - 8 min.
Přečtení závěru 3. kapitoly Nemocnice pro panenky - 2 min.
Cvičení – 10 min.
Výtvarná aktivita – 30 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Popovídali jsme si o tom, jak jsme minule hráli na divadlo (scénky konfliktů a jejich řešení).
Dnes si budeme povídat o tom, co je to dobrý den a jak se v takovém dni cítíme. Pro začátek si ale zahrajeme veselé hry Zasedání a Závin. Všechny děti se dobře baví.
Pak jsme četli závěr třetí kapitoly z Nemocnice pro panenky – o tom, jak se Saša ptal Kulíška, jestli se mu líbil dnešní den.
Po přečtení příběhu jsme zařadili cvičení Dobrý den z metodické příručky Co znamená můj svět. O každé situaci jsme si s dětmi krátce popovídali.
Nakonec jsme zařadili výtvarnou aktivitu – Mít dobrý den – děti malovaly vodovými barvami jak si ve škole užívaly dobrý nebo špatný den.
Po zaschnutí obrázků jsme z nich udělali výstavu v naší galerii na schodech. Společně jsme si obrázky prohlédli.

Co se podařilo: Líbil se nám spontánní projev a dobrá nálada s jakou se všechny děti do aktivit zapojily.

Co se nepodařilo: Některé děti malování hodně bavilo a vymezený čas pro ně byl krátký. I úklid byl hodně časově náročný.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 01. 03. 2013 15:06:11    Předmět: Citovat

10. setkání – 29. 1. 2013
1. třída, 8 dětí (Adam, Kryštof, Terezka, Déňa, Péťa, Denis, Míša, Saša)

Cíl: Rozvoj představivosti a empatie


Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace -
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Hra – Zvířata se probouzí – pantomima – 5 min.
Přečtení části 4. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse - 10 min.
Cvičení – Co by bylo, kdyby… - 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Hra – Zvířata se probouzí – pantomima – 5 min.
Přečtení části 4. kapitoly knihy Nemocnice pro panenky - 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse - 10 min.
Cvičení – Co by bylo, kdyby… - 10 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Nejprve si připomeneme minulou aktivitu.
Zkoušíme si představit, jaké by to bylo kdybychom byli zvířaty. Hrajeme hru – pantomimu – každé předvádí, jak se nějaké zvíře probouzí – ostatní hádají, jaké to je zvíře.
Čteme část 4. kapitoly z knihy Nemocnice pro panenky. Zamýšlíme se, jestli se chceme někoho z příběhu na něco zeptat.
Otázky:
Proč Štěpán říká, že je Kulíšek ošklivý? (Terezka)
Proč Štěpán říká ošklivá slovíčka? (Míša)
U těchto dvou otázek jsme zůstali, protože dnes se v 1. třídě stalo něco, co nikoho z dětí nenechalo chladným. Jeden přes druhého mluvil o tom, že Denis byl hodně naštvaný, popral se s Tyresem a Míšou a pak řekl něco ošklivého paní učitelce. Přemýšleli jsme o tom, jak to celé šlo udělat jinak. Nakonec to uzavřel Míša slovy, že někdy se můžeme na něco zeptat, můžeme něco říct, ale hezky. Protože ošklivá slova ubližují.
Pak jsme si udělali cvičení – Co by bylo, kdyby… z metodické příručky. Děti se do vymýšlení velice vložily a rozcházeli jsme se ve veselé náladě.

Co se podařilo:
děti byly dnes hodně zaujaté, jednak díky příhodě, kterou zažily na vlastní kůži, jednak díky tomu, že představování a vymýšlení nereálných situací je hodně bavilo.

Co se nepodařilo:
jeden chlapec nebyl úplně ve své kůži, pokládal si hlavu, nesoustředil se….ostatní děti to trochu rušilo.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 07. 06. 2013 13:36:20    Předmět: Citovat

11. setkání – 2. 4. 2013
1. – 3. třída , 12 dětí (Stela, Nikola, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Lenka, Saša, Denis, Matěj)

Téma: Identita aneb Je Kulíšek stále Kulíšek
Cíl: Rozvoj myšlení

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita – hra na drumbeny – 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Saša a Markétka- 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse - 10 min.
Cvičení – Být jiný… - 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita – hra na drumbeny – 5 min.
Přečtení části 1. kapitoly knihy Saša a Markétka- 5 min.
Čas na otázky, zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse - 10 min.
Cvičení – Být jiný… - 10 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Nejprve si připomeneme minulou aktivitu a kamarády z knihy Nemocnice pro panenky.
Seznámíme se s bubny, zvanými drumben. Bubnujeme všichni dohromady, pak každý zvlášť. Všechny děti se shodují na tom, že každému z nás vydává drumben jiný (identický) zvuk. Jak je to možné?
Čteme první kapitolu knihy Saša a Markétka.
V dětech text vyvolá spoustu otázek a emocí.
(Je teď Kulíšek jiný? Vzal hlavu jiné panence? Je to už jiná panenka? Není to Kulíškovi líto, že si s ním Saša nehraje?...)
Hlasovali jsme o otázce, která nás nejvíce zajímá, a o které se chceme bavit.
Vítězí otázka: Není Sašovi líto, že je Kulíšek jiný?
Děti živě diskutují.
Zamýšlíme se nad cvičením: Být jiný – z metodické příručky.
Závěr setkání opět věnujeme bubnování. Tentokrát v obráceném pořadí - nejdříve každý sám za sebe, pak všichni dohromady. Hezky nám to zní.

Co se podařilo:
Děti se v diskuzi střídají, hlásí se o slovo, docela už nám jde vzájemně si naslouchat.

Co se nepodařilo:
Jedna holčička, plná dojmů z narození koťátek, se nám neustále snaží sdělit tuto novinku a musíme ji opakovaně vracet k tématu.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 07. 06. 2013 13:40:23    Předmět: Citovat

12. setkání – 9. 4. 2013
1. – 3. třída , 10 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Saša, Denis, Matěj)

Téma: Sounáležitost aneb je dobře člověku samotnému?
Cíl: Rozvoj empatie

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Hra –Zajíček v své jamce – 5 min.
Diskuse o empatii - 10 min.
Aktivita: Opuštěný - 20 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace -
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Hra –Zajíček v své jamce – 5 min.
Diskuse o empatii - 10 min.
Aktivita: Opuštěný - 20 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Připomeneme si minulou aktivitu a text 1. kapitoly knihy Saša a Markétka. Jak asi je Kulíškovi samotnému, odloženému na skříni?
Hrajeme hru Zajíček v své jamce. Povídáme si o tom, jak nám je, když jsme sami uprostřed kruhu.
Diskutujeme o otázkách empatie z metodické příručky.
Děti jsou celé rozesmutnělé a trochu naštvané na Sašu, že Kulíška opustil. Ve skupinkách si děti povídají o tom, jaké to je, být opuštěný. Malují své pocity vodovými barvami. Obrázky to jsou tmavé, neveselé.
Na závěr uděláme kruh a hrajeme hru Závin. Jsme rádi, že jsme všichni pohromadě.

Co se podařilo:
Děti byly hodně aktivní. Bylo vidět, že se jich téma hodně dotýká, a že k němu mají hodně co říct.

Co se nepodařilo:
Chvílemi nám bylo až úzko ze stísněné a smutné atmosféry. Závěrečná aktivita ale naštěstí všechny rozradostnila a rozesmála.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 07. 06. 2013 14:10:10    Předmět: Citovat

13. setkání – 16. 4. 2013
1. – 3. třída , 11 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Saša, Denis, Matěj,Lenka)

Téma: Štěstí a neštěstí
Cíl: Rozvoj myšlení

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita – drumbeny – 5 min.
Četba z knihy Já a svět, svět a já - 5 min.
Diskuse - 15 min.
Aktivita: Co nás činí šťastnými? – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita – drumbeny – 5 min.
Četba z knihy Já a svět, svět a já - 5 min.
Diskuse - 15 min.
Aktivita: Co nás činí šťastnými? – 10 min.
Závěr - 5 min.

Průběh setkání:
Připomenutí atmosféry minulého setkání. Jaké jsme měli pocity? Byli jsme šťastní? Můžeme teď říct, že jsme šťastní?
Zkusíme šťastně zabubnovat, pak nešťastně a pak zase raději šťastně. Popisujeme, jaký je v tom rozdíl.
Čteme si o Romeovi a Julii z knihy Já a svět, svět a já.
Vzpomínáme si na situace, ve kterých jsme byli šťastní a naopak. Jaké při tom prožíváme pocity.
Veliký papír rozdělíme na polovinu. Na jednu půlku píšeme černě všechno, co máme spojené s pocitem neštěstí, na druhou pak červeně to, co pro nás znamená štěstí. Barvy si děti samy určily.
Na závěr si opět všichni společně zabubnujeme.

Co se podařilo:
Zajímavé bylo, že děti vymyslely i třeba to, že mít čistou vodu je veliké štěstí.

Co se nepodařilo:

_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 11:22:51    Předmět: Citovat

14. setkání – 23. 4. 2013

1. – 3. třída , 12 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Saša, Denis, Matěj,Lenka, Petr)

Téma: Tetování
Cíl: Rozvoj myšlení

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Siláci – relaxační cvičení – 5 min.
Četba 2. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Aktivita: Tetování - 15 min.
Diskuse nad obrázky – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Siláci – relaxační cvičení – 5 min.
Četba 2. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Aktivita: Tetování - 15 min.
Diskuse nad obrázky – 25 min.


Průběh setkání:
Minule jsme si povídali o tom, jak nám je když jsme šťastní.
Dnes vyzkoušíme relaxační cvičení – předvádíme siláky, kteří zdvíhají těžké bedny (střídavě stahujeme a uvolňujeme svaly).
Zůstaneme sedět v kroužku na koberci a čteme z knihy Saša a Markétka. Téma tetování děti zajímá (často si nosí různé nalepovací obrázky a zdobí si jimi tělo).
Zamýšlíme se nad tím, proč to lidé vlastně dělají. Terezka říká, že proto, aby byli hezcí.
Je naše tělo málo hezké?
Pak každý kreslí svou podobiznu a některou část těla vyzdobí tetováním.
Každé z dětí povídá o tom, proč si vybral právě tento obrázek….co pro něj znamená…

Co se podařilo:
Děti aktivita hodně bavila. Všechny chtěly vyprávět o svém tetování.

Co se nepodařilo:
Překročili jsme čas vymezený pro diskusi a tím pádem i celkový čas setkání. Závěr jsme tentokrát museli úplně oželet.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 11:32:20    Předmět: Citovat

15. setkání – 30. 4. 2013

1. – 3. třída , 12 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Saša, Denis, Matěj,Lenka, Petr)

Téma: Příběh
Cíl: Rozvoj kooperace

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Drumbeny – 5 min.
Četba 3. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Aktivita: Slova a příběhy - 25 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Drumbeny – 5 min.
Četba 3. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Aktivita: Slova a příběhy - 25 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Minulé setkání bylo ve znamení tetování a hodně nás to zaujalo.
Dnes si opět vezmeme drumbeny a zkusíme si vyprávět – hezky dokola, jeden po druhém se střídáme v bubnování…
Čteme z knihy Saša a Markétka.
Také si dnes zkusíme vyprávět příběhy.
Děti jsou rozděleny do skupin po třech. Každé z dětí si vytáhne tři kartičky z klobouku (použijeme obrázkové pexeso).
Ve skupinkách děti vymýšlejí příběh – tak, aby obsahoval pojmy ze všech jejich kartiček.
Vyprávějí své příběhy ostatním.
Na závěr se domluvíme, že příště si každý přinese jeden předmět, který je pro něj něčím zvláštní (třeba vzpomínka z výletu, z procházky…).


Co se podařilo:
Aktivita děti bavila.

Co se nepodařilo:
Děti spontánně, na základě vyprávěných příběhů, napadaly příběhy jiné, nesouvisející s obrázky. Byli jsme na rozpacích, jestli jim toto vyprávění dovolit nebo se striktně držet plánu.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 11:38:42    Předmět: Citovat

16. setkání – 7. 5. 2013

1.– 3. třída , 12 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Vojta, Saša, Denis, Matěj,Lenka, Petr)

Téma: Vyprávění příběhu
Cíl: Rozvoj představivosti a fantazie

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání, připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Slovní hříčka – 5 min.
Práce dětí ve dvojicích - 10 min.
Vyprávění příběhů - 20 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace –
Přivítání, připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Slovní hříčka – 5 min.
Práce dětí ve dvojicích - 10 min.
Vyprávění příběhů - 20 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Povídáme si o tom, že v knihách jsou ukryté příběhy. Každý člověk, každá věc má svůj příběh.
Zahrajeme si hříčku – Jaké mohou být věci? K názvu věci děti přiřazují vlastnost, která začíná na stejnou hlásku (př. Moře – mokré)
Nyní přichází na řadu předměty, které si děti přinesly z domova.
Děti jsou rozděleny do dvojic a společně vytváří příběh tak, aby zohlednily vlastnosti svého předmětu, odkud pochází, proč si ho vybraly apod. Poté se o svůj příběh podělí s celou skupinou.

Co se podařilo:
Každá skupina nějaký příběh vymyslela. Některé byli hodně legrační.

Co se nepodařilo:
Přestože jsme si minule povídali o tom, že bychom dnes potřebovali nějaký zvláštní předmět a uváděli jsme příklady, co by to třeba mohlo být, děti si dnes přinesly především hračky.
Jedné skupince se příliš nedařilo spojit v příběhu dinosaura a robota.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 12:43:34    Předmět: Citovat

17. setkání – 14. 5. 2013

1.– 3. třída , 10 dětí (Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Saša, Matěj, Lenka, Petr)

Téma: Tělo
Cíl: Zamyšlení nad tím, jak vnímáme své tělo

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Srdce – 10 min.
Připomenutí 3. kapitoly z knihy Saša a Markétka, část o těle - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 10 min.
Aktivita: Tělesné zprávy – 10 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace:
Přivítání a zavzpomínání, co bylo minule - 5 min.
Aktivita: Srdce – 10 min.
Připomenutí 3. kapitoly z knihy Saša a Markétka, část o těle - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 10 min.
Aktivita: Tělesné zprávy – 10 min.
Závěr - 5 min.

Průběh setkání:
Po úvodním přivítání hrajeme relaxační hru – Srdce. Děti se učí naslouchat tlukotu svého srdce, který se mění podle intenzity tělesné námahy (střídáme různé činnosti – běh na místě, skákání přes švihadlo, sed, leh…).
Čteme tu část 3. kapitoly z knihy Saša a Markétka, která se týká našeho těla. Společně se zamýšlíme nad tím, jak se cítíme uvnitř a zvenku. (Vája mluví o tom, že má vyrážku a často jí svědí celé tělo tak, že nemůže večer usnout. Marek říká, že má rýmu a nemůže dýchat. Sašenka si drží svého koníčka a přemýšlí nad tím, jak se asi cítí kůň, když musí nosit lidi a běhat s nimi…).
Pouštíme skladbu Caribbean Blue – Enya. Děti sedí úplně potichu na koberci. Každý se snaží vnímat své tělo. Pak se jich ptáme na tělesné zprávy, které jim jejich tělo dává. Např. – Kručí vám v břiše? Bolí vás záda? Máte napjatá ramena? Máte studené nohy? Točí se vám hlava?...

Co se podařilo:
Děti se skutečně snažily přemýšlet nad tím co cítí a spontánně to sdělovaly.

Co se nepodařilo:
Bylo vidět, že děti nejsou příliš zvyklé ztišit se a vnímat svoje tělo. Otázky jim připadaly mnohdy legrační.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 20. 06. 2013 13:43:55    Předmět: Citovat

18. setkání – 21. 5. 2013

1.– 3. třída , 11 dětí (Denis, Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Saša, Matěj, Lenka, Petr)

Téma: Tvář
Cíl: Rozvoj sociální a interpersonální kompetence

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Hraní rolí – 10 min.
Četba 4. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace:
Přivítání a připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Hraní rolí – 10 min.
Četba 4. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Hned po přivítání zařazujeme aktivitu – Hraní rolí. Děti se snaží výrazem obličeje vyjadřovat různé pocity (naštvaný, radostný, ustaraný, nedůvěřivý…), vybraní dobrovolníci se snaží uhádnout, jakou náladu ostatní vyjadřují.
Čteme 4. kapitolu z knihy Saša a Markétka – tentokrát část o Markétčině tváři.
Zamýšlíme se nad textem. Ptáme se dětí, co můžeme vyčíst z lidské tváře. Jaké vidíme rozdíly ve tvářích… Stela říká, že naše tváře jsou jako „smajlíci“. Matěj říká, že z obličeje nepozná, jak se kdo cítí. Že má většinou dobrou náladu a neví, jaké to je, když je někdo naštvaný.
Lenka klade otázku – Jaké to je, když má někdo pocit, jako by mu mělo puknout srdce?
Děti si chtějí povídat o „smajlíkách“. Bára říká, že je často používá, když píše sms zprávy. Bavíme se o tom, proč je používáme. Chceme tím někomu něco říct?
Marka napadá, že důležité jsou také vrásky v obličeji. A ty „smajlíci“ nemají.

Co se podařilo:
Některé děti překvapilo, co všechno se dá vyčíst, z lidské tváře. Bylo vidět, že nad tím nikdy nepřemýšlely. Pro nás bylo příjemné pozorovat, jak se děti aktivně zapojují, sdělují své názory a upřímně se snaží společně najít co nejvíce odpovědí.

Co se nepodařilo:
Při úvodní aktivitě byl trochu chaos.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2013 14:11:37    Předmět: Citovat

19. setkání – 28. 5. 2013

1.– 3. třída , 12 dětí (Kačka, Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Saša, Matěj, Lenka, Petr, Jiřinka)

Téma: Na schovávanou
Cíl: Rozvoj myšlení

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání a připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Hra na schovávanou – 10 min.
Četba 5. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace:
Přivítání a připomenutí minulého setkání - 5 min.
Aktivita: Hra na schovávanou – 10 min.
Četba 5. kapitoly z knihy Saša a Markétka - 5 min.
Zamyšlení nad textem - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.

Průběh setkání:
Nejprve jsme se s dětmi přivítali. Hrajeme na schovávanou, což děti hodně baví. Pak usedáme do kroužku na koberec a čteme 5. kapitolu z knihy Saša a Markétka (také hrají na dvorku „na schovku“). Ptáme se dětí, proč tak rády hrají tuhle hru? Co je na ní tak vzrušujícího a zábavného? Zamýšlíme se nad tím.

Hledáme rozdíly mezi významy slov:
hledat – zvědavý
schovaný – ztracený
těšení – čekání
překvapení – úlek
očekávání - úleva


Co se podařilo:
Děti našly spoustu možností významů slov (uváděly příklady).


Co se nepodařilo:

_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jindřiška Kolářová



Založen(a): 13.11.2012
Příspěvky: 20
Město: Opařany

PříspěvekZaslal(a): 21. 06. 2013 14:12:34    Předmět: Citovat

20. setkání – 4. 6. 2013

1.– 3. třída , 12 dětí (Denis, Stela, Karolína, Tereza, Valentýna, Bára, Marek, Saša, Matěj, Janička, Lenka, Petr)

Téma: Člověk řídí svůj život
Cíl: Rozvoj personální a občanské kompetence

Struktura setkání:

Plánovaná časová dotace:
Přivítání - 5 min.
Hra: Obři, trpaslíci a čarodějové – 10 min.
Četba z knihy Já a svět, svět a já - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.

Skutečná časová dotace:
Přivítání - 5 min.
Hra: Obři, trpaslíci a čarodějové – 10 min.
Četba z knihy Já a svět, svět a já - 5 min.
Zamyšlení nad textem, čas na otázky - 5 min.
Diskuse – 15 min.
Závěr - 5 min.


Průběh setkání:
Přivítáme se a hrajeme hru – Obři, trpaslíci a čarodějové (děti na sebe berou role pohádkových postav).
Čteme z knihy Já a svět, svět a já – kapitolu Člověk řídí svůj život. Zvířata mají na Zemi určité role. Nemohou si vybírat. Včela dělá med a bobr zase staví přehrady. Jak to má člověk?
Může si vybírat svou cestu?
Zamýšlíme se nad textem. Tvoříme otázky (Proč musíme chodit do školy? Jsme hloupí před tím, než začneme chodit do školy? Proč má každý jiné nadání? Proč je každý člověk jiný? Proč se musí chodit do práce?)
Hlasováním vybíráme otázku - Jsme hloupí před tím, než začneme chodit do školy?
Diskutujeme o této otázce. Marek povídá o miminku a co všechno umí. Navazuje Terezka a vypráví, co dovedou děti ve školce.
Docházíme k tomu, že v každé fázi života člověk umí, to co potřebuje. Ani miminko není hloupé.


Co se podařilo:
Děti se krásně v diskusi střídají, naslouchají si a navazují na sebe.

Co se nepodařilo:
Trochu nás rušilo, že pro některé děti si nečekaně v průběhu setkání přišli rodiče.
_________________
Jindra a Marie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign