Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - kostel ČCE v ČB - Olga P.

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 11. 2012 21:51:53    Předmět: 2012/2013 - ZPRÁVY Z PRAXE - kostel ČCE v ČB - Olga P. Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2011 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 11. 2012 14:46:46    Předmět: Citovat

1. setkání
11.10. 2012
16:00-17:00
kostel ČCE
účastníci: děti a mládež (12-16let)
počet přítomných účastníků: 4

Má příprava na první schůzku:
Domluva schůzky s farářem.
Zajištění místnosti s židlemi (kde budu moci vytvořit kroužek ze židlí).
Domluva možného vypůjčení pomůcek od faráře: Zpěvníky, Bible, pracovní listy „Dmjv“, čisté papíry, kytara, ladička, příp. rytmické nástroje na půjčení dětem, papíry, tužky, pastelky.

Má příprava na každou ze schůzek:
Zajištění vlastních materiálů podněcujících diskusi: obrázky – reprodukce obrazů slavných malířů k různým biblickým příběhům.
Sehnání pomůcek nutných k vedení a zaznamenání diskuse: diktafon, blok, psací potřeby, hodinky (mobil) na měření času jednotlivých úseků, bombóny.
Načrtnutí programu: Výběr cvičení z „Dmjv“, výběr tématicky odpovídající písně, vlastní zamyšlení nad textem, stanovení klíčových slov. Zvolení tématu semináře.
Pozn.: Téma má filosofický/etický/teologický obsah. Téma je předem zvoleno, ale je čistě orientační. Diskuse může skončit někde úplně jinde.

Používaná literatura:
Svítá, Křesťanské písničky (nejen pro mládež), Kalich, Praha 1992.
Balcar, David; Šorm Zdeněk a kol. Dvakrát měř, jednou věř. Průvodce světem víry pro náctileté – pracovní listy pro katechezi, (dále uváděno jako „Dmjv“)
Bible, český ekumenický překlad, Česká biblická společnost, Praha 2005, ISBN 80-85810-40-9.

Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnost, odchod (5 min.)

Téma: Člověk - já
Cíl: Seznámit se se skupinou, vzájmně se „oťukat“. Vysvětlit důvod mé přítomnosti. Pokus o první krůčky k „filosofické“ diskusi. Píseň jako rozehřívací prvek.
Píseň: SVÍTÁ 333 „To já ó Pane můj“
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Cvičení z „Dmjv“: téma Člověk, list 2, dotazník.
(Poznámka: Upozorním, že nebudu po nich číst, co si tam zapíší a že to nebudou moci odevzdávat na konci, že je to jen pro jejich vlastní poznámky a postřehy a přečíst z toho budou muset jen to, co budou sami chtít.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků: Nějaké se ozvaly, ale nestačila jsem je zaznamenat. Musím si na to vymyslet nějaký jiný systém zaznamenávání.
Moje postřehy: Děti a mládežníci měli na tváři očekávání, směs obav a zvědavosti, takové: „Nevím, co se z tebe vyklube“. Někteří se styděli promluvit, když už se o to pokusili, tak měli zastřený hlas, koktali. Napadl mě cíl na příští setkání – navázat důvěru, „prolomit ledy“.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:07:13    Předmět: Citovat

2. setkání
18.10. 2012
16:00-17:00
kostel ČCE
účastníci: děti mládež (12-16let)

Téma: Hodnoty – co je pro mě důležité, co mě omezuje, co mě vysvobozuje.
Cíl: Zapojení všech. „Vytažení nesmělých z ulity“. Společná píseň jako prostředek ke stmelení skupiny.
Píseň: SVÍTÁ 147 „Kdo mě z pout mých“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Cvičení z „Dmjv“: téma Člověk, list 2, dotazník, otázka č. 2, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, Odpovědi, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
ČEHO BYCH SE NEDOKÁZAL(A) VZDÁT? :
„Školy.“
„Víry, lásky, přátel, naděje.“
„Světla do dalších dnů.“
Moje postřehy: Děti a mládežníci se od minulého setkání v mnohém osmělili, přibyly prvky: „Předvádím se před ostatními“, „Chci rozesmát skupinu“, „Jsem šaškem skupiny“. Někteří, minule mlčící, se začali váhavě projevovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:08:44    Předmět: Citovat

3. setkání
23.10. 2012
Téma: Hřích a odpuštění.
Cíl: Zlepšit naslouchání jednoho druhému. Zamýšlení se nad tématem: „Hřích a odpuštění“. Píseň jako prostředek k tomu, naučit se dělat něco spolu.
Píseň: SVÍTÁ 276 „Před Tvou tváří, Pane“, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Čtení z Bible: J,8,3-11 „Ježíš a cizoložnice“
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, list 13, žena hříšnice, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
„Ať jsem, kdo jsem, tak prakticky nemám skoro nic a neznamenám ve světě skoro nic.“
„Nezáleží na tom, jak člověk vypadá a jakej má majetek a že odpustit se může každému.“
„Že za prvý se dá každýmu odpustit a že nemáme unáhleně dělat soudy.“
„Bůh je dobrotivý a je ochoten odpustit člověku, i když udělal velkej hřích.“
Moje postřehy: Děti a mládežníci vypadali zaujatě, zdá se, že je to baví, jakoby cítili, že je v tom nějaký smysl a to i ty typy, do kterých bych to předem vůbec neřekla. Problém je s nepravidelnou docházkou – jednou příjde jeden, podruhé jiný. Též dost ruší pozdní příchody.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:09:52    Předmět: Citovat

4. setkání
31.10. 2012

Téma: Štěstí
Cíl: Vylepšit vzájemnou souhru, navazování na sebe při diskusi. Zamýšlení se nad tématem štěstí. Společná píseň, která zahlazuje „ostré hrany“ a rozpory mezi dětmi, které vznikly v diskusi.
Píseň: SVÍTÁ 286 „Rok za rokem“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, list 8, štěstí, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
KDO JE PODLE VÁS ŠŤASTNÝ?
„Ten, kdo má práci, která ho baví a naplňuje.“
„Ten, kdo má přátele“.
„Ten, kdo se jenom nehoní za penězi, ale dokáže i pomoct.“
KDY JE ČLOVĚK ŠŤASTNÝ?
„Svatba syna.“
„Svatba sebe samého.“
„Křest.“
„Když najdu dobrou práci.“
KOMU JE BLAZE?
„Ten, komu se splní jeho životní sen.“
„To už je taky na člověku. Někteří nemaj žádnej důvod bejt šťastný a přece jsou. Nebo naopak: jsou lidi, kteří by měli být šťastný v té jejich situaci a nejsou.“
„Někteří se radujou z úplňku, z deštíku, radujou se ze sněhu, úplně ze všeho.“
„Taky existuje špatná radost – když se někdo raduje z toho, že druhej má potíže.“
Moje postřehy: Zdá se mi, že některé děti či mládežníci mluvili jen proto, aby „mluvili“. A to bez hlubšího pochopení souvislostí a věci, o které právě teď mluvíme. Možná to bylo i proto, aby mně udělali radost, že mluví. Víceméně „riskovali“ nějaké jakoby filosofické věty, aniž by si to důkladněji promysleli. Ostatní v této chvíli jakoby nechápali, či ztráceli pozornost. Napadá mi cíl nějaké příští hodiny: „Jdeme do hloubky“, ale nechám to až někdy na později.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:11:34    Předmět: Citovat

5. setkání
8.11. 2012
NAHRÁVKA
Téma: Otázka o možnosti zakusení absolutního dobra zde na zemi.
Cíl: Společný pokus o definici pojmu, definice pojmu negací, definice pojmu pomocí dokončování vět. Píseň jako způsob, jak uvést „mluvidla“ do aktivní pozice.
Píseň: SVÍTÁ 359 „V království božím místa dost“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Cvičení z „Dmjv“: KB 1, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
CO JE TO KRÁLOVSTVÍ BOŽÍ? (Hledáme ekvivalent teologického pojmu)
„Ráj.“
„Nebe.“
„Hostina.“
JE TO MÍSTO, „Kde si budou všichni rovni“. „Kde se na nikoho nezapomíná“, „Kde může být lidem odpuštěno“, „Ale jenom těm, kdo chtějí“, „Kde mají všichni přístup k Bohu“.
„Že tam nebude nikdo ztrápenej a všechny starosti půjdou pryč.“
„Kde není smutek, lidi mají radost.“
„Jsou si všichni rovni – to někomu vadí.“
„Jako hostina – je tam dostatek všeho.“
„Ti, kteří byli v nejspodnější vrstvě, třeba otroci, můžou teď být vyzdviženi a mít se lépe, než nějací úředníci.“
Moje postřehy: Tuto hodinu jsem nahrávala. Bylo vidět, že fakt, že nahrávám, některé mládežníky či děti „utlumuje“ v projevu. Celkový dojem jsem si mohla ještě více upřesnit opětovným posloucháním nahrávky, což bylo pro mě velmi užitečné. Uvědomila jsem si, že jsem v jednom místě nechtěně trošku „přidusila“ diskusi tím, že jsem rychle přešla na nové téma. Jinak mám z této hodiny výborný dojem, děti dost dobře na sebe navazovaly a byly aktivní a hloubavé. Diktafon fungoval dobře.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:12:31    Předmět: Citovat

6. setkání
15.11. 1012
Téma: Na co mám/nemám čas.
Cíl: Prohlubovat soustředěnost účastníků, jejich větší osobní zaangažovanost.
Nástroje: Vybíráme závěrečnou píseň: Děti a mládežníci se učí „dohodnout se“ na tom, co budou společně dělat.
Děti hlasují o společné písni. Děti se navzájem překřikují – zobrazuje se boj o sociální pozice ve skupině.
Píseň: SVÍTÁ 14 „Báječnej bál“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Text z Bible: L14, 16-24
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, list 3, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
„Že ten BÁL je trošku i Boží království, i nebe, nebo prostě příležitost.“
„Bůh dává příležitost mnoha lidem.“
„To jako že někdy se nám třeba ta příležitost nehodí a někdy ji ani nechceme slyšet.“
„Protože se buď cítíme blbě, nebo jsme líní něco udělat a takhle, že už když budeme chtít vejít na ten bál, že propásneme příležitost a že nakonec nebudeme pozváni na ten bál.“
„Když už budeme chtít jakoby dejmetomu do toho nebe, tak už nebudeme moct.“
„Kdo chce a něco pro to udělá, tak může třeba očistit hříchy z minula a nakonec být pozván taky.“
„Ale zase nestačí, když někdo třeba zabil člověka a potom se chtěl očistit a nic pro to neudělal.“
„Očistit – učinit za prvý pokání, už to nikdy neudělat, udělat něco fakt dobrýho a takhle.“
Moje postřehy: Dnes se jednomu účastníkovi podařil uprostřed hovoru vtip – všichni ožili, zaktivizovali se, jakoby je to naráz začalo více bavit. Přemýšlím o tom, jak málo dnešní mládežníci vidí dospělé smát se.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:13:28    Předmět: Citovat

7. setkání
22.11. 2012

Téma: Náročná/pohodlná cesta životem.
Cíl: Zabránit ulpívání diskuse „na povrchu“ diskutovaných problémů, zacílit ji více „do hloubky“. Tvorba otázek o cíli a cestě. Pochopení rozdílu: cíl a „cesta k němu“. Píseň jako motivační medium.
Píseň: SVÍTÁ 140 „Každýho rána, na každej den“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Text z Bible: Mt 7, 13-14
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, list 14, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
„No tak mě zaujalo, ta píseň znamená, jako že je lehčí projít tou širokou bránou, ale to je brána špatnosti.“
„Je prostě lehký udělat něco špatnýho, než buď to špatný nedělat, nebo činit pokání, abych šel k tý úzký bráně. Ta úzká brána je cesta k Božímu království. Ježíš ukazuje cestu do tý úzký brány, i když je k ní cesta těžká a někdy neschůdná.“
„Je přece jenom lehčí jít po cestě hříchu, než se třeba přemoct a určitou věc neudělat, nebo naopak udělat.“
„Jak je lehčí být hříšník, tak mnoho lidí volí tu lehčí cestu i když si třeba uvědomují, že je to špatná cesta.“
„I když mnoho lidí si to ani neuvědomujou a když je někdo na to upozorní, tak ho jen okřiknou.“
„A někteří jsou líní a říkají: Vždyť je lehčí jít tou širokou cestou, to tě nic nestojí.“
„Někdy nemusíš zodpovídat za svý hříchy a je lehčí radši si vzít 2 vyjíčka, než abych jedno z těch dvou dal někomu bližnímu, někomu potřebnýmu.“
Moje postřehy: Skupina se stmeluje. Měla jsem pocit, že někteří mládežníci či děti souhlasí s druhými, ale že jsou za tím spíše osobní sympatie, než názorová shoda, hodně asi hraje motiv: „Chci být jako ostatní, chci zapadnout do skupiny“, což se projevuje adoptováním názoru atraktivního člena skupiny. Myslím si, že tento prvek „utíná“ diskusi tam, kde by se mohla úspěšně dále rozvíjet. Mě to pak nutilo přicházet stále s novými tématy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:14:20    Předmět: Citovat

8. setkání
29.11. 2012

Téma: Na co se mohu v životě spolehnout, kde jsou mé jistoty.
Cíl: Vylepšit kultivovanost projevu účastníků, přivést účastníky k pokusu formulování vlastního hodnotového žebříčku.
Píseň: SVÍTÁ 118 „Je lepší na skále život svůj mít“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi. Píseň – nenásilné procvičení mluvidel.
Text z Bible: Mt 7, 24-27
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, list 14, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
O písni: „Je to prostě … jsou tam příklady lidí, kteří dělají něco blbě. Kteří jsou sobecký.“ „Ukazuje to na dům na skále.“
„Ta skála – to jsou ty pevný základy.“
„Písek – to jsou ty základy dost nedostačující.“
„Když se do písku napře vzduch, ten dům se nakloní.“
„Kdo není pevnej v tý víře, nebo kdo nemá ty základy, tak nevydrží prostě.“
„A kdo je prostě ten kabát ve větru, kterej letí tam, kde ukazuje dav a letí odtud, kam všichni odchází, ten nikdy nebude, ten, kdo si nebude stát za svým, kdo bude řvát s davem, tak ten nikdy nedosáhne Božího království.“
ZÁKLADY: „Jsou v pevný víře“, „Jsou v tom, že člověk následuje Ježíše“, „Přesvědčení, svědomí trochu, víra“.
„Je to o stavění osobnosti trošku.“
Moje postřehy: Chvílemi během diskuse trošku zazněl prvek: „My všichni máme stejný názor, jiný než ty“, čímž mysleli mě. Je tu cítit pubertální revolta proti světu dospělých. Přesto, jakoby tam byla i nevyslovená vděčnost, že se jim někdo věnuje, že je jim ochoten naslouchat, že jim dává prostor, aby společně něco dělali a navzájem se takto lépe poznávali.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:15:16    Předmět: Citovat

9. setkání
6.12. 2012

Téma: Překonávání nesnází
Cíl: „Neodbíhat“ od tématu. Naučit se slovně vyjadřovat své pocity. Používat obrazná vyjádření.
Píseň: SVÍTÁ 374 „Vítr se ztiší“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Text z Bible: Mk 4, 35-41
Cvičení z „Dmjv“: téma Ježíš Kristus, listy 4-5, utišení bouře, k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Zadání a vysvětlení cvičení z „Dmjv“ (1 min.)
Individuální vypracovávání cvičení (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
Poznatky vycházejí z cvičení, kdy žáci měli doplňovat věty:
„BOUŘE V MÉM ŽIVOTĚ – může být bouře lidí“
„BOUŘE nejistoty – tím že se uzavřeš do sebe. Tím, že najednou začneš věřit, že bude konec světa. Kdy najednou ztrácíš víru v to, že tě něco může zachránit.“
„LOĎ BYLA SKORO PLNÁ VODY - že se jakoby utápěli v beznaději a že nevěřili, že se to dá zlepšit a že předpovídali blízký zánik.“
„Když něco zapomenu, tak LÍTAJÍ HROMY BLESKY.“
„ZATMÍ SE MI PŘED OČIMA, když se podívám na učitelku.“
„ZAPLAVILA NÁS nejistota.“
„VALÍ SE NA NÁS písemka.“
Moje postřehy: Ač někteří mládežníci či děti by ještě v klidu diskutovali déle a zdálo se, že je to „chytlo“, že je to baví a že to může úspěšně pokračovat, někteří jedinci jevili značné známky únavy, vyčerpání, neschopnosti se déle soustředit, neklidu, potřebu pohybu, změny. (Možná to bylo tím, že jsem zvolila příliš závažné téma?) Bylo to dilema pro mě, zda ještě pokračovat, když to tak dobře šlo, nebo zda to skončit, či přerušit, zařadit relaxační prvek třeba v podobě společné písně, nebo tam vložit žert, ale s rizikem, že už na okamžitou úroveň diskuse zpátky nevyšplháme. Nakonec jsem se rozhodla pro ukončení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
olga.pikousova



Založen(a): 27.10.2012
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2012 18:16:34    Předmět: Citovat

10. setkání
13.12. 2012

Téma: Dobro a zlo.
Cíl: Vytvořit příjemnou atmosféru, pohodu mezi účastníky, která by vedla ke kvalitní reflexi, vymezování pojmů a názorů na základě protikladů.
Nástroje: Píseň jako estetický zážitek. Píseň jako relaxační prvek.
Píseň: SVÍTÁ 287 „Podobenství o zrnu a koukolu“ text písně k nalezení na http://www.p4c.cz/index.php?s=knihovna&f=pripravy
Text písně jako zdroj myšlenek (témat) použitelných v diskusi
Text z Bible: Mt 13, 24-43
Program plus plánovaná časová dotace:
Přivítání (5min.)
Usazení se do kroužku (1 min.)
Rozdání zpěvníků, Biblí a jmény označených pořadačů s pracovními listy jednotlivým účastníkům (1min.)
Rozdání papírů a psacích potřeb (1 min.)
Společné zazpívání mnou předem zvolené písně (3 min.)
Pozastavení se nad neznámými či složitě definovatelnými pojmy (1 min.)
Diskuse vyvolaná textem písně (15 min.)
Čtení úryvku z Bible (2 min.)
Individuální vypsání postřehů (5 min.)
Prezentace odpovědí (6 min.)
Diskuse vyvolaná rozdílnými odpověďmi účastníků, popř. hledání podobností v odpovědích (10 min.)
Pokus o společnou reflexi diskuse (2 min.)
Závěrečná píseň: její výběr (1 min.) a samotný zpěv (3 min.)
Rozdávání bombónů spojené s příležitostí k individuální reflexi účastník diskuse sdělí své pocity vedoucímu diskuse (2 min.)
Rozloučení, úklid místnosti, odchod (5 min.)
Otázky, poznámky, nápady dětí a mládežníků:
„Každej člověk je svým způsobem dobrej a hříšník.“
„Mezi námi jsou i dobrý i špatný lidi.“
„Nikdy absolutně neoddělíš to dobrý od špatnýho, protože vždycky to dobrý má v sobě něco špatnýho a to špatný něco dobrýho.“
„Že my máme se snažit spíš očistit sebe než všechny ostatní.“
„Kdyby lidi byly jenom dobrý a svět by jen byl dobrej a veselej, tak nemá život žádnej smysl, není proč žít a dělat všechny věci.“
Moje postřehy: Uvědomila jsem si, že potřeba o věcech diskutovat je u různých dětí různá, hraje tu roli i věk (12-16 let se může jevit jako propast přinášející neskutečné rozdíly, zvláště, jde-li o dvojici: mladší kluk, starší holka). Mladší měli tendenci opakovat a napodobovat názory ale i postupy myšlení starších a to i v případě, kdy se mi mladší jevili jako inteligentnější, než starší. Prostě pocit: „musím to dělat jako ten starší, abych vypadal, jako starší.“
Celkový dojem dobrý, děti dost dobře na sebe navazovaly. Většinou se dost snažily. Jevily známky (zvláště ke konci hodiny) zaujetí. Podařil se nám experiment, používali jsme „asociace“, téma bylo teologické, etické ale filosofie byla, stejně jako v minulých hodinách „na dosah“.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign